Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 9865
Jeg er en kvinne på 33 år som leier en sokkel med 2 mellomstore barn . Det har vært en langvarig konflikt med huseieren om alt mulig. De er så perdentlige at man kan må ha absolutt alt stå perfekt utenfor leiligheten, de vil at det skal være absolutt stille her.
De bestemmte over hvilken julelys fikk vi bruke ( det betydde i praksis ingen utenfor inngangen , mens de pyntet som vanlig. Jeg spurt hvorfor men fikk absolutt ingen svar. -sms- )

Når vi hadde avtale om å avlese måler i leiligheten mens jeg var på jobb nylig, kunne min sønn fortelle ( som var hjemme pga sykdom ) at huseieren snoka rundt på kjøkkenet , og fortet seg inn i boden der måleren står når han oppdaga at huset var ikke tomt.

Jeg klaget på dette og han kallte sønnen min for en løgner.

Alt dette har jeg på sms.
Men nå har han lagt et ark i postkassa mi om oppsigelse.

Jeg mener dette er ikke gyldig da det står ingenting om klagefrist , og om jeg vet riktig så skal oppsigelse sendes rekommandert i posten ( tror jeg leste den i husleieloven engang ).

Vi har planer om å kjøpe leilighet med min kjæreste men må søke om lån for egenkapital fra Kommunen der behandlingstiden er minst 6 mnd.

Vi lever bare som en helt vanlig familie, ingen fest ingen røyk, full jobb, ytterst sjelden hører på høy musikk på dagtid. Jeg måtte montere demper på inngangsdøra da de tålte ikke lyden av døra- den lager noe lyd om man er ikke ytterst forsiktig og vi hadde barnebesøk som bare lukket det igjen som vanlig folk gjør, ingen smelling altså.-

De prøvde også å kreve inn penger for strøm ( 900 kr / mnd ) de mener vi bruker mye. Jeg synes da ikke at 900 kr er mye og bekjente jeg spurt synes også det er ingen unormalt forbruk.
I KONTRAKTEN ER STRØM OG NETT INKLUDERT I HUSLEIA. Jeg nektet å betale ekstra for strøm.

Vi betaler punktlig hver måned. De oppga grunn at de skal bruke leiligheten selv, og selv om det skal være sant i ettertid, så vet jeg at det er ikke den egentlige grunnen.

Hvordan kan jeg gå frem ? Jeg vil ikke flytte før vi får lånet og kan kjøpe selv. Det er ingen kommunikasjon med huseieren pr i dag og jeg har ingen planer om å be dem om en tjeneste. Jeg mener vi er urettferdig behandlet og vil egentlig bare være i fred.

Noen kloke hoder her ?
Eg ville sendt ei skriftlig klage til husvertane angåande oppsigelsen. I same slengen ville eg nok sagt ifrå at de har søkt om lån for å kjøpe, men at behandlingstida er så-og-så lang, og spurt om det ikkje ville vore mulig å bu der fram til svaret på søknaden kjem, om ikkje anna.
Lei situasjon, er mye kjipe utleiere der ute.

Dessverre så er det en av få gyldige grunner for oppsigelse de bruker og du har mottatt den skriftlig. Da har du en måneds frist å klage på.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...-17#KAPITTEL_9

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse
Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.
Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.
En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.
Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.
Sitat av Nekran Vis innlegg
Eg ville sendt ei skriftlig klage til husvertane angåande oppsigelsen. I same slengen ville eg nok sagt ifrå at de har søkt om lån for å kjøpe, men at behandlingstida er så-og-så lang, og spurt om det ikkje ville vore mulig å bu der fram til svaret på søknaden kjem, om ikkje anna.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa de tråkket på oss så mange ganger allerede at jeg vil deffinitivt ikke be dem om noe og det er min privatsak om at vi søkte lån.

Er det min jobb å si ifra at oppsigelsen er ugyldig ? Tror ikke. Jeg skal ikke sende klage på noe som er ugyldig for da betyr det at jeg godtar oppsigelsen.

Som jeg gjør altså ikke
Sitat av Kvinne33år Vis innlegg
at huseieren snoka rundt på kjøkkenet , og fortet seg inn i boden der måleren står når han oppdaga at huset var ikke tomt.

Jeg klaget på dette og han kallte sønnen min for en løgner.
Vis hele sitatet...
At huseier sniker i leiligheten kan regnes som innbrudd da utleier har leid ut sin bruksrett.
De kan bare prøve seg. Det er et sant helvete å få hevet leieboerene ut av huset (selv med grunn).
La dem klage. Bare betal husleia i tide og ikke gi dem en reell grunn til å få deg hevet ut så har du ingenting å frykte.

Sniker de mer rundt i huset så sender du en skriftelig advarsel, eventuelt kontakter politiet om det blir for ille.
Sist endret av Bombasa; 5. januar 2014 kl. 19:12.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
De kan bare prøve seg. Det er et sant helvete å få hevet leieboerene ut av huset (selv med grunn).
La dem klage. Bare betal husleia i tide og ikke gi dem en reell grunn til å få deg hevet ut så har du ingenting å frykte.
Vis hele sitatet...
Og quickfix mot "innbrudd" er å bytte låsesylinder. Burde være unødvendig med slike utlegg, siden det ikke er lov å besøke leiligheten uanmeldt, men hvis du vet at du ikke kommer til å ta den saken videre, og du har råd til de hundrelappene det koster, så er det en fin løsning.
Hvis han har lagt det brevet der etter 1. januar så gjelder ikke den oppsigelsen før 1. februar. Det vil si at du har ca. 4 mnd på deg til å flytte ut iom at vanlig oppsigelse tid er 3 mnd. Hvis han begynner å krangle på det kan du vise han leietagers rettigheter.
Tror du har en god sak her så lenge oppsigelsen ikke skyldes manglende betaling av husleie. Jeg ville tatt kontakt med en advokat og lagt frem problemet, avhengig av inntekt så har du muligens krav på fri rettshjelp eller er du medlem og har forsikringer i LO eller lignende så er advokatutgifter inkludert i slike saker. Huseier har ikke under noen omstendighet lov å låse seg inn i leiligheten uten avtale på forhånd. Nekter Dere å flytte så må huseier uansett ta saken inn til Namsmannen og den vil vel lite sannsynlig bli etterkommet der med det grunnlaget.

Klag på oppsigelsen hvis den ikke er formulert riktig. Det betyr IKKE at du godtar den om du klager.
Anmeld utleier for innbrudd. Han har _INGENTING_ der inne å gjøre, så fremt det ikke er avtalt på forhånd.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg byttet lås på døren. Slik at huseier ikke får tilgang til leiligheten lengre. Det vil nok være det beste =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Anmeld utleier for innbrudd. Han har _INGENTING_ der inne å gjøre, så fremt det ikke er avtalt på forhånd.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg byttet lås på døren. Slik at huseier ikke får tilgang til leiligheten lengre. Det vil nok være det beste =)
Vis hele sitatet...
Det er ikke innbrudd når huseier har låst seg inn med nøkkel...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det er ikke innbrudd når huseier har låst seg inn med nøkkel...
Vis hele sitatet...
Det vil jeg gjerne at du begrunner, så om jeg hadde klart å kopiere nøkkelen til f.eks til en bank for å sette ting litt på spisen og låser meg inn i banken etter stengetid, så er det ikkje innbrudd fordi jeg brukte nøkkel?
Selve låsen eller døren har ingenting med inbruddet å gjøre, huseieren var helt enkelt på ett område han ikke har lov til å være etter kontrakt og norsk lovverk.

Ps. Finfint eksempel OxFF
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det er ikke innbrudd når huseier har låst seg inn med nøkkel...
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg får lagd en kopi av husnøkkelen din. Og deretter låser meg inn i din kåk, så er ikke det innbrudd? Er det slik å forstå, at dette er helt lovlig? Hvordan er det med dette og biler? Så det blir ikke biltyveri?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Så hvis jeg får lagd en kopi av husnøkkelen din. Og deretter låser meg inn i din kåk, så er ikke det innbrudd? Er det slik å forstå, at dette er helt lovlig? Hvordan er det med dette og biler? Så det blir ikke biltyveri?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lovlig, men det er heller ikke innbrudd.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er ikke lovlig, men det er heller ikke innbrudd.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det ikke er lov! Kanskje etter en hvis definisjon, er ikke dette et innbrudd. Men jeg føler meg ganske sikker på, at en blir dømt for innbrudd eller biltyveri uansett!
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det vil jeg gjerne at du begrunner, så om jeg hadde klart å kopiere nøkkelen til f.eks til en bank for å sette ting litt på spisen og låser meg inn i banken etter stengetid, så er det ikkje innbrudd fordi jeg brukte nøkkel?
Vis hele sitatet...
Straffelovens § 147:
§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.
Vis hele sitatet...
At huseier låser seg inn med sin egen nøkkel kan vanskelig anses å falle inn under dette. Det betyr ikke at det er lovlig, straffelovens § 355 kan for eksempel komme til anvendelse, men det er ikke innbrudd i juridisk forstand.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er ikke lovlig, men det er heller ikke innbrudd.
Vis hele sitatet...
Innbrudd foreligger også der det er brukt falsk nøkkel eller rett nøkkel som er fravendt eieren. Dersom adgangen har skjedd gjennom en ulåst dør eller et åpent vindu er det derimot ikke innbrudd, men dette vil kunne rammes av andre mindre alvorlige straffebud, se som eksempel straffeloven § 395.

Men han har jo ikke stjelt noe, så vet ikke om det er rett å kalle det ett ordentlig innbrudd.
Sist endret av kimmy9gga; 5. januar 2014 kl. 21:05.
Og hvis TS kan bevise noe særlig av dette. Så anmeld forholdet, og utleier kommer til å slite litt. Kanskje han får en ny oppblomstrende interesse av husleieloven.
§ 147. Innbrudd foreligger også der det er brukt falsk nøkkel eller rett nøkkel som er fravendt eieren. Dersom adgangen har skjedd gjennom en ulåst dør eller et åpent vindu er det derimot ikke innbrudd, men dette vil kunne rammes av andre mindre alvorlige straffebud, se som eksempel straffeloven § 395.

Ye.. om ikke døren er låst eller om det ikke er en dør der så defineres det ikke som innbrudd men det er forsatt straffende
Game disconnected
pokemon's Avatar
Drit nå i om han brukte nøkkel eller ikke, det var avtalt at han skulle ta seg inn for å lese av måleren. Altså er det ikke inbrudd. Sønnen sier han snokte, umulig å bevise så nei det er ikke noe å anmelde.
Sitat av Kvinne33år Vis innlegg
Som jeg sa de tråkket på oss så mange ganger allerede at jeg vil deffinitivt ikke be dem om noe og det er min privatsak om at vi søkte lån.

Er det min jobb å si ifra at oppsigelsen er ugyldig ? Tror ikke. Jeg skal ikke sende klage på noe som er ugyldig for da betyr det at jeg godtar oppsigelsen.

Som jeg gjør altså ikke
Vis hele sitatet...
jo. du må så absolutt klage på huseiers "vedtak"...

uavhengig om den er gyldig eller ei. du behøver heller ikke opplyse hva som gjør den uglydig, men du kan skrive at oppsigelsen er mangelfull og er å annse som ugyldig
3 mnd. oppsigelse. er da vel normalt ved oppsigelse. Familiære årsaker eller ei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av shittrønder Vis innlegg
3 mnd. oppsigelse. er da vel normalt ved oppsigelse. Familiære årsaker eller ei.
Vis hele sitatet...
Poenget er at huseigar ikkje kan sei opp leigeavtalen utan god grunn. At han misliker trynet på deg er ikkje god nok grunn. Han må ha ein annan grunn - deriblant at familie skal nytte huset, eller at det skal rivast.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget er at huseigar ikkje kan sei opp leigeavtalen utan god grunn. At han misliker trynet på deg er ikkje god nok grunn. Han må ha ein annan grunn - deriblant at familie skal nytte huset, eller at det skal rivast.
Vis hele sitatet...
Joda, men var vel mer et spørsmål om oppsigelsestid, men litt feil formulert. Men bruker han familie som årsak, så har man lite man kan stille opp med etter 3 mnd. Ser det er kjedelig for trådstarter pga. lån tar 6 mnd. behandlingstid, men tviler sterkt på at hun kan bo der så lenge. Samme hvor kjip huseier er.

(Mulig jeg har skumlest litt fort, men jeg antar at familie er årsak.)
Sist endret av shittrønder; 5. januar 2014 kl. 22:07.
Her må man gjerne også få vite hva som står i leiekontrakten.

Er det tidsbestemt eller ubestemt leieperiode?
Hva står det om gjensidig oppsigelsestid?


I utgangspunktet, så har ikke utleier mulighet til å kaste deg ut... Altså: Hvis du ikke vil flytte, er det fint lite utleier kan gjøre med det, annet enn å mase og plage deg til du velger å flytte.

Og vent så lenge som mulig med å klage på ugyldig oppsigelse... Venter du 29 dager med det, så har du plutselig 1 mnd ekstra på deg på å flytte ut
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget er at huseigar ikkje kan sei opp leigeavtalen utan god grunn. At han misliker trynet på deg er ikkje god nok grunn. Han må ha ein annan grunn - deriblant at familie skal nytte huset, eller at det skal rivast.
Vis hele sitatet...
Huseierne har jo for så vidt en gyldig grunn. De påstår at de selv skal bruke leiligheten, selv om TS vet at dette ikke stemmer. Hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke, en kan jo i teorien ljuge på seg en gyldig oppsigelsesgrunn, tviler på at det er noe ettersyn for å sikre at slike ting stemmer.

Oppsigelsen slik den står nå er uansett ugyldig, så du trenger (og bør) ikke foreta deg noe som helst, annet enn å krysse fingrene for at de ikke sender deg en ny og gyldig en. Hvis det skulle skje, er oppsigelsesfristen på tre måneder om ikke annet er avtalt. Fristen regnes fra utløpet av den måneden oppsigelsen blir framsatt. Er du jævlig heldig har dere fått innvilget lån innen da, hvis ikke kan du protestere mot oppsigelsen, jfr. § 9.8:
Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut.
Vis hele sitatet...
Og som Blackkoz nevner over: Om du er lur, så venter du så lenge som mulig med å klage.

Hvis huseier mot formodning skulle reise søksmål:
Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig.
Vis hele sitatet...
Hva som ansees som urimelig er jeg usikker på. Kanskje noen andre har en idé.

Såfremt Huseiernes landsforbund har alt på stell, skal visst også boligmarkedet der du bor ha noe å si:
Hvis leier blir stående uten husrom, vil oppsigelsen normalt bli ansett som urimelig. Leiemarkedet vil derfor få stor betydning; hvis det er enkelt å skaffe seg husrom, taler det for at oppsigelsen er rimelig.

Man ser også på leiers innsats, og må kunne forvente at leier aktivt forsøker å finne seg en annen bolig når han har mottatt en oppsigelse. Hvis leier ikke har forsøkt å skaffe seg en ny bolig, trekker det i retning av at oppsigelsen er rimelig.
Vis hele sitatet...
Uansett, ut ifra din beskrivelse av utleierne virker de ikke så veldig seriøse. De greier/gidder ikke engang snekre sammen en gyldig oppsigelse. Setter en femmer på at de ikke er så ivrige på å få dere ut at de reiser søksmål. Selv om du ikke virket så lysten på det, tror jeg det allikevel kan være en god idé å fortelle eierne at dere driver og tar opp lån og snart skal flytte. Er ikke sikkert de gidder å bruke masse tid og krefter på å få dere ut om de vet at de blir kvitt dere om ikke altfor lenge.

EDIT: Dette forutsetter selvsagt at dere har tidsubestemt leieavtale.
Sist endret av Samleieobjekt; 5. januar 2014 kl. 23:42.
Er du ikke medlem så meld deg inn i Norsk Husleierforening sporenstreks og søk hjelp!
www.nohus.no
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Joda, men var vel mer et spørsmål om oppsigelsestid, men litt feil formulert. Men bruker han familie som årsak, så har man lite man kan stille opp med etter 3 mnd. Ser det er kjedelig for trådstarter pga. lån tar 6 mnd. behandlingstid, men tviler sterkt på at hun kan bo der så lenge. Samme hvor kjip huseier er.

(Mulig jeg har skumlest litt fort, men jeg antar at familie er årsak.)
Vis hele sitatet...
Jo, henne kan bo der, så lenge henne ikke har et annet sted å bo! Dette vet jeg selv av erfaring, da min far har hatt henne og som husleier. Hun betalte nesten ikke for strømmen, ei heller van hun pertentlig med husleie. Og kattene hennes tisset ned nesten hele huset. Og i 1'ste etasjen var nesten hver tilhjenkelige løpemeter med gulvslister nettisset av hannkatter. Mens det var 3 solide roser på tregulvet etter kattetiss og avføring. Og legg merke til, at gulvet var nylakkert, rett før hun flyttet inn!
http://farm8.staticflickr.com/7457/11784191966_18b1140aed_z.jpg

Og det sto en fin gammel kaminovn like ved denne "flekken". Ovnen var het rusten ca. 30-40 cm oppover plater o.l. Selv om denne var forniklet eller emaljert. Og her ser du bilde av kobberplata ovnen stod på.
http://farm8.staticflickr.com/7341/11783675615_ce42991554_z.jpg

Legg også merke til den forniklede askesveiva til høyre.

Og jeg har vært i mange fjøs, og mange typer fjøs (ku, sau, gris, hest høner, kylling, ender og kalkun), men jeg har til dags dato nesten ikke opplevd noe fjøs med verre lukt enn der inne, rett etter vi fikk lurt henne ut, og i vinter. Hun flyttet inn i jan/feb i 2012, og vi fikk henne ut 31. mai 2013. Så alle disse skadene er etter nesten 1,5 år.

Slik så de 2 ytre bordbeina på kjøkkenbordet ut, etter kattene har klort og kvesset klør.
http://farm4.staticflickr.com/3797/11785941736_424a1c3e1a_n.jpg

Naboen, som forpakter jorden, fant en pappeske med døde kattunger under et seljekratt i åkerkanten.

Alikevel p.g.a. alt dette fikk vi ikke henne ut. Selv om fadern hadde kontaktet advokat og politi. Så det er nok minimal mulighet at din huseier får deg ut med det første.

Men selvsagt, hvis de oppgir at de skal bruke leiligheten som grunn, så må du flytte ut innen oppsigelsestiden. Men da er de også pålagt å bruke leiligheten, eller har ikke lov til å leie den ut til andre på noen år.
Sitat av Simplex Vis innlegg
Er du ikke medlem så meld deg inn i Norsk Husleierforening sporenstreks og søk hjelp!
www.nohus.no
Vis hele sitatet...
Hun er leietager.

http://www.leieboerforeningen.no/
Tusen takk for all svar foreløpig.

Oppsigelsen er datert til 04.01-14.
Han skrev at leieforholdet opphører 31.03.-14.

Oppsigelsestiden i kontrakten er 2 mnd.

Om jeg er heldig så forstår han ikke at oppsigelsen er ikke gyldig før slutten av mars når han ser at vi har ikke planer om å flytte. Da kan jeg si ifra om at oppsigelsen er ikke gyldig, hvorfor ikke det kan han finne ut selv.

Vi har alltid betalt punktlig, aldri noe mangler og behandler leiligheten pent. bortsett fra tynne spikre for bilder o.l. er ingenting gjort "skade" på.

Om han leverer ny gyldig oppsigelse i mars, så kan jeg allikevel vente 29 dager og klage på den. så det kan fort hende at det går lett 6 måneder eller mere sånn at vi får den tiden vi trenger til saksbehandling.

Om det ikke var kravet for egenkapital så ville vi kjøpt og flyttet i morgen. Men er ikke så desperat at vi tar opp forbrukslån for egenkapital altså. ( Det ville også vært en dårlig bisniss for oss økonomisk sett ).

Denne låsgreia er en god løsning, den skal jeg kjøpe i morgen. Dette var også et problem der vi leide før.

( Men vi leide før det sammenhengende i 7 år og de var alle tiders utleiere, veldig snille og respektfulle og er fremdeles gode venner med de. )
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kvinne33år Vis innlegg
Oppsigelsen er datert til 04.01-14.
Han skrev at leieforholdet opphører 31.03.-14.

Oppsigelsestiden i kontrakten er 2 mnd.
Vis hele sitatet...
I så fall tek ikkje oppseiinga til før 01.02.2014 - og tre månader frå det, dvs at du må flytte ut innan 30. april.

Viare er ikkje to måneder oppseiingstid gyldig afaik; minimum stipulert i husleigelova er 3 månader, og kan vel neppe fråvikast til utleigars gunst.
slashdot: er på tlf, så gidder ikke finne kilder, men står det ikke "oppsigelsestiden er normalt 3 måneder med mindre annet er avtalt"?

Til trådstarter: jeg ser flere ting du kan utnytte:
1: oppsigelsen er ikke sendt rekommandert. Dvs, ignorer den, som om du aldri har fått den. Ikke si noe. Lev normalt. Når han klager på at du ikke har flytta, si at du aldri har mottatt noen oppsigelse, evt informer om at den må sendes rekommandert. Dette kjøper deg tid.

2: Når du får oppsigelsen på korrekt måte, ikke gjør noe som helst. Bytt lås. La oppsigelsestiden utløpe, og lev normalt. Dette kjøper deg enda mer tid (oppsigelsestiden og tiden etter dette, siden han ikke virker oppegående nok til å vite hva som kan gjøres, og da gjør han det litt sent)

3: Fordi han kan ikke kaste deg ut fysisk. Det må namsmannen (politiet) gjøre. Når det går opp for ham at han bør kontakte namsmannen for å kaste deg ut, så har namsmannen 14 dagers behandlingstid. Deretter får du brev fra namsmannen om å enten rette opp forholdet (hvis husleie er grunnen) innen 14 dager, eller flytte ut. Gjør du ingen av delene, kommer politiet og hiver deg ut. Flytt ut to dager før dette
Vips, en måned ekstra.
Det beste med alt?

Nå som han uansett har bestemt seg for å kaste deg ut, og har en tilsynelatende gyldig grunn, drit i husleia i mellomtiden. Ingen kan tvinge deg til å betale, fordi dette er et privat forhold. For å kaste deg ut pga ubetalt leie, må han gjennom nøyaktig samme prosess som nevnt over uansett... og ser aldri penga. Men han kan ta depositumet.

Med dette kjøper du deg minst 4 måneder, evt 5. Om han er en idiot og ikke forstår hvordan han på korrekt måte gjør dette: 6 mnd!
Sist endret av Crisposjokolade; 6. januar 2014 kl. 21:54.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
slashdot: er på tlf, så gidder ikke finne kilder, men står det ikke "oppsigelsestiden er normalt 3 måneder med mindre annet er avtalt"?
Vis hele sitatet...
Sitat av Lovdata.no
§9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
Vis hele sitatet...
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...-17#KAPITTEL_9

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Nå som han uansett har bestemt seg for å kaste deg ut, og har en tilsynelatende gyldig grunn, drit i husleia i mellomtiden. Ingen kan tvinge deg til å betale, fordi dette er et privat forhold. For å kaste deg ut pga ubetalt leie, må han gjennom nøyaktig samme prosess som nevnt over uansett... og ser aldri penga. Men han kan ta depositumet.

Med dette kjøper du deg minst 4 måneder, evt 5. Om han er en idiot og ikke forstår hvordan han på korrekt måte gjør dette: 6 mnd!
Vis hele sitatet...
Det er ikkje forbudt å ha gjeld i norge, og ingen kan tvinge TS til å betale husleia, men at det ikkje kommer innkasso krav fordi det er et privat forhold er bare tull.

Jeg vil fraråde TS på det sterkeste å droppe å betale av den grunn.
Sist endret av 0xFF; 6. januar 2014 kl. 22:08.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...-17#KAPITTEL_9



Det er ikkje forbudt å ha gjeld i norge, og ingen kan tvinge TS til å betale husleia, men at det ikkje kommer innkasso krav fordi det er et privat forhold er bare tull.

Jeg vil fraråde TS på det sterkeste å droppe å betale av den grunn.
Vis hele sitatet...
Ja, okei takk for rettelsen
Synspunkter på det andre? Kan det fungere, eller tar jeg feil?
Resten har du ganske så rett i.


Det å få noen kastet ut av egen leilighet idag, tar ekstremt lang tid.


Så, er bare å få byttet sylinder på døren, så er man mer sikret mot at huseier skal ta seg inn i leiligheten å gjøre noe man ikke vil.
Sitat av Kvinne33år Vis innlegg

Når vi hadde avtale om å avlese måler i leiligheten mens jeg var på jobb nylig

Vis hele sitatet...
Kommer ikke langt med å anmelde innbrudd når de hadde avtalt at han skulle inn der for å lese av strømmen vett! (Les tråden ordentlig da.)
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du siterer jo selv at bestemmelsene i den paragrafen kan fravikes i avtale...
Hei.

Jeg eiger selv en leilighet, som jeg vurderer å leie ut. Er det virkelig slik at man ikke kan si opp leieboeren, uten grunn? Er jo 3(?) mnd oppsigelsestid. Med uten grunn mener jeg at jeg skal flytte inn i leiligheten selv igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hotline Vis innlegg
Med uten grunn mener jeg at jeg skal flytte inn i leiligheten selv igjen.
Vis hele sitatet...
Det er gyldig grunn at du skal nytte leiligheta sjølv.
Gyldig grunn er enten at leiligheten skal pusses opp eller at du selv skal flytte inn i den.

Så, du er nok på trygg grunn, Hotline =)
Så lenge du har unger under 16 som bor der er det veldig vanskelig for de å kaste dere ut, som kan være en nødløsning mens dere venter på svar på lån.

Min mor kjøpte hus for noen år siden hvor ei narkisdame leide med den 15 år gamle dattera si. Overtagelsesdatoen kom og dama nekta å flytte. Huseier prøvde å få hu til å flytte men hu nekta. Diverse personer ble kobla inn, men de kunne ikke kaste henne ut så lenge det var barn under 16 som var oppført at skulle bo i huset. Tror det ble satt en frist på 3 mnd etter original overtagelsesdato før de fikk lov til å kaste ho ut grunnet ungen. Det endte med at husselger skaffet de ny plass å bo før de fikk lov til å stenge strøm og vann inn til huset for å tvinge hu til å flytte.