Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 9867
Hallo.

Jeg er en gutt på 16 år som røyker cannabis og har gjort dette i ca ett år. Mine foreldre reiser bort annen vær helg, da er det bare jeg og søstra mi på 11 som er hjemme. Jeg pleier derfor ofte å invitere noen kompiser over for å røyke, men sliter litt med noja og klarer ikke alltid nyte det like mye fordi jeg er redd for at søstra mi skal komme inn. Ikke det at hun kommer til å ringe mor og far, men jeg vil fortsatt ikke at hun skal deise inn og se oss.
Har tenkt på å fortelle henne at jeg røyker slik at jeg skal slippe å sitte med noja vær gang vi skal chille. Jeg vet at hun ikke kommer til å sladre, jeg er heller redd for at jeg blir en veldig dårlig rollemodell og at hun kommer til å tenke at rusmiddler er helt ok.

Hva tenker dere om dette?
Jeg tenker at hold den 11 år gamle søsteren din så langt unna dette som overhodet mulig!
Ta det igjen en annen gang.
Sist endret av DLZ; 27. november 2012 kl. 21:35. Grunn: Skrivefeil.
Ser ikke noe posetivt som kan komme ut av du forteller henne dette.Jeg hadde ihvertfall holdt kjeft.
Enig med Sellout. Syns det blir litt egoistisk å involvere henne, fordi du skal slippe å ha noja.
Du bør absolutt ikke fortelle henne dette, hun er 11 år og jeg ser ingen grunn til at hun trenger å vite at du røyker cannabis. For hennes del burde du fortsette å holde det skjult så lenge som mulig.
Røyker du tjall mens du passer på din 11 år gamle søster?
Er nok bedre om du røyker hos en kompis e.l mens foreldrene dine er hjemme og passer på søstera di.
Sist endret av Hydroide; 27. november 2012 kl. 21:39.
Ikke gi henne dette "bildet" med at det er greit å ruse seg på hasj så snart pappa og mamma drar ut av huset.. Ville jeg heller har skjult det lengre til hun ble eldre. En 11åring setter sikkert heroin på lik linje med hasj da du fra liten av får vite at ALT AV NARKOTIKA ER LIVSFARLIG OG ØDELEGGER LIVET DITT.
Sist endret av cloudyminded9; 27. november 2012 kl. 21:37. Grunn: Skriveleif
Kjøp satans mye potetgull og brus, og send henne til en vennine langt faen vekk på overnatting
Trådstarter
3 3
Ok, da dropper jeg den ideen og sender henne på overnatting istedet!
Herregud. Om hun lukter/kommer inn når du tar reven, fortell henne at det er en sigarett?

Sier meg enig med de fleste andre her, hold det så langt unna henne som mulig.
Dette skal du ikke tenke på engang!

Jeg lever ikke spesielt godt med at jeg røyka på brodern da han var 14 (jeg var 16). Det har nemlig ikke gått bra med ham.. Nå er det selvsagt mulig at det ville gått på samme måten uansett, men dette er noe jeg har banka opp meg selv for hele tiden siden! Man vet aldri hva som skjer - ren samvittighet er det beste!
Bu bør ikke fortelle det til henne, du skal være en trygghetsrolle for henne når mamma og pappa er bortreist. Selv om cannabis kanskje ikke er så farlig er det fortsatt ulovlig, og du bør ikke være ruset forran henne. Ikke på lovlige rusmiddler heller (alkohol)
burde vært möderatör
Hvis du kan stole på at hun ikke sladrer hvis hun ved et uhell buster dere, ville jeg bare holdt kjeft om det og røyka videre. Du har jo ingenting å være redd for, det værste som kan skje er at hun ser dere røyke, tenker at dette er greit, begynner med cannabis når hun er 12-13 år gammel, deretter hardere stoffer, blir avhengig av diverse, pimper seg selv for å få stoff eller penger, får aids og dør før hun er fylt 20.
Trådstarter
3 3
Men lurte egentlig litt på om det var vanlig at søsken med godt forhold viste slikt om hverandre? går ut ifra at det ikke er det ettersom jeg nå nesten synes at det kan virke etisk feil.
Sitat av tofluer Vis innlegg
Men lurte egentlig litt på om det var vanlig at søsken med godt forhold viste slikt om hverandre? går ut ifra at det ikke er det ettersom jeg nå nesten synes at det kan virke etisk feil.
Vis hele sitatet...
Det er nok vanlig, men ikke med søsken som er såpass unge.
Hun er for ung. Jeg tror jeg ville fått ganske bra angst om jeg som 11-åring måtte være alene hjemme med en gjeng rusa eldre ungdommer. Unger flest synes ikke det er så stas med rusa folk.
Du risikerer å "dra ho inn" i det. For deg er røyking greit, men for ho kan det ende med avhengighet, henge med feil folk ... du vet ikke hva det kan lede til. Hvis du og ho har en hemmelighet sammen om det, kan det føre til at ho tror det er "kult" siden du er storebror .. så begynner ho med det før eller siden.

Det er opp til ho å velge selv når ho blir tilbudt. Til den tid, kan du hjelpe ho med å ha gode holdninger. Hva en god holdning er, er opp til deg selv å bestemme.

For meg er det å vente med ulovligheter til du er gammel nok til å ta straffen selv....

Syns forresten det er en skikkelig dårlig idè å "sende ho på overnatting" fordi du skal ha hele huset for deg selv å røyke i ... Det er ihvertfall en dårlig holdning som storebror.
Sist endret av Taurean; 27. november 2012 kl. 21:48.
burde vært möderatör
Sitat av tofluer Vis innlegg
Men lurte egentlig litt på om det var vanlig at søsken med godt forhold viste slikt om hverandre? går ut ifra at det ikke er det ettersom jeg nå nesten synes at det kan virke etisk feil.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hva slags forhold du har til søskenet ditt, og hvor moden ungen er.

Personlig har jeg røyka både cannabis og salvia med lillebroren min på 17. Han ble interessert i å prøve dette for rundt et halvt år siden, og kom til meg for å høre om jeg ville røyke med han. Dette var jeg med på, ettersom han er veldig moden for alderen og kunne skaffet disse stoffene selv uansett. Dessuten ville jeg også at han skal være i trygge omgivelser med noen som har peilig første gang han prøvde disse stoffene, ettersom dette kan være langt mer overveldende enn å drikke alkohol for første gang.

Han har forøvrig bare røyket cannabis én gang etter den gangen jeg røyka med han, og gjør det fortsatt bra på skolen osv.

edit: lillesøstra di er derimot bare 11 år gammel, så var jeg deg ville jeg ikke involvert henne i noe slikt før om en god del år.
Sist endret av pappabetaler; 27. november 2012 kl. 21:58.
Det vil jo som oftest gå bra. Men det gjør jævlig vondt når det ikke gjør det og du vet at du er den som kanskje startet hele greia.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Det som kan fungere hvis hun finner det ut er å gå rett på maccern og kjøpe en stoor burger og en milkshake (til hun, selvsagt )
Sist endret av HanDuck; 27. november 2012 kl. 22:01.
burde vært möderatör
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det vil jo som oftest gå bra. Men det gjør jævlig vondt når det ikke gjør det og du vet at du er den som kanskje startet hele greia.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke tenke på den måten. Hvis du introduserte søskenet ditt til f. eks. cannabis, og h*n blir totalt avhengig, begynner med sterkere stoffer og fucker opp livet sitt helt, er det hans eller hennes egne valg som har ført til dette. Du har kanskje hjulpet h*n litt på veien til å bli en fuck-up, men det er i bunn og grunn h*n som har ansvar for livet sitt, ikke du. Dessuten ville h*n garantert blitt tilbudt diverse stoffer av noen andre før eller siden uansett, spesielt hvis han bor i Oslo eller Akershus.

Det gjør selvfølgelig vondt å se familien sin lide, men det hjelper ingen at du piner deg selv i tillegg.
Sitat av tofluer Vis innlegg
Men lurte egentlig litt på om det var vanlig at søsken med godt forhold viste slikt om hverandre? går ut ifra at det ikke er det ettersom jeg nå nesten synes at det kan virke etisk feil.
Vis hele sitatet...
Søstra mi som er et par år yngre enn meg, vet mye mindre om meg enn hva kompiser og bekjente av meg gjør. Litt godt egentlig
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Det som kan fungere hvis hun finner det ut er å gå rett på maccern og kjøpe en stoor burger og en milkshake (til hun, selvsagt )
Vis hele sitatet...
Blir hun ikke junkie, blir hun feit. Profit!
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Du kan ikke tenke på den måten. Hvis du introduserte søskenet ditt til f. eks. cannabis, og h*n blir totalt avhengig, begynner med sterkere stoffer og fucker opp livet sitt helt, er det hans eller hennes egne valg som har ført til dette. Du har kanskje hjulpet h*n litt på veien til å bli en fuck-up, men det er i bunn og grunn h*n som har ansvar for livet sitt, ikke du. Dessuten ville h*n garantert blitt tilbudt diverse stoffer av noen andre før eller siden uansett, spesielt hvis han bor i Oslo eller Akershus.

Det gjør selvfølgelig vondt å se familien sin lide, men det hjelper ingen at du piner deg selv i tillegg.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skjønner jo det. Men det er ikke så enkelt å la være heller. Jeg antar han ville klart å fucke opp helt selv også, men man vet jo ikke. Det gikk ganske fort med ham etter den første jointen, først til daglig røyking, så etter et par år var han fast på en rekke andre stoffer i tillegg.
Jeg ville holdt dette hemmelig for søsteren til hun blir gammel nok til å finne ut av det selv. Narkotikabruk er ikke noe små søsken behøver å vite. Så lenge dette er ulovlig i Norge så fører det ingenting godt med seg ved å fortelle dette.
Selv om du stoler på søsteren din så er det ikke sikkert at hun klarer å holde kjeft alikevel, utrolig hvor mye skade en liten kid kan gjøre uten at de i det hele tatt forstår hva de sier. loose lips sinks ships og så videre. Du er èn bestevenninne unna så går alt galt.
Og tenk på søsteren din også: det er ikke umulig at hun får noia for dette. Om det å være hjemme alene med deg drar med seg en overhengende bekymring for et politiraid for eksempel. Eller at hun rett og slett blir bekymret for deg og ditt vel. Du ville ikke ha en liten søster som er redd for hva som kan skje med deg.

Hold småsøsken og rus fra hverandre; det er en kombinasjon som ikke fungerer i en verden der rusbruk er ulovlig.
Hun er 11. Sier seg selv at dette er noe du bør holde unna henne.
Forholdet mellom søskene er sentralt her, men jeg vil påstå at når hun er 11 år, så er det for ungt uansett. Hold det skjult
Sitat av tofluer Vis innlegg
Men lurte egentlig litt på om det var vanlig at søsken med godt forhold viste slikt om hverandre? går ut ifra at det ikke er det ettersom jeg nå nesten synes at det kan virke etisk feil.
Vis hele sitatet...
Well, jeg føler det iallefall sånn... Når jeg var 10ish år gammel visste jeg godt at søsteren min 14-15(?)drakk seg sørpings og røyket tobakk. Når jeg ble 12-13 fikk jeg vite at hun hadde røyket weed daglig i 2 år, men hun hadde vært rein i 1år nå.

Vil ikke si det har gjort meg noen ting. Jeg har selv snakket med henne om at jeg har prøvd cannabis, og kommer sikkert til å gjøre det igjen ved senere annledning.
Sist endret av KjemikalieX; 28. november 2012 kl. 04:17.
Når jeg var yngre fant jeg ut at min storebror drev med snus, og siden han var forbildet mitt begynte jeg da også med snus sekundet jeg var i alderen. Er veldig glad det ikke var sterkere ting.. Det du ikke vet, skader ikke
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Well, jeg føler det iallefall sånn... Når jeg var 10ish år gammel visste jeg godt at søsteren min 14-15(?)drakk seg sørpings og røyket tobakk. Når jeg ble 12-13 fikk jeg vite at hun hadde røyket weed daglig i 2 år, men hun hadde vært rein i 1år nå.

Vil ikke si det har gjort meg noen ting. Jeg har selv snakket med henne om at jeg har prøvd cannabis, og kommer sikkert til å gjøre det igjen ved senere annledning.
Vis hele sitatet...
Kan også legge til at jeg ikke drikker, ikke noe nikotin, ikke noe cannabis.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Kan du lese?Jeg skreiv "hæ?",fordi setningen din ga ingen mening.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan å lese. Formulerte meg kanskje litt feil, men det jeg mente var at han burde ta igjen røykinga en annen gang. Hold søstra så langt unna dette som overhodet mulig, hun er 11 år.
Sist endret av DLZ; 28. november 2012 kl. 11:23. Grunn: Skrivefeil.
Finnes det ikke dører med lås lenger? Ikke det at du skal låse inne søstra di på bøttekottet, men du har vel ditt eget rom du kan låse deg inne på...
Leste en tråd på flashback om at lillebroren til en fyr hadde spist alle browniene til han. Var vell 5g.

Kanskje ikke helt relevant men husk å gjøm skitten
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hun er for ung. Jeg tror jeg ville fått ganske bra angst om jeg som 11-åring måtte være alene hjemme med en gjeng rusa eldre ungdommer. Unger flest synes ikke det er så stas med rusa folk.
Vis hele sitatet...
Er ikke så stress, har sett mora mi og vennegjengen rusa på cannabis x, antall ganger. Synes det er værre med alkohol.
Jeg tror ikke du burde fortelle det. Det kommer til å komme som et sjokk for henne, tror jeg.
til TS: Jeg synes det er veldig dårlig gjort og ikke dele med søstra di..
Sitat av frantzen91 Vis innlegg
Leste en tråd på flashback om at lillebroren til en fyr hadde spist alle browniene til han. Var vell 5g.

Kanskje ikke helt relevant men husk å gjøm skitten
Vis hele sitatet...
Nå fikk jeg en god ide om hva jeg skal gjøre
Sist endret av Auphoric; 28. november 2012 kl. 14:13.
La barn være barn, tiden går fort nok til at hun får finne ut av det selv
Husk; Det er en grunn til at du får noia av at hun kan finne ut av det...
She's too young bro!
Har en kompis som har levd med narkomisbruk i huset, vell og merke det er brødene.
Jeg var ofte på besøk, men tenkte aldri over at det var cannabis lukt, trudde det var vanlig røyk.

Så TS: ikke tenk på din søster, men for helvete ikke fortell ho noe bare hold det hemmelig!

Uansvarlige dritt foreldre du har!
burde vært möderatör
Sitat av Susanna Vis innlegg
Nei, jeg skjønner jo det. Men det er ikke så enkelt å la være heller. Jeg antar han ville klart å fucke opp helt selv også, men man vet jo ikke. Det gikk ganske fort med ham etter den første jointen, først til daglig røyking, så etter et par år var han fast på en rekke andre stoffer i tillegg.
Vis hele sitatet...
[DrPhil] Du vet ikke helt sikkert om han ville klart å fucke opp livet sitt på egenhånd nei, men herregud, du introduserte han til cannabis, ikke heroin eller bensinsniffing. Det er kanskje delvis din feil at han ble en stoner av dimensjoner, men det er ikke din feil at han valgte å gå over til andre, mer skadelige stoffer. Dessuten, hvis han presterte å bli avhengig av cannabis kunne han like gjerne blitt alkoholiker istedet, og dødd av skrumplever eller fyllekjøring. Han eier jo tydeligvis ikke selvkontroll. [/DrPhil]

KaiN:
Hvorfor kaller du foreldrene hans uansvarlige? Litt tid uten foreldrene sine er bare godt for unger, så lenge de er gamle nok til å ta vare på seg selv. Jeg syntes ihvertfall det var stas å være alene når jeg var liten.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg

KaiN:
Hvorfor kaller du foreldrene hans uansvarlige? Litt tid uten foreldrene sine er bare godt for unger, så lenge de er gamle nok til å ta vare på seg selv. Jeg syntes ihvertfall det var stas å være alene når jeg var liten.
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på settingen, er greit og være hjemme alene, men for min del så kunne det ta dager før moren min kom tilbake. Og da hadde hun somregel ikke sagt ifra
Hun er 11 år ffs. For henne er det samme om du skyter heroin i blodårene eller røyker hasj; narkotika er narkotika i hennes øyne uansett, og noe man kommer i fengsel for. Å si det til henne hadde vært ekstremt egoistisk og en stor påkjennelse for henne å vite og ikke minst holde hemmelig om slikt. Du burde ikke utnytte henne på den måten bare fordi hun ikke sladrer
Ikke fortell det. Det er en jente på 11, tenk åssen hu reagerer hvis broren driver med narkotika. Som man lærer i ung alder er galt! Bare hold kjeft om det, som de fleste her sier. Du er et forbilde, da må du gå frem som et og.

Har selv røyka en del med søsken i huset, men alltid klart å skjerpe meg når de har kommet og spurt meg om hjelp med noe. Så enten slutter du å røyke når dere er aleine hjemme, tenk om det faktisk skjer noe? Eller så får du bare holde på sånn som du gjør nå, uten å fortelle det. Hu er stor nok til å ta vare på seg selv i sitt eget hjem, men fortsatt 11... Pass på dine søsken!
Det jeg sier til vennene mine som ikke liker at jeg smoker er at det er vanlige cigaretter. Du kan ingå en pakt med henne om at dere ikke snitcher på hverandre uansett hva.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg syns det er veldig induviduellt. kommer ann på modenhet!

Min lillesøster på 12 fant grindern min en gang hun var på rommet mitt og spurte hva det var? Jeg følte rett og slett ikke for å lyve for henne og fortalte henne sannheten om at den bruker man til pot som jeg røyker innimellom, reaksjonen hennes var et kort og godt ;okei. Lillebroren min på 15 derimot kunne jeg nok ikke ha sagt noe til, da jeg føler modenhets nivået hans faktisk er lavere enn min lillesøster på 12. Må bare legge til at i vårt hjem vet mamma det og har ikke så mye imot det egentlig og det har aldri vært snakk om at hasj er farlig narkotika heller, så familien er laidback på det viset jeg vil si det kommer veldig ann til holdning foreldrene dine har gnidd av på dere barna rett og slett. Men jeg tror nok å fortelle henne det uten grunn(busta) egentlig ikke er nødvendig for noen parter
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av streetch Vis innlegg
Ikke fortell det. Det er en jente på 11, tenk åssen hu reagerer hvis broren driver med narkotika. Som man lærer i ung alder er galt! Bare hold kjeft om det, som de fleste her sier. Du er et forbilde, da må du gå frem som et og.

Har selv røyka en del med søsken i huset, men alltid klart å skjerpe meg når de har kommet og spurt meg om hjelp med noe. Så enten slutter du å røyke når dere er aleine hjemme, tenk om det faktisk skjer noe? Eller så får du bare holde på sånn som du gjør nå, uten å fortelle det. Hu er stor nok til å ta vare på seg selv i sitt eget hjem, men fortsatt 11... Pass på dine søsken!
Vis hele sitatet...
Hasj er ikke noe mer "narkotika" enn kamillete, hvis man ikke sier at det er narko så blir ho neppe å merke noe galt uansett.
Broren min er 11 han og, og faen så mye skummelt propagandashit det sto i boka hans!
Sammenlignet marihuana med heroin og likestilte det nesten.
Morsom historie: fetteren min er narkoman og for litt siden spurte broren min pappa om han var "hasjnarkoman", tenkte på freak med en gang haha
Dere skal ha respekt for hasj. La det være tabu for søstera di du, og pass på at hun ikke begynner å røyke fordi hun ser opp til deg. For å være ærlig så er 16 for ungt. Du selv burde kule bruken litt til du blir eldre.

Husk, uansett hva du tror, så ser hun opp til deg. Du er ansvarlig for din familie, så ta vare på deg selv og dine nærmeste. La ikke bruken "ta av" og se til at du holder ett øye med lillemor.
Man burde ikke fortelle unge om sånne ting. De kan bli skremt, beskymret og skuffet. Blir litt som å fortelle unger sannheten om julenissen for tidlig.