Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3222
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Hei!

Jeg har i lengre tid tenkt på å utgi en fotobok for salg. Jeg har tidligere mekket denne som ligger til salgs på blurb: http://www.blurb.com/b/3443083-forlatte-steder .

Men jeg syns den blir altfor dyr å kjøpe for folk, så har lyst til å gå til et trykkeri å få de til å trykke opp f.eks. 500 stykk. Det blir en større engangskostnad for meg, men vil tro prisene for salg kan gå ned pr eksemplar så det blir lettere å selge.

Men problemet er at jeg aner ikke hvordan man skal gå fram... Er det noen som vet om et trykkeri som er behjelpelig med dette? Kanskje et som har noen innspill på design og formater også.

Takk for innspill.
Sist endret av MrNorUe; 12. januar 2015 kl. 10:39.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nesten hvilket som helst trykkeri kan hjelpe deg med dette, men som du skriver blir det jo en stor engangskostnad for deg. Som vanlig henger prisen sammen med kvaliteten. Bildene dine er veldig detaljrike, noe som krever ganske bra kvalitet på trykkingen for at det skal funke fint. Du har også en del svarte sider som også kan være utfordrende å få bra resultat med (dog er det meget fint når det først funker!).

Hvis jeg vil ha billige helt OK trykksaker (gjerrige kunder… ) pleier jeg å bruke Lasertrykk.no. På lenka kan du fylle inn informasjon om boka og få opp en pris for hva det koster å trykke (OBS.: eks. MVA). Hvis du trykker 501 bøker i stedet for de 500 du ønsker blir boka trykket offset i stedet for digitalt, noe som på generelt grunnlag pleier å være bedre kvalitetsmessig sett. Her kan du også bestille et prøvetrykk av enten deler av innholdet eller hele boka, noe jeg anbefaler på det sterkeste for å sikre at kvaliteten blir bra nok. Her vil det dog være begrenset med input å få ang. selve designet på boka.

Hos de fleste andre må man be om pris «manuelt», f.eks. Interface Media og 07, og disse kan nok være mer behjelpelige med innspill ang. design (hvert fall sistnevnte).

Eller så virker Kolofon Forlag og Licentia Forlag å kunne være behjelpelige, de sikter nok mest mot tradisjonelle teksttunge bøker, men burde ikke være umulig å få hjelp med en fotobok også.

Husk prøvetrykk uansett hvordan du går videre!
Sist endret av Viva la Opium; 26. februar 2015 kl. 09:35.
Hvis du har noe erfaring med produksjon av trykksaker og føler deg komfortabel med å velge papirkvaliteter osv. usett, kan det være mye å spare på å trykke i utlandet.