Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4558
Jeg tenkte og kanskje bygge en server en gang i tiden.. Så jeg lurte på.. Hva trenger jeg da? Bygger jeg det på samme måte som en Pc og innstalere evt. Windows Home server?

Hvilke deler trenger jeg ikke som er i en vanlig pc..
Hvilke deler bør man tenke på om man skal bygge en server?
Hva skal man legge penger på og hva skal man ikke bry seg så mye om kvaliteten på?..

Takk for svar!
Du trenger ikke et fancy kabinett, du trenger ett som er enkelt å montere i. Du trenger ikke noe avansert skjermkort, onboard er flott. Plass til harddisker og tilsvarende mange SATA tilkoplingspunkter er vel det viktigste hvis du skal ha en lagringsserver.
Noen Spørsmål:

1. Har du behov for en dedikert server?
2. Har du noe spessielt bruksområde for serveren?
Tenkte på lagring og ha min hjemme side på.. (IKKE selge til andre..) og kanskje bruke til Gaming server..
Hjemmesider kan omtrent hostes på en laptop, så lenge du ikke hoster ting som krever mye plass (musikk, video, mye bilder, programmer osv). Det er stort sett opp-hastigheten på linjen din det går på, frem til der hvor ytelse på diskene får litt å si, men du får nok ikke problemer med at diskfarten blir flaskehalsen på en normal linje.
Skulle denne holde og slenge på noen extra hardisker og innstalere Windows Homeserver på?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323200
Den holder i bøtter og spann...
Server med skjermkort til 900? Jaja, du kan nappe det ut og bruke det et annet sted, for hovedkortet har etter hva jeg ser onboard skjermkort.
S-ata porter er nok det viktigste på en filserver.

Nå får man jo 2 TB disker, så for en normal person vil 2-3 sånne holde i noen år.
Hvis en bare skal ha server for lagring av data er det ikke noe vits med noe ekstra kraftig system, alt du trenger er et hovedkort som gir deg det du trenger for å gi deg bilde på en skjerm med fungerende tastatur og mus og deretter kjøpe en harddiskkontroller med kraft nok til å arbeide med all data.

Selv har jeg lyst å bygge en enkel filserver med Gigabyte GA-H55N-USB3 som utgangspunkt, for selv om at det bare er én PCI-E port har du alt annet tilgjengelig på hovedkortet.

Videre ville jeg satset på en 24-porters diskkontroller, men alt til sin tid/pris. Har funnet meg godt komfortabel med PCIe to ARC/ML-modellene til Areca (Intel 800MHz IOP341 I/O processor), og vil nok ha satset på ARC-1280ML med oppgradert minne (2 GB). (Ville satt alle disker i RAID#6 for best sikkerhet ved mulig datatap.)

Videre er det jo bare å velge og vrake, men med et slikt oppsett vil ikke hovedkort etc. dra mer effekt enn nødvendig.

PS! Jeg ville ikke brukt SATA-portene på hovedkort til annet enn operativsystem, selv om at dette er en filserver kan man kjøre på med to SSD disker i RAID#0 for hurtig tilgang og arbeid av data (dette vil merkes, selv for en server).
Sist endret av waf; 2. oktober 2010 kl. 11:58.
Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323601 <-har det selv, det er større innvendig enn det ser ut til, mange diskplasser
PSU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574791 mer enn nok til filserver
Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579253 Greit nok til den slags bruk
CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488305 ditto
RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502745 4GB
HDD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575192 2TB, grei start

samlet pris 3800,-


ren nedlasting- og filserver krever ikke særlig mye, unntatt at du aldri har lyst til å slippe opp for fysisk plass til harddisker eller synes at det er trangt å jobbe i kabinnettet.

btw, Windows Home server er bare en strippet utgave av Windows 2003 server, dvs det kreves omtrent like mye styrke som for Windows XP + programmene du kjører.
Sist endret av meitemark; 2. oktober 2010 kl. 12:59.
Om jeg skulle ha bygget en server ville jeg lagt litt mere penger på hovedkortet og CPUen.. Slik at man fikk litt kraft samtidig som en billig server.. Så ville jeg vel ha lagt inn x2 2TB hardisker ... (En til Backup og en vanlig)..

Angående backup.. Er det noen programmer som klarer og lage 100Gb med filer MYEE mindre? .. Slik at man ikke trenger like mye GB hardisker til backup som man har til annet..?
Sitat av Jolla Vis innlegg
Om jeg skulle ha bygget en server ville jeg lagt litt mere penger på hovedkortet og CPUen.. Slik at man fikk litt kraft samtidig som en billig server.. Så ville jeg vel ha lagt inn x2 2TB hardisker ... (En til Backup og en vanlig)..

Angående backup.. Er det noen programmer som klarer og lage 100Gb med filer MYEE mindre? .. Slik at man ikke trenger like mye GB hardisker til backup som man har til annet..?
Vis hele sitatet...
Den eneste prisen du nevnte var det eksempelet du kom med fra komplett, jeg fant noe tilsvarende (billigere faktisk) som også er bedre utbyggbart.

edit: Når det kommer til kraft, så er det ikke mye du trenger hvis du skal laste ned, lagre og dele ut filer. Det du faktisk trenger, med mindre du har et godt nedkjølt, støyisolert rom, er deler som lager minst mulig varme, og derfor trenger lite kjøling. Harddisker lager en god del varme, og når de passerer 60C er det god sjanse for at platen utvider seg nok til at du du får skrivefeil. Er det systemdisken dette skjer på, er det instant BSOD.


Det du tenker på med filer heter komprimering, og de aller fleste backupprogram støtter dette. Ting som er komprimert fra før av vil det selvfølgelig ikke virke noe særlig på, feks film, mp3, jpg, men det fungere flott på dokumenter.
Sist endret av meitemark; 2. oktober 2010 kl. 18:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jolla Vis innlegg
Om jeg skulle ha bygget en server ville jeg lagt litt mere penger på hovedkortet og CPUen.. Slik at man fikk litt kraft samtidig som en billig server.. Så ville jeg vel ha lagt inn x2 2TB hardisker ... (En til Backup og en vanlig)..

Angående backup.. Er det noen programmer som klarer og lage 100Gb med filer MYEE mindre? .. Slik at man ikke trenger like mye GB hardisker til backup som man har til annet..?
Vis hele sitatet...
CPU er stortsett rimelig uviktig. God maskinvare belaster ikkje cpuen med å flytte data uansett. Og for å sei det enkelt greier fint en PIII-800MHz fint å trykke ut 1Gb/s filer om diskane holder følge.

Ang. komprimering er det litt uinteressant i mitt hode. Ting som går an å komprimere tar for privatpersoner lite plass. Det som tar plass er musikk og film, og det er alt komprimert.
Hvordan ser denne listen ut? Det er 2 av bandene slik at man har om man skulle mangle og 2 "Antistatic Armchain 6 feet BW-106BL-L4". Siden vi er 2 som bygger og holder på..

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...01-21C9FF00D48
Sitat av Jolla Vis innlegg
Hvordan ser denne listen ut? Det er 2 av bandene slik at man har om man skulle mangle og 2 "Antistatic Armchain 6 feet BW-106BL-L4". Siden vi er 2 som bygger og holder på..

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...01-21C9FF00D48
Vis hele sitatet...
Vi kan ikke se den listen av en eller annen grunn. Klikk her http://www.komplett.no/k/shoplist.as...gListId=842878 og merk av Tillat at du kan dele og at andre kan motta handlelisten.
Sist endret av meitemark; 2. oktober 2010 kl. 20:32.
Sitat av Jolla Vis innlegg
Vis hele sitatet...
En pris på 7000,- er jo idiotisk for en server til ditt bruk(kommer jo litt an på gamingserver-biten, men hvor mye kan det egentlig kreve?).

Kjører selv en Core 2 Duo 7400, 2GB DDR2, onboard skjermkort etc. og dette fungerer knall som lokal filserver, samt å streame 1080p til PS3.
Idiotisk overdim. server-oppsett.

Og hvorfor skal du ha kabel-borrelåser? Er jo ikke slik at det trenger å se så alt for ryddig ut i en server.
Jeg vil gjerne fortelle om mitt serveroppsett, sånn at det kanskje kan hjelpe trådstarter på vei.

Jeg har to (flere, men bruker dem ikke, da det ikke er nødvendig)maskiner som jeg har oppgradert / lekt mye med.

På den ene er det en AMD Sempron 2,6 GHz, 2 GB RAM, og noen hundre gigabyte lagringsplass.
På den kjører jeg kun Windows server 2003 (Enterprise I think), med VMWare installert. Jeg har installert m0n0wall på en virtuell maskin (Det fungerer!), som da deler ut IP til andre maskiner / enheter i nettverket.
Så har jeg flere virtuelle maskiner som jeg leker med (Debian, ubuntu osv osv).

Den andre er det en INTEL prosessor, husker ikke hvilken versjon, men den er på 3 GHz. Den har også 2 GB RAM, så har den 2 TB disk. På den kjører jeg torrents.

Linja serverne står på er 12 / 5 Mbit, noe som holder jævlig langt. Jeg får lastet ned på 1,5 MB/s (1,48), og lastet opp på 625 KB/s. Ikke så verst, egentlig. Serverne står i et dedikert rom i kjelleren, som faktisk er lydisolert (!), og ganske godt nedkjølt, temperaturen er akkurat nå 17 grader. Dette rommet har jeg bygd selv, og skal si at det er ganske ekstremt til tross for at det bare er to (kanskje det blir flere senere, det blir det nok) servere der. Så har jeg en HP Procurve switch, husker bare ikke hvilken det var, men den kjører på 100 Mbit. Har lyst på gigabit da..

JA, forresten! Nettkortene på serverne er 100 Mbit de også, jeg har to på den med VMWare (AMD), og en på den andre.

Så glemte jeg også å si:
Skjermkortene er onboard på begge serverne, det samme er et nettkort. På den ene serveren har jeg lagt til et nettkort.

Stabilitet, skalerbarhet og ytelse? GOD!
Sist endret av Hybelkanin1; 2. oktober 2010 kl. 21:26.
Sitat av Jolla Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Skjermkortet er overdimensjonert, ta heller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609044
PSU er overdimensjonert. Jeg måler hvor mye watt hele mitt oppsett tar, og med en router (som er en egen datamaskin) en 24 porters switch og filserver, tokjerners pentium og 10 harddisker, alt dette tar totalt 200W. Dvs det er fordelt på to maskiner. Ren realistisk sett tar filserveren min neppe mer enn 150.
Sitat av Jolla Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Oppdatert..
Hvorfor bygge selv av konsument-deler istedet for å kjøpe billigste tower-servere fra hp,dell,lenovo? Det koster ikke mer, du får bedre support, og du får et produkt som er beregnet til å kjøre 24/7 istedet for en helt vanlig kontor-pc
Sitat av moridin Vis innlegg
Hvorfor bygge selv av konsument-deler istedet for å kjøpe billigste tower-servere fra hp,dell,lenovo? Det koster ikke mer, du får bedre support, og du får et produkt som er beregnet til å kjøre 24/7 istedet for en helt vanlig kontor-pc
Vis hele sitatet...
Kan du sende et Exempel? Helst ferdig bygd eller noe..
Sitat av Jolla Vis innlegg
Kan du sende et Exempel? Helst ferdig bygd eller noe..
Vis hele sitatet...
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593224
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610219
http://www1.euro.dell.com/content/to...dt1&l=no&s=bsd

etc etc etc...
Ok.. Men tenker jeg ikke blir og kjøpe en server med det første .. Blir først og kjøpe meg en ordentlig PC
Sitat av Jolla Vis innlegg
Ok.. Men tenker jeg ikke blir og kjøpe en server med det første .. Blir først og kjøpe meg en ordentlig PC
Vis hele sitatet...
Det ene trenger ikke å utlukke det andre. Hvorfor ikke bruke den du kjøper som en server. Sleng inn et virtualiseringsprogram som vmware og lag en virtuell server.
Sitat av Jolla Vis innlegg
Ok.. Men tenker jeg ikke blir og kjøpe en server med det første .. Blir først og kjøpe meg en ordentlig PC
Vis hele sitatet...
Vel, hvis det ikke er NÅ du skal kjøpe deg server, nytter det lite å se etter spesifikke deler nå. Hardwaremarkedet endrer seg lynkjapt.
Random PChardware fra forrige år holder i massevis, du kan kjøpe en brukt top of the line maskin fra fjoråret til spottpris idag, deretter installere Vmware ESXi f.eks og kjøre 30 virtuelle linuxservere på denne.
Den dagen jeg har penger og interrese for og kjøpe / Bygge meg en server kan jeg evt. se på denne tråden og se hva jeg trenger .. Og kun bytte delene til noe mere "Inn" da..

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det ene trenger ikke å utlukke det andre. Hvorfor ikke bruke den du kjøper som en server. Sleng inn et virtualiseringsprogram som vmware og lag en virtuell server.
Vis hele sitatet...
Kan jeg bruke PCn med Windows 7 da samtidig?..
Sitat av Jolla Vis innlegg
Den dagen jeg har penger og interrese for og kjøpe / Bygge meg en server kan jeg evt. se på denne tråden og se hva jeg trenger .. Og kun bytte delene til noe mere "Inn" da..



Kan jeg bruke PCn med Windows 7 da samtidig?..
Vis hele sitatet...
Det er det som er vitsen med virtualisering. Ja, du kan det.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Det er det som er vitsen med virtualisering. Ja, du kan det.
Vis hele sitatet...
Spørs om du snakker in os eller baremetal virtualization.

Sistenevte er det beste alternativet, men lar deg ikke kjøre win7 som bunnOS, førstenevnte lar det gjøre dette, men du taper latterlig med ressurser på det.
Hvordan gjør du dette? (Søke på google: Virtualization ...?)
Sitat av meitemark Vis innlegg
Skjermkortet er overdimensjonert, ta heller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609044
PSU er overdimensjonert. Jeg måler hvor mye watt hele mitt oppsett tar, og med en router (som er en egen datamaskin) en 24 porters switch og filserver, tokjerners pentium og 10 harddisker, alt dette tar totalt 200W. Dvs det er fordelt på to maskiner. Ren realistisk sett tar filserveren min neppe mer enn 150.
Vis hele sitatet...
Vel, nå skal det sies at en server ofte har noe rundt 24/7 oppetid, og at PSUen blir degradert etter som årene går. Har du en PSU som er litt overdimensjonert har du ihvertfall mye å gå på.
Sist endret av MikeHunt; 3. oktober 2010 kl. 00:59.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Vel, nå skal det sies at en server ofte har noe rundt 24/7 oppetid, og at PSUen blir degradert etter som årene går. Har du en PSU som er litt overdimensjonert har du ihvertfall mye å gå på.
Vis hele sitatet...
Dette fortjener du en KP for.


________________________________________


AtXbYeA: Det stemmer det!


Trådstarter:
Neida, bare bruk VirtualBox eller VMWare. Google VirtualBox eller VMWare du Den ENKLESTE er VirtualBox, mens den avanserte er VMWare, der du kan få den virtuelle maskinen til å samarbeide med host-operativsystemet (Her snakker jeg om VMWare tools).

Vil anbefale deg VirtualBox, ettersom du er nybegynner.
Sist endret av Hybelkanin1; 3. oktober 2010 kl. 02:26.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Vel, nå skal det sies at en server ofte har noe rundt 24/7 oppetid, og at PSUen blir degradert etter som årene går. Har du en PSU som er litt overdimensjonert har du ihvertfall mye å gå på.
Vis hele sitatet...
Uhm. Output endrer seg så drastisk over tid at det vil være et problem? Den der må jeg si at jeg faktisk aldri har hørt om før, og om det så skjedde føler jeg meg ganske sikker på at det ikke er på et slikt nivå at det noensinne vil plage meg før man uansett bytter hardware.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Trådstarter:
Neida, bare bruk VirtualBox eller VMWare. Google VirtualBox eller VMWare du Den ENKLESTE er VirtualBox, mens den avanserte er VMWare, der du kan få den virtuelle maskinen til å samarbeide med host-operativsystemet (Her snakker jeg om VMWare tools).

Vil anbefale deg VirtualBox, ettersom du er nybegynner.
Vis hele sitatet...
Det BESTE hadde jo vært Xen eller lignende. VirtualBox er jo egentlig bare et leketøy i forhold. Er litt uenig i det han sier. Hvis han ønsker seg en filserver vil det fungere dårlig å kjøre en virtuell maskin på maskinen han sitter på til daglig er du ikke enig? Ettersom de bruker samme disker o.l blir det da tregt hvis filserveren skal ha konstant disk aktivitet.

Rent teknisk sett trenger han ikke noe bedre hardware enn sin forrige PC antagelig. Jeg kjører et hightower med en 2ghz-ish AMD cpu og 1GB ram så vidt jeg husker. Det fungerer flott, og den maskina har 6-8 IDE disker av ymse størrelse i RAID. Tror PSU kanskje er 250W :-)
TakkTakk.. Får prøve meg frem
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Vel, nå skal det sies at en server ofte har noe rundt 24/7 oppetid, og at PSUen blir degradert etter som årene går. Har du en PSU som er litt overdimensjonert har du ihvertfall mye å gå på.
Vis hele sitatet...
Tja... Random konsumerPSU'er fra gamle dager holder iallefall i massevis, selv i min gamle serverpark hvor jeg hadde mye jallahardware og strømmen gikk en gang hver uke \ andre uke holdt da PSU'ene i over 6 år.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Uhm. Output endrer seg så drastisk over tid at det vil være et problem? Den der må jeg si at jeg faktisk aldri har hørt om før, og om det så skjedde føler jeg meg ganske sikker på at det ikke er på et slikt nivå at det noensinne vil plage meg før man uansett bytter hardware.
Vis hele sitatet...
Nå skal det sies at det ofte ikke er et problem når man bare har det på en server. Men hvis f.eks serveren din dro 150w, og du hadde hatt en 170w PSU hadde det faktisk ikke tatt så lang tid før den hadde fått problemer. Det skjer når PSUen jobber på høy load over lange tidsrom.

Electrolytic capacitor aging. When used heavily or over an extended period of time (1+ years) a PSU will slowly lose some of its initial wattage capacity. We recommend you add 20% if you plan to keep your PSU for more than 1 year, or 25-30% for 24/7 usage and 1+ years.
Vis hele sitatet...
Dette står ofte på watt kalkulatorer for PCer på nettet

EDIT, her: http://www.antec.outervision.com/
Sist endret av MikeHunt; 5. oktober 2010 kl. 20:28.