Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  126 14136
Jeg vet at det står i reglene at man ikke skal gå hit og få hjelp med lekser, men personlig har jeg flere ganger tenkt at det er veldig synd når litt avanserte realfagsspørsmål slettes. Synes det er kult med en liten grublis i ny og ne, så lenge nivået er litt over grunnskolematte.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
<snip>masse spørsmål om crew</snip>
Vis hele sitatet...

Vel, det er crew/mods som har plutselig/over lengre tid blitt inaktive så de har mistet posisjonen på den måten. Eller har trukket seg for andre grunner.

Når det kommer til forskjelligheter innad i crew er det store forskjeller. Vi er ikke en homogen makt-blokk selv om jeg skjønner at det kan se slik ut enkelte ganger. Personlig, det jeg slår hardest ned på er spam, refid og reklame, samt de som stjeler andre sitt arbeid for å presentere det som sitt eget. Mange andre ting som andre reagerer hardt på tenker jeg "la bli ligge litt". Det eneste jeg helt sikkert vet at vi alle reagerer likt på er at vi virkelig HATER folk som gir oss merarbeid, dvs folk som går inn for å bryte regler eller gjør alt for å vise at de ikke respekterer de avgjørelser som blir tatt.

Så var det det å finne nye crew. Man må finne folk man stoler på at ikke vil misbruke de mulighetene de får og at de takler de utfordringene man får. Jeg har fått trusler om bank, mord og noen få om bomber og eksplosiver. I et forholdsvis anonymt samfunn som dette er skal man ha tunga rett i munnen når noen kommer med personlige opplysninger om deg (*) og håper at det skal være nok til bøye deg til deres vilje. Det er også ... noen som har fått forespørsel om de kunne tenke seg å være crew/mod men som har takket nei. Så selv om vi over flere år har tenkt at 'den' personen passer, så er det de selv som må være villig. De aller fleste som er villig til å være crew er det fordi de ønsker seg den makten de tror vi har. De vil vi ikke ha.




(*) Nå har jeg kjørt med et og annet bevist valg siden jeg var 18 om å ikke skjule meg så alt for mye, men ikke gi ut så veldig mye når det kommer til personlige ting. Det hindrer ikke at jeg har fått meg en og annen god latter over folk som tror at som crew i et forum med diskusjonstemaer som muligens er på siden av loven ønsker å skjule dette for noen. Foreldrene mine vet og sjefer vet (de er medlem). Mammaen min bruker tidvis dette forumet i jobbsammenheng, så der har jeg måttet skuffe noen.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg vet at det står i reglene at man ikke skal gå hit og få hjelp med lekser, men personlig har jeg flere ganger tenkt at det er veldig synd når litt avanserte realfagsspørsmål slettes. Synes det er kult med en liten grublis i ny og ne, så lenge nivået er litt over grunnskolematte.
Vis hele sitatet...
De gangene trådstarter klarer å skjule at det er en skoleoppgave, så har de ofte fått stå i fred. Joda, vi har sett i ettertid at det er skolearbeid men innen den tid har det kanskje blitt svart fornuftig. Det forbudet ang skolearbeid og leksehjelp var det faktisk ikke crew/admins i sin tid som fikk gjennom, men vanlige brukere som var drittlei av det.
Jeg vet jeg tråkker i et minefelt her, for mine meninger på dette området er fullstendig irrelevante for de det gjelder. Men siden spørsmålet ble stilt, så føler jeg for å svare. Så får vi se om jeg greier å tråkke salaten uten å knuse serviset

Sitat av Realist1 Vis innlegg
@Myoxocephalus:
Det jeg leser ut fra dette avsnittet, er at du er misfornøyd med at du ikke kan se hvem som er VIF, og kaller det eksklusivitet og elitisme. Såvidt jeg husker, ble vel VIF-merket fjernet i sin tid nettopp på grunn av at folk var misfornøyd med at man kunne se hvem som var VIF, og at noen mente det var en verre, mer synlig, elitisme når brukere hadde et VIF-merke ved nicket.
Vis hele sitatet...

Nei, det jeg mener er at jeg er - 'misfornøyd' blir kanskje å ta litt hardt i - er skeptisk til hele ordningen. Det er ikke det at man kan se eller ikke se hvem som er VIF, men heller det at det ikke foreligger noen klare retningslinjer for hvem som blir det og hvorfor. La meg utdype litt: de som er VIF, mods, crew og whatnot er uten unntak oppegående folk som har vært her lenge og bidratt mye. Fint. Men... so what? Hvorfor er de der? Mods og crew skjønner jeg; de har en funksjon og gjør en viktig jobb på vegne av alle. Men VIFs?
Jeg overlater her ordet til Richard Feynann:
https://www.youtube.com/watch?v=f61KMw5zVhg
Nå er han kanskje litt mer... bombastisk enn meg, men likevel - jeg ser ikke poenget med gruppens eksistens. Folk som har flere tusen innlegg og har laget dusinvis av legendariske tråder, de er allerede høyt aktede og respekterte - det har vi jo endog eksterne forskere konkludert med! (For de som husker denne nokså underholdende saken)

Hvorvidt det står 'Very Important Freak' eller et slagord alle kjenner igjen eller ingenenting under nicket deres blir i så måte revnende likegyldig. Det er personen bak nicket som er relevant, enten det er en vif, admin eller vanlig bruker.

Hvis VIFs har adgang til andre deler av forumet, så er forsåvidt det noe jeg kan skjønne og respektere. Men da synes jeg det ville være bedre om prosessen bak utnevnelse var litt mer åpen. Dere kunne for eksempel ha hatt en egen tråd en plass der det ble postet fortløpende hvem som ble vif'a og hvorfor, så kunne folk kanskje gratulere vedkommende hvis de ønsket. Hvis hensikten er å gi vanlige brukere noe å strekke seg etter ville jo det være langt mer effektivt.

Det jeg prøvere å få frem er at måten vifs blir utnevnt på tilsynelatende er nettopp elitistisk og ekskluderende - det later til å skje på bakrommet, og ingen utenfor får viten hvem, hvordan eller hvorfor. Det er ikke sikkert at prosessen er slik, og jeg kan heller aldri huske å ha sett en vif som ikke fortjente tittelen. Det angår heller ikke meg direkte, men jeg synes dette opplegget har en liten eim av 'frat boys' hengende over seg, og jeg syne sdet er uheldig. Når det først dukket opp en tråd der slike temaer blir diskutert, så falt det meg naturlig å påpeke det, selv om det egentlig ikke raker meg.
Myoxo: Du har mange gode poenger, som jeg selv har vært inne på flere ganger.
Men nå når VIF-benevnelsen er fjernet fra brukerne, er det jo ikke lenger et tema?
De gamle traverne som høster KP bare de åpner kjeften vil jo fortsette å få det i all evighet, det er ikke noen vei tilbake fra det nå, men det er heller ikke problematisk så vidt jeg ser det.

Folk som føler seg overkjørt, som jeg ofte har gjort, har jo ikke annet valg enn å steppe opp gamet sitt og komme med saklige motsvar.
Om man virkelig har motstridende meninger som man mener man kan backe opp, er det jo bare å kjøre på.
Utfordre makten!
Antall KP definerer ikke "vinner" av debatten, så folk bør ikke tenke på det, men heller tenke på å formulere seg på en retorisk overbevisende måte.
I ethvert miljø, gruppe, klubb, bekjentskapskrets etc. er det en hard kjerne av de "aller kuleste". Ingen grunn til å irritere seg over det, du får det mye bedre om du bare gir faen. I en eller annen gruppering er sikkert du blant den harde kjernen også.

Og alle slike forum jeg vet om har flere hemmelige rom for de innviede. Jeg hadde blitt overrasket om det ikke var noen her og, men har aldri hørt noe om det. Skjønner uansett ikke hvorfor det skal være en slags offisiell utvelgelsesprosess mht hvem som er VIF. Bursdagsbarnet får alltid bestemme hvem han skal sitte ved siden av.
Syntes det er litt strengt ja. Men så er jo dette ikke en offentlig side og de som styrer den kan gjøre hva f de vil
Har fått slettet en del innlegg ja, i politiske diskusjoner.

Har droppet politikk akkurat her. For det er jo ikke noe vits når jeg har har brukt masse tid på å skrive et svar, så forsvinner det helt uten grunn.
Moderator har et annet politisk syn enn det jeg har. Men som mange sier - det er et privat forum. Jeg kan velge å poste her, og jeg må bare akseptere hva de gjør.

Men det er høyst risikabelt å diskutere politikk her! Så dette holder jeg meg stort sett unna.
Sist endret av JohnGalt; 17. november 2013 kl. 01:43.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Har fått slettet en del innlegg ja, i politiske diskusjoner.

Har droppet politikk akkurat her. For det er jo ikke noe vits når jeg har har brukt masse tid på å skrive et svar, så forsvinner det helt uten grunn.
Moderator har et annet politisk syn enn det jeg har. Men som mange sier - det er et privat forum. Jeg kan velge å poste her, og jeg må bare akseptere hva de gjør.

Men det er høyst risikabelt å diskutere politikk her! Så dette holder jeg meg stort sett unna.
Vis hele sitatet...
prøver du å hentyde her at fordi moderatorene her har et annet politisk syn enn deg så sletter de postene dine? I så fall går det i mot min erfaring - ser gang på gang politiske innlegg som står stikk i strid med polistiske synet til mange av moderatorene, og disse innleggene får stå her.

Vil heller tro innleggene som slettes faller inn under:
- Direkte hatske ytringer som ikke fordrer debatt
- Løse påstander uten kilder eller argumentasjon
- Offtopic i forhold til trådens emne

Men det er selvfølgelig mye lettere å bare skylde på "moderator er uenig med meg og slettet innlegget" i stede for å innse at innlegget var generelt søppel og egentlig ikke bidro til debatten.
Sist endret av etse; 17. november 2013 kl. 01:50.
Sitat av etse Vis innlegg
prøver du å hentyde her at fordi moderatorene her har et annet politisk syn enn deg så sletter de postene dine? I så fall går det i mot min erfaring - ser gang på gang politiske innlegg som står stikk i strid med polistiske synet til mange av moderatorene, og disse innleggene får stå her.

Vil heller tro innleggene som slettes faller inn under:
- Direkte hatske ytringer som ikke fordrer debatt
- Løse påstander uten kilder eller argumentasjon
- Offtopic i forhold til trådens emne

Men det er selvfølgelig mye lettere å bare skylde på "moderator er uenig med meg og slettet innlegget" i stede for å innse at innlegget var generelt søppel og egentlig ikke bidro til debatten.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg har opplevd, ja. Etter det jeg husker så leste jeg godt gjennom reglene. Men de har et ess i ermet: Nemlig regel #9. "Bruk sunn fornuft". Og det er jo et ganske åpent spørsmål hva som går under "sunn fornuft" oppe i deres hode. Men for all del, det er deres forum.

Jeg har et eksempel jeg har tatt vare på, men tør selvfølgelig ikke å post edet her. Du kan få det på PM hvis du vil
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Det er det jeg har opplevd, ja. Etter det jeg husker så leste jeg godt gjennom reglene. Men de har et ess i ermet: Nemlig regel #9. "Bruk sunn fornuft". Og det er jo et ganske åpent spørsmål hva som går under "sunn fornuft" oppe i deres hode. Men for all del, det er deres forum.

Jeg har et eksempel jeg har tatt vare på, men tør selvfølgelig ikke å post edet her. Du kan få det på PM hvis du vil
Vis hele sitatet...
jeg tror du fint kan poste slike ting her, om du virkelig mener at moderatorer aktivt sensurerer ting kun fordi det er uenige. På den måten kan det "komme frem i lyset". Problemet er bare at jeg misstenker at det finnes helt andre årsaker til det ble slettet enn at moderator var uenig.

Og hva er det værste som kan skje om du poster eksempelet ditt her, så man kan få det med i debatten og bruke som eksempel på god/dårlig moderering? At posten blir slettet?
Sist endret av etse; 17. november 2013 kl. 02:00.
Jeg besvarte åpningsinnlegget her:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=177675

Jeg er 17 år gammel og begge foreldrene mine stemmer på FRP, og de sier at når jeg blir gammel nok burde jeg også gjør det. Jeg har jo prøvd å snakke med dem om det, fordi jeg vil vite mer om de ulike partiene. Men hver gang vi snakker om det snakker de bare positivt om FRP og negativt om AP.

Jeg har snakket med folk på skolen om det og har fått hørt deres meninger og synspunkter. Men de snakker mest om alkohold grenser og sånt.

Så det jeg virkelig lurer på er hvilket parti burde man stemme på? Jeg er en person som mener at alle mennesker har rett til å få en sjanse, uavhengig av foreldrene sin status i samfunnet. Hvilket parti stemmer du på, og hvorfor gjør du det?
Vis hele sitatet...
Med mitt svar (ble slettet):

Stemmer DLF. Det er det eneste prinsippielle, liberalistiske partiet i Norge, som støtter menneskets rett til å bestemme over sin egen kropp og eiendom fullt ut. Samtidig skal de som prøver å bestemme over andre med makt straffes hardt (voldtekt, svindel etc). DLF står for like muligheter uansett hvilke foreldre du har.
Vis hele sitatet...
Ok greit nok at jeg ikke råder han til å stemme noen av partiene han ville stemme (FRP eller AP), men andres innlegg ble ikke slettet som snakket om andre partier. f.eks. her:

http://freak.no/forum/showpost.php?p...1&postcount=20

Hvilket parti, AP eller FRP? Det finnes mange andre politiske partier i Norge.

Du kan ikke la foreldrene dine "overtale" deg til å stemme FRP. Selv er jeg for Rødt, og er medlem i RU. Hvorfor? Fordi de faktisk gjør det de står for, og de står for veldig mye av det jeg personlig står for. Men, som alle partier, så står Rødt også for et par ting jeg ikke står for. Men sånn er det med alle partier, uansett. Du må bare bestemme hvilket parti som står for de "viktigste" sakene du står for.

Et personlig eksempel er EØS avtalen og medlemskap i EU. EU kan brenne i helvete, mener nå jeg; og det gjør også Rødt! Det er ihvertfall mitt råd; Gå for det partiet som står for flest av de sakene du også står for! IKKE la andre bestemme over din egen stemme, og ikke tenk overfladisk!
Vis hele sitatet...
Og http://freak.no/forum/showpost.php?p...1&postcount=28

Selv støtter jeg Venstre, de har en fin balanse: Staten skal sørge for at alle har de mest essensielle, grunnleggende levevilkår (offentlig tilbud av helsetjenester, skolegang, infrastruktur, etc), men samtidig sørge for at du får gjøre i stor grad det du selv ønsker, med mindre det går på bekostning av det andre ønsker, og deres frihet. Om du vil, skal du få velge å gå til en privatklinikk, eller til en privatskole. De støtter miljøet (ikke nødvendigvis fordi de tenker "ÆÆÆ, GLOBAL OPPVARMING", men at miljøet er en ressurs som bør forvaltes skikkelig), er imot bl.a. datalagringsdirektivet (da dette går imot din frihet), støtter et fritt, sundt, konkurrerende marked, og generelt har en veldig pragmatisk (praktisk) tankegang.
Vis hele sitatet...
Og det er sikkert mange fler som er lik mitt innlegg.

Så hvorfor ble mitt slettet? Jeg fikk aldri noe svar da jeg henvendte meg. Jeg har blitt slettet mange andre ganger selv om jeg har argumentert med saklige argumenter osv, men bevisene har forvitret, er lenge siden. Og noen ganger ble innleggene slettet ca 1 min etter jeg postet, så jeg fikk aldri "reddet" det igjen.

Hvis det er berettiget så vennligst fortell meg! Jeg fikk ikke noe svar på grunnen, og muligens er jeg blind / dum?
Og hvis regler skal gjelde - så burde det jo være likt for alle!
Sist endret av JohnGalt; 17. november 2013 kl. 02:15.
Jeg mener også å ha sett at noen politiske tråder blir slettet ganske fort, spesielt de med høyreorientert slagside. Samtidig får endel andre slepphendte tråder i motsatt ende av skalaen stå, så kanskje vi kunne hatt litt mer takhøyde?

De få gangene flere i crewet engasjerer seg i samme debatt virker det som man har felles synspunkt i nesten samtlige saker. Noterte meg også at en av moderatrorene i en tråd kalte dagens regjering for "blåbrun".
Sist endret av Minervia; 17. november 2013 kl. 02:25.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Folk som føler seg overkjørt, som jeg ofte har gjort, har jo ikke annet valg enn å steppe opp gamet sitt og komme med saklige motsvar.
Om man virkelig har motstridende meninger som man mener man kan backe opp, er det jo bare å kjøre på.
Utfordre makten!
Antall KP definerer ikke "vinner" av debatten, så folk bør ikke tenke på det, men heller tenke på å formulere seg på en retorisk overbevisende måte.
Vis hele sitatet...
Innlegget er jeg enig i, og det som er i fet skrift er noe irriterende som jeg også har oppdaget allerede i starten min her;

Nemlig det er dessverre altfor mange av "de nye"(beklager uttrykket hvis noen "nye" føler seg støtt) som helt seriøst tror på. Enkelte brukere med lang fartstid og med høy Kp-ratio ift innlegg tenderer til å få, ...som nettopp så godt sagt av flere over meg, ...å få Kp med samme gang de åpner kjeften/taster noe på PC'en sin - av "de nye", - eller av fanboys.

Men også tror man eksempelvis;
> at antall Kp bestemmer "hvor smart" du er.
> at antall Kp viser den faktiske respekten du har på forumet.
> eller at antall Kp har noe med selve fartstiden på forumet.
> at en som har svært høyt antall Kp, på generell basis har "rett" i en (vilkårlig) diskusjon.

Jeg har tatt til orde for en liten reform av Kp-systemet, men for all del det fungerer helt greit sånn som det er nå bare så dét er sagt. Problemet kommer i listetråder der Kp betyr "jeg er enig" istedet for "poeng til kvalitet".

(selvfølgelig tror ikke *alle* nye på alt dette som er nevnt, kanskje er det bare en minoritet, men det er dessverre mange nok som er i den 'båsen')
Sist endret av aeon_illuminate; 17. november 2013 kl. 04:47.
En annen ting der Aeon, er jo at jeg får inntrykket av at de som er populære / moderatorer / crew får generelt mye mer KP uansett, noe jeg har mistenkt kan ha vært fordi dem rett og slett har den tittelen dem har.

Vi snakker da massevis av KP på noe som ikke engang er et så godt og konstruktivt svar som det burde vært(Innlegg som foreksempel "Nei, det stemmer ikke."-ish typer.), har flere fått for seg dette? At de for eksempel NSO eller lignende får KP fordi h*n er den h*n er? Som om det var en selvfølge at h*n skulle få KP?

Denne skepsismen er ikke misunnelse ovenfor KP-poeng, bare så det er klart.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Enoe jeg har mistenkt kan ha vært fordi dem rett og slett har den tittelen dem har.
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at ... vel, vi styrer ikke KP. Hvis vi skulle få mer KP enn andre (noe du forøvrig kan ha rett i, jeg har ikke sett det selv), så er det brukerne som gir oss det. Det er ikke noe til hinder for at du kan gi KP til alle uansett hva de skriver eller ikke. Eller du kan gi til bare de som er crew. Vi bestemmer ikke, kan ikke bestemme over den funksjonen.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Problemet kommer i listetråder der Kp betyr "jeg er enig" istedet for "poeng til kvalitet".
Vis hele sitatet...
Hva er den store forskjellen på "jeg er enig" og "poeng til kvalitet" når den personen som gir det kanskje ikke har samme synet på kvalitet som du har?

Et av ønskene våre (crew/admins) med KP var nettopp å bli kvitt de 10k+ postene som oppsto med en quote av hele teksten til noen og "jeg er enig". All den tid "kvalitet" er subjektivt er det opp til giver å bestemme kvalitet.

Til det formålet har KP fungert ypperlig.
skjønner at dette er et privat forum og at det sikkert er nok av søppelposter å ta av. Men hvor mange gode poster har vi ikke mistet(etter moderering) og hvor mange bra vil aldri bli postet fordi man er redd for å måte på en lunefull moderator?
En annen ting er fredning av enkelte brukere som kan si mer eller mindre det de vil inkl. sjikane av andre brukere , mens motmæle blir fjernet.
Sitat av _makan Vis innlegg
En annen ting er fredning av enkelte brukere som kan si mer eller mindre det de vil inkl. sjikane av andre brukere , mens motmæle blir fjernet.
Vis hele sitatet...
Har du noen eksempler på dette?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Har du noen eksempler på dette?
Vis hele sitatet...
Mener du f.eks dette er helt legit?

Ehh ja, det var en temmelig opphetet diskusjon, men seriøst. Det virker fra fleres side her som om det er ulike standarder for ulike brukere - på samme tid og sted. Dette over var muligens et kroneksempel, men det er flere.


I det hele tatt hadde jeg giddet å bruke tid og hadde jeg hatt ork ville jeg nok ha funnet endel eksempler. Dette gjelder slett ikke bare crewet, men i enda større grad enkeltmoderatorer som er særdeles frekke i språket (langt fra alle er det, men flere er, og dere gjør ingenting med det).

Grunnen til at jeg fortsetter med disse greiene i tråden her (og jeg kan godt skjønne at det oppfattes som gnåling), er at bl.a jeg også ønsker forumet på et greit nivå. Da kan dere ikke ha ulike normer for de som er lenger oppe og de som er nybegynnere...

...En ting til, det ser ikke ut som dere heller ønsker å ta til dere kritikk, det meste av kritikken her i tråden har vært neonlunde konstruktiv, og hver gang prøver crew/mods her å forsvare dagens standard og metoder uten å være spesielt åpen for innspill .

Sitat av meitemark Vis innlegg
Hva er den store forskjellen på "jeg er enig" og "poeng til kvalitet" når den personen som gir det kanskje ikke har samme synet på kvalitet som du har?

Et av ønskene våre (crew/admins) med KP var nettopp å bli kvitt de 10k+ postene som oppsto med en quote av hele teksten til noen og "jeg er enig". All den tid "kvalitet" er subjektivt er det opp til giver å bestemme kvalitet.

Til det formålet har KP fungert ypperlig.
Vis hele sitatet...
Kp-systemet fungerer greit som det er nå, imo. For min del ville jeg kanskje ha vendt tilbake til pre-2008 (??) der det var et begrenset antall Kp en bruker kunne gi / gi til en annen bruker, il.a en dag. Det har fra en tid til en annen gått helt inflasjon i Kp-bruken, men jeg skal ikke si andre forumer har et så mye bedre system.
Diskusjon.no's pluss-system er nå greit.

................
Ikke misforstå; forumet er bra og det er enestående av sitt slag i Norge hvertfall. Men dere bør også være åpne for innspill og kritikk, that's basically it.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Mener du f.eks dette er helt legit?

Ehh ja, det var en temmelig opphetet diskusjon, men seriøst. Det virker fra fleres side her som om det er ulike standarder for ulike brukere - på samme tid og sted. Dette over var muligens et kroneksempel, men det er flere.
Vis hele sitatet...
Jeg har gått gjennom tråden. Ingen innlegg har blitt fjernet der, og DumDiDum og andre har stått fri til å debatere som de vil.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

[...]

...En ting til, det ser ikke ut som dere heller ønsker å ta til dere kritikk, det meste av kritikken her i tråden har vært neonlunde konstruktiv, og hver gang prøver crew/mods her å forsvare dagens standard og metoder uten å være spesielt åpen for innspill .

[...]
Vis hele sitatet...
Jeg har lest samtlige innlegg her, og jeg personlig syns det er veldig spennende å høre hva dere har å si. Det er ikke alt vi velger å kommentere eller diskutere her i plenum, men kommentarer og innspill blir i høyeste grad tatt til etterretning.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
En annen ting som ingen har nevnt til nå er hvilket negativt resultat denne hurtige modereringen har ført med seg:
Vi har ikke hatt en KROKODILE tråd på snart ett år. Du verden den tråden, er det noe jeg husker med freak så er det den tråden. Det var som en kombinert diskusjon og tripprapport. Det eneste problemet var vell at vedkommende ikke var ferdig med trippen.

Jeg må også si meg enig med aeon_illuminate. Noen i crewet kunne sett på [COLOR="Lime"]Den gyldne regel[/COLOR].
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Men nå når VIF-benevnelsen er fjernet fra brukerne, er det jo ikke lenger et tema?
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener her; mener du at det ikke utnevnes flere vifs lenger og at ordningen i praksis er avviklet? I såfall har jeg ingenting å klage over, nei.

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Folk som føler seg overkjørt, som jeg ofte har gjort, har jo ikke annet valg enn å steppe opp gamet sitt og komme med saklige motsvar.
Om man virkelig har motstridende meninger som man mener man kan backe opp, er det jo bare å kjøre på.
Utfordre makten!
Vis hele sitatet...
Ja, dette er jeg helt enig i. Og det er nettopp derfor jeg mener alle former for bonus/laurbær/titler/whatever er fullstendig overflødig.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
...å få Kp med samme gang de åpner kjeften/taster noe på PC'en sin - av "de nye"...
Vis hele sitatet...
Denne påstanden har nå dukket opp veldig mange ganger i denne tråden og du er ikke den eneste som sier det. Det er imidlertid galt. Det er ikke slik at de som er crew, admins eller bare generelt legendariske høster KP for alt de skriver. Påstanden er feil, og det skal jeg bevise her og nå. La oss først definere KP-raten (kpr) som antall KP dividert på antall innlegg. La oss deretter sette opp en provisorisk liste av legendariske brukere og se på deres kpr. Jeg plukker her ut folk jeg tror alle vil være enige om at faller i den kategorien - jeg tok utgangspunkt i en håndfull folk jeg på stående fot mente var ukontroversielle valg og crawlet gjennom vennelistene deres og plukket ut noen felles bekjentskaper. Dette mener jeg blir en brukbar fremgangsmåte siden hypotesen går på at de i 'klikken' får flere KP enn andre)). I krivende stund er tallene slik:
  • slashdot: 0.822
  • AtxbYeA: 0.288
  • Provo: 2.417
  • BomberMan: 1.411
  • Dodecha: 0.729
  • ivioynar: 0.921
  • meitemark: 0.312
  • mentalmelt: 2.803
  • moridin: 0.509
  • nso: 0.608
  • tias: 0.262
Som vi ser av disse tallene, så er det enormt sprik og kun tre personer på lista har kpr >= 1. Fremgangsmåten viser selvsagt ikke den tidsderiverte til kpr, hvilket er nødvendig å ha med siden en antatt legende ikke høster KP før de har nådd en slik status. Videre er ikke utvalgskriteriene særlig gode. Ideelt sett skulle jeg ha skrevet en crawler som hentet inn slike data for alle brukere og så sortererte dem etter antall innlegg, registreingstidspunkt og felles venner, men såpass nøye gidder jeg ikke å gå til verks for å understreke poenget mitt: mange legender har kpr << 1, hvilket egentlig ikke er særlig høyt: bare i denne tråden fant jeg intet mindre enn fem ordinære freaks (beklager hvis jeg fornærmer noen her!) som hadde over 250 innlegg og kpr solid over 1.

Med andre ord: man trenger ikke å lete spesielt lenge for å finne krystallklare moteksempler på denne påstanden. Det er altså ikke slik at de høyt aktede brukerne nødvendigvis får et lass med KP hver gang de skriver noe. Herrejemeni, selv atx har mindre enn ett KP pr. tredje innlegg. atx!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Mener du f.eks dette er helt legit?
Vis hele sitatet...
Helt ærlig? Jeg ser ikke egentlig at dette skal være spesielt alvorlig. Jeg har sett langt verre, både fra folk innenfor og folk utenfor. Nå er jeg i dette tilfellet uenig i den argumentasjonen ivioynar fremlegger, men jeg kan ikke si han er spesielt ufin heller. Litt opphetet og litt uformelt, men alt i alt en sammenhengende argumentasjon.
Langt mer fattet og seriøs enn en del ting som havner på trykk i avisene. Hvis dette er skrekkeksempelet ditt, så synes jeg egentlig ikke du har noe å klage over.

Slik jeg oppfatter rettspraksis her på bruket, så er det helt greit å være ramsalt hvis man:
  1. ikke går lenger enn det som er nødvendig for å få frem poenget,
  2. begrunner hvorfor man er såpass arg som man er, og
  3. har en veldig god grunn til å være besk.
Å slenge dritt fordi man er sur, fordi man vil krydre språket eller fordi 'den andre provoserte først', det blir neppe godtatt. Ei heller har jeg noensinne sett noen slippe unna med seriøs hets hvis det ikke er nødvendig for å få frem poenget eller hvis kritikken er beint frem uriktig. Men hvis du, basert på tilgjengelig informasjon og en overveldende mengde bevis ikke kan konkludere med annet enn at motparten er en hønsehjerne, så er det faktisk ikke sikkert det forsvinner i oppvasken.

Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg har gått gjennom tråden. Ingen innlegg har blitt fjernet der, og DumDiDum og andre har stått fri til å debatere som de vil.
Vis hele sitatet...
Jo, men det som diskuteres er hvorvidt retorikken ivioynar benyttet ville blitt godtatt av noen andre. DumDiDum var langt mer moderat, så sammenligningsgrunnlaget faller bort.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Herrejemeni, selv atx har mindre enn ett KP pr. tredje innlegg. atx!
Vis hele sitatet...
Det er en teoretisk mulighet for at jordkloden imploderer om atx noensinne skulle oppnå en KPR høyere enn 1.
Problemet med at brukere får KP pga. trynefaktor har vel ingenting med modereringen av forumet å gjøre. Dette fenomenet eksisterer. Selv opplever jeg at at korte og kontroversielle "punchlines" stjeler mye av oppmerksomheten fra seriøse innlegg som blir ignorert og som gjør at diskusjoner utvikler seg i helt feil retning. Her er det brukerne som har ansvar ved å holde tunga rett i munn når de først velger å bidra i diskusjoner. Selv er jeg heller ikke noe drømme-eksempel på dette, men denne tråden har åpnet øynene mine og det er på tide med å skjerpe seg.

Uansett så har jeg også vært vitne til enkelte crew-medlemmer og andre medlemmer har en tendens til å fremstå som bedrevitere når de skal angripe en påstand. Istedet for å argumentere i mot påstanden så angriper man personen for å mene dette uansett om det er feil eller ikke. Skal skjerpe meg her jeg og.

Til slutt så vil jeg skryte litt av " Hvilken film/sang her dette"-trådene. Bra tråder som hindrer en overflod av enkle spørsmålstråder fra forsiden. Kanskje det kanskje er på tide å skape "Den store PC-hjelp"-tråden? Må si at det er irriterende å måtte lete seg mellom disse trådene på forsiden for å finne et tema jeg finner interessant. Pc kan være intressant, men når jeg ikke har noe å bidra til når det kommer til kjøp av pc så liker jeg ikke disse så godt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Med andre ord: man trenger ikke å lete spesielt lenge for å finne krystallklare moteksempler på denne påstanden. Det er altså ikke slik at de høyt aktede brukerne nødvendigvis får et lass med KP hver gang de skriver noe. Herrejemeni, selv atx har mindre enn ett KP pr. tredje innlegg. atx!
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med konklusjonen din, men det er enda en feilkilde du bør ta hensyn til, og den feilkilden er ganske vesentlig: hvor mange innlegg folk hadde skrevet før KP-funksjonen kom til forumet.

Atx hadde vel skrevet omtrent 10000 innlegg da man fikk KP-funksjon, så han skal få ganske mange KP før han er i pluss, som meitemark påpeker. Det blir derfor en litt "urettferdig" konkurranse. Innlegg som er skrevet på den tiden har jo langt mindre sjanse for å høste KP enn innleggene som skrives nå mens man kan gi KP i realtime, siden en veldig stor andel av trådene som forsvinner fra forsiden aldri blir lest igjen.
Sist endret av Realist1; 17. november 2013 kl. 23:39.
@Myoxocephalus;
Man kan gjerne vri og vrenge på statistikken og tall generelt slik at den passer til synspunktet sitt, ikke noe nytt.

- Hvorfor har du f.eks ikke nevnt at AtX har mer enn ca 23000 innlegg?? ( og i så fall, er storparten av de virkelig gode og lange? Altså, ikke på noen som helst måte et stikk til AtX(!!), han skriver svært mye svært bra i blant annet IT-delen av forumet, men fortjener alle korte innlegg en Kp?). Du har utelatt å nevne _grunnen_ til han ikke har høy Kp-til-innlegg-ratio.
- slashdot; igjen, dette er en bruker med mange tusen innlegg og opp mot 7 innlegg per dag. H*n skriver også mye bra, men ærlig, trenger man å gi Kp til alle korte innlegg? Litt av det samme som Atx.
- generelt sett populære brukere - og særlig VIFs/Mods/Crew får meget lett Kp. Denne går det nesten ikke an å vri seg ifra. Vil ikke nevne brukernavn, det burde du vite hvilke det gjelder.
- crew, moderatorer og admins som har _liten_ tilstedeværelse ift andre crews/mods/VIFs/admin som har mye _større_, trekker naturligvis til seg mindre Kp. Likevel, disse får likevel nesten automatisk mer Kp enn sammenliknet med 'hvermansen' på forumet.

- andre konkrete eksempler hvor Kp er lett gitt uten at jeg (subjektivt) nødvendigvis ser det som nødvendig. La oss bare bruke denne tråden som eksempel, gidder virkelig ikke å å knote meg bakover og dypere i forumet;
> meitemarks svar til meg (innlegg #102) fikk 9kp, fornøyd med å få svar, - jeg gav også ett, men forventet ikke å se hele 9kp etter étt døgn til innlegget. FInt innlegg, men veldig høyt kvalitet?
> Ditt innlegg, #103, var enda bedre, fikk bare 4kp. Jeg gav ikke et der.
> THe Great Catsby's påfølgende innlegg, #104, hadde kjempebra poenger og var fint skrevet, men ikke étt eneste Kp.


For all del, jeg selv følger "strømmen" på forumet og gir Kp i hytt og pine til forskjellige raringer på forumet. Jeg sier det bare sånn at jeg ikke fremstår som en hykler. Jeg er bare kritisk til "inflasjonen i Kp-bruken"...
...Og altså, summen av budskapet mitt er dette (selv om det er generelt og litt lite konkret);
[COLOR="RoyalBlue"]Kp-funksjonen er noe "flawed" per d.d., men jeg er helt enig i at det ikke på noen måte fungerer direkte dårlig sånn som det er nå. Som jeg nevnte i forrige innlegg, det har gått inflasjon i bruk av funksjonen, og jeg skulle gjerne ha sett at man gikk tilbake til tida med begrenset antall Kp. Likevel, Kp er tross alt en viktig funksjon på forumet her, men som nevnt misbrukes den noe.[/COLOR]

Og til info; jeg er til en viss grad enig i innlegget ditt faktisk (selv om det ikke ser sånn ut på tekst altså), ...f.eks at det er store forskjeller mellom ulike 'mods' og "legendariske brukere" som du kaller det, på hvor mange Kp de får. Men min bottom line er den at at gode innlegg fra populære brukere får lettere KP enn flotte innlegg fra upopulære brukere.
Sist endret av aeon_illuminate; 18. november 2013 kl. 00:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg trur vi seier stopp der. KP har ingenting med modereringa å gjere, og det ser ut til at folk har fått lufta tankane sine.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
og i så fall, er storparten av de virkelig gode og lange?
Vis hele sitatet...
Siden givelse av KP er subjektivt må heller ikke innlegg være gode og lange for at de skal få det. Når det kommer til AtXbYeA vil jeg vel heller tro at det er svar og løsninger han får sine poeng fra, ikke lengden. Hvis man kan løse noen sitt problem på en linje, så slår det alskens vissvass man kunne ha gjort posten lengre med. AtX får mange KP som takk.

Det kunne vært morsomt å se på litt tall og statistikk når det kommer til lengde og poeng-giving, men jeg tviler sterkt på at det er et magisk tall i dette.

Når det kommer til min egen post, så er det litt vanskelig å si hvorfor gir/ga folk det poenget, men jeg ga et svar, noe jeg antar er grunnen til at du klikket på knappen. I tillegg ga jeg vel noen en grunn til å trekke på smilebåndet. Ingen ukjent forsterker i "kampen om KP". Selvfølgelig kan ikke alle poster være med et smil i munnviken men akkurat der og da syntes jeg det passet inn.

I tallenes tanke slo det meg også at det finnes jo muligheter for at alle de som mener at crew har gjort "noe" mot de, absolutt ikke vil gi KP til crew.

[COLOR="Red"](i anledning stengt tråd, det ER lovt å sende PM hvis det er noe man lurer på)[/COLOR]
Sist endret av meitemark; 18. november 2013 kl. 02:23.