Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 2582
Opprinnelig postet av Carlo
Poenget er at det ikke er det som er kommunisme, under kommunismen skal folket styre. Det skal altså IKKE være et diktatur. Jeg gir egentlig en lang marsj i hvor du har quotet fra, det er feil.

For å quote Engels; The state is not "abolished", it withers away.
Vis hele sitatet...
For å sitere Carlo: "Den moderne definisjonen av en kommunistisk stat har jeg allerede quotet." Ser du selvmotsigelsen, eller poster du bare masse tilfeldige sitater du ikke skjønner meningen av?

Poenget er ikke det at Cuba er kommunistisk, det er det ikke, poenget er at det er helt gyldig å kalle et land for en kommunist stat så lenge de som styrer landet selv hevder at de styrer etter sin tolkning av kommunismen. Om de som hevder dette tar feil er en annen sak.
Better than thou.
Vet du egentlig hva en stat er? En stat kan være en samling land, eller områder som er under et styre. Det er ikke det minste selvmotsigende det jeg skrev tidligere.

Men om noen inførte kommunisme (ikke USSR "kommunisme", men Marx & Engels sin ide, Marxismen) i f.eks. Nambia, men kalte landet for et kapitalistisk samfunn, hva ville du definert det som? Bare fordi de som styrer landet kaller det noe betyr ikke at det nødvendigvis er det. Blir som, nevnt tidligere, å kalle en ball et romskip.
stat m1 (gj lty fra lat. status 'tilstand', nåværende bet. fra ty. og fr)
1 land, rike Europas s-er / en fri og selvstendig s- / del av større land med en viss selvstendighet De forente s-er / forbundss-
2 de organer som organiserer, styrer et land være ansatt i s-en / betale skatt til s- og kommune / s-en må støtte utsatte næringer / sammenslutning, institusjon som har stor selvstendighet i middelalderen var kirken en s- i staten
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Carlo
Vet du egentlig hva en stat er? En stat kan være en samling land, eller områder som er under et styre. Det er ikke det minste selvmotsigende det jeg skrev tidligere.
Vis hele sitatet...
Tror et mye bedre spørsmål ville vært: Vet DU hva en stat er? Et samfunn er ikke nødvendigvis en stat. Det som var motsigende med det du skrev var det at du trodde du hadde sitert definisjonen på en "kommunistisk stat". Så siterte du Engels som kom med sin teori om hvordan et kommunistisk samfunn ville oppstå etter at staten smuldret vekk etter et sosialistisk samfunn hadde oppstått. Først er staten en del av ditt kommunistiske samfunn, så mener du at staten har smuldret opp så den ikke eksisterer i ditt kommunistiske samfunn?
Men om noen inførte kommunisme (ikke USSR "kommunisme", men Marx & Engels sin ide, Marxismen) i f.eks. Nambia, men kalte landet for et kapitalistisk samfunn, hva ville du definert det som? Bare fordi de som styrer landet kaller det noe betyr ikke at det nødvendigvis er det. Blir som, nevnt tidligere, å kalle en ball et romskip.
Vis hele sitatet...
Jeg ville sagt at noen hadde alvorlige problemer med definisjoner. Å kalle et halvfullt glass for halvtomt er en ting, å kalle et romskip en ball er en annen ting.
Sovjet var opprinnelig kommunistisk. Rett etter Lenin tokk makta blomstret demokratiet og arbeiderådene, det ble gjort fri abbort og alt var fryd og jammen.
Så gjorde de slemme kapitalistene opprør mot de røde, godt støttet av england, tyskland og frankrike, og ga kommunistene en knekk som de ikke helt kom over. Så kom stalin, og fucka opp alt.
btw, Carlo: Jeg har allerede flere ganger måtte forklare meningen med harsj-marsjere utspillet mitt, og du finner dem både i denne, og i marihuana-tråden. Det som kanskje er verdt å få med seg, er at det er nok veldig få av de samme folka i en elevdemo, og i en harsj-marsj. (kanskje fordi det er relativt få i marihuana-marsjen generelt).
Sist endret av Pinh34d; 24. april 2003 kl. 16:02.
Dette er flisespikking på høyt nivå.
nei, etter min mening er det en interessant teoretisk diskusjon.