Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2150
Heisann

Har undret mye og lenge over hvorfor man bare trenger kortnummeret, CVV, utløpsdato, og navn for å kjøpe ting på nettet med Visa kort, og hvorfor alt dette befinner seg på selve kortet? For dersom man skulle være så uheldig å miste det, så kan man risikere å tape mye penger.

Hvorfor kunne det ikke ha vært en personlig kode e.l? Er det noe spesiell grunn til dette eller er det bare sånn fordi det rett og slett er utdatert? Eller kansje fordi det ville vært dyrt å implementere en slik funksjon?
Du har en tjeneste som lar deg sperre bankkort/Kredittkort på minuttet, så vær smart og hold øye så er det vanskelig å bruke kortet til slikt.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Du har en tjeneste som lar deg sperre bankkort/Kredittkort på minuttet, så vær smart og hold øye så er det vanskelig å bruke kortet til slikt.
Vis hele sitatet...
Ja, vet om slike tjenester, men er du ikke enig at selve systemet er utdatert? Ser ingen negative sider med å ha en personleg kode til nettbruk, som pin koden man bruker i minibanker. Det er kansje dyrt å lage en slik funksjon. Hva vet jeg, men de pengene ville de fort ha tent inn igjen, da det hadde blitt mindre svindel...
Uansett hva de hadde gjort, så ville folk funnet metoder for å utnytte systemet på.
Og enkelte plasser må man begynne med kodebrikken osv. for å betale. Men det er ikke mange
Sist endret av Vod0; 20. september 2013 kl. 22:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lett tilgjengeleg. Fram til siste fem åra har det ikkje eksistert kanaler for fjernbruk av kortet med verifisering, og Visa tener penger på at du bruker kortet. Ergo har Visa komt til at det er betre å la litt svindel foregå (og heller dekke det for kundane), enn å gjere det vanskelegare å bruke kortet.
Sitat av skillew Vis innlegg
Ja, vet om slike tjenester, men er du ikke enig at selve systemet er utdatert? Ser ingen negative sider med å ha en personleg kode til nettbruk
Vis hele sitatet...
Jo, derfor finnes Verified by Visa, Mastercard Securecode ol. Disse tjenestene har sikkert vært ute i 10 år, men er ikke like implementert alle steder i verden og enkelte nettbutikker/leverandører, sånn som f.eks. SAS, ønsker ikke å bruke det.

For norske kortbrukere innebærer 3D-Secure at du må verifisere kortet ditt med bank ID og dette er implementert i nesten alle norske nettbutikker. Hvordan dette funker i andre land aner jeg ikke.

Dersom du har tid/lyst kan du lese mer om 3D secure her:
http://en.wikipedia.org/wiki/3-D_Secure
Hvis ikke adressen det blir bestilt til ikke stemmer overens med adressen knyttet til kortet så skjer ingenting utover at transaksjonen blir avvist og hvis banken er smart så blir kortet sperret inntil kunden er kontaktet.
Hvis du kjøper Pizza på andres kort så har kortet ID med bilde og risikoen er meget stor med mindre det er din virtuelle tvillingbror.
Å bli tatt i ett ugreit land med ett stjålet VISA kort kan gi en ugrei straff.
Det går å bestille på nettet, men varene blir kun sendt til deg eller den adressen du har oppgitt.
Det er muligvis ukjekt med en 50" flatskjerm som koster skjorta i flyfrakt,
men så burde alarmen gå og de fleste haier at det er på tide å sperre kortet.
Det er en grunn til at det finnes skimmere og kameraer til å få tak i PIN-koden.
For de mere avanserte er det en smal sak å sende data for gjenskaping av magnetstripen per e-post, så slipper man lettere unna å bli tatt med ett forfalsket kort.
Det er lett å kopiere magnetstripens innhold over på blanke kort og med PIN koden kan tjuver lett få ut NOK 9900 per uke på bankomat.
Noen har NOK 100.000 på lønnskonto og følger ikke med i timen.
Det blir i stadig mindre grad brukt magnetstripe så det blir vanskeligere for svindlere.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Hvis ikke adressen det blir bestilt til ikke stemmer overens med adressen knyttet til kortet så skjer ingenting utover at transaksjonen blir avvist og hvis banken er smart så blir kortet sperret inntil kunden er kontaktet.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Jeg har flere ganger bestilt varer med mitt visakort, for å få det levert en annen adresse.
Sitat av Judaz Vis innlegg
For norske kortbrukere innebærer 3D-Secure at du må verifisere kortet ditt med bank ID og dette er implementert i nesten alle norske nettbutikker. Hvordan dette funker i andre land aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Og mange butikker hater det grunnet java-kravet. Eksempelvis har nå Komplett.no droppet 3D-secure for mindre beløp. Jeg har betalt opp til 2000,- uten å få 3D-secure, endelig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Lett tilgjengeleg. Fram til siste fem åra har det ikkje eksistert kanaler for fjernbruk av kortet med verifisering, og Visa tener penger på at du bruker kortet. Ergo har Visa komt til at det er betre å la litt svindel foregå (og heller dekke det for kundane), enn å gjere det vanskelegare å bruke kortet.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har lest, er det sjeldent at nettsvindel går utover banken eller visa. Ved kjøp online er det heller brukerstedet og/eller tredjeparten som prosseser betalingen det går utover.
Jeg kunne ikke bruke kortet mitt før jeg hadde laga meg et personlig passord til netthandel på min nettbank. Tror det heter Verified by Visa, har til og med sin egen logo, så du ser på nettbutikken om de støtter det.



https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...bdHeEKAJd5xxWZ
Sist endret av Tequila Sunrise; 21. september 2013 kl. 14:07.