Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 6790
Det virker som at en god del folk synes dette (spessielt narkomane selv), det er værtfall mange som mener at det er en god forklaring. Men jeg regner med at disse ikke er klar over at selv den største knarkern kan holde seg frisk på Subutex til 100 kroner i 2-3 dager. Å holde seg frisk og stein på heroin koster 10 ganger så mye. Er det fremdeles noen som har et fnugg av sympati for tyver og ranere?
Det finnes ingen god unnskyldning for kriminalitet. Jeg kan likevel ha sympati for folk som er i en vanskelig situasjon. Det er ikke det samme som at jeg syns det er greit at de bedriver kriminalitet.
Må si meg enig med randomize her. Er aldri greit å holde på med kriminalitet.
Greiere å søke hjelp, en å stjele bil anlegg.
Jeg er helt enig med randomize jeg og. Det er fullt mulig å ha sympati med noen samtidig som en tar avstand fra hva de driver med. Stjeling og ran er ikke greit uansett, men hva skal dem gjøre? Folk i vanskelige situasjoner gjør dumme ting.
Sist endret av Detectable; 26. februar 2014 kl. 00:02.
Jeg kan forstå de som stjeler fordi de er avhengige. En person som ikke får heroin blir direkte stordårlig. Så lenge vedkommende ikke raner eller setter psykiske spor hos personen de stjeler fra. Nå er det vel ikke ofte narkomane raner folk på gata, det er det vel heller andre kriminelle som står for?

Hørt om de narkomane som raner personer med sprøyte, men det hører vel mer til fåtallet, nesten en myte. Vet det har skjedd på et apotek i Tr.heim for noen år tilbake, men det er ikke noe man hører om til daglig.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Må føye meg inn i rekken å stille meg bak randomize. At en har det vondt gjør det ikke greit at en volder andre skade, hverken økonomisk, fysisk eller psykisk. Det er derimot lettere å ha forståelse og sympati. Når det er sagt, så har mange andre som begår kriminalitet også sine egne historier, dermed blir det absurd å si at man "har forståelse for narkomane, men ikke andre kriminelle".
En tungt brukende heroinavhengig har et forbruk på ca 2.000.000kr i året. De skal være greit utdannet og ha en rimelig god stilling om disse pengene ikke kommer av kriminalitet =)

Personelig så synes jeg norsk straff grunnet ran burde vært strengere. Å nei, ingen sympati om det ikke stjeles pga. vedkommende holder på å sulte til døde.
Aldri selv prøvd tyngre narkotikum så er ikke lett å sette seg inn i situasjonen deres dog.

Sitat av Olympic Vis innlegg
dermed blir det absurd å si at man "har forståelse for narkomane, men ikke andre kriminelle".
Vis hele sitatet...
Kanskje løsningen er den at det ikke burde være kriminelt å være narkoman? Men om handlingene de narkomane gjør er kriminelle så burde de bli satt i denne gruppen?
Sist endret av Noxaran86; 26. februar 2014 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hele poenget mitt er jo at de trenger ikke stjele for å bli frisk. Hvis man går over til Subutex vil man få et forbruk på max 700 i uka, som regel 300. I motsetning til 7000 som det koster å bruke heroin. Å bruke Subutex i ukedagene og å bruke heroin sporadisk er også et alternativ. Men neida, mange velger å fuckings rane folk fordi de vil være stein halve dagen. Det gjør meg kvalm.
Sist endret av bloodshotEyes; 26. februar 2014 kl. 00:38.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Kanskje løsningen er den at det ikke burde være kriminelt å være narkoman? Men om handlingene de narkomane gjør er kriminelle så burde de bli satt i denne gruppen?
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Jeg snakker om andre kriminelle handliger (f.eks vinningskriminalitet) begått av narkomane vs. kriminelle handlinger begått av "friske".

edit: bloodshot, har du lyst til å oppdatere "blogg"tråden din? Er interessert i hvordan det går
Sist endret av Olympic; 26. februar 2014 kl. 00:42.
ArbeidsledigProletar
Har ikke sympati med folk som stjeler og hustler. De har selv fått seg oppi den smørja de er i. Én ting er om det er synd på dem, javisst, kan sympatisere med at dte er hardt osv. Men å forsvare tyveri, niet.
Blir som å synes synd på han som kjørte av veien i 200km/t.
Sitat av randomize Vis innlegg
Det finnes ingen god unnskyldning for kriminalitet. Jeg kan likevel ha sympati for folk som er i en vanskelig situasjon. Det er ikke det samme som at jeg syns det er greit at de bedriver kriminalitet.
Vis hele sitatet...

Når man føler med noen men ikke syns det er greit at de gjør det de gjør kaller vi det empati.

Når man har sympati med noen stiller man seg på deres side og forsvarer meninger/handlinger.

Jeg har empati med de narkomane som stjeler for å få råd til å kjøpe knark, men jeg har ikke sympati med dem.
Mennesker i desperasjon har en tendens til å gjøre desperate handlinger. Jeg ser ikke på kriminelle handlinger utført fra narkomane som det samme som f. eks. Nokas ranet ettersom dette er mennesker i totalt forskjellig situasjon. Narkomane kan sies å ha likhetstrekk med andre folk i nød, fra sigøynere til fattige u-lands innbyggere. Dette er overlevelsesteknikker. Hva som motiverer dem til å bedrive kriminalitet har stor betydning på hvorledes jeg dømmer handlingene deres.

Likevel betyr ikke dette at det er greit på noen som helst måte. Jeg gir konsekvent aldri penger til tiggere eller narkomane fordi jeg har ingen tro på at det vil være en gunstig økonomisk løsning for dem in the long run.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Når man føler med noen men ikke syns det er greit at de gjør det de gjør kaller vi det empati.

Når man har sympati med noen stiller man seg på deres side og forsvarer meninger/handlinger.

Jeg har empati med de narkomane som stjeler for å få råd til å kjøpe knark, men jeg har ikke sympati med dem.
Vis hele sitatet...
Empati er evnen til å vite hvordan andre føler det, sympati er å føle med noen (sånn omtrent), ikke nødvendigvis forsvare deres handlinger.

Psykopater har mye empati, men ikke sympati.

http://no.wikipedia.org/wiki/Empati
http://no.wikipedia.org/wiki/Sympati


Ellers har jeg ingen "original" mening om dette, jeg mener, jeg forstår at de gjør det, men det er ikke greit.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Er det fremdeles noen som har et fnugg av sympati for tyver og ranere?
Vis hele sitatet...
Et fnugg av sympati har jeg dersom en narkoman blir tatt for å laste ned piratkopiert vare fra nettet...
Å være narkoman er jo kriminalitet i seg selv, ihvertfall i følge lovene i Norge. Selv synes jeg ikke det, men synes likevel det mange mennesker der ute som har gått langt over grensen når det kommer til narkotika. Har man ikke penger til det, burde man faktisk ikke ha et så stort forbruk.
Jeg kan likevel ha litt sympati med de som faktisk er så avhengige at de må ty til vold/ran for å få tak i det de må. Men det er ikke greit å stjele fra andre, så jeg har mer sympati for ofrene.
Om de klarer å få tak i penger på en annen kriminell måte, uten å stjele fra andre, syntes jeg det er mye bedre.
Sitat av mæric Vis innlegg
Å være narkoman er jo kriminalitet i seg selv, ihvertfall i følge lovene i Norge. Selv synes jeg ikke det, men synes likevel det mange mennesker der ute som har gått langt over grensen når det kommer til narkotika. Har man ikke penger til det, burde man faktisk ikke ha et så stort forbruk.
Jeg kan likevel ha litt sympati med de som faktisk er så avhengige at de må ty til vold/ran for å få tak i det de må. Men det er ikke greit å stjele fra andre, så jeg har mer sympati for ofrene.
Om de klarer å få tak i penger på en annen kriminell måte, uten å stjele fra andre, syntes jeg det er mye bedre.
Vis hele sitatet...
Å være narkoman er jo kriminalitet i seg selv, ihvertfall i følge lovene i Norge.
Vis hele sitatet...
Det å være ''narkoman'' går under et så vidt og ekspandert spekter av stoffer og substanser, så og si det er ulovlig å være narkoman blir feil. Det å si at det er en kriminalitet i seg selv blir ihvertfall feil.

Selv synes jeg ikke det, men synes likevel det mange mennesker der ute som har gått langt over grensen når det kommer til narkotika. Har man ikke penger til det, burde man faktisk ikke ha et så stort forbruk.
Vis hele sitatet...
Så naivt og tro. Om du kanskje ikke er så skarp eller sterk som du trodde og plutselig finner deg hekta på heroin, og skyter en stund, livet ditt har rast sammen, du er kastet ut av huset, du sover i bilen din..
Du er kjempesulten, men en stakkars knarker får ingen støtte fra staten.. Han tar en mobiltelefon fra en rik og velstående fyr for å skaffe seg mat, og her kommer du og forteller han at:''Har man ikke penger til det, burde man faktisk ikke ha et så stort forbruk''

Om de klarer å få tak i penger på en annen kriminell måte, uten å stjele fra andre, syntes jeg det er mye bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne høre hvordan.. De som stjeler er ofte dem som stjeler for å klare seg selv. Ikke bare stoff, men også mat og andre nødvendige ting. Når du søker på en jobb, og du oppgir blankt på hvor du bor, og hvor du har jobbet tidligere er det ganske så vanskelig å få jobb om du er hjemløs, noe de fleste som stjeler faktisk er.
Kommer litt an på hvorfor en er narkoman, vist personen hadde en fel oppvekst og ble en narkoman pga det så vil jeg så klart ha sympati for personen. Er det en idiot som "har alt" å fremdeles fortsette å ruse seg bare på pure faen, så er jo dette ren idioti, har ikke noe sympati for de.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Obster Vis innlegg
Et fnugg av sympati har jeg dersom en narkoman blir tatt for å laste ned piratkopiert vare fra nettet...
Vis hele sitatet...
Men det er hverken tyveri eller ran. Piratkopiering er kopiering, ikke tyveri. DU TAR ingenting, du lager bare en kopi du ikke har fått lov til å lage. Eier mister ingenting utenom et salg han sannsynligvis ikke hadde fått uansett.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men det er hverken tyveri eller ran. Piratkopiering er kopiering, ikke tyveri. DU TAR ingenting, du lager bare en kopi du ikke har fått lov til å lage. Eier mister ingenting utenom et salg han sannsynligvis ikke hadde fått uansett.
Vis hele sitatet...
Ok, fortsatt går det vel under kriminalitet.
Men stjeling/ran uansett narkoman eller ikke er det vel ingen som støtter.
Sitat av BongRips;[/QUOTE
Det å være ''narkoman'' går under et så vidt og ekspandert spekter av stoffer og substanser, så og si det er ulovlig å være narkoman blir feil. Det å si at det er en kriminalitet i seg selv blir ihvertfall feil.
Vis hele sitatet...
Å være narkoman går ut på at du er avhengig av et eller flere rusmidler. Å selge, bruke eller være i besittelse av narkotika eller legemidler som ikke er ment for deg, er ulovlig. Det vil si at du kan ikke være narkoman uten å være kriminell. Jeg kan godt starte å referere til de norske lover om ønskelig?

Sitat av BongRips;[/QUOTE
Så naivt og tro. Om du kanskje ikke er så skarp eller sterk som du trodde og plutselig finner deg hekta på heroin, og skyter en stund, livet ditt har rast sammen, du er kastet ut av huset, du sover i bilen din..
Du er kjempesulten, men en stakkars knarker får ingen støtte fra staten.. Han tar en mobiltelefon fra en rik og velstående fyr for å skaffe seg mat, og her kommer du og forteller han at:''Har man ikke penger til det, burde man faktisk ikke ha et så stort forbruk''
Vis hele sitatet...
Å stjele fra andre er ikke greit, og helt ærlig så driter jeg i grunnen. Narkoman eller ikke, å ta fra andre er ikke noe man skal gjøre. Har du vært så dum at du har latt et rusmiddel ødelegge både deg og livet ditt, søker du hjelp, eller så kan du fortsette på den mørke triste veien som ligger foran deg.
Og naiv er jeg ikke, jeg har bare andre meninger enn deg når det kommer til kriminalitet tydeligvis. Er det greit for en narkoman å stjele, så er det vel greit for alle andre og?


Sitat av BongRips;[/QUOTE
Jeg vil gjerne høre hvordan.. De som stjeler er ofte dem som stjeler for å klare seg selv. Ikke bare stoff, men også mat og andre nødvendige ting. Når du søker på en jobb, og du oppgir blankt på hvor du bor, og hvor du har jobbet tidligere er det ganske så vanskelig å få jobb om du er hjemløs, noe de fleste som stjeler faktisk er.
Vis hele sitatet...
Skal ikke komme med måter du kan skaffe penger på kriminelt. Enten kan du tenke det ut selv, ellers så blir det min hemmelighet.
I norge har vi jo så mye rikdom og muligheter og støtteaparater, så jeg tror egentlig at det er bare er de største idiotene blandt våre svakeste borgere som faktisk trur de må stjele for å leve\opprettholde rusmisbruket. Evt har de lurt seg inn i en idiotisk spiral av gjeld til skumle folk på grunn av en wannabe gangster ideologi som de tror kommer til å gjøre de til Tony Montana elns.

Disse shitkidsa som raner folk for iphones og lommebøker i norge gjør ikke dette av nødvendighet, men mer fordi de skal være tøffe, og fortjener lite sympati spør du meg. Asylsøkerne og sigøynerne blir en annen sak, jeg tenker på den norske desillusjonert brune ungdommen, være det andre eller tredje generasjon jeg vettaf. Ikke at det bare er de brune heller, det er plenty hvite wannabe-gangsters som tror de lever som 50 cent.

Det er plenty andre måter å tjene penger på her i landet uten å måtte skade og stjele fra folk. Selv om du er kriminell, narkoman eller hvilken annen merkelapp man velger. Landet er fullt av muligheter, vi trenger ikke hustle og utnytte hverandre.
Sist endret av Bothrops; 26. februar 2014 kl. 18:15.
Hva faen? "Det er greit å stjele så lenge det er synd på deg - Det er OK å stjele så lenge du har et rusmisbruk å finansiere"? Hvordan er det mulig å ha slike holdninger? Temmelig på trynet. Ut i fra den logikken kan man jo dra det enda lengre; Det er OK å voldta så lenge du ikke har fått deg et ligg på en stund. Ja, jeg blåser det ut av proposjoner for å demonstrere idiotien bak denne mentaliteten.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Hva faen? "Det er greit å stjele så lenge det er synd på deg - Det er OK å stjele så lenge du har et rusmisbruk å finansiere"? Hvordan er det mulig å ha slike holdninger? Temmelig på trynet. Ut i fra den logikken kan man jo dra det enda lengre; Det er OK å voldta så lenge du ikke har fått deg et ligg på en stund. Ja, jeg blåser det ut av proposjoner for å demonstrere idiotien bak denne mentaliteten.
Vis hele sitatet...
Det er såvidt jeg ser ingen i tråden her som har skrevet at de syns det er greit å stjele så lenge man er rusmisbruker. Anbefaler deg å lese folks innlegg en gang til dersom det er det inntrykket du sitter med. At man har sympati for noen, er ikke det samme som at man syns det de gjør er greit.
Skumleste raskt de siste postene og så dette sitatet, mulig jeg dro raske slutninger, mulig jeg er et rasshøl, hvem vet.

Så naivt og tro. Om du kanskje ikke er så skarp eller sterk som du trodde og plutselig finner deg hekta på heroin, og skyter en stund, livet ditt har rast sammen, du er kastet ut av huset, du sover i bilen din..
Du er kjempesulten, men en stakkars knarker får ingen støtte fra staten.. Han tar en mobiltelefon fra en rik og velstående fyr for å skaffe seg mat, og her kommer du og forteller han at:''Har man ikke penger til det, burde man faktisk ikke ha et så stort forbruk''
Vis hele sitatet...
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det virker som at en god del folk synes dette (spessielt narkomane selv), det er værtfall mange som mener at det er en god forklaring. Men jeg regner med at disse ikke er klar over at selv den største knarkern kan holde seg frisk på Subutex til 100 kroner i 2-3 dager. Å holde seg frisk og stein på heroin koster 10 ganger så mye. Er det fremdeles noen som har et fnugg av sympati for tyver og ranere?
Vis hele sitatet...

Sympati for ranere og tyver?

Jeg har ingen sympati for folk som raner gamle damer/menn

Jeg har ingen sympati for folk som stjeler fra gamle damer/menn.



kriminalitet og rus går ofte hånd i hånd.

Det finnes en ``kode eller en slags moral blant ``ekte`` kriminelle.

Jeg syntes det er vanskelig å svare på det du skriver....
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Sympati for ranere og tyver?

Jeg har ingen sympati for folk som raner gamle damer/menn

Jeg har ingen sympati for folk som stjeler fra gamle damer/menn.



kriminalitet og rus går ofte hånd i hånd.

Det finnes en ``kode eller en slags moral blant ``ekte`` kriminelle.

Jeg syntes det er vanskelig å svare på det du skriver....
Vis hele sitatet...

men det er helt greit å rane/stjele fra yngre mennesker altså?

dobbeltmoral A/S..

jeg har ikke noe til overs for folk som stjeler/raner, uavhengig om de er knarkere, utlendinger eller hva som helst..
Sitat av DSlhm Vis innlegg
men det er helt greit å rane/stjele fra yngre mennesker altså?

dobbeltmoral A/S..

jeg har ikke noe til overs for folk som stjeler/raner, uavhengig om de er knarkere, utlendinger eller hva som helst..
Vis hele sitatet...


Det er en dobbelmoral, ja.

selvfølgelig er det ikke greit at 20+ innvandrere raner/stjeler voldtar osv osv unge mennesker.

Hva med de som raner ranerne? eller dopselgere? er det ok?
Spør du meg, altså min mening. Så vil jeg vell si at det er utrolig vanskelig å svare på det. Å gjøre kriminelle handlinger for å skaffe penger til rus er vell mest utbredt hos Heroin misbrukere som selger alt de eier ned til sin siste tallerken, selvfølgelig er det ikke rettferdig at de får ha en unnskyldning hver gang de gjør noe ulovlig mens vi som jobber hardt må bite i det sure eplet. En rusmisbruker har ofte en historie bak seg og om det peker på vaskeekte dumhet av missbrukeren eller en for jævlig oppvekst vet jo ikke mange. Men hvis en Heroin misbruker blir tatt for å rane ei kjerring for 2000 kr for penger til Heroin, og han mener at det ikke er hans skyld eller at han burde blitt unnskyldt. Så gir vell det fredfulle Marihuana røykere fritt valg til å stjele godteri og annet munchies i butikker og hvis de blir tatt så kan de bare si at de burde bli unnskyldt siden de bruker et stoff som står på doping listen, så de er .. øhm "narkomane"?
Sist endret av RandomNykter; 28. februar 2014 kl. 00:05.
Sitat av RandomNykter Vis innlegg
Spør du meg, altså min mening. Så vil jeg vell si at det er utrolig vanskelig å svare på det. Å gjøre kriminelle handlinger for å skaffe penger til rus er vell mest utbredt hos Heroin misbrukere som selger alt de eier ned til sin siste tallerken, selvfølgelig er det ikke rettferdig at de får ha en unnskyldning hver gang de gjør noe ulovlig mens vi som jobber hardt må bite i det sure eplet. En rusmisbruker har ofte en historie bak seg og om det peker på vaskeekte dumhet av missbrukeren eller en for jævlig oppvekst vet jo ikke mange. Men hvis en Heroin misbruker blir tatt for å rane ei kjerring for 2000 kr for penger til Heroin, og han mener at det ikke er hans skyld eller at han burde blitt unnskyldt. Så gir vell det fredfulle Marihuana røykere fritt valg til å stjele godteri og annet munchies i butikker og hvis de blir tatt så kan de bare si at de burde bli unnskyldt siden de bruker et stoff som står på doping listen, så de er .. øhm "narkomane"?
Vis hele sitatet...



La oss bytte ut heroin med kokain.

Jeg har sett og opplevd kokainmisbrukere gjøre kriminelle handlinger, som kanskje er verre en det en sliten heroin misbruker får til.


Jeg vil si at rusmisbruk aldri er en unnskylding for å rane eller stjele fra noen.

Men det er noen kriminelle handlinger som er ``bedre``, enn å rane/stjele fra sivile mann eller dame på gata.
Om jeg ikke tar feil her, så er narkotika ulovlig. Så, så fort du "narkomanierer" så er du jo kriminell. Eller?
Å være narkoman rettferdiggjør ikke en dritt.

Narkomane blir fraskrevet altfor mye ansvar, folk elsker å sympatisere og forstå seg ihjel på narkiser. Narkomane er like ansvarlig for løgnene og tyveriene som den feite kjerringen på McDonalds er for burgerne hun bestiller. Bare fordi man har en svakhet har man ikke en unnskyldning.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Å være narkoman rettferdiggjør ikke en dritt.

Narkomane blir fraskrevet altfor mye ansvar, folk elsker å sympatisere og forstå seg ihjel på narkiser. Narkomane er like ansvarlig for løgnene og tyveriene som den feite kjerringen på McDonalds er for burgerne hun bestiller. Bare fordi man har en svakhet har man ikke en unnskyldning.
Vis hele sitatet...
Her kommer tøffe tøffe tøffe tom! Her kommer tøffe tøffe tøffe tom!

HEI HEI nå nå, ((Det som nå er skrevet må synges))

Jeg er helt uenig i det du skriver, folk som mener det samme som deg er det flere av, enn de som har sympati for ranere, narkomane feite folk og tyver.

Det er ``forskjellige`` ranere tyver. Rane gammel dame Rane dopselger osv osv

Jeg ler enda! du veit den sangen (her kommer tøffe tøffe tøffe tøffe)



Feite folk? hvorfor dra fettet inn i tråden tom?

eksempel på kriminelle jeg har sympati for, og ikke sympati for kommer under.

16år gammel gutt/jente avhengig av heroin, stjeler pengene fra familie og venner. < jeg har sympati)


25-100 Man må lære! alder er en unnskylding år gammel mann slår ned dame på 76år stjeler vesken hennes. IKKE sympati.

Når det kommer til Feite folk, veit ikke hva jeg skal si til det. spørs litt hvordan personlighet menneske har.
Sist endret av Handy andy; 4. mars 2014 kl. 06:34. Grunn: Glemte Ø
Narkomani er ingen unnskyldning for å begå andre kriminelle handlinger, men en forklaring på hvorfor noen narkomane velger å bryte seg inn og stjele.
Sist endret av Mexxy; 4. mars 2014 kl. 07:03.
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Her kommer tøffe tøffe tøffe tom! Her kommer tøffe tøffe tøffe tom!

HEI HEI nå nå, ((Det som nå er skrevet må synges))

Jeg er helt uenig i det du skriver, folk som mener det samme som deg er det flere av, enn de som har sympati for ranere, narkomane feite folk og tyver.

Det er ``forskjellige`` ranere tyver. Rane gammel dame Rane dopselger osv osv

Jeg ler enda! du veit den sangen (her kommer tøffe tøffe tøffe tøffe)



Feite folk? hvorfor dra fettet inn i tråden tom?

eksempel på kriminelle jeg har sympati for, og ikke sympati for kommer under.

16år gammel gutt/jente avhengig av heroin, stjeler pengene fra familie og venner. < jeg har sympati)


25-100 Man må lære! alder er en unnskylding år gammel mann slår ned dame på 76år stjeler vesken hennes. IKKE sympati.

Når det kommer til Feite folk, veit ikke hva jeg skal si til det. spørs litt hvordan personlighet menneske har.
Vis hele sitatet...
Det er alltid rom for fedme-paraleller, se på det som godwins lov for meg.

Og selvfølgelig, snakker vi om barn eller folk som har hatt helt umulige forutsetninger av andre årsaker er det rom for sympati.

Men, i likhet med når en diskuterer fedme vektlegges den lille prosenten som virkelig er ofre for omstendighetene. Enda majoriteten hverken har svikt i metabolismen eller hypofysen er det alltid disse få som eksemplifiseres for å legitimere fedmen hos alle som bare spiser for mye.

Jeg kjenner mange narkomane og har vært en selv, det er unntaket - ikke regelen- at 16-åringer er avhengig av heroin fordi dem vokste opp på gaten. De fleste narkomane her i norge har hatt bedre forutsetninger enn 90% av resten av verdens befolkning. Dårlige holdninger, latskap og dårlig selvkontroll er fellesnevneren, ikke "offer". Når vi snakker på generelt grunnlag blir enkelttilfeller som avviker fra normen mindre relevant.

Sangen er forøvrig ny for meg, høres veldig fin ut da
Sist endret av Tøffetom; 5. mars 2014 kl. 01:08.