Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3204
Hei!
Jeg lurer litt på en ting. Hvis jeg blir tatt som mindreårig på en fest der det drikkes alkohol, må jeg puste på politiet da? En gang da jeg ble tatt var jeg ganske full, og jeg husker jeg sa nei første gangen politimannen spurte meg om jeg kunne puste på han, men han godtok det ikke, så jeg gjorde det bare. Men jeg vil gjerne vite om jeg er nødt til å gjøre det hvis det gjentar seg at jeg blir tatt.
Det er ikke ulovlig å drikke som mindreårig, men det er best å ikke kødde med purken og bare puste på ham.
Sist endret av mo3; 10. april 2011 kl. 02:32.
Wait.. hva har jeg misforstått? Det er ikke ulovlig å drikke som mindreårig?

Så hvorfor er alle mindreårige så redde for purken når de drikker da? ._.
Loven sier at det ikke er tillatt å gi bæreansvar av alkohol til en mindreårig, ei selge det til dem. Det står ingen ting om at mindreårige ikke får lov til å konsumere alkohol.
Dramdidam's Avatar
Trådstarter
11 2
Fordi de gir beskjed til foresatte og barnevernet kan bli innblandet osv :P
Sitat av 4pekatt Vis innlegg
Wait.. hva har jeg misforstått? Det er ikke ulovlig å drikke som mindreårig?

Så hvorfor er alle mindreårige så redde for purken når de drikker da? ._.
Vis hele sitatet...

Fordi de går rundt i gata og skriker på DDE sanger mens de har en 1L vodka flaske i armene?

Da blir man eid for å drikke på en offentlig plass, og for ordensforstyrrelse.
Sist endret av MikeHunt; 10. april 2011 kl. 02:37.
Sitat av 4pekatt Vis innlegg
Wait.. hva har jeg misforstått? Det er ikke ulovlig å drikke som mindreårig?

Så hvorfor er alle mindreårige så redde for purken når de drikker da? ._.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig ikke lov, men det er ikke kriminelt straffbart å drikke som mindreåring God kveld videre freaks... )
Man er vel pliktig til å følge politiets ordre, men her har man vel ett unntak hvis det kriminaliserer deg, som det ikkje gjør i dette tilfelle, så lenge du er over 16.

Men du er pliktig til å gi navn, fødseldato (dd.mm.åååå, ikkje persnr), nåværende bosted, yrke (ikkje hvor du jobber, bare hva du jobber som). Hvis du er under 18, så er du vel pliktig til å oppgi foreldrene dine.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Man er vel pliktig til å følge politiets ordre, men her har man vel ett unntak hvis det kriminaliserer deg, som det ikkje gjør i dette tilfelle, så lenge du er over 16.

Men du er pliktig til å gi navn, fødseldato (dd.mm.åååå, ikkje persnr), nåværende bosted, yrke (ikkje hvor du jobber, bare hva du jobber som). Hvis du er under 18, så er du vel pliktig til å oppgi foreldrene dine.
Vis hele sitatet...
I praksis har du ingenting du skulle ha sagt. I teorien har vi sikkert mange kule lover som sier at du har rett til ditt og datt, men når det kommer til stykket så aldri gjør dem forbanna. Hjelper fint lite å dra en "på nFF var det en som sa bla." Nekter du å samarbeide finner de bare en random crap paragraf og kaster deg på cella, så får du et fint forenkletforelegg som salt på såret.

//politirage OFF.
Dramdidam's Avatar
Trådstarter
11 2
Er vel kanskje enklest å bare gjøre som de sier, ja.
Etter min erfaring så er det ikke uloveligt å være full som mindreårig
Traff på purken da jeg var 16 år, full som bare det. De kjørte meg hjem og gav meg advarsel.
Da jeg var mindreårig så hadde jeg ikke gjort noe ulovelig, men jeg burde vært full og jeg burde ikke vært der jeg var.
sists høst, i en alder av 20 år, så havnet jeg i glattcelle, siden jeg hadde vært i nabolaget hvor det var rapport hærverk, og jeg ikke kunne gjøre rede for meg.
Igjen så kunne jeg ikke gjøre rede for meg.
Det jeg vil frem til er at uansett hva purken sier så vil de avskrekke deg, for den dagen du passerer 18 og er nødt til å ta ansvar for dine handlinger så kan små ting få mye større konsekvenser enn når du er mindreårig
Sitat av 4pekatt Vis innlegg
Wait.. hva har jeg misforstått? Det er ikke ulovlig å drikke som mindreårig?

Så hvorfor er alle mindreårige så redde for purken når de drikker da? ._.
Vis hele sitatet...
Alle mindreårige er ikke redde for purken når de drikker.

Var på fest, og purken kom selvfølgelig Det eneste som skjedde var at purken fortalte oss at festen var over. spurte ikke engang om navn.
Skjønner ikke hva som menes med å puste på politiet. Aldri hørt det uttrykket før ..
Sitat av Taurean Vis innlegg
Skjønner ikke hva som menes med å puste på politiet. Aldri hørt det uttrykket før ..
Vis hele sitatet...
Det vil si at du må, tro det eller ei, puste på politiet slik at de kan kjenne på ånden din om du har drukket alkohol.
Aha! Den var ny ^^ Eneste erfaring jeg har er at de jeg hang med og jeg måtte helle ut alkoholen da vi stod rundt en bil i sentrum og drakk. Advarsel og that's it.
Man trenger ikke i prinsipp i gjøre noe annet enn å opplyse om navn, bosted, jobbsituasjon/student og personnummer til politi, hadde bedt om hvilken hjemmel tjenestemannen sikter til for å få lukte på pusten din.
For alt det vi vet så kan det være en form for seksuell lek denne snuten driver med? Eller bare vil demonstrere sin makt?
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Fordi de går rundt i gata og skriker på DDE sanger mens de har en 1L vodka flaske i armene?
Vis hele sitatet...
Her på østlandet går det mer i "LIIIVING ON A PRAAAYYYYEEEEEEER"
Sitat av burnapolice Vis innlegg
Man trenger ikke i prinsipp i gjøre noe annet enn å opplyse om navn, bosted, jobbsituasjon/student og personnummer til politi, hadde bedt om hvilken hjemmel tjenestemannen sikter til for å få lukte på pusten din.
For alt det vi vet så kan det være en form for seksuell lek denne snuten driver med? Eller bare vil demonstrere sin makt?
Vis hele sitatet...
Politiet kan i prinsippet gi deg et pålegg om å puste på dem slik at de kjenner den eventuelle alkoholånden din. Hjemmel finnes i Politiloven § 7 der det står at politiet "... kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert."

Ordene "blant annet" åpner for mange muligheter. Det eneste kravet er i midlertidig at tiltaket ikke er mer inngripende enn de som er nevnt. Å puste på politimennene eller kvinnene må være å anse som mindre inngripende enn at personen bortvises eller at arrangementet stanses.

Dette krever at det forekommer en ordensforstyrrelse, at tiltaket ivaretar enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet eller at tiltaket avverger eller stanser et lovbrudd. Det er altså prinsipielt ingenting i veien for at du blir gitt et pålegg om å puste på dem.

Det er straffbart å ikke etterkomme pålegget, jf. Politiloven §§ 5 og 30.

Sitat av burnapolice Vis innlegg
Man trenger ikke i prinsipp i gjøre noe annet enn å opplyse om navn, bosted, jobbsituasjon/student og personnummer til politi, hadde bedt om hvilken hjemmel tjenestemannen sikter til for å få lukte på pusten din.
For alt det vi vet så kan det være en form for seksuell lek denne snuten driver med? Eller bare vil demonstrere sin makt?
Vis hele sitatet...
Med andre ord, du tar feil.
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Politiet kan i prinsippet gi deg et pålegg om å puste på dem slik at de kjenner den eventuelle alkoholånden din. Hjemmel finnes i Politiloven § 7 der det står at politiet "... kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert."

Ordene "blant annet" åpner for mange muligheter. Det eneste kravet er i midlertidig at tiltaket ikke er mer inngripende enn de som er nevnt. Å puste på politimennene eller kvinnene må være å anse som mindre inngripende enn at personen bortvises eller at arrangementet stanses.

Dette krever at det forekommer en ordensforstyrrelse, at tiltaket ivaretar enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet eller at tiltaket avverger eller stanser et lovbrudd. Det er altså prinsipielt ingenting i veien for at du blir gitt et pålegg om å puste på dem.

Det er straffbart å ikke etterkomme pålegget, jf. Politiloven §§ 5 og 30.



Med andre ord, du tar feil.
Vis hele sitatet...
Ok de kan i prinsippet, Rettelse tatt.
M en det er en sak jeg hadde likt å se for høyesterett.
Hvis jeg hadde møtt på en slik politimann, så hadde jeg tatt et forelegg på ordensforstyrrelse og anket, nektet å puste på hahaha.
Dramdidam's Avatar
Trådstarter
11 2
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Politiet kan i prinsippet gi deg et pålegg om å puste på dem slik at de kjenner den eventuelle alkoholånden din. Hjemmel finnes i Politiloven § 7 der det står at politiet "... kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert."

Ordene "blant annet" åpner for mange muligheter. Det eneste kravet er i midlertidig at tiltaket ikke er mer inngripende enn de som er nevnt. Å puste på politimennene eller kvinnene må være å anse som mindre inngripende enn at personen bortvises eller at arrangementet stanses.

Dette krever at det forekommer en ordensforstyrrelse, at tiltaket ivaretar enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet eller at tiltaket avverger eller stanser et lovbrudd. Det er altså prinsipielt ingenting i veien for at du blir gitt et pålegg om å puste på dem.

Det er straffbart å ikke etterkomme pålegget, jf. Politiloven §§ 5 og 30.



Med andre ord, du tar feil.
Vis hele sitatet...
Takk for ordentlig svar på mitt spørsmål!
Aldri opplevd noe trøbbel med politiet mtp mindreårig drikking.
Første gangen de kom, en gang i sommer, hadde vi nach i båten vi var på tur med (lå ved en brygge). Da var det noen som hadde rapportert om bråk, så politiet kom, men det eneste de gjorde var å sjekke om båten tilhørte en av oss. Og det gjorde den, så da sa de bare hade og ba oss nyte resten av kvelden/natta.

Andre gangen kom de til en kompis, hvor det var fest, og der var det ALT for mange. Så de tømte stedet (noe jeg er glad for), og ba folk stikke, utenom de som var god venn med huseier. Det var bare huseier som måtte oppgi navn, selvom det var andre mindreårige der.

Så heldigvis er ikke alle politibetjenter drittsekker..
Jeg og en kompis satt en gang og drakk, 17 år gamle mens vi venta på bussen hjem. Så stoppet en politibil foran oss, det eneste de sa var ''prøv å gjem ølen hvertfall da!'' Så kom en hyggelig samtale hvor de spurte hvor gamle vi var og hvor vi var på vei hen og vi svarte ærlig på det, vi skulle hjem, vi hadde vært på fest og var 17 år. Det endte med at vi fikk beholde ølen vår og politiet kjørte videre og ønsker oss en god kveld videre.

Så mitt tips er å være ærlig og hyggelig, ting ordner seg ofte mye bedre da Og heller enn å nekte for at du har drukket, innrøm det, politiet er ikke dumme.
Sist endret av Googæl; 10. april 2011 kl. 13:10.
Dramdidam's Avatar
Trådstarter
11 2
Her hvor jeg bor hjelper ikke "smil og vær hyggelig" når politiet kommer til en mindreårig fest, de tar navn på alle og gir beskjed til foreldrene.
Politiet kan i visse tilfeller gripe inn ovenfor mindreårige. Dette er hjemlet i Politiloven § 13.

Politiet kan vise eller bringe hjem barn som driver omkring på egen hånd på offentlig sted etter kl. 22.00, eller som bryter oppholdsforbud nedlagt etter straffeprosessloven § 222 c.
Politiet kan også ta hånd om barn som påtreffes under omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling, og i så tilfelle umiddelbart sørge for at barna blir brakt til verge eller annen foresatt eller om nødvendig til barnevernsmyndighetene.
Vis hele sitatet...
En hardcore fest med eldre kan være å anse som omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling.

Er glad møtet ditt med politiet var hyggelig og positivt. I det lange og hele kommer de fleste lengst med en god tone, glimt i øyet og ærlighet.
I enkle saker som mindreårig drikking (då helst ikkje på offentleg stad) er det ingen vits å slå seg vrang, veifte med paragrafar, sutre og klage. Då blir politibetjenten irritert. I dei mindreårige åra mine hadde eg aldri noko trøbbel med at vi drakk anna enn at politiet ein gong gav oss ein liten smekk for å drikke på offentleg stad. 99/100 politibetjentar er òg flotte menneske som ynskjer å gjere jobben sin skikkeleg, og òg drakk i ungdomsåra. Så lenge du er høflig og oppfører deg som eit sivilisert menneske er sjansen for å møte på ein bitter gammal gris med vondt i anus veldig, veldig liten. Ta det med ro kompis, og prøv å samarbeid med politiet.
Sitat av Stinson Vis innlegg
I enkle saker som mindreårig drikking (då helst ikkje på offentleg stad) er det ingen vits å slå seg vrang, veifte med paragrafar, sutre og klage. Då blir politibetjenten irritert. I dei mindreårige åra mine hadde eg aldri noko trøbbel med at vi drakk anna enn at politiet ein gong gav oss ein liten smekk for å drikke på offentleg stad. 99/100 politibetjentar er òg flotte menneske som ynskjer å gjere jobben sin skikkeleg, og òg drakk i ungdomsåra. Så lenge du er høflig og oppfører deg som eit sivilisert menneske er sjansen for å møte på ein bitter gammal gris med vondt i anus veldig, veldig liten. Ta det med ro kompis, og prøv å samarbeid med politiet.
Vis hele sitatet...
Her jeg bor er det helt annerledes.
Jeg ble pågrepet bare fordi jeg satt på toalettet og de andre på festen skulle inn på soverommet mitt for å hente tingene sine, som jeg selvsagt hadde låst pga. tyverisikkerhet. Jeg må jo få lov til å sitte på dass, ikke sant? Jeg hadde ekstremt vondt i magen og ba gjestene vente. De ringte Politiet og kom med en historie, slik at de kom og dro meg ut med buksa nede og arresterte meg, tok nøkkelen og åpna rommet, for så å ta med meg til sentralarresten og gi meg et forelegg for å ha voldt andre for fare
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Awarize Vis innlegg
Her på østlandet går det mer i "LIIIVING ON A PRAAAYYYYEEEEEEER"
Vis hele sitatet...
Husker det! Good Memories!

back to topic: Trur ikke politiet bryr seg så mye om du drikker som mindreårig, var på en fest en gang hvor politiet bare sto uttafor og passa på at det ikke skjedde noe, det var mye bråk vel og merke men de gjorde ingenting selvom det rava fulle fjortisser rundt
Ølglad nordlænning
Er selv under kategorien mindreårig og har erfaring med fester og politi.
Ikke oppfør deg som en idiot og hold deg rolig om politiet dukker opp.
Når det kommer til blåsingen så er det bare å høre etter og være snill.
Det værste som har skjedd med meg er at jeg har blitt kjørt hjem mens jeg har vært helt sinnsykt full, uten at foreldrene mine har blitt kontaktet.
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Det er selvfølgelig ikke lov, men det er ikke kriminelt straffbart å drikke som mindreåring God kveld videre freaks... )
Vis hele sitatet...
Ikke lov?

Finn loven som sier det ikke er lov, ellers stfu.