Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1438
Anonym bruker
"Sub-tropisk Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, skal begynne hos dps om ikke alt så lenge, ingenting spesifikt hva som skal utredes ennå, antar adhd blant annet. Det jeg lurer på da er, kommer jeg til å måtte ta urinprøve? Har ikke noe rus i pasientjournalen min eller noe sånt
Nei det må du ikke.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei
Spørs hva du skal. Hvis du har rus i journalen eller innrømmer at du bruker rusmidler så må man ofte det hvis man skal ha noen typer medisiner. I vanlig samtaleterapi, så trenger man ikke det dog.
Anonym bruker
"Omgitt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har akkurat vært igjennom ADHD utrredning på DPS, da ville de ha urinprøve fra meg før jeg eventuelt fikk medisiner. Så om du tror du har ADHD og kommer til å bli utredet så KAN de kreve urinprøve. Mitt råd er at frem til din eventuelle diagnose så ta en pause. Du er inne på DPS for en grunn og det å ta en pause kan hjelpe.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har akkurat vært igjennom ADHD utrredning på DPS, da ville de ha urinprøve fra meg før jeg eventuelt fikk medisiner. Så om du tror du har ADHD og kommer til å bli utredet så KAN de kreve urinprøve. Mitt råd er at frem til din eventuelle diagnose så ta en pause. Du er inne på DPS for en grunn og det å ta en pause kan hjelpe.
Vis hele sitatet...
Forstår at du skriver «KAN», men det er faktisk «SKAL», da dette er noe som er skrevet ned et eller annet sted, så hvis du ikke leverer prøve, så har de gjort noe feil, noe som er imot reglene.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Forstår at du skriver «KAN», men det er faktisk «SKAL», da dette er noe som er skrevet ned et eller annet sted, så hvis du ikke leverer prøve, så har de gjort noe feil, noe som er imot reglene.
Vis hele sitatet...
Om du mener de SKAL så har du kanskje kilde? Hvor er reglene rundt sånt?
Vet ikke med DPS, men urinprøver er vel bare HVIS det er mistanke/har fortalt om rusmisbruk før en får medisiner.
Til dere som er utreda og med rus i journalen, må man levere før man utredes eller er det bare før man eventuelt skal medisineres?
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Om du mener de SKAL så har du kanskje kilde? Hvor er reglene rundt sånt?
Vis hele sitatet...
Avventer oppstart av ny adhd utredning nå. Fastlegen sa at ved oppstart av medisiner, herunder a-preparater så må man avlegge urinprøve. Jeg har ikke rusbruk/misbruk i journalen og tok prøven på legekontoret.

Jeg har diagnosen fra ung alder men har ikke vært medisinert på 20+år. Derfor ny utredning.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
DPS behandler driter i det om det ikke påvirker behandlingen. Bare husk å være 100% ærlig. Er bare du som taper på annet.
Sitat av loppetrusa Vis innlegg
Avventer oppstart av ny adhd utredning nå. Fastlegen sa at ved oppstart av medisiner, herunder a-preparater så må man avlegge urinprøve. Jeg har ikke rusbruk/misbruk i journalen og tok prøven på legekontoret.

Jeg har diagnosen fra ung alder men har ikke vært medisinert på 20+år. Derfor ny utredning.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det ikke er alle som blir sjekka for rus, men diverse andre greier i urin. Såvidt jeg vet er det ikke noe regelverk som sier man MÅ avlegge rusprøve men det er noe en psykiater kan for å "sikre seg selv" spesielt om det er registrert rusbruk. Fastlegen min ville skrive ut Ritalin uten ADHD diagnose og jeg har rusbruk i journalen men da var det aldri snakk om urinprøve. Om det gjelder alle A-preparater vil det si morfin også men jeg har aldri hørt noe uten rusbruk levere urinprøve for å få utskrevet opiater.
Sist endret av NokErNok; 2. desember 2023 kl. 20:13.
Trodde ikke fastleger kunne skrive ut mediainer for adhd uten at man har adhd, som må utredes av psykiater/DPS? Min psykiater spurte ikke om rus en gang, han krevde bare å sjekke blodtrykk og blodprøver hos fastlegen først. Såvidt jeg har lest så er det ikke obligatorisk med urinprøve, det er som du sier noe psykiater/fastlege kan sikre seg med. Noen må pisse uansett, føler dette avhenger av holdningene til utreder/eller når fastlegen overtar resepten. Fikk høre av en kompis at cannabis egentlig ikke skulle påvirke utdeling av medisin lenger, men har ikke funnet kilder på det og flere har måttet vente til de pisser reint, men etter 3 måneder rent piss så får de gjøre som de vil/må ikke levere prøver lenger. Tror regelverket er ganske åpent for tolkning, men ikke vet jeg.
Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Trodde ikke fastleger kunne skrive ut mediainer for adhd uten at man har adhd, som må utredes av psykiater/DPS? Min psykiater spurte ikke om rus en gang, han krevde bare å sjekke blodtrykk og blodprøver hos fastlegen først. Såvidt jeg har lest så er det ikke obligatorisk med urinprøve, det er som du sier noe psykiater/fastlege kan sikre seg med. Noen må pisse uansett, føler dette avhenger av holdningene til utreder/eller når fastlegen overtar resepten. Fikk høre av en kompis at cannabis egentlig ikke skulle påvirke utdeling av medisin lenger, men har ikke funnet kilder på det og flere har måttet vente til de pisser reint, men etter 3 måneder rent piss så får de gjøre som de vil/må ikke levere prøver lenger. Tror regelverket er ganske åpent for tolkning, men ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare ADHD som kvalifiserer til sentralstimulerende. Leger kan også skrive ut off-label men vet ikke om det gjelder A-prep. Isåfall har vell LAR et eget lovverk siden noen mottar morfin om jeg ikke tar helt feil? Nevropsykologen klarte ikke henvise til lovverk som sa at fastlegen ikke kunne skrive ut, fastlegen sa at det var egentlig ikke hannes jobb.
Sist endret av NokErNok; 3. desember 2023 kl. 00:35.