Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4605
Heisann

Jeg er ei nerdekjerring som driver prøver meg på linux... Det vil si, er i gang me då prøve få prøvd meg..


Noen har sagt Ubuntu er best og enklest å installere og bruke og har best support osv. Er dette noe jeg bør gå for eller er det andre versjoner som er enklere/bedre`?


Noen andre jenter her inne med litt erfaring?=

-MN
Kan ikke se at det skal være noe mer vanskelig for ei jente å fikse ubuntu enn en gutt. Intelligens er da ikke kjønnsbestemt

You go girl;D
Prøv Mint. Den er flott. den er enkel.
Jeg skjønner heller ikke at det er kjønnsforskjell på dette.
Hold deg til Windows, tror folk har mye mer erfaring med Win når det gjelder support
Sitat av Tyrus Vis innlegg
Hold deg til Windows, tror folk har mye mer erfaring med Win når det gjelder support
Vis hele sitatet...
Om du velger ubuntu eller mint, så vil ikke support være noe problem. De har et forbaska bra forum, hvor du finner svar på så og si alle dine problemer.
Det er helt stappet med dokumentasjon om ubuntu/linux på nettet! Folk med erfaring mangler det heller ikke..
Sitat av Tyrus Vis innlegg
Hold deg til Windows, tror folk har mye mer erfaring med Win når det gjelder support
Vis hele sitatet...
Veeeeeel...
Finnes dokumentasjon i bøtter og spann for ulike linux-distroer og folk er gjerne minst like villige til å hjelpe som med windows...

Gå for ubuntu du. Mint som er foreslått er også et godt alternativ. Linux er kjønnsnøytralt som bare heia.
Ubuntu eller Debian.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Ubuntu eller Debian.
Vis hele sitatet...
Ubuntu ER Debian.


Hvis du skal kjøre linux, så anbefaler jeg Ubuntu på det sterkeste.
De som er bak ubuntu jobber hardt med brukervennlighet framfor alt, og er ganske godt oppdaterte på nye programmer og det som er.

Ubuntu er bygd på Debian som har et greit pakkesystem, dette pakkesystemet - i motsetning til windows - lar deg installere nesten ALT av programmer, rett fra pcen din, uten å måtte laste ned noe først via nettleseren og knote på den måten.
"Installeren" heter synaptic og fins i menyen.

ubnuntu er etter det jeg erfarer den beste "noob"-distroen som fins.
Jeg har bruk Linux i mange, mange år, men bruker ubuntu fordi den er best på brukervennlighet, og kjempebra til alt annet en avansert bruker vil gjøre - og alt fungerer som regel uten at du måtte tenke på å installere drivere og sånt tull. Det bare virker fra første oppstart... som regel
lykke til
Sist endret av RandomiZed; 22. mars 2010 kl. 20:40.
RandomiZed, nettopp derfor jeg sa Ubuntu eller debian
Jeg personlig er mer fan av Debian, men har brukt ubuntu til tider.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Skal du være skikkelig "kjønnsnøytral" installerer du HannahMontanaLinux, aka HML.

Da blir hun sikkert kjempeglad, følger jo med egen themesong som oppstartsmusikk.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Ubuntu har et sykt bra support system, iogmed at alt til ubuntu er gratis så tjener dem ikke noe penger på det. Det dem tjener penger på er og gje folk support osv, derfor har dem bygd opp et sykt bra system da det gjelder support
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Skal du være skikkelig "kjønnsnøytral" installerer du HannahMontanaLinux, aka HML.

Da blir hun sikkert kjempeglad, følger jo med egen themesong som oppstartsmusikk.
Vis hele sitatet...
Var litt skeptisk på om det her var en spøk, men neida.
http://hannahmontana.sourceforge.net/Site/Home.html -Ta en titt på ditt fremtidige os.
HANNAH MONTANA, U R MY #1<3<3
...Mye rart
Sist endret av Prognisse; 22. mars 2010 kl. 22:38.
Søsteren min på 14 har Asus EEE-pc levert med ubuntu. Han synes det er flott, selv om hun ikke bruker noe avanserte funksjoner.
HAN søsteren din syntes det er flott? Javell, ja
Sist endret av lolidude; 23. mars 2010 kl. 12:47.
Er det den Asus-linuxen som suger dick? innstallerte xp etter 2 min med verdens dårligste linux-version ...

EDIT: 200th POST D:
Sist endret av krJo; 23. mars 2010 kl. 13:17.
that was worth it
btw må jeg bare prøve HML!
det innstaleres på Sun VirtualBox right now
*insert ubuntu evangelist crap*
ingen direkte kjønnsforskjeld på slikt.

men gutter har generelt ofte større interesse for materielle ting fra fødselen en det jenter har.

det burde ikke være noen forskjeld på det, men gutter har som sagt en interesse som gjør det i noen tilfeller letter å lære spesefike ting.
ville egentlig ikke kalt denne for Ubuntu greit for jenter :P
det er det samma om man er jente eller gutt så lenge man kan PC så er det det samme... men man må ha litt peiling for å utnytte ubuntu !!MAX!!
Ubuntu og Open Suse er to lette distroer, begge har sånne pakke biblotek hvor du kan laste ned programvare.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ubuntu er hypet opp. Opensuse kjører mye mer stabilt og penere med KDE 4.3 enn gnomeriet til ubuntu.

Hent opensuse med KDE og når det er installert, åpner du lenken under "fonts" og "codecs for KDE" ved å klikke på dem på denne lenken:

http://opensuse-community.org/1-click-collection

...så er du igang!

Kan og være lurt å legge inn ekstra repositories for litt mer programvareutvalg:

http://opensuse-community.org/Repositories/11.2
Sist endret av denim; 8. april 2010 kl. 06:47.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om du vil ha det lett, så velger du ikke Linux. Men om du like vel vil prøve deg, så er Ubuntu greit, fordi det finnes mye dokumentasjon på nett. De har også et bra supportsystem.

Jeg tror forresten ikke det er kjønnbestemt om du fikser det eller ikke. Er du interessert i å bruke tid på dette, så er dette en grei måte å lære på. Jeg syntes det har vært veldig læringsrikt. Du må regne med litt problemer med ting som drivere etc, men det er veldig morsomt når du etterhvert ser at det går fortere og fortere å fikse dem. Om du lærer deg litt kommandoer, kan du jo begynne skrive noe script i feks bash. Det er da det begynner bli _virkelig_ morsomt. *geek*

Min oppfattning av Ubuntu/Linux, er at det er for spesielt interesserte, men at man lærer enormt av det, og dte gir forståelse man ikke får av å klikke seg rundt i brukergrensesnitt (om man velger lære seg kommandolinje). Begynn med å sette av en partisjon for det, så du har mulighet til å boote ditt gamle operativsystem, om alt går galt.
Sist endret av BettyBastard; 18. april 2010 kl. 12:34.
Sitat av BettyBastard Vis innlegg
Om du vil ha det lett, så velger du ikke Linux. Men om du like vel vil prøve deg, så er Ubuntu greit, fordi det finnes mye dokumentasjon på nett. De har også et bra supportsystem.

Jeg tror forresten ikke det er kjønnbestemt om du fikser det eller ikke. Er du interessert i å bruke tid på dette, så er dette en grei måte å lære på. Jeg syntes det har vært veldig læringsrikt. Du må regne med litt problemer med ting som drivere etc, men det er veldig morsomt når du etterhvert ser at det går fortere og fortere å fikse dem. Om du lærer deg litt kommandoer, kan du jo begynne skrive noe script i feks bash. Det er da det begynner bli _virkelig_ morsomt. *geek*

Min oppfattning av Ubuntu/Linux, er at det er for spesielt interesserte, men at man lærer enormt av det, og dte gir forståelse man ikke får av å klikke seg rundt i brukergrensesnitt (om man velger lære seg kommandolinje). Begynn med å sette av en partisjon for det, så du har mulighet til å boote ditt gamle operativsystem, om alt går galt.
Vis hele sitatet...
Nei det er faktisk ikke for spesielt interesserte. Har du engang et system som opensuse oppe å kjøre, trenger du aldri mer formatere eller bekymre deg for virus.

Hva bruker folk en PC til? Kontor (openoffice, scribus, sunbird), redigere eller lage grafikk (gimp, inkscape, blender), lage musikk kanskje (hydrogen, lmms, audacity, mixxx) eller redigere video (kdenlive eller openshot) + se filmer (vlc og xbmc som mediesenter), surfe (firefox, opera eller chrome), chatte (xchat + kopete eller pidgin eller emesene) og høre på musikk (velg og vrak). Eller sette opp server, da er det ikke noe som slår linux.

Du har alt du trenger i linux og det er akkuratt som å jobbe i windows, bare sikrere mht at du er virusfri, og systemet er raskere og mer stabilt enn windows + at du står fritt til å forandre utseende til så og si hva du vil + at alt er gratis og open source.
Sist endret av denim; 21. april 2010 kl. 10:45.
▼ ... over en uke senere ... ▼
fersk Ubuntu-bitch, og aldri vert noe flink med datamaskiner. Jeg har både windows og ubuntu, men må si det: Ubuntu slår absolutt alt! Ikke noe pes med ting som bare ikke virker, eller at du plutselig får masse viruser, eller må restarte av grunner du ikke vet. Du må lese deg til litt, men det tok tid før jeg lærte windows skikkelig og. Den aller største forskjellen er at du har færre problemer med ubuntu.
Hvis det er noe jeg ikke forstår, finner jeg det lett på internett med step-by-step forklaring. Jeg har bare brukt windows 2 ganger de siste 3 månedene.

Bare husk å gjøre de første 9 stegene etter å ha installert
Anbefaller Fedora framfor ubuntu....
Sitat av Tyrus Vis innlegg
Hold deg til Windows, tror folk har mye mer erfaring med Win når det gjelder support
Vis hele sitatet...
Agreed (Y)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Om du ikke syntes det er morro å løse litt problemer nå og da, så ville jeg ikke gått for Ubuntu. Det er riktignok mange fordeler om du er interessert i å lære litt, for man slipper unna mye av problematikken med virus osv.

Ubuntu bruker også mye mindre plass på maskinen, ettersom du laster inn det du vil ha i stedet for Windows som gir deg hele pakka, slik at man må fjerne med mindre det ikke skal bli brukt masse plass til undøvendig tøv. Tror muligens Windows 7 er noe bedre enn forgjengeren Vista, men jeg har ikke prøvd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ubuntu er jo greit for jenter og uansett, OoperativSystem har ikke så veldig mye med kjønn å gjøre (med mindre du har HML)... Men gutter har ofte litt mer intresse for slikt. Jeg anbefaler deg Ubuntu, Linux Mint og OpenSUSE.
Selv har jeg Mint akkurat nå og stortrives.......bortsett fra det at REALbasic ikke støtter de enda
Sitat av mahavatar Vis innlegg
Heisann

Jeg er ei nerdekjerring som driver prøver meg på linux... Det vil si, er i gang me då prøve få prøvd meg..


Noen har sagt Ubuntu er best og enklest å installere og bruke og har best support osv. Er dette noe jeg bør gå for eller er det andre versjoner som er enklere/bedre`?


Noen andre jenter her inne med litt erfaring?=

-MN
Vis hele sitatet...

Jenter og jenter.. Dere er ganske flink faktisk, bare dere leser mer enn hva vi gutter gidder.. Dama installerte java på Jolicloud uten problem, på under 5min. Og hun fikk linux først i forrige uke. Gutter/mannfolk sliter med å installere samme greia i kanskje mange dager, for vi gidder ikke å lese
Bare se hvor mange poster det fins av samme spørsmål rundt om på forum.


Som sakt, jeg anbefaler Jolicloud om du har netbook eller laptop.
Jolicloud er bygd for netbook, men jeg har 18,4" bærbar med samme distroen på. Fungerer utmerket. Rett og slett genialt system, og et sosialt system

Jeg vil sterkt anbefale
http://www.jolicloud.com

Eller se ..
http://freak.no/forum/showthread.php?t=158937
Sist endret av Epos85; 13. juni 2010 kl. 20:19.
jenter som har installert ubuntu på datamaskinen sin er sjarmerende!(?)


bra support er det også, http://ubuntuforums.org/

ambefaler linux\ubuntu til jenter og gutter. har vervet en kompis og litt en jente selv til linux verdenene. tror det skal gå fint, GUI er ikke vanskelig og lære
Ikke gå over til linux med mindre du driver med nettverk og sikkerhet.
Sitat av weritas478 Vis innlegg
Ikke gå over til linux med mindre du driver med nettverk og sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Jaha? Hva er din begrunnelse?.. Kan ikke se en eneste grunn til å måtte velge windows fremfor linux _om en så_ bruker pcen til 'ordinært' bruk.
Sitat av weritas478 Vis innlegg
Ikke gå over til linux med mindre du driver med nettverk og sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Om du ikke driver med nettverk og sikkerhet er det ingen stor grunn til å gå over til linux, men er vel heller ingen god grunn til å gå for Windows? Nei, om du ikke har noe spessielt behov for windows så gå for Linux sier nå jeg.
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Om du ikke driver med nettverk og sikkerhet er det ingen stor grunn til å gå over til linux, men er vel heller ingen god grunn til å gå for Windows? Nei, om du ikke har noe spessielt behov for windows så gå for Linux sier nå jeg.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Mye mer problem med windows. Hvor mange ganger har jeg måtte formatert pcen pga virus/spam/osv? Null siden jeg gikk over til linux. Har jeg hatt problemer med maskinvare siden jeg gikk over til linux? Nei, all maskinvare jeg har kjøpt har fungert som ''plug-and-play''. Eneste gangene jeg har ''tømt'' root ( / ) er når jeg har bestemt meg for å skifte distro en skjelden gang. Hvor mange ganger må en windowsbruker starte maskinen på nytt for uka, eller skru den av? Kompissen min sin server med backup-batteri har kjørt debian smb-server i nesten 5 år i strekk på hjemmebasis. Min låser jeg kun. Selv etter større oppdateringer (foruten kernel) så slipper jeg å måtte ta en restart... Slipper også restart fordi maskinen blir plutselig treeeeg... Hva kan jeg si? Linux kan man stole på. Beste av alt? Linux fungerer like bra hver dag hjemme hos meg :-)
Sitat av Z0|\/|B1E Vis innlegg
jenter som har installert ubuntu på datamaskinen sin er sjarmerende!(?)
Vis hele sitatet...
Agree på den du ! Litt som jenter som spiller , Sims teller ikke
Sitat av mahavatar Vis innlegg
Heisann

Jeg er ei nerdekjerring som driver prøver meg på linux... Det vil si, er i gang me då prøve få prøvd meg..


Noen har sagt Ubuntu er best og enklest å installere og bruke og har best support osv. Er dette noe jeg bør gå for eller er det andre versjoner som er enklere/bedre`?


Noen andre jenter her inne med litt erfaring?=

-MN
Vis hele sitatet...
Du satt nettopp jenter 100 år bakover i tid. GG.

Hvorfor skal alltid jenter vise at de er jenter på nettet, når det ikke har noen som helst betydning? hmrf.
Sist endret av MikeHunt; 15. juni 2010 kl. 08:30.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Du satt nettopp jenter 100 år bakover i tid. GG.

Hvorfor skal alltid jenter vise at de er jenter på nettet, når det ikke har noen som helst betydning? hmrf.
Vis hele sitatet...
Overdreven politisk korrekthet får deg til å se ut som en fjott..
Jeg fikk nettopp både moren min og søstern min på 12 år over på ubuntu etter å ha brukt windows i årevis. Prøvetiden på windows 7 RC gikk ut, så installerte ubuntu midlertidig. De var skeptiske i begynnelsen, men nå har de ikke lyst til å få tilbake windows.

Jeg vil si at ubuntu absolutt er for jenter, så lenge man er i stand til å installere det selv, eller har noen som kan gjøre det for en.