Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  174 37334
bestefarparadokset. du vil ikke kunne drepe han. noe annet ville kommet i veien. hvis du drepte han så ville du aldri blitt født og da ville du ikke kunne drept han. ergo du vil faile!
Den var dårlig. JEg kan gå å drepe bestefar nå. Og fortsatt leve.
Ser ikke helt problemet, eneste som er mellom meg og besefar er politiet og viljen.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Hvis det ikke var ett fattig forsøk på hva som ville ha skjedd om man reiste tilbake i tid å drepte sin egen bestefar?
Sist endret av Vandringsmann; 26. mai 2010 kl. 00:13.
Sitat av Kurt D. Cobain Vis innlegg
bestefarparadokset. du vil ikke kunne drepe han. noe annet ville kommet i veien. hvis du drepte han så ville du aldri blitt født og da ville du ikke kunne drept han. ergo du vil faile!
Vis hele sitatet...
Det han mener er hvis du går tilbake i tid før du og faren din blir født
En mann blir dømt til døden ved hengning, og får beskjed om at han vil bli hengt på en ukedag neste uke. Men han får ikke vite hvilken dag, det skal være en overraskelse helt til bøddelen banker på døren. Fangen tenker litt på dommen, og kommer frem til at han vil slippe unna hele hengingen. Han kan jo ikke henges på fredagen, for hvis han har overlevd de fire første dagene, vil det jo ikke være noen overraskelse om bøddelen kommer på fredag. Og når fredagen er eliminert kan han jo heller ikke bli hengt på torsdag, for da vil det jo ikke være en overraskelse om bøddelen kommer etter å ha ventet forbi mandag, tirsdag og onsdag. Og når torsdag og fredag er eliminert, ja dere ser tegninga.
Han forventer dermed å slippe fri, og blir selvsagt svært overrasket når bøddelen henter ham på onsdag.

En annen lignende: En gutt blir kidnappet, og faren får beskjed om at han kun får sønnen sin tilbake dersom han kan gjette hva kidnapperen kommer til å gjøre. Dersom han gjetter på at kidnapperen vil levere sønnen tilbake, er det jo enkelt og greit avhengig av kidnapperens intensjoner hva som vil skje videre. Men dersom han gjetter på at kidnapperen ikke leverer sønnen tilbake, har vi et logisk problem.
tiden er inne når tiden er ute
Sitat av Jarne Vis innlegg
En mann blir dømt til døden ved hengning, og får beskjed om at han vil bli hengt på en ukedag neste uke. Men han får ikke vite hvilken dag, det skal være en overraskelse helt til bøddelen banker på døren. Fangen tenker litt på dommen, og kommer frem til at han vil slippe unna hele hengingen. Han kan jo ikke henges på fredagen, for hvis han har overlevd de fire første dagene, vil det jo ikke være noen overraskelse om bøddelen kommer på fredag. Og når fredagen er eliminert kan han jo heller ikke bli hengt på torsdag, for da vil det jo ikke være en overraskelse om bøddelen kommer etter å ha ventet forbi mandag, tirsdag og onsdag. Og når torsdag og fredag er eliminert, ja dere ser tegninga.
Han forventer dermed å slippe fri, og blir selvsagt svært overrasket når bøddelen henter ham på onsdag.
Vis hele sitatet...
Fredagen er ingen overaskelse vis han lever på torsdagen. men straks vi kommer til at han lever på onsdag kan torsdagen være overaskelsen, siden da kan han også dø på fredagen.

samme som å snu 5 kort, å åpne ett hver dag, trekker du kongen blir du hengt. Vis du åpner 4, vil helt klart den siste være kongen og det er ingen overaskelse. Men vis du er på "onstags-kortet" og har to kort igjen. så kan torsdags kortet være overaskelsen, mens kongen ligger på fredags-kortet.

eh?

Edit: det ble faktisk feil.
Sist endret av Sixpounder; 26. mai 2010 kl. 04:17.
Sitat av Boingboing Vis innlegg
om du skyter en pil foran et kamera som tar uendelig bilder i sekundet. vil da to bilder være like? O: den er litt artig å tenke på, egentlig(x for om to etterfølgende bilder er like, så må jo alle bildene være like. men om de ikke er like så kan det ikke være uendelig med bilder der...
Vis hele sitatet...
i det kameraet begynner å ta bilder ville du stoppe tiden, fordi det tar uendelig mange bilder i sekundet, vill det sekundet vart evig

det vil si bilder per sekund = (all tid + 1)

faktisk ville alle bilder være like, i og med at tiden står stille og du tar bilde av det samme hele tiden

uendelig = evig = all tid +1, det vil si med mindre ikke universet kollapser før den tid men da kan man fortsatt kalle det uendelig fordi universet er alt og hvis alt kollapser og blir borte er det ikke mer igjen eller noe igjen å måle.
Rot i systemet, og system i rotet
Går man bort uten noe som helst går man bort med ingenting.
siden man vet at tid ikke kan stoppe, kan heller ikke noe kamera ta uendelig bilder i sekundet, slik problemstillingen er satt opp ville det faktum at et kamera skulle ta uendelig (en evig loop) bilder i sekudet føre til at tiden stoppet. dermed må man kunne si at oppsettet definerer problemstillingen som umulig.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Tenk så mye sykere det er å tenke på at universet ikke er uendelig stort? Det er for meg mye vanskeligere å tenke seg.
Vis hele sitatet...
Hvis man er enig med at universet er 13.7 milliarder år gammel, bør universet ikke være lenger enn 13,7 milliarder lysår fra dets sentrum siden ingenting beveger seg fortere enn lyset?

edit:
Men likevel finnes det galakser som ligger 92 milliarder lysår fra hverandre hvis man stoler på wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Universet
Sist endret av marsboer; 31. mai 2010 kl. 00:47.
Bestefarparadokset

Dette er vel bare et navn på et eksempel? Du kan heller spør hva som vil skje om du reiser 5 minutter tilbake i tid og dreper deg selv. Hvis du dreper deg selv vil du aldri reise tilbake i tid, og reiser du aldri tilbake i tid er det ingen som kunne vært der for å drepe deg. Stephen Hawking mener tidsreise ikke lar seg gjøre i vår dimensjon. Så hvis tidsreise har latt seg gjøre, noe han hevder ikke går, ville du møtt på deg selv i en annen dimensjon for 5 minutter siden, og ikke deg selv for 5 minutter siden slik det faktisk var. Men ja, det er fortsatt et fint paradoks.


Portalparadokset

ASHPD (Aperture Science Handheld Portal Device) er våpenet du blir utstyrt med i spiller Portal. Hva ville skje hvis du kunne skutt én portal på hvert sitt bevegelige objekt hvor av det ene objektet er mindre enn det andre og du hadde ført det minste gjennom det største?

http://i46.tinypic.com/qpl3k0.jpg
Sist endret av waf; 31. mai 2010 kl. 03:57.
Sitat av Alko44 Vis innlegg
Bestefar paradokset er noe jeg fant stor intresse i, siden tids-reise er mulig i utrolig små proporsjoner. Så hvis det noen gang hadde vert mulig å reise i tid over mange år så er jo det livsfarlig for hele sivilisasjonen.
Vis hele sitatet...
Det at de fleste forskere mener at tidsreise fremover er det eneste mulige løser dette problemet(Tidsreise fremover i tid er forsåvidt bevist). Alternative virkeligheter kan og løse dette problemet om tisreise bakover i tid skulle vært mulig.

Og vil si at alternative dimensjoner er feil ord, fordi du ikke kan skifte dimensjon, men kun bevege deg igjennom en for å evt reise i tid eller til alternative virkeligheter. Men tidsreiser er bevist. Jo stør gravitasjon eller hastighet du har, jo raskere beveger du deg gjennom tiden
Sist endret av Katalysator; 31. mai 2010 kl. 05:32.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Hvis man er enig med at universet er 13.7 milliarder år gammel, bør universet ikke være lenger enn 13,7 milliarder lysår fra dets sentrum siden ingenting beveger seg fortere enn lyset?
Vis hele sitatet...
Fordi ekspansjon av rom ikke har noen fartsgrense. Wikipedia:

While special relativity constrains objects in the universe from moving faster than the speed of light with respect to each other, there is no such theoretical constraint when space itself is expanding. It is thus possible for two very distant objects to be moving away from each other at a speed greater than the speed of light (meaning that one cannot be observed from the other). The size of the observable universe could thus be smaller than the entire universe.
It is also possible for a distance to exceed the speed of light times the age of the universe, which means that light from one part of space generated near the beginning of the Universe might still be arriving at distant locations (hence the cosmic microwave background radiation). These details are a frequent source of confusion among amateurs and even professional physicists.[1]
Perhaps a more complete assessment is that the interpretation of the metric expansion of space continues to provide paradoxes that are still a matter of debate.[2][3][4][5] The prevailing view[citation needed] is that of Chodorowski: "unlike the expansion of the cosmic substratum, the expansion of space is unobservable".[6]
Vis hele sitatet...
Sitat av Katalysator
Det at de fleste forskere mener at tidsreise fremover er det eneste mulige løser dette problemet(Tidsreise fremover i tid er forsåvidt bevist).
Vis hele sitatet...
Javel? Er det bevist? Har du noen kilder på dette? Tenker du på det du sier under her?

Sitat av Katalysator
Jo stør gravitasjon eller hastighet du har, jo raskere beveger du deg gjennom tiden
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke akkurat dette man forbinder med tidsreiser, men du har rett i at hvis du kaster deg i et romskip som kjører en rundtur i en enorm hastighet, vil det gått lenger tid her på jorden enn inne i romskipet ditt når du kommer tilbake. Men vi snakker da enorme hastigheter og lange reiser før dette ikke bare er noe du kan måle med nøyaktige klokker. Er det dette du tenkte på i sitatet over også, eller var det et annet fenomen?
Sitat av Provo Vis innlegg
Javel? Er det bevist? Har du noen kilder på dette? Tenker du på det du sier under her?
Vis hele sitatet...
Illustrert vitenskap hadde en fin artikkel om dette: http://illvit.no/universet/universet...-en-tidsmaskin
Sitat av Grix Vis innlegg
Illustrert vitenskap hadde en fin artikkel om dette: http://illvit.no/universet/universet...-en-tidsmaskin
Vis hele sitatet...
Må være registrert for å få lese artikkelen, og når man registrerer seg aksepterer man å få reklame på både epost, sms og vanlig post, noe jeg ikke er så interessert i. Vet du om denne PDF-en er tilgjengelig noe annet sted, eller har du eksempler på tilsvarende artikler som har samme konklusjon og bygger på samme prinsipper?
Sist endret av Provo; 31. mai 2010 kl. 07:47.
Kanskje ikke et paradoks, men tankekrøll er det såvisst. Ville dette skje hvis man kunne bevege speilet raskere/ved lysets hastighet?

http://i47.tinypic.com/2h3qych.jpg
Sist endret av OnkelBlå; 31. mai 2010 kl. 08:42.
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Kanskje ikke et paradoks, men tankekrøll er det såvisst. Ville dette skje hvis man kunne bevege speilet raskere/ved lysets hastighet?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, derfor det er trollface i siste ruten
Sist endret av Grix; 31. mai 2010 kl. 09:16.
For meg virker det logisk at det kunne skjedd. Teoretisk selvfølgelig.
Sist endret av OnkelBlå; 31. mai 2010 kl. 09:31.
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Kanskje ikke et paradoks, men tankekrøll er det såvisst. Ville dette skje hvis man kunne bevege speilet raskere/ved lysets hastighet?
Vis hele sitatet...
For det første trenger du ikke å bevege speilet i lysets hastighet, men det må flyttes på plass fra siden i løpet av den tid lyset bruker fra det passerer første speil til det reflekteres i andre speilet og kommer i retur. Eventuelt kan du ta for deg den bredden og konsentrasjonen av lys som fanges pga at speilet flyttes sidelengs gjennom strålene. Gitt totalt vakuum, noe som ikke er mulig hverken praktisk eller teoretisk (pga kvantefluktuasjoner), og total refleksjon, noe som ikke er mulig i praksis (kan ikke kvanteelektrodynamikk, så jeg er usikker på teorien), og selvfølgelig totalt plane og parallelle speil (eventuelt parabolspeil) så ser jeg ikke at det en gang kvalifiserer til tankekrøll. Det er simpelthen fotoner som reflekteres frem og tilbake i evig tid, og som selvsagt ikke kan observeres da dette fjerner lyset på et eller annet vis.

Dette har vært diskutert før, forresten.
Jesus er guds sønn. Mennesket er guds barn. Vil det si at vi er jesus sin bror ?

Jeg har spørt noen superkristne om dette, og alle sier seg enig i de to første punktene, men de pleier å flippe når jeg sier det siste.
Det er jo inget paradoks. Isåfal er relgion ett stort paradoks.
Sist endret av Sixpounder; 31. mai 2010 kl. 14:06.
Oi, så ikke før nå hvor sinnsykt dårlig jeg formulerte den siste setningen i "paradokset".

Og det du sier er rett, ja. Blir vell mer av en anomali enn et paradoks.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Det er jo inget paradoks. Isåfal er relgion ett stort paradoks.
Vis hele sitatet...
Religion ER paradoks :P

Sitat av Provo Vis innlegg
Må være registrert for å få lese artikkelen, og når man registrerer seg aksepterer man å få reklame på både epost, sms og vanlig post, noe jeg ikke er så interessert i. Vet du om denne PDF-en er tilgjengelig noe annet sted, eller har du eksempler på tilsvarende artikler som har samme konklusjon og bygger på samme prinsipper?
Vis hele sitatet...
Satelitter må feks stilles 15 mikrosekund per dag elns fordi tiden relativt går tregere for de. http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Satelitter må feks stilles 15 mikrosekund per dag elns fordi tiden relativt går tregere for de. http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation
Vis hele sitatet...
Ja, det vet jeg, men det er gjerne ikke noe man tenker på som en tidsmaskin. Forskjellen er for øvrig ca 38 µs/dag og skyldes tidsdilatasjon fra både differanse i hastighet og gravitasjonspotensiale. Jeg tenkte kanskje du mente tidsmaskin i litt mer "tradisjonell form", hvor man sender partikler/informasjon frem/tilbake i tid med umiddelbar effekt, i motsetning til vanlig relativistisk tidsutvidelse, og det var derfor jeg spurte.
Paradoks: jeg lyver alltid
skjønte ikke det paradokset jeg..
Sitat av zevz Vis innlegg
skjønte ikke det paradokset jeg..
Vis hele sitatet...
Om jeg aldri snakker sant, så blir det feil når jeg sier at jeg alltid lyver, for da snakker jeg jo sant.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av methewall Vis innlegg
Om jeg aldri snakker sant, så blir det feil når jeg sier at jeg alltid lyver, for da snakker jeg jo sant.
Vis hele sitatet...
Men om du derimot snakker sant og lyger om kvarandre så har du ei veldig åpenbar forklaring

Det er ikkje et paradoks om en vurderer dei to ytterpunkta av muligheter.
edit: SPOILER WARNING, hvis du vil se teksten dra musa over felten nedenfor mend du holder venstre knapp inne


[COLOR="White"]beste paradoxet jeg har sett er i filmen Twelve Monkeys hvor brucern reiser tilbake i tid, blir sin egen far, og fanges i en loop hvor han ser seg selv bli skutt og drept (mens han er barn) på en flyplass. det vil si, han ser seg selv dø, vokser opp og reiser tilbake i tid, blir sin egen far og fødes, dør på flyplassen mens han selv som barn ser seg selv dø og er nødt til å vokse opp igjen og reise tilbake i tid og bli sin egen...etc etc etc[/COLOR]
Sist endret av Seppo; 9. juni 2010 kl. 01:42.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Rom/vakuum kan jo alltid bli mindre, fordi det er ikke byggesteiner, det er ingenting. Så i teorien vil bilen aldri treffe veggen
Vis hele sitatet...
Men blir det ikke da umulig å dele denne ikke-eksisterende lengde på midten? HVis rom er bygd opp av ingenting, kan man ikke halvere avstanden (som ikke finnes)?
Sitat av Elber Vis innlegg
Men blir det ikke da umulig å dele denne ikke-eksisterende lengde på midten? HVis rom er bygd opp av ingenting, kan man ikke halvere avstanden (som ikke finnes)?
Vis hele sitatet...
Nå tenker du for avansert. Tenk deg en boks med et indre vakuum. Du kan alltids gjøre boksen halvparten så lang.

(Skal man gå virkelig i dybden har man en antatt minimumsavstand kalt Planck-lengde, hvor en kortere avstand ikke gir mening — man kan ikke skille mellom to punkter mindre enn en Planck-lengde fra hverandre. Tilsvarende har man Plank-tid.)
Sitat av HossCarter Vis innlegg
Hvis Gud er allmektig, kan han da skape en stein han selv ikke klarer å løfte?
Vis hele sitatet...
Denne er nok heller ikke et paradoks, og svaret er uansett nei.

Man måler ikke vekt eller volum på et objekt etter hvem eller hva som kan eller ikke løfte det.

Du riktige blir å si: Hvis gud er allmektig, kan han da skape en stein på x-antall kilo? - Og siden han er allmektig vil han selvfølgelig klare å løfte den.
Sist endret av Gamgee; 11. juni 2010 kl. 18:22.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvis vi er enige at hvis man spiser seg selv, så er man en kanibalist. Er det da homofili og onnanere?
Sitat av snorlax Vis innlegg
Hvis vi er enige at hvis man spiser seg selv, så er man en kanibalist. Er det da homofili og onnanere?
Vis hele sitatet...
Per definisjon så er du homofil hvis du blir tiltrukket av deg selv, men det å onanere er ikke en homofil handling i seg selv.
Jeg skulle gjerne likt å se kilder på denne definisjonen.
Meget gjerne faktisk.

Jeg føler at det blir helt feil å snakke om definisjoner og slikt i en slik sammenheng.
Her må man legge sammen både hva den som utfører handlingen føler og hva han slags handling han egentlig utfører.
Altså det er snakk om å utvise mye skjønn innenfor dette emnet.
Det å onanere er selvsagt ikke homofili, som snorlax kaller det.

Man kan visstnok utføre homoseksuelle handlinger uten å være homofil også.
Da kan man i prinsippet være den lille "hjortekalven" til en jaktglad mann på 60 år for penger, uten å være homofil.
Man er simpelthen en sædpøs kun for pengenes skyld.
Hmm, dette med å se seg selv i lysets hastighet, i et speil. Jeg syns det blir vanskelig å se etter ca. 40-50km/t. Så jeg forstår ikke hvordan dere kan legge ned alle disse andre "Ikke-paradoksene" her, men klare å diskutere denne så lenge.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Du riktige blir å si: Hvis gud er allmektig, kan han da skape en stein på x-antall kilo? - Og siden han er allmektig vil han selvfølgelig klare å løfte den.
Vis hele sitatet...
Men klarer han å lage noe han ikke klarer å løfte?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av snorlax Vis innlegg
Hvis vi er enige at hvis man spiser seg selv, så er man en kanibalist. Er det da homofili og onnanere?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje et paradoks. Det er maksimalt semantikk.
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Hmm, dette med å se seg selv i lysets hastighet, i et speil. Jeg syns det blir vanskelig å se etter ca. 40-50km/t. Så jeg forstår ikke hvordan dere kan legge ned alle disse andre "Ikke-paradoksene" her, men klare å diskutere denne så lenge.
Vis hele sitatet...
Hva? Det blir vanskelig å se seg selv i speilet hvis du og speilet flytter dere fremover i 40-50 km/t?? Neste gang du er passasjer i framsetet på motorveien, ta ned sminkespeilet i "solflapsen", eller bruk bakspeilet, og se seg selv i speilet. Eller, neste gang du flyr, ta med deg et lite lommespeil, eller bruk en annen blank overflate, og se deg selv i speilet. Selvsagt er det ikke vanskeligere å se seg selv i speilet der enn i stua.

Å bruke relativitetsteorien som bakgrunn for å påstå at det da blir problematisk å se seg selv i speilet er helt meningsløst, da relativitetsteorien sier nettopp at det ikke er noe problem å se seg selv i speilet uansett hvor fort du og speilet flytter dere i forhold til andre ting, og at det er nøyaktig som å stå stille, så lenge avstanden mellom deg selv og speilet ikke forandrer seg.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Denne er nok heller ikke et paradoks, og svaret er uansett nei.

Man måler ikke vekt eller volum på et objekt etter hvem eller hva som kan eller ikke løfte det.

Du riktige blir å si: Hvis gud er allmektig, kan han da skape en stein på x-antall kilo? - Og siden han er allmektig vil han selvfølgelig klare å løfte den.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys, det er et flott paradoks, det avhenger ikke av vekt/volum/et.c.

Hvis gud er allmektig - kan han da lage en stein han selv ikke kan løfte? Hvis han er allmektig, så skulle han kunne lage en stein som ikke kan løftes, men han skulle også kunne klare å løfte den... Vips - der har du paradokset. (svaret er: godfail)

Minner om det gode gamle ustoppelige objektet som treffer en uflyttelig vegg, og den gamle Petter Smart-historien med balltreet som ikke kan bomme vs ballen som ikke kan treffes
Sist endret av atomet; 3. august 2010 kl. 11:14.
Har ikke lest hele tråden, men jeg liker "Evig eies kun det tapte" (Ibsen). Det er et paradoks, og har virkelig sannhet skrevet på seg!
Bestefars-paradoxet: Du reiser tilbake i tid og dreper bestefaren din. Moren eller faren din vil da ikke bli født, noe som resulterer at du heller ikke ville blitt født, og du kunne derfor ikke reise tilbake i tid i utgangspunktet.


Back to the future filmene fra 80 tallet, tar for seg dette paradokset på grundig og morsom måte..
Sist endret av 2r@rne; 3. august 2010 kl. 12:51.
Sitat av atomet Vis innlegg
Tull og tøys, det er et flott paradoks, det avhenger ikke av vekt/volum/et.c.

Hvis gud er allmektig - kan han da lage en stein han selv ikke kan løfte? Hvis han er allmektig, så skulle han kunne lage en stein som ikke kan løftes, men han skulle også kunne klare å løfte den... Vips - der har du paradokset. (svaret er: godfail)

Minner om det gode gamle ustoppelige objektet som treffer en uflyttelig vegg, og den gamle Petter Smart-historien med balltreet som ikke kan bomme vs ballen som ikke kan treffes
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo akkurat den samme problemstillingen som objektet og veggen. Det er bare det at det ikke finnes noe som heter uflyttelig. Alt vil kunne flyttes (eller løftes), gitt nok kraft..

Som Provo sa, det er bare en uløselig problemstilling, ikke et reelt paradoks.
Mulig det har blitt nevnt før (gadd ikke å lese gjennom alle sidene :P) men i Terminator filmene er det jo en del pararadokser. Viss vi tar foross enern hvor T-100 reiser tilbake i tid for å drepe Sarah Connor (SC) som skal bli mor til John Connor (JC) som skal bli leder av motstandsbevegelsen mot robotene/skynet, Kyle Reese (KR) blir oså sendt tilbake i tid for å hindre T-100 i å fullføre sitt oppdrag. KR og SC klarer og flykte fra T-100 og i medfarten har de samleie noe som gjør at JC blir til, de tar også knekken på T-100.

Så til paradoksene: Hvis T-100 har klart å drepe SC ville han altså forandret på fremtiden og grunnen til at han ble sendt tilbake i tid ville vært der. En annen ting er hvis T-100 ikke hadde blitt sendt tilbake i tid til og begynne med så hadde i KR blitt sendt for og stoppe han og dermed i ville ikke JC blitt til, dermed ville skynet hatt det bedre om de bare hadde gitt faen i å senne noen roboter tilbake i tid.

Beklager om det dette ble litt uforståeligt, er litt trøtt *gjesp
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Når lengden fra bilen til veggen er på størrelse med de minste byggesteinene i universet (atomer, ioner eller hva det nå enn er), så kan du jo ikke lenger dele i to. Da må du vel enten bli stående, eller treffe veggen.
Vis hele sitatet...

Hva er da byggesteine bygd opp av? Bilen vil aldri nå veggen!
Sitat av Lego_Lan Vis innlegg
Hva er da byggesteine bygd opp av?
Vis hele sitatet...
Elementærpartiklene (kvarker, leptoner og bosoner) er ikke bygd opp av andre partikler. Det eneste man kan si de er bygd opp av er energi.

Sitat av Lego_Lan
Bilen vil aldri nå veggen!
Vis hele sitatet...
Jo, faktisk. Til slutt vil lengden du deler opp bli så liten at man når noe som heter en Planck-lengde (ca 1,6·10-35 m), og man kan ikke dele opp en Planck-lengde i mindre biter. Det vil si at hvis det er én Planck-lengde mellom bilen og veggen kan du ikke dele avstanden i to lenger, og du må enten la bilen stå eller flytte den inntil veggen.
Er svaret på dette spørsmålet nei?
Mange fine betraktninger i denne tråden. Jeg har ingen paradokser, men har tenkt en del på dette med "absolutte sannheter". Det er spesielt to slike som jeg stusser på.

Det første er at det er opplest og vedtatt at ingenting kan bevege seg raskere enn lysets hastighet. Jeg mener at det må være mer riktig å si at menneskeheten foreløpig ikke kjenner til noe som kan bevege seg raskere enn lysets hastighet.

Det andre er at hvis det skal finnes liv på andre planeter så er det en forutsetning at det finnes vann der.

Begge disse "absolutte sannheter" er basert på tanken om at vi som mennesker kjenner alle fakta og har all kunnskap. Som vi alle vet så stemmer jo ikke dette da det hver dag blir oppdaget ting vi ikke kjente i går. For noen hundre år siden så "visste" alle at jorden var flat og seilte man til jordens ende ramlet man over kanten og var fortapt.

Min betraktning i så måte er at menneskeheten har en tilbøyelighet til å fornekte alt som ikke kan forklares ut av tidligere tilegnet kunnskap. Spesielt ved tanke på liv på andre planeter. Det er klart at hvis vi leter etter kopier av oss selv så må planeten være lik vår, men hvorfor skulle det ikke kunne oppstå liv under andre forutsetninger hvis vi tar med i betraktningen at alt liv ikke nødvendigvis trenger å være slik vi kjenner det?