Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6514
Hei!

Jeg lurer på hvordan man skulle gått frem, eventuelt hvor lete etter personer som er villige/kvalifisert til å gjøre dette med uekte legitimasjon. Jeg trenger 6 på Norsk og Engelsk Skriftlig

Jeg er nå snart 30 med med en drøm, om å bli lege. Da trenger man 6.8 i snitt, det vil si 6 i alle fag og 5 i 2. Utlandet er ikke aktuelt dersom jeg søker med 23/5 regelen og den akspeteres ikke i utlandet.

Desverre har jeg dystleksi, og jeg kan ALDRI få 6 i Norsk bokmål og engelsk skriftlig ( har fritak for nynorsk ). Jeg har nå prøvd 6 halvår på rad, altså 12 eksamener. Jeg får ikke mer en 3 - 4 hver gang pga oppsette, skrivefeil og sammenhengen er totalt ubrukelig.

Jeg har derimot 6 i ALLE andre fag. Jeg har 6 i kjemi, 6 i biologi, 6 i fysikk og alle fagene som en lege faktisk har nytte av. Jeg stråler med 6 i norsk og engelsk litteraturhistorie muntlig så det står ikke på kunnskapen, det står kun på evnen til å skrive det ned på papir. Viljestyrken er på plass men pga min '' sykdom'' klarer jeg ikke skrive akademisk nok til å få 6 på norsk og engelsk.

Jeg har de mest avanserte retteprogrammene, men til og med de er ikke gode nok til å øke karakteren min.
Noen tips?

Mvh en som bare vil hjelpe syke mennesker men klarer ikke analysere et dikt bra nok på papir.
Sist endret av Kehum; 14. desember 2019 kl. 16:08.
Hvorfor må du være lege for å hjelpe syke mennesker? Kan du ikke bare bli sykepleier? Ego er en faktor her som med alt annet, og legeyrket er et prestisjeyrke. Du burde jekke ned på kravene du har til personlig status i henhold til de evnene du har.
Ikke undervurder diktanalyse, måten du tenker på der er faktisk det mest nyttige jeg dro med meg inn i høyere utdannelse.

Men jukse for å komme inn på legestudiet, hmmm høres ut som en dårlig ide.

Og en femmer burde være mulig selv med dysleksi. Tror heller du har nytte av å lese masse femmer og sekser løsninger og sammenligbe dem med de du har skrevet selv.

Og si at en lege ikke har nytte av norsk og engelsk skriftlig sier meg at du har feil holdning. En lege skal ikke bare kurere, men og dokumentere, forsvare, forklare og analysere sine egne og andres diagnoser og ikke minst pasientens.

Så mitt forslag er å lese masse tidligere oppgaver og løsningen som ga fem/seks.

Vet det kan være vanskelig med dysleksi, men da får du tankegangen inn og ser oppsettet og hvordan de binder ting sammen. Skrivefeil retter du med retteprogram.

Da er femmere godt sikret. Kanskje og en sekser. Enkelt, nei, krever disiplin og vilje. Kanskje dobbelt for deg.

Men juks, blir du tatt mister du sjansen, blir du tatt senere så mister du studieplassen, blir du tatt etter utdanning, vel da kanskje du mister autorisasjonen, men mest sannsynlig bare fjes.

Men legestudiet er teoritungt og tror du en analyse av Welhaven var kjedelig og vanskelig så tror jeg du får en overraskelse.
Sitat av Kehum Vis innlegg
Jeg er nå snart 30 med med en drøm, om å bli lege. Da trenger man 6.8 i snitt, det vil si 6 i alle fag og 5 i 2. Utlandet er ikke aktuelt dersom jeg søker med 23/5 regelen og den akspeteres ikke i utlandet.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor skal du søke gjennom 23/5 regelen? De fleste legestudier i utlandet krever kun 5 i snitt i realfag og å bestå en symbolsk prøve. Du glir lett inn uten juks. Du vil også få et MYE mer behagelig liv på studielånet. Lykke til
Sist endret av Bearass; 14. desember 2019 kl. 17:08.
Gjør det beste du kan, og aksepter karakteren. Suppler med flere fag for å heve snittet (geofag 1, eller andre lette fag)

Poengrensen er lavere ved andre universitet enn UiO pga lavere søkemasse. Det vil du nok komme inn med 63ish
Hvordan blir det for deg å gjennomføre et langt og teoritungt studium da? Det er kjipt å gi opp et mål man har satt seg, men er du sikker på at det er verdt innsatsen som vil kreves? Det finnes kanskje andre yrker som vil oppleves meningsfylt for deg, der du også får bruk for de faglige evnene du åpenbart har.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvordan blir det for deg å gjennomføre et langt og teoritungt studium da? Det er kjipt å gi opp et mål man har satt seg, men er du sikker på at det er verdt innsatsen som vil kreves? Det finnes kanskje andre yrker som vil oppleves meningsfylt for deg, der du også får bruk for de faglige evnene du åpenbart har.
Vis hele sitatet...
Kan vel bare betale noen for å ta de andre eksamene som måtte komme også ;-)
Huff en lege som har jukset til eksamen. Grøss. Greit nok at fyren fortsatt forsøker å komme inn på legestudiet, men kanskje sier det noe om karakter og personlig egnethet? Om han jukser nå, allerede før han er tungt investert i selve legestudiet. Hva skjer noen år fram i tid når eksamenspresset bygger seg opp?

Trådstarter, det er folk som jukser. Skrives om juks omtrent hver eneste vår. Noen er svært kreative. Men flere av de kreative blir likevel tatt. Du finner nok fremgangsmåter og metoder om du søker. Er du sikker på du velger rett utdanning? Du har balet i mange år med å ta opp fag, hva kunne du alternativt brukt den tiden på? Kan du søke på andre studier der du både får brukte din teoretiske hjerne og samtidig kan hjelpe folk? Er jo ikke kun leger som hjelper mennesker. Det er kjemikere og biologer, forskere i ymse felt. Sterk i naturfag og matte og slikt så bør det være uante muligheter allerede med de karakterene du har idag. Kanskje har du gått deg litt fast i tanken på dette med lege? Har du noen gang reflektert over at å være lege er en skikkelig drittjobb, spesielt om du blir allmennlege? Lytte på bryst, måle blodtrykk, skrive sykemeldinger og mange timer med rapportering, journalskriving og skriving og sending av henvisninger, skjemaer i huet og rævva til fylkesmann, stat og legemiddeltilsyn. Lange dager og mange timer. Og statistisk så er sjansen stor for at du blir rusmisbruker. Også må fingre folk i baken, gløtte gamle damer i skrevet, titte på allverdens byller, betente sår og eksemer både her og der. Du får se så mye kjønnssykdommer og fæle folk at det siste du tenker på når du kommer hjem fra jobb er å flå tøyet av kona, for det vil bare minne deg på de fire gråhåra sykdomsbefengte skreva du nettopp har gløttet inn i.

Du finner nok en alright retning selv om du ikke blir lege.
Trådstarter
5 1
Hei!

Takk for svar.

Og til å svare et annen kommentar også så går jeg under 23/5 regelen for jeg har jobbet som sykepleier i 5 år, dermed kan jeg nå søke med kun påbygg fagene mine, som gjør det litt lettere, da slipper jeg andre skriftlige fag.

Desverre så er det slik i mine år som sykepleier jeg ser altfor dårlig oppfølgning av lege og det er ikke stort jeg kan gjøre noe med, det er derfor jeg ønsker å kunne bidra mer, ikke fordi ego fakteren er høyere!

Selvfølgelig har jeg drøfter mye frem og tilbake med meg selv, men når jeg er selv hos lege og ut fra erfaring er det alt for mange som ikke burde vært lege for de er dritt lei jobben sin, de ikke gidder bry seg om pasientene sine. Jeg, som sykepleier, kan ikke gjøre stort når legen har sagt sitt.Eneste grunnen til at jeg ønsker å bli lege er å tilby mennesker den oppfølging og trygghet de trenger, det kan jeg ikke gi som sykepleier når legen tar over, til en viss grad.

Når eksamenspresset bygger seg opp? Jeg har da klart å få 6 i alle fag, utenom fag som kreves perfekt akademisk skriving, dette med kun å lese i bøkene selv uten skole undervisning. Så eksamenspress eller forståelse for fag er ikke noe problem

Og hva så, hva som om en person analyserte Olav H Haugens '' Mens Hjula Står '' og poengterte bruken av samnorskformene i A endingene, fikk formulert det riktig og fikk 6 på eksamen for meg. Da mener jeg min kunnskap i kjemi, biologi, fysikk og A på medisin studie grunnfag utveier det. (Trenger kun 5 på norsk, mtp realfags poengene mine, snitte til lege er steget til 6.8)

Sitat av Bearass Vis innlegg
Men hvorfor skal du søke gjennom 23/5 regelen? De fleste legestudier i utlandet krever kun 5 i snitt i realfag og å bestå en symbolsk prøve. Du glir lett inn uten juks. Du vil også få et MYE mer behagelig liv på studielånet. Lykke til
Vis hele sitatet...
Det er fordi jeg ikke har gått på vanlig videregåendde skole, noen gang. Jeg har tatt alle mine fag som privatist. Om jeg skal søke i utlandet må jeg gå på 3 på VG 1, VG 2 og VG3. Jeg har ikke rett på å komme inn på skole lengre, fristen er 23 år om jeg husker. Alle med søppel karakterer kommer inn før meg fordi de har '' rett på skolegang '', ved unntak der det er noen skole som ikke fikk fylt opp klassene sine

Skoler i utlandet krevet fullført VGS utdanning. Jeg ikke har gått på vanlig videregåendde skole, noen gang. Jeg har tatt alle mine fag som privatist. Jeg kvalifiserer til høyere utdanning i Norge dersom jeg har jobd i 5 år (23/5) + påbygg (privatist) Om jeg skal søke i utlandet må jeg gå på 3 på VG 1, VG 2 og VG3. Jeg har ikke rett på å komme inn på skole lengre i Norge heller så kan ikke '' fullføre VG'' på vanlig vis.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ikke undervurder diktanalyse, måten du tenker på der er faktisk det mest nyttige jeg dro med meg inn i høyere utdannelse.

Men jukse for å komme inn på legestudiet, hmmm høres ut som en dårlig ide.

Og en femmer burde være mulig selv med dysleksi. Tror heller du har nytte av å lese masse femmer og sekser løsninger og sammenligbe dem med de du har skrevet selv.

Og si at en lege ikke har nytte av norsk og engelsk skriftlig sier meg at du har feil holdning. En lege skal ikke bare kurere, men og dokumentere, forsvare, forklare og analysere sine egne og andres diagnoser og ikke minst pasientens.

Så mitt forslag er å lese masse tidligere oppgaver og løsningen som ga fem/seks.

Vet det kan være vanskelig med dysleksi, men da får du tankegangen inn og ser oppsettet og hvordan de binder ting sammen. Skrivefeil retter du med retteprogram.

Da er femmere godt sikret. Kanskje og en sekser. Enkelt, nei, krever disiplin og vilje. Kanskje dobbelt for deg.

Men juks, blir du tatt mister du sjansen, blir du tatt senere så mister du studieplassen, blir du tatt etter utdanning, vel da kanskje du mister autorisasjonen, men mest sannsynlig bare fjes.

Men legestudiet er teoritungt og tror du en analyse av Welhaven var kjedelig og vanskelig så tror jeg du får en overraskelse.
Vis hele sitatet...
Analysere welhaven var slettes ikke kjedelig eller vanskelig, foretrakk Wergeland sin side i kulturdebatten menmen, hadde ikke fått 6 på Muntlig vist jeg ikke kunne det spot on. Eneste problemet er å få det ned på papir helt feilfritt, 6 i skriftlig norsk er så og si umulig for noen med dystleksi.

En lege har absolutt nytte av norsk skriftlig. Det vil være avgjørende for å skrive korrekte rapporter. Men jeg kjenner flere leger med 2 i norsk skriftlig ( som gikk utlandet ) som klare seg heeelt fint, men slik går ikke i Norge. Analysere welhaven var slettes ikke kjedelig eller vanskelig, foretrakk Wergeland sin side i kulturdebatten menmen, hadde ikke fått 6 på Muntlig vist jeg ikke kunne det spot on. Eneste problemet er å få det ned på papir helt feilfritt, 6 i skriftlig norsk er så og si umulig for noen med dystleksi.
Sist endret av Jonta; 15. desember 2019 kl. 20:37. Grunn: Omfattende kirurgi for å fjerne masser av repetert innhold. Fjernet en del «Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.»
Hvordan tenkte du å takle alt det skriftlige på medisinstudiet da?
Har aldri tenkt tanken på å studere medisin så kjenner ikke til studiet, studiemodell eller hvordan eksamen løses. Men fra studiet jeg har tatt så kan jeg si at det faktisk ble vektlagt skriftlig fremstilling, akademisk språk/stil samt at en må holde tungen rett i munnen både med tanke på formen på det en leverer og ikke minst kilder. Slikt kan kanskje bli utfordrende, men helt sikkert mulig å få til.

Du virker veldig bestemt på dette, og du er alt sykepleier og føler du kan gjøre mer som lege. Da tenker jeg du har rett motivasjon og et veldig bra utgangspunkt. Og den indre motivasjonen vil nok hjelpe deg å studieløpet når det røyner på i lange eksamensperioder. Fordelen om du først kommer gjennom nåløyet må vel være at du ikke er avhengig av toppkarakterer på skriftlige eksamener.

Gjør forresten oppmerksom på at jeg ikke betviler dine evner. De fagene du nailet og fikk 6 på er for meg tøffe fag så all respekt for det.

Så håper jeg du klarer å løse dette med karakterer uten å ty til juks, mest for din egen del fordi du kan bli tatt. Er det noen fag du kan ta i tillegg til det du alt har som kan gi deg verdifulle tilleggspoeng? Vil du få tillegg for random årsstudium på høyskole/universitet? Mao er det andre veier for å nå det magiske snittet på 6.8?

Har du sjekket worst case scenario om du skulle bli tatt i juks? Offentlig godkjente sykepleiere må vel ha autorisasjon for å jobbe? Er det noe risiko i forhold til den?
Du virker å ha godt hjerte for å jobbe med mennesker og velger legeyrket av de rette intensjoner. Jeg vil tro at ved å kontakte div utenlandsstudier og høre om du kan søke lett glir gjennom og får studieplass, selv uten VGs. Rett motivasjon og sykepleierutdanning veier ofte tungt for innpass på legestudium ved diverse utenlandsstudier. Bare til info...
Hvor mange konkurransepoeng har du PR IDAG?
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Har du sjekket worst case scenario om du skulle bli tatt i juks? Offentlig godkjente sykepleiere må vel ha autorisasjon for å jobbe? Er det noe risiko i forhold til den?
Vis hele sitatet...
Så et program "Oppdrag gransking" på svensk tv forrige år. Der ble det avdekket juks fra svensker på sykepleierstudie i Romania. Viste seg at en som fått offentlig godkjent sin utdanning fra Romania samtidig med utdanningen hade jobbet heltid i Sverige ifølge en kryssjekk mot skattelistene.
Du kan søke om å avlegge skriftlig eksamen muntlig. Har studert med andre, som fikk denne muligheten.
Må flire... Ikke av at du har dysleksi. Men rett og slett av at du vil bli lege ved å jukse deg inn. Falt deg inn at du dessverre pga sykdom ikke kan jobbe som det?

Men du har sikkert fått nok moralpreken. Søk på darknet eller noe slikt.
1: Behandler pasient
2: Skriver feil på epikrisen pga dysleksi
3: Pasienten får feil medisin/dose og dør....

Jeg foretrekker leger som kan lese og skrive...
Når ble freak moralpoliti? Jeg har mottatt min dose epikriser og journalutskrifter og det er skrivefeil over hele fjøla.

TS: har du diagnose på dyslexi? I så fall kanskje det finnes noe som gjør at du kan ta eksamen på PC?
Trur ikke det at man har dysleksi er noe man skal bry seg om, kjenner lærere, professorer, politi, ingeniører, nav brukere som alle har dysleksi. Det gjør det bare vanskeligere.

Det er jukset her som vi vil advare mot og moralisere over, ikke "handikappet".
Jeg forstår veldig godt moraliseringen til mange her inne. På samme tid så er det vel bedre å oppfordre TS til å dra til utlandet ovenfor å påstå at han er uegnet som lege? Siden når ble det slik at en med 6 blank i snitt er bedre praktisk anlagt som lege enn en uten? Mennesker er mer enn karakterer, og jeg kan tenke meg flere toppelever som overhode ikke hadde egnet seg som leger.

Man kan ha all motivasjonen og lidenskapen i verden til å bli lege og brenne for å hjelpe mennesker, men ikke komme inn fordi man fikk 5er i et fag og ikke en 6er. Mens en som er ute etter høy status og lønning kommer inn fordi han har fotografisk hukommelse. Hvilken lege ville du helst valgt?

Det er frustrerende å vite at resten av livsløpet ditt er definert av et tall på et ark, spesielt når det er mange faktorer som har noe å si på karakteren man får. Det er viktig å huske at lærere er bare mennesker og feil skjer fra tid til annen. Én karakter kan endre livsløpet ditt, og hvis læreren/sensor har ei dårlig dag, så kan det faktisk bidra til at du ikke kom inn der du ønsket. Poenget mitt her er at ettersom karakterer kan være veldig frustrerende så hadde det nok hjulpet TS langt mer å få et par oppmuntrende ord eller råd enn å bli hakka ned for å kunne tenke tanken på å jukse
For hver som jukser seg inn blir en annen persons drøm knust, det er jo realiteten. At alle de andre som kommer inn bare er ute etter status, penger og har seilt gjennom livet med fotografisk hukommelse er sånt man kan si til seg selv fordi man ikke har lyst å tenke på seg selv som en egoistisk bedrager, men man er jo en likefullt.

Når det er sagt synes jeg virkelig de burde vurdere en annen type inntak på en del studier, for det er ikke nødvendigvis sånn at de med de beste karakterene blir de beste i yrket. Et godt snitt og intervju eller annen type vurdering av personlig egnethet ville sortert bedre.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
1: Behandler pasient
2: Skriver feil på epikrisen pga dysleksi
3: Pasienten får feil medisin/dose og dør....

Jeg foretrekker leger som kan lese og skrive...
Vis hele sitatet...
I hvilke tilfeller oppstår det her? Setningene til dyslektikere er jo som oftest forståelige, bare at de er skrevet med noen feil. Er jo ikke sånn at han/hun er helt mongo og diagnostiserer noen med kreft når de egentlig har prolaps.

Jeg mener personlig, at om legen min hadde hatt 6-ere i så mange fag som vedkommende har, men sliter med dysleksi til den grad at han/hun får en 4 i skriftlig, noe som objektivt er en "bra" karakter, så hadde jeg ikke brydd meg.
Her er det bare å jukse i vei for å få snittet du vil ha. Så lenge du består selve medisinstudiet uten å jukse på universitet er du uansett egnet som lege. Så for pasientsikkerhetens skyld spiller det ingen rolle om du jukset deg til opptak eller om du kom inn på den ordentlige måten. Om du føler for det kan du også innrømme jukset ditt etter å ha jobbet et par år som lege uten at det går utover autorisasjonen din og etter det stuntet ville alt være tilgitt og greit.

Alt din juksing gjør er at en eller annen sisteplass ikke kommer inn på medisinstudiet og det er slettes ikke garantert at den personen hadde klart å fullføre legestudiet uansett så kjør på med god samvittighet.
Nå mener jeg, som mange andre her, at det å jukse er og forblir totalt uetisk. Så uansett så er dette ingen vei og gå. Ikke bare det, men det kan bite deg og din "juksepartner" i ræva, så det svir skikkelig. Den mildeste straffen begge får for å ha jukset slik, er dokumentforfalskning. Legeyrket krever en ganske så plettfri vandel. Altså er dine dager som lege talte, om dette blir funnet ut. Ikke bare det, men din makker vil også slikte kraftig, og få kraftige reaksjoner mot seg.

Men du skriver dette:
Sitat av Kehum Vis innlegg
Mvh en som bare vil hjelpe syke mennesker men klarer ikke analysere et dikt bra nok på papir.
Vis hele sitatet...
Jeg mener, at med dine naturfagkarakterer, så står en haug med dører åpne på vidt gap for å oppnå akkurat denne drømmen. Du har fortsatt fag som kjemi, biologi og fag under og mellom disse. Altså du kan bli noe stort innen farmasi, du kan forske på sykdommer og utrolig mye annet. Jeg vil dra frem Jonas Salk, som studerte kjemi. Riktig nok studerte han medisin etter kjemistudiet. Men han konsentrerte seg senere om virologi. Det var han, som lagde den første vaksinen mot poliomyelitt (vanligvis bare kalt "polio"). Polio ga en sykdom, som først lignet noe ala influensa, hos en liten andel av de smittede. En del av de syke, fikk store lammelser. Noen ble lammet i nerver, som styrte åndedrett. Så de hadde resten av sine dager i jernlunger.
Min egen bestefar (morfar) fikk polio som ung. Han fikk men i ett bein og i buken. Han fikk trent seg noen lunde opp på en ergometersykkel. Men han kom aldri i nærheten av den han var føre sykdommen. Så han hadde en til dels haltende gange livet ut. Når han bikket 70 et sted, så oppdaget han at han tisset "kaffe" og det kom "askegrøt" ut av bakenden. Han ble også gul i øynene og huden. Blodet hans ble fylt med galle. Det var ikke værre enn gallestein. Noe han ikke kjente, men det gjør skitvondt. Jeg har noen selv, og har kjent litt på det. Nesten det samme som nyrestein eller fødsel. Under operasjonen så fant dem også kreft i bukspyttkjertelen, som han døde av noen få år etterpå. Etter det jeg har skjønt, så var han like lam for smerter i buspyttkjertelen også. Noe som er like greit, for den smerten som denne kreftformen kan gi, kan morfin noen ganger ikke stagge.

Poenget mitt er, at polio lagde en haug ulykkelige skjebner! Sammen med alle som døde av lammelsene polio ga. Den godeste Jonas har nok reddet og hjulpet mange titals ganger flere mennesker enn det leger flest bare kan ha våte drømmer om! Egentlig bør vi alle takke han, for det han gjorde!

Med utdannelse inne de rette naturfagene, så kan du kanskje bli en som finner vaksine mot en lei sykdom. Eller kanskje du kan finne en ny medisin, f.eks. mot en kreftform? Ta for eksempel bukspyttkjertelkreft, som ikke har alt for bra prognoser akkurat. Med slik forskning, så kan du kanskje kunne redde mange!

Håper at dette åpnet dine øyne for at det er kanskje ikke bare medisinstudiet, som er veien for deg.
Støtter susa her fult ut. Juks for å komme inn resulterer i at en annen ikke kommer inn. Og kanskje mister vi da en ennå bedre lege? Vi har det systemet vi har mtp karakterkrav, det må alle forholde seg til. Og krav er det jo egentlig overalt. Dere som sier det er ok med juks, tenker dere at om en som driver med feks friidrett eller langrenn og ikke klarer kravet for OL så er det ok å dope seg for å komme med i troppen sålenge de er rene under selv OL eller at de i det minste klarer å unngå å bli tatt under OL?

Det er vel også noe om at dersom en først begynner å tøye den moralske strikken fordi en føler en har rett til det hvor stopper det da? Om man blåser i om andre mister sin plass pga juks så er kanskje det moralske kompasset allerede i ulage? Og hvor stopper det da? Bli fastlege med egen lab slik at det er mulig å trekke noen ekstra kroner fra staten på å jukse med unødvendige prøver og tester, for som lege må en jo ha en viss levestandard og da kan det være greit med litt ekstra penger inn om det kniper? Det er veldig lett å rettferdiggjøre for seg selv hvorfor en bør jukse. Men det er kanskje ikke den stemmen i hodet vi bør høre på?

Det er helt sikkert andre veier inn til å studere medisin. Enten ta andre tilleggsfag fra videregående som noen nevnte i tråden. Eller sjekke om det er mulig å få poeng får årsstudium ved høyskole. Og finnes det ingen andre veier til 6.8 i snitt så er kanskje et bedre alternativ å velge utlandet tenker jeg. Og er det helt låst det med å studere i utlandet på 23/5 regel så er det jo faktisk mulig å ta alle de fagene som kreves for å få fult vitnemål. Her vil det neppe være snakk om ordinær studieplass, men tanke på de høye karakterene så vil det sikkert bli smooth sailing i de aller fleste fag og da kan han jo bare hospitere og likevel få karakterer og vitnemål. Og er ikke den ekstra innsatsen aktuelt så er kanskje ikke den motivasjonen ts nevnte så inderlig sterk likevel?

Som jeg nevnte tidligere så bør det være plenty med kule studier som er mulig å velge for ts basert på karakterene. Og han kan helt sikkert få seg en utdannelse og jobb som gjør at han kan hjelpe folk selv om han ikke blir lege.
Sist endret av _abc_; 17. desember 2019 kl. 02:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det finnes da andre yrker med mindre utdanning som lar deg hjelpe folk. Dette lukter litt av lyst på prestisje og kanskje også penger. Som for eksempel miljøterapeut får du også mange flere timer til å hjelpe hver enkelt, om dét faktisk er motivasjonen din.
Nå er jo ts sykepleier så miljøterapaut vil jo være en par steg ned på karrierestigen. Men det er kanskje langt mindre møter, kurs og rapportskriving og ting som stjeler av kvalitetstid med pasienter for en miljøterapaut enn for en sykepleier så om det stemmer så har du helt rett mr.funksjon.
Sorry, jeg blanda med hjelpepleier! TS trenger ikke engang mer utdanning for å jobbe som miljøterapeut, hen vil sannsynligvis få mer ansvar enn de sosionomutdanna mtp. medisinkunnskaper osv også. Tror det er ganske forskjellig jobbhverdager, da miljøterapeuter ofte omtrent har vergeansvar for brukerne og ganske sporadisk kontakt med lege sammenlignet med en sykepleier.
Er det penger det er snakk om. Hvis du tar $ 0,5 for hver viktig vaksine, så har du snart $ 2-4 milliarder der. Jeg liker ikke idéen, ved å ta slike penger for å redde andres liv. Jonas Salk hadde patenten slik, at han ikke fikk et rødt øre for slag av vaksinene. Han ville de skulle være billigst mulig, så en kunne få stoppen denne fæle sykdommen. Dessverre er det noen antivaxxere og religiøse idioter, som fortsatt sikrer polioviruset fortsatt levelige forhold noen steder i verden. Men hadde vi villet, så hadde kanskje polio vært fjernet fra denne kloden nå.
Så du kan si, at Jonas har reddet en del millioner liv. Og han fortsetter og redde liv, nå 24 år etter hans død. Det er ikke mange leger, som kan skryte av en slik bragd! Hvis vi ser bort ifra utdeling av blodfortynnende medikamenter, hvor mange liv redder en almenpraktiserende lege iløpet av en karriere? 100? 1000? 10 000?
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Alt din juksing gjør er at en eller annen sisteplass ikke kommer inn på medisinstudiet og det er slettes ikke garantert at den personen hadde klart å fullføre legestudiet uansett så kjør på med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Den "sisteplassen" vil antagelig ha konkurransepoeng tett oppimot poenggrensen til den ordinære kvoten,altså 67 poeng. Det er altså ingenting som tilsier at den personen ikke skulle klare å fullføre legestudiet. Ved å jukse stjeler h*n drømmene til en annen, og det er ingen grunn til at den personen har jobbet noe mindre hardt enn ts.
Moralen i det hele er en ting, men jeg tror dette vil skape mye stress for deg utenom det også. Både med å gjennomføre det og å gå rundt og være redd for at det skal komme tilbake og bite deg i ræva ved en senere anledning.

Hvis du først og fremst er frustrert over arbeidsvilkårene og mangelen på selvstendighet som sykepleier, hva med å ta spesialistutdanning i en retning som interesserer deg? Da vil du få mer ansvar og større faglige utfordringer, og kanskje større sjanse for en jobb der du kan påvirke kvaliteten på tjenesten mer. Du kan til og med ta doktorgrad i sykepleie, så det burde være fullt mulig å tilfredsstille behovet for faglig utvikling i den retningen. Leger flest føler vel også at de aldri egentlig har nok tid til pasientene, i alle fall de jeg kjenner.
Sitat av *pi Vis innlegg
Moralen i det hele er en ting, men jeg tror dette vil skape mye stress for deg utenom det også. Både med å gjennomføre det og å gå rundt og være redd for at det skal komme tilbake og bite deg i ræva ved en senere anledning.

Hvis du først og fremst er frustrert over arbeidsvilkårene og mangelen på selvstendighet som sykepleier, hva med å ta spesialistutdanning i en retning som interesserer deg? Da vil du få mer ansvar og større faglige utfordringer, og kanskje større sjanse for en jobb der du kan påvirke kvaliteten på tjenesten mer. Du kan til og med ta doktorgrad i sykepleie, så det burde være fullt mulig å tilfredsstille behovet for faglig utvikling i den retningen. Leger flest føler vel også at de aldri egentlig har nok tid til pasientene, i alle fall de jeg kjenner.
Vis hele sitatet...

Ts har fått flere innspill/kommentarer som peker ut alternative retninger - også inn på medisin. Han er tydeligvis ikke mottakelig for dette, ei svarer han. Så tråden er vel død sånn sett.
Sitat av Mirage Vis innlegg
Den "sisteplassen" vil antagelig ha konkurransepoeng tett oppimot poenggrensen til den ordinære kvoten,altså 67 poeng. Det er altså ingenting som tilsier at den personen ikke skulle klare å fullføre legestudiet. Ved å jukse stjeler h*n drømmene til en annen, og det er ingen grunn til at den personen har jobbet noe mindre hardt enn ts.
Vis hele sitatet...
Det blir bare spekulasjon om sisteplassen som ryker ut hadde klart medisinstudiet eller ikke for det har vi ingen garantier for. En person som er absolutt sisteplass ved inntak kunne forhindret å bli danket ut av en juksemaker med å bare være bittelitt bedre og det er ikke ts sin skyld at den personen ikke er det.
Som dyslektiker har du visse rettigheter har jeg sett nå. Du kan kreve å få tilrettelagt eksamen blant annet. Hvordan det blir i praksis finner du ut av. Snakk med skolen så blir det nok enklere når neste eksamen kommer. Kanskje må du vise skriv fra legen som bekrefter din tilstand men utover det så virker det å være en triviell sak ordne med tilrettelegging for dysleksien.

Nå kan du legge vekk planene om juks og fanteri. Risikoen er stor og konsekvensene kan bli ennå større. Dokumentforfalsk alene har vel strafferamme på 2 år. Om du iverksetter juks så risikerer du at aldri blir lege om du blir tatt. Og for alt jeg vet så kan du kanskje få trøbbel siden du er offentlig godkjent sykepleier. Vet ikke om det er noe krav til vandel men å risikere yrkesforbud ville jo ikke vært noe særlig.
Sist endret av _abc_; 18. desember 2019 kl. 11:37.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Det blir bare spekulasjon om sisteplassen som ryker ut hadde klart medisinstudiet eller ikke for det har vi ingen garantier for. En person som er absolutt sisteplass ved inntak kunne forhindret å bli danket ut av en juksemaker med å bare være bittelitt bedre og det er ikke ts sin skyld at den personen ikke er det.
Vis hele sitatet...
Ja, på samme måte er det ikke "sisteplassen" skyld at TS jukser på eksamen. Kunne ikke bare TS gjort det bedre på eksamen,så hadde problemet vært løst?

Er heller ingen garanti for at TS heller vil kunne klare å gjennomføre studiet så den argumentasjonen fører ingen steder.

Skjønner ikke helt hvorfor du gidder å rettferdigjøre juks. Det er helt åpenbart hvem som fortjener plassen.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Det blir bare spekulasjon om sisteplassen som ryker ut hadde klart medisinstudiet eller ikke for det har vi ingen garantier for. En person som er absolutt sisteplass ved inntak kunne forhindret å bli danket ut av en juksemaker med å bare være bittelitt bedre og det er ikke ts sin skyld at den personen ikke er det.
Vis hele sitatet...
Hm. Bare bittelitt bedre? Er enkelt det med 6.8 i snitt for å komme inn. Hva har de beste i snitt da?

Nei selvfølgelig har ikke ts noen ære for at andre har 6.8 eller bedre i snitt. Men det at ts har dysleksi rettferdiggjør ikke juks fordi juksingen vil gå utover en uskyldig part. Og forresten om en skal se slik på det som du gjør her, så kan vi jo bare snu den regla? Om ts bare blir litt bedre så slipper han å jukse.
Som lege forventes det ganske mye av moralsk og etisk forståelse. Å jukse seg inn på legestudie vil være et ganske åpenbart tvilsomt forhold til etikk/moral. Hvordan stiller det seg da senere i etisk utfordrende situasjoner?