Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4937
Hei!
Smart som jeg er klarte jeg å brekke 5. metacarp i høyre hånd ved å slå i en murvegg. Resultatet ble gips, og to metallpinner rett inn i benet.

Saken er den at jeg opprinnelig skulle reise på ferie til Malaysia om 11 dager, men vurderer nå om jeg heller skal droppe det. Dette ettersom jeg har disse 2 metallpinnene, som i følge legene min, fungerer som en motorveg for bakterier rett inn i benmargen. Og om jeg da klarte å pådra meg infeksjon i benet, kunne det resultere i seriøse komplikasjoner. Min andre bekymring, er at luftfuktigheten der nede kan skape fuktighet under gipsen, og skape komplikasjoner på den måten.

Jeg forstår selvfølgelig at freak ikke er det beste stedet å spørre om slikt, men jeg har blitt positivt overrasket her før, så jeg prøver like vel.

Jeg er også heller ikke på utkikk etter sympati eller støtte, heller nyttige tips og erfaringer med lignende!

Sidenote: Jeg gomler pinex forte som godteri, og er nettopp av narkosen, samt at jeg skriver dette med venstre hånd. Så om logikken i setningene ikke fungerer helt, så er nok det grunnen!
Dette er dem du som må avgjør syns jeg, men hadde jeg vært deg hadde jeg nok blitt hjemme!
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
om du gommler pinex forte som snop er vell det ferie i seg selv
Hadde tatt sjansen å dratt.
Ikke fan om jeg hadde gått glipp av malaysia for et benbrudd, folk knekker vel hender der nede også. Men de er kanskje vandt til en annen bakteriaflora osv. Hadde fortsatt dratt, hadde tenkt: "går sekkert bra" evnt. "Æ rir 'an av'.
Ferie hadde det blitt med mindre jeg fikk "reiseforbud" fra lege. Og da hadde jeg dobbelt sjekket med en annen lege..
Trådstarter
Vel, legen kunne ikke anbefale å reise, men han sa heller ikke at jeg ikke kunne dra. En annen ting er lurer på er forsikring, i og med at han ikke direkte godkjente turen, kan da forsikringsselskapet nekte å betale for eventuelle sykehusregninger derfra?
Anbefaler ikke å fly med gips. Du kan risikere blodpropp. Snakker av erfaring, så med mindre du liker daglige sprøyter med blodfortynnende middel i magen, så er det best å holde seg hjemme.
Trådstarter
Hvordan kan gips føre til blodpropp? Flyturen vil være ganske lang...
Har ikke så mye annet å tilføye enn at da jeg var i Malaysia, rundt disse tider, var det så høy luftfuktighet noen av dagene at det føltes som om jeg pustet gjennom en vannpipe.
Vet ikke hvor stress det er å få vann under gipsen, men vil anta at sannsynligheten er veldig høy for at du får det.
Sitat av Zeta Vis innlegg
Hvordan kan gips føre til blodpropp? Flyturen vil være ganske lang...
Vis hele sitatet...

Du vil få press på armen. Har vel noe med utvidelse osv i forhold til høyde og trykk.

Aner ikke, men å fly med gips gjør jeg aldri igjen.

I mitt tilfelle var det snakk om 3 flyturer på ca 14 dager. To stk på ca. 4 timer og en på ca. 1,5 time.
Sist endret av Mr. Flash; 6. februar 2012 kl. 21:25.
Ville ikke dratt. Med tanke på de konsekvensene det kan ha og det at turen blir kjedeligere med gipset hånd..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du reiser ikkje til tropene med åpne sår. End of discussion.

Det er eit miljø som er optimalt for bakterier, og får du en infeksjon og har uflaks mister du armen din. Miljøet der er så ekstremt smittefarleg samanlikna med kalde Noreg at det er ein dårleg vits. Du har skyhøg luftfuktigheit og ein temperatur som gjer at bakterier kan overleve lenge overalt.
du kan jo alltids skaffe billetter ved en annen anledning og reise senere? ser ingen grunn til å sette armen og i verste fall helse i spill for litt strandkos.
Jeg ville ikke dratt om jeg var deg, med mine sykepleiekunnskaper.

Hør med reisebyrået eller forsikringsselskapet (reiseforsikringen) ditt om å få refundert penger, eller selg billetten din til noen venner?
hadde ikke dratt,heller tatt turen når kroppen ble frisk
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
Gammel tråd, men jeg følger opp for senere referanse!
Jeg endte opp med å reise, på tross av advarslene, men det gikk fint!
Brukte en vanntett pose designet for å bruke rundt gips slik at jeg fikk snorklet med de andre, ble etter hvert litt for modig og fri dykket ned noen meter.
Dessverre var ikke posen designet for så aktivt bruk, så den løsnet og slapp inn noe vann.
Dog gikk det bra, og vannet nådde ikke området rundt såret, som til sist grodde helt fint!

Alt i alt var det verste med hele greia det skikkelig stygge skillet jeg fikk der jeg hadde hatt gips!