Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1768
Jeg går Helse og Sosial VG1, og nå har jeg fått beskjed om at jeg kanskje blir utvist resten av skoleåret pga for mye fravær.

Hva kan jeg stille opp med? Jeg trenger ikke noe moralpreik, for jeg vet godt at jeg har ansvar for egen læring. Og jeg har karakter ifra denne termin i fra ifjor, men jeg slutta i mars. Akkurat nå ligger fraværet mitt på 18 dager og 84 timer, og jeg skal forbedre meg.

Men jeg mener å ha hørt at man kan ikke bli utvist resten av skoleåret med mindre man har vært ruset i skoletiden?
Sist endret av xfc-nate; 8. desember 2010 kl. 01:51.
Sec skal bruke super hjernen min til og finne ut...

Dette tar litt tid...

etter 2 minutt klarte jeg og komme frem til...

18 dager og 84 timer

Ja jeg har litt spesielle evner til og finne ut ting som ingen andre vet

Er dette rett montro?
Også? Jeg har ikke lest noen plass at de kan utvise meg for høyt fravær. Og nå har det seg sånn at jeg har rett til karakter i alle fag.
Sitat av perols_ Vis innlegg
Sec skal bruke super hjernen min til og finne ut...

Dette tar litt tid...

etter 2 minutt klarte jeg og komme frem til...

18 dager og 84 timer

Ja jeg har litt spesielle evner til og finne ut ting som ingen andre vet

Er dette rett montro?
Vis hele sitatet...
Kompisen min hadde like mye fravær å enda det er ca 1 månde siden, og han ble ikke kasta ut, det var han som droppet ut til slutt.

Sitat av xfc-nate Vis innlegg
Også? Jeg har ikke lest noen plass at de kan utvise meg for høyt fravær. Og nå har det seg sånn at jeg har rett til karakter i alle fag.
Vis hele sitatet...

Det enneste æ vet er at har man mere en 20 dager fravær den første halv året så miste man stipendet.
Men og bli kastet ut av skolen??
snakket med lærern min angående det, siden mitt fravær er ganske høy selv, å han sa at dem kan ikke kaste oss ut av skolen pga et fravær, men rektor kunne kaste oss ut av hybeln.
Sitat av Kainfax Vis innlegg
Det enneste æ vet er at har man mere en 20 dager fravær den første halv året så miste man stipendet.
Men og bli kastet ut av skolen??
snakket med lærern min angående det, siden mitt fravær er ganske høy selv, å han sa at dem kan ikke kaste oss ut av skolen pga et fravær, men rektor kunne kaste oss ut av hybeln.
Vis hele sitatet...
Jeg har verken stipend eller bor på hybel. Skal på møte på torsdag ang dette, jeg vet ikke hva jeg har å stille opp med.
Var samme helvette i fjor.. Bare at jeg fikk et valg - slutt frivillig, ellers sender vi utviselse til fylkeskommunen. Ikke faen at jeg slutter frivillig i år!
Opplæringslova §3-8 (andre avsnitt):

Når ein elev vedvarande har vist ei framferd som i alvorleg grad går ut over orden og arbeidsro på skolen, eller når ein elev alvorleg forsømmer pliktene sine, kan eleven visast bort for resten av skoleåret. I samband med eit vedtak om bortvising for resten av skoleåret kan fylkeskommunen også vedta at eleven skal miste retten til vidaregåande opplæring etter § 3-1. Fylkeskommunen kan ikkje overlate til eit organ på skolen å treffe vedtak etter leddet her om bortvising eller tap av retten til vidaregåande opplæring.

Hvor vidt du har "alvorleg forsømt pliktane dine", vet ikke jeg. Poenget er uansett at det er absolutt hjemmel for å vise bort elever for opptil resten av skoleåret (eller retten til vidregående utdanning, faktisk) - i en del tilfeller.

Det letteste er vel å diskutere det med skolen og/eller en passende person i fylkeskommunen (som har ansvaret for vidregående utdanning). Hva enn en eller annen freak mener, så kommer du til kort hvis skolen mener noe annet…
Opplæringslovens § 3-8 er hjemmelen for bortvising resten av skoleåret. Vilkårene er enten at din oppførsel går ut over ro og orden, eller at du alvorlig forsømmer pliktene dine. Hvorvidt høyt fravær er en alvorlig nok forsømmelse er jeg riktignok ikke sikker på. Kompetansen til å gjøre et slikt vedtak ligger for øvrig til fylkeskommunen, og du skal derfor ikke uten videre akseptere et slikt vedtak hvis det kommer fra skolen.
I fjor fikk jeg tilbudet om å slutte frivillig, siden jeg og venninna mi ikke passet sammen i en "klassesituasjon", og hun kunne ikke utvises siden hun hadde ADHD og rettigheter. Hun går ikke på skolen lengre, og jeg har ingen merknader for oppførsel. Er kunn fravær og dårlig orden siden jeg ikke ringer å sier ifra.

Hadde kontakt med elevombudet i fjor, og de sa at de eneste få utvisningene på helår som var foretatt i Norge var pga rusmisbruk i skoletiden..
Føler det er litt selvmotsigende å utvise noen fordi de ikke møter opp på skolen.

Ellers vil jeg si du ikke stiller med en sterk sak. Si du sliter psykiskt osv, kanskje de tror på deg og lar det gå.
Jeg tror nok du bør ta kontakt med Elevombudet nå og. Husk for all del at rektor ikke har kompetanse til å utvise deg resten av skoleåret. Fylkeskommunen har ikke adgang til å videredelegere denne kompetansen. Husk også at om du skulle få et vedtak fra fylkeskommunen har du klageadgang.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg tror nok du bør ta kontakt med Elevombudet nå og. Husk for all del at rektor ikke har kompetanse til å utvise deg resten av skoleåret. Fylkeskommunen har ikke adgang til å videredelegere denne kompetansen. Husk også at om du skulle få et vedtak fra fylkeskommunen har du klageadgang.
Vis hele sitatet...
Takk, jeg får bruke dagen i dag til å ta kontakt og samle noe dokumentasjon!
Bra. Hold oss gjerne oppdatert. Jeg mangler kunnskaper om den praktiske bruken av den bestemmelsen da dette er en problemstilling jeg verken har vært borti under studier eller annensteds, så jeg er veldig interessert i å se hvordan den tolkes.
haha 18 dager?
gikk service og samferdsel i fjor, og hadde 55dager og masse timer fravær på ett halvt år. Ingen som trua meg meg utviselse, og jeg fikk standpunkt karakter i alle fag.

Er nok fordi jeg var veldig heldig med lærerene
Dra på skolen og slutt å skulk! Beste forslaget du kan få. Sikkert mange andre som kunne ha tatt plassen din og ikke ha hatt fravær 1 dag. ..
Med oss så får du ikke karakter i et fag om du skulker 8 timer i gym (altså 1 uke/2 timer gym). Er usikker på om dette er en viss prosent av antall timer eller et bestemt antall timer i alle fag, men det høres ut som "retten" din til karakter henger i en tynn tråd :P
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Føler det er litt selvmotsigende å utvise noen fordi de ikke møter opp på skolen.

Ellers vil jeg si du ikke stiller med en sterk sak. Si du sliter psykiskt osv, kanskje de tror på deg og lar det gå.
Vis hele sitatet...
Dette er årsaken til at så mange ser på psykiske lidelser med mistro og nedlatende blikk! At man sliter psykisk er IKKE noe man bør gjøre før man faktisk ikke klarer å fungere. Å bruke dette som unnskyldning fordi man er for lat til å komme seg på skolen er en hån mot alle psykisk syke!
Hobby-lingvist.
Sitat av Kirder Vis innlegg
Dra på skolen og slutt å skulk! Beste forslaget du kan få. Sikkert mange andre som kunne ha tatt plassen din og ikke ha hatt fravær 1 dag. ..
Vis hele sitatet...
Sitat av xfc-nate"
Jeg trenger ikke noe moralpreik, for jeg vet godt at jeg har ansvar for egen læring"]
Vis hele sitatet...
Tikarakterer
Det burde være åpenbart at en som ikke møter opp på skolen burde utvises. På mange av linjene på vgs er det stor konkurranse om å få plass og hvis en av plassene opptas av en som ikke møter til undervisning burde den plassen heller gis bort til noen som er motivert for å gå på skole.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det burde være åpenbart at en som ikke møter opp på skolen burde utvises. På mange av linjene på vgs er det stor konkurranse om å få plass og hvis en av plassene opptas av en som ikke møter til undervisning burde den plassen heller gis bort til noen som er motivert for å gå på skole.
Vis hele sitatet...
Du må være lærer
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Du må være lærer
Vis hele sitatet...
Noen har lyst til å ha en utdanning, få seg en skikkelig utdannelse og en bra jobb. Stifte familie og ikke slite med å betale regninger, bo i et bra hus og ha et godt sosialt liv.

You, on the other hand kommer til å slite med noen av delene, hvis du fortsetter med denne holdningen.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Noen har lyst til å ha en utdanning, få seg en skikkelig utdannelse og en bra jobb. Stifte familie og ikke slite med å betale regninger, bo i et bra hus og ha et godt sosialt liv.

You, on the other hand kommer til å slite med noen av delene, hvis du fortsetter med denne holdningen.
Vis hele sitatet...
Var ment morsomt fordi han er lærer. Er nok holdningen din det er noe galt med, rly.
Er ingenting av dette fraværet ditt gyldig?

I fjor (1 vgs) så hadde jeg vell 22 dager fravær og 63 timer. Var aldri noe snakk om dette fraværet mitt, dog hadde jeg melding på alt hjemmefra
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Utdanning->Grunnlaget for arbeidet resten av livet(som oftest) Iallefall begynnelsen.

Ser heller ikke vits i at en som carer max i skolen, skulker, og ikke vil være der, skal bli værendes på skolen. Da fortjener han ikke plassen, men en sjanse kan man jo få.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Utdanning->Grunnlaget for arbeidet resten av livet(som oftest) Iallefall begynnelsen.

Ser heller ikke vits i at en som carer max i skolen, skulker, og ikke vil være der, skal bli værendes på skolen. Da fortjener han ikke plassen, men en sjanse kan man jo få.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at det går an å drite seg ut og få en ny sjanse, men hvis jeg forstod TS riktig droppet han ut i fjor også. Hvor mange sjanser skal man kunne få? Kanskje det vil være lurere å få seg en jobb og vente et par år med å prøve på nytt. Da har man forhåpentligvis blitt litt mer moden og forstår viktigheten av det man driver på med på skolen.