Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 3789
Politikerne må skifte sitt syn på narkopolitikken og legalisere cannabis.

Det er holdningen til stoffet som er avgjørende!
fri hasj... Tenk litt på det. Vil vi virkelig legalisere narkotika? Etter en grundig tenketid så sa hjernen min; JA. Det må bli legalisering, tenk deg etter. Mange som skyter heroin daglig, brukte faktisk hasj som "innledningsdop" til den større veien av narkotika. Grunnen til det er faktisk våre erke-konservative, idioter av politikere ikke velger en gang og ta dette seriøst opp. Jeg mener, De grønne har helt tydelig vist sin plan for takling av narkotika, men f.eks KRF er ganske imot dette. Grunnen er at de ikke vil lovligjøre/tilgjengeliggjøre et narkotisk stoff. Merkelig det, og tenke på at vi faktisk har et rusmiddel som er et organisk løsemiddel. Jeg mener, hvor mange av dere vil drikke et løsemiddel for og oppnå en rus? Ikke jeg. Men så tenker jeg på at alkohol faktisk er et organisk løsemiddel, som er fult lovelig. Alkohol er ikke bare psykisk avhenninghetskapende, men også fysisk noe hasj ikke er. Abstinensene til alkohol er som oftest oppkast, hallusinasjoner, kramper, blackouts o.l. Hvorfor kan vi tilate dette når de mest vanligste abstinensene på hasj er lett svimmelhet, litt feber, kvalme og søvnvansker. Man dør ikke av hasj abstinenser.
Over til noe annet. Overdose. Jeg kjenner en jente, som aldri hadde drukket før som drakk innpå ca. 1 kaffekopp med 96%. Det endte opp med at hun var i koma i en dag, grunnen til at hun overlevde var at en av veninnene hennes stakk en finger i halsen hennes slik at hun fikk kaste opp. En overdose av hasj er rundt 4-5 _KILO_ hasj, men før du hadde fått røyka så mye, ville du dødd av kullos-forgiftning. Hasj er faktisk mindre skadelig enn alkohol også, faktisk så er hasj minimalt skadelig ved at det bedøver dine hjerneceller i steden for og drepe dem slik alkohol gjør. Alkohol tar også knekken på dine lever og nyre, sakte men sikkert. Også avhenninghet er tilstede med hasj, men ikke like ille som ved alkohol. Ville du sittet og drukket rødsprit med cola slik som alkoholikere gjør? Nei, tror ikke det. Av alkohol blir man slave, merk slave. Hvilken ungdom med vett i skallen ville drukket parfyme for og oppnå en rus? Av hasj blir du ikke slave, morningsjoint, ettermiddagsjoint og nattajoint holder vell. Slik jeg har forstått det (jeg er ikke avhenning selv). En god del av norsk ungdom velger og bruke hasj fremfor alkohol, ikke vær ening med meg her, men det ser jeg på som positift. Billigere, bedre smak, ikke fare for overdose, ikke noe bakrus, minimalt skadelig.
Jaja, jeg kommer sikkert på mer om dette etter hvert, får redigere posten min da
Opprinnelig postet av kriss
Av alkohol blir man slave, merk slave.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner faktisk flere som drikker alkohol som er verken alkoholikere eller slaver. Tro det eller ei..

Du har mange gode poeng. Hasj er ikke like skadelig som alkohol. Jeg tror faktisk ikke at jeg er for legalisering (selv om jeg røyker). Hvis hasj hadde blitt omsatt lovlig i butikker/coffee-shops/whatever hadde nok Staten helt fint greid å koke ihop noen nye lover og regler angående avgifter på det.. Vi hadde sikkert endt opp med å betale 400-500,- pr. gram.

Dessuten føler du deg mye tøffere når du røyker og vet at det er ulovlig
når jeg mente det med slave, mente jeg ikke folk som drikker litte granne men alkoholikere, tro det eller ei
Sist endret av kriss; 22. april 2003 kl. 22:40.
For det første, jeg er også for legalisering av cannabis, men jeg ser egentlig ikke problemet deres. Dere klarer utmerket godt å skaffe hasj når dere måtte ønske det, dere sier selv det er billigere og mindre skadelig enn alkohol, og purken, så vidt jeg har fått med meg, gir blanke faen i om folk røyker litt nå og da. Var i bursdagen til en i forrige uke, var ca. 20-25 stykker der, ute på kvelden kom purken, da var det kun 3 av oss som ikke hadde røyka, resten av forsamlingen satt steine i sofaen (han nærmest purken hadde til og med jointen i hånda), det lukta hasj av hele lokalet, purken brøy seg ikke, ettersom forsamlingen forholdt seg forholdsvis rolig.

Argumentene deres for legalisering er ofte at 'da blir ikke folk interessert i tyngre saker', noe jeg har vanskelig for å tro. Klarer du å få tak i heroin klarer du saktens å få tak i hasj også, samme hvor lovlig/ulovlig stoffene er.

Praktisk rusmiddel-undervisning inn i skolene.
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s

Argumentene deres for legalisering er ofte at 'da blir ikke folk interessert i tyngre saker', noe jeg har vanskelig for å tro. Klarer du å få tak i heroin klarer du saktens å få tak i hasj også, samme hvor lovlig/ulovlig stoffene er.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mange som hopper fra nikotin og alkohol til "narkotika". De som gjør det begynner vanligvis med hasj. Det er en del som går videre derfra og starter med tyngre greier - og jeg vil påstå at en stor del av de gjør det fordi de har kommet inn i et miljø hvor bruk av "narkotika" er akseptert.

Legaliserer man hasj, og får samfunnet til å ikke stigmatisere hasjiser, så ender ikke de som nyter hasj opp i et kriminelt miljø. Da er sjansene mindre for at de går over til "narkotika".


Det vil jeg kalle en revidert utgave av trappetrinnsteorien[1].

Jeg er forresten egentlig for legalisering av alle rusmidler av prinsipp, men jeg ville ikke likt det om de legaliserte hasjen min. Det ville blitt for dyrt, pluss at hasjmonopolet sikkert hadde hatt en lovfestet åpningstid mellom 8:59 og 9:00


[1] Trappetrinnsteorien: [nesten] Alle heroinister har spist kjøttkaker. Derfor burde kjøttkaker forbys siden de er et innledende middel til narkohelvetet.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Altså.. Uansett om purken på den festen ikke brydde seg, så er det LANGT ifra alle som er slik..
Selv om det ikke er vanskelig å få tak i hasj, så er det engang ulovlig.. Blir man stoppa etter å ha kjøpt hasj, kan man risikere opptil 4000kr i bot, og hvis det er mye, vil jo man selfølgelig måtte være med på stasjonen, om ikke glattcellen..

Det at purken ikke brydde seg på den festen MÅ være et unntak, og de gjorde jo da også en DÅRLIG jobb. Det er INGEN som tillater det.

Som i forsvartet f.eks. Nå har jeg klart å opparbeide en gjeld på 6000kr for å ha testet positivt 3 ganger på urinprøver.. Dette er da også bare å ha TESTET positivt, og jeg har IKKE tatt med meg noe, eller brukt noe mens jeg har vært inne, men mens jeg har vært på perm. Dvs. 2000kr i bot bare for å ha RØYKT hasj.. det er faktisk 500 kr MINDRE en hva jeg fikk da jeg ble tatt med 4,3GRAM med hasj..

Hvor er logikken?
Det er ikke så mange som hopper fra nikotin og alkohol til "narkotika". De som gjør det begynner vanligvis med hasj. Det er en del som går videre derfra og starter med tyngre greier - og jeg vil påstå at en stor del av de gjør det fordi de har kommet inn i et miljø hvor bruk av "narkotika" er akseptert.
Vis hele sitatet...
En annen grunn kan være at når du går ut på gata for å kjøpe hasj, er det ofte du får tilbud om andre stoffer også... Og det er gjerne gratis første gangen.

Jeg er forresten egentlig for legalisering av alle rusmidler av prinsipp, men jeg ville ikke likt det om de legaliserte hasjen min. Det ville blitt for dyrt, pluss at hasjmonopolet sikkert hadde hatt en lovfestet åpningstid mellom 8:59 og 9:00
Vis hele sitatet...
Da kjøper du billig smuglerhasj...
▼ ... over en uke senere ... ▼
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Tror ikke hasjen hadde blitt så mye dyrere en det den er idag,
hvis det hadde blitt legalisert.

Vis det blir legalisert vil folk trolig få en helt annen holdning til stoffet.
I nederland gikk narkomisbruken sterkt ned etter at det ble lovlig.
Politiet får faktisk beskjed om å mer eller mindre drite i å ta folk for mindre mengder hasj, det er rett og slett ikke verdt papirarbeidet for dem.

Ellers er jeg veldig veldig enig i det de fleste har sagt her. For øyeblikket går de psykiske grensene et veldig annet sted enn lovens grenser, og det er det som er veldig dumt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ingen her som tenker på at man med fri hasj vil få ENDA et rusmiddelproblem med lovlige stoffer i tillegg til alkoholen? Å legalisere det vil, tror jeg, være feil, og man sender også ut et slags budskap om at "drugs er fett nok, de er der jo uansett, så hvorfor ikke legalisere". Samme argumentet kan man jo bruke på alle slags narkotika.

Uansett folkens: skal dere absolutt ha dere en bønne, så er det jo simpelt å få tak i enten det er lovlig eller ei.
Det og legalisere cannabis kan alltids sees fra forskjellige vinkler.
De som røyker til daglig vil sikkert finne dette meget positivt dermed også være blind for mye av det som blir medført ved denne lovgivningen..

Som Dekilaz nevte: "Ingen her som tenker på at man med fri hasj vil få ENDA et rusmiddelproblem med lovlige stoffer i tillegg til alkoholen?".

Ikke det at jeg er imot cannabis, men ettersom mange av landets befolkning katogoriserer cannabis med tyngre stoffer vil jeg ikke se det positive med og få dette legalisert.. Tenke seg og se sin sønn/datter fjern 24/7 kan ikke være så veldig bra, da man også vet av tidligere erfaring at man blir litt apatisk ved og røyke.

Jeg sier kanskje imot meg selv nå, men det beste er vel og sette seg ned med sine foreldre, diskutere saken, gi de informasjon for deretter og produsere egne planter.

Klarer du og holde kjeft om dette til kompiser og andre vil du minske risken for bøter og sånne saker + får en ny hobby og eget forbruk..
Tviler på at hasj noen gang kommer til å bli legalisert. Men det som det må bli en
slutt på er å kriminalisere brukerne. Jeg røyker, men jeg ser ikke på meg selv som en
kriminell. Jeg kjøper til eget bruk, men selger ikke. Så hva er det jeg gjør som i
folks øyne er så galt? Jeg er med på å støtte kriminell virksomhet, men denne
virksomheten tar jo ikke slutt ved at jeg slutter å røyke.
Bortsett fra det, så gjør jeg ikke noe galt.

Problemet er at når folk hører ordet hasj, så tenker de på narkotika, og tenker de på
narkotika, så ser de for seg en narkoman som står på Plata og er helt ødelagt. Men
virkeligheten er jo den at det er en ganske stor forskjell på hasj og heroin (og andre
sterke stoffer, som virkelig er farlige). DET ER FORSKJELL PÅ HASJ OG NARKOTIKA!

Jeg vet at det fins veldig mange som bare røyker, og lever et helt normalt liv "ved
siden av". Men disse kommer aldri fram, de blir heller aldri nevnt. Så det eneste folk
flest assosierer med hasj er de som det gikk til helvete med, de som begynnte på
heroin, og nå står på Plata.

Aller helst så skulle jeg ha sagt til alle i familien at jeg røyker hasj, men jeg kan
ikke det. Hvorfor ikke? Fordi hvis jeg gjør det, så kommer alle til å se ned på meg, og
tro det værste om meg. Men jeg kan si at jeg drikker nesten hver helg, og den eneste
reaksjonen jeg ville fått er; "Du må ikke drikke så mye".

Hvor er logikken? Alkohol ødelegger ganske mange familier og liv. Noe jeg tviler på at
hasj gjør.

Hasj er et rusmiddel, og alle rusmidler skal man ha respekt for. Mange klarer å holde
seg til hasj, mens noen begynner med andre stoffer. Men de som ikke har den respekten
for rusmidler de "ødelegger" for alle andre. Det er de som gir rusmidler et dårlig
rykte. Rusmidler behøver ikke være negativt.
Alkohol har mange negative sider, men klarer man å beherske seg, så er alkohol en
positiv ting, et godt eksempel på det er at man blir mer sosial og mer kontaktsøkende.
Hasj har også negative sider, f.eks så blir man veldig sløv. Men hasjen er veldig
beroligende, og det er ingenting som er bedre enn å fyre en liten en når man har hatt
en litt kjip eller hektisk dag.

Det blir på samme måte som med et våpen, et våpen brukt på riktig måte kan være en
positiv ting, men har man ikke respekt for våpenet så kan det for bli en negativ ting.

Poenget mitt er at fordi at noen ikke klarer å vise respekt for hasj som rusmiddel, så
skal alle straffes for det.

Hvis jeg blir tatt av purken med 1 g (med en verdi på 100 kr) på meg, så får jeg en
helvetes bot. Hadde jeg blitt tatt med en stjålet jakke til en verdi av det
mangedobbelte av det ene grammet, så hadde straffen blitt mye mindre.

Jeg tror at den eneste muligheten man har for å få hasj legalisert er å "komme ut av
skapet", og stå fram som en hasjrøyker. Hvis alle som røyker i Norge hadde stått fram,
så ville nok mange fått bakoversveis. Hvem ville for eksempel tro at den dyktige
klasseforstanderen i 3B har røkt hasj i 10 år?
Men som jeg skrev ovenfor, så er det vanskelig å stå fram, fordi man vet at man ville
kommet i en situasjon med familien som man helst vil unngå.

Narkotikapolitikken i Norge (og verden ellers) er bygd på fordommer, og antagelser.
Alle vet at teori og praksis er to helt forskjellige ting. Tenk dere hvordan teorien om
alkoholrusen ville sett ut på papiret.
-Folk blir sinnsyke
-Folk mister alle hemninger
osv osv
Hadde det ikke vært for at alkohol har vært hos oss så lenge, så hadde folk stolt på
teoriene og forbudt alkohol. Men vi vet at alkohol ikke nødvendigvis er slik som
teorien ville tilsi.
Men siden folk vegrer seg for å stå fram som hasjrøykere kommer politikerne til å stole
på teorien, og lage lover utifra den.

[edit]
Leste i Altaposten (lokalavisa i Alta) følgende sak:
Fem ungdommer i alderen 16-21 år ble onsdag kveld tatt med mindre mengder narkotika. Ungdommene er skoleelever i Alta.

Onsdag kveld gjennomførte politiet i Alta en uroaksjon der de foretok ransaking av et bolighus i Alta.
I huset beslagla politiet mindre mengder hasj, omlag fire brukerdoser, samt en del brukerutstyr for hasjrøyking. Fem ungdommer i alderen 16-25 år befant seg i huset da politiet kom inn uanmeldt.

Nye brukere

Spesialetterforsker Geir Kolstad forteller til Altaposten at samtlige fem har erkjent bruken av narkotika. Ingen av disse har tidligere vært registrert hos politiet med narkotikasaker. Kolstad vil ikke utdype noe om omstendighetene i forkant av aksjonen.

Ungdommene som er i alderen 16-21 år er alle bosatt i Alta og går på skole. Det var tre jenter og to gutter. Tidligere denne uken skrev Altaposten en sak om at narkomiljøet vokser i Nordlysbyen.

– Dette er et klart eksempel som viser at yngre folk misbruker narkotika og at veldig mange unge jenter er i narkotikamiljøet nå sammenlignet med tidligere, medgir Kolstad, som jobber kontinuerlig med narkosaker i politiet i Alta.

Han forteller at ungdommene vil få straffereaksjoner i form av et forelegg fra påtalemyndighetene. Da for bruk og besittelse av narkotika.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om 5 ungdommer som blir tatt med 4 G hasj (går utifra at de mener at en brukerdose er 1g), og dette er utrolig lite hasj, faktisk under 1g pr person. Her har politiet tydeligvis brukt endel ressurser på å få denne "storfangsten".

Slik legges narkosaker fram i media. Denne saken gjaldt bare hasj, men de som leser saken (og ikke vet mer om hasj enn det de har lest) ser nok for seg et gjeng med ungdommer som ligger i hver sin stol med en sprøyte i armen, og med en framtid som kriminell narkoman.

Så hva oppnådde egentlig politiet med denne aksjonen? Tror ikke noen av disse personene kommer til å slutte å røyke, så det eneste som har skjedd er at de nå får en bot og noe på rullebladet. Samtidig som de er blitt hengt ut i media. Og Alta er såpass lite at det tar ikke lang tid før hele Alta vet hvem disse personene er. Og pga at media er så flinke til å framstille alle hasjsaker på lik linje med saker som gjelder tyngre stoffer, så kommer folk flest til å tro at hasj er minst like ille som heroin.
Alt dette blir disse personene utsatt for, bare fordi de ville slappe av med en liten røyk. Hadde de derimot vært ute og gjort faenskap (som hadde gått utover andre), så ville de nok ikke fått halvparten av de reaksjonene de fikk nå.

Jeg sliter så jævlig med å se logikken i slike saker
Sist endret av Xtrax; 1. november 2002 kl. 14:21.
Xtrax : Jeg ville bare bemerke at dette var en meget bra skrevet post med gode argumenter. Jeg er 100% enig.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/29/291318.html

Den diskusjonen er et godt eksempel på hva jeg vil fram til. Hvem burde politkerne høre mest på angående hasj-politkken? En som har røkt hasj i 13 år, eller en som bare har lest skremselspropaganda og teorier?
Det virker som om Osmund Kaldheim og Jørn Holme bare sitter og gulper opp løgner de har fått servert :
Det foreligger internasjonal solid forskningsmessig dokumentasjon på fysiske og psykiske skadevirkninger av hasj. Omfattende bruk kan resultere i luftveislidelser, svekket korttidshukommelse, økt kreftrisiko, svekket utvikling og lavere fødselsvekt hos fostre, kortvarige psykotiske reaksjoner. Det er også indikasjoner på at latent sårbarhet for schizofreni kan forløses gjennom bruk av hasj.
Vis hele sitatet...
Herregud..

Skulle ønske NORMAL var et politisk parti.. De hadde glatt fått min stemme..
Opprinnelig postet av -LakaBrent-

Jeg tror faktisk ikke at jeg er for legalisering (selv om jeg røyker). Hvis hasj hadde blitt omsatt lovlig i butikker/coffee-shops/whatever hadde nok Staten helt fint greid å koke ihop noen nye lover og regler angående avgifter på det.. Vi hadde sikkert endt opp med å betale 400-500,- pr. gram.

Dessuten føler du deg mye tøffere når du røyker og vet at det er ulovlig
Vis hele sitatet...
Tviler på at vi måtte ha betalt så mye mer en normal gatepris i dag egentlig, hvis staten ville kontrolert hasj salget så hadde nok satt en pris som ikke er særlig høyere en gatepris, hvorfor skulle noen gidde å kjøpe fra coffeshops da? Dessuten så kan du jo tenke deg hvor mye bakmennene tar for å smugle, pluss 1 ledd og 2 ledd osv (smugleren->dealer->dealer->kjøper).
Vet ikke om jeg ville følt meg så tøff når boten på noen tusen kommer og narkotikamisbruk kommer på rullebladet men.
Noen som vet hva en kanne med 96% kostet før Vinmonopolet ble etablert? 50-60 kroner kanskje? (husk at Vinmonopolet ble etablert i 1922..) Likevel er det merkverdig mange som kjøper sprit til 300 kroner (for 7dl) i dag. Folk likte at de kunne kjøpe sprit som de kunne drikke med god samvittighet, uten å engste seg for om naboen hadde pisset i spriten eller ikke. Folk likte Vinmonopolet.

postet av Bananeter :
...hvis staten ville kontrolert hasj salget så hadde nok satt en pris som ikke er særlig høyere en gatepris, hvorfor skulle noen gidde å kjøpe fra coffeshops da?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er et spørsmål om tid før hasj legaliseres i Norge. Kanskje 5 år? 10 år? 25 år? Vanskelig å si.. Det som derimot ikke er fullt så vanskelig å si er at folk kommer til og gidde å kjøpe dyr hasj i coffeeshops. Hvorfor? Fordi at da kan folk være sikker på at de får et gram hvis de betaler for et gram og da kan folk være sikker på at de får kvalitets-hasj, og ikke hasj som er blandet ut med modeller-kitt eller lacet med et eller annet merkelig sprøytemiddel...


(edit:skrivefeil)
Sist endret av LakaBrent; 1. november 2002 kl. 16:25.
Tviler på at vi måtte ha betalt så mye mer en normal gatepris i dag egentlig, hvis staten ville kontrolert hasj salget så hadde nok satt en pris som ikke er særlig høyere en gatepris, hvorfor skulle noen gidde å kjøpe fra coffeshops da? Dessuten så kan du jo tenke deg hvor mye bakmennene tar for å smugle, pluss 1 ledd og 2 ledd osv (smugleren->dealer->dealer->kjøper).
Vis hele sitatet...
Jaja, men tenk på hvor gyselig mange ledd som kommer til å ville ha en bit av kaken hvis det blir lovlig (storspisere markert med STORE bokstaver). Produsent-importør-distributør-SELGER og ikke minst STATEN.
Xtrax: den dagbladet linken var ganske enkelt genial.. se på argumentene fra anti-legaliserings siden, den samme skremselspropagandaen de brukte for å skape lover mot cannabis i førstinga. også ser du på de faktisk veldokumenterte motargumentene.. herregud så blinde folk er..

en annen ting mange snakker om her er jo hvor farlig heroin/amfetamin etc er. grunnen til dette kommer av samme propagandaen som fører til at cannabis blir sett på slik det blir. faktum er at heroin, kokain og amfetamin, brukt rett og forsiktig, ikke skaper de store skadene folk vil ha det til.
sant, brukt hardt blir du som de du ser på plata, men alt koker ned til misbruk/bruk.
bruk er bra, misbruk er ikke bra, gjelder så og si alle stoffer.

brukt ansvarlig og rett er det lite du klarer å dø av...

[edit] og, hvis vi hadde legalisert det ville jo sannsynligvis straffen for å dyrke enten falt bort eller blitt senket drastisk, og det å dyrke koster tilnærmet 0,- :P [/edit]
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
[quote]Opprinnelig postet av araziel
[faktum er at heroin, kokain og amfetamin, brukt rett og forsiktig, ikke skaper de store skadene folk vil ha det til.]

Jeg tror de fleste av de som har prøvd Heroin ikke har helt kontroll og ikke vet forskjell på bruk og misbruk.
Fri Hasj ?
Jeg synes heller at alle narkotiske stoffer skal renses ut av landet!
Istede for gjør det lovlig, burde det bli strengere straff!
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Men burde de ikke skille Sterke og svake stoffer!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av SkiM
Fri Hasj ?
Jeg synes heller at alle narkotiske stoffer skal renses ut av landet!
Istede for gjør det lovlig, burde det bli strengere straff!
Vis hele sitatet...
Hasj er ikke mer narkotisk stoff en øl, hva som er definert som narkotika og ikke er bare synsing av politikerne.
Isåfall burde alkohol bli kriminalisert også, eneste grunnen til at det ikke blir det er at det er mange store selskaper som tjener ca$h på folks alkoholforbruk.
Det var jo derfor cannabis ble ulovlig til å begynne med å, fordi den industrielle hampindustrien ville gjort at mange store selskaper ville tapt markedsandeler på starten av 1900-tallet. Så de gjorde det bare ulovlig.
Hajs er narkotisk stoff! Alkohol er ikke!
Alkohol er en ting som har vært det siden før jesus ble født.. Og det har alltid vært lovelig! Hvis hasj hadde hatt samme bakgrunden så kunne jeg gått med på at det ikke var no mere narkotisk stoff en alkohol.. Men sånn er det ikke!
Hasj er ett narkotisk stoff, alkohol er ikke.. Sånn kommer det alltid til å være!
Opprinnelig postet av SkiM
Hajs er narkotisk stoff! Alkohol er ikke!
Alkohol er en ting som har vært det siden før jesus ble født.. Og det har alltid vært lovelig! Hvis hasj hadde hatt samme bakgrunden så kunne jeg gått med på at det ikke var no mere narkotisk stoff en alkohol.. Men sånn er det ikke!
Hasj er ett narkotisk stoff, alkohol er ikke.. Sånn kommer det alltid til å være!
Vis hele sitatet...
Skulle ønske at ingen oppfant cannabis!

Men fra spøk til alvor; Eneste problemet jeg ser med å legalisere hasj/hamp/cannabis er at det kommer i tillegg til alkohol. Men hadde det vært opptil meg hadde jeg tillatt det.
Opprinnelig postet av SkiM
Hajs er narkotisk stoff! Alkohol er ikke!
Alkohol er en ting som har vært det siden før jesus ble født.. Og det har alltid vært lovelig! Hvis hasj hadde hatt samme bakgrunden så kunne jeg gått med på at det ikke var no mere narkotisk stoff en alkohol.. Men sånn er det ikke!
Hasj er ett narkotisk stoff, alkohol er ikke.. Sånn kommer det alltid til å være!
Vis hele sitatet...
nå må jeg nesten bare kverrulere litt her..

det med alkohol er at dette må produseres..

cannabis er en ugress plante som har fått stempel som narkotika ettersom det er stimulerende. cannabis kan benyttes innen industri, noe som er bra for miljøet, ettersom hamp er nedbrytbart og dessuten et meget sterkt fiber material.

dessuten vil jeg nesten tørre og påstå at cannabis har vært tilgjenglig siden noen hundre år før man i det helke tatt fant på og konsumere alkohol, bare det at det ikke ble oppdaget i den vestlige verden før på rundt -50 tallet, men ble først populært i norge på -60 tallet.

og en annen sak.. definer "narkotika".. vil ikke alkohol passe inn i denne gruppen ettersom alkohol dreper fler folk pr år en cannabis noen sinne vil komme til og gjøre..

Opprinnelig postet av Pydetja
Jaja, men tenk på hvor gyselig mange ledd som kommer til å ville ha en bit av kaken hvis det blir lovlig (storspisere markert med STORE bokstaver). Produsent-importør-distributør-SELGER og ikke minst STATEN.
Vis hele sitatet...
Vil ikke tro at det vil bli så mange flere ledd enn max 3..
tillverker/staten -> selger -> kjøper.
De vil nok ikke importere cannabis, da det vil koste mye mindre og produsere dette selv i landet. Man har jo resurrser til og dyrke det meste innen sativa og indica her till lands..
Opprinnelig postet av SkiM
Hajs er narkotisk stoff! Alkohol er ikke!
Alkohol er en ting som har vært det siden før jesus ble født.. Og det har alltid vært lovelig!
Vis hele sitatet...
Alkohol var faktisk ulovlig før det også. Og i sentral asia har cannabis vært i bruk helt siden ca. 3000 år f.kr.

Og hva er det som gjør hasj så mye mer narkotisk en alkohol egentlig?
..en annen ting mange burde tenke over her er at hva som er lovlig/ulovlig i de fleste land i dag ble fastsatt før vi hadde noen begrunnet forskning på området. lovene ble tvunget gjennom v.h.a propaganda og direkte løgn fra myndighetenes side (se på USA rundt 1930-40), grunnene til dette er både industri, religion og menneskelig dumhet.

dette burde jo få noget oppegående mennesker til å tenke seg litt om når det gjelder hvor farlige stoffer er etc, spesielt med tanke på nyere forskningsrapporter som er publisert både her og der i internasjonale tidsskrifter..
Opprinnelig postet av rune420
Alkohol var faktisk ulovlig før det også. Og i sentral asia har cannabis vært i bruk helt siden ca. 3000 år f.kr.

Og hva er det som gjør hasj så mye mer narkotisk en alkohol egentlig?
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Norge, ikke asia
Opprinnelig postet av SkiM
Jeg bor i Norge, ikke asia
Vis hele sitatet...
Dette begynner å bli latterlig. Har du ikke noen gode argumenter mot/for legalisering kan du like godt ti still.
Jeg bor i Norge, ikke asia
Vis hele sitatet...
Så din konklusjon er at cannabis er et narkotikum i Norge, men ikke i i Asia? Etter minmening er det virkningen på kroppen som avgjør om et stoff er narkotisk eller ikke. Ordet narkotisk betyr jo noe sånt som "sløvende/avslappende" (jfr. "narkose") og jeg vil si at alkohol passer like godt til den beskrivelsen som cannabis.
Opprinnelig postet av SkiM
Jeg bor i Norge, ikke asia
Vis hele sitatet...
Bra argument
Opprinnelig postet av Hellwar
Så din konklusjon er at cannabis er et narkotikum i Norge, men ikke i i Asia? Etter minmening er det virkningen på kroppen som avgjør om et stoff er narkotisk eller ikke. Ordet narkotisk betyr jo noe sånt som "sløvende/avslappende" (jfr. "narkose") og jeg vil si at alkohol passer like godt til den beskrivelsen som cannabis.
Vis hele sitatet...
Nei! Det var snakk om alkohol hadde vært lovelig eller ikke..
Og en eller annen kom med at det hadde vært ulovelig i ASIA for leeeenge siden.. Da er svarte, jeg bor i Norge.. Og om det har vært ulovelig i asia burde ikke ha no påvriking om hasj skal bli lovelig i Norge!
Opprinnelig postet av SkiM
Nei! Det var snakk om alkohol hadde vært lovelig eller ikke..
Og en eller annen kom med at det hadde vært ulovelig i ASIA for leeeenge siden.. Da er svarte, jeg bor i Norge.. Og om det har vært ulovelig i asia burde ikke ha no påvriking om hasj skal bli lovelig i Norge!
Vis hele sitatet...
Du misforsto...

Du sa først: Alkohol er en ting som har vært det siden før jesus ble født..
Til det svarte jeg: i sentral asia har cannabis vært i bruk helt siden ca. 3000 år f.kr.

Du så også: Og det har alltid vært lovelig! Her mente jeg at alkohol faktisk har vært ulovlig i Norge også. Men etter å ha gjort litt research ser jeg at det kun var brennevin som var ulovlig.
vi har da den berømte forbudstida i USA på 30-tallet da alkohol va ulovelig i usa å mafiaen blomstra
Det som er noe av problemet i dag, er at det går en sterkere rusmessig grense mellom hasj og sterke stoffer, enn mellom cannabis og alkohol. Dermed er det ikke samsvar mellom realiteter og lovverket, og mange mister respekten for lovverket.

Dette fører til at det blir lettere å prøve sterkere stoffer, siden en psykologisk grense allerede er brutt ved å bryte loven, mens den samme grensen for mange følger effekten av rusen, dvs at den samme grensa istedet går mellom cannabis og sterke stoffer... Det blir ingen "klar" grense, man hadde fått gjort denne grensa mye sterkere ved å endre loven, siden man ikke kan endre effekten av rusen.

Det er egentlig helt latterlig å sidestille hasj og f.ex heroin/cola/etc... Effekten av hasj er mye mer nærliggende alkohol, det er faktisk mer naturlig enn alkohol (i motsetning til de fleste andre sterke stoffer jeg kan komme på...), og det er omtrent umulig å få i seg en overdose (eneste mulighetene er vel å spise _utrolig_ store mengder, eller å drikke thc-olje) - i sterk motsetning til f.ex. alkohol, som her minner mer om diverse sterke stoffer!

Lovverket drar rett og slett streken på et veldig unaturlig sted... det er kun gamle kulturforskjeller som er begrunnelsen her, og det tror jeg kommer til å føre til at det blir endringer etterhvert. Bare se - debatten blir vanligere og vanligere, det blir mer og mer akseptert, og argumentene MOT blir jo ikke akkurat flere...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
her i nord blir det et helvetes oppstyr bare du er borti litt hasj,ser hele tiden i lokalavisen om folk som blir tatt med noen G,3-4000 kr i bot.Folk er ikke mye liberal.

Tenk litt på dette:
I Oslo er det 4 ganger så mange overdoser som i Amsterdam.
Oslo har noen og 500 000 innbygere,Amsterdam har ca. en million
Master debater
Dekilaz's Avatar
Mantus: Overdoser med heroin, vel å merke. Ikke hasj/cannabis.
Opprinnelig postet av rune420
Alkohol var faktisk ulovlig før det også. Og i sentral asia har cannabis vært i bruk helt siden ca. 3000 år f.kr.

Og hva er det som gjør hasj så mye mer narkotisk en alkohol egentlig?
Vis hele sitatet...
Cannabis har vært brukt i norge fra år 700 og oppover, så du kan si at det er er en "forkastet del av kulturen vår"...

Jeg er sikker på at folk kommer og se tilbake på denne "forbudstiden" og le/synes det var latterligt.. Akkurat som man gjør i dag med brennvinforbudet osv..

I denne tråden har jeg ikke lest et eneste godt argument for og bevare forbudet.. Gått tomme, folkens?
Sist endret av kriss; 22. april 2003 kl. 22:38.
A: er hasj veldig farlig? -Nei
B: trenger vi hasj? -Nei
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Jeg synes cola burde vært kriminalisert jeg.
Opprinnelig postet av Pinh34d
A: er hasj veldig farlig? -Nei
B: trenger vi hasj? -Nei
Vis hele sitatet...
Det eneste mennesket trenger er

1.Mat
2.Vann
3.Husrom (eventuelt)

Hvem hadde gidda levd det livet? Get my point?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Har sine konsekvenser og da. Kjenner en fra nederland, hvor hasj er legalisert. Halvparten av ungdomsskoleelevene og studenter osv. kommer drit sløve på skolen nesten hver dag. Og selv om det blir satt en aldersgrense, hvor mange av dere har ikke drukket før dere ble 18?

Men ellers er det ikke noe særlig problemer Mye flere argumenter for en mot.. derfor:

JA til legalisering av hasj!
nO| |i, jada, men jeg tror hasj-spørsmålet har litt fler sider en de vi diskuterer rundt nå. Uten å ta et klart standpunkt, vil jeg kanskje påstå at de fleste personer som forsvarer fri hasj ikke helt har tenkt over hva slags virkninger det kan få.
jeg er ikke for fri hasj:
Opprinnelig postet av n0||i
Poenget med avkriminalisering er jo å la småbrukerne være i fred slik at staten kan prøve å bruke mer ressurser på nyttige ting, som f.eks. å stoppe storsmuglerne.

Og face it, legalisering er IKKE et veldig aktuelt tema i Norge, men avkriminalisering burde ikke være helt umulig.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se for meg et samfunn der du kan dra på butikken for å kjøpe deg ett par gram å røyke det på en offentlig plass.
Opprinnelig postet av Dekilaz
Mantus: Overdoser med heroin, vel å merke. Ikke hasj/cannabis.
Vis hele sitatet...
skulle kanskje nevnt at jeg prøvde å argumentere for avkriminalisering..er selvfølgelig snakk om heroin,ikke hasj.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av SkyFex
Har sine konsekvenser og da. Kjenner en fra nederland, hvor hasj er legalisert. Halvparten av ungdomsskoleelevene og studenter osv. kommer drit sløve på skolen nesten hver dag. Og selv om det blir satt en aldersgrense, hvor mange av dere har ikke drukket før dere ble 18?
Vis hele sitatet...
Samme tingen var på min ungdomskole!
Men det er ikke tilfellet, faktisk er det ferre som røyker hasj i nederland nå, enn før det ble avkriminalisert.
Kanskje vi burde forby kaffe, Zoloft og Prozac også, det er jo også narkotiske stoffer.

I California får kreft og AIDS pasienter marijuana på resept, for å dempe symptomene.
kan hasj hjelpe meg med influensaen min?