Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1814
Min bestefar ligger på det siste på dødsleiet med kreft i store deler av kroppen. Måtte sykemelde meg og gå fra jobben da jeg fikk meldingen fra mamma.
Ble sykemeldt i 3 uker og fikk resept på valium. 5 mg tabletter. Vil dette i det hele tatt hjelpe annet en å gjøre meg til junkie? Vil det gjøre ting lettere for meg? jeg forstår ikke logikken til legen her. Noen som vet? var det her ta 25 valium svelg dem og håp at du dør eller hva?
ta bare en av gangen så gjør den det legen vil den skal! da blir du ingen junkie! har altid valium tilgjengelig men tar de kun når jeg føler jeg trenger de så tar du moderate mengder så er den den medisinen du kansje kunne trenge nå!
Virker som om det er noe spesielt hær for sjukmelding for at en bestefar ligger for døden er meget uvanlig! så sjønner egentlig at legen gir deg valiumen!
Kondolerer på forrhånd (ikke ta det feil)

mvh Meg
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis du ikke føler du har behov for å spise de så ikke gjør det, benzodiasepiner er veldig vanedannende. Hvis du derimot føler mye angst, uro og har problemer med å få sove eller lignende så kan det kanskje være en idé, men jeg kan heller ikke se logikken i at du skal spise piller fordi din bestefar ligger for døden...
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Ofte gir leger ut slike piller for å skape et godt søvnmønster. Alle som har slitt med noe har fort forstått at uten god søvn og et godt søvnmønster så fungerer man rett og slett ikke. Men jeg skjønner ikke hvorfor han gav deg Valium istedefor f.eks. Imovane, som funker mye bedre.
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Det vil vel heller hjelpe deg med å takle det hele litt lettere,
siden Valium er et beroligende og angsdempende middel.

Men den beste måten og komme seg igjennom slike vonde tider er vel uten piller, med mindre du sliter med angst og er generelt stresset.
Trådstarter
min bestefar og jeg har bodd 5 min fra hverandre hele livet. Ettersom faren aldri har vært til stede har han stort sett oppdratt meg. Skulle inn for en rutine operasjonen så får jeg melding på mobilen at han har kreft i hele mage regionen og kun et par måender igjen og lege.... Kort sagt det var utifra jobben iogmed at jeg er sentervakt kan du ikke akkurat sette deg ned på senteret og grine forann alle kundene. Fikk sykemelding som skal vurderes fortløpende men skal ta 2 5 mg før jeg skal sove og 2 ved akutt behov.
Først: La meg få uttrykke medfølelse i en vanskelig tid, det er vondt å skulle miste en bestefar som alltid har stått deg så nær som du beskriver.

Jeg synes det er påfallende at legen din gir deg valium (i steden for en god prat) mot denne prosessen. Det er noe naturlig, selv om det er vondt, å gå gjennom perioder med tap og sorg i livet. Valium er beroligende og skal brukes mot uro og angst. I et sorgarbeid er det nødvendig å gå gjennom alle de ørsmå og overveldende store følelsene som skyller gjennom en. Hvis det forestående dødsfallet gir deg symptomer på angst, så kanskje beroligende kan være på sin plass (f.eks om du er redd og ligger våken). Men sorg er en naturlig del av livet, og i beste fall vil medikamentene bare utsette følelsene du nødvendigvis må konfrontere ved tap av et kjært familiemedlem.

Det eneste jeg har hørt (lest) om ift sorg og medikamenter er i tilfeller hvor man snakker om komplisert (blandet) sorg – og da gjerne hvor den gror seg fast og ender i en depresjon. Men da er det ikke snakk om beroligende.

Sorg er ikke bare vondt, det er også mye ekte, vakkert og vart i det. Det er blant annet det å være så nær de sanneste følelsene sine at man klarer å finne frem til de strengene som bandt deg til den som er borte og binder deg til de som deler sorgen med deg. Jeg ville ikke sløvet ned dette.

Sitat av Deezire
Ofte gir leger ut slike piller for å skape et godt søvnmønster. Alle som har slitt med noe har fort forstått at uten god søvn og et godt søvnmønster så fungerer man rett og slett ikke. Men jeg skjønner ikke hvorfor han gav deg Valium istedefor f.eks. Imovane, som funker mye bedre.
Vis hele sitatet...
og ofte gir leger ut resepter fordi de enten ikke har tid eller talent til å gå dypere inn i materien. De kan klappe seg selv på skulderen over å ha gjort noe. Savner legene fra gamle dager som tok seg tid til å være litt medmenneske
Sist endret av robinson; 21. mai 2007 kl. 01:13.
jeg vil også benytte anledningen til å vise min medfølelse.

når det er sagt, legene i norge får provisjon for å gi ut resepter. ja, det er korrupt.
prøv heller å snakk med noen, viss du klarer. erfaringen min er at det er ikke mye som skal til for at du føler deg mye bedre inni deg en 2,5 mg valium.


*håper på det beste for alle og enhver*
Trådstarter
Nå har jeg da begynt på Valium. Eneste som skjer er at jeg har en ustødig gange og føler meg småfull. Jeg har overhodet ingen tegn på angst som jeg selv vil beskrive det. Min bestefar er nå 75 og vi har hatt et godt og langt liv og jeg har lært mye av han. Alt fra min første fisketur til min første fisketur til bil lappen. Klart jeg vil savne han men når jeg ser hvor vondt han han har det nå forstår jeg at han ikke vil så mye mere.
Valiumene gjør ikke så mye for meg egentlig føler jeg. Annet en å gjøre meg halveis berusa mesteparten av dagen. Da jeg jobber som vekter er det lite gunstig. Vil heller tilbake i jobb og tilbake i normal rutine men dette er da umulig når jeg går på valium. En sentervekter som loker rundt på valium blir neppe tatt alvorlig
Da slutter du med valiumen og opparbeider deg å komme inn i vanlig liv igjen, men ha dem med deg i tilfelle du får kraftig angst elns, på tross av at det er lite sannsynlig.

Det beste er egentlig å prøve å gå inn på problemet ordentlig og ikke proppe i deg med legemidler, så oppsøk heller en psykiater og kom deg tilbake på jobb, inn i normal søvnrytme og lignende. Jeg kondolerer for tapet, og ønsker deg lykke til
Enig med Gest. Valium er ikke tingen hvis du vil tilbake til jobb. Får selv Vival mot angsten min, men klare å la være å ta de de dagene jeg skal på jobb.

Kondolere og ønsker deg lykke til videre
Hei.

Vil bare dele min mening om saken..
Jeg har valium på resept nå, etter en følelses messig vanskelig situasjon.
Jeg bruker det kun når jeg føler jeg trenger de, og da er jeg veldig glad jeg har de, men som sagt de er vanedannende, så i din situasjon ville jeg ikke brukt de dersom jeg ikke føler at følsene trenger og dempes litt.
Den beste medisinen er godt selskap, men fint med nødløsninger

Nå vet jeg lite om deg og din situasjon, så svaret mitt er ikke nødvendigvis korrekt, men kanskje greit og se hvordan andres erfaringer er og
Håper det hjelper litt hvertfall

Lykke til.
Mwh Marianne
Jeg kunne ikke vært mer enig med Cajsa.

Jeg har aldri brukt piller før, og da heller ikke i en sorgperiode etter et dødsfall. Men å miste en som står deg nær er antagelig noe av det sterkeste man kan oppleve, og jeg har opplevd dette et par ganger selv. Når jeg ser tilbake, ser jeg at disse opplevelsene langt på vei har vært de tyngste stundene i mitt liv, samtidig som jeg heller ikke ville vært disse foruten. Det har gitt meg veldig mye i mitt forhold til mine nærmeste, og nærheten med disse etter et dødsfall hvor vi er sammen i sorgen...det er noe helt spesielt. For meg var det så sterkt at det nesten var uvurdelig. Å vite hvor mye en person faktisk kan bety, og å vite hvor høyt et savn faktisk kan være. Det er en klisjé, men den er veldig sann: Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere.

Sorry at jeg skriver mye her nå, men mitt tips er: Lev ut følelsene dine (slik du ønsker det, selvsagt), ikke bedøv dem.

Si alt du ønsker å si til din bestefar, fortell om de gode minnene du har sammen med ham, ta bilder, se på bilder, del tanker og opplevelser med de DU ønsker å dele dem med, og lykke til i tiden framover.