Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1036
Noen har forslag til noe billig jern som kan kjøre Esxi 5.5 el 6.0, ska brukes til et testlab hjemme og har ikke tenkt å slenge alt for mye spenn i det, kommer bare til å kjøre et par simple VM´s og vCenter..
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Jeg hadde "ingen" problemer med å kjøre det som en VM i vmware workstation..
Kunne kjøre flere VMer og det var ikke spesielt tregt.

Husker ikke specsan på maskinen jeg brukte men det var en eldre i5 og 8 GB ram i den.

Du finner mange guider på nett om hvordan du setter det opp
Trådstarter
30 0
så du kjørte Esxi´en i en VM?
Har kjørt ESXi på MacMini i7 med 16GB, fikk gjort det jeg skulle.

Brukte den til å konfigurere VMer

Er du sikker på at du skal ha ESXi?

SmartOS/ZFS/Zones med saltstack/jenkins har bedre ytelse.
Sist endret av nudo; 4. juni 2015 kl. 12:37.
Trådstarter
30 0
VmWare Suiten er det som ska brukes, andre platforme er desverre ikke aktuelle :/
Ridder av 1. klasse
Trenger litt mer info, enn at du bare skal kjøre et par VM'er...

Skal du kjøpe deler og bygge maskinen selv?
Eller er du på jakt etter en ferdig maskin?

Hvor mange VM'er skal du kjøre?
Skal du kjøre alle samtidig?
Kan du si noe om hvilke aplikasjoner du skal kjøre?

En ting som i allefall er sikkert, er at virtualisering er avhengighetsskapende!
Du vet ikke ordet av det, før du har en hel haug med VM'er!
Begynte i det små med 2 VM'er, nå kjører jeg 15stk på ESXI 6.0
Sist endret av Mchjort; 4. juni 2015 kl. 19:08.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg ville heller gått for å kjøpe en gammel rackserver i stedet for å dille med 8 og 16 gig med minne. Blir ikke rare virtualiseringa ut av det. Du får sikkert tak i en dl360 med 48 gig minne for noen skarve kilolapper.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Jeg ville heller gått for å kjøpe en gammel rackserver i stedet for å dille med 8 og 16 gig med minne. Blir ikke rare virtualiseringa ut av det. Du får sikkert tak i en dl360 med 48 gig minne for noen skarve kilolapper.
Vis hele sitatet...
Er det stort strømforbruk på disse? Med tanke på bruk kun som testlab hjemme osv
Strømforbruk er en ting, STØY er det viktigste spør du meg. Har du et dedikert rom til dette så funker en rack-server, skal du derimot ha denne boksen på gutterommet så ville jeg gått for vanlig ATX hardware.

Selv kjører jeg ESXi på en eldre i5 med 16gb RAM (den gamle gamer pc'n), funker fjell til mitt bruk! (DC, PFsense, Plex, NAS og et par linux boxer). Og som andre sier, det går fint å virtualisere 2 ESXi hoster, og kjører vCenter mellom de på samme boks!

Student?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av BitTore Vis innlegg
Strømforbruk er en ting, STØY er det viktigste spør du meg. Har du et dedikert rom til dette så funker en rack-server, skal du derimot ha denne boksen på gutterommet så ville jeg gått for vanlig ATX hardware.

Selv kjører jeg ESXi på en eldre i5 med 16gb RAM (den gamle gamer pc'n), funker fjell til mitt bruk! (DC, PFsense, Plex, NAS og et par linux boxer). Og som andre sier, det går fint å virtualisere 2 ESXi hoster, og kjører vCenter mellom de på samme boks!

Student?
Vis hele sitatet...
Godt poeng med strøm. Jeg har et eget rom til utstyr som støyer, så det bryr meg ikke nevneverdig. Er støynivået viktig for deg, så må du vite at rackserverene jeg foreslo kan bråke noe infernalsk om viftene går i full mundur.

Sitat av villniss Vis innlegg
Er det stort strømforbruk på disse? Med tanke på bruk kun som testlab hjemme osv
Vis hele sitatet...
Du finner konkret strømforbruk på HP sine nettsider om den aktuelle modellen og generasjon.
Sist endret av m0b; 5. juni 2015 kl. 13:03.