Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Syns du det er greit man skal bli tvunget til å slutte å røyke ?
Ja det syns jeg. 144 32,88%
Nei det er helt feil. 257 58,68%
Jeg flytter. 37 8,45%
Stemmegivere: 438. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  106 11485
LHL krever full røykestopp innen 10 år.
(tl;dr?)

Hovedpunkter


** 20 års aldersgrense for kjøp og salg av tobakksprodukter.
** Røykeforbud på alle steder rettet mot allmennheten; på gaten, konserter og alle offentlige plasser.
** Røykeforbud i arbeidstiden for ansatte i barnehage, skole og helsevesen.
** Forbud mot røyking på områder hvor barn oppholder seg.
** Økte avgifter som øremerkes røykeavvenningstiltak.

Gir ikke disse tiltakene effekt, mener LHL at det neste steget er et omsetnings- og omsetnings- og innførselsforbud for røyketobakk og sigaretter fra 2023.

Argumentet

Høye dødstall

Her forklarer han hvorfor det må drastiske tiltak til:

- Hvis det hadde styrtet 34 fly i året mellom Oslo og Bergen, hadde vi sluttet å fly. Men vi lar like mange - 5100 mennesker - dø i året, fordi de røyker, sier Jahren

Kan man virkelig påstå at Norge enda er et fritt land ?
Når man ikke har lov til å velge selv om man skal skade kroppen sin med en god dose nikotin. Ja jeg kunne forstått at det ikke var fri lege hjelp til de som røyker. Men da skulle vel ikke røyk vært så høyt skattet som det er nå. Og jeg har 0 tro på at penger øremerket røykeavvenning går til noe bedre enn et nytt røyketelefonen opplegg. Hva faen skal man med det, når det ikke er gratis å ringe fra mobil. Og hvorfor i helvete betaler jeg 210 spenn for en pakke tobbakk og 600 spenn for noen røykeplaster. I mine øyne henger ingenting av røykepolitikken på greip. Ser ut som de har tatt fra sunnmøringene og svømmer innover så lenge de kan.
helt enig .. totalforby tobakk og legaliser maryjane..
Totalforbud er kanskje å ta litt hardt i, men støtter at det ikke burde være tillatt å røyke på områder barn oppholder seg. Angående steder rettet mot allmennheten burde det være spesifikke steder det er tillatt.

Jeg er ikke fullstendig anti-tobakk, men synes ikke det lukter noe godt om folk står rett vedsiden av meg og nærmest røyker meg i ansiktet.
Jeg mener at de har kommet med noen gode forslag. Det er som tidligere skrevet ganske irriterende å være ved siden av noen som stinker røyk. At barn slipper unna luftforurensningen er heller ingen dårlig ting, men å forby all omsetning? Det får da være måte på med barnehageoppførsel fra storebror også. Hvis det ikke er plagsomt for andre, er det helt greit for meg at du pådrar deg selv lungekreft og brune tenner. Dette krever selvsagt at man er klar over skadevirkningene, men samfunnet idag er såpass bombardert med propagandabilder av røykere at det er umulig å ikke få med seg.

Jeg røyker ikke selv, men hvis noen andre absolutt vil forkorte livet sitt, må de da også få lov til det.
Det er vel en grunn til at du betaler så mye avgifter på tobakk? så den dagen du trenger norsk helsevesen så skal du allerede ha betalt for deg gjennom avgiftene?
Det er ganske høye dødsfall i trafikken også har jeg lagt merke til!
Kansje alt av kjøretøy burde bli ulovelig, så behøver ikke oss mennesker å ta valget om vi skal kjøre bil eller ikke.

Blir sikkert noen flere dødsfall med sykkel siden alle skal sykle da, men vi kan jo bare få en lov som sier at vi ikke har lov til å gå nærmere en 5 meter fra en sykkel uten å bruke hjelm.

Hovedsaken er at vi skal slippe å ta vårne egne valg, at vi som mennesker blir ribbet for friheten vi har med å ta valg. Da blir det bra!
Er mot totalforbud men alle punktene du skrev synes jeg er postivie:

** 20 års aldersgrense for kjøp og salg av tobakksprodukter.
** Røykeforbud på alle steder rettet mot allmennheten; på gaten, konserter og alle offentlige plasser.
** Røykeforbud i arbeidstiden for ansatte i barnehage, skole og helsevesen.
** Forbud mot røyking på områder hvor barn oppholder seg.
** Økte avgifter som øremerkes røykeavvenningstiltak.
Vis hele sitatet...
Røyking er greit i private hjem men ikke tving andre rundt deg til å puste ned driten. Og avgiftene må være høye nok til at kostnadene samfunnet må betale pga røykere går i null.
Sist endret av Grix; 18. juni 2013 kl. 17:56.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis vil røyke kan de godt få gjøre det, men ikke på bussholdeplasser og steder der det er andre folk.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Har ikke tenkt til å lese artikkelen, men er det ABSOLUTT røykeforbud? Til og med hjemme? Det blir litt for voldsomt.

For min del kunne de godt avgrenset det til hjemmet, eller bestemte steder, slik at reglene blir mer likt som alkohol. Som datagutten sier, så kan det være litt dumt på steder som busstopp, eller parker, for eksempel om det er andre, spesielt barn, tilstede.

"Kan man virkelig påstå at Norge enda er et fritt land ?"
Ingen land er frie, fordi de må ha noen som holder orden.
Sist endret av Zarlach; 18. juni 2013 kl. 18:12.
Hadde Norge allerede forbydd røyk så skulle jeg ha gått med på dette. Skulle egentlig ikke forundret meg med tanke på Norge sitt lov system.. Nok om det.

Men å tvinge folk til å slutte med det nå som det først er lovlig er en ting, men med tanke på at dette faktisk er avhengighetsskapende så er det ikke bare, bare for alle å slutte.

Idiotisk forslag, og jeg røyker ikke en gang.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Hadde Norge allerede forbydd røyk så skulle jeg ha gått med på dette. Skulle egentlig ikke forundret meg med tanke på Norge sitt lov system.. Nok om det.

Men å tvinge folk til å slutte med det nå som det først er lovlig er en ting, men med tanke på at dette faktisk er avhengighetsskapende så er det ikke bare, bare for alle å slutte.

Idiotisk forslag, og jeg røyker ikke en gang.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at ettersom røyking er veldig populært (les: mange som gjør det), og mange er avhengig allerede, så skal det ekstremt mye til for at det ikke vil smugles, selges og brukes når det blir ulovlig.
Sist endret av Zarlach; 18. juni 2013 kl. 19:08.
The Mad Doctor
Jeg er enig i at de ikke er gøy å ha en røyker puste i trynet på deg. Men jeg er enig i at det kunne gått an å gjøre bedre tiltak for å hjelpe røykere med å slutte en å gjemme tobakksvarer eller bruke mangfoldige milioner på skremselspropaganda som de viser på tv vært år, hvor det eneste resultatet de oppnår er at unger blir livredde for foreldrenes helse. Et totalforbud fører bare til smugling og ulovlig Salg.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Det er vel en grunn til at du betaler så mye avgifter på tobakk? så den dagen du trenger norsk helsevesen så skal du allerede ha betalt for deg gjennom avgiftene?
Vis hele sitatet...
Der tar du feil. Det koster staten uendelig mye mer enn det de tjener på røykere.

Jeg har ikke noe imot røykere så lenge de ikke puster det i trynet mitt, eller lar området bli gasset ned.
Røyking i private hjem skulle gå fint, men offentlig bussplass, eller lignende er bare utrolig dårlig gjort mot folk som misliker røyk. Ikke bare er det irriterende, men også skadelig.
Sist endret av Xernox; 18. juni 2013 kl. 19:46.
Synes det blir feil å skulle tvinge folk til å slutte å røyke. Det er selvsagt uhørt å skulle utsette folk som ikke ønsker det for tobakksrøyk, derfor er jeg en fan av røykerom og lignende, samt det å la folk gjøre som de vil med kroppen sin.
Røyker ikke selv, men herregud så sykt. Røykepolitiet kommer med lunge tester? La enhver borger ta sine egne valg. Hva blir det neste? Forby snus og alkohol? Kanskje forby loff også?
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Synes det blir feil å skulle tvinge folk til å slutte å røyke. Det er selvsagt uhørt å skulle utsette folk som ikke ønsker det for tobakksrøyk, derfor er jeg en fan av røykerom og lignende, samt det å la folk gjøre som de vil med kroppen sin.
Vis hele sitatet...
Til en viss grad enig. De skal få kunne gjøre med sin egen kropp som de vil (selv om det ikke er slik den dag idag), men du må huske på at røykere bidrar til produksjon av røyk, utslipp og masse avfall.
En positiv ting er jo arbeidere, men det er mange arbeidssteder som utnytter barnearbeidere og lønninger så lavt som slaveri.
La folk gjøre som de vil med sin egen kropp og helse! Hvis folk velger å røyke så la dem få røyke! Jeg røyker selv bare av og til men er ikke avhengig og synes dette bare blir feil.
Hev aldersgrensen og avgiftene på røyking gradvis over de neste 20 årene til det er ingen som røyker lengre.

Er dog ikke for at staten bestemmer hva en ansatt skal kunne gjøre i pausen på jobben sin, om han/henne er utenfor arbeidsplassen.
Selv om alt dette gjennomføres, så er ikke Norge røykfritt, du har fremdeles lov til å røyke i egen bolig - ergo ikke røykfritt.

At staten ikke skal betale ansatte mens de røyker, synes jeg er helt greit. Det er tross alt offentlige etater det er snakk om, ikke private selskaper, de skal fortsatt få lov til å lønne arbeiderne sine mens de ikke jobber hvis ønskelig. Jeg synes det er ganske greit at mine skattepenger ikke går til røykepausene til andre.

At vi ikke skal røyke i nærheten av barn er vel selvsagt. Samme gjelder med røyking på plasser der folk samles.

Ja, det er fritt vil jeg si. Du kan gjøre det du vil, så lenge det ikke skader andre. Å røyke midt i folkemengder skader andre. Jeg ville ikke gått for å gjøre det ulovlig, men holdningskampanjer og/eller at folk lærer seg å si at røyking midt i en kø ikke er greit, bør være nok.

Det er også én mann, i en interesse organisasjon som har frontet dette. Altså ganske langt fra en vedtatt plan eller en plan som engang tenkes på. Du skal få røyke fritt hvor du ønsker inntil videre, men ikke forvent at det er nevneverdig populært.
Senk prisene på snus og øk avgiftene på røyk. Passiv røyking går utover alle som er rundt deg når du røyker, snus går kun utover deg selv, og har i tillegg mindre "bivirkninger". Jeg vil aldri tro at folket slutter med å både snuse og røyke, og det er bevist at snusing er mindre skadelig enn røyk.
At folk som står ved siden av deg røyker kan være irriterende forstår jeg, den er grei. Men jeg trodde det var fastslått for lenge siden at passiv røyking ikke er så skadelig som folk flest tror. Mener å huske at jeg leste en artikkel eller så en dokumentar elns for ikke så lenge siden om dette. Er jeg helt på jordet? Isåfall, kan noen henvise meg til en artikkel som sier det motsatte? Er på mobilen, så jeg gidder ikke å søke rundt eller komme med kilder.
Hvis vi skal gjøre det på den måten at vi lager nazistregler for et nytelsesmiddel som røyk, må vi gjøre det for alle nytelsesmidler. Ser for meg at sjokolade får 20års-grense.
Total forbud? nei.
Lover for røyking på offentlige steder og rundt barn som du har nevnt?
Sier meg fullt enig i disse lovene.

Ha såpass respekt for at andre ikke vil dra inn røyken fra deg.
Ikke fremstill røyking som kult, alle vet at barn ser opp til eldre, og om man røyker foran dem ser de gjerne på det som noe voksne gjør og starter ganske lett og gjøre det samme.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Greit, ser et forbud mot å røyke der barn kan SE deg, men i skjermet område i pausen er vel ok, om du jobber i barnehage eller på en barneskole?

Men ikke lov å røyke på gaten? Hvor skal studenter i by røyke om det er røykeforbud i leiligheten og på offentlig plass? Greit så er det gode helsemessige og samfunnsøkonomiske argumenter mot røyking, men om vi som samfunn og staten synes det er helt greit å betale for skader forvoldt av ekstremsport, alkoholpåvirkning, sukker (som Taurean påpeker) og markedsøkonomisk velferdspolitikk så synes jeg forbudsønsket er mer dogmatisk enn fornuftig.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Hvis dem virkelig vil ha folk til å slutte, kan de ikke bare da sette opp avgiftene med foreksempel 100 kroner.
Ingen har sluttet å røyke pga at 20pakninga ble 5,- dyrere.

Virker som de prøver å melke røykerne blakke før dem kreperer.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
At folk som står ved siden av deg røyker kan være irriterende forstår jeg, den er grei. Men jeg trodde det var fastslått for lenge siden at passiv røyking ikke er så skadelig som folk flest tror. Mener å huske at jeg leste en artikkel eller så en dokumentar elns for ikke så lenge siden om dette. Er jeg helt på jordet? Isåfall, kan noen henvise meg til en artikkel som sier det motsatte? Er på mobilen, så jeg gidder ikke å søke rundt eller komme med kilder.
Vis hele sitatet...
Her ser du hva kreftforeningen sier om passiv røyking osv, osv. https://kreftforeningen.no/forebygging/royk-og-snus/
Selv om de kanskje er litt overdramatiske, så vil jeg tro at de ikke lyger. Ved å øke avgiftene på røyk vil det mest sannsynlig bli mindre attraktivt å røyke, spesielt for ungdommer, som ikke har all verdens penger. Å totalforby røyking derimot, er noe som aldri bør gjennomføres, det tar fra oss friheten til å velge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis vi skal gjøre det på den måten at vi lager nazistregler for et nytelsesmiddel som røyk, må vi gjøre det for alle nytelsesmidler. Ser for meg at sjokolade får 20års-grense.
Vis hele sitatet...
Utover at sjokolade har langt på nær samme skadeverknadane. Et du ei sjokoladeplate for dag, og held deg i fysisk aktivitet er ikkje det spesielt skadeleg.

Sjølv alkohol er mindre skadeleg, fordi det er mindre avhengighetsskapande, og fleire bruker det i mindre omfang. Tobakk er på mange måter all in - bruker en det, bruker en det ofte stortsett.

Det er ein grunn til at pistoler er strengare regulert enn kniver, sjølv om begge kan brukast til å drepe med.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Hvis dem virkelig vil ha folk til å slutte, kan de ikke bare da sette opp avgiftene med foreksempel 100 kroner.
Ingen har sluttet å røyke pga at 20pakninga ble 5,- dyrere.
Vis hele sitatet...
Nei, men det har antakeleg hindra ein del i å ta til med uvanen.
Dette er frihetsberøvelse på første klasse. Alle burde få gjøre hva de vil mot seg selv uten konsekvens (grensen går ved selvmord).
Å øke avgifter betyr å minske folks (niko avhengige) lommebøker og ett forbud betyr flere kriminelle. Kriminelle er en kostnad og NAV er en kostnad, hvis man for sparken for å ta seg en blås.
Nå må de maktsyke kapitalistiske nynazistiske barnehagetantene gå å legge seg, å la folk få bestemme selv!
kjedelig streiting
At det lukter litt røyk ute når man sitter i en park, eller venter på bussen er noe en bare får tåle, eller bli hjemme. Greit nok at folk ikke bør fyre seg en røyk midt i et overfylt busskur, så folk må puste inn rein passiv røyk, men det at må tåle litt av sine medmennesker må til for at samfunnet skal fungere.
Et forbud kommer ikke til å fjerne røyking, det er utrolig naivt å tro noe annet. Det som vil skje er at staten mister avgiftsinntektene, og pengene havner i lomma på organiserte kriminelle. Bare se på hva som skjedde de 13 årene da alkohol var forbudt i USA, eller hva som skjer den dag i dag med narkotika, som er gigantisk milliardindustri.
Sist endret av KultNick; 19. juni 2013 kl. 08:17.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
At det lukter litt røyk ute når man sitter i en park, eller venter på bussen er noe en bare får tåle, eller bli hjemme. Greit nok at folk ikke bør fyre seg en røyk midt i et overfylt busskur, så folk må puste inn rein passiv røyk, men det at må tåle litt av sine medmennesker må til for at samfunnet skal fungere.
Vis hele sitatet...
Poenget med slike regler er for så vidt ikke andres velbehag, men det skal virke forebyggende.

Selv om jeg var en av de som kritiserte Høybråthen da han først innførte røykeloven, blir jeg glad i dag når jeg leser at ungdom i mye mindre grad begynner å røyke enn tidligere.
Hvorfor ikke forby røyk? vi har jo forbud mot aktiv dødshjelp? Norge har mange syke lover som f.eks. Aktiv dødshjelp.
Man får ikke selv velge om man vil leve eller dø. Hvorfor skulle vi hatt lov til å røyke?!
Røyking hjelper både en selv og andre personer inn i døden. Som for å ikke glemme forurensningen!
Hvordan ville du reagert om sønnen/datteren din røyket? skulle du støttet dem i å ta livet av seg selv og sløse pengene sine?
Jeg er ikke anti-røyker men det er alltid to sider av samme sak.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Hvorfor ikke forby røyk? vi har jo forbud mot aktiv dødshjelp? Norge har mange syke lover som f.eks. Aktiv dødshjelp.
Man får ikke selv velge om man vil leve eller dø. Hvorfor skulle vi hatt lov til å røyke?!Røyking hjelper både en selv og andre personer inn i døden. Som for å ikke glemme forurensningen!
Hvordan ville du reagert om sønnen/datteren din røyket? skulle du støttet dem i å ta livet av seg selv og sløse pengene sine?
Vis hele sitatet...
Klarer du virkelig ikke å komme på noen gyldige argumenter mot tobakks-forbud, eller ta til deg noen av de argumenter som har blitt forklart i denne tråden, eller analoge argumenter i forbindelse med narkotikapolitikk? Har du ingen moralske skrupler når det gjelder kriminalisering og alt dette innebærer?

Forbudet mot aktiv dødshjelp er ikke begrunnet i å frata individet selvbestemmelsretten over eget liv. Det handler om å værne individet mot overgrep fra andre (inkludert staten selv). Disse vil på ulike måter kunne utøve press på individet, slik at individet blir tvunget til å ende livet sitt. Det er kun religiøse som begrunner forbudet mot aktiv dødshjelp slik du gjør, og religion bør holde seg langt unna politikk.

At langtids-passiv røyking har skadelige effekter er heller intet argument for å totalforby tobakk. Det er heller et argument for å beskytte røykeres barn fra denne skaden. Voksne individer kan selv ta stilling til om de er villige til å utsette seg selv for passiv røyking (forutsetter god informasjon om skadevirkninger).

Det å dra inn "Hvordan ville du reagert om sønnen/datteren din røyket?" er kun "appeal to emotion" og bidrar ikke med noe som helst konstruktivt i en debatt om statens rett til vold mot røykere (forbud). Det er, - og bør være - stor forskjell på avtaler mellom enkeltindivider, myndighet som muliggjør foreldreoppgaven, og hva staten kan kriminalisere (og på hvilket grunnlag). Hvorfor det er slik burde være åpenbart. I tilfelle det ikke er åpenbart, så burde stikkordene "makt, maktbalanse, vold, sanksjoner (osv)" hjelpe. Staten MÅ ha godt grunnlag for å forby noe. Dessverre følger ikke de fleste stortingspartier dette grunnleggende prinsippet, men mulig unntak av Venstre..
Sist endret av Vargas; 19. juni 2013 kl. 21:12.
Fant videoen jeg snakka om (youtube). Nå vet ikke jeg hvor troverdig dette er, men dere kan jo se den, dere som er imot passiv røyking.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Fant videoen jeg snakka om (youtube). Nå vet ikke jeg hvor troverdig dette er, men dere kan jo se den, dere som er imot passiv røyking.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke mener denne videoen?
Sitat av jorwax Vis innlegg
Dette er frihetsberøvelse på første klasse. Alle burde få gjøre hva de vil mot seg selv uten konsekvens (grensen går ved selvmord).
Vis hele sitatet...
Hvorfor går i så fall denne grensen ved selvmord? Bør ikke folk få velge om de vil leve eller ikke?

Å øke avgifter betyr å minske folks (niko avhengige) lommebøker og ett forbud betyr flere kriminelle. Kriminelle er en kostnad og NAV er en kostnad, hvis man for sparken for å ta seg en blås.
Vis hele sitatet...
Det vil sikkert bli noenlunde likt som alkohol og mindreårige er i dag. Du har ikke lov å selge eller importere røyk, men det er ikke straffbart å røyke, selv om ev. røyk vil kunne beslaglegges. (Faktisk litt usikker på regelverket rundt mindreårige og alkohol, men du tar poenget)

Nå må de maktsyke kapitalistiske nynazistiske barnehagetantene gå å legge seg, å la folk få bestemme selv!
Vis hele sitatet...
Folk er dessverre for dum til å bestemme selv.
Sist endret av Sinken; 21. juni 2013 kl. 16:44.
kjedelig streiting
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvorfor går i så fall denne grensen ved selvmord? Bør ikke folk få velge om de vil leve eller ikke?
Vis hele sitatet...
Så lenge en er ved sine fulle fem bør man helt klart lov til å få bestemme det selv. Derfor er jeg for legalisering av dødshjelp så folk som lider med smerter ol kan få bestemme om de vil leve eller ikke.

Det vil sikkert bli noenlunde likt som alkohol og mindreårige er i dag. Du har ikke lov å selge eller importere røyk, men det er ikke straffbart å røyke, selv om ev. røyk vil kunne beslaglegges. (Faktisk litt usikker på regelverket rundt mindreårige og alkohol, men du tar poenget)
Vis hele sitatet...
Og det svarte markedet vil eksplodere som følge av etterspørselen. Husk også på at voksne folk har en god del bedre kjøpekraft en ungdom under 18, så de vil som vil deale vil ha gode muligheter til fortjeneste.

Folk er dessverre for dum til å bestemme selv.
Vis hele sitatet...
Så det er kun de som lever a4 livet som er smarte eller? Det er vel kun et mål med livet, få unger, karriere og leve lengst mulig??
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så det er kun de som lever a4 livet som er smarte eller? Det er vel kun et mål med livet, få unger, karriere og leve lengst mulig??
Vis hele sitatet...
Nei, men folk som driver med droger og annet har en tendens til å havne på sykehus oftere enn folk som ikke gjør det. Det koster resten av samfunnet i form at at sykehusene finansieres hovedsaklig av skattepenger.

I min ideelle verden verken snuser, røyker, drikker, skyter, snorter, dropper, eller inntar rusmiddler.

Edit: Ideelt sett ikke sukker eller koffein heller.
Sist endret av Sinken; 21. juni 2013 kl. 16:58.
A gjøre røyking ulovlig er ikke helt på trynet. De fleste som røyker fast ønsker jo å slutte gjør de ikke? Tobakk suger, det gir jævlig lite og tar jævlig mye. Jeg tror heller ikke situasjonen ville blitt som i forbudsdagene med alkohol. Å drikke er jævlig gøy, og folk vil alltid gjøre det så lenge det er mulig. Om røyking blir ulovlig tror jeg de fleste vil bare "ah fuck it then".
Sist endret av bloodshotEyes; 21. juni 2013 kl. 17:19.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nei, men folk som driver med droger og annet har en tendens til å havne på sykehus oftere enn folk som ikke gjør det. Det koster resten av samfunnet i form at at sykehusene finansieres hovedsaklig av skattepenger.

I min ideelle verden verken snuser, røyker, drikker, skyter, snorter, dropper, eller inntar rusmiddler.

Edit: Ideelt sett ikke sukker eller koffein heller.
Vis hele sitatet...
Der satt du den vestlige kultur på spissen. Alle de tingene du nevner skal strengt talt ikke gjøres, og det er jo tilnærmet ulovlig.

Det er en særdeles snodighet at en "ulovlighet" egentlig betyr at det er lovlig så lenge man betaler for seg. En egens individ handling som påfører en konsekvens til det egne individets helse blir straffet i form av avgifter og forelegg. Snålt. Sosiale normer krever at man går på jobb, men man belønnes for å holde seg vekk fra arbeid. Dette er også noe jeg synes er mysterisk med vestlig kultur.

Det er også anbefalt å planlegge livet mot sin pensjon. Dette forstår jeg ikke. Når man passerer en viss alder der man blir ansett som ufør til vanlig arbeid, mangler man også energien, ungdommen og viriliteten til å for eksempel utforske verden, eller ta opp hva enn man måtte ønske seg.

Vi må åpne øynene og gjøre endringer i vestlig folkeskikk!

Livet må utnyttes så lenge man har kroppen og sinnet til det. Hvis noen velger å røyke og finner glede i det, så burde ikke det ulovliggjøres. Jeg er helt for at de som velger å ikke røyke skal kunne slippe å bli utsatt for andres røyketåke, men å bestemme at jeg ikke lenger for lov til å ta meg en sigarett nede på aker brygge i sola med venner og kollegaer etter et fullverdig måltid, blir for norskt. Og ja, jeg er en hvit etnisk nordmann.
Sist endret av Patrick; 21. juni 2013 kl. 18:07.
Jeg liker å følge min egen regel; Gjør hva du vil så lenge det ikke går utover andre.
[COLOR="Red"]Hvorfor skal regjeringen sette restriksjoner på oss?![/COLOR] Alle tar valg og valget burde være tatt pga. matnyttig informasjon, ikke restriksjoner og skremselspropaganda!

Alt som ikke skader deg direkte eller indirekte ser jeg ingen grunn til at skal være ulovlig??

Sitat av slashdot Vis innlegg
Utover at sjokolade har langt på nær samme skadeverknadane. Et du ei sjokoladeplate for dag, og held deg i fysisk aktivitet er ikkje det spesielt skadeleg.
Vis hele sitatet...
Men spis nok sjokolade og utelat fysisk aktivitet, så skal vi sammenlikne skadeomfanget! Fedme og skadene relatert til det er sagt til å være den nye "folkeepedemien" og staten bettaler ut enorme summer for å opperasjoner relatert til dette.

Dette er på samme måte som at 1 sigarett ikke dreper deg.. Samme poenget med sjokolade.
Jeg mener at røyking er et samfunnsonde som må fjernes med tiden. Det er så utrolig primitivt og meningsløst å innhalere noe man vet er livsfarlig, frivillig.

Jeg ser for meg at en ordning der de som per dags datp røyker får en form for legeerklæring på dette og kan hente ut sigaretter hos apotek mot fremvist legeerklæring, og selvfølgelig mot betaling. Når den "siste" røykende generasjonen dør er samfunnet fri for røyk, ihvertfall i veldig stor grad. Et svart marked vil alltid oppstå, men det vil ikke være i nærheten av det samfunnsproblemet det er i dag.

Bare mine halv-vage tanker om en løsning på problemet.
kjør på sier nå jeg! så skal vi se hvor stor kontroll staten får når det kommer til omsetting av røyk!

norge er jo allerede et mekka for smuglere. alt er dyrt her, og vi vil kjøpe billig, samme kommer til og skje med tobakken også om dette forbys ved lov i norge. folk vil fortsette og røyke ulovligt. og det vil bli meningsløst mange "kriminell"..

mye kan sies om så mangt. men når det kommer til røyk er dete et bevist valg folk selv tar.. hvorfor skal overformynderiet komme og si noe annet? selvom det går på helsa løs? er jo så meget annet som også er utrygt for oss mennesker, men vi gjør da fortsatt det?.. eller? sakte men sikkert går vi mot vår egne lille kommunistiske stat.. jippi..

kan ikke forby alt selvom det er helsefarlig eller? har de ikke påvist at diesel eksos gir kreft? ... i rest my case
Sitat av DSlhm Vis innlegg
mye kan sies om så mangt. men når det kommer til røyk er dete et bevist valg folk selv tar.. hvorfor skal overformynderiet komme og si noe annet? selvom det går på helsa løs? er jo så meget annet som også er utrygt for oss mennesker, men vi gjør da fortsatt det?.. eller? sakte men sikkert går vi mot vår egne lille kommunistiske stat.. jippi..
Vis hele sitatet...
1. De fleste valg vi tar er vel bevisste?
2. Jeg lurer også jævlig på hvorfor overformynderiet skulle blandet seg, med tanken på at de har med finans å gjøre.

kan ikke forby alt selvom det er helsefarlig eller? har de ikke påvist at diesel eksos gir kreft? ... i rest my case
Vis hele sitatet...

"i rest my case" på grunnlag av at diesleksos kanskje er kreftfremkallende, noe du ikke har en kilde på? Tusen takk for dagens latter.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Det er ganske høye dødsfall i trafikken også har jeg lagt merke til!
Kansje alt av kjøretøy burde bli ulovelig, så behøver ikke oss mennesker å ta valget om vi skal kjøre bil eller ikke.

Blir sikkert noen flere dødsfall med sykkel siden alle skal sykle da, men vi kan jo bare få en lov som sier at vi ikke har lov til å gå nærmere en 5 meter fra en sykkel uten å bruke hjelm.

Hovedsaken er at vi skal slippe å ta vårne egne valg, at vi som mennesker blir ribbet for friheten vi har med å ta valg. Da blir det bra!
Vis hele sitatet...
Nå må du ikke sammenligne nyttemidler og nytelsesmidler.
Bil har faktisk nytteverdi også, imotsettning til røyk.
Sitat av Sinken Vis innlegg
1. De fleste valg vi tar er vel bevisste?
2. Jeg lurer også jævlig på hvorfor overformynderiet skulle blandet seg, med tanken på at de har med finans å gjøre.




"i rest my case" på grunnlag av at diesleksos kanskje er kreftfremkallende, noe du ikke har en kilde på? Tusen takk for dagens latter.
Vis hele sitatet...
overformynderiet som etat ja.. men overformynderi er ikke bare en finansiell instutisjon......

ang diesel eksos:
https://www.google.no/search?q=Diese...ient=firefox-a

selvfølgelig er alt som står på nett usannheter...
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Nå må du ikke sammenligne nyttemidler og nytelsesmidler.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal han ikke gjøre det? Generalsekretæren Jahren som baserer hovedargumentet sitt for å innføre totalforbud for røykere gjør akkurat det samme. Han sammenligner dødsfall med kollektiv transport som fly mot sigaretter.

Uten å ha sett statistikk så regner jeg nesten med at biler tar fler liv på globalt basis enn sigarettene. Sigaretter forårsaker ikke spontan død, men det gjør biler. Pluss at med røykeloven der man ikke får utsette andre for passiv røyking, så skader egentlig bare røyken den personen som røyker sigaretten selv. En bil vil kunne skade alle passasjerer, samt andre som er i nærheten av der krasjen oppstår.

Men nå skal vi heller ikke glemme at biler også er ulovlig, og som jeg tidligere skrev i denne tråden så er det også bøtelagt og avgiftsbelagt med skyhøye regninger. Den festlige vestlige kultur!
Sist endret av Patrick; 22. juni 2013 kl. 15:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Patrick Vis innlegg
Uten å ha sett statistikk så regner jeg nesten med at biler tar fler liv på globalt basis enn sigarettene. Sigaretter forårsaker ikke spontan død, men det gjør biler.
Vis hele sitatet...
Men biler har ein rimelig massiv nytteverdi. Tenk deg kvardagen din, og samfunnet utan biler. Gjer deretter samme tankeøvelsen med sigaretter.