Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2463
Hei, jeg sliter med å se en mening i livet mitt, har jobb å god familie men er singel. Noen gode venner men ikke for mange.
Men forstår ikke helt hva som er meningen med alt, har ikke noe spesiell hobby som jeg kan bruke mye tid på, men har prøvd mye forskjellig. Er ikke suicidal å ikke deprimert, men tanken på å gå gjennom et liv der høydepunktet i uka er Lørdagen der hvor jeg går på fest med venner er deprimerende.
Hadde gaming før men det er jeg lei, nå har jeg ingenting. Kommer hjem fra jobb å da er jeg så utslitt at det jeg orker er å åpne en øl får så å se serie å så til sengs, samme neste dag. De dagene jeg har litt energi til overs går jeg en fjelltur, men får ingen glede av dette da det er mest pga presser meg selv til å gjøre noe annet en å råtne meg vekk i stolen forran tv'en. Få nye venner å finne på ting er vanskelig da jeg er en vanskelig person å like å er veldig sjenert.

Dame er også uaktuelt siden jeg er et ganske kjedelig menneske som ikke finner på så mye å er ikke interessant å snakke med, har prøvd i 10 år men sålangt vil jeg diagnostisere meg kronisk singel.
Har prøvd trening får å øke selvtillit, det funket til en grad men det ender opp med at jeg da tør å snakke med damer/nye folk å de finner ut hvor uinteressant jeg er så blir aldri nye venner/dame

Alt i alt dagene går jo å har hatt det slik i hele mitt liv men er vanskelig å tenke på att all fremtid blir slik. Føler ikke jeg fortjener eller kan få hjelp da jeg vet folk i verden har det 1000x verre en meg.
Er ikke flink på å skrive slikt så vet ikke om noe av dette ga noe mening
http://www.brisbanenorthphn.org.au/c...20A_ICD_10.pdf

hvordan vil du si at du skårer her? Syns det er rart du avskriver at du er deprimert, når alt annet du sier høres ut som depresjon.
Du tar feil når du sier du ikke er deprimert. Det du beskriver er klare indisier på depresjon.

Ser for meg ut som om du må lete litt etter noe som er interessant for deg. Gjerne en litt konstruktiv hobby.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
http://www.brisbanenorthphn.org.au/c...20A_ICD_10.pdf

hvordan vil du si at du skårer her? Syns det er rart du avskriver at du er deprimert, når alt annet du sier høres ut som depresjon.
Vis hele sitatet...
2,4,5,7,9

Kanskje jeg er vet ikke, alltid hatt det slik så vet ikke hvordan en depresjon føles eller hvordan det føles å ikke være deprimert Er jo ikke slik at jeg tenker at alt hadde vært bedre vis jeg ender livet, er bare kjedelig tanke at hele livet skal være slik. Jeg har tenkt psykolog før men sier alltid til meg selv at det er ingenting som plager meg til å være slik, har bare vært slik hele tiden.

Hva mener du med konstruktiv hobby BAN?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du trenger ikke være suicidal for å være deprimert. Hvorfor ikke gi denne et forsøk og se hva du ender opp på? https://testandcalc.com/etc/tests/cesd.asp
Sitat av Vetikkehelt Vis innlegg
Hva mener du med konstruktiv hobby BAN?
Vis hele sitatet...
En hobby der du får et resultat. Det kan være at du samler på noe eller må oppnå resultater som kan tallfestes. Dette gir motivasjon i seg selv og vil gi deg utbytte selv når du ikke driver med hobbyen din.

Hva den hobbyen kan være må du finne ut av selv.
Ja. Spør du meg, trenger du hjelp til å utelukke eller bekrefte depresjon, evt. andre grunner til at du føler det sånn.

Jeg er enig med det meste som er sagt tidligere i denne tråden av andre.
Fremmede på Internett kan (og skal) selvsagt ikke gi deg en diagnose, men trådstarteren får nok depresjonsbjellene til å ringe for en god del her inne.

Å være deprimert er ikke synonymt med tristhet.
For mange kan det kjennes mer som blytung apati, drepende kjedsomhet, eller en følelse av at livet ikke har noe mening.

Er man deprimert lenge nok, glemmer man også hvordan det er å ikke ha det sånn.
Det er en av mange måter depresjonen lurer hjernen din på. Sleip liten jævel.

Andre vanlige symptomer på depresjon er ubegrunnet skyldfølelse og lav selvfølelse.
Det er alltid noen som har det verre enn deg!
Hvis akkurat dét skulle ha vært målet på om du hadde rett til hjelp eller ikke, er det mange som hadde blitt overlatt til seg selv.


Ta deg en tur til fastlegen din og fortell hva du forteller oss her.
Er fastlegen din noenlunde kapabel, er jeg helt sikkert på at vedkommende vil ta deg seriøst.

Jeg må også si meg enig med BAN. Skaff deg en (ny) hobby.
Fake it 'til you make it, er det noe som heter. Hvis du ikke ser noen mening med livet nå, så lag deg en. Om det så er å identifisere en ny fugl hver dag, eller samle på frimerker.

(For meg var det fugler.)
Sist endret av Svartbak; 19. februar 2019 kl. 17:38.
Støtter meg til det Svartbak sier. Men jeg har et forslag om en kanskje bedre hobby. Problemet med fugler, er at de rømmer unna. Men de er stort sett veldig trivelige å se.
Jeg driver heller med botanikk og ørlite fungologi. Altså det samme som å se på fugler, men her er det planter og sopp. Fordelen med de sistnevnte er, at de ikke rømmer unna. Jeg innser, at jeg har vært priviligert her. Men det er noe særegent å sitte et sted med en vakker og/eller sjelden plante ved din side. Ofte er naturen rundt vakker også. Hvis du bor i nærhet av Oslo, så arrangeres det tirsdagstur en gang i måneden (noen ganger oftere også) fra våren og til vinteren har festet grep. Dette er helt gratis, det er veldig hyggelige og kapable botanikere med, og det er bare å møte opp på Baker Hansen Ruseløkkveien 12-2, 0251 Oslo. Det begynner den 2. april. Her dukker det opp flere, som er ganske nerdete. Vel møtt!
Takker for svar, endte med 24 poeng-mild til alvorlig depresjon. Skal ta meg en tur til fastlegen en dag jeg manner meg opp til det, å se om jeg ikke klarer å finne noe jeg kan finne en interesse i. Bor desverre på en liten plass så lite av slikt i nærheten her aluminiumfluorid.
Vil bare si at jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har vel konkludert med at jeg har dystemi, som er en slags kronisk, mild depresjon. Du kan jo sjekke selv om du kjenner deg igjen https://no.m.wikipedia.org/wiki/Dystymi
Dette høres sikkert lite spennende/hjelpsomt ut, men hvis du ikke bor langt fra sjøen og har mulighet, få deg en båt. Det var min medisin. Har du båt og er litt nevenyttig, har du en hobby som aldri tar slutt. Det hjalp meg med å komme meg ut og ikke råtne i senga i depresjon. Var riktignok en kompis som oppfordret meg, men det er jeg glad for!
Trenger ikke være noe stort/dyrt, jeg kjøpte ei snekke til 10.000 pusset den opp over 2 år. Tipper jeg var i båten i minst 1500 timer på de 2 årene. På sjøen, eller bare for å fikse noe. Kjekk hobby. Masse fine folk på sjøen og.
Hvor lenge forsøkte du å trene?
Har du sjekket om du har noen mangel på vitaminer?
Klassisk å ha for lite D vitamin nå når det er vinter.
Sjekk av skjoldbruskkjertelen for eventuelt hypotyreose?
Ville tatt en grundig sjekk hos fastlegen først..
Høres ut som at du trenger nye impulser og bryte ned dine tanker for å få tilbake motivasjonen og noe glede i livet ditt.

Hobby, psykolog/lege. Eller hva med å gjøre noe spontant? Ta deg litt fri og finn på noe du ikke har gjort før. Reise, opplevelse og liknende. Det kan få deg på nye baner og mer energi.

Du har forøvrig alt for lave tanker om deg selv og snakker deg selv ned. At du er så kjedelig og uinteressant person. Du har et dårlig tankemønster som du må komme deg ut av, men du er garantert ikke kjedelig og uinteressant. Det er også garantert gode muligheter for dating og et forhold i fremtiden bare du satser litt mer, får motivasjon og nye tanker.

Lykke til ��
Sitat av DrPerception Vis innlegg
http://www.brisbanenorthphn.org.au/c...20A_ICD_10.pdf

hvordan vil du si at du skårer her? Syns det er rart du avskriver at du er deprimert, når alt annet du sier høres ut som depresjon.
Vis hele sitatet...
Syns det er sporty av han å se på det på den måten.

Man er jo ikke deprimert før man diagnoserer seg som det som 90% gjør.

Det gjelder nok bare å finne hobby. Og livet ditt er ikke fortapt på noen som helst måte. Du har jobb å gå til, hjem, selvinnsikt.

Du virker sunn i hjernen og virker høflig, så at du bare enda ikke har funnet dame er jo ikke noe ulempe. Mange som tror dame er løsningen, spør du meg (av erfaring), så er dame når man ikke helt har funnet seg selv ganske risikabelt. Hvis du finner en sjelevenn er det jo nydelig, men finner du en manipulativ slem dame som har flere personligheter når det passer henne kan det ødelegge rytmen i livet ditt.

Jeg har en barndomsvenn jeg henger med hver uke, som også heller ikke har hatt kjæreste så lenge jeg kan huske. Men det er fordi han er en ordentlig, helhjertet person som ikke liker å være i veien for noen eller ha noen - og bare enda ikke har funnet interesse for noen spesielle.

Han er et av de beste menneskene jeg har møtt i mitt liv og jeg unner han alt godt. Blir mektig irritert når andre venner av oss skal snakke om at han må få seg dame asap og sånt. For det er bare vås. Han må ikke en dritt, og har all tid på seg til å utvikle hva han vil