Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4367
Jeg vet det finnes mange tråder om Amsterdam her på bruket etterhvert, men denne sikter seg hovedsaklig inn på Kings day (/Koningsdag) som avholdes 27.April.

Kort fortalt så er Kings day Nederlands nasjonaldag og gatene fylles med oransje-kledde folk i feststemthumør på lik linje med andre folkefester.

Så til trådens formål;
Er det noen her som har vært i Amsterdam på Kings day før og har noen anbefalinger å komme med? Eventer som forekommer denne dagen? Ting å oppleve? Hvor? Hvem? Når?

Jeg reiser ned med noen kompiser og formålet med turen er hovedsaklig å feste, røyke og oppleve mest mulig.

Aktiviteter og ting som vurderes til nå er;
- Heineken experience museum
- Electric LadyLand (På trøffler?)
- Keukenhoff blomsterpark( )
- Obligatorisk kanaltur av en eller annen form


Foruten det er timeplanen ganske åpen. Har ingen planer om å stresse, men vi håper å få med oss så mye som mulig som er verdt å få med seg når vi er der nede.
Jeg var på Kingsday i fjor så jeg kan jo dele en liten gledesfortelling om det...

Etter alt oppstyret rundt Kingsday hadde jeg selvsagt gledet meg masse til å feire nasjonaldagen i festfulte gater og kanaler med orangekledde nederlendere. Det jeg hadde hørt var at det å være på båtparty på Kingsday var et must om man ikke hadde gjort det før. Så jeg og en kompis booket noen eksklusive båtbiletter på en liten jolle med gratis alkohol og superkul musikk. Det ble ikke helt som vi hadde trodd. Med 60 mennesker presset nedi en båt med motor på knappe 10 hestekrefter gikk det sakte framover i kanalene. Været var ikke helt på vår side heller da det var surt, regnet og vi hadde ikke tak over båten, ei heller presening eller noe til å dekke oss. Etter vært begynte stereoen å slutte å funke og vi hadde heller ikke musikk. Der satt vi gjennomvåte og pissetrengte, for nei en båttur på over 4 timer med gratis alkohol kan selvsagt ikke ha dass. Jeg og kompis hoppet av ved en kanel der vi ble sluppet av for å gå på do på en bar som tok 3 euro for å la oss bruke dassen. Vi orket ikke mer av den helvetesturen og gikk på coffeeshop for å finne varmen og puste ut. 40 euro rett i dass på en av de værste båtturene jeg har vært borti. For ikke å snakke om at sjåføren vår kun holdt seg i de ytterste kanalene og ikke gikk inn mot sentrum / waterlooplein og hvor alle menneskene er. Fuck that. ALDRI mer! Vi ble så jævla snytt.

Jeg har selvsagt lært av mine feil, og at 40 euro per pers på jolle er latterlig dyrt. I år har vi derfor plassert oss på en litt støre partybåt med 3 etager og to scener, eventen finner du her: https://www.facebook.com/events/1811173668908263/. Om dere er interessert i å joine send en PM så kan man kanskje fikse en kode for å få rimeligere billetter. Båten surrer i De Ij og omeng så vil heller ikke gå inn mot sentrumsnære kanaler. Om man ikke er opptatt av å være midt oppi det tror jeg denne båtturen blir fet. For øvrig er det en rekke festivaler på denne store dagen.

Vil selv kanskje vurdert å dra på Loveland van Oranje eller Oransjeblossom (med Âme blant annet) om jeg ikke skulle på båttur. Et annet rimelig alternativ er å dra på gratisfestivalen av These Guys på NDSM kaia i nord, Interstellar Funk er en av de som spiller der. Superlett å komme seg dit, går gratis båt til NDSM fra Centraal Station. På kveldstid tenker jeg det kan være kult å stikke på Drum n Bass kveld (Cheeky Kingsday) på Winston midt oppi turistsmørja. Selv om det ligger midtoppi smørøye er det sjeldent for jævlig med turister der. Drum n Bass appelerer uansett ikke til alle. Det er mye som skjer denne dagen så det er bare å finne hva man tror er sin greie. Vil jo anbefale båt på dagtid (fra 12 - 20 senest). Det finnes mange alternativer, men vær obs på at ja, om det regner og dere er i ei jolle er det lite fett. Dra da heller på en større båt med tak og skikkelig party!

Vær obs på at på store festdager i Amsterdam som Kingsday og Gay Pride er det mange barer og caffeer som tar ekstra betalt for å bruke dassen, og det er ofte veldig veldig lange køer inne i lokalet, spesielt i de mest sentrale kanalene og gatene.

En annen ting som jo bør nevnes er at litt som vi har fest og fyll i Norge dagen før nasjonaldagen er det samme greie her. Kingsnight er festnatt og det er veldig mange fester på gang overalt i byen. Selv tenker vi ta turen til Sugar Factory som har sitt måndedlige event Project Sugar som vanligvis arrangeres siste torsdag i måneden. Alltid sykt kul lineup, nice musikk og fin stemning! For øvrig er det også greier på Radion , kul nattklubb med 24-timers bevilning.

Obs obs. Det skader ikke å kle på seg noe orange!!^^

PS. Kings Night er altså natt til Kingsday. Dvs. onsdag 26. april. Tenkte bare det måtte avklares så det ikke blir misforståelser!
Sist endret av Cappy; 20. april 2017 kl. 21:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk for svar! Fjor året hørtes super kjipt ut og jeg håper du kommer betraktelig mye bedre utav det i år.
Det båten dere skal på virker jo helt ypperlig, men jeg ser på eventen at det starter 1330 og at båten er til kai 2000. Er dette tilfellet? Og er det standarden? At ''gatelivet'' er såpass på dagtid, så strømmer folk til klubbene på tidlig kveldingen?
Uansett høres det veldig aktuelt ut, å jeg sender deg en PM i håp om at det er innafor.

Snakket forøvrig med 2 nederlendere senest idag og de anbefalte virkelig Loveland. Litt kommunikasjons problemer da engelsken deres ikke var på topp, men alt i alt hørtes det veldig kult ut, så det kommer jeg til å ta en nærmere kikk på.

Igjen; Hjertelig takk for svar. Det ligger an til å bli en hakket bedre tur takket være deg!
Ombordstigningen er mellom 13.30 - 14.30, den vil legge til kai +/- 20.00.
Av erfaring med andre båtturer legger de gjerne i kai litt tidligere enn senere.

Gatene er fulle med folk som gjerne ser på alle partybåtene i kanalene, så enten kan du være på en båt å ha det kult selv eller være en av de som står å glor på og skulle ønske du var på en Uansett den vi skal på er bare for å ha det fett på, og vi blir ikke inne i kanalene slik at turistene kan ta bilder av oss. Lol. Kle dere i Orange om dere blir med på båten, eller i det minste ha et par elementer av orange (hatt, solbriller, slips, vest, skjorte, etc).

Alle eventene som foregår på Kingsday, enten de er på land eller på vann er stort sett fra tidlig formiddag til sen ettermiddag. Nattklubber er gjerne ikke åpne før midnatt så har man tid til å spise skikkelig middag og slappe litt av før man eventuelt fester videre. Men som tidligere nevnt så er det flere fester natten før så det blir mange bakfulle tryner på selveste nasjonaldagen. Sleng dere gjerne med til Sugar Factory, men kan også garantere dere en fin natt om dere tar turen til feks Shelter eller Radion!^^