Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2297
Halla reiser til Alanya 24 august med dama.
noen som har vært der før og har tips til hva vi må få med oss av diverse utflukter , butikker som har helt ok standard på klær o.l? restauranter som har bra mat og hvilke retter jeg bør prøve? er det noen som har tatt partybåt der nede og isåfall hvilken?

Skal være der nede i 1 uke og lurer også på hvor mye jeg må rekne med og bruker per dag? har tenkt og ta noen få utflukter og ta noen kvelder med party

Noen andre ting dere vil hive på hva som er vært og ikke vært og få med seg der nede så tar jeg gjerne imot tips

Lothen
Jeg har dratt på ferie til Alanya syv ganger, og det er ca. en time med buss unna. Utflukter er noe jeg ikke vil anbefale, da jeg har dratt på noen få under noen av mine opphold der nede. Vi dro på en tur ut til en borg der vi ble lovet buffèt og fri drikke samt underholdning, og for å holde det fritt for bannskap og andre nedlatende uttrykk ver det særdeles skuffende. Maten var helt forferdelig, drikken kom aldri og underholdningen var dansing i åtte minutter...
Vi var også på en båttur på en av turene, og den var heller ikke veldig imponerende. Der skulle det også være fri bar, men de gikk tomme for drikke etter ti minutter, så alt de hadde å by på var sprite og cola. Ikke en gang vann hadde de. Bading med delfiner lovet de også, men det var "for varmt" til at delfinene kom...
Restauranter er det masser av, men få er noe å skryte av. Hvis du vil bruke lite penger får du mat deretter. Hvis du unngår å spise midt i "sentrum", eller i Alanya nede i området rundt havna vil prisene være helt overkommelige selv på de beste restaurantene. Et måltid bestående av en hovedrett, dessert, en stor øl og en del av en flaske vin du deler burde ikke ligge på noe mer enn 40-50 lire(lokale valutaen), tilsvarende 150 kroner(?).

Mine erfaringer er basert på nabobyen Alanya og vil kanskje ikke være helt likt Antalya, men jeg håper det hjelper litt ihvertfall!

Kan også legge til at hvis du er på utkikk etter klær burde du ikke kjøpe noe som ligger noe særlig under norsk pris hvis du forventer orginale varer. Det er i hovedsak kopier som blir solgt, men de er vesentlig billigere enn sine orginale motpart.

Kan gladelig anbefale å dra inn til Alanya en dag og se. Særlig i havneområdet!
Lykke til!
Trådstarter
71 1
Takk for tips :-) er alanya det står så er dit vi skal reise.
er ikke ute etter sånn mat som er laget i ett smug, vil helst ha god mat (beste dem har og tilby?) har ett budsjett på maks 10 000kr for en uke der nede men håper jo da på og bruke minst mulig.
bryr meg ikke så mye om det er original varer på klærne så lenge kvalitet er helt ok.
Hørtes greit ut med hovedrett dessert, øl og vin for 150 spenn hadde trodd mer 300 spenn =D
Satser på en kongetur da jeg har hørt mye bra om alanya området !
Å faen... Er lettere beruset hvis det en noen unnskyldning Trodde virkelig at det stod Antalya...
Hurtigmat er det lite av bortsett fra sånne vogner som selger maiskolber og kringler, så ordentlig mat er ikke vanskelig å oppdrive. Er det innendørs er det mat på fat, og ikke i en serviett. Klærene de selger der er ikke veldig bra kvalitet på, men til prisen er det ikke noe jeg vil klage på. Har enda noen bukser og skjorter fra der nede som er like gode som nye selv om de ble kjøpt for årevis siden, så det er mulig å finne gode klær selv om de ikke koster skjorta og ryggen. Vil du ha orginale klær finner du det også, men det koster.
10 tusen spenn i mat/klær/nips-penger er mer enn nok for en uke der nede.

Prisen for mat er det jeg betalte for et par år siden, så det kan hende at det er skrudd opp litt, men ikke langt ifra uansett!
Tja, både Cappadokia og Pamakulae er for langt unna. Olympos er nærme nok dog, 4-5 timer i buss tipper jeg.

Det er et lite fjell som lekker brennende gass hele tida der, og det er faktisk litt småkult i mørket. Stikker dere bort må dere overnatte, men det ligger en innmari hyggelig hotell rett ved siden. Det er en liten gåtur igjennom skauen i mørket for å komme opp dit også, men en av folka fra hotellet tar med gjestene opp hver kveld.

Jeg tror ikke jeg hadde giddi å stikke bort om jeg bare var der en uke, men nå veit dere iallefall at det finnes.

http://bildr.no/image/OUp6Q2Jw.jpeg

http://bildr.no/image/eWQza0J3.jpeg
Anbefaler sterkt en restaurant som heter Zirwe, god mat, ligger litt oppe i fjellet bak alanya, utsikt over hele byen, borgen osv.
kjedelig streiting
Som en avveksling fra strandlivet kan jeg anbefale dere å ta en dag ved Dimcay-elven. Ligger mange resturanter der, og dere kan sitte uti elva å nyte en god lunsj eller middag. Det er også forfriskende å hoppe uti rennende elvevann som holder 10-15 grader iforhold til de 25-30 gradene det er på stranda.

Ligger vel 20-30 min fra Alanya med bil. En drosje tur retur koster vel 300-400, eller dere kan velge å ta buss som er en del billigere

Når det kommer til klær finnes det sjapper overalt som selger de samme fake klærne. Tipset her må være å prute til du ser at butikkeieren begynner å bli rød i trynet, spesielt om du kjøper mange ting. Har selv prutet ned varer med startpris på 4000-5000 til ca 1/4 av det. Og det er ikke alltid slik at kvaliteten akkurat er så bra at tingene er verdt prisene som er satt på. Inne i sentrum finner du vel også noen litt mer seriøse merkebutikker.
Sist endret av legalize_it; 14. august 2014 kl. 15:32.