Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1070
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=55223

Dette temaet har nok vært diskutert før. Men det var en ting jeg la spesielt merke til i artikkelen:

- Jeg mener prinsipielt at flaggbrenning ikke hører hjemme i et demokrati enten det er norsk eller amerikansk, men det amerikanske samfunnet er sammen med det israelske er verdens mest tolerante demokrati, sier han.

- Så det norske lovverket er mindre tolerant enn det amerikanske?

- Nei, det sier jeg ikke.

- Men det amerikanske lovverket er mer tolerant enn det norske?

- Ja.

- Så da blir også det norske lovverket mindre tolerant enn det amerikanske?

- Ja, det er riktig.
Vis hele sitatet...
La dem styre på, hvis amerikanerne kan gjøre det så hva er så gale med at nordmenn gjør det? Amerikanerne skal hvertfall ikke KLAGE.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
fy faen, Barte Ystebø = rett og slett gjennomført dum.
[fra vg.no]
PS! Den siste dommen fra norsk høyesterett på området, kom i 1933, da fire unge menn ble dømt til å betale 50 kroner for å ha skåret ut hakekorset av et tysk flagg.
[/fra vg.no]

50 kroner ?! herregud, hva er vitsen ?
Hørt om kursindeks? 50 kr i 1933 er en god del mer i dag..
joda, men ikke SÅ mye mere vel ?
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Vil nok tro at det var en god del på den tiden ja. Det er jo ikke så mange år siden at kronesisen bare kostet en krone. ca. 30 år siden. Da kan du jo tenke deg.
50 spenn i 1933 hadde samme verdi som ca. 1400 spenn i 2000... Med mindre jeg har regna helt feil.
Som bibelen, full av motsigelser

Det er umulig å si hvor mye 50,- fra 1933 er verdt nå. Penger er noe annet nå enn det var den gangen.
Sist endret av Thyph; 10. april 2003 kl. 21:18.
- Er det ikke et paradoks, at dersom Jespersen hadde reist til USA for å brenne flagget der, ville det vært fullt lovlig?

- Ja. Sånn er livet, sier politiadvokaten.
Vis hele sitatet...
sånn er livet ja. ugg. synes det er helt greit, fordi litt flaggbrenning på ingen måte angår meg. at noen brenner et flagg på tv går ikke ut over noen som sådan.
Det er umulig å si hvor mye 50,- fra 1933 er verdt nå. Penger er noe annet nå enn det var den gangen.
Vis hele sitatet...
Det jeg skrev, var hvor mange kroner du måtte ha i 2000 for at de skulle ha samme verdi (kjøpekraft) som 50 kroner i 1933... Men det er selvfølgelig vanskelig å sammenligne, ja.
Better than thou.
Opprinnelig postet av tore-
La dem styre på, hvis amerikanerne kan gjøre det så hva er så gale med at nordmenn gjør det? Amerikanerne skal hvertfall ikke KLAGE.
Vis hele sitatet...
Poenget her er at en norsk prest som har anmeldt ham, ambassaden bare lot det ligge.
Poenget er at så lenge flaggbreninng er lovlig i USA er det jo ingen grunn til å tro at amerikanerne bør betrakte flaggbrenningen mot en hån til flagget sitt, og Otto Jespersen har derfor ikke brutt den aktuelle paragrafen.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Opprinnelig postet av Carlo
Poenget her er at en norsk prest som har anmeldt ham, ambassaden bare lot det ligge.
Vis hele sitatet...
Dette irriterer meg, hvorfor i HELVETE skal noen prester bry seg om at han brant ett flag, så lenge USA ikke regerer bør heller ingen andre reagere.

Å anmelde O.J for å ha tent på ett flag er bare en unnskyldning for å ta hevn på han og alle komentarene hans til alle folkene han har hengt ut.