Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3412
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
http://jyllands-posten.dk/indland/article5252016.ece
Hvis du vil ha hyppigere oppdateringer om emnet vil jeg anbefale å følge Arild Knutsen på Facebook.
Hvis denne tråden ligger feilplassert hadde det vært fint hvis den ble flyttet til riktig forum istedenfor å bli slettet.

Jeg er sikkert ikke den eneste som har fulgt med på København og hva som skjer der. I fjor var det snakk om å åpne rundt 40 utsalgssteder for å ta penger fra dealere, men om jeg husker rett ble det litt skrinlagt pga manglende støtte.
Nå er det snakk om å åpne 25 til 40 utsalgssteder som kan selge til personer over 18 med dansk sykeforsikring (?) til en billigere pris enn hva det kriminelle markedet nå tilbyr. Dette er for å stoppe cannabisturister som skal til/fra Øresund og å stoppe en av pengekanalene til det kriminelle markedet.

Hva synes dere om dette?
Tror dere at dealerne vil begynne å matche prisene til de lovlige utsalgsstedene?
Sist endret av PerPerPerPer; 14. mars 2013 kl. 16:21.
Beste resultat hadde jo vært at dealerene måtte gi opp og at alt salg gikk gjennom lovlige utsalgssteder med garanti på rene varer osv.

Veldig bra at ting går framover i et av våre naboland!
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Burde nesten skrevet dette i øverste posten, men det er selvsagt ikke bestemt at noe av dette skal skje enda.
Det er noe borgermesteren ønsker og hvis jeg har skjønt riktig skal det bli snakket om i en konferanse i rådhuset deres på fredag.
Er litt teit hvis de vil stoppe cannabisturismen dit ved å ikke selge til turister da :S Også må man ha sykeforsikring? Tror ikke det der kommer til å gå noe sted mm. det kan bli solgt til hvem som helst. Full legalisering! Men danske staten kan ha monopol på salget og billigere enn gatepris så ville det nok blitt en fin stopp på pengestrømmen til de kriminelle
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Burde nesten skrevet dette i øverste posten, men det er selvsagt ikke bestemt at noe av dette skal skje enda.
Det er noe borgermesteren ønsker og hvis jeg har skjønt riktig skal det bli snakket om i en konferanse i rådhuset deres på fredag.
Vis hele sitatet...
Det der er nok ikke noe som vil skje over natten nei. Men at de i det hele tatt tar det opp er jo et fremskritt i forhold til for eksempel her i vår egen del av verden.
Sitat av pr0tonion Vis innlegg
Er litt teit hvis de vil stoppe cannabisturismen dit ved å ikke selge til turister da :S Også må man ha sykeforsikring? Tror ikke det der kommer til å gå noe sted mm. det kan bli solgt til hvem som helst. Full legalisering! Men danske staten kan ha monopol på salget og billigere enn gatepris så ville det nok blitt en fin stopp på pengestrømmen til de kriminelle
Vis hele sitatet...
Håper det ikke blir fullt opp med regler ja, de burde jo skjønne at det ikke vil ha mye å si dersom det kun gjelder til en liten andel av brukerene. Utsalg til alle over 18 f.eks. med reguleringer for renhet osv så kunne det blitt bra.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av pr0tonion Vis innlegg
Er litt teit hvis de vil stoppe cannabisturismen dit ved å ikke selge til turister da :S Også må man ha sykeforsikring? Tror ikke det der kommer til å gå noe sted mm. det kan bli solgt til hvem som helst. Full legalisering! Men danske staten kan ha monopol på salget og billigere enn gatepris så ville det nok blitt en fin stopp på pengestrømmen til de kriminelle
Vis hele sitatet...
Den danske staten har tidligere ytret motstand mot dette forslaget, som altså kommer fra borgemesteren og ikke staten.

Håper selv dette skjer!
Kriminelle? De fleste av "dealerene" i Christiania så ut som sånne hippie-folk, ikke kriminelle. Jeg tviler sterkt på at de er med i noe kriminelt nettverk, så jeg synes ikke dette er en bra ting i det hele tatt. I tillegg så selger de jo i boder, hvor du kan velge og vrake med strains. Synes 'systemet' der er greit som det er jeg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvilket år var du sist i Christiania? Dealerne ser ut som medlemmer av østeuropeiske motorsykkelgjenger, ikke høytsvevende hippier.
Sist endret av Olympic; 14. mars 2013 kl. 18:20.
Christiania har ikke lengre den naive hippie-sjarmen de en gang hadde. Nå styrer kyniske østeuropeere utsalget, så dette forslaget er helt på sin plass. Om forslaget skulle gå igjennom, og det blir suksess kan vi fort merke det på kvaliteten her til lands tho.
jeg var 4 ganger i christania bare i fjor, og de fleste dealerene ser helt normale ut. noen ser gjerne litt godt trent ut, og har nok sikkert mc tilknyttning, men de går ikke i vester og ser farlige ut.

men det er ingen "tvil" om at det er mc gjengene som styrer markedet i pusherstreet, slik jeg ser det iaf..
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Sitat av MBTI Vis innlegg
Kriminelle? De fleste av "dealerene" i Christiania så ut som sånne hippie-folk, ikke kriminelle. Jeg tviler sterkt på at de er med i noe kriminelt nettverk, så jeg synes ikke dette er en bra ting i det hele tatt. I tillegg så selger de jo i boder, hvor du kan velge og vrake med strains. Synes 'systemet' der er greit som det er jeg.
Vis hele sitatet...
Tuller du med meg? De som dealer er 20-30 åringer som boler. Man blir jo nesten redd av å se dem i øya.
I tillegg er cannabis ulovlig og derfor er det kriminelt å deale, uansett hvor snill og grei man er. Ønsker like mye som deg at det ikke var det.
Utvalget og kvaliteten vil nok øke betraktelig når man får det inn i lovlige butikker. Ja, den er super i Christiania for øyeblikket, men det betyr ikke at den er så bra som mulig. I Oslo kan man bare velge mellom dritt og noe greit med et navn som dealeren finner opp på stedet. Hvis du er heldig og kjenner folk kan du få Christiania-kvalitet, men man kan aldri vite.
Sist endret av PerPerPerPer; 14. mars 2013 kl. 18:57.
Heei igjen! Det var ikke så mange år siden jeg var i Christiania. Jeg var der med familien, så jeg kjøpte ikke noe vare; men jeg kjøpte en bong. Og han jeg kjøpte bongen av var en danske med en lang livshistorie som han fortalte meg litt om - veldig grei kar. Jeg slo også av en prat med en av de som sto i bodene, og han virket også ganske grei.

Men om det er faktisk er (eller har blitt?) sånn som dere sier så synes jeg forslaget til borgermesteren er ganske bra allikevel
Når jeg var i Christiania før roskilde i fjor så var det en hyggelig danske i boden hvor vi kjøpte. Var forøvrig sinnsykt mye positiv energi overalt der inne. Delte også en smoothie med en hyggelig innbygger
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Noen spennende reaksjoner etter fredagens møte:

Life after cannabis prohibition: The city announces its ambitions
http://cphpost.dk/national/life-afte...-its-ambitions
"The tide is turning against the criminalisation of cannabis. Portugal, the Netherlands and several US states have to varying degrees decriminalised its use and now Copenhagen has decided to join the movement with a three-year trial to decriminalise the drug."

Politilegende vil legalisere hash
http://www.metroxpress.dk/nyheder/po...L3ExJfxQmUaCM/
"I årevis stod han forrest i kampen mod hash. Det gør han ikke længere. I stedet ser den tidligere chefpolitiinspektør Per Larsen nu positivt på et forsøg med legalt hashsalg i København."
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Interessant å lese, spesiellt med tanke på at Per Larsen har vært en motstander og endret mening etter å ha hørt på eksperter på området.
Det er flere politikere som burde være tøffe nok til å høre på de, for i motsetning til hva endel media påstår, er brorparten av eksperter på rusforskning svært uenig om effektiviteten av forbudspolitikk.

Jeg leste et par relaterte artikkler, bl.a. denne, der Svenskene ber Danmark droppe dette prosjektet.
Grunnen er jo at jeg vil gjerne høre på begge sidene av saken, for de fortjener å bli hørt, så kan man veie argumentene opp mot hverandre, men jeg må si jeg blir litt skuffet når det eneste som blir sagt er at det vil "få umiddelbare konsekvenser for Sverige" uten å ta det til en mer intelektuellt nivå.

Den andre artikkelen imponerer ikke noe mer.
Her er det første argumentet at det vil gjøre det lettere for unge svenske å smugle, og da lurer jeg virkelig på hva de mener, for jeg nekter å tro at de er så dumme som de utgir seg for.
Forslaget skal gi legalisert salg til Dansker, med Dansk helseforsikring, kilden for Svenske smuglere vil fremdeles være de illegale (tolererte) utsalgsbodene som alltid har eksistert. Tollen og grensevakten er den samme, og risikoen for disse smuglerne vil være den samme som de siste årene.
Et siste argument er fra Jonas Karlberg, politiinspektør i Malmø, som sier at om de pågriper en tydelig påvirket person på grensen, kan han bare si at han var i Danmark og ikke kan rettsforfølges.

Jeg har ikke helt satt meg inn i Svensk lov, men regner med at den er relativt lik Norsk lov på dette området, at påvirkning av narkotika går under legemiddelloven, som ikke påvirkes av den legale statusen i landet man kommer fra. I praksis, kan du arresteres (av politiet, ikke tollere) for å være påvirket av cannabis om du fremdeles er fjern fra det siste coffeshop besøket du hadde før du tok flyet fra Amsterdam, men det er meg ikke bekjent om en slik sak noen gang har skjedd, vi har i hvertfall aldri hørt om det i populærmedia.

Har noen noe innsikt på det jeg drar frem her, eller er disse argumentene like dødfødte som de høres ut?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Har lest de samme artiklene og er helt enig med deg.
Svenskene er redde for at folk skal ta med seg cannabis over Øresund-broa og det er deres eneste argument. Det virker som om de ikke bryr seg om å sette seg inn i et viktig lovforslag deres naboland kommer med, når det omfatter noe de bryr seg om.

Det står ingenting i den norske loven om å være påvirket av narkotika i landet, men det er ulovlig å bruke det.

Sitat av Legemiddelloven § 22
§ 22. Kongen fastsetter hvilke stoffer, droger, planter, sopper og blandinger (narkotika) som skal komme inn under bestemmelsene i dette kapittel og gir forskrifter om tilvirkning, omsetning (salg, kjøp, annen overdragelse og mellommannsvirksomhet), innførsel, utførsel, gjennomførsel (transitt), utlevering, forsendelse og oppbevaring av disse, samt om dyrking av vekster som skal nyttes til fremstilling av narkotika.

I forskriftene kan inntas forbud mot besittelse, bruk, tilvirkning, anskaffelse, omsetning, innførsel, utførsel og gjennomførsel av visse narkotika. Forskriftene skal gjelde også for frihavner, frilager og transittopplag.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19921204-132-008.html

Er ikke helt dreven i svensk, men fant fram til narkotikalovene deres:

Sitat av Narkotikastrafflagen
1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk,
5. bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller
6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika

döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.
Vis hele sitatet...
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...4_sfs-1968-64/
Sist endret av PerPerPerPer; 16. mars 2013 kl. 19:34.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har vel vært diskutert et par ganger det der. Om det er samme person er jeg ikke 100% på, men når det var snakk om legalisering i Danmark var han imot det, men på bynivå er han nå for det - mens partiet hans ikke backer han på landsbasis. Om han hadde stått inne for det der når han faktisk var justminister så hadde nok flere tatt det seriøst og ikke trodd mye av det han sier nå er på et pr-nivå.

At de vil klare å slå de kriminelle på pris tviler jeg sterkt på tho.Men det er nok så og si den eneste måten å få bort kriminaliteten. Kan selvsagt skje, men tror det ikke før det er et faktum. Eneste sammenligning man kan ta er vel amsterdam og deres coffeshops hvor du per dags dato får tak i bedre hasjis til billigere penge i danmark enn i de lovlige utsalgsplassene i Nederland.
▼ ... over en uke senere ... ▼
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
En liten (spennende) oppdatering:

Mayor's party officially endorses legal cannabis ahead of elections
http://cphpost.dk/local/mayors-party...head-elections
Mayor Frank Jensen one step closer to the legalisation of marijuana in Copenhagen

A majority of Socialdemokraterne (S) on the City Council voted yesterday to make the legalisation of cannabis an official campaign platform in the autumn's council elections. That decision, however, cost the party a member.
Council member Sophie K Led resigned from S because she did not want to support its efforts to legalise marijuana in Copenhagen.