Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 2913
Hei. Da har jeg kjøpt min egen virtuelle server på webhuset.no.
Serveren kjører Ubuntu. Jeg har installert/aktivert et skrivebord, men klarer ikke å koble meg til, med hjelp av et VNC program.

Tror skrivebordet ble installert uten noen feil.
Og så fulgte jeg denne guiden til punkt og prikke: http://lifehacker.com/317125/set-up-...-in-four-steps

Så ikke ut som jeg fikk noen feil nå heller. Og så kjører jeg UltraVNC, for å koble meg til eksternt skrivebord. Jeg har både skrevet IP-adresse, og IP-adresse med port bak. Altså, <ip>:5800. Men jeg klarer absolutt ikke å connecte. Jeg må også få si at jeg har åpnet port 5800.
Og så skrev jeg også kommandoen ps -e , i SecureCRT. Jeg så ikke VNC i listen. Men jeg usikker på om det heter noe annet, eller ei. Det er disse programmene som kjører for øyeblikket:

PID TTY TIME CMD
1 ? 00:00:00 init
2 ? 00:00:00 kthreadd
3 ? 00:00:00 migration/0
4 ? 00:00:00 ksoftirqd/0
5 ? 00:00:00 watchdog/0
6 ? 00:00:00 events/0
7 ? 00:00:00 cpuset
8 ? 00:00:00 khelper
9 ? 00:00:00 netns
10 ? 00:00:00 async/mgr
11 ? 00:00:00 pm
12 ? 00:00:00 xenwatch
13 ? 00:00:00 xenbus
14 ? 00:00:00 sync_supers
15 ? 00:00:00 bdi-default
16 ? 00:00:00 kintegrityd/0
17 ? 00:00:00 kblockd/0
18 ? 00:00:00 ata/0
19 ? 00:00:00 ata_aux
20 ? 00:00:00 ksuspend_usbd
21 ? 00:00:00 khubd
22 ? 00:00:00 kseriod
23 ? 00:00:00 kmmcd
25 ? 00:00:00 khungtaskd
27 ? 00:00:00 kswapd0
28 ? 00:00:00 ksmd
29 ? 00:00:00 aio/0
30 ? 00:00:00 ecryptfs-kthrea
31 ? 00:00:00 crypto/0
34 ? 00:00:00 khvcd
35 ? 00:00:00 kstriped
36 ? 00:00:00 kmpathd/0
37 ? 00:00:00 kmpath_handlerd
38 ? 00:00:00 ksnapd
39 ? 00:00:00 kondemand/0
40 ? 00:00:00 kconservative/0
140 ? 00:00:00 kjournald
187 ? 00:00:00 upstart-udev-br
189 ? 00:00:00 udevd
257 ? 00:00:00 udevd
258 ? 00:00:00 udevd
352 ? 00:00:00 rsyslogd
397 tty4 00:00:00 getty
402 tty5 00:00:00 getty
407 tty2 00:00:00 getty
409 tty3 00:00:00 getty
413 tty6 00:00:00 getty
418 ? 00:00:00 atd
419 ? 00:00:00 cron
436 ? 00:00:00 dhclient3
465 ? 00:00:00 sshd
490 ? 00:00:00 xe-daemon
607 ? 00:00:00 flush-202:0
639 hvc0 00:00:00 getty
642 tty1 00:00:00 getty
5311 ? 00:00:00 sshd
5377 ? 00:00:00 sshd
5378 pts/1 00:00:00 bash
8979 ? 00:00:00 sleep
8991 ? 00:00:00 sshd
8992 ? 00:00:00 sshd
8993 pts/1 00:00:00 ps
Vis hele sitatet...
Men hvis det er det som er feilen, hvordan kjører jeg da VNC? Har ikke funnet noen kommandoer enda.
Jeg håper virkelig det er noen her på Freak som kan hjelpe meg med dette problemet!
Takker og bukker for alle svar!

Stig.
Sist endret av stigi; 12. august 2010 kl. 12:58.
Hei!
Her vil jeg STERKT anbefale deg å droppe VNC totalt og heller benytte deg av FreeNX.

Ta en liten google på FreeNX, så finner du ut hvordan du installerer på server og klient.

FreeNX gjør samme jobben som VNC, bare mye mer effektivt.
FreeNX er som å kjøre Formel 1, i motsetning til VNC som kan sammenlignes med å jogge.
Sist endret av RandomiZed; 12. august 2010 kl. 13:09.
Test
Trådstarter
Takker og bukker for tipset! Skal se om jeg klarer å installere det da.

EDIT:

Fant denne guiden her, men fikk noen problemer: http://en.kioskea.net/faq/3207-insta...er-ubuntu-9-04
Har kommet til der det står:

Adding FreeNX components

In your /etc/apt/sources.list file add:

deb http://ppa.launchpad.net/freenx-team/ubuntu jaunty main
Vis hele sitatet...
Skrev det inn, men det står at deb ikke er en kommando.

Setting up openssh-server (1:5.3p1-3ubuntu4) ...
ssh stop/waiting
ssh start/running, process 11098

vds@vdsxxxx:~$ locate /etc/apt/sources.list
/etc/apt/sources.list
/etc/apt/sources.list.d
/etc/apt/sources.list~
vds@vdsxxxx:~$ deb http://ppa.launchpad.net/freenx-team/ubuntu jaunty main
No command 'deb' found, did you mean:
Command 'debc' from package 'devscripts' (main)
Command 'derb' from package 'libicu-dev' (main)
Command 'dab' from package 'bsdgames' (universe)
Command 'debi' from package 'devscripts' (main)
deb: command not found
vds@vdsxxxx:~$
Vis hele sitatet...
Har du noen anelse?
Du skal legge til den linja i filen sources.list..
Test
Trådstarter
Hvordan i huleste gjør jeg det? :P
Trodde jeg åpnet fila når jeg skrev vds@vdsxxxx:~$ locate /etc/apt/sources.list og så deb http://ppa.launchpad.net/freenx-team/ubuntu jaunty main

Takker hvis du hadde fortalt meg hvordan jeg gjør dette!
du kan bruke nano til dette

sudo nano /etc/apt/sources.list

så går du ned til bunnen (bruk page down knappen på tastaturet), og legg inn den linja på bunnen (høyreklikk for å kopiere inn). Deretter trykker du ctrl + x for å gå ut av nano, trykker y for å lagre, og bekrefter med enter.
Test
Trådstarter
Takker
Men da jeg lagret det, og skrev neste kommando, (sudo apt-get update) sto det følgende, etter at den hadde kommet til 100% tror jeg:
Reading package lists... Done
W: GPG error: http://ppa.launchpad.net jaunty Release: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 2A8E3034D018A4CE
Vis hele sitatet...
Aner noen hva som er feil her?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvordan innstallerte du VNC?
Hvis du gjorde det vha kommandoen "whsetup vnc" eller "whsetup x" (og så velge ja til å innstallere vnc på slutten av innstallasjonen) så skal det funke out of the box
Sist endret av nso; 12. august 2010 kl. 14:28.
må legge til key også, google it, evt. så står det på samme side som de andre instruksene
Test
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Hvordan innstallerte du VNC?
Hvis du gjorde det vha kommandoen "whsetup vnc" eller "whsetup x" (og så velge ja til å innstallere vnc på slutten av innstallasjonen) så skal det funke out of the box
Vis hele sitatet...
Gjorde ikke det nei. Kan absolutt ingen kommandoer, så jeg bare prøvde meg frem.

Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
må legge til key også, google it, evt. så står det på samme side som de andre instruksene
Vis hele sitatet...
Å ja. Men uansett, jeg hoppet bare over det steget, og håper det ikke skjer noe alvorlig nå. Så nå er det installert, og jeg er innpå skrivebordet
Men det poppet opp en melding, der det stod:

"The panel encountered a problem while loading.
"OAFIID:GNOME_FastUserSwitchApplet".

Do you want to delete the applet from your configuration?"

Skal jeg slette det eller ei?
Selv hadde jeg også problemer med freeNX og vnc, så brukter bare putty over ssh. Lærer mye når man bare sitter i et shell, noe jeg er glad over i ettertid.
Test
Trådstarter
Sitter i et shell? Shell er vell kommandovinduet, hvis jeg ikke tar helt feil?

Men forresten. Jeg trenger programmer, sånn at jeg kan åpne .txt filer, exe, og dll. Jeg trenger også et FTP program, sånn at jeg kan overføre filer fra min PC, til serveren.
Men, blir dette mye enklere hvis jeg først installerer en nettleser? For da kan jeg jo bare laste ned det jeg trenger, eller MÅ jeg installere alt, via kommandovinduet?
Hvis jeg må gjør det, kan noen være så snill og hjelpe meg?

Men hvis det går an å installere en nettleser først, og deretter laste ned alt, og installere alt automatisk (uten å skrive inn noen kommandoer) så vil jeg helst det! Jeg håper virkelig det går, og at noen her vil hjelpe meg med dette.
Takker og bukker for svar!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kan gjøre alt du beskriver fra shellet via SSH.

Og dette er jo et nydelig grunnlag for å lære seg linux i samme slengen.
Sitat av RandomiZed
Sted: $PATH
Vis hele sitatet...
Jeg syntes du bør endre Sted til $PWD, da det gir litt mer mening enn $PATH i sted som sammenheng
Sist endret av willosof; 12. august 2010 kl. 16:07.
Test
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du kan gjøre alt du beskriver fra shellet via SSH.

Og dette er jo et nydelig grunnlag for å lære seg linux i samme slengen.
Vis hele sitatet...
Uhm, ja. Men, jeg lærer best hvis jeg hadde fått noen kommandoer, helst til alt, sånn at jeg slipper å sitte i mange timer der jeg gjetter på hva jeg skal gjøre. Og så blir jeg sikkert vandt med kommandoene etterhvert. Men jeg trenger dette ganske raskt (I alle fall exe og dll) Så, jeg håper noen vil skrive en liten guide på hva jeg skal gjøre
Jeg husker jeg så endel her https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal

Og når jeg skulle legge inn div programmer søkte jeg bare, install <program> ubuntu. Da finner du drøssevis av sider som beskriver ned til kommandoen du skal gjøre. Helt enkelt og greit.

Typ http://www.cyberciti.biz/faq/ubuntu-...ervice-server/ hvis du skal legge inn en ftp server. Eneste som er litt stress er å redigere .conf filer i terminalen, da du måte bruke piltaster for å navigere rundt å fikse ting. For så å bruke short keys til å lagre dem.
Sist endret av MikeHunt; 12. august 2010 kl. 16:27.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av stigi Vis innlegg
Uhm, ja. Men, jeg lærer best hvis jeg hadde fått noen kommandoer, helst til alt, sånn at jeg slipper å sitte i mange timer der jeg gjetter på hva jeg skal gjøre. Og så blir jeg sikkert vandt med kommandoene etterhvert. Men jeg trenger dette ganske raskt (I alle fall exe og dll) Så, jeg håper noen vil skrive en liten guide på hva jeg skal gjøre
Vis hele sitatet...
Av ren kurositet, hva slags exefiler skal du åpne ? Det meste finnes native på lunix, og skal du emulere windows mister du mye ytelse.
Test
Trådstarter
Vi kjøpte serveren for å ha det som en spilleserver. Min PC takler bare ikke å stå på 24/7, derfor kjøpte vi den. Det er en exe fil vi må kjøre, for å få igang serveren. Det er også noen .dll filer, og txt filer, som f.eks. rules.txt, osv.
Sist endret av stigi; 12. august 2010 kl. 16:42.
Hvilket spill er det snakk om?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Og hvilket spill er dette ?

Dette høres utrolig dødfødt ut.
Test
Trådstarter
Å? Hvorfor høres det så dødfødt ut?
Spillet jeg tenkter på, er www.minecraft.no , og dere kan lese om det her: http://gamer.no/artikler/66856/kreat...med-minecraft/
Sist endret av stigi; 12. august 2010 kl. 16:46.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sålangt jeg kan se er minecraft server basert på java for linux, og ikke for exe (windows-server).
Test
Trådstarter
Ja, Minecraft er basert på java, men for å kjøre det, er man nødt til å kjøre en exe fil. Hvis det ikke går an å kjøre exe filer på Linux, kan vi raskt og enkelt bytte til Windows.
http://no.wikipedia.org/wiki/EXE

http://www.minecraftforum.net/viewto...p?f=17&t=16769

Eneste grunnen man trenger .exe er for å starte scriptet i windows, java er og forblir java uansett hvordan man vrir og vender på det.
Sist endret av MikeHunt; 12. august 2010 kl. 17:26.
Test
Trådstarter
Ah, ok Men jeg tror vi skal bytte til Windows server 2008, eller hva nå det siste heter. Linux virka så avansert. Altså, skrive inn mange koder for å installere forskjellige programmer, og det er heller ingenting i begynnelsen (mange mangler, som blant annet Internett). Hvis jeg velger Windows, så tror jeg alt følger med. Han på live hjelpen sa i alle fall at et skrivebord var "innebygd" i Windows, men ikke Linux.

Men, mitt andre spørsmål. Hvor mye mer Ram bruker Windows enn Linux?
Og hva bruker mest Ram av: Windows, eller et program på Linux som vi må kjøre, sånn at vi kan starte .exe filer?

Takker og bukker for svar!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Windows drar nok endel mer ressurser i standby, og vil kreve mer ressurser av OS'et når du kjører programmer også.
Spesielt på en virtuell server vil du merke dette, derfor kjører fortsatt mange store bedrifter de tyngste serverne sine fysisk.

Linux vil garantert være det beste for dette oppsettet, minst overhead, og enklest å ekskvere.
Test
Trådstarter
Ok. Da tror jeg at vi beholder Linux. Men, finnes det et program til Linux, som lar oss installere programmer, uten å skrive det inn i kommandovinduet hele tiden?

Og jeg har nettopp installert Java, men det ser ut som det er noe galt:

[INFO] Starting minecraft server version 0.1.0
[WARNING] **** NOT ENOUGH RAM!
[WARNING] To start the server with more ram, launch it as "java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.jar"
[INFO] Loading properties
[INFO] Stopping server
[INFO] Shutdown intercepted
Vis hele sitatet...
Hvordan kjører vi det som "java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.jar"? Håper noen vet hvordan jeg gjør dette også!
Sist endret av stigi; 12. august 2010 kl. 22:16.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Et program som lar deg installere programmer ?

For ubuntu heter dette apt-get, pakkebehandleren.

For å starte programmet med anbefalt kommando, skriv den kommandoen som står på skjermen, logisk nok.
Test
Trådstarter
Altså, utrolig dårlig forklart. Men et program som lar meg installere programmer, via skrivebordet, og ikke kommandovinduet, med kommandoen apt-get.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvorfor via skrivebordet ?

Ja, det heter synaptic for ubuntu f.eks.
Du vil nok lære mye av å prøve ut forskjellige ting med Linux - gjerne i terminalen over SSH protokollen. For min del er litt av greia det å sette seg ned noen timer, ha et mål eller noe du skal få til, møte hindringer på veien, sitte med 20 forskjellige tabs oppe og prøve deg frem til du får det til. Det er litt av det å lære linux for min del, og google er en stor del av det. Ofte så starter det f.eks med "How to install java" og ender uti det blå med "java not enough ram" etc. bare for å prøve. Du vil lære kommandoer, bli kjent med filsystemet og rett og slett bli kastet ut på dypt vann med en gang. Prøv før du gir opp!

På en annen side, så vil jeg tro det også er mulig å installere et desktop environment som f.eks gnome eller KDE (google it: "how to install gnome ubuntu terminal" eller noe i den duren) og i gnome er det vel muligheter for å både sette opp VNC server og koble til med VNC og ha et GUI på noe software som kan installere pakker for deg automatisk. Dette er den lettvinte måten "for pyser" ;-)

Husk også at Ubuntu er en avart av Debian, så det du ikke finner ved å google Ubuntu kan du prøve å bytte ut Ubuntu med Debian i søkestringen din.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Gisse Vis innlegg
Du vil nok lære mye av å prøve ut forskjellige ting med Linux - gjerne i terminalen over SSH protokollen. For min del er litt av greia det å sette seg ned noen timer, ha et mål eller noe du skal få til, møte hindringer på veien, sitte med 20 forskjellige tabs oppe og prøve deg frem til du får det til. Det er litt av det å lære linux for min del, og google er en stor del av det. Ofte så starter det f.eks med "How to install java" og ender uti det blå med "java not enough ram" etc. bare for å prøve. Du vil lære kommandoer, bli kjent med filsystemet og rett og slett bli kastet ut på dypt vann med en gang. Prøv før du gir opp!

På en annen side, så vil jeg tro det også er mulig å installere et desktop environment som f.eks gnome eller KDE (google it: "how to install gnome ubuntu terminal" eller noe i den duren) og i gnome er det vel muligheter for å både sette opp VNC server og koble til med VNC og ha et GUI på noe software som kan installere pakker for deg automatisk. Dette er den lettvinte måten "for pyser" ;-)

Husk også at Ubuntu er en avart av Debian, så det du ikke finner ved å google Ubuntu kan du prøve å bytte ut Ubuntu med Debian i søkestringen din.
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg sluttet helt med grafisk desktop på linux-serverne mine, men jeg har xming installert på windows og tunnellerer x over ssh dersom jeg har behov for å bruke noen grafiske tools på de eventuelle maskinene jeg bruker som jumpstations.
Test
Trådstarter
Takker for svar Dere har overbevist meg. Jeg har allerede installert et skrivebord, for jeg trodde vi trengte det for å overføre, og behandle filer. Men det er en ting som haster veldig, og det er det der med at det ikke er nok ram, når jeg kjører det programmet. Så, jeg håper noen kunne ha hjulpet meg raskt med det
Og, hvordan lager jeg .txt filer, via terminalen? Og nå skal jeg begynne å lære meg mer om Linux, med en eneste gang!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
du lager en fil ved å starte et tekstprogram og skrive det du vil, deretter lagre filen.

f.eks :

nano detteerenfil.txt
skriv deretter det du vil i filen
ctrl + x = exit, og den vil prompte deg om å lagre filen.

når du blir litt mer dreven, og trenger en mer avansert editor titter du på "vi".

Skriv : java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.jar for å starte programmet med de gitte parameterene.
Et søk på "how to make .txt file terminal ubuntu" ga meg Omtrent 3 860 000 resultater derav en av de første ledet meg til denne siden som igjen gjør meg übergod til googling og automatisk til en trollmann.

Med den javastringen din er det egentlig ganske åpenbart. CD deg inn i directorien hvor minecraft_server.jar ligger også utfører du denne kommandoen: java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.jar

Ikke noe mer magisk enn det.
Test
Trådstarter
Tusen takk, begge to!

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
du lager en fil ved å starte et tekstprogram og skrive det du vil, deretter lagre filen.

f.eks :

nano detteerenfil.txt
skriv deretter det du vil i filen
ctrl + x = exit, og den vil prompte deg om å lagre filen.

når du blir litt mer dreven, og trenger en mer avansert editor titter du på "vi".
Vis hele sitatet...
Takker! Testet det, og det virket. Testet også med "sudo mv test.txt /desktop" men den ville ikke bli flyttet. Fant den kommandoen her: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-79230.html

Sitat av Gisse Vis innlegg
Med den javastringen din er det egentlig ganske åpenbart. CD deg inn i directorien hvor minecraft_server.jar ligger også utfører du denne kommandoen: java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.jar

Ikke noe mer magisk enn det.
Vis hele sitatet...
Hehe. Testet, men det sto at det ikke fantes, eller noe sånt:

vds@vdsxxxx:~$ cd alpha
-bash: cd: alpha: No such file or directory
vds@vdsxxxx:~$ cd alpha
-bash: cd: alpha: No such file or directory
vds@vdsxxxx:~$ cd /desktop/alpha
-bash: cd: /desktop/alpha: Not a directory
vds@vdsxxxx:~$ cd /desktop/alpha/minecraft_server.jar
-bash: cd: /desktop/alpha/minecraft_server.jar: Not a directory
vds@vdsxxxx:~$ cd /desktop/alpha
-bash: cd: /desktop/alpha: Not a directory
vds@vdsxxxx:~$
Vis hele sitatet...
Minecraft_server.jar ligger i mappen Alpha, som ligger på skrivebordet. Men, ingen av de kodene virket.
Sist endret av stigi; 12. august 2010 kl. 22:58.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av stigi Vis innlegg
Tusen takk, begge to!



Takker! Testet det, og det virket. Testet også med "sudo mv test.txt /desktop" men den ville ikke bli flyttet. Fant den kommandoen her: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-79230.html


Vis hele sitatet...
Ganske logisk.

Det finnes nok ingen mappe som heter /desktop.
Du kan se på / som C:\ i windowsperspektiv, og du må fortsatt spesifisere baner i linux, normalt sett vil folderen du lete etter være

/home/username/Desktop

så f.eks mv test.txt /home/username/Desktop dersom du står i samme folder som test.txt finnes.
Eller f.eks mv /home/username/test.txt /home/username/Desktop
Sist endret av AtXbYeA; 12. august 2010 kl. 23:01.
Test
Trådstarter
Ah. Men jeg prøvde å skrive mv test.txt /home/username/desktop. Byttet selvfølgelig ut username med brukernavnet vårt. Men den har fortsatt ikke havnet på skrivebordet.
Hvis du skriver pwd også ls, hva kommer da? Kan du lime det inn her?

Deretter ls /home/username/desktop . Du må huske på plasseringen din hele tiden, naviger deg rundt med cd og sjekk hvor du er nå med pwd, se hva som er i den nåværende mappa di med ls.
Test
Trådstarter
Testet. Men får det fortsatt ikke til :S

Kode

vds@vdsxxxx:~$ pwd
/home/vds
vds@vdsxxxx:~$ is
is: command not found
vds@vdsxxxx:~$ ls
CST-Alpha.zip  FileZilla_3.3.3_i586-linux-gnu.tar.bz2  server.log  test123.txt
desktop        lwjgl-2.5.zip                           Stigi       test.txt
Desktop        minecraft-server.zip                    Test        wF6mj3mO
vds@vdsxxxx:~$ ls /home/vds/desktop
/home/vds/desktop
vds@vdsxxxx:~$ pwd
/home/vds
vds@vdsxxxx:~$ nano test1.txt

  GNU nano 2.2.2              File: test1.txt                                   

test


















                                [ Wrote 1 line ]

vds@vdsxxxx:~$ cp test1.txt /desktop
vds@vdsxxxx:~$ cp test1.txt /home/vds/desktop
vds@vdsxxxx:~$
Prøv dette og gi output:

cd /home/vds/
ls
cp test.txt /home/vds/Desktop (prøv med enten STOR eller liten D Jeg tror det er stor D i default desktop folder i ubuntu, husker ikke helt.)
cd /home/vds/Desktop
ls
Sist endret av Gisse; 12. august 2010 kl. 23:20.
Test
Trådstarter
Der virka det ja! Hadde sikkert glemt stor bokstav:

Kode

vds@vdsxxxx:~$ cd /home/vds
vds@vdsxxxx:~$ ls
CST-Alpha.zip                           minecraft-server.zip  test1.txt
desktop                                 server.log            test.txt
Desktop                                 Stigi                 wF6mj3mO
FileZilla_3.3.3_i586-linux-gnu.tar.bz2  Test
lwjgl-2.5.zip                           test123.txt
vds@vdsxxxx:~$ cp test.txt /home/vds/Desktop
vds@vdsxxxx:~$ cd /home/vds/Desktop
vds@vdsxxxx:~/Desktop$ ls
Alpha  chromium-browser.desktop  network-scheme.desktop  test.txt
vds@vdsxxxx:~/Desktop$
Men, jeg klarer fortsatt ikke det der med minecraft_server.jar filen. Noen idé til hva jeg kan gjøre der? Tror også at jeg kanskje klarer det, med hjelpen jeg har fått fra dere! Takker for det.

EDIT:

Nå vet jeg hvordan jeg "forflytter" meg fra mapper til mapper, og hvordan jeg lager mapper og dokumenter, men jeg er usikker på hvordan jeg åpner dokumenter, som f.eks. den jar filen.
Sist endret av stigi; 12. august 2010 kl. 23:28.
.jar filer må jo åpnes med java. Prøv

java navnetPåJarFilenHer.jar eller eventuelt koden nevnt over her:

java -Xmx1024M -Xms1024M -jar navnetPåJarFilenHer.jar

Du er sikker på at du prøver å kjøre en jar fil og ikke den som heter minecraft-server.zip ? Prøv evt. å unzipe minecraft-server.zip og se om det ligger en .jar fil innenfor.
Sist endret av Gisse; 12. august 2010 kl. 23:35.
Test
Trådstarter
er sikker på at det er den jar filen jeg endrer. Nå virket koden, men får nesten samme info som da jeg går innpå programmet:

Kode

vds@vdsxxxx:~/Desktop/Alpha$ ls
kits.txt              run.bat  server.log    server.properties  world
minecraft_server.jar  run.sh   server.log.1  usergroups.txt     world1
vds@vdsxxxx:~/Desktop/Alpha$ java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.jar
2010-08-12 23:39:17 [INFO] Starting minecraft server version 0.1.0
2010-08-12 23:39:17 [INFO] Loading properties
2010-08-12 23:39:17 [INFO] Stopping server
2010-08-12 23:39:17 [INFO] Shutdown intercepted
vds@vdsxxxx:~/Desktop/Alpha$
Sitat av willosof Vis innlegg
Jeg syntes du bør endre Sted til $PWD, da det gir litt mer mening enn $PATH i sted som sammenheng
Vis hele sitatet...
Mener ikke å gå off topic, men du finner meg over alt Hvis jeg kun bodde i $PWD, hadde jeg hatt veldig liten plass å bevege meg på

Til trådstarter, om du ikke har fått det til enda:
kjør denne kommandoen for å legge til freenx i pakkesystemet:

Kode

sudo echo "deb http://ppa.launchpad.net/freenx-team/ubuntu jaunty main" >> /etc/apt/sources.list
Når du har gjort det, vil den linja ligge nederst i source.list

Deretter kjører du

Kode

sudo apt-get update
og så videre:

Kode

sudo apt-get install freenx
Når freenx er startet, (noe som skal skje automatisk)
så laster du bare ned en NX-klient for windows (http://www.nomachine.com/download-client-windows.php)
og skriver inn adressa til maskinen din, og vips! så er du oppe å går.
Den vil spørre deg om forskjellige ting som hvilken "desktop manager" du vil bruke, og personlig syntes jeg at gnome er best egnet for de som ikke vet så veldig mye om linux.

Jeg gjorde dette nettopp på min egen server, og det fungerte utmerket og i henhold til det jeg nettopp skrev ovenfor. Have fun! ;D