Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  286 54727
Jeg skjønner ikke hvorfor brukere skal argumentere om at selvmord er feigt eller ikke. Personlig er dette ikke noe jeg bevisst velger å ikke tenke på hvis jeg får høre om en slikv tragedie. Mennesker er forkjellige og ikke alle depresjoner og spesielt livsituasjoner er like enkle å komme seg ut av. Spesielt om depresjonen har vart en stund.

Selv velger jeg heller å kalle selvmord en trist handling enn å diskutere om det var feigt eller ikke. MEN man kan vel si at handlingen både er feig fordi man etterlater mennesker som er glad i deg og modig fordi fordi jeg ville trodd det krevdes utrolig mye mot for å avslutte livet i en bevisst handling.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om en tenker kognitivt på temaet fremfor subjektivt er kanskje selvmord en form for "tap av egen dømmekraft?" Dermed får en en tredje innfallsvinkel på problemstillingen som faktisk kanskje kan løses, fremfor den generelle svart/hvitt-forestillingen om at selvmord kun skal oppfattes som enten feigt eller modig (berettiget). Jeg tror folks generelle oppfatning av hva suiciditet som problemstilling ofte faller for en forhastet konklusjon at dette er en subjektiv forestillende problematikk som individet selv bør få retten til å bestemme over. Denne svart/hvitt-forestillingen er et psykiatrisk problem, siden nyansene ved en slik problemstilling som oftes overforenkles til en generelt fata feilslutning.
Kurrerte 3 selv skadere en gang med ei lav dose Psilocybe ;Type PF Classic.
Alt hat og tanke kaos blei borte. ca 7-8 år siden nå omtrent.
Dette er selvsagt ikke fasiten til og unngå selvmord,men det hjelper med ny catalysator til sjela i blant
Selvmord er feig måte på livet...
Sitat av zwept Vis innlegg
Selvmord er feig måte på livet...
Vis hele sitatet...
Er du helt idiot du eller? Har du ikke lest noen av de innleggene over her? Det er en vesentlig forskjell på feig of syk. Lukk opp øya litt da, tosk.
En venninne av meg tok selvmord forrige uke. Vi satt sammen i engelsk og i dag sliter jeg med å holde meg gående. Den tomme pulten er et slags symbol på at hun trengte hjelp.

Hun hadde prøvd å ta livet sitt 2 ganger før, men hadde gitt seg i siste sekund. Alle på skolen visste at hun slet med depresjon og jeg følte med henne fordi jeg også har hatt det problemet i mange år. Jeg vet at mange på skolen tenker "Kunne det ha hjulpet hvis jeg bare spurte hvordan hun hadde det enn å bare gå forbi slik jeg gjorde?". Dette er en farlig tankegang... Selvfølgelig har jeg hatt noen av de samme tankene selv, men det ødelegger deg fullstendig å gå rundt med disse spekulasjonene i hodet.

Alle tentamener og prøver ble utsatt, det er minnestund på skolen i morgen og de elevene som vil, kan gå i begravelsen uten å få fravær (går på videregående). Da vi fikk informasjonen om at hun var død,var det nesten ikke et tørt øye på skolen. Hver dag går jeg nå rundt og ser alle som går rundt og gråter og tenker på dødfallet. Både venner og de som kanskje kun har sett henne i gangene.

Man kan virkelig se hvor høyt elsket hun var, hun hadde veldig mange venner på skolen og alle tenker på henne.

Jeg ser ikke på selvmord som en svakhet, det bare beviser at du har måttet være sterk for lenge.
Venner/bekjente i vennekretsen dør rundt meg nå. To av dem hadde jeg begynt å bli bedre kjent med, og hadde fått ganske god kontakt. Hadde håpet at jeg kunne... jeg vet ikke. Vise dem noe de ikke hadde sett før, lede dem en annen vei, støtte dem, være glad i dem. Nå er det for sent, og jeg rakk ikke engang å si, vel, ja, "Jeg er glad i deg". Det er vondt å tenke på.
Jeg synes dette gamle innlegget fra en annen nettside var så bra og må få dele den med dere. Handler blant annet om hvorvidt noen etter min mening feilaktig mener at selvmord er egoistisk.


Det mest egoistiske av alt er folk som sier at det er egoistisk å ta sitt eget liv. I dette utsagnet ligger det en mening om at andre, hvis liv er totalt meningsløse for dem selv, skal fortsette å leve dag ut og dag inn, år etter år, slik at DU kan føle deg bedre med deg selv. Det er toppen av egoisme, spør du meg, ihvertfall langt mer egoistisk enn å ta sitt eget liv.

Tenk deg at du våkner opp hver bidige dag i flere år med skuffelse over at du i det hele tatt er våken til en ny dag. Du har hverken krefter, evner eller motivasjon til å gjøre det som det moderne samfunnet krever av deg, gå på skole, gå på jobb, betale regninger. Sakte men sikkert blir du en taper, for du klarer ikke å holde tritt med samfunnet rundt deg. Alle andre utvikler seg, mens du stagnerer. Livet går kun en vei, nedover, og du begynner å kjenne deg selv igjen i diverse skrekkhistorier du har hørt….plutselig er det kanskje ikke så usannsynlig at du kommer til å ende opp som den bygdetullingen som du aldri forstod tidligere i livet.

Samtidig dømmer samfunnet deg utifra hvor vellykket du er, og tar ikke hensyns til dine “skavanker”. Vel, klart at hvis du har mistet en arm i en ulykke så er det ingen som foventer at du skal fullføre f.eks. medisin-utdannelsen din. Men hvis du er syk i sjelen, så er det ingen som kan se det og dermed ta hensyn til det. Ikke kan du opplyse noen om det heller, for da virker det som om du prøver å unnskylde din egen situasjon, som du tross alt er ansvarlig for selv, uansett hva som måtte feile deg.

Jeg har ihvertfall smakt på livet både som vinner og taper, og de to livene man fører da kan ikke engang sammenlignes. Når du er en vinner, så medfører også det at folk ser gjennom fingrene med dine feil og mangler. Hvis du er flink å spille piano, og er i en livssitusjon hvor dette er relevant, så vil folk flest drite i om du er en smule sprø og forvirret. Ikke minst så tilgir du også dine egne feil.

Men hvis du derimot befinner deg i en situasjon hvor du er den dårligste, enten det er som student eller arbeidstaker, så blir det med engang så utrolig mye press på din personlighet, du må begynne å kompensere for dine manglende evner med å være et bedre og mer komplett menneske. Da kan du f.eks. ikke være glemsk eller forvirret, for det vil i denne situasjonen være svært negativt…du er både udyktig og glemsk. Det er milevis fra det å være dyktig, MEN glemsk.

En annen ting som vellykede og glade mennesker ikke kan fatte og begripe, er den enorme skyldsfølelsen som stadig henger over deg når du er deprimert. Du følger deg skyldig p.g.a. alle tingene du ikke får gjort, du føler deg skyldig for at du er deprimert når tross alt milioner av mennesker har det langt værre enn deg. Du vil noen ganger lure på om du i det hele tatt er deprimert, eller om det bare er noe du forteller deg selv for å dekke over at du er lat. Du vil kanskje legge deg selv for hat, over slike ting.

Det er et kinesisk ordtak som sier noe slik som: “Vær streng mot deg selv, men mild mot andre”. Dette er noe som kan strekkes uhyre langt når man er deprimert, ikke minst fordi det finnes så utrolig mye å å være streng mot seg selv over…du får jo ingenting gjort.

Og sånn baller det på seg til livet blir en fullstendig overveldende oppgave. I tillegg så ligger det også med at deprimerte mennesker ser verden klarere enn f.eks. optimister. Det betyr at ting som du begynner å tenke som deprimert, er ting som du aldri kan bli kvitt, fordi det er helt riktig det du tenker. Du får øynene opp for en del fakta som du egentlig ikke skal tenke på. F.eks. ting som at den grunnleggende kraften i alt liv er ‘egoisme’. Slike og andre kyniske fakta om virkeligheten kan du aldri bli kvitt i det øyeblikket du har latt deg overbevise om det.

Så da er det for svarte også ingen veg tilbake, hvilket bringer meg tilbake til det som jeg ville si opprinnelig, nemlig at folk som forventer at du skal leve ditt meningsløse og ikke-stimulerende liv slik at de skal kunne være lykkelige og slippe å ha triste ting rundt seg, DE er egoister.
Vis hele sitatet...
mistet selv en onkel da jeg var ca 10 år gammal. jeg kjente han ikke så veldig godt, men kan alikevel huske litt av/fra han og det at jeg rett og slett ikke fikk sove den første kvelden (var oppe hele natta) og begynte først å gråte dagen etter jeg fikk vite det. jeg har alltid visst hvor han begikk det (han hopte fra en bro). nylig var jeg på komfirmasjonstur med fult av folk jeg ikke kjente så godt og noen få jeg kjente litt, vi tok båt under den broa han hoppa fra og jeg ble rett og slett "rørt" til noen få tårer. en stund etter han hadde begått det (kanskje 3 mnder) kunne jeg slite med å gråte lett, tror det var for at han hadde "gått bort". jeg kjenner det oså godt nå til dags viss noen sier noe stygt om "onkel" så kan jeg rett og slett bli litt stum og lei meg. det er egentlig fryktelig når slikt skjer, det sitter mye dypere en en naturlig bortgang.

ALDRI si noe stygt om noe slags familie medlem til en du ikke kjenner så godt (eventuelt til en du kjenner godt og). selv om det er lenge siden GJØR DET VONDT.
Sist endret av Prinlezz; 17. april 2012 kl. 21:06.
For min del gjør det mere vondt å miste hunden min enn en slektning... du lever jo tross alt hver dag med hunden, bestemor møter du noen ganger i året.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
For min del gjør det mere vondt å miste hunden min enn en slektning... du lever jo tross alt hver dag med hunden, bestemor møter du noen ganger i året.
Vis hele sitatet...
Vel, det sier litt om ditt verdisyn/menneskesyn.

Men det blir jo en individuell sak da noen føler seg mer knyttet til de folkene det måtte gjelde--
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Vel, det sier litt om ditt verdisyn/menneskesyn.

Men det blir jo en individuell sak da noen føler seg mer knyttet til de folkene det måtte gjelde--
Vis hele sitatet...
Jeg er like mye glad i hunden min som i bestemoren min, det er et familiemedlem som ikke er verdt noe mindre enn andre. Tviler på at du selv har hatt hund, det er bare noe du opplever. Selvfølgelig skjønner jeg at det kan virke spesielt, hehe.
Sist endret av Spirituell; 17. april 2012 kl. 21:16.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Jeg mener at hvis mange av de som har begått selvmord bare fikk være vitne til sin egen begravelse, så hadde de kanskje tenkt seg om et par ganger. Med det så mener jeg det er fryktelig lite empati i samfunnet vårt. Vanskelig å vite om folk virkelig er glade i deg, og setter pris på deg. Det er liksom noe man bare må anta veldig ofte. Jeg begynner å forstå hvorfor vi hadde så mange MOT-timer da jeg gikk på ungdomsskolen.

Hva med dere, forteller dere de rundt dere at dere setter pris på dem?
Vis hele sitatet...
Jeg tror folk begår selvmord pga. DE HAR DET VANSKELIG ikke nødvendig vis fordi de ikke har noen som er glad i dem". som sagt ovenfor, begikk onkelen min slevmord. han hadde 4 søstre/brødre og hadde GIFTA seg nylig. Men han likte ikke å være rundt for mange folk. dette tror vi som kjente han litt at det kunne være med i faktorene om at han gjorde det han gjorde. etter et bryllup får en masse besøk av masse forskjellige kjente.

synest der ennå er godt og være litt "åpen" om han. så jeg deler hvorfor han KAN ha gjordt det:
da han var 6 år gammel skulle han ta fly fra stavanger til Oslo og skulle bli henta av de som var på skolen/der han skulle bo. De hadde rett og slett glemt han av! når han var så liten og var dårlig å snakke (hadde vansker med å snakke) dette kanskje bli et "skrekk senario" for han
ting som dette tar en med videre i livet sitt!.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Vel, det sier litt om ditt verdisyn/menneskesyn.

Men det blir jo en individuell sak da noen føler seg mer knyttet til de folkene det måtte gjelde--
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke nødvendigvis det sier noe om vedkommendes verdisyn. Selv kan jeg se mennesker bli torturert uten å blunke, men klarer ikke se dyr bli mishandlet. Vi er ikke alle likt skrudd sammen vet du.
▼ ... over en uke senere ... ▼
[quote=karusellen;1337151]Hehe, hvorvidt man BURDE ta selvmord er jo en uro-vekkende problem-stilling. INGEN bør ta selvmord!!

dette blir vell litt for generelt? hvis alternativet til selvmord er å dø langsomt og smertefult er selvmord deffinitivt og foretrekke. i ett scenario hvor valget står mellom å langsomt bli spist av kreft og selvmord hadde en morfinoverdose vært det beste for alle involverte.
Den eneste virkelige frihet vi mennesker har, er retten til å velge selv om vi skal leve eller dø.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Den eneste virkelige frihet vi mennesker har, er retten til å velge selv om vi skal leve eller dø.
Vis hele sitatet...
Nei, friheten til å velge om du skal leve eller dø er lett å ta fra deg. Du kan bli holdt kunstig i live. Være under oppsyn i en spesiell anstalt, eller du kan være så syk at du ikke klarer å ta ditt eget liv, og menneskene rundt deg blir holdt igjen ifra å hjelpe deg til assistert selvmord. Kan også gjøre det så enkelt som at noen dreper deg, skutt på åpen gate. Hvilken rett hadde du da til å bestemme om du skulle leve eller dø?

Dessuten så vil ikke et menneske som har det "bra", kunne reise seg og putte en pistol i munnen og trekke av, viljen til å leve er så sterk planta i oss ifra naturen sin side at det må noe virkelig grusomt til for at du skal ønske å begå selvmord. Og igjen, ingen ønsker å være i en situasjon hvor selvmord er en sterkt vurdert utvei?

Det er altså ingen virkelig frihet i det. Det står mellom lukkede valg og tilfeldigheter.

Heffalompen du skriver:
Selv kan jeg se mennesker bli torturert uten å blunke, men klarer ikke se dyr bli mishandlet
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg litt på hva som foregår oppe i hodet ditt eller hva slags tortur du har sett? Vil ikke si at det er normalt at du kan sitte og se på tortur av mennesker uten at det går inn på deg. Samme gjelder også dyr, men mennesker altså... Føler du ingenting dersom du ser et annet menneske blir torturert? Skjønner deg litt dersom det eneste av tortur du har sett er på film eller snutter på nett, men tror neppe du kunne stått IRL og sett på at et menneske blir brent levende uten å blunke. Å høre skriket til den personen som blir torturert og se smerten som blir påført er noe av det verste jeg har sett/hørt.

Ja vi er laget forskjellige, men noe er likt i omtrent "alle" mennesker og medfølelse ovenfor din egen art burde stå litt sterkere enn andre levende vesener.

Selvmord:
Når det kommer til hva tråden faktisk handler om så kan jeg si at jeg har aldri opplevd selvmord i nær familie. Heller ingen jeg kjenner har tatt sitt eget liv, dog selvmord er noe jeg har sett og følt på kroppen mange mange ganger.

Den episoden jeg huske aller best var når jeg jobbet i Oslo sentrum. Jeg jobbet seint og var snart ferdig på jobb. Klokken var rundt 11-12 på natta og jeg går en siste patrulje langs de forskjellige sporene på Oslo S. Huske at jeg stopper opp og tenner meg en røyk da det kommer en ung mann (gutt?) bort til meg. Han spurte om å bomme en røyk og det fikk han. Vi blir da stående og prate en liten stund og han spør blant annet hvordan jobben min er og at han også kunne ha tenkt seg å bli det samme en dag. Plutselig kommer det en melding over anlegget om at det kommer et passerende tog og vi blir bedt om å holde avstand til plattformen. Han ser på meg og sier at dette er toget hans. Idet toget kommer susende inn på plattformen så hopper han rett foran. Husker jeg fulgte blikket hans helt til siste slutt.

Han forsvant under toget og man hørte lyden av bein som ble knust. For å ikke nevne alt som lå igjen på skinnene under. Jeg titta rundt meg og så at jeg var den eneste som stod på plattformen. Det var et veldig bisart øyeblikk.

Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt det må gjøre for dere andre på NFF som har opplevd dette i nær familie.
Det er en rar ting det der, å bli lei seg når noen velger å avslutte sitt eget liv.
Hva er det vi gråter over? Tapet av en venn, et familiemedlem, det at vi ikke forstår?
Selvmord er noe som er tabu, fordi vi mennesker anser livet som noe hellig, noe dyrebart. Når noen velger å ta del i det, og heller avslutte det, er det noe vi, kollektivet, misliker.

Dersom man ikke ønsker å leve, ser jeg ikke noe galt i å ta sitt eget liv.
Mange storheter gjennom tidene har endt sine egne liv. Det betyr ikke at man er syk i hodet, at man er sinnsforvirret, dypt deprimert eller mangler noe i topplokket. Det vil da være bedre å dø lykkelig, en dag du velger selv, framfor å lide deg gjennom sykdomer i flere år, inntil du sakte sovner inn i din egen urin og avføring på et gamlehjem.

Kanskje man kommer til et punkt hvor man innser at man har utrettet nok her i verden, menneskeheten trenger ikke "meg" lengre, jeg ønsker ikke lengre å være en kollektiv byrde. Samfunnet klarer seg fint uten "meg". Jeg er ikke en resurs, jeg er en forbruker.

Sitat av YankeenAtion Vis innlegg

Den episoden jeg huske aller best var når jeg jobbet i Oslo sentrum. Jeg jobbet seint og var snart ferdig på jobb. Klokken var rundt 11-12 på natta og jeg går en siste patrulje langs de forskjellige sporene på Oslo S. Huske at jeg stopper opp og tenner meg en røyk da det kommer en ung mann (gutt?) bort til meg. Han spurte om å bomme en røyk og det fikk han. Vi blir da stående og prate en liten stund og han spør blant annet hvordan jobben min er og at han også kunne ha tenkt seg å bli det samme en dag. Plutselig kommer det en melding over anlegget om at det kommer et passerende tog og vi blir bedt om å holde avstand til plattformen. Han ser på meg og sier at dette er toget hans. Idet toget kommer susende inn på plattformen så hopper han rett foran. Husker jeg fulgte blikket hans helt til siste slutt.


.
Vis hele sitatet...
Virket ikke gutten du møtte glad? Hadde han det ikke bra? Det siste han ville ha var en sigarett, så var han klar. Han valgte det selv gjorde han ikke?
Sist endret av kn^tte; 26. april 2012 kl. 05:51.
Ser at det er mange som snakker om dette, og jeg vil dele min egen historie:
Jeg som unge (4-6klasse) var veldig liten, fikk høre dette vær dag og en dag i 4.klasse forandret livet meg selv, jeg ble utstøtt fra den vanlige vennegjengen, altså jeg hadde ingen venner, jeg ble kalt dverg, og lignede ord ganske mange ganger daglig, til og med foreldrene mine sa dette til meg (trodde jeg) ble så langt nede at jeg gikk og prøvde å ta livet av meg, hadde ikke lyst til å leve, eller ete, jeg åt sikkert bare 1-2 ganger daglig! som regel bare middag, trodde det var ingenting igjen, trodde ALLE hatet/mislikte meg, jeg prøvde flere ganger, men jeg hadde ikke gutset til å ta livet av meg, nei jeg kuttet meg ikke, til slutt fant jeg ut at de rundt meg var glade i meg, hadde bare ikke sett det før
Jeg forstår ikke folk som skal dømme andre folk uten å ha vært i deres sko. Når man er deprimert er ikke den rasjonelle tanken like synelig som blant "normale"

Jeg kom inn i en dyyp depresjon for et par mnd siden. tenk om det eneste du går rundt tenker på er hvor verdiløs du er, at du kommer til å være Otto venneløs resten av livet, at du aldri blir å finne en som elsker deg for den du er.
Det å føle at man siden man entret voksenverden har stagnert som menneske, samtidig som man ser venner(de få man fortsatt har kontakt med) tidligere venner og bekjente begynner å etablere seg.

Når man går rundt sånn med et selvbilde som er så lavt at du omtrent ser opp til flua på vinduet. Når man går rundt med så mange negative tanker over en lengre tid gjør det noe med en.
Folk som tilsynelatende lever "perfekte" liv, kan ikke begynne å forestille seg tankemønsteret til suicidale personer, og det er etter min mening latterlig at noen av dere setter dere opp som en moralens vokter og beskytter av andres liv, uten å ha noen forutsetninger for å vite hva som ligger bak et ønske om å ikke leve lenger.

Når det er sagt, jeg klarte ikke gjennomføre det, selv etter å ha brent et par broer underveis og vært veldig ruset i "gjerningsøyeblikket". Samvittighetskvaler ovenfor familie(som har hatt sitt å slite med oppigjennom) og no guts reddet meg.

Er for tiden innlagt, og har i denne lille perioden pratet mer med folk enn hva jeg har gjort de siste to årene. personalet er nå en ting, men det å møte andre som også har opplevd mye motgang skaper en fellesskapsfølelse.
Nesten alle jeg har møtt er åpne, grunnleggende intelligent, sår, og utrolig interessante å prate med. Jeg har også fått tilbake litt av det jeg ikke har hatt på lenge, nemlig en mestringsfølelse.

Jeg er nå ikke umiddelbart suicidal, har fortsatt en lang vei framfor meg men er forsiktig optimist på egne vegne. Jeg er verken stygg eller feit, noen kommer sannsyneligvis til å elske meg en dag.
De sosiale antennene er noe som kan vokse, og merker allerede at det er lettere å prate enn tidligere. Vi har alle kvaliteter andre verdsetter, det er bare ikke så lett å se det når man går rundt under sin egen lille tordensky.
Når vår eksistens til syvende og sist er meningsløs, med det at det ikke finnes noen objektiv mening i livet, ser jeg ikke problemet med å ende sitt eget liv, etter eget ønske og metode.
Sitat av Fossen Vis innlegg
Når vår eksistens til syvende og sist er meningsløs, med det at det ikke finnes noen objektiv mening i livet, ser jeg ikke problemet med å ende sitt eget liv, etter eget ønske og metode.
Vis hele sitatet...
Vel, det som står imellom selvmord er vel den rusen du får når du oppnår noe? Den de fleste lever for...
Sist endret av Maniox; 26. april 2012 kl. 13:01.
Sitat av Maniox Vis innlegg
Vel, det som står imellom selvmord er vel den rusen du får når du oppnår noe? Den de fleste lever for...
Vis hele sitatet...
Det kan du si, men den evt. meningen dette måtte gi deg er på et helt subjektivt nivå. Følelser er ikke mer en kjemiske reaksjoner som likesågodt kan fremstilles i laberatorier, som vi har som følge av evelusjon. Enhver ''mening'' en måtte få ut av følelser er ikke mer enn et selvbedrag.
Sitat av ninjaskills Vis innlegg
Jeg forstår ikke folk som skal dømme andre folk uten å ha vært i deres sko. Når man er deprimert er ikke den rasjonelle tanken like synelig som blant "normale"
Vis hele sitatet...
(klippte ut noe pga lengde)

Bra beskrivelse,kan vel jevnføre til en hvis del men har ikke vært innlagt dog,masse piller dog,noen selvmordsforsøk, ett var jeg så dopet ned/vekk at det misslykkedes pga det,fikk ikke barberbladet å kutte en åre godt nok.
Det andre hold jeg på å svime av,blodet fløt godt akkurat som planlagt og plutselig kom en slektning in,uplanerert men han hadde "følt" han skulle kike innom så han rakk det akkurat,typiskt.

Ødelegge min nøye forberedte greie der slikt, uansett folk må føle slikt på kroppen,lire av seg plattityder som fosser emot enn når disse trenges minst hjelper i hvert fall ikke.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Vel, det sier litt om ditt verdisyn/menneskesyn.

Men det blir jo en individuell sak da noen føler seg mer knyttet til de folkene det måtte gjelde--
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det si noe om noens menneskyn? Det at man er knyttet til noen gjennom blod sier ingenting om hvordan man bør eller vil reagere på deres død.

Sitat av BAF333 Vis innlegg
Selvmord er frekt og feigt.
Vis hele sitatet...
Som om du har baller til å blåse av deg huet. Det skal årevis med smerte før noen greier det.

-
Syns det er helt å kalle selvmord for urasjonellt. Det er de aller færreste som tar livet av seg etter en kort tid med depresjon eller en sterk opplevelse. Grunnen til at folk gjør det er fordi de innser at sjansen for at de noen gang kan bli lykkelig er blitt veldig liten. Hvis du har vært en deprimert taper fra tenårene til du er 30 skal det et mirakel til for at det noen gang skal snu.

helt feil*, faen
Neppe feigt, de fleste måtene å få gjort det på gjør jævla vondt.
Tanken min er at envær som har sett anhørige på intensiven med et laken over seg og muligens en blomst på brystet etter at de har hoppet noen etasjer,og lukket kiste etterpå er nok mere fokusert på at gjøre det så pent som mulig.

Det utelukker mye som er over på et blunk og man ikke rekker å føle så mye,men neppe feigt
Sitat av BAF333 Vis innlegg
Selvmord er frekt og feigt.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det frekt? Overfor hvem?
Sitat av r313cts Vis innlegg
Neppe feigt, de fleste måtene å få gjort det på gjør jævla vondt.
Tanken min er at envær som har sett anhørige på intensiven med et laken over seg og muligens en blomst på brystet etter at de har hoppet noen etasjer,og lukket kiste etterpå er nok mere fokusert på at gjøre det så pent som mulig.

Det utelukker mye som er over på et blunk og man ikke rekker å føle så mye,men neppe feigt
Vis hele sitatet...
Om man er i fasen der det er bestemt, men samtidig ikke er manisk og må gjøre det så fort som mulig, finnes det mange "gode" alternativ.
De som popper litt piller og tror de bare skal segne om har ikke gjort research.

For selv om du tenker at du ikke vil leve lengre, betyr ikke det at kroppen din er med på det. Selv den mest slitne kropp vil ha forsvarsmekanismer når den kjenner at det muligens går galt. Så "vanlige" piller kommer for meg aldri til å være et alternativ.

Jeg vil også sterkt anbefale å legge seg inn, hvertfall om man ikke har vært i kontakt med helsevesenet før. Det verste som kan skje er at du kommer ut og allikavel gjennomfører det, dette gjelder SPESIELT de som i en lengre periode har vært isolert.
Det å snakke med andre pasienter, noen med en liknende diagnose, noen med langt mer å stri med er for meg mer terapi enn når jeg er inne på samtaler med utdannet personell.

GOD HELG
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Fossen Vis innlegg
Hvordan er det frekt? Overfor hvem?
Vis hele sitatet...
Ovenfor de som sørger og gråter pga noen har valgt en så kort vei i livet. Det er alltid noen som bryr seg.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Ovenfor de som sørger og gråter pga noen har valgt en så kort vei i livet. Det er alltid noen som bryr seg.
Vis hele sitatet...
Om du tror de som er suicidal gir en god faen i familie og evt. venner tar du kraftig feil, men er det riktig at man skal gå rundt å ha det jævelig for å tekkes de rundt seg? Er det ikke litt egoistisk å kreve at andre skal holde seg i livet for ens egen del?

Og det finnes de som ikke har noen nære, det er ikke ALLTID noen som bryr seg.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Ovenfor de som sørger og gråter pga noen har valgt en så kort vei i livet. Det er alltid noen som bryr seg.
Vis hele sitatet...
Litt av en maurtuekollektiv - mentalitet det der.
Ditt liv, ditt valg. Det hele er egentlig helt likegyldig uansett.
Jeg prøvde noen ganger i 10-12 årsalderen, men det ble med forsøk. Var litt utspekulert så ingen fant ut av det, og jeg bet sammen tenna og latet som om jeg taklet livet som friske barn/ungdommer/voksne. Men i fjor sprakk alt som en sliten vannballong, da jeg var i et møte med en som jobbet delvis innen psykologi og motivering.

I perioden etter jeg anerkjente et problem og ble mer mottakelig for hjelp, var jeg igjennom en del spørreskjemaer jeg regner med er ganske standard greie. Et av spørsmålene handlet om selvmordstanker, og ett svaralternativ var "likegyldig til døden".

Da ble jeg usikker på hvor langt unna suicidal jeg egentlig var, for jeg var virkelig likegyldig til det. Jeg hadde ingen konkrete planer om å dø, men hadde jeg f.eks. fått en kreftdiagnose og en gitt tid å leve så hadde jeg nok sett på det som en lettelse. I mine tanker er det som et halvt hakk unna suicidal, men hva mener andre om det?

Btw, for mange år siden "bestemte" jeg meg for at OM jeg skulle ta selvmord skulle det være helt drøyt så det aldri ble glemt av noen, bare for lolz. Det er en ganske delikat plan jeg aldri vil ha guts til å gjøre, heldigvis.
Sitat av ninjaskills Vis innlegg
Om man er i fasen der det er bestemt, men samtidig ikke er manisk og må gjøre det så fort som mulig, finnes det mange "gode" alternativ.
De som popper litt piller og tror de bare skal segne om har ikke gjort research.

For selv om du tenker at du ikke vil leve lengre, betyr ikke det at kroppen din er med på det. Selv den mest slitne kropp vil ha forsvarsmekanismer når den kjenner at det muligens går galt. Så "vanlige" piller kommer for meg aldri til å være et alternativ.

Jeg vil også sterkt anbefale å legge seg inn, hvertfall om man ikke har vært i kontakt med helsevesenet før. Det verste som kan skje er at du kommer ut og allikavel gjennomfører det, dette gjelder SPESIELT de som i en lengre periode har vært isolert.
Det å snakke med andre pasienter, noen med en liknende diagnose, noen med langt mer å stri med er for meg mer terapi enn når jeg er inne på samtaler med utdannet personell.

GOD HELG
Vis hele sitatet...
Enig,mulig jeg var litt uklar, kjørte på med barberblad jeg tatt ut fra den plastikken som er runt dem,fikk det ikke til å blø skikkelig først så det tog en stund innen man fannt en "god" blodåre, pillene var forholdsvis moderate mengder,litt beroligende og painkillers for man skjønner ju at dette kommer til å svi.Da kom onkelen og ferska meg,heldig/uheldig spørs ju hvordan man ser det.

Etterpå tok jeg fastlegen å sa ifra på skarpen så nå har jeg kommet meg in till poliklinikken om noen uker,merkelig det der at det må gå til det innen man får hjelp, kunne i teorien fått det i forkant,så ska gi det en sjanse.

Så får man se,åter igen,takk for modet ditt å fortelle,fint å lese,God helg til deg og.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av ninjaskills Vis innlegg
Om du tror de som er suicidal gir en god faen i familie og evt. venner tar du kraftig feil, men er det riktig at man skal gå rundt å ha det jævelig for å tekkes de rundt seg? Er det ikke litt egoistisk å kreve at andre skal holde seg i livet for ens egen del?

Og det finnes de som ikke har noen nære, det er ikke ALLTID noen som bryr seg.
Vis hele sitatet...
Er det riktig å gå rundt og slite uten å søke hjelp til problemene da?
Vet du egentlig hva som skjer om man lar alt være inne?
Sist endret av Kusetjuv; 27. april 2012 kl. 15:34.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Jeg mener at hvis mange av de som har begått selvmord bare fikk være vitne til sin egen begravelse, så hadde de kanskje tenkt seg om et par ganger. Med det så mener jeg det er fryktelig lite empati i samfunnet vårt. Vanskelig å vite om folk virkelig er glade i deg, og setter pris på deg. Det er liksom noe man bare må anta veldig ofte. Jeg begynner å forstå hvorfor vi hadde så mange MOT-timer da jeg gikk på ungdomsskolen.

Hva med dere, forteller dere de rundt dere at dere setter pris på dem?
Vis hele sitatet...
Vet du jeg tror du tar helt feil - ja bortsett kanskje fra noen ungdommer som velger å avslutte livet.

For voksne folk som velger selvmord så er det nok så mye bakenforliggende som har slitt og tæret på personen over så lang tid at personen rett og slett ikke klarer tanken på å våkne til nok en dag og nok et helvete.

Og en kan jo ikke forvente at en person skal leve med en enorm indre smerte hele livet kun for at familie og venner skal slippe å være triste en ukes tid. Mennesker som har hatt det skikkelig vondt kanskje i både 10 og 20 år før de velger selvmord har tatt et valg - de HAR forsøkt å finne andre løsninger, de HAR hatt et håp om en bedre fremtid. Når de da til slutt velger døden så må jeg si at da respekterer jeg deres siste ønske. De taklet ikke livet og ønsket seg vekk fra alt.

Selvsagt er det trist å miste noen til selvmord - men man må ikke tulle seg helt inn i sin egen selvmedlidenhet. For vi vet aldri helt hvordan den avdøde egentlig hadde det, hvilken smerte som ble båret i stillhet og hvor lenge lyset var slukket før døden ble valgt.

Til de som står igjen tror jeg det er viktig å huske de gode stundene og tilgi seg selv for evt. skyldfølelse - den avdøde tok et nøye gjennomtenkt valg og selvmord fremstod som den eneste løsningen. Da bør vi respektere det.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Er det riktig å gå rundt og slite uten å søke hjelp til problemene da?
Vet du egentlig hva som skjer om man lar alt være inne?
Vis hele sitatet...
Det å erkjenne, både for seg selv og andre at man sliter med noe man ikke kan ordne opp i selv er ikke en prosess som er gjort over natten.

Tror jeg har en anelse i.o.m at jeg hadde mitt første(og forhåpentligvis eneste) selvmordsforsøk for under to uker siden, og for tiden er innlagt.

Det her innlegget hadde ikke vært en nødvendighet om du hadde lest de andre innleggene jeg har i denne tråden.

Edit: stiller meg forøvrig bak MyBallantine sitt innlegg.
Sist endret av ninjaskills; 27. april 2012 kl. 16:29. Grunn: unngå dobbelposting.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg er så sjokkert over å lese dette. feigt? seriøst? hvorfor skal noen leve for noen andre? så egoistiske dere er! om jeg vil slutte å leve nå, så må jeg få slutte å leve nå. selvmord er vel ikke feigt i seg selv, men alle har jo forskjellig personlighet i utgangspunktet, så man kan vel se over noen av deres tidlige handlinger for å dømme om de er feige eller ikke. "det finnes alltid noen venner eller noen som bryr seg"., (stakkars den personen som kommer til å gråte den første uka. så forferdelig. jeg lever 60 år til jeg for sikkerhetskyld). dumme ignorante idioter. det er lett å kalle noen andre egoistiske fordi man sutrer selv og mener at man er sterk siden man kom seg like hel gjennom puberteten. hvem er dere til å dømme om noen er slitne nok til å få lov å dø?