Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  198 49087
Tenkte jeg skulle ha det litt gøy i helga, så lurte jeg på noen få ting angående lystgass patronene fra jernia.

Hvor store er de? (gram liksom)
Ser de sånn ut? n2o patroner
Jeg orker ikke stresse med kondom og skrujern og slikt, så jeg lurte på om jeg får kjøpt en sånn fin duppeditt (Det femte produktet på linken jeg ga dere) på jernia?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du bør få kjøpt det syvende produktet på listen i alle fall . Ballong må du ha i alle fall, du kan ikke inhalere gassen direkte.
Det går fint å innhalere gassen direkte fra krem-dispenseren. Men skjekk trykket først! Ugreit å få gass skutt inn i munnen. Men med min gikk det altså helt greit. Det er ikke store volumet inni en slit patron, så om kremsprøyten har et vist volum, så går det greit.

Ellers skal det ikke mange minuttene med et sveiseappart for å lage en slik duppeditt som du spør etter Tenk formen på en gammel astma innhalator, bare med en liten pigg i, for å punktere patronen.
Kremdispenser er den beste metoden, IMO. Bestill heller fra Best Whip, der koster patronene under halvparten.. De sender fra Finland, så du får dem vel ikke til helgen, men de burde være i boks før neste..
Jeg syns den tingen var så handy og tøff men hvis jeg kjøper patroner på jernia. sånne 8grams. Så vil de passe den tingen?
Ja, 8 grams patroner er 8 grams patroner. De er helt like som co2-patroner til luftpistoler, bare kortere. Best Whip selger også 16 grams patroner.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hva gjør egentlig disse patronene?
De inneholder 'lystgass' og man åpner de og inhalerer gassen. En kortvarig men kraftig rus
Og gøyal lesning, sånne tråder, for meg som har født et barn med luftveiene fulle av såkalt lystgass; og som kjenner rusmidler godt nok til ikke å ville blande medisin med påkalt (kunstig stimulert) glede.
Men det er vel mye gøy for den som lurer.
Jupp, veldig mye gøy faktisk.
Sitat av Cajsa
Og gøyal lesning, sånne tråder, for meg som har født et barn med luftveiene fulle av såkalt lystgass; og som kjenner rusmidler godt nok til ikke å ville blande medisin med påkalt (kunstig stimulert) glede.
Men det er vel mye gøy for den som lurer.
Vis hele sitatet...
Har selv trukket flere tenner med hue fullt av lystgass (blandet med oksygen), det var labre saker i forhold til det å inhalere ren lystgass, men funket fint til å distansere meg fra det som skjedde. Altså ingen skikkelig rus, men mer et "likegyldighetsmiddel". Jeg lurer på om fødende får en høyere konsentrasjon..? Brukte du smertestillende i tillegg, eller bare lystgass?
Jeg aner ikke konsentrasjonsnivået jeg fikk. Men jeg husker at jeg ble fnisete og tenkte "herregud nå må jeg ta meg sammen, jeg driver jo og får et barn og er helt ape fjern". Etterhvert som smertene ble drøyere, tok lystgassen egentlig ikke noe annet enn toppene, i tillegg til at det å ha masken å konse på hjalp. Men du har muligens rett i at fødende får bra doser i og med at jeg følte meg full og stein. Aberet var kvalmen som fulgte med.

Jeg fikk ingen annen smertestillende, bortsett fra steriltvann sprøytet under huden. Det skal overgå fødselssmerter, og utløse endorfiner. Tror det var da jeg brølte høyest.
Er det på noen måte farlig å innhalere lystgass?
Tror ikke det.
Cajsa: Takk for info. Jeg tror faktisk ikke konsentrasjonen er høyere, i så fall bare litt, siden de må ha riktig mengde oksygen for at man ikke skal stryke med.

Og der kommer vi over på Pyr0-GonTz' spørsmål: Nei, det er ikke farlig i seg selv, men du må ha oksygen innimellom. Det har forekommet dødsfall som følge av lystgassbruk, men da pga. uforsiktig bruk i mengder ingen av oss har noen realistisk mulighet til å skaffe.

Eller tja, kjøper man mange nok patroner, fyller et lufttett rom og oppholder seg der inne til man stryker med, så... Mye er mulig hvis man går inn for det.
kan jeg bare gå på jernia og kjøpe slike patroner og dispencer??
koster det mye?
Tror det er ca. 8 kroner patronen og ca. 500 for en dispenser. Som sagt, bestill fra Best Whip, det lønner seg selv om du må betale mva.
Kan man bli avhengig av dette?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Psykisk avhengig, i alle fall. Har ikke lest noe dokumentasjon på at dette er fysisk avhengighetsdannende.
Kan rusen beskrives?
Sitat av Pyr0-GonTz
Er det på noen måte farlig å innhalere lystgass?
Vis hele sitatet...
Ja, det er bivirkninger ved bruk av lystgass.

1. Frostskader på svelg/ stemmebånd.

2. Kronisk irritabilitet.

3. Vedvarende nedsatt balanse.

4. Hukommelsestap.

5. Kvelning.

osv.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Frostskader gjelder jo bare hvis du bruker det _galt_. Det blir litt som å si at skader i svelg og hals er en bivirkning av alkohol, fordi noen kan knuse av halsen på en ølflaske før de drikker og dermed risikere å drikke glass ^^.

Resten vet jeg ingenting om enda... Men det høres suspekt ut.
det kan være farlig å innhalere lystgass (og andre gasser) siden at de fleste gasser på trykkbeholdere er lettere enn oksygen så taes dette lettere opp i lungene og kan føre til at hjernen ikke får oksygen og du blir hjernedød. hendte med ei på naboskolen min
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Men det forutsetter at personen ikke puster oksygen. Med en 30/70 mix av lystgass og oksygen f.eks. vil det være temmelig ufarlig.
Sitat av elkjip
det kan være farlig å innhalere lystgass (og andre gasser) siden at de fleste gasser på trykkbeholdere er lettere enn oksygen så taes dette lettere opp i lungene og kan føre til at hjernen ikke får oksygen og du blir hjernedød. hendte med ei på naboskolen min
Vis hele sitatet...
Denne påstanden må jeg si meg delvis uenig i. Butan er adskillig tyngre enn oskygen, men fortrenger allikevel opptaket av oskygen. Jeg har hørt at N2O fortrenger oskygen i langt mindre grad. I tilegg skaper butan hjertearytmi grunnet ekstra følsomhet for adrenalin under rusen. Dette skal være den vanligste dødsårsaken (hjertestans). kilde: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4620839.html
Konklusjon: N2O og Butan er knapt sammenlignbart, i forhold til risiko.
Sitat av Pyr0-GonTz
Er det på noen måte farlig å innhalere lystgass?
Vis hele sitatet...
Når man snakker om farer ved inhalering av lystgass er det viktig å skille mellom to ting: Faremomenter og skadevirkninger.

Faremomenter:
Lystgass er en gass som fortrenger oksygen. Inhaleres ren lystgass vil man være utsatt for de farene en hvilken som helst annen oksygenfortrengende gass vil ha. Det vil si mulig kvelingsfare som kan resultere i bevisstløshet, sirkulasjonssvikt osv. Inhaleres gassen på en fornuftig måte, dvs rikelig luft mellom hvert trekk vil denne faren være minimal. Det er også verdt å nevne at man ikke burde bruke større mengder lystgass i et lite område nettopp på grunn av kvelingsfare.
Brukeren burde sitte siden balansen blir fort dårlig samtidig som det er fare som hypoksi og anestesi.

Om en person skulle besvime på grunn av akutt hypoksi(oksygenmangel) er det viktig at vedkommende ligger/sitter med åpne luftveier. Kramper pleier å forekomme, men gir seg som oftest etter få sekunder. En person som besvimer på grunn av hypoksi pleier som oftest å våke til igjen innen femten sekunder. Om bevisstløshet vedvarer må ambulanse kontaktes.

Et annet faremoment er at om lystgass inhaleres fra en større gassbeholder(f.eks en standard ti liters beholder) vil gassen være kald like ved regulatoren, noe som kan føre til frostskader. Bruk derfor en lenger slange som gir gassen mulighet til å ekspandere og derfor absorbere varme.


Skadevirkninger:
Lystgass er i utgangspunktet en ikke-giftig gass, men vil medføre uheldige konsekvenser ved regelmessig innhalasjon på over tre timer. Over denne tiden vil lystgass kunne føre til innaktivering av vitamin B12. Dette skjer på grunn av at lystgass oksiderer kobolt(senterion i B12) fra monovalent til bivalent tilstand. Følgen er at kroppen produserer mindre av et enzym som heter metonin syntase som igjen fører til lavere nivåer av metonin i kroppen. Metonin er en aminosyre som inngår i proteinsynteser rundt om i alle kroppens celler.
Dette fører til at mindre proteiner kan dannes, noe f.eks DNA, celler og enzymer trenger. Symptomer på for høy bruk av lystgass(vitamin B12 mangel) er nummenhet i ben og armer, hørselsforstyrrelser, dårlig balanse osv. Prøv derfor å begrense bruken til under tre timer.
Eventuelt kan et vitamin B12 supplement vurderes om regelmessig bruk.

Sitat av Dior
Kan rusen beskrives?
Vis hele sitatet...
Rusen kan beskrives som ganske intens med innslag av analgi, eufori, samt syns og hørselsbedrag. Effekten kommer innen få sekunder etter innhalasjon og når maksimum veldig få sekunder etter effekten setter inn. Ruseffekten varer fra ett til fem minutter avhengig av dose. Når rusen inntreffer føler man øyeblikkelig avslappethet og velbehag/bekymringsløshet. Som oftest inntreffer hørselsforstyrrelser i form av pulserende ekko. Synet vil også til en viss grad påvirkes, noe som kan føre til uklart syn. Ustabil balanse er også vanlig ved en større dose. For full effekt trengs rundt to til tre innhalasjoner av ren lystgass over en periode på ett minutt.
Anestesi vil kunne inntre etter innhalasjon av større mengder over en kort periode med rikelig luft(ellers vil hypoksi inntreffe). Denne effekten varer som oftest bare noen få sekunder.

Sitat av Hastar
Kan man bli avhengig av dette?
Vis hele sitatet...
Ja, det er faktisk mulig å bli avhengig av lystgass, men det skal som oftest meget regelmessig bruk til over en lenger periode. Vi snakker da gjerne om bruk av en eller flere tiliters gassbeholdere over en begrenset periode. Men vær oppmerksom på at lystgass er meget avhengighetsskapende der og da siden rusen er så kortvarig. Sitter man da med en tiliters gassbeholder er det vanskelig å slutte før tretthetssymptomer viser seg, som regel etter to til fire timer.
Sist endret av Viten; 4. desember 2006 kl. 19:14.
hvis man bruker ballong eliminerer man vel faren ved at gassen er kald?

og.. hva er anestesi og analgi?
anestesi= smertefri bedøvelse
Ved bruk av ballong eller ved bruk av små lystgasspatroner generelt vil ikke frostskade være noe problem(eneste er at dispenseren kan bli kald om den brukes hyppig). Med analgi mener jeg smertelindring. Med anestesi mener jeg følelsesløshet, delvis bevisstløshet.
Angående oksygenfortrenging. Er det forskjell på dette når det gjelder butan og N2O?
Som en gass vil butan fortrenge like mye oksygen som lystgass, men det er en vesentlig forskjell. Effekten av de to på kroppen er meget forskjellig. Lystgass er en ikke-giftig gass for kroppen, mens butan er et giftig løsemiddel. Butan vil virke lignende som andre upolare løsemidler. Butan løses i blodet og vil mye lettere føre til hypoksi enn lystgass siden butan i stor grad påvirker hjertets slagvolum, frekvens og respirasjonssystemet generelt(noe lystgass ikke gjør). Dette hindrer opptak av oksygen fra lungene som allerede har mangel på grunn av lavt oksygeninnhold. Butan kan derfor være meget farlig mens lystgass skal være relativt trygt(om det brukes fornuftig).
Det ga svar på en hel del. Takk for utfyllende innlegg, Viten.
får man altså kjøpt lystgasspatroner på jernia?:P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ja. Har selv kjøpt der, med stygge blikk fra dama i kassa. Et spørsmål tho'. Kan noen rette meg mot en thread med info om hvordan du bruker disse uten dispenser? (har vansker for å finne en av en eller annen grunn og dispenseren min gikk i stykker)
Kjøp dispenser på Best Whip. Både patroner og dispensere er veldig billige der i forhold til på Jernia.
Jeg skal kjøpe det 5 elementet på denne lista http://redeyefrog.co.uk/Laughing_Gas...ous_Oxide.html

Edit: Fader, jeg skal ikke ha den, de tar ikke paypal.
Jeg har veldig lyst på den, siden den er liten, billig og handy, noen som vet om en lignende, skal sjekke ebay nå.
Sist endret av torsken; 23. desember 2006 kl. 18:21.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noen som kan legge ut bilde av dispenserne, slik at jeg vet hva jeg skal lete etter på jernia?
Tenkte meg dit i morgen å handle inn noen patroner og dispenser.
Er det noen som kan forklare hvordan man gjør dette praktisk? Kan man trekke inn fra dispenseren. Hvis ikke, hvordan funker dette med ballonger?
Har aldri funnet lystgass patroner hos Jernia jeg, men så har jeg ikke lett så grundig heller. Noen som vet at de selger i Bergen?
Slik ser de ut:

http://img471.imageshack.us/img471/5314/easywhip19411816ol4.gif

Skru av hylsteret til høyre, sett inn en patron, og skru det på igjen. Nå vil gassen fylle dispenseren. Lukk leppene rundt tuten til venstre og trykk på håndtaket. Sug som faen, og vips, du er rusa på lystgass.
Jeg så en fim som heter "Kid" eller noe sånt.
Der hadde de en sånn som på bildet til xtapolapocetl, bare istedenfor satt de en ballong på den hvite greia til venstre. Deretter pustet de inn og ut gassen som kom i ballongen. Du kjønner fremgangsmåten.

Da var jo dette en film men, det skal vel gå i virkeligheten.

BTW, det er en ganske kul film, fra 1995
Takk for den forklaring.

Får se om jeg finner noen dispensere og patroner i morgen. Hvis noen har kjøpt her i Trondheim, så gjerne si ifra hvilken butikk dere har funnet på.
Er det noen andre butikker enn jernia det finnes på?
Tenkte å ha i morgen (fredag), så ikke tid til å bestille over internett.
Sitat av Mister_Kenneth
Jeg så en fim som heter "Kid" eller noe sånt.
Der hadde de en sånn som på bildet til xtapolapocetl, bare istedenfor satt de en ballong på den hvite greia til venstre. Deretter pustet de inn og ut gassen som kom i ballongen. Du kjønner fremgangsmåten.

Da var jo dette en film men, det skal vel gå i virkeligheten.

BTW, det er en ganske kul film, fra 1995
Vis hele sitatet...
Det er mange som gjør det slik, da gjerne i statene. Men etter min mening er dette helt unødvendig. Praksisen stammer tilbake fra da folk faktisk fikk tak i hele tanker med lystgass, og trengte noe å tappe gassen over på før inhalering (eller for salg, slike ballonger ble ofte solgt på lugubre ulovlige utendørsfester), da gassen som kommer rett fra tanken kan føre til frostskader.

Skulle du inhalere gassen rett fra en slik patron kan dette også skje, men går gassen via dispenseren ser jeg ingen grunn til å bruke ballong.
Sitat av Dior
Kan rusen beskrives?
Vis hele sitatet...
Ingen som kan beskrive rusen??
Det er omtrent som rett etter du våkner opp etter å ha svima av, hvis du har opplevd det. Akkompagnert av rør-effekt på all lyd.
Noen som kan fortelle meg om dette er de riktige patronene?
Det var de det stod n2o på..
japp dette er riktig
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Og når beholderen er tom, fyller du den med krutt, setter på lunte, tenner på og løper som faen
http://www.youtube.com/watch?v=pDYaXohqFKc
det ble ikke noe flammer, men det et sinnsykt smell lyden henger litt etter da...
Sist endret av tordah; 3. juli 2007 kl. 21:40.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har søkt i jernia.no, men har hverken funnet dispenser eller patroner blant produktene deres. Mye kan tyde på at de ikke selger slike. Har heller ikke funnet patroner i jerniabutikker når jeg har leitet. Jeg hører mange sier det, men har begynt å tvile på at de faktisk selger N2Opatroner på Jernia. Tar jeg feil?
tips: spørr hahun som står i kassen om de har kremdispensere og patroner, så slipper du å gå og lete gjennom hele butikken.....
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er bruk av ballong farligere enn å innhalere direkte fra dispenseren? Med bruk av ballong mener jeg å fylle ballongen, puste ut (slik at lungene er tomme) og puste inn og ut i ballongen til du akkurat får plass til resten av gassen i lungene og holde gassen inne til du ikke klarer mer.. Synspunkter på dette?