Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 26419
Hey!
Jeg har antageligvis en slags allergi mot alkohol..

Jeg kan godt drikke Kopparberg cider med 1,5% elns (den man kjøper i butikken i sverige, ikke den på polet) Og det går greit, men maks 1 om dagen.

For 3-4 år siden var det jul, og vi var hos bestemor og bestefar, og bestefar lagde som vanlig hjemmebrygga øl! Jeg har alltid drukket dette fra jeg var bitteliten, for det inneholder jo ikke akkurat mye alkohol. Men bestefar hadde visst dobla alkoholen, og det gikk galt. Jeg ble rød og var, og da snakker vi tomat! Klødde og greier.

Senest i går, så drakk jeg en Cider med 4,5 %, og jeg drakk mindre 1/3, men da ble jeg igjen rød og varm.


Er dette normalt? Hva er det som gjør at dette skjer?
Hva kan skje hvis jeg får sterkere varer, som brennevin, gin osv?

Edit: ALLERGI..
Sist endret av Erlendman; 25. september 2011 kl. 20:31.
Det er ikke mulig å være allergisk mot alkohol. Kilde: http://www.lommelegen.no/388556/allergi-mot-alkohol
Du blir varm, og det er normalt. En i klassen rødmer og blir tomatrød hele tiden, skulle bare sett han etter noen øl... blir du fort rød i trynet ellers?
Sist endret av Spirituell; 25. september 2011 kl. 20:35.
Du kan alltids prøve og drikke små mengder helt ren sprit og se hvordan du blir. Tror nok heller du er allergisk mot noe i blandingen
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Jeg blir rød etter kanskje 3-4 minutter.

Tror ikke jeg akkurat "får lov" til å drikke sprit :P
Reagerte litt på uttalelsene til lommelegen. "eggehvite - proteiner er det eneste du kan være allergisk mot" ???
Mulig jeg er litt lite belest her, men hva med støv-, hunde- og pollenallergikere? Eller er det her kun snakk om hva man får i seg via munnen og svelget??
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Få noen til og skaffe litt sterke saker fra polet da, det her er jo helt klart verdt og forske på!
du er nok ikke alergisk mot alkehol men mestsansynelig noe annet som er i sideren eller ølen du drkker som foreksempel humle gjær eller noe annet
Da vil du heller ikke finne ut om du bare er en som blir fort rød av alkohol eller om du ikke tåler tingene i en cider. Jeg vet ikke om noen andre måter i vartefall
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Skjønte ikke helt hva du mente med allergi mot eggehvitte, men jeg spiser da egg, så :P


EDIT: Innlegg 700
Sist endret av Erlendman; 25. september 2011 kl. 20:42.
det hun mener er at man kun kan bli allergisk mot proteiner.
Og eggehvitte inneholder som kjent mye proteiner.
At du ikke reager på egg er fordi det er snakk om forskjellige proteiner.
Hvis jeg er sliten og trøtt og så begynner å drikke pleier jeg også å bli varm og rød i kinnene etter noen øl!
Du kan være sensetiv til alkohol og kroppen din kan slite med å bryte det ned, kanskje? Gå til legen.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Du kan være sensetiv til alkohol og kroppen din kan slite med å bryte det ned, kanskje? Gå til legen.
Vis hele sitatet...
Gå til legen for å få svar på om han kan drikke nervegift eller ikke?

Hvis alkohol skaper ubehag hos deg, dropp heller å drikke
Du kan fint være allergisk mot epler, pærer o.l Dette gir ofte kløe, særlig i og rundt munnen.
Hva han bestefar har i ølet sitt vet ikke jeg, men mulig det blir brukt fruktsat av noe slag der også.
Har du prøvd amerikansk øl? dette er ofte brygget etter det jeg vet uten humle og malt.
Men det beste er jo å få en komplett allergisjekk hos legen, selv om de ALDRI kan stoles 100% på
En venninne av meg kan bare drikke øl basert på hvete siden hun er allergisk mot det som vanligvis brukes i øl. Kan jo tenkes at det er noe slikt. Samtidig er det jo som nevnt mage som blir rød å varm av bare et glass vin f.eks. Kjenner ei som blir slik. Men det er så vidt jeg forstå ikke farlig i det hele tatt da.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Jeg blir rød etter kanskje 3-4 minutter.

Tror ikke jeg akkurat "får lov" til å drikke sprit :P
Vis hele sitatet...
"For science".
Sitat av Martinsh Vis innlegg
Gå til legen for å få svar på om han kan drikke nervegift eller ikke?

Hvis alkohol skaper ubehag hos deg, dropp heller å drikke
Vis hele sitatet...
Nå har det seg slik att det kan være noe annet han er allergisk ovenfor, lurt å finne ut av hva man ikke skal putte i kroppen, ikke sant??
Sitat av murloc Vis innlegg
En venninne av meg kan bare drikke øl basert på hvete siden hun er allergisk mot det som vanligvis brukes i øl. Kan jo tenkes at det er noe slikt.
Vis hele sitatet...
Det var det første jeg kom til å tenke på når jeg leste denne tråden.
En kompis av meg har en eller annen sær diagnose som gir han de samme symptomene som trådstarter beskriver, dersom han drikker annen øl enn Heineken.
Heineken hadde han visst nok fått anbefalt av legen sin.
I teorien kan man bli allergisk mot hva som helst, men sannsynligheten for at du blir det er relativt liten (hvertfall sa legen min det.) Det trenger nødvendigvis ikke å være allergi du opplever. Det finnes mange forskjellige forklaringer på kroppens reaksjon mht alkohol. Det beste rådet jeg kan gi det er å oppsøke lege, ta diverse tester å få legen til å observere hvordan du reagerer på alkoholen.

En kompis reagerte rart på alkohol en periode(irritasjon i huden), men fikk aldri helt ut av han hva som var problemet. Han fikk kortisjon, og allergitabelletter av legen, og plagene opphørte (så vidt jeg vet.) Mulig han sitter å knasker allergitabelletter i skjul hver gang vi skal ut på fylla, men poenget er i alle fall; oppsøk lege.
Sist endret av Zalox; 25. september 2011 kl. 23:42.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_flush_reaction

Asian flush... Intolleranse mot alkohol..
Sist endret av Katalysator; 25. september 2011 kl. 23:55.
Hold deg for guds skyld unna spriten!

Folkens som anbefaler å drikke sprit: Dersom du ikke har kunnskap, stfu! Dersom TS har det som er naturlig å mistenke ved slike reaksjoner kan inntak av større mengder alkohol være dødelig. Vedkommende kan gå i et slags anafylaktisk sjokk, med akutt blodtrykksfall og død som konsekvens.

Det du beskriver TS, og det som poster ovenfor meg lenker til, høres for meg ut som en mangel på enzymet aldehyd dehydrogenase, hvilket er årsaken til asian flush. Når kroppen bryter ned alkohol blir det brutt ned til et stoff som heter acetaldehyd. Dette stoffet kan påvirke (mast)celler i kroppen til å slippe ut histamin, og konsekvensen blir en utvidelse av blodårer (rødming), kløe, svimmelhet, etc. Det samme skjer med alkoholikere som står på antabus. Du kan sannsynligvis gå til legen din for å få påvist dette ved en gentyping, gå til legen.
Sist endret av Drachir; 26. september 2011 kl. 00:17.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Jeg drikker fredag/lørdag, mellom 18.00 og 05.00 på morran

Har ikke som vane å drikke, men jeg smaker jo på litt her og der. Ganske plagsom at jg ikke får være med på fjortisfylla uten å se ut som en tomat og
Sist endret av Erlendman; 26. september 2011 kl. 00:13.
Ts, hør på Drachir... gå til legen. Lek deg ikke med livet, tror du klarer deg godt uten alkohol. Du klarer ikke å nyte alkohol 6 fot under torva uansett.
Til det opprinnelige spørsmålet om hvorvidt en kan være allergisk mot alkohol. Nei, jeg tror ikke en kan være allergisk mot etanol i den forstand en bruker allergi som et begrep for ikkehensiktsmessige immunreaksjoner mot ikke-sykdomsfremkallende stoffer.

Etanol er et såpass lite stoff at en B-celle-reseptor sannsynligvis ikke vil kunne binde til stoffet. Dersom denne reseptoren ikke kan binde til stoffet vil en ikke kunne utløse noen allergisk reaksjon på det, fordi kroppen rett og slett ikke vil kunne gjenkjenne stoffet som fremmed.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Ethanol-structure.svg/200px-Ethanol-structure.svg.png
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Fjortisfylla er jo en del av det å være nettopp fjortiss..
Vis hele sitatet...
Men hvis det er fare for livet ditt skal du bare dure frem? Snakk om å være forbasket trangsynt..
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Fjortisfylla er jo en del av det å være nettopp fjortiss..
Vis hele sitatet...
nettopp

Sitat av uaexed Vis innlegg
Men hvis det er fare for livet ditt skal du bare dure frem? Snakk om å være forbasket trangsynt..
Vis hele sitatet...
derfor han vil vite om han er allergisk da
Ikke sykdomsfremkallende? Finnes det egentlig et stoff man kan bli dårligere av?

Sorry følte bare en scizo-trang til og få ut det der
Sitat av pillthrill Vis innlegg
Ikke sykdomsfremkallende? Finnes det egentlig et stoff man kan bli dårligere av?

Sorry følte bare en scizo-trang til og få ut det der
Vis hele sitatet...
tror det er forskjell på fyllekule og sykdommer
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av uaexed Vis innlegg
Men hvis det er fare for livet ditt skal du bare dure frem? Snakk om å være forbasket trangsynt..
Vis hele sitatet...
Dude, det er akkurat DERFOR jeg lagde denne tråden, for jeg vil vite, om noen vet det, om jeg er allergisk mot noe i alkoholholdige stoffer, eller om det virkelig går ann å være allergisk mot alkohol.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Dude, det er akkurat DERFOR jeg lagde denne tråden, for jeg vil vite, om noen vet det, om jeg er allergisk mot noe i alkoholholdige stoffer, eller om det virkelig går ann å være allergisk mot alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg har gitt deg svaret, dersom du har lest dem da.
Kanskje du er allergisk mot humlen? Eller gjæren kanskje?
Forøvrig kan jeg spekulere i at det er mer sannsynlig at du har en aldehyd-dehydrogenase-mangel enn at du er allergisk mot andre stoffer i alkoholholdig drikke, på bakgrunn av den veldig karakteristiske reaksjonen du får med rødme i ansiktet. Dersom du hadde allergi ville symptomene sannsynligvis også inkludert kløe i munnhule, på lepper, utslett etc. Men, det er ikke noe sikkert, men jeg kan spekulere.
drachir, hvor har du lært alt dette?
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
drachir, hvor har du lært alt dette?
Vis hele sitatet...
http://www.kroaibo.no/wp-content/uploads/2011/08/b%C3%B8ker.jpg
Sitat av Drachir Vis innlegg
http://www.kroaibo.no/wp-content/uploads/2011/08/b%C3%B8ker.jpg
Vis hele sitatet...
du må ha en interessant bokhylle mtp. innhold
EDIT: og uvanlige interesser
Sist endret av vangsfreaken; 26. september 2011 kl. 00:56.
Jeg har en kompis som er allergisk mot alkohol, han kan ikke drikke en liten slurk av det en gang, virker som om han blir møkk dritings av det og blir dårlig i 1-2 uker etter på, svimmel og dårlig følelse i kroppen generelt. Han har fått konsantert at han er allergisk mot alkohol av lege og må holde seg unna det. Han blir ikke rød eller varm osv som du sier her, men bare helt borte etter så lite og dårlig i 1-2 uker
Sist endret av fth; 26. september 2011 kl. 11:56.
Orker ikke lese gjennom alt nå, men du mangler mest sannsynlig et enzym som bryter ned alkoholen, eller noe i den duren.

Har en kamerat som hadde akuratt det samme, men nå kan han drikke, har visst gått bort.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Hey!
Jeg har antageligvis en slags allergi mot alkohol..

Jeg kan godt drikke Kopparberg cider med 1,5% elns (den man kjøper i butikken i sverige, ikke den på polet) Og det går greit, men maks 1 om dagen.

For 3-4 år siden var det jul, og vi var hos bestemor og bestefar, og bestefar lagde som vanlig hjemmebrygga øl! Jeg har alltid drukket dette fra jeg var bitteliten, for det inneholder jo ikke akkurat mye alkohol. Men bestefar hadde visst dobla alkoholen, og det gikk galt. Jeg ble rød og var, og da snakker vi tomat! Klødde og greier.

Senest i går, så drakk jeg en Cider med 4,5 %, og jeg drakk mindre 1/3, men da ble jeg igjen rød og varm.


Er dette normalt? Hva er det som gjør at dette skjer?
Hva kan skje hvis jeg får sterkere varer, som brennevin, gin osv?

Edit: ALLERGI..
Vis hele sitatet...
Halla

Sliter med det samme selv, men ser ut til at jeg har funnet en løsning som funker for meg:
http://www.apotek1.no/produkter/pepc...24-stk-401554p

20mg + en halvliter vann 1 time før drekking demper/fjerner rødfargen for min del, best på tom mage.

Blitt diskutert opp og ned på forumet under:
http://echeng.com/asianblush/viewtopic.php?id=4

Jeg har ikke merket noen bivirkninger med pepcid og alkohol, jeg har ikke snakket med en lege om dette.

Brukes på eget ansvar.....

En jente jeg gikk på folkehøyskolen med ble ufattelig fyllesjuk etter hun hadde drukket alkohol.

Kun et par øl og hun var ganske dårlig dagen etterpå. En fyllekule og hun var direkte syk i i opptil 4-5 dager etterpå.
Hun måtte rett og slett holde seg unna alkohol pga det.

Hvorfor aner vi ikke. Hun gadd aldri å sjekke opp i det, men sansynligvis var hun overfølsom for en eller flere av avfallstoffene alkoholen etterlater seg.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
En jente jeg gikk på folkehøyskolen med ble ufattelig fyllesjuk etter hun hadde drukket alkohol.

Kun et par øl og hun var ganske dårlig dagen etterpå. En fyllekule og hun var direkte syk i i opptil 4-5 dager etterpå.
Hun måtte rett og slett holde seg unna alkohol pga det.

Hvorfor aner vi ikke. Hun gadd aldri å sjekke opp i det, men sansynligvis var hun overfølsom for en eller flere av avfallstoffene alkoholen etterlater seg.
Vis hele sitatet...
Kan godt være en lever som ikke fungerte slik som den skulle. Men alkohol er gift for kroppen, er jo ikke noe det er meningen vi skal drikke.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Skjønte ikke helt hva du mente med allergi mot eggehvitte, men jeg spiser da egg, så :P


EDIT: Innlegg 700
Vis hele sitatet...
eggehvitestoff er bare et gammelt navn på proteiner
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jeg får veldig mange utbrudd i munnen å på tungen etter fylla. Slike hvite flekker blomstrer overalt inni munnen og de verker som fan..

Er det vare jeg som har dette eller?
Jeg er glutenallergisk og tåler ikke øl, ikke brennevin heller hvis det er brygget på korn.
Men jeg får ikke samme symptomer som deg ts. Mine problemer holder seg i magen.
Sitat av griped Vis innlegg
Jeg får veldig mange utbrudd i munnen å på tungen etter fylla. Slike hvite flekker blomstrer overalt inni munnen og de verker som fan..

Er det vare jeg som har dette eller?
Vis hele sitatet...
Det høres ut som en infeksjon av noe slag igrunn. Men siden du sier det skjer hver gang du har vært på fylla virker det usannsynlig at det er det. Har du spurt legen din?

Sitat av morodo Vis innlegg
Reagerte litt på uttalelsene til lommelegen. "eggehvite - proteiner er det eneste du kan være allergisk mot" ???
Mulig jeg er litt lite belest her, men hva med støv-, hunde- og pollenallergikere? Eller er det her kun snakk om hva man får i seg via munnen og svelget??
Vis hele sitatet...
Når du er allergisk mot pels, så er det ikke pelsen en reagerer på, men et protein som skilles ut via huden til en del pelsdyr.
Støvallergi er at du er allergisk mot midd som finnes i støvet, ikke støvet i seg selv.

I all hovedsak er allergi at immunsystemet ditt reagerer på noe som kroppen ikke klarer å hanskes med på vanlig måte.
Fra wikipedia:

Det var barnelegen Clemens von Pirquet som utformet begrepet "allergi" i begynnelsen av forrige århundre. Allergi betyr økt reaksjonsberedskap, det vil si at kroppens eget forsvar mobiliserer kraftig overfor såkalte allergener (allergiutløsende fremmedstoffer gjennom mat, medisiner, i luften eller ved berøring av planter eller dyrehår). I stedet for at organismen "lærer" seg å bearbeide bestemte stoffer, trer forsvaret i funksjon. I blodet dannes "antistoffer" mot disse allergenene.
Vis hele sitatet...
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg er glutenallergisk og tåler ikke øl, ikke brennevin heller hvis det er brygget på korn.
Men jeg får ikke samme symptomer som deg ts. Mine problemer holder seg i magen.
Vis hele sitatet...
Drikk Corona
Søsteren min får samme reaksjon av alkohol, stor og rød flekk som klør over brystet.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Det høres ut som en infeksjon av noe slag igrunn. Men siden du sier det skjer hver gang du har vært på fylla virker det usannsynlig at det er det. Har du spurt legen din?
Vis hele sitatet...
Det høres ut som aftøse sår, som blant annet kan oppstå som en reaksjon på alkohol, da alkohol kan skade slimhinnen i munnen.



Sitat av Detectable Vis innlegg
I all hovedsak er allergi at immunsystemet ditt reagerer på noe som kroppen ikke klarer å hanskes med på vanlig måte.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er nok ikke helt riktig. La oss feks. se på pollen. Til vanlig vil pollen fjernes ved hjelp av slimet i lungene og tårevæsken på øynene. Det er ikke slik at allergikere ikke har disse funksjonene intakt. Dersom pollen skulle finne på å arbeide seg helt ned til bunnen av lungene, kan en spesiell type celler der, kalt alveolære makrofager, spise det, og fjerne det. Denne prosessen er også intakt hos allergikere, ellers ville pollen samlet seg opp i lungene, hvilket ikke er tilfellet.

Det som skjer, derimot, er at en annen type immunforsvarsceller reagerer på stoffet en er allergisk mot, disse kalles B-celler.

Når allergenet kommer inn i kroppen gjenkjennes det av B-cellen. Normalt skal B-cellen ikke reagere på dette allergenet, men tvert om ignorere det. Dette er ikke tilfellet hos alle, for hos noen vil B-cellene reagere på stoffer vi normalt ikke skal reagere på, stoffer som ikke er skadelige for kroppen. Når disse B-cellene reagerer gir de beskjed til mastcellene, som slipper fri histamin. Histamin har en rekke effekter, blant annet:
  • Kløe
  • Smerte
  • Økt blodstrøm
  • Blodårene lekker væske ut i vevet
  • Luftveiene snører seg sammen

Dette er de klassiske symptomene på allergi. Det er derfor vi bruker antihistaminer for å hindre allergiske reaksjoner.

Det er altså ikke nødvendigvis at kroppen ikke klarer å håndtere stoffet slik den normalt gjør, alle de vanlige prosessene fungerer, men man får en tilleggsreaksjon som er overdimensjonert i forhold til stoffet kroppen har støtt på.
Sist endret av Drachir; 13. januar 2012 kl. 14:00.
Jeg er en medisinstudent.
Orket ikke å lese hele tråden, ettersom jeg skal til klassen min snart, men dette har jeg hørt så mange ganger, og det er fordi at du mangler enzymet gluco..~ Altså, du klarer ikke å bryte ned alkoholen.
Det forkeommer ofte hos asiatere, er du asiatisk?

Ikke drikk for mye, ettersom det kan skade leveren din.
Sitat av kaktusen Vis innlegg
Jeg er en medisinstudent.
Orket ikke å lese hele tråden, ettersom jeg skal til klassen min snart, men dette har jeg hørt så mange ganger, og det er fordi at du mangler enzymet gluco..~ Altså, du klarer ikke å bryte ned alkoholen.
Det forkeommer ofte hos asiatere, er du asiatisk?

Ikke drikk for mye, ettersom det kan skade leveren din.
Vis hele sitatet...
Hum. Det er vel ikke enzymet gluco (hva mener du egentlig her? glucokinase?), men enzymet acetaldehyd dehydrogenase du sikter til? Og problemet er ikke at en ikke bryter ned alkoholen, men at en ikke klarer bryte ned stoffene som dannes ved alkoholnedbrytning, nemlig acetaldehyd. Det er dette som gir aktiveringen av mastceller med påfølgende blushing og mulighet for hypotensjon etc.

Bare et tips. Dersom du er medisinstudent, og skal bruke det for å gi tyngde til dine uttalelser, sjekk fakta først.

Edit: Ahh, glem det. Du viser i dette innlegget hvilket forhold du tydeligvis har til å huske fakta Da skal jeg ikke preike mer.
Sist endret av Drachir; 13. januar 2012 kl. 14:54.