Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  198 31190
Hele denne diskusjonen er irrelevant. Lyset har ikke en bestemt hastighet uansett. For oss på jorden har den en hastighet men for mennesker på for eksempel Jupiter (hvis det hadde vært mulig å bosette seg der) har lyset en annen hastighet.

Når det gjelder noe "raskere" enn lyset, så er dette teoretisk umulig grunnet at det ikke finnes nok energi i universet til å akselerere noen ting raskere enn lyshastigheten. Hendrik Lorentz utledet en faktor tidlig på 1900-tallet som sammen med relativitetsteorien forteller oss at for å akselerere en partikkel til lyshastigheten så trengs det uendelig energi. Dette betyr at man ikke kan ha noen ting som for oss går raskere enn lyset.

Uansett så mener jeg at diskusjonen bare kan stenges ettersom spørsmålet om ting som skal gå raskere enn lyset er for udefinert til å diskuteres :S
Sitat av paranoy Vis innlegg
Kom over denne artikkelen på itpro. For øvrig bør jeg vel legge til, siden itpro mest sannsynlig ikke er regnet som noen god kilde her på forumet, at referansen de oppgir er slashdot.org.
Vis hele sitatet...
Pressemeldingen til folka sier nok noe litt mindre sensasjonelt enn ITPro.
http://www.nec.co.jp/press/en/0007/1901.html
Her er en annen artikkel som forklarer litt hva som skjer. De flytter intensitetstoppen på bølgepakken, men ingen fotoner går fortere enn lysets hastighet. Poenget er at nettopp impulsen dukker opp tidligere enn forventet, uten at informasjon eller lys går fortere. Det blir kanskje litt lettere å forstå hvorfor dette ikke så utrolig som det først kan virke hvis man leser litt om gruppehastighet i bølgeteori.
Sitat av c#mn Vis innlegg
Hele denne diskusjonen er irrelevant. Lyset har ikke en bestemt hastighet uansett. For oss på jorden har den en hastighet men for mennesker på for eksempel Jupiter (hvis det hadde vært mulig å bosette seg der) har lyset en annen hastighet.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva dette skal bety?

Lysets hastighet er da oppgitt som 297 600km/s i vakuum?
Sitat av c#mn Vis innlegg
Hele denne diskusjonen er irrelevant. Lyset har ikke en bestemt hastighet uansett. For oss på jorden har den en hastighet men for mennesker på for eksempel Jupiter (hvis det hadde vært mulig å bosette seg der) har lyset en annen hastighet.
Vis hele sitatet...
...det er jo nettopp det det har. Lysets hastighet er det samme i alle referansesystemer og det er det som fører til utledningen av lorentzkontraksjoner.
Sitat av thh Vis innlegg
dette temaet er svært interessant.. og jeg har et spørsmål som noen kansje kan svare på.. si at man reiser i rommet med et romskip i 2 år. med en konstant fart på 0.97c, utifra regning vil en som står på jorda oppfatte dette som 8 år.

Vil da han som er i rommet eldres saktere enn han på jorda? Så du kunne teoretisk sett levd mye lenger om du levde i et romskip med denne farten hele livet enn om du levde på jorda?
Vis hele sitatet...
Ettersom mannen i rommet ville opplevd reisen som 2 år, og mannen på jorda opplever det som 8 vil de eldes like raskt uansett, men mannen på jorda vil være "eldre".
warp speed da
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
spør du om hva som har blitt bevist raskere, eller spør du om diverse hypoteser som enda ikke har blitt falsifisert, og som forteller om noe som er raskere enn lyset?

forresten, har et spørsmål. om du hører på mp3 mens du befinner deg en en gjenstand som beveger seg i lysets hastighet. vil du da høre musikken, eller vil du "kjøre" fra lyden?

har ikke lest 100% av tråden så sorry om jeg spør om noe som har blitt besvart.
Vel vår galakse beveger seg i en fart på over 1000 kilometer i sekundet, lyden beveger seg i overkant av 1000 kilometer i timen, så i følge din påstand skulle vi ikke hørt lyd i heltatt. Saken er at alt er relativt til det treghetsystemet du befinner deg i.

EDIT: En jagerflypilot kan fortsatt høre på musikk selv om flyet hans bryter lydmuren.
Sist endret av MikeHunt; 18. oktober 2009 kl. 17:51.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
...det er jo nettopp det det har. Lysets hastighet er det samme i alle referansesystemer og det er det som fører til utledningen av lorentzkontraksjoner.
Vis hele sitatet...
Greit, da skal jeg lage en ny topic der jeg utleder mine tanker om lysets fysikk. I will link to it in this topic

Sitat av thh Vis innlegg
dette temaet er svært interessant.. og jeg har et spørsmål som noen kansje kan svare på.. si at man reiser i rommet med et romskip i 2 år. med en konstant fart på 0.97c, utifra regning vil en som står på jorda oppfatte dette som 8 år.

Vil da han som er i rommet eldres saktere enn han på jorda? Så du kunne teoretisk sett levd mye lenger om du levde i et romskip med denne farten hele livet enn om du levde på jorda?
Vis hele sitatet...
Nei. La oss si at universet er tomt bortsett fra to romskip med hver sin person inni seg. Romskip 1 beveger seg med hastigheten din 0,97c og den andre står i ro. Det første problemet her blir å bestemme hvilket romskip som beveger seg. Siden den andre vil se at den første er i bevegelse og motsatt så kan man faktisk ikke vite hvem av romskipene som er i bevegelse. Her kommer problemet ditt. Vi kan ikke vite om det er romskipet eller jorden som beveger seg med hastigheten 0,97c.

Når det gjelder å eldes saktere så vil dette aldri gå. Tiden er relativ, men for deg vil den alltid oppfattes likt. I forsøket du beskriver så vil personen på jorden se at det går 8 år i romskipet og romskipet vil se at det går 8 år på jorden i løpet av de to årene som du opplever. Uavhengig om du står på jorden eller i romskipet.

Hvis du derimot vil la deg selv eldes saktere enn en person på jorden. Så kan du prøve å bremse opp romskipet ditt. Hastighet gir ingen endring i tid i forhold til to romskip (eller et romskip og jorden), men tiden går sakte i et gravitasjonsfelt og hvis du bremser så oppleves dette som et gravitasjonsfelt. Gravitasjonsfelt = akselerert referansesystem.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Vel vår galakse beveger seg i en fart på over 1000 kilometer i sekundet, lyden beveger seg i overkant av 1000 kilometer i timen, så i følge din påstand skulle vi ikke hørt lyd i heltatt. Saken er at alt er relativt til det treghetsystemet du befinner deg i.

EDIT: En jagerflypilot kan fortsatt høre på musikk selv om flyet hans bryter lydmuren.
Vis hele sitatet...
takk for svar, men var ikke en påstand. var et spørsmål.
amber's Avatar
Trådstarter
Takker for mange flotte og informative svar, sitter ikke inne med så altfor mye kunnskap om slikt, men sitter igjen med en økt forståelse om hastigheter og lystets oppførsel etter alle innlegg!

Men føler ikke at temaet er stemplet som "busted", slik som de ville ha gjort i Mythbusters, enda.
Plausible!

Noen her som forstår seg på Planck constant?
http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_relation
Fotoner har masse, men latterlig lite av det, eller er jeg på bærtur?
Holder på å regne på dette i fysikk, i forbindelse med kvanter og atomer, hva er det du eventuelt øurer på ?
amber's Avatar
Trådstarter
Sitat av atomet Vis innlegg
Ikke at jeg på noen som helst måte tror du har rett, men jeg er litt nysgjerrig på logikken din - hvorfor skulle det at lys ikke slipper ut fra sorte hull bety at det finnes noe som går fortere enn lyset?
Vis hele sitatet...
Vil ikke kalle dette noe logikk, men heller en filosofering

Det som skjer i ett sort hull er at gravitasjonen er så enorm at lyset ikke slipper ut i en viss radius, samt så sluker det til seg ymse ting utenfor den radiusen. Det vil da si at er en masse\stjerne i midten av det sorte hullet som vi ikke ser, men dette er ikke bevist etter det jeg har fått med meg. Fremdeles mye vi ikke vet om sorte hull. Og hva som skjer med lyset som ikke slipper ut er meget interresant syns nå jeg!

Sitat av spelley Vis innlegg
Holder på å regne på dette i fysikk, i forbindelse med kvanter og atomer, hva er det du eventuelt øurer på ?
Vis hele sitatet...
Fotoner har en masse, og vil etterhvert miste "energi" i form av radiasjon\varme?
Skjønner ikke helt hvor du går amber. Et sort hull er en kolapset gigant stjerne, den har en så stor gravitasjon at den trekker alt som er innen rekkevidde til seg. Den holder galaksen sammen, så sterk er denne kraften. Du kan tenke på dette hullet som en ball, men rundt denne ballen er det så mye masse, av ting den har sugd til seg(som spinner så fort rundt dette hullet at det ikke blir trukket inn) slik at det bare blir to hull synlige, et under og et over(tenk pizza deig som blir spunnet på fingeren av en italiens pizza baker.)

Ut av disse hullene blir det sendt ut enorme mengder med gamma stråling, men lys fra andre objekter blir altså bøyd inn i hullet og greier ikke å unnslippe.

Dette var egentlig ikke rettet så mye mot innlegget til amber, men en grei opplysning til andre som lurer på hvordan det hele går til.

Har ingen kilder å linke til, men var vel dette jeg lærte i fysikken på VGS. Så kanskje jeg tar helt feil siden det er en tid siden.
Sitat av Nachtwulff Vis innlegg
Ettersom mannen i rommet ville opplevd reisen som 2 år, og mannen på jorda opplever det som 8 vil de eldes like raskt uansett, men mannen på jorda vil være "eldre".
Vis hele sitatet...

så han på jorda vil rekke å gjøre mye mer enn han i rommet?:P f.eks lese bøker om de leser like fort? haha
Tachyon-Teorien
Leste fort, og så at hvis man reiser raskere enn lyset, så reiser man tilbake i tid? wtf?
Sist endret av Rolsen Royce; 20. oktober 2009 kl. 00:13.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg

Ut av disse hullene blir det sendt ut enorme mengder med gamma stråling, men lys fra andre objekter blir altså bøyd inn i hullet og greier ikke å unnslippe.
Vis hele sitatet...
Svarte hol slepp ikkje ut elektromagnetisk stråling i det heile. Kun når massive stjerner døyr og blir til svarte hol. Eller når enorme døde stjerner kolliderer,f.eks ei nøytronstjerne og eit svart hol, eller to nøytronstjerner kolliderer, og eit svart hol vert danna vert det sendt ut gamma-og-røntgenstråling. Men ikkje elles. Ein liten fun fact å vite er at ei nøytronstjerne er så kompakt at masse på størrelse med ein sukkerbit vil vege ca. 1milliard tonn.
Sitat av amber Vis innlegg
Fotoner har masse, men latterlig lite av det, eller er jeg på bærtur?
Vis hele sitatet...
Fotoner har ingen masse.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Svarte hol slepp ikkje ut elektromagnetisk stråling i det heile. Kun når massive stjerner døyr og blir til svarte hol. Eller når enorme døde stjerner kolliderer,f.eks ei nøytronstjerne og eit svart hol, eller to nøytronstjerner kolliderer, og eit svart hol vert danna vert det sendt ut gamma-og-røntgenstråling. Men ikkje elles. Ein liten fun fact å vite er at ei nøytronstjerne er så kompakt at masse på størrelse med ein sukkerbit vil vege ca. 1milliard tonn.
Vis hele sitatet...

Vel jeg hadde ikke helt riktig, men det hadde heller ikke du.

SYDNEY: New studies have revealed important details about the functioning of violent jets of energy blasted out by supermassive black holes – among the most energetic objects known to exist.

These jets appear to move faster than the speed of light, and emit enough energy to make our own Sun look like a candle in comparison.

"Some of the brightest jets put out 1040 watts continuous power, which is about 100 trillion times the energy output of our Sun," said Matthew Lister, an astrophysicist from Purdue University in West Lafayette, U.S., and lead author of one of the new studies. "You would need SPF40 sunscreen even if you were 150 light years away from the jet," he said.
Vis hele sitatet...
kilde: http://www.cosmosmagazine.com/news/2...ma-ray-beacons


Mer info ang strålingen supermassive sorte hull slipper ut, http://www.cosmosmagazine.com/news/1...ctic-neighbour
Sist endret av MikeHunt; 21. oktober 2009 kl. 00:11.
Disse jet-ene er egentlig ikke stråling fra det sorte hullet, men gass som spyles ut fra akkresjonsskiven som eksisterer rundt det sorte hullet. Hvorfor jet-ene oppstår er det ingen som vet sikkert. Akkresjonsskiven vil ofte utgi stråling i seg selv som et resultat av at massen blir komprimert av de store gravitasjonskreftene.

Man har også Hawking-stråling, som er et resultat av at partikkel-antipartikkel-par oppstår i vakuumet innenfor hendelseshorisonten, og den ene partikkelen kommer seg utenfor hendelseshorisonten ved hjelp av kvantetunnelering. Denne Hawking-strålingen vil bidra til at det sorte hullet mister masse (som en følge av energibevaring), og det vil se ut som om det sorte hullet emitterte en partikkel. Hawking-stråling er ikke enda observert, og har noe usikkerhet knyttet til seg.
Sist endret av Provo; 22. oktober 2009 kl. 07:53.
også greit å ta med seg, siden mikehunt siterte en del av artikkelen hvor det står at jetene ser ut til å bevege seg raskere enn lyset:
The fastest jet yet spotted appears to be moving across the sky at 50 times the speed of light, said Lister, though this speed is an illusion caused by the angle of viewing the jet, and time dilation due to its actual speed of 99.98% of the speed of light.
Vis hele sitatet...
Sitat av wubster Vis innlegg
"du har rett frem til det motsatte er bevist"
Vis hele sitatet...
Jeg tror du sikter til at man er uskyldig til det motsatte er bevist... Tenk på alt som er ikke er bevist og tenk på alt som er bevist. Vi kan ikke vite om det er ekte en gang, for det klarer vi ikke å bevise. Å si at alt er riktig blir det samme som å si at jeg gikk på vannet for to år siden, men ingen kan bevise eller motbevise det så derfor er det sant...
Ingenting, som vi vet om, har høyere hastighet enn lyset (elektromagnetisk stråling)
Fotoner (som lys egentlig er) har ikke masse, men bevegelsesmengde og energi.
Alt som har masse (romskip, biler, deg og meg) kan ikke oppnå lysfart da det vil kreve uendelig med energi.
Sorte hull har så stor tetthet, og dermed gravitasjon, at alt inkludert elektromagnetisk stråling (lys) blir "sugd inn" i det.

og sånn er det... : )
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er ganske lenge siden viitenskapsmenn påsto at ingenting kan bevege seg fortere enn lyset.

Ingen materie kan beveges fortere enn lyset, men det er mange bølger som har en signaleffekt høyere enn den elektromagnetiske bølger har.
Altså går de "fortere enn lyset".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Frankper Vis innlegg
Det er ganske lenge siden viitenskapsmenn påsto at ingenting kan bevege seg fortere enn lyset.

Ingen materie kan beveges fortere enn lyset, men det er mange bølger som har en signaleffekt høyere enn den elektromagnetiske bølger har.
Altså går de "fortere enn lyset".
Vis hele sitatet...
Rart. For såvidt eg har fått med meg har ein per i dag ingen måter å få informasjon til å bevege seg raskere enn lyset. Kva bølgjer er det du sikter til? Har du meir informasjon om dette?
På den seriøse side, nei, som de andre forteller, så er det ikke mulig å bevege seg raskere enn lyset.

- Vel, så langt vi vet akkurat nå, ikke glem at jorda var flat og universet snurret rundt den for 600 år siden.

Bare det at vi ikke kan forklare tyngdekraften skikkelig (hva det er, hvordan det oppstår og evt kan kontrolleres) burde vel egentlig si ganske mye om hva man vet og ikke vet.

Det er også en merkelig sammenheng mellom magnetisme og strøm som man kan regne på men ingen egentlig ikke har noe klart svar på hvorfor oppfører seg såppass likt. (strøm fra magnetisme, magnetisme fra strøm osv, likningene er omtrent helt like når man regner på det men det er to helt forskjellige ting).

Jeg mener jeg så en dokumentar for et par år siden, der en forsker hevdet å ha fått noen mikroparikler til å gå raskere enn lyset men det ble stille om saken.

Så hvem vet, kanskje noen finner ut i CERN etter at de har laget sitt sorte hull, at det faktisk er mulig å stå på et stjerneskip å kaste et eple bakover i tida, samt at Einstein mfl. egentlig var noen konservative, ideløse surpumper. :-]

Fant et par linker, kanskje mulig likevel? Spesielle fotoner og Tachyon partikler, men dette er såkallt kontroversiell forskning.

http://www.physlink.com/Education/As...821711B8D7DC74

http://www.siliconindia.com/shownews...nid-36810.html
Sist endret av znapper; 3. november 2009 kl. 10:28.
Sitat av znapper Vis innlegg
Bare det at vi ikke kan forklare tyngdekraften skikkelig (hva det er, hvordan det oppstår og evt kan kontrolleres) burde vel egentlig si ganske mye om hva man vet og ikke vet.
Vis hele sitatet...
Den generelle relativitetsteorien forklarer tyngdekraften. Det oppstår fordi romtid krummes ved enhver konsentrasjon av masse/energi. Det kan kontrolleres til en viss grad vha. påført akselerasjon (tyngdekraft = akselerasjon; et av utgangspunktene for generell relativitet). Det vi ikke vet enda, er hvordan tyngdekraft fungerer sammen med kvantefysikken, og hvorfor tyngdekraften er så mye svakere enn de andre fundamentalkreftene. Men alt dette er off topic.

Sitat av znapper
Det er også en merkelig sammenheng mellom magnetisme og strøm som man kan regne på men ingen egentlig ikke har noe klart svar på hvorfor oppfører seg såppass likt. (strøm fra magnetisme, magnetisme fra strøm osv, likningene er omtrent helt like når man regner på det men det er to helt forskjellige ting).
Vis hele sitatet...
Årsaken er sammenhengen mellom elektriske felt (E-felt) og magnetiske felt (B-felt), som i grunn er to sider av samme sak. "Strøm fra magnetisme" og "magnetisme fra strøm" har samme forløp og årsak som propagasjon av elektromagnetiske bølger (ref. Maxwells likninger). Men dette er også forsåvidt off topic.

Sitat av znapper
Jeg mener jeg så en dokumentar for et par år siden, der en forsker hevdet å ha fått noen mikroparikler til å gå raskere enn lyset men det ble stille om saken.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke si det forbauser meg at det ble stille om den saken.

Sitat av znapper
Så hvem vet, kanskje noen finner ut i CERN etter at de har laget sitt sorte hull, at det faktisk er mulig å stå på et stjerneskip å kaste et eple bakover i tida, samt at Einstein mfl. egentlig var noen konservative, ideløse surpumper. :-]
Vis hele sitatet...
Det er nok bekreftet eksperimentelt at Einstein hadde rett med sin spesielle relativitet (som er det relevante i forbindelse med eplekasting tilbake i tid). CERN har heller ikke noe "Debunking Einstein"-prosjekt. At Einstein var konservativ og idéløs er vel kanskje tidenes drøyeste og mest feilslåtte påstand

Jeg er forøvrig også svært nysgjerrig på hvilke vitenskapsmenn Frankper snakker om.
Elektromagnetiske bølger viser materies vibrasjon og har en fast velositet.
Løsere bølgefunksjoner er vanskelgere observerbare, men de går alltid fortere enn de elektromagnetiske.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Rart. For såvidt eg har fått med meg har ein per i dag ingen måter å få informasjon til å bevege seg raskere enn lyset.
Vis hele sitatet...
Galt. Alle leptoner f.eks er informasjon som beveger seg fortere enn lyset.
Men ikke om du observere dem ved deres elektromagnetiske interferens. Om to hadroner sendes mot hverandre i partikkelaksellerator vil også deres tidsforbruk før de møtes være litt over halvdelen av hva et foton ville brukt på å passere hele strekkningen. Dermed har de hver for seg gått nesten dobbelt så fort som lyset.
Men de er selv en underdelt bølgefunksjon og er mindre enn halvdelen av hva som skal til for å kalles materie.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva bølgjer er det du sikter til? Har du meir informasjon om dette?
Vis hele sitatet...
Alle bølger som har kortere blgelengde enn en planck har en signaleffekt som går fortere enn elektromagnetiske bølger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_length
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Frankper Vis innlegg
Elektromagnetiske bølger viser materies vibrasjon og har en fast velositet.
Løsere bølgefunksjoner er vanskelgere observerbare, men de går alltid fortere enn de elektromagnetiske.
Vis hele sitatet...
Eg ba om kjelder, ikkje vissvass.

Eg er ikkje spesielt bevandra innan denne delen av fysikken, men innlegget ditt trigga rimeleg mange bullshitdetektorer hos meg ettersom det ikkje stemmer med det wikipedia skriv om samme emnet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er heller ikke mer en en som interesserer seg for dette på hobbybasis, men jeg må si at du formulerer deg vagt og det virker som om du bare prøver å forvirre oss.

Hvilke løse bølgefunksjoner snakker du om?

Jeg føler at deler av uttalelsen din stammer fra observerte illusjoner av at noe går raskere enn lyset, siden det har skjedd flere ganger. Om to ting sendes ut fra et punkt i motsatte retninger i la oss si 0.6C, for en stasjonær observasjon vil avstanden mellom disse to tingene øke fortere enn lyset.
Når det kommer til disse løse bølgefunskjonene dine lurer jeg på om dette er opphavet til teorien din:
The phase velocity of an electromagnetic wave, when traveling through a medium, can routinely exceed c, the vacuum velocity of light. For example, this occurs in most glasses at X-ray frequencies[25]. However, the phase velocity of a wave corresponds to the propagation speed of a theoretical single-frequency (purely monochromatic) component of the wave at that frequency. Such a wave component must be infinite in extent and of constant amplitude (otherwise it is not truly monochromatic), and so cannot convey any information[26]. Thus a phase velocity above c does not imply the propagation of signals with a velocity above c.
Vis hele sitatet...
I kvantefysikk heter partikler som beveger seg fortere enn lys for takioner (tachyons) og superbradyoner, ingenting av det du snakker om nevnes i artikklene om de.
Sist endret av Dodecha; 3. november 2009 kl. 14:30.
om du reiser i lydens hastighet dannes det en såkalt "sonic bomb" vill dette skje med lys også? om du reiser i lysets hastighet. i tankene mine ser jeg for meg en stor lys kule.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Feedee Vis innlegg
om du reiser i lydens hastighet dannes det en såkalt "sonic bomb" vill dette skje med lys også? om du reiser i lysets hastighet. i tankene mine ser jeg for meg en stor lys kule.
Vis hele sitatet...
Ja, det heter Cherenkov radiasjon.
Sist endret av Dodecha; 3. november 2009 kl. 14:49.
har ikke orket å lese igjennom hele tråden men jeg ser at det er mange som misforstår hvordan gravitasjon fungerer...
Ifølge einsteins generelle relativitetsteori er gravitasjon en egenskap ved masse som bøyer romtiden. Hvis du ser for deg et gummilaken som er strekt utover som du så putter kuler (planeter). Da vi vekten av kulene lage en liten bulk i gummien. Det er denne "bulken" som utgjør gravitasjonen. Hvis du da sender en liten kule mot den store kula vi da den lille falle inn mot den store pga. denne bøyinga av romtiden.

Det er også derfor lys ikke unnslipper sorte hull. Sorte hullet vil i denne sammenhengen være som om noen har tøyd gummien på et punkt uendelig langt ned.. Hvis eksempelet var vanskelig å forstå vet jeg det finnes noen fine og informative animasjoner rundt om på webben.

Når det gjelder over-lys-fart... masse kan ikke bli akselerert opp til lysfarten. Da bryter nemlig einsteins likninger sammen (man får null i nevnern og det er som kjent ikke lov:P). Det spekuleres derimot i om man kan ha en høyere hastighet enn lyset (tacyoner), men problemet da er bare at noen av vår venn alberts likninger vil gi irrasjonelle tall...men selv om man ikke kan bevege seg med lysets hastighet, betyr det ikke at man ikke kan forflytte seg fortere enn lyset (worm-holes, bøye romtiden)
Sitat av Feedee Vis innlegg
om du reiser i lydens hastighet dannes det en såkalt "sonic bomb" vill dette skje med lys også? om du reiser i lysets hastighet. i tankene mine ser jeg for meg en stor lys kule.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha
Ja, det heter Cherenkov radiasjon.
Vis hele sitatet...
Her er det viktig å skille mellom lysets hastighet i vakuum (aka "c", den ubrytelige hastigheten), og lysets hastighet i et gitt medium. I medium hvor lys kan stråle gjennom uten å bli absorbert, vil lysets hastighet være lavere enn c, og partikler kan gå raskere i mediet enn lyset gjør i samme medium. Hvis en partikkel går raskere enn lyset gjør i akkurat det mediumet, vil partiklene rundt polariseres, og i det de deeksiteres frigjør de fotoner som vi kan se som blått lys. Dette er en vesentlig annerledes prosess enn et "sonic boom" (Det heter forresten Tsjerenkovstråling på norsk).

Sitat av Frankper
Elektromagnetiske bølger viser materies vibrasjon og har en fast velositet.
Vis hele sitatet...
Allerede her er du ute og kjører. På hvilken måte viser disse materiets vibrasjon? Er det varmestråling du henviser til, og påstår du at all elektromagnetisk stråling er et resultat av varmestråling? Hva med for eksempel fotonemittering som resultat av eksitasjon-deeksitasjon?

Sitat av Frankper
Løsere bølgefunksjoner er vanskelgere observerbare, men de går alltid fortere enn de elektromagnetiske.
Vis hele sitatet...
Det er omtrent her bullshitdetektoren til slashdot gikk av for full musikk, kan jeg tenke meg. Hvilke løsere bølgefunksjoner? Man har elektromagnetiske bølger, gravitasjonsbølger og mekaniske bølger. Gravitasjonsbølger går i lysets hastighet, mens mekaniske bølger alltid går saktere.

Sitat av Frankper
Galt. Alle leptoner f.eks er informasjon som beveger seg fortere enn lyset.
Vis hele sitatet...
Du vet helt tydelig ikke hva leptoner er. Elektronet er det mest kjente leptonet, og det beveger seg vitterlig ikke raskere enn lyset. Det eksisterer 12 leptoner i følge standardmodellen:
Elektronet, myonet, tau-leptonet, elektron-nøytronet, myon-nøytronet, tau-nøytronet og alles respektive anti-partikler. Ingen av de går raskere enn lyset.

Sitat av Frankper
Men ikke om du observere dem ved deres elektromagnetiske interferens.
Vis hele sitatet...
Interferens? Hva har interferens med dette å gjøre?

Sitat av Frankper
Om to hadroner sendes mot hverandre i partikkelaksellerator vil også deres tidsforbruk før de møtes være litt over halvdelen av hva et foton ville brukt på å passere hele strekkningen.
Vis hele sitatet...
Gitt at man har akselerert partiklene tett opp mot lyshastigheten, og at observatøren er stillestående i forhold til akseleratoren, ja.

Sitat av Frankper
Dermed har de hver for seg gått nesten dobbelt så fort som lyset.
Vis hele sitatet...
To tog kjører mot hverandre på et togspor. De starter 100 km fra hverandre, og kjører mot hverandre i 50 km/t. De kolliderer på midten etter nøyaktig 1 time, halvparten av tiden av det en bil i samme hastighet ville brukt fra endestasjon til endestasjon. Du mener da altså at togene har kjørt dobbelt så fort som bilen?

Sitat av Frankper
Men de er selv en underdelt bølgefunksjon og er mindre enn halvdelen av hva som skal til for å kalles materie.
Vis hele sitatet...
Her er wtf-faktoren skyhøy. Jeg har ingen kommentar til slike absurditeter.

Forøvrig er takyoner hypotetiske partikler. Skulle de eksistere, kan de aldri gå saktere enn lyshastigheten og bevarer kausaliteten i den spesielle relativiteten ved at de ikke kan bære informasjon raskere enn lyset.
Sist endret av Provo; 3. november 2009 kl. 16:05.
Sitat av Frankper Vis innlegg
Galt. Alle leptoner f.eks er informasjon som beveger seg fortere enn lyset.]
Vis hele sitatet...
Tar du, som provo påpekte, grundig feil. Men jeg lurer på om du blander litt i elementærpartiklene her... Blandt annet fotoner har den egenskapen at de kan bli sammenfiltrede.Det vil si at om du har to sammenfiltrede fotoner vil en påvirkning på den ene også påvirke den andre, umiddelbart og uavhengig av avstanden mellom dem. Med andre ord utveksler de på en måte informasjon raskere enn lyset. (Bohr og Einstein hadde en årelang diskusjon om detta gående:P ...Bohr kom seriende ut av diskusjonen, riktignok etter begges død, da Alain Aspect utførte et eksperiment på akkuratt det)
Unnskyld, men på hvilke punkt mente Bohr at einstein tok feil?
Jeg har lest denne diskusjonen og kan ikke se at Alains eksperiment har motbevist noen av einsteins påstander.

Jeg blandet ikke partiklene. Nevnte bare ikke under hvilke forhold og for hvilken observatør godt nok. Jeg påstår også kun ting som kan være sant om visse kontroversielle teorier kan påvises.
Jeg har lovet slutte med det. Så jeg vil av hensyn til trådens renhet ikke utdype hva jeg mente.
Det er verdt å påpeke at magnetisme dukker opp s.f.a relativistiske effekter - å si at den den "ordner opp" i de forskjellige referansesystemene for å hindre paradokser er en helt gyldig betraktning. Titter du på kraft fra ladninger i bevegelse relativistisk dukker det opp kraftkomponenter som er lik magnetismen. Hadde vi levd i en klassisk-newtonsk verden hadde vi ikke hatt magnetisme.
Sitat av Frankper Vis innlegg
Unnskyld, men på hvilke punkt mente Bohr at einstein tok feil?
Vis hele sitatet...
Einstein hadde ikke tro på kvantemekanikk, og mente kvantesammenfiltring bare var en feil i matematikken. Bohr mente på den annen side at kvantemekanikken som teori var komplett og virkelig.
Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum...ent#Background

Sitat av Frankper
Jeg har lest denne diskusjonen og kan ikke se at Alains eksperiment har motbevist noen av einsteins påstander.
Vis hele sitatet...
Alain Aspect gjennomførte eksperimenter som viste at kvantesammenfiltring later til å eksistere.
Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Alain_Aspect første avsnitt.

Sitat av Frankper
Jeg blandet ikke partiklene. Nevnte bare ikke under hvilke forhold og for hvilken observatør godt nok.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at leptoner beveger seg raskere enn lyset under noen forhold for noen observatører.

Sitat av Frankper
Jeg påstår også kun ting som kan være sant om visse kontroversielle teorier kan påvises.
Vis hele sitatet...
Da må du i så fall navngi disse teoriene, forklare at de er kontroversielle og helst hvordan de danner resultatet i påstanden, og gi en solid kildereferanse.

Sitat av Frankper
Jeg har lovet slutte med det. Så jeg vil av hensyn til trådens renhet ikke utdype hva jeg mente.
Vis hele sitatet...
For all del, utdyp. Bare hold det til generelt aksepterte fakta, eller presiser hvis teorien er kontroversiell og/eller lite anerkjent.
Sist endret av Provo; 5. november 2009 kl. 08:51.
Sitat av Provo Vis innlegg
Einstein hadde ikke tro på kvantemekanikk, og mente kvantesammenfiltring bare var en feil i matematikken. Bohr mente på den annen side at kvantemekanikken som teori var komplett og virkelig.
Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum...ent#Background
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke sett at Einstein mente den gav feil svar selv om han ikke likte teorien. Er ikke einsteins egen forklaring på hvordan partiklenes endring nok. Alle rundt einstein på hans egen tid påsto at det han sa var feil for de forsto ikke hva han mente.
Bohrs logiske resonnement bak hans teori om entanglement er ikke særlig forklarende.


Sitat av Provo Vis innlegg
Alain Aspect gjennomførte eksperimenter som viste at kvantesammenfiltring later til å eksistere.
Vis hele sitatet...
"Later til" er ikke det samme som påvist. At torien medfører noe riktighet betyr heller ikke at den er god, eller at man trenger like den.
Jeg leste detaljene nøye. Jeg klarer ikke tro på at Bell-experimentet som Alain brukte kan gi "rene" nok resultater til å påvise noe som helst annet enn at kretsene han brukte fører strøm. Det kan jo ha vært hva som helst i hele universet som hadde påvirket det han avleste i den andre ennen.


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kan ikke se at leptoner beveger seg raskere enn lyset under noen forhold for noen observatører.
Vis hele sitatet...
Nei det kan du selvfølgelig ikke. Ingen kan det.
Det er det kun leptoner selv som kan se når de selv har nær-lyshastighet, men her er jeg igjen inne på udokumenterte theser. Jeg har forbud.
Sitat av Frankper Vis innlegg
Jeg har heller ikke sett at Einstein mente den gav feil svar selv om han ikke likte teorien. Er ikke einsteins egen forklaring på hvordan partiklenes endring nok. Alle rundt einstein på hans egen tid påsto at det han sa var feil for de forsto ikke hva han mente.
Bohrs logiske resonnement bak hans teori om entanglement er ikke særlig forklarende.
Vis hele sitatet...
Du lurte på følgende:
Sitat av Frankper
Unnskyld, men på hvilke punkt mente Bohr at einstein tok feil?
Vis hele sitatet...
Svaret er at de var uenige i kvantemekanikkens riktighet som teori. For å sitere wikipedia-artikkelen jeg linket til:
Sitat av Wikipedia
It was [Einsteins] belief that future mathematicians would discover that quantum entanglement entailed nothing more or less than an error in their calculations.
Vis hele sitatet...
For å videre illustrere poenget:
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/EPR_paradox
Einstein never accepted quantum mechanics as a "real" and complete theory, struggling to the end of his life for an interpretation that could comply with relativity without complying with the Heisenberg Uncertainty Principle. As he once said: "God does not play dice", skeptically referring to the Copenhagen Interpretation of quantum mechanics which says there exists no objective physical reality other than that which is revealed through measurement and observation.
Vis hele sitatet...

Sitat av Frankper
"Later til" er ikke det samme som påvist. At torien medfører noe riktighet betyr heller ikke at den er god, eller at man trenger like den.
Jeg leste detaljene nøye. Jeg klarer ikke tro på at Bell-experimentet som Alain brukte kan gi "rene" nok resultater til å påvise noe som helst annet enn at kretsene han brukte fører strøm. Det kan jo ha vært hva som helst i hele universet som hadde påvirket det han avleste i den andre ennen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lest detaljene, så kvaliteten på eksperimentet kan jeg ikke uttale meg om. Likevel er det et svært anerkjent eksperiment, så at det ikke påviser mer enn at kretsene leder strøm finner jeg vanskelig å tro. Ekstern uønsket påvirkning (også kalt støy) finnes det svært effektive måter for å utelukke.


Sitat av Frankper
Nei det kan du selvfølgelig ikke. Ingen kan det.
Det er det kun leptoner selv som kan se når de selv har nær-lyshastighet, men her er jeg igjen inne på udokumenterte theser. Jeg har forbud.
Vis hele sitatet...
Såså, opp med geipen . Du har ikke forbud om å lufte udokumenterte teser, men påstander om at "faster-than-light-communication" eksisterer bryter med fundamentet i en av de mest omfattende og eksperimentelt bekreftede teorier vi har i nyere fysikk. Slike ting trenger gjennomført argumentasjon og god kildehenvisning (påpeker at du foreløpig ikke har kommet med en eneste kilde for dine påstander). At alle leptoner på et eller annet vis går raskere enn lyset er en ganske radikal påstand, for å si det mildt, men jeg ser også at du har trappet ned utsagnet fra at alle går raskere enn lyset, til at de kan gå i nær-lyshastighet.
Sist endret av Provo; 5. november 2009 kl. 10:54.
Men hvis ikke radiobølger går fortere enn lysets hastighet. Ville det ikke vært mulig å se bølgene i teorien?=P
Bare kverulerer litt hehe
Sitat av Androitas Vis innlegg
Men hvis ikke radiobølger går fortere enn lysets hastighet. Ville det ikke vært mulig å se bølgene i teorien?=P
Bare kverulerer litt hehe
Vis hele sitatet...
Radiobølger ER lys! De er simpelthen utenfor bølgelengdene menneskeøyet kan oppfatte - vi ser kun et lite utsnitt av det elektromagnetiske spekteret. Vi kan fint lage instrumenter for å "se" denne strålingen, antagelig sitter du der med en laptop akkurat nå som kan oppfatte disse bølgene via bluetooth eller wlan.
Er ikke 'lys' kun navnet på de eletromagnetiske med harmonisk interferens innenfor det synlige spekter?
Sist endret av Frankper; 5. november 2009 kl. 11:36. Grunn: Legger til bilde
Sitat av Frankper Vis innlegg
Er ikke 'lys' kun navnet på de eletromagnetiske med harmonisk interferens innenfor det synlige spekter?
Vis hele sitatet...
Uttrykkene "lys", "em-stråling" og "radiobølger" brukes litt om hverandre. Det er ikke uvanlig i fysikk å kalle em-stråling i alle bølgelengder for lys.

Men.. "harmonisk interferens"..? Du mener nok frekvens eller bølgelengde.
Sitat av Frankper Vis innlegg
Unnskyld, men på hvilke punkt mente Bohr at einstein tok feil?
Jeg har lest denne diskusjonen og kan ikke se at Alains eksperiment har motbevist noen av einsteins påstander.

Jeg blandet ikke partiklene. Nevnte bare ikke under hvilke forhold og for hvilken observatør godt nok. Jeg påstår også kun ting som kan være sant om visse kontroversielle teorier kan påvises.
Jeg har lovet slutte med det. Så jeg vil av hensyn til trådens renhet ikke utdype hva jeg mente.
Vis hele sitatet...
I Aspects forsøk, som baserer seg på polarisasjon, viser det seg at om man polariserer et av to sammenfiltrede fotoner så endrer du begge samtidig, uavhengig av hvor lang avstand det er imellom de (det kan ikke være noen form for kommunikasjon mellom de to på tradisjonelt vis, som for eksempel EM-bølger, siden da ville øverførselen gått fortere enn lyset). Det at partiklene viste seg å være sammenfiltrede og ikke uavhengige, satte en spiker i kista for et av Einsteins tankeeksperimenter (fant ikke noen link til det jeg tenkte på men det går ca. slik: Einstein tenkte at man kunne lage to identiske elektroner som hadde lik energi og bevegde seg fra hverandre i en vinkel på 180. Han tenkte da at man kunne måle energien nøyaktig på den ene mens man kunne måle possisjonen nøyaktig på den andre. Siden de var like på alle vis ville du da både ha possisjonen og farten til begge fotonene, noe usikkerhetsprinsippet (en av grunnstenene i kvantefysikken) ikke tillater.
Til Provo-
Nei. Jeg mener ikke det.
Jeg mente det jeg skrev.
Jeg ville frem til at lys kun er den ovserverbare Em-stråling for menneskeøyet.
Menneskeøyet observerer Em-stråling ved å systematisere inteferensen fra visse bølgelengder som harmonerer med visse sansereseptorer.
Sist endret av Frankper; 5. november 2009 kl. 18:43. Grunn: Endret til Provo.
Sitat av Frankper Vis innlegg
Til Provo-
Nei. Jeg mener ikke det.
Jeg mente det jeg skrev.
Jeg ville frem til at lys kun er den ovserverbare Em-stråling for menneskeøyet.
Menneskeøyet observerer Em-stråling ved å systematisere inteferensen fra visse bølgelengder som harmonerer med visse sansereseptorer.
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt til flisespikking... I bølgefysikk er det i alle fall vanligvis konvensjon om å snakke om lys for alle EM-bølger og synlig lys for 400-700 nm. Poenget er uansett at det ikke er noe spesielt som skiller synlig lys fra f.eks. gammastråling annet enn at menneskeøynene favoriserer visse bølgelengder. Harmonisk interferens betyr ikke noe i den konteksten du brukte det.
Sitat av timon Vis innlegg
I Aspects forsøk, som baserer seg på polarisasjon, viser det seg at om man polariserer et av to sammenfiltrede fotoner så endrer du begge samtidig, uavhengig av hvor lang avstand det er imellom de (det kan ikke være noen form for kommunikasjon mellom de to på tradisjonelt vis, som for eksempel EM-bølger, siden da ville øverførselen gått fortere enn lyset). Det at partiklene viste seg å være sammenfiltrede og ikke uavhengige, satte en spiker i kista for et av Einsteins tankeeksperimenter (fant ikke noen link til det jeg tenkte på men det går ca. slik: Einstein tenkte at man kunne lage to identiske elektroner som hadde lik energi og bevegde seg fra hverandre i en vinkel på 180. Han tenkte da at man kunne måle energien nøyaktig på den ene mens man kunne måle possisjonen nøyaktig på den andre. Siden de var like på alle vis ville du da både ha possisjonen og farten til begge fotonene, noe usikkerhetsprinsippet (en av grunnstenene i kvantefysikken) ikke tillater.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor man tror at disse fotonene får være upåvirket av alt annet en den polariserig Alailn påførte kan jeg ikke fatte.

Kranglen runt heisenbergs uskarphet gjelder også helt tilbake til han formulerte det og gikk på om uskarpheten avslører kvante-indeterminisme, eller om den avslører dårlig metode for observasjon av resultat.

Uskarphets-prinsippet ble avleggs med superstreng-teoriene.
Sitat av Frankper Vis innlegg
Uskarphets-prinsippet ble avleggs med superstreng-teoriene.
Vis hele sitatet...
Vrient å forstå hvordan en etablert fysisk teori blir avleggs av en teori som ikke har et fnugg av bevis... Hvilken bakgrunn i fysikk har du egentlig for å uttale deg så bastant om noe så kontroversielt?
Mine påstander er vel ikke bombastiske?
Det må være observatøren som endrer resultatet....
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det var da voldsomt til flisespikking... I bølgefysikk er det i alle fall vanligvis konvensjon om å snakke om lys for alle EM-bølger og synlig lys for 400-700 nm.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg forholde meg til det som etterrettelig nok informasjon. Det viktigste er bare at aspektene kan diskuteres på en forståelig måte. Jeg mente ikke kverrulere med mitt flisespikkeri.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Vrient å forstå hvordan en etablert fysisk teori blir avleggs av en teori som ikke har et fnugg av bevis... Hvilken bakgrunn i fysikk har du egentlig for å uttale deg så bastant om noe så kontroversielt?
Vis hele sitatet...
Det er jo det som er så fint med super -streng teori. Den postulerer ingen etterprøvbare ting, men om man ser den logiske konsistens forsår man hvorfor partiklene beveges dit de gjør.
Du får ha meg unnskyldt om jeg tar feil, men jeg trodde Minkowski og Peter Higgs for lenge siden hadde etablert resultatene av strengteori som akksepterte sannheter.