Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  396 77021
Siden J. French er ifølge VGNett halvt norsk og engelsk statsborger, har England/Storbritania i det hele tatt brydd seg om denne saken?
Nå har ikke jeg satt meg inn i saken på noen måte. Men det var en ting jeg lurte på angående. Har ikke egentlig nordmenn rett til å sone i hjemlandet? Og det uten at norske myndigheter er nødt til å betale for de...
Nei, det finnes ikke en internasjonal lov som pålegger alle land å la nordmenn sone sine straffer i Norge. Og Norge må nok betale for soningen om de kommer hit.
Sist endret av xtapolapocetl; 24. august 2009 kl. 16:51.
Rettsaken minner meg mer om en avsluttning i 10.klasse, enn en rettsak. Bilder er jo ca det eneste av beviser de har.

Nå har en fotograf for drammens tidene blitt pekt ut som oppdragsgiveren. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=576896
Sist endret av A-H; 24. august 2009 kl. 17:15.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
De som frakter bort lik skal gjøre det..
En kompis av meg som har søkt på en sånn jobb som fjerner lik fra alle mulig rare steder. Han sier det at de MÅ bruke humor på jobben, hvis ikke går det sånn inn på sinnet. så du MÅ nærmest kødde med lika, og ha det masse gøy liksom.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk hørt det samme fra et familiemedlem som har jobbet på et likhus - de hadde veldig skrudd humor der, for å si det sånn.

Jeg tror forresten de er skyldig - måten de opptrer på virker ganske mistenkelig spør du meg. Det er ganske tydelig at de spiller oppgitt for å dekke over frykt/anger, og jeg har sett anger nesten hver gang de blir spurt om offeret e.l. (som for eksempel når en journalist sa "moren sitter nå og gråter utenfor" .. legg merke til øyenbrynene/pannen på begge to samtidig. Er i alle fall ikke oppgithet de viser. I tilegg er jeg enig med ticks. Nå er jo dette selvsagt kun spekulasjoner fra min side

Noen som vet om man kan se hele rettsaken et sted?
Sist endret av Exmagician; 24. august 2009 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uansett, jeg har ikke lest igjennom alle postene enda for jeg har ikke tid til det. Men ett par ting jeg reagerte på er at bildøren ikke er skadet. Hvis han skyter mot sjaføren med en hagle, så har hagla enn ganske stor kraft, uansett spredning av kulene. Og blodflekkene beviser jo at det ble skutt fra passasjer siden.. Så hvorfor har ikke bildøren fått skader, jeg tviler på at ett hode er nok til å stoppe kulene fra hagla.
Se siste video på følgende side - da får du se en tjukk soldat gå rett foran kamera og ta seg et godt grabb i baken under intervjuet. Bare sånn for the fun of it.

http://img11.imageshack.us/img11/783/grabc.png

De kongoianerene er jo litt gøyale da
jaja denne saken er nok bare absurd... leste akuratt nå at et bilde Tjostolv i securitas uniform ble brukt som bevis mot dem ettersom dette bildet dokumenterte at han var en serjsant i den norske spesialstyrken ellerno, og at en norsk fotograf ble avbildet i grønn beret og pekende mot afrika, og han var oppdragsgiveren ser hvertfall ut som en seriøs iskald soldat i mine øyne.

Securitas Bildet:
http://static.vg.no/uploaded/image/b...536506_192.jpg

"Oppdragsgiveren":
http://static.vg.no/uploaded/image/b...970347_905.jpg
Synes det er rart ingen blir sendt nedover for å hente dem ut. Vært en ganske kjapp og enkel jobb. Overfall med special Ops midt på svarte natta. De MÅ jo ha noen venner som har kapasiteten til å gjøre noe slikt ? Med tanke på yrkene de har hatt / har
Jeg trur kongo bare er ute etter penger fra Norge... jeg har ingen tro på at disse to nordmennene er skyldige.. Kongo er Korrupt..
Sitat av ticks Vis innlegg
Tja, var småsliten da det innlegget var skrevet med tanke på at jeg ikke hadde sovet, men det var bare et poeng å få med seg at denne parallellen med to kongolesere i Norge versus to nordmenn i Kongo ikke blir helt streit med tanke på situasjonene landene er i. Jeg tror fremdeles de er skyldige, men de var jo tross alt der nede på oppdrag fra en av sine private kontraktører og ikke bare ut på rambotur slik innlegget over mener?
Vis hele sitatet...
Det spiller da absolutt ingen rolle om det er et firma som betaler dem for å dra på "rambotur", eller om de gjør det på egenhånd, ulovlig er det samme hva.

Uansett har de etter all sannsynlighet drept en fyr, heldigvis blitt tatt for det, og da må de regne med å bli dømt etter loven i det landet de gjorde det i.
Sitat av Masi Vis innlegg
Uansett, jeg har ikke lest igjennom alle postene enda for jeg har ikke tid til det. Men ett par ting jeg reagerte på er at bildøren ikke er skadet. Hvis han skyter mot sjaføren med en hagle, så har hagla enn ganske stor kraft, uansett spredning av kulene. Og blodflekkene beviser jo at det ble skutt fra passasjer siden.. Så hvorfor har ikke bildøren fått skader, jeg tviler på at ett hode er nok til å stoppe kulene fra hagla.
Vis hele sitatet...
Hagle er da ikke et våpen som har spesielt stor penetreringsevne, men ganske stor slagkraft på nær avstand. Haglen kan ikke ha skutt gjennom offeret! Har vært saker i media tideligere, hvor folk har overlevd skudd i hode fra hagle på kloss hold.
En hagle er litt mer som en hammer, mens rifle er litt mer som en syl.

UAnsett... Hva har egentlig norge gjort for å hjelpe dem?
Sist endret av Spelly; 24. august 2009 kl. 22:40.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hagle er da ikke et våpen som har spesielt stor penetreringsevne, men ganske stor slagkraft på nær avstand. Haglen kan ikke ha skutt gjennom offeret! Har vært saker i media tideligere, hvor folk har overlevd skudd i hode fra hagle på kloss hold.
En hagle er litt mer som en hammer, mens rifle er litt mer som en syl.

UAnsett... Hva har egentlig norge gjort for å hjelpe dem?
Vis hele sitatet...
Prøver ikke Norge å få dem utlevert?

De har iallefall sikret seg slik at de ikke får dødsstraff.
Sitat av Feint Vis innlegg
Prøver ikke Norge å få dem utlevert?

De har iallefall sikret seg slik at de ikke får dødsstraff.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig ville jeg nok heller valgt dødsstraff enn å sone X antall år i et kongolesisk fengsel .

Min mening om saken ?
Jeg har ikke satt meg godt nok inn, men etter hva jeg har forstått er det noen ting som plager meg:
Motiv ? - De hadde null motiv så hvorfor ta risken , og om de er så jævlig hardcore som fler skal ha det til så hvordan klarer de å gjøre det på en så uproff måte , det blir bare for dumt .

Angående rettsaken så ser det ut til at alle på nFF er enige for en gangs skyld.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av spelley Vis innlegg
UAnsett... Hva har egentlig norge gjort for å hjelpe dem?
Vis hele sitatet...
UD følger de opp hele veien der nede.
Uansett om de er skyldige eller ikke er det noe vi aldri vil få vite nå, pga måten de har behandlet saken i Kongo.. Alt er jo bare tull, og aktor finner på ting som at "det er stor mulighet for at de var her for å drepe presidenten" osv, bare fordi han kan si det... Håper de er skyldige, da de kommer til å bli dømt her uansett.. Håper også at norge boikotter landet og stopper alt av evt. støtte osv og ikke gir noen en krone!
Sist endret av Olav; 25. august 2009 kl. 00:27.
Sitat av Olav Vis innlegg
Håper de er skyldige, da de kommer til å bli dømt her uansett.. Håper også at norge boikotter landet og stopper alt av evt. støtte osv og ikke gir noen en krone!
Vis hele sitatet...
Nei, er det en ting denne saken har lært oss så er det at vi bør gi mer penger enn hva vi gjør i dag.

Hva med neste mann som kommer inn i rettsystemet der nede da, og ikke blir gitt en fair sjanse? Betyr ikke han noe siden han ikke er norsk?
Kenshi's Avatar
Trådstarter
Sitat av minigolf Vis innlegg
Nei, er det en ting denne saken har lært oss så er det at vi bør gi mer penger enn hva vi gjør i dag.

Hva med neste mann som kommer inn i rettsystemet der nede da, og ikke blir gitt en fair sjanse? Betyr ikke han noe siden han ikke er norsk?
Vis hele sitatet...


Man sender ikke millioner/milliarder av kroner til Kongo for at de skal få et bedre rettssystem, slik at neste nordmann som dreper en kongoleser skal få en bedre rettsak. De pengene bruker man heller på oss selv her i Norge. På folk som faktisk trenger pengene.

Kongo er ett av de landene som er en tapt sak. Folkene der er hjernevasket og ville aldri ha kunne brukt pengene skikkelig.
Jeg synes "oppdragsgiveren" var litt morsom han viste seg å være ansatt i drammens tidene.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Nei, er det en ting denne saken har lært oss så er det at vi bør gi mer penger enn hva vi gjør i dag.

Hva med neste mann som kommer inn i rettsystemet der nede da, og ikke blir gitt en fair sjanse? Betyr ikke han noe siden han ikke er norsk?
Vis hele sitatet...
Hvem skal du sende pengene DINE til da? Militæret?

Og jeg håper du snakker om dine egne penger? Jeg har iallefall ikke tenkt å bruke mine penger på de skrotingene der nede...
Forøvrig så snakker de ut om drapsanklagene.
Til bildet sier moland følgende:
"FORKLARER BILDET: - Det var et spontant bilde. Jeg husker ikke hva jeg sa til Moland. Men vi hadde nettopp opplevd en så syk situasjon, at jeg synes ikke det er noen spesielt unaturlig reaksjon, sier Joshua French til Dagbladet. - Det ser nok sykt ut. Men det var helt «in the moment»."
Det bekrefter hva stormen, og andre i tråden har sagt.
kilde: http://www.dagbladet.no/2009/08/25/n...nriks/7810033/
Sitat av spelley Vis innlegg
Forøvrig så snakker de ut om drapsanklagene.
Til bildet sier moland følgende:
"FORKLARER BILDET: - Det var et spontant bilde. Jeg husker ikke hva jeg sa til Moland. Men vi hadde nettopp opplevd en så syk situasjon, at jeg synes ikke det er noen spesielt unaturlig reaksjon, sier Joshua French til Dagbladet. - Det ser nok sykt ut. Men det var helt «in the moment»."
Det bekrefter hva stormen, og andre i tråden har sagt.
kilde: http://www.dagbladet.no/2009/08/25/n...nriks/7810033/
Vis hele sitatet...
MEN som igjen ikke betyr at det er sant! Unngå for all del patriot-fella folkens.
Ellers kan folk lese følgende som kom ut i dag: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3233525.ece
vet ikke helt hva jeg skal si, jeg...
For ordens skyld vil jeg påpeke at "oppdragsgiveren" på det nevnte bildet har på seg en beret med logoen fra SAS (Special Air Service). Lurer på om retten har brydd seg med det. Tror de er uskyldige.
Sitat av synthetic Vis innlegg
For ordens skyld vil jeg påpeke at "oppdragsgiveren" på det nevnte bildet har på seg en beret med logoen fra SAS (Special Air Service). Lurer på om retten har brydd seg med det. Tror de er uskyldige.
Vis hele sitatet...
Jeg siteter fra artikkelen jeg linker til ovenfor:
"Lua skal Folkedal ha fått av en engelsk soldat. Bildet ble tatt med hans egen mobiltelefon i 2006, og sendt til kameraten Torgeir Friksen, som var sjef for det drammensbaserte sikkerhetsfirmaet SIG (Special Intervention Group), sier Folkedal til Aftenposten.no.

Aftenposten viser Mulundu at emblemet på bereten ligner det som brukes i de britiske spesialstyrkene SAS (Special Air Service).

På disse opplysningene reagerer aktor Mulundu slik:

- Hvem er det som mottar militære effekter i presang, bortsett fra offiserer som har tjenestegjort i et annet land og er dekorert?

- Emblemet til et fremmed lands armé kan du bære utelukkende om du har tjenestegjort i landet. Franske offiserer som arbeider her, får for eksempel kongolesiske emblemer, argumenterer Mulundu. "

Vet ærlig ikke hva jeg skal si. Litt sjokkerende...
Sitat av Skeid Vis innlegg
MEN som igjen ikke betyr at det er sant! Unngå for all del patriot-fella folkens.
Vis hele sitatet...
Patriotisme er ikke nevnt, men forskjellige reaksjoner og årsaker til at en velger å smile på et bilde mens man tørker blod.

Det kan være mange grunner.

Forstår hva du mener med patriot fella, det er en normal holdning så lenge man kan på sett og vis identifisere seg eller føle medhold med i dette tilfellet, Nordmenn, og det er lett å falle i den.

Men fordi man har delte meninger, noen på den ene siden og noen på den andre, behøver ikke det nødvendigvis si at dine meninger er et utfall av patriotfella.

I realiteten vet ingen av oss, og de blir bare at hver og en velger side, og det er jo såklart lov. Hvem vet, kanskje vi aldri får vite sannheten? Jeg stoler iallefall ikke på etterforskingsmetodene de bruker der nede, om de i det hele tatt har noen andre metoder som ikke bunner ut i pengeønsker.
"- Emblemet på bereten hans så vi også på noen av de andre bildene deres, så vi konkluderte med at det er våpenmerket til hæren deres, sier aktor."

Researchen til Kongo er det ingen ting å si på hvertfall..
Det blir jo for dumt å mene om de er skyldige eller ikke. Vi sitter hjemme i kontorstolen vår og dømmer utifra noen artikler?

Det er umulig for oss å si noe på dette. Som flere har sagt her, så er hele opplegget ganske jalla (liker ikke ordet i det hele tatt, men det er nok uvant for oss i Norge), og det kan virke urettferdig. Men spør du meg så skjønner jeg godt hvorfor Kongo ikke lar dem gå fri med det første. Jeg syns de har beviser (bilder) og vitner som i hvertfall gjør alt tvilsomt. Men det er ingen solide beviser, så det gjør saken vanskelig.
Bendikfa, ja, det er nok umulig å uttale oss konkret og riktig, men meninger synes jeg da er normalt og ha
Nå kan aktor i saken lese tanker nå.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=566757
Sist endret av Rallo Tubbs; 26. august 2009 kl. 19:32.
Ser ut som de er mer opptatt av og få erstatning enn at at de skal blir dømt for drap.

- Dette er blant erstatningskravene:
• Staten Kongo: Krever trolig et sted mellom 10 og 12 millioner for å ha skadet landet.

• Vitnene som satt i bilen drapsdagen: Ifølge opplysninger vil de kreve rundt 500 000 dollar hver.

• Enka etter offeret, og offerets bror: Har til Dagbladet fortalt at de vil kreve rundt fire millioner til sammen.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Hvem skal de kreve disse pengene fra? Jeg er rimelig sikker på at den norske stat har sitt på det rene når de sier at de ikke har noe med hva deres statsborgere måtte finne på å gjøre i utlandet, spesielt når det kommer til erstatning.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det spiller da absolutt ingen rolle om det er et firma som betaler dem for å dra på "rambotur", eller om de gjør det på egenhånd, ulovlig er det samme hva.

Uansett har de etter all sannsynlighet drept en fyr, heldigvis blitt tatt for det, og da må de regne med å bli dømt etter loven i det landet de gjorde det i.
Vis hele sitatet...
Selv om de har drept fyren, så har de rett til å få en ordentlig rettssak... Og det som skjer der nede i Kongo er ikke en rettferdig rettssak på noen måte. Slik jeg har forstått det så har vitner skiftet mening i hytt og pine, det snakkes bare fransk og tolk kommer det bare en gang i blant...

Men når det er sagt så legger jeg ikke skjul på at jeg også tror at de drepte sjåføren, men de har likevel krav på en rettferdig rettssak!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg klarer ikke helt å se hva slags motiv de skulle ha for å drepe sjåføren. Spare et par hundre dollar? Hvis det var noen kobling mellom den avdøde og de anklagede burde dette ha kommet fram under etterforskningen (yeah, right).
Sist endret av Tias; 27. august 2009 kl. 14:39.
Nordmennene er jo nå krevd for totalt 120 milioner. Det latterligste er at foreningen til sjåføren skal ha tre milioner. Akkurat som at bilen var verdt mer en 20 000. Og hvis tanken var at en arbeider er verdt så mye så får han det som og høres ut som om stillingen er vanskelig og få besatt. Noe jeg vanskelig kan tenke meg situasjonen er i kongo.

Ønsker også og legge til at det er ganske morsomt at de mener Norge er et så rikt land at de kan betale disse summene. Men samtidig skulle de drive og stjele eiendom fra Kongo. Hvis vi hadde så mye penger hadde vi vel bare kjøpt vår egen bil?
Sist endret av murloc; 27. august 2009 kl. 14:51.
- De vil få hjelp fra sitt land. Enkens familie og sjåførens forening må bli betalt av Norge. Det vil være rettferdig. Jeg er sikker på at liknende rettssaker senere i verden vil referere til denne saken.

hva tror dere ? kommer norge til å betale ?
Hvis Norge betaler skal jeg også ned dit. Her er planen. Og husk, rettsvesnet der nede er korrupt med stor K.

- Finne en som kan "forsvinne" en tid, som om jeg hadde drept ham.
- Ta noen fine bilder hvor jeg tørker dyreblod.
- Finne en dommer, aktor og annen advokat som er med på spillet
- Bli "dømt" og Norge betaler de erstatning.
- Vi deler pengene og jeg settes fri med nytt navn og lever fett.

Burde være mulig. Er jo ikke slik at denne saken har så mye sterkere bevisføring.
Norge kommer aldri til og betale. Er ikke noe og spekulere i en gang.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
hele saken er en farse, og kommer først til å gå til høyesterett i Kongo, og videre til Haag. Alle de utspillene fra disse advokatene er jo latterlige.
nå skal de visstnok ha 500 mrd dollar av NORGE!!! tilsvarende 3000 mrd norske kroner!! og oljfondet er på 2500!! ikke engang KONGEN er verdt så mye!!!!!!!!! vel, kjære landsmenn, vi er konkurs!
Sist endret av Hellraiser92; 27. august 2009 kl. 17:01. Grunn: Feil i inlegget
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Blir bare bedre og bedre dette her. 3000 milliarder kroner opplyser nå VG om at kravet er på.

Kongo ftw!
Haha, erstatningskravet på over 3000 mrd. kroner viser hvor håpløs denne retten er. Jeg håper bare den kommer videre til en internasjonal rett.
HAHA, saken blir bare mer og mer tragisk og usansynlig... ikke lenge før de truer med atom angrep mot norge..
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Som Aftenposten illustrer det, for de her som skulle har problemer med å innse hvor latterlig kravet er:

Regjeringen krever 1,3 ganger oljefondet
Sitat av spelley Vis innlegg
- De vil få hjelp fra sitt land. Enkens familie og sjåførens forening må bli betalt av Norge. Det vil være rettferdig. Jeg er sikker på at liknende rettssaker senere i verden vil referere til denne saken.

hva tror dere ? kommer norge til å betale ?
Vis hele sitatet...
Det vil da ikke være rettferdig? Norge som nasjon skal ikke klandres for at noen fra landet dreper andre. Norge har da aldri fått betalt av andre land hvis noen fra det landet dreper noen her i Norge.

At firmaet disse drapsmennene kom fra skal betale er jeg enig, men ikke Norge.

Norge bør for all del ikke betale. Hvor mye støtte har ikke Afrika fått fra oss før? Firmaet er og bør være ansvarlig for dets ansatte.

Men joda, jeg tror Norge kommer til å betale. Norge er såpass dumsnill.

Edit: 3000mrd er vel kanskje litt i høyeste laget for Norge også...
Sist endret av Boo-Boo; 27. august 2009 kl. 17:04.
Sitat av spelley Vis innlegg
hva tror dere ? kommer norge til å betale ?
Vis hele sitatet...
den dagen norge betaler 3000 mrd kroner, som er så mye at vi har ikke nok engang! skal jeg personlig gå ned og pisse i trynet på "presidenten" i rettslokalet! hva skal de gjøre da? arrestere meg og be om 3000 til?
K-O-R-R-U-P-T!!!!
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Du tror Norge kommer til å betale Kongo 1,3 ganger Oljefondets verdi?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg lurer litt på hvordan dette har blitt dekt av den utenlandske pressen. Er det noen som vet, og eventuelt har noen linker fra det?
Sitat av Hellraiser92 Vis innlegg
den dagen norge betaler 3000 mrd kroner, som er så mye at vi har ikke nok engang! skal jeg personlig gå ned og pisse i trynet på "presidenten" i rettslokalet! hva skal de gjøre da? arrestere meg og be om 3000 til?
K-O-R-R-U-P-T!!!!
Vis hele sitatet...
Jeg er med... tell me when =)
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Du tror Norge kommer til å betale Kongo 1,3 ganger Oljefondets verdi?
Vis hele sitatet...
dommerne må ha fått heteslag ellerno! som jeg sa ista, kongen(og hele kongefamilien for den saks skyld) er ikke verdt 3000 mrd engang.

så hva får dem til å tro at vi skal betale 1.3 ganger vår olje.. det hadde vært greit det hvis vi kunne fått like mye for en hver utlending som dreper norske statsborgere. Da kunne vi kjøpt månen, og kanskje mars i tillegg.