Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2066
Lurer på om noen har litt peiling på hvordan jeg står i den saken her..

Satt i fengsel i 4mnd, i den perioden satt jeg bilen hos en kompis og ga han nøkkel om han måtte flytte på den.
Når jeg kom ut hadde han kjørt bilen og hatt en ulykke, fått ødelagt et GET skap bl.a, og jeg fikk en regning fra dem for arbeid gjort på skapet på 6000,-kr.

Bilen hadde ingen forsikring aktiv i og med jeg ikke hadde bruk for den mens jeg satt inne. Pratet med forsikringselskapet mitt og sendte skademelding ang at den sto hos en kompis og han hadde nøkkel men hadde ikke min godkjenning til å kjøre bilen i det hele tatt.

Etter å pratet med dem fikk jeg en formodning at de ville betale regningen fra GET også sende regning til personen ansvarlig, men dette var visst feil.
De står på sitt at bileier har ansvar uansett og dems krav opprettholdes.

Personen ansvarlig velger og ignorere fra min side, men er også villig til å fortelle at han var ansvarlig til de som krever det.

Hva kan jeg gjøre her?
Hvis jeg tar pistolen din, og skyter en tilfeldig, er det da din feil? Nei.
Fører av bil er ansvarlig, ikke betal!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dice Vis innlegg
Hvis jeg tar pistolen din, og skyter en tilfeldig, er det da din feil? Nei.
Fører av bil er ansvarlig, ikke betal!
Vis hele sitatet...
Galt.

Bil har ei særlov, som fastset eit objektivt vilkår, og ikkje subjektivt som i annan erstatningsrett.

Trådstarter kan avvise kravet og be forsikringsselskapet innkrevje det hos vedkommande som køyrde bilen, og forsøke å få ei minneleg ordning med selskapet. Det er neppe dei spesielt interessert i.

Det andre alternativet er å ta ut søksmål for summen mot vedkommande som køyrde bilen, på erstatningsbeløpet og saksomkostninger.

Det tredje alternativet er å ignorere det, og settje dei 6000,- på kontoen for kjedelege erfaringer...
Trådstarter
3 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Galt.

Bil har ei særlov, som fastset eit objektivt vilkår, og ikkje subjektivt som i annan erstatningsrett.

Trådstarter kan avvise kravet og be forsikringsselskapet innkrevje det hos vedkommande som køyrde bilen, og forsøke å få ei minneleg ordning med selskapet. Det er neppe dei spesielt interessert i.

Det andre alternativet er å ta ut søksmål for summen mot vedkommande som køyrde bilen, på erstatningsbeløpet og saksomkostninger.

Det tredje alternativet er å ignorere det, og settje dei 6000,- på kontoen for kjedelege erfaringer...
Vis hele sitatet...
Så om bilen din blir stjælt å kræsjer, så er det du som må betale skadene?
Dette kan da umulig være riktig?!

Skal ringe forsikringsselskap på mandag, men tror også de ikke er interessert i det.
Sitat av Curax Vis innlegg
Så om bilen din blir stjælt å kræsjer, så er det du som må betale skadene?
Dette kan da umulig være riktig?!
Vis hele sitatet...
Sitat av Curax Vis innlegg
Satt i fengsel i 4mnd, i den perioden satt jeg bilen hos en kompis og ga han nøkkel om han måtte flytte på den.
Vis hele sitatet...
Bestem deg. Gav du han nøklene eller stjal han bilen?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Kan du ikke be om å splitte summen med kompisen din da? Han gjorde deg tros alt en tjeneste og det er vel ikke verdt å gå til krig for 6000?
Trådstarter
3 0
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Bestem deg. Gav du han nøklene eller stjal han bilen?
Vis hele sitatet...
Okey. La meg prøve det på en annen måte da. Om du drar på ferie og har en til å passe på huset ditt, han tar bilen og kommer i en ulykke. Hvem har ansvaret da?

Han hadde nøkkel om noe skulle oppstå og bilen måtte flyttes. Mener du å si pga dette så har jeg ansvar for hva som har skjedd?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Curax Vis innlegg
Så om bilen din blir stjælt å kræsjer, så er det du som må betale skadene?
Dette kan da umulig være riktig?!
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Om du les §12b i nemde lov vil du sjå at tilfellet står spesifikt nemd, og det er åpenbart at forsikringsselskapet kan krevje regress frå tjuven. Men det forutset altså tjuveri e.l.
Sitat av Curax Vis innlegg
Han hadde nøkkel om noe skulle oppstå og bilen måtte flyttes. Mener du å si pga dette så har jeg ansvar for hva som har skjedd?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke si ifra deg alt ansvaret når du gav han nøkkel til bilen.

Hadde han brutt seg inn hos deg og stjålet bilnøkkelen for å så stjele bilen (og du hadde meldt bilen stjålet etc) så hadde saken vært annerledes, men du sier selv at du gav han nøkkelen til bilen. Altså kan ikke du i henhold til lovverket si ifra deg alt ansvar. Du kan heller ikke si at dette er helt ukjent for deg, for sånn har det alltid vært når det gjelder bil, og dette er noe du skal ha lært om før du fikk lappen..
Det burde ikke være ett spørsmål om hvem som skal betale her.

Om dette var min kamerat som nekter å betale så ville jeg gjort det enkelt å anmeldt fyren for tyveri.