Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1786
Hei! Nå har det seg sånn at jeg går media og kommunikasjon, og fant ut litt for sent at dette var fullstendig feil linje for meg. Jeg oppsøkte dermed en skole som er ganske nær meg for å spørre om jeg kunne bytte over til studiespesialisering nå rett etter jul, slik jeg slipper å gå ett år opp igjen. Dere kan tro jeg ble overrasket da de sa ja!

De sa riktignok ja på visse vilkår, som at jeg blir nødt til å ta igjen alle fagene jeg enten har hatt mindre av, eller ikke hatt i det hele tatt.. Må også ta tysk, ett fag jeg aldri har hatt før, så dette sier jo seg selv blir ett tøft år. Rådgiveren på skolen mente også at jeg burde ta samfunnsfag og geografi som privatist. Hvordan hadde dette blitt?

Rådgiveren på skolen var veldig klar på at dette ble ett tøft år, og han anbefalte meg egt å gå opp igjen vg1 neste år, men mente jeg kunne klare dette om jeg ville.

Jeg må da gi svaret mitt i løpet av ett par timer.. Hadde egt bestemt meg for å droppe det, men er fortsatt i tvil... Tror faktorer som spiller litt inn også er at jeg ønsker å komme meg vekk fra skolen, linje, og de folkene jeg er med på skolen for tiden. Ønsker liksom å komme meg vekk å starte på nytt.

Spørsmålet mitt er da om dette året høres overkommelig ut? Jeg må som sagt ta igjen veldig masse, og er redd for å ikke få tid til trening, jobb, venner etc. Vil egt bare komme meg bort, men hadde vært veldig bra å slippe vg1 om igjen..

Håper på svar!
Det er overkommelig, men du må jobbe VELDIG hardt. Jeg vet ikke hvor god struktur du har på skolearbeidet, men dette kan bli vanskelig. Du må huske at på VG1 får du en innføring i flere fag, for deretter å bygge på disse fagene i vg2+ evnt. vg3. Du vil mangle en kunnskap til en god del pensum, og kan slite på eksamen om du blir trekt opp (usikker på om du kan bli trekt opp til eksamen i emner du ikke har hatt om).

Uansett, om dette er mulig eller ei, er helt opp til deg. Det er kun din innsats som bestemmer om det er mulig eller ikke. Jeg vil anta at du hadde Engelsk på ung.skolen, dvs du er nødt til å ha tre år med tysk, her burde du få VELDIG god oppfølgning, hvis ikke sliter du i vg3.

Personlig mener jeg det er bedre å ta vg1 på nytt, hvis ikke påbygg vg3. Det er kanskje kjipt å gå første klasse på nytt, men det bedre enn å få 2/1 i noen fag.
Lykke til.
Ta så mange fag som mulig iår, også tar du VG1 på nytt neste år, men ikke de fagene du besto på.. Deilig med litt fritimer her og der..

Var noen jeg gikk på skolen med som sa at de gjorde det sånn når de byttet linje, men det er mange år siden så jeg kan huske feil..
Sist endret av Novice; 29. januar 2016 kl. 17:21.
Det bør gå helt fint om det bare er tysk, geografi og samfunnsfag du må ta ekstra. Samfunnsfag og geografi har rimlig små pensum, jeg øvde to dager til samf eksamen og fikk 6 og fire dager på geografien og fikk 5 så de to er vertfall overkommlige. Tysk bør du og få til om du gjør det litt smart uten alt formye stress, feks skifte språk på telefon osv og altid gjøe oppgaver på språkappen når du er på dass!
Trådstarter
3 0
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Det bør gå helt fint om det bare er tysk, geografi og samfunnsfag du må ta ekstra. Samfunnsfag og geografi har rimlig små pensum, jeg øvde to dager til samf eksamen og fikk 6 og fire dager på geografien og fikk 5 så de to er vertfall overkommlige. Tysk bør du og få til om du gjør det litt smart uten alt formye stress, feks skifte språk på telefon osv og altid gjøe oppgaver på språkappen når du er på dass!
Vis hele sitatet...
Må nok dessverre ta igjen alle fagene.. Vi har jo gått gjennom de andre fagene, men ettersom jeg går på en yrkesfaglig linje har vi betydelig mindre pensum.
Rådgiver har allerede sagt det er overkommelig, så jeg skjønner ikke helt hva mer du er ute etter? Hvis det ikke går, bare dropper du ned et år og tar fagene da. Eller så kan du søke deg over via samordna opptak som når du kom inn på nåværende linje, og starte i første til høsten.
Sist endret av Xasma; 29. januar 2016 kl. 18:22.
Fortsett på media så går du påbygg siste året. Får førstegangsvitnemål og studiekompetanse av det. Pluss er "lettere" å gå 2 år medie og påbygg enn 3 år med studiespess.
Trådstarter
3 0
Sitat av Xasma Vis innlegg
Rådgiver har allerede sagt det er overkommelig, så jeg skjønner ikke helt hva mer du er ute etter? Hvis det ikke går, bare dropper du ned et år og tar fagene da. Eller så kan du søke deg over via samordna opptak som når du kom inn på nåværende linje, og starte i første til høsten.
Vis hele sitatet...
Ja, han har sagt det er overkommelig, og at han ikke hadde latt meg gjøre det om det var umulig.. Men han anbefalte sterkt å heller å om igjen neste år, da karakterene kan bli veldig dårlige i år..

Noe jeg også lurer på er da om det er mulig for meg å droppe programfagene på media, for så å fokusere bare på fellesfagene. Dette fordi jeg ikke kommer til å få bruk for programfagene jeg går nå, og går egt bare rundt og føler jeg kaster bort tiden min..

Lurer også på om det er mulig å ta de 4 fagene de har på helse som privatist, for deretter å hoppe rett inn på vg2 helse? Dette mente rådgiver ved den eventuelle andre skolen min jeg kunne gjøre, da forutsett at jeg slipper programfagene på media selvsagt.
Sist endret av Gjest_11; 29. januar 2016 kl. 19:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette burde du gjøre! Jeg tror du vil angre mange år framover om du ikke gjør det. Jobbe hardt nå så får du igjen for det senere! Stå på!