Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 26430
"Og problemet er ikke at en ikke bryter ned alkoholen, men at en ikke klarer bryte ned stoffene som dannes ved alkoholnedbrytning"

Den bryter ned maursyre, og det kommer FRA alkoholen... altså den bryter ned alkoholen,
Slutt å flame... Drar opp tidligere ting ved hensikt av trolling... n1
Sitat av kaktusen Vis innlegg
"Og problemet er ikke at en ikke bryter ned alkoholen, men at en ikke klarer bryte ned stoffene som dannes ved alkoholnedbrytning"

Den bryter ned maursyre, og det kommer FRA alkoholen... altså den bryter ned alkoholen,
Slutt å flame... Drar opp tidligere ting ved hensikt av trolling... n1
Vis hele sitatet...
Hvor kommer maursyren inn? skal ikke påberope meg de største kjemikunnskaper, men blir ikke etanol omdannet til edikksyre?
Det er relativt små mengder med metanol i den drikken en får kjøpt.
Sitat av kaktusen Vis innlegg
"Og problemet er ikke at en ikke bryter ned alkoholen, men at en ikke klarer bryte ned stoffene som dannes ved alkoholnedbrytning"

Den bryter ned maursyre, og det kommer FRA alkoholen... altså den bryter ned alkoholen,
Vis hele sitatet...
Maursyre brytes aldeles ikke ned av aldehyd dehydrogenase, og maursyre er ikke et biprodukt av nedbrytningen av etanol.

La meg lære deg litt.

Etanol brytes ned av enzymet alkohol dehydrogenase, til acetaldehyd. Acetaldehyd er både hepatotoksisk og har toksiske effekter på flere andre vev. Acetaldehyd i sin tur brytes ned av acetaldehyd dehyrogenase til acetat, som ikke har noen toksiske effekter og kan omgjøres til acetylCoA.

Dessuten burde du lære deg forskjellen på at et enzym bryter ned et stoff, og at det deltar i metabolismen av det. Det er en viktig forskjell.


Sitat av kaktusen Vis innlegg
Slutt å flame... Drar opp tidligere ting ved hensikt av trolling... n1
Vis hele sitatet...
Dette er absolutt ikke for å trolle. Grunnen til at du sier du er medisinstudent er at du vil skape tillit til dine utsagn. Jeg kan ikke fordra at folk bruker slikt bare for å gi sine egne påstander legitimitet, særlig når de deretter presterer å komme med gale utsagn. Grunnen til at jeg drar opp tidligere ting er for å motvirke ditt forsøk på å skape tillit til dine egne utsagn. Jeg vet nøyaktig hvor mye jeg ville stolt på en medisinstudent som ærlig innrømmer juks...

Medisin grunnfag du tar eller?

Forøvrig kan jeg nevne at metanol brytes først ned til formaldehyd, som deretter, ved hjelp av aldehyd dehydrogenase omformes til maursyre, som deretter brytes ned av format dehydrogenase.
▼ ... over et år senere ... ▼
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Hei!
Er en gammel tråd nå, men vil oppdatere litt.
Jeg har funnet ut at jeg tåler vodka og sprit generelt, så det er nok ikke selve alkoholen, men noe som er i Ølet og Cideren. Noen som har forslag på hva det kan være, så jeg kan eksprimentere litt?
Vil gjerne vite hva jeg kan drikke før jeg blir hakka opp til ketchup!
Er du allergisk mot mel (korn)? Det er i så fall malten ølen du er allergisk mot. En i klassen min er allergisk mot nettopp dette.
Sist endret av Sinken; 23. juni 2013 kl. 14:07.
gluten allergi kanskje?

Sitat av kaktusen Vis innlegg
"Og problemet er ikke at en ikke bryter ned alkoholen, men at en ikke klarer bryte ned stoffene som dannes ved alkoholnedbrytning"

Den bryter ned maursyre, og det kommer FRA alkoholen... altså den bryter ned alkoholen,
Slutt å flame... Drar opp tidligere ting ved hensikt av trolling... n1
Vis hele sitatet...
Maursyre =/= Etanol
Maursyre = Metanol, et giftig stoff som kan føre til blindhet og død. Dette framstilles ved tørrdestillering av treverk ved mangel av/ikke noe oksygen til stede.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zlagther Vis innlegg
Maursyre =/= Etanol
Maursyre = Metanol, et giftig stoff som kan føre til blindhet og død. Dette framstilles ved tørrdestillering av treverk ved mangel av/ikke noe oksygen til stede.
Vis hele sitatet...
Maursyre != metanol. Det er to heilt forskjellige stoffer, men levra produserer maursyre ved nedbryting av metanol.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av kaktusen Vis innlegg
Jeg er en medisinstudent.
Vis hele sitatet...
Du er allerede tatt med hånda i godteskåla, men jeg lurer på hvordan du har skaffa deg kjemi 2 hvis du ikke kan noe som helst om dette. Kanskje kaller du din 10 studiepoengs klasse for medisinutdanning, ikke vet jeg, men noe kjemi 2 har du ikke tatt ser det ut som.
Sitat av ormebol Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er det nødvendig å slenge ut en særs lite velbegrunnet differensialdiagnose?
Sitat av zlagther Vis innlegg
Maursyre =/= Etanol
Maursyre = Metanol, et giftig stoff som kan føre til blindhet og død. Dette framstilles ved tørrdestillering av treverk ved mangel av/ikke noe oksygen til stede.
Vis hele sitatet...
Maursyre (eller metansyre) er en karboksylsyre (organisk syre) med formelen HCOOH.

Metanol: CH3OH
Da skal du i teorien bli dårlig om du vasker hendene i Antibac?
▼ ... noen uker senere ... ▼
To asiatiske venner av meg blir veldig fort røde i ansiktet når de drikker, de føler seg sikkert varme også selv om jeg ikke er helt sikker, men det blir jeg jo selv når jeg drikker noen ganger. Går det ikke over? Føler du ekstremt ubehag? Hva med å fortsette å drikke, se hvordan det utarter seg? Kanskje lurt å ta en liten pause etter du først har blitt tomat, til det går tilbake til normal farge igjen før du begynner å drikke mer.
Sitat av lumito Vis innlegg
Da skal du i teorien bli dårlig om du vasker hendene i Antibac?
Vis hele sitatet...
å vaske med antibac uten spesielt behov for det er en dårlig uvane mange har fordi de tror alt blir så mye renere. Så det er absolutt ikke å anbefale med mindre du har behov for et ekstra sterilt miljø eller ikke har annet å vaske med for øyeblikket. Så om du har til vane å kjøpe "Zalo antibakteriell" og vaske med antibac-servietter så anbefaler jeg å slutte med dette og gå over til vanlig såpe.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Jeg har nå prøvd litt forskjellig, og funnet ut at det jeg reagerer på er; Øl av forskjellige merker, cider, rusbrus og Mickey Finn. Vodka går fint!
Nummen i ansiktet av alkohol

Gidder ikke lage en ny tråd.
-Er det bare jeg som blir nummen i ansiktet da jeg drikker?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nummen i ansiktet av alkohol

Gidder ikke lage en ny tråd.
-Er det bare jeg som blir nummen i ansiktet da jeg drikker?
Vis hele sitatet...
Niks. Jeg får "prikking" i ansiktet, før jeg blir helt nummen. Drikker jeg enda mer mister jeg følelsen i føtterne mine også... Skjer bare hvis jeg drikker mye da.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nummen i ansiktet av alkohol

Gidder ikke lage en ny tråd.
-Er det bare jeg som blir nummen i ansiktet da jeg drikker?
Vis hele sitatet...
Da jeg var yngre var det alltid et slap i ansiktet og mange rare ansiktbevegelser som solgte at jeg begynte å bli i form. I dag blir jeg mest varm i ansiktet egentlig.

Nummen er nok ihvertfall ikke uvanlig, kjenner flere andre også som opplever den effekten
Alcohol flush reaction. Dette ser da ut til å stemme greit med symptomene du beskriver. Men selv om dette sier seg selv, ikke sett diagnose på deg selv ut fra wikipedia-artikler som fremmede poster på et nettforum Det sagt, jeg ville ofte stolt mer på wikipedia enn lommelegen .


EDIT:
Så bare side 1 på denne posten Ikke bare er den gammel, men dette er allerede nevnt.
Sist endret av Monod; 19. april 2014 kl. 13:25.
Du finner kanskje noen svar i denne artikelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_flush_reaction
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Det er IKKE Asian flush. Jeg tåler sprit.

Prøvde også CORONA i går, og det gikk helt fint!
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Det er IKKE Asian flush. Jeg tåler sprit.

Prøvde også CORONA i går, og det gikk helt fint!
Vis hele sitatet...
Gluten-allergi?
Har ihvertfall en kompis som ikke kan drikke øl på grunn av det.
Halvparten av det som er beskrevet her er jo gluenallergi/intoleranse. Har bl.a venner som klarer vanlig øl, men blir relativt fort dårlige av litt fyldigere øl fra mikrobryggerier. (og de som bare drikker corona pga gluten.)
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Tenkte på glutenallergi jeg og, men jeg spiser jo brød, pizza, og masse med gluten hver dag! Uten problemer. Bare ølet som gir bivirkninger. Får prøve ett annet glutenfritt øl og se om det er bedre.
Dette er opplagt ikke glutenallergi, som også heter søljaki. Hvis noen med søljaki spiser noe med mikroskopiske mengder gluten, får disse utrolig vondt i magen i en del timer. Jeg har hørt dem sammenligner det med pressveer.

Men allikevel tyder det på det er en allergisk reaksjon. For meg virker det som det er et protein i malten, i gjæren dem bruker og/eller avfallsprodukt(er) av gjæren. For det er mange arter og sorter gjær. Bare søk på "Saccharomyces" i http://www2.artsdatabanken.no/artsna...pages/Sok.aspx, så ser du en solid remse med arter i denne slekta, deriblant ølgjær Saccharomyces cerevisiae. Men etter litt tråling på den engelske Wikipediaen fant jeg også flere arter brukt i øl. Og antageligvis har vært bryggeri hver stamme/sort av gjær, som gir den unike smaken på ølet fra dette bryggeriet.
Og her er det jo genetiske forskjeller, og en av disse kan være en forskjell i et protein i celleveggen hos gjærsoppen, som du er allergisk mot. Men dette er bare tanker fra meg.

Det du bør gjøre, er å snakke med legen din om dette, og evt. ta en allergitest. Du bør også spørre om hvilke konsekvenser det har, å drive å ha ha i seg noe en er allergisk mot. For hvis jeg ikke husker feil, så kan allergien utvikle seg til noe verre. Ellers bør du holde deg unna ting du vet gir utslag på allergien, før du har vært hos legen din.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette er opplagt ikke glutenallergi, som også heter søljaki.
Vis hele sitatet...
Cøliaki
Cøliaki og glutenallergi er det samme, men det blandes ofte med hveteallergi. Cøliaki(glutenallergi ) er medfødt tarmsykdom, mens hveteallergi er som alle andre allergier som gir en reaksjon, og som både kan komme "når som helst" i livet, og forsvinne "når som helst"(hvertfall forsvinne i teorien)

Det er egentlig litt feil å kalle Cøliaki for glutenallergi ettersom det ikke er en allergi. Når folk snakker om glutenallergi mener de egentlig hveteallergi.
Prøv med zyrtec
Sitat av greyvalley Vis innlegg
Prøv med zyrtec
Vis hele sitatet...
Tror en trenger litt "tyngre skyts" der...
...og dette er noe for legen å avgjøre, eller?