Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 6582
Dagen startet i dag fint med å ha bestilt tur til California og Coachella-festival! Deretter ble jeg med kompisen min til byen, fordi han skulle kjøpe noe weed og ville absolutt ha meg med. Jeg stod utenfor 7Eleven i 5 minutter og ventet på han mens han gikk oppover gaten for å kjøpe, så ble vi så klart tatt på vei til bussen. De som tok oss, sa at jeg kunne bli med inn på stasjonen med kompisen min så jeg slapp å vente ute. Så kommer det en annen inn og sier at jeg er medvirkende og at det skal straffes like hardt. Så nå får jeg vel en like stor bot som han som kjøpte 5gram.

Jeg har prøvd å høre rundt, men på denne tida er det ikke så mange som kan hjelpe meg. Er det noen som vet om USA turen er helt ødelagt nå?.. jeg har akkurat brukt 7000 på dette nå.
Måtte du skrive under på noe?
Hvis nei, vent til du eventuelt får forelegget i posten, og spør så igjen. Det skjer sikkert ingen verdens ting. Kompisen din sa vel til politiet at du ikke hadde noe med det å gjøre?
Trådstarter
Jeg skrev under på noe ja. Skrev under på at jeg var med han før og etter at han kjøpte, og at jeg ikke hadde planer om å røyke det. Men politimannen stod på sitt at jeg hadde gjort noe galt, kompisen min sa at det var han sitt, for sitt eget bruk og at jeg ikke var med på kjøpet. Så spurte han om jeg hadde vært clean om han hadde tatt meg med på pisseprøve, noe som jeg sa nei til, fordi jeg har festrøyket for et par uker siden. Det mente han var bevis nok. Skal innom stasjonen og hente forelegget i morgen.
Sist endret av hesm; 2. februar 2011 kl. 02:16.
Jeg ville bedt om en forklaring på hvordan du medvirket.

Fra hva du sier har du verken fysisk medvirket (dere tok tom bussen) eller psykisk (du "positivt tilskyndiget" ham ikke til handlingen som det heter på fint)

Ta deg uansett betenkningstid før du samtykker til forelegget, og ta det deretter opp med en politiadvokat som trolig vil være enklere å prate med enn politimannen.
Ikke snakk med en politiadvokat - ta det heller selvsagt opp med egen advokat. Jeg hadde aldri akseptert det forelegget, men jeg hadde også nektet for å ta en urinprøve. Dette blir kanskje litt vanskelig nå, i og med at du allerede har fortalt politimannen at en urinprøve ville gitt ett positivt utslag på thc. Jeg hadde uansett drøftet hva som burde skje videre sammen med en advokat. Jeg fikk også ett forelegg for bruk for noen år siden, men dette fikk jeg henlagt etter å ha brukt 30 minutter hos advokat. Det kostet meg ikke én eneste krone, da den første timen var gratis. Ett brev sendt fra han og til tingretten og politiet var alt som trengtes.
Trådstarter
Jeg er bare 19, aldri vært i kontakt med politiet før og vet egentlig ingenting om hva jeg har rett til, hva som er loven osv. Så jeg hadde liksom ikke så mye å komme med. Morsomt at du sier det, for politimannen sa "Du har medvirket fysisk og psykisk", som jeg ikke helt skjønte hva han mente med.

Så hvordan funker dette med forelegget? Det er en bot jeg kan samtykke på eller klage på?

Og problemet mitt med urinprøven er at jeg vet virkelig ikke hva jeg har krav på. Så jeg ville ikke si nei til at prøven hadde vært positiv, fordi jeg vet ikke om han kan tvinge meg til å ta det og slike ting.
Sist endret av hesm; 2. februar 2011 kl. 02:44.
Medvirkning er en veldig omfattende og løs beskrivelse i loven, så lenge du gikk med han til og fra så har du faktisk medvirket.

Jeg var i kontakt med en advokat når jeg ble tatt for "medvirkning" for "disturbance of peace," og jeg kan bare med en gang fortelle deg at du kommer deg ikke unna slikt lett. For meg så har "medvirkning" fått en ny betydning, dvs du kjenner fyren, og han er mindre enn 150 meter unna deg på et gitt tidspunkt.

Etter at du skrevunder har du 5 - fem dager til å gjøre om tilståelsen. Hvis du har en troverdig forklaring da såklart,gjør du dette blir du vel rettsforfulgt. Du 2 uker å anke på, men da dette ikke er en bot så teller vel ikke dette.
Sist endret av MikeHunt; 2. februar 2011 kl. 02:47. Grunn: FALFHGASFAKSfasdhfsadfbs... trøtt....
Trådstarter
Og.. hvor vansklig er det å komme seg til amerika om dette står på rullebladet? Jeg har prøvd å gjøre litt research på dette, men da kommer det bare opp folk som har fått visum etter å ha søkt et par år etter.
Angående USA, ring ambasaden. Tviler på at dette har noen innvirkning på om du kan fly eller ikke..
Jeg mener å ha lest at man ikke kommer inn i USA om man har noe på rullebladet? Tror faktisk jeg leste det her..
Trådstarter
Nettopp dette jeg også har lest, men at folk har gått gjennom ambassaden og kommet seg unna et par år etter. Men om jeg skal reise et par måneder etter forelegget, så er jeg redd dette kan bli vansklig.
Du kommer inn i USA selv om du har noe på rullebladet men det er vel sånn at du må søke om visum og dra på intervju hos den Amerikanske Ambassaden i Oslo da tror jeg
Trådstarter
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Du kommer inn i USA selv om du har noe på rullebladet men det er vel sånn at du må søke om visum og dra på intervju hos den Amerikanske Ambassaden i Oslo da tror jeg
Vis hele sitatet...
Aner du noe om hva sjansen kan være for at de sier nei? Eller hva som er typiske grunner til at de sier nei. Jeg er så ekstremt redd for å miste muligheten til å reise, for en sak som dette, fordi jeg ikke føler meg skyldig i å egentlig ha gjort noe som helst galt.
Hei!

Dette har blitt disutert før i følgende tråd http://freak.no/forum/showthread.php...=usa+rulleblad

Kort fortalt, og om jeg husker rett, så med mindre du opplyser selv om at du har blitt straffet for noe har myndighetene i Usa ikke mulighet til å finne det ut. De kan ikke gå inn i politiregisteret i Norge for å søke deg opp.

Om du i tillegg ikke har tenkt å søke om student/arbeids-visum, men kun vanlig turistvisum har du nok ingenting og frykte. Bare husk å fyll ut søknad om visum online. Søknad finner du her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Svar får du nesten umiddelbart. Lykke til
Trådstarter
Sitat av hoyt Vis innlegg
Hei!

Dette har blitt disutert før i følgende tråd http://freak.no/forum/showthread.php...=usa+rulleblad

Kort fortalt, og om jeg husker rett, så med mindre du opplyser selv om at du har blitt straffet for noe har myndighetene i Usa ikke mulighet til å finne det ut. De kan ikke gå inn i politiregisteret i Norge for å søke deg opp.

Om du i tillegg ikke har tenkt å søke om student/arbeids-visum, men kun vanlig turistvisum har du nok ingenting og frykte. Bare husk å fyll ut søknad om visum online. Søknad finner du her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Svar får du nesten umiddelbart. Lykke til
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpsomme svar. Men når jeg fyller ut søknaden, burde jeg bare fylle ut at jeg ikke har vært i kontakt med politiet da?
Sitat av hesm Vis innlegg
Takk for hjelpsomme svar. Men når jeg fyller ut søknaden, burde jeg bare fylle ut at jeg ikke har vært i kontakt med politiet da?
Vis hele sitatet...
Det er opp til din egen samvittighet. Det er et perverst valg, for hvis du opplyser i din ESTA (som er visa-fritak) at du har vært i kontakt med politiet så vil du få avslag på visum-fritaket og må søke ordinært turist-visum.

Det er en mye mer oppfattende prosess som i verste fall ender med "intervju" på ambassaden i Oslo (hvis du da ikke bor i Oslo så må du dra til Oslo ens ærend) og så er det opp til en visum-betjent der å avgjøre hvor vidt du får innreise eller ikke.

Du betaler selvfølgelig også for denne gleden.

Opplyser du ikke om at du har vært i kontakt med politiet, så har du selvfølgelig brutt betingelsene for visum-fritak (det å lyve for immigrasjonsmyndighetene er straffbart i USA). Men som andre sier, USA har ikke noe automatisk innsyn i norske registre og de har reellt liten sjans å finne det ut før du havner på den internasjonale terrorlista eller blir etterlyst gjennom interpol.
Husk;

om du ikke søker om visum men bare reiser til USA, risikerer du å bli stoppet på flyplassen, satt på celle, og sendt med første fly hjem til norge - for egen regning.
så lenge du ikke har en dom, blitt dømt i en rettsak.. så burde det gå fint.
det er det de spør om.. "have you ever been in the court?"

Hadde en kamerat som ble stoppa.. han sa han hadde fått bøter og var ærlig, han kom inn.
han har faktisk fått en dom også + at han har besittelse av hasj.
Sist endret av shiiit; 2. februar 2011 kl. 10:20.
Sitat av hesm Vis innlegg
Takk for hjelpsomme svar. Men når jeg fyller ut søknaden, burde jeg bare fylle ut at jeg ikke har vært i kontakt med politiet da?
Vis hele sitatet...
Ja, det burde du.Du sto jo bare utenfor 7-11 og snakket med din kompis, jeg ser ikke hvordan dette kan være straffbart.
Sist endret av anamnesis; 2. februar 2011 kl. 17:04.
Trådstarter
Men kan det i det hele tatt stemme at jeg kan få samme straff som han som kjøpte, eller ville denne politimannen skremme mest mulig?
Kan politimannen lese tankene dine? Det du skulle gjort var bare å nekte, og politiet ville ikke ha den minste sak. Det er da for svarte ikke ulovlig å gå med noen som har stoff på seg. Gikk selv sammen med en bekjent med lange fingre som stjal fra en 5-6 butikker på et senter engang, og jeg var med han inn i alle butikkene. Endte med at vi ble tatt tilslutt, og dem sa dem skulle ta med for medvirkning meg og. Holdt bare kjeft jeg, å nekta for at jeg visste hva han gjorde, å hørte aldri noe om den saken igjen.

Ang USA, så må du vare velge om du skal juge eller ikke. På skjemaet spør de vel om du har blitt sikta for noen forbrytelse eller ikke, noe som igjen gjør at du må søke visum manuelt. Om du ender opp med en bot, tenker jeg du kan glemme muligheten for et visum på en stund. Kanskje dem kjøper historien om du klarer å bli frikjent. Er dog vanskelig å si hvor god kontroll myndighetene i USA har på norske rulleblader. Men blir du tatt for å ha jugd på skjemaet på flyplassen i statene kan du nok glemme å se USA igjen å regne med et krav på rundt 10 000 usd.
Sist endret av legalize_it; 2. februar 2011 kl. 21:44.
Sitat av shiiit Vis innlegg
så lenge du ikke har en dom, blitt dømt i en rettsak.. så burde det gå fint.
det er det de spør om.. "have you ever been in the court?"

Hadde en kamerat som ble stoppa.. han sa han hadde fått bøter og var ærlig, han kom inn.
han har faktisk fått en dom også + at han har besittelse av hasj.
Vis hele sitatet...
Det må være lenge siden, for et par måneder siden ble jeg ettertrykkelig flere ganger spurt om "Ever been in contact with the police?". På ambassaden har jeg også blitt spurt om "not even a forenklet forelegg?" (ordrett gjengitt).
Trådstarter
Hvis jeg får en straff jeg ikke synes er grei, hva burde jeg gjøre det? litt sånn skritt for skritt... sende inn en klage? snakke med politifolk? finne advokat?
Snakke med en advokat selvfølgelig. Husk på at politiets jobb er å ta deg og få deg dømt, så glem å snakk med dem.
Trådstarter
da fikk jeg 2000 i bot, det samme som kjøpern. Hva er lurest å få gjort nå? Jeg er 19 år, har null penger.. så advokat blir ikke akkurat det letteste. Uten advokat, tror dere jeg kommer meg noen vei med å krysse av at jeg ikke vedtar forelegget og fyller ut at jeg ikke var innblandet?...
Sitat av hesm Vis innlegg
da fikk jeg 2000 i bot, det samme som kjøpern. Hva er lurest å få gjort nå? Jeg er 19 år, har null penger.. så advokat blir ikke akkurat det letteste. Uten advokat, tror dere jeg kommer meg noen vei med å krysse av at jeg ikke vedtar forelegget og fyller ut at jeg ikke var innblandet?...
Vis hele sitatet...
Du har rett på fri rettshjelp såfremt du ikke har tjent over en viss grense ..
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Du har rett på fri rettshjelp såfremt du ikke har tjent over en viss grense ..
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at fri rettshjelp kun gjelder i sivile saker. Dette er opplagt en straffesak. Der er hovedregelen "rett til offentlig forsvarer for den som er siktet" og eventuelt bistandsadvokat for den som er forulempet.

Det krever selvfølgelig at man ikke vedtar forelegget, for da er saken i prinsippet ferdig og over.
En god del advokater har et opplegg med at 1 time er gratis, dette burde vell ikke ta så alt for lang tid for en advokat å finne ut av/gi et godt svar på hva du bør gjøre..
Så stikk innom et par advokat kontorer, evt ta et par tlf`er rundt og hør ossen du står i saken =)
Hvordan ble dere egentlig tatt? Ble dere tilfeldig ransakt eller var det hunder inne i bildet?
Trådstarter
kjøpern ble sett mens han kjøpte, jeg ble sett sammen han 2 minutter etterpå. så det var jo bare for han å gi over weeden.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Bortsett fra at fri rettshjelp kun gjelder i sivile saker. Dette er opplagt en straffesak. Der er hovedregelen "rett til offentlig forsvarer for den som er siktet" og eventuelt bistandsadvokat for den som er forulempet.

Det krever selvfølgelig at man ikke vedtar forelegget, for da er saken i prinsippet ferdig og over.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, jeg som roter , du har helt rett
Sitat av hesm Vis innlegg
da fikk jeg 2000 i bot, det samme som kjøpern. Hva er lurest å få gjort nå? Jeg er 19 år, har null penger.. så advokat blir ikke akkurat det letteste. Uten advokat, tror dere jeg kommer meg noen vei med å krysse av at jeg ikke vedtar forelegget og fyller ut at jeg ikke var innblandet?...
Vis hele sitatet...
Herregud mann! Jeg regner med at du fikk opplest rettighetene dine når du var inne på stasjonen og ble avhørt? Da forteller dem deg klart å tydelig at du har rett på en advokat om du ønsker det, du har også rett til å holde kjeft, noe som i en del saker er meget lurt.
Trådstarter
har en advokat nå, så satser på å få fikset det. Han sa ihvertfall at de egentlig ikke hadde noen sak
Ai.. Kjip sak, sorry..

Jeg kan ikke svare på det juridiske rundt dette her, men kan svare ang. USA tur..

Har bodd halve livet i USA, og vært gjennom amerikanske immigrasjonsmyndigheter flere ganger. Stort sett kan de være nokså pirkete, men har også erfart at om man gjør ting "riktig", så går det ofte mye enklere en man skulle tro.

Dersom dette ikke går på rullebladet ditt har du selvsagt null problemer, god tur!

Dersom dette kommer på rullebladet kan du raskt få problemer. Når du skal til USA som turist med norsk pass må du registrere deg elektronisk minst 72 timer før avreise på "Electronic System for Travel Authorization", eller ESTA. Denne registreringen er gyldig i to år, og er så og si den samme som den grønne lappen man tidligere pleide å fylle ut på flyet. Her spørres det om du noen gang har blitt arrestert og dømt for en kriminell handling (etter fylte 18 år). Her kan du få vanskeligheter, og det blir vel egentlig litt gambling dette her. Svarer du "ja" vil du ikke få passfri innreise til USA, men vil bli henvist til å søke et B-1 visum ved den amerikanske ambassaden. Et B-1 visum er et turistvisum med samme gyldighet som det alle med norske pass kjenner som "Visa Waiver", altså passfri innreise som turist i inntil 90 dager. Alle som ikke har plettfri vandel MÅ søke turistvisum ved ambassaden får å få innreisetillatelse til USA som turist.

Jeg vil tro at siden dette kun gjelder medvirkning til kjøp av en mindre mengde hasj til personlig bruk, så er det fullt mulig at en visumsøknad kan gå rimelig smertefritt. Jeg er ikke 100% sikker på hvor strenge de er på ambassaden ang. dette, men kjenner personlig minst en nordmann som har blitt tatt med hasj i Norge, og fått studentvisum til USA innvilget (Tro det eller ei, USA har stort sett mildere lover enn Norge ang. hasj. I California er kjøp og bruk avkriminalisert).

En annen mulighet er å juge, men jeg personlig ville ikke tatt sjansen. Det kan gå bra. Du kan juge og krysse av "nei", krysse fingrene, og gå gjennom passkontrollen uten noe som helst problem. Du kan også bli tatt i løgn. Dersom du blir tatt i løgn er dette mye mer alvorlig enn et enkelt tilfelle av medvirkning til kjøp av hasj. Å bli tatt i å juge til en grensevakt eller på ESTA regnes som "immigration fraud" og kan i værste fall få deg bannlyst fra USA på livstid, og ja, de kan sjekke norske strafferegistre dersom de vil. Dersom du skulle bli tatt vil det dessuten bli betydelig dyrere enn 7.000 kroner ettersom du vil bli satt på første fly hjem, og få regningen for dette.

Siden du har en advokat på saken, vent til det foreligger en dom. Dersom det går på rullebladet, betal boten, ta straffen og forklar til ambassaden når du søker visum at det var et engangstilfelle, og at du var "ung og dum". Jeg kan ikke garantere noe, men dette er den beste løsningen dersom du skulle bli dømt.

Lykke til, og håper du kommer deg til Coachella! Har bodd snart 10 år i California, og Coachella er en flott festival!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei,

Er i litt samme situasjon som du var. Er det mulig å få vite hvordan det hele endte med hensyn til USA-turen?
Trådstarter
Det ble California og Coachella på meg, gitt! Når skal du dra? har du godtatt forelegg?og hvor lenge skal du være der?

Jeg hadde en advokat som klarte å drøye med å sende klage i to måneder, da han mente at ingenting kom på rullebladet før en bot var godtatt. Men kan si jeg hadde noia, når det brukte 5 ganger så lang tid med passet mitt over alt!!

Skal du ha visum kan det kanskje ikke være like lett, men er det kun ferie så vil jeg tro det skal gå bra. Har hørt flere steder at dette ikke er noe de bare kan sjekke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan folka på ambassaden plutselig si de vil ha urinprøve for og sjekke om du snakker sant? Ror litt i samme båt her
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av Bemu Vis innlegg
Kan folka på ambassaden plutselig si de vil ha urinprøve for og sjekke om du snakker sant? Ror litt i samme båt her
Vis hele sitatet...
Det er jeg 100% sikker på at de ikke kan.
Hadde nektet for medvirkning, og sagt jeg stod på 7eleven siden jeg skulle møte kompisen min der eller noe.

Faens snut
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Vil bare si fra at denne saken endelig ble henlagt forrige uke, kostet meg 2000 for advokat... så fikk indirekte straffen uansett, foruten om rent rulleblad som jeg er veldig lettet over!
gratulerer med det heller 2000 på advokat, enn uskyldig bøtelagt! bra det ordnet seg
Altså. Hvis du bare har fått en bot skal det ikke ha noe å si.
Det som er problemet er hvis du har fått en dom. Altså i en rettsak.

Var akkurat i usa selv med en del bøter for forskjellige ting.
Sitat av shiiit Vis innlegg
Altså. Hvis du bare har fått en bot skal det ikke ha noe å si.
Det som er problemet er hvis du har fått en dom. Altså i en rettsak.

Var akkurat i usa selv med en del bøter for forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Ett forelegg er fremdeles en dom selv om man slipper en rettsak.
Sitat av caperno Vis innlegg
Ett forelegg er fremdeles en dom selv om man slipper en rettsak.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser at jeg har feil her. Flaks at jeg ikke fikk noen problem da.. Men ble ikke stoppet heller tho
Sitat av shiiit Vis innlegg
Altså. Hvis du bare har fått en bot skal det ikke ha noe å si.
Det som er problemet er hvis du har fått en dom. Altså i en rettsak.

Var akkurat i usa selv med en del bøter for forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Innreise til USA går som oftest greit... Skal du ha visum er de ganske klare på at det er kontakt med politiet de er ute etter. Personlig erfaring fra ambassadeintervju: Når jeg svarte nei på "ever been in contact with the police?", så fikk jeg oppfølgeren "not even a forenklet forelegg?".

Det handler mer om et ønske om å vite alt enn at de er veldig nøye på straffegrensa.