Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 6567
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hei gutter,

en ting jeg tenkte å fortelle/spørre om...

For ca 3-4 år siden gikk det et program på TVNorge som handlet om Nostradamus sine profetier. Programmet var selvsagt ikke norskprodusert, men kom fra USA. Nostradamus sine spådommer pleier jo være veldig vage, slik at de kan tolkes på veldig mange måter - men dette programmet skilte seg ut ved at det veldig detaljert beskrev hva som ville skje i år 2000:

Fra Midtøsten ville det komme en høyt utdannet tredje antikrist, som ledet en terroristgruppe. Mannen ville beordre et angrep på USA, og 3 raketter ville bli sendt mot landet - og lande i 3 forskjellige stater. En av byene som ville bli angrepet, var New York. En annen (mener jeg å huske), skulle være Chicago.

Etter angrepet ville "Den tredje verdenskrig" begynne, og den ville vare i 32 år. Etter disse 32 årene, ville det være fred i 1000 år.

Nå, dette gikk som sagt på tv for 3-4 år siden. Selv får jeg litt frysninger når jeg tenker på det i ettertid, for hvis man bytter ut ordet "raketter" med "fly", og lar alt skje ett år senere - så stemmer alt helt perfekt

Så blir spørsmålet: Var det noen andre som så denne Nostradamus-dokumentaren - og eventuellt husker noe mer?

Til slutt vil jeg bare si at jeg generellt sett er veldig skeptisk, og sjelden tar noe for "god fisk"... Og jeg mener ikke at dette trenger være noe annet enn tilfeldigheter, men allikevel...
Sist endret av Stormen; 26. mars 2003 kl. 11:38.
Dette er virkelig skummelt. Jeg så på et slikt program for en god del tid siden, og der var det snakk om en vers-serie som han lagde. Serien var på 150 vers, og i følge noen "Nostradamus-eksperter" begynte disse versene i 1850. Et vers var et år. Og hvis man leste versene for hvert år som gikk, så skulle det stemme ganske bra med versene hans. F. eks. så spådde han første og andre verdenskrig, og mye annet som var verdensomspennende.

Så dette hele med Nostradamus er kanskje noe man ikke skal ta med en klype salt.
jeg så den film-dokumentaren og husker jeg ble ganske overrasket over hvor godt det stemte. Men husker ikke mye mer enn det du gjør, men en kamerat av meg tok opp filmen så jeg kan kanskje se den engang til

Ingen som har den på disk forresten??
Om jeg ikke tar helt feil så er vel spådommene hans noe sånt som :
Tre kråker vil råtne i asken av et høyt tårn(altså, sånne vage ting som lett kan tolkes på forskjellige måter)

Så jeg vet ikke helt hvor vidt du skal ta det for seriøst. Men Han har all mulighet for å ha rett. Det skal sies.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Altså, som sagt: Jeg er ingen Nostradamus-fan, som mener alt han skriver er riktig. Det som forbauser meg, er tolkningen i det programmet - som var så sinnsykt konkret, og som stemte så bra...
ja, ble litt skremt over hvor godt det stemte.. dokumentaren var vel fra 80-tallet engang, hadde filmen vært laget etter terrorangrepet og tolket hadde det ikke vært så spesielt, men i og med at den ble laget 20 år før er det skremmende likt det som faktisk skjedde.

The Man Who Saw Tomorrow http://us.imdb.com/Title?0081109
Hvis jeg begynner å preike bs om hva jeg tror kommer til å skje en gang i fremtiden får jeg sikkert bingo på en eller flere ting hvis jeg skriver ned en del ting.
vet dere om sider der "fortellingene" hans står??
Nostradamus spådde også at en stor blomst skulle "treffe" New Yorks breddegrader i 1996, vet ikke helt, men så vidt meg bekjent er det ikke smelt en atombombe der ennå...
Etter ganske fritt google søk, var url´n http://www.human.no/fritanke/2000/04/04_dommedag.htm
ganske interresant
chaOs: er ikke så simpelt som det. han laget verk. centuries 1,2 og 3. og husker jeg ikke helt feil så hadler centuries 1 mest om hans sin samtid ++. centuries 2 handlet om tiden rundt napoleon og centuries 3 om handler den nye tiden ( vår tid ) så det er er ikke så simpelt som at han mekket masse dikt og noen av dem kan man dra sammenheng til hendelser. man drar sammenheng mellom når dem hender også :P

eks:
an emperor will be born near italy,
who will cost the empire dear,
they will say when the see his associates,
that he is less a prince than a butcher.

analyse
napoleon var født i Ajaccio. som er en fransk øy som ligger rett ved italia. det er like langt til italia som det er til frankrike fra denne øya. året før napoleon ble født ga genoa øya borttil frankrike. uten napoleon hadde det ikke vært et keiser dømme i frankrike. han var gift med en dame (josephine) som ble sett på som en annen klasses borger (bad). Han ga også ansvaret over kontrollen av spania, naples, holland og westphalia til sin bror som absolutt ikke var trent til å takle det. Alle i europa så på det som en skandale at en så dårlig skikket familie som napoleon sin fikk slått seg så tilrette. I de velstående kretser i hele europa gikk "less a prince than a butcher". det var nok på grunn av at han var en exspansjonist som startet en forferdelig blodig krig.

kilde: the mammoth book of nostradamus ( på 550 siden )

man må jo bare legge merke til at nøyaktigheten er svært stor ? dette var bare et random ... er flere hundre til som er like nøyaktige.
Rart han ikke har fått mer oppmerksomhet hvis dette stemmer.
Opprinnelig postet av chaOs
Rart han ikke har fått mer oppmerksomhet hvis dette stemmer.
Vis hele sitatet...
Folk er redde for at det stemmer og prøvver å overse det!
Jeg tror nostradamus var sinnsykt genial!
Noen som vet hvor jeg kan finne det han har skrevet??
umm... centuries 1 2 og 3... Men han rotet jo til alle "spådommene" sine før han døde, så hvordan skiller man dem fra hverandre?
etter hvertsom dem blir utspilt så ser man sammenhenger og dermed vet man ca. hvor den hører hjemme.
cha0s: vil ikke si at han har fått lite oppmerksomhet. han er kanskje den mest omtalte kvasi-vitenskapsmannen i historien. :P det er skrevet mangfoldige bøker og laget masse dokumentarer om han ... faktisk laget en spillefilm om han også.

tips til alle som vil lese om han. kjøp the mammoth book of nostradamus.
Fant ei side med masse linker http://aksum.org/htmlfiles/nostradamus.htm
Bare tull tror jeg da, New York skal lissom bli nuket når Saddam dør å sånt.
Det er masse folk som spår om forskjellige ting. De fleste spår nokså uklart, så det kan tolkes forskjellig (så går det an å velge den som passer best). Når det er så mange som spår, er det sannsynlig at noen få vil treffe bra, og høres flinke ut. Jeg tror nostradamus har hatt flaks. Jeg tror dessuten at de som skrive om ham, velger ut det som passer, og glemmer det meste av det de ikke finner noen sammenheng fra, og dermed blir han husket som en flink spåmann.

Hvis mange nok spår, vil sannsynligvis noen treffe, og det er bare de som treffer, som blir husket, derfor tror jeg ikke på spådommer.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Jeg så den dokumentarer du snakker om Stormen. Gjorde ett inntrykk på meg den ja Han har mye vettugt, men som flere her sier, det er såpass "åpne" profetier, så du kan tolke det som du vil. Ett av versene hans skal være noe sånt som:

"From the west, a king will come. He will cause caos to the east" osv..

Saddam/Bin Laden vs Usa ?? Vel, jeg skal kjøpe meg en Nostradamus bok ihvertfall...
Joy!
kan noen fortelle meg hvordan han kan "se" i fremtiden? dere må vel skjønne at ingen kan se inn i fremtiden og spå ting? herregud,er dere småunger eller?dessuten passer det jo alltid, "en mann vil dø i 1999"
omg du er jo passe a4 aces-high. seriøst man kan ikke si at det er umulig. det er ikke grunnlag for å si at det er umulig og det er ikke grunnlag for å si at det går ann. tåpelig lite gjennomtenkt hvis du absolutt utelukker at det er umulig.

gidder ikke å gå philosophical on your ass men det er sannheten. :P kan høres pompøst ut å si at du tar feil og jeg har rett men i denne saken har jeg faktisk rett. ( vitenskapelig sett ) men du kan jo selvfølgelig mene hva du vil for min del men det trenger nødvendigvis ikke ha noen bånd med virkeligheten(?).

( btw. jeg vet ikke hva jeg skal tro )
At Nostradamus skulle ha forutsagt noe som helst er ganske grundig motbevist. Det er flere grunner til at mange av "profetiene" ser ut til å stemme:

- Han skrev flere tusen profetier om alt mulig rart. Du hører bare om de få som stemmer, men aldri om de tusenvis som ikke stemmer.

- Profetiene er generelt veldig vage, og det sies sjelden noe om tidspunktet. I tillegg så kan de tolkes på mange forskjellige måter, og det må ofte litt godvilje til for at de skal stemme.

- Noen av "profetiene" som sirkulerer på internett, spesielt de som se ut til å passe veldig godt, er rett og slett falske! Det er folk som skriver noe som høres ut som Nostradamus og begynner å sende det ut på nettet.

Jeg synes det er overraskende at folk her ikke er mer kritiske til det de hører.

Her er en veldig god side for å sjekke myter o.l. Er du i tvil om noe du har hørt, så kan det lønne seg å sjekke her.

http://www.snopes.com/

Her er et par artikler om Nostradamus:

http://www.snopes.com/rumors/predict.htm

http://www.snopes.com/humor/iftrue/nostra.htm

http://www.snopes.com/inboxer/hoaxes/shuttle.asp
"In the year of the new century and nine months,
From the sky will come a great King of Terror
The sky will burn at forty-five degrees.
Fire approaches the great new city."
"In the city of york there will be a great collapse,
2 twin brothers torn apart by chaos
While the fortress falls the great leader will succumb
The third big war will begin when the big city is burning."
- NOSTRADAMUS 1654
Opprinnelig postet av rcs
"In the year of the new century and nine months,
From the sky will come a great King of Terror
The sky will burn at forty-five degrees.
Fire approaches the great new city."
"In the city of york there will be a great collapse,
2 twin brothers torn apart by chaos
While the fortress falls the great leader will succumb
The third big war will begin when the big city is burning."
- NOSTRADAMUS 1654
Vis hele sitatet...
Kan jo første nevne av Nostradamus døde i 1566. Se den første artikkelen jeg linka i stad.
http://www.snopes.com/[/url]rumors/predict.htm

hehe ikke vet jeg, men jeg fant en side og bare kopierte
Opprinnelig postet av rcs
http://www.snopes.com/[/url]rumors/predict.htm

hehe ikke vet jeg, men jeg fant en side og bare kopierte
Vis hele sitatet...
Ok, misforsto litt hva som var poenget med posten din... Hva var egentlig poenget?
tror litt av poenget var at han trekker en paralell med 11 sept. men det er klart, men det er jo bullshit når dem ikke engang klarer å få med fødselsårHUNDRE hans
http://esoterism.com/nostradamus/centuri2.htm

der står alle centuriene i full tekst på fransk, og selv om jeg ikke har sett så nøye mener jeg å huske at han skrev noen på andre språk også.

som noen sa i sted. Nostradamus er kun bullshit.
han bruker akkurat de samme triksene som alle andre spåkoner og slikt, vage ideer som lar deg fylle ut resten med det som passer. mange ideer som lar deg velge en som passer. og det at det hele er innhylt i mystikk osv gjør bare mange mennesker mer mottakelige for det hele..

alt som stemmer kommer av menneskets fantasi og vår evne til å 'knytte sammen' ting vi ser og hører med ting vi har opplevd eller lest. noe alle gjør ubevisst.

hvis noe stemmer 'bra' med noe som skjer er det kun fordi nostradamus har skrevet massevis av vers, det er massevis av oversettelser/tolkninger av alle sammen, og massevis av utrolig teite folk(les: sau).

han skrev på en helt bakvendt måte, noe du kan se hvis du leser noen av versene. hvis dere hadde lest litt psykologi før dere snakka om hvor 'bra' det passet med noe som helst ville dere kanskje forstått det hele, og dermed kunnet forkaste det.

but noooo, of course not. sleng logikken ut vinduet. det er sååå skummelt, og såååå korrekt.. my GOD! *bitchslap*
Nostradamus kan sammen lignes med dagen astologer (de som skriver horoskopene i avisen). De skriver på en noge lunde samme måte.

Jeg husker en dokumentar som jeg så på Discovery Channel. Der ble det gjort en test, ved at det ble laget et horoskop til klasse ved en høyskole. Disse testene var laget "spesielt" til den personen som fikk den.

Det viste seg at horoskopet stemte helt perferkt til personen som fikk den. Men til sin store overaskelse var ALLE horoskopene like. De var skrevet på en slik måte at det ble tolket som det stemte. Akkurat som Nostradamus.

Jeg vil også si at det Nostradamus skriver nok er bare bullshit. Men det er instresant lese stoff i alle fall.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Jeg er ikke lysten på å gå inn på en Nostradamus-diskusjon, for jeg er selv kritisk til alt slikt - og mener godt at det kan dreie seg om tilfeldigheter.

Det eneste jeg ville poengtere, var selve dokumentaren som gikk på tv for 3-4 år siden - og som forutsa så sinnsykt nøyaktig hva som ville skje. De menneskene gjorde tydeligvis en riktig tolkning/tilfeldig gjetning av hva Nostradamus skrev/hva som ville skje.

Og i så måte hadde det vært spennende å se dokumentaren igjen.

Husker f.eks også at dokumentaren spesifiserte at den tredje antikrist ville være utdannet innen økonomi, at han ville ha studert ved et engelsk universitet og at han ville ha tilknytninger til Saudi Arabia.

Til sammenligning er Osama Bin Laden utdannet innen økonomi og administrasjon ved et engelsk universitet, og store deler av familien hans bor i Saudi Arabia.

Enkeltstående kunne dette seff' vært tilfeldigheter, men sett i en større sammenheng kan selv den største skeptiker begynne å tvile...
Men har alt Nostradamus har spåd blit sant? Kan man ikke vri det meste i den retningen at det stemmer?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
jeg og spådde for 100000 år siden at det ville bli krig i irak. Men jeg fikk det til å stemme nøyaktig med 2003
Nostradamus' spådommer blir ofte sammenlignet med å spille lotto, spiller man like ofte som Nostradamus skrev spådommer, øker sjansen for å vinne(evt. få rett på en spådom.)

Opprinnelig postet av Psyc0re
an emperor will be born near italy,
who will cost the empire dear,
they will say when the see his associates,
that he is less a prince than a butcher.
Vis hele sitatet...
Dette er vel også en tolkning? er det ikke?

Det kule med Nostradamus er at man kan se ting og tang i et helt annet perspektiv en hva man forventer, en person som levde på Nostradamus tid som ser en datamaskin for eksempel må jo bli sjokkert og vil sansynligvis beskrive boksen(e) på en helt annen måte en det vi er vant til.
Sist endret av fxxked; 27. mars 2003 kl. 15:24.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Takk nso
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
off topic: Er det deg som er på bildet ditt stormen?
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
nice Kan du sende meg bildet uten kyllingen eller?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Boy, you can have the whole package!!

Eh, nei, keep to the subject at hand: Nostradamus. Nso la velvillig ut Nostradamus samlede verker, og der er det mye å lese.

Vil også poengtere at dette verset: (som noen refererte lenger opp på siden)

"In the city of york there will be a great collapse,
2 twin brothers torn apart by chaos
While the fortress falls the great leader will succumb
The third big war will begin when the big city is burning."

bare er humbug. Det ble skrevet av en amerikansk student for noen år siden, som forsket på spådommer - og hvor lett de kunne gjøres generelle nok til å forutse nesten enhver situasjon. Dessverre har internett den ulempen at slike "urban legends" blir gående veldig lenge, uten at folk flest får med seg at det bare er tull.

Så stick to facts, people
Jeg veit ikke om det er nevnt her.. for jeg har ikke lest alle postene. Men jeg veit iallefall at nostradamus spådde at det skulle komme en mann, og han skulle visstnok komme fra Tyskland,Han skulle visstnok prøve og ta over verden.. eller skape revolusjon, eller noe.. han skulle visstnok hete Histler...
Ja, han mente sikkert Hitler. men fy faen, det er skummelt. Jeg så at det var nevnt lenger oppe her at man kunne sikkert spå ting,, men det er iallefall ikke mange som kan spå slik at man nesten får navnet også...
Den spådommen må bare være bullshit!
Opprinnelig postet av Leifern
Den spådommen må bare være bullshit!
Vis hele sitatet...
nei, det var også beskrevet i filmen. Og de som sier at han traff på 1/1mill spådommer kan jo kanskje se filmen/finne ut mer om han før de uttaler seg, ikke bare det med bin laden og krigen han fikk rett i.
Opprinnelig postet av SpeXzTeR
Jeg veit ikke om det er nevnt her.. for jeg har ikke lest alle postene. Men jeg veit iallefall at nostradamus spådde at det skulle komme en mann, og han skulle visstnok komme fra Tyskland,Han skulle visstnok prøve og ta over verden.. eller skape revolusjon, eller noe.. han skulle visstnok hete Histler...
Ja, han mente sikkert Hitler. men fy faen, det er skummelt. Jeg så at det var nevnt lenger oppe her at man kunne sikkert spå ting,, men det er iallefall ikke mange som kan spå slik at man nesten får navnet også...
Vis hele sitatet...
http://science.howstuffworks.com/nostradamus3.htm
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Noen som sitter på nostradamus tekster i pdf/ebook format? Vil ha på pda....

Edit: ja jeg har lasta ned nso sin zip fil. Takk nso Men er fortsatt på jakt etter det i pdf format med noen bilder eller noe annet stæsj også..
Sist endret av totto; 28. mars 2003 kl. 14:53.
ja og kanskje en engelsk/norsk versjon for de som ikke kan fransk
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
humm, hvis du sikter til nso sin så står det på fransk under hvis ikke jeg husker helt feil...
trikse bygger i å spå så uklart at ingen klarer å tolke det.

ser ut som denne kosen har gjordt det