Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6260
Jeg har ikke mye penger. Jeg har derimot lite penger. Jeg er dog enig i det meste av FRP's politikk. Vurderte venstre, men de har noen viktige punkter jeg er sterkt uenig i.

Er det dumt å stemme FRP for meg som ikke har mye penger og ikke kommer til å arve mye penger?
Hvis du er enig i det meste av FRPs politikk, så har du mest sannsynligvis ikke satt deg noe særlig inn i politikken deres.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Hvis du er enig i det meste av FRPs politikk, så har du mest sannsynligvis ikke satt deg noe særlig inn i politikken deres.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt på lenge...

Det er (dessverre?) veldig mange som er enige i politikken til FrP. Man kan hevde politikken er dårlig og at de som er enige i den neppe har satt seg inn i konsekvenser eller lignende.

Men å påstå at en som er enig i politikken neppe har satt seg inn i den blir for dumt...
Sist endret av Cikey; 25. august 2013 kl. 19:35.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Hvis du er enig i det meste av FRPs politikk, så har du mest sannsynligvis ikke satt deg noe særlig inn i politikken deres.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at jeg er relativt uinteressert i politikk generelt så blir jeg nesten provosert til å bruke min stemme på FRP pga. alle tåpelige ubegrunnede innlegg som er rettet mot dem. Som dette jeg nettopp quotet.

Er egentlig FRP det typiske antihero partiet alle onde mennesker stemmer på fordi det har fått et rasistrykte eller er det noe spesifikt med politikken deres som vil kjøre landet vårt ned i grøfta hvis de kommer i regjering?

Jeg utfordrer herved danielsk til å svare for seg! Andre kan også opplyse meg for min del.
Dere misforstår. Det er dumt å påstå fordi det innebærer at folk har et visst intelligensnivå. Og det har de ikke.
Sitat av conflict Vis innlegg
Jeg har ikke mye penger. Jeg har derimot lite penger. Jeg er dog enig i det meste av FRP's politikk. Vurderte venstre, men de har noen viktige punkter jeg er sterkt uenig i.

Er det dumt å stemme FRP for meg som ikke har mye penger og ikke kommer til å arve mye penger?
Vis hele sitatet...
Det spørst jo veldig på hvorfor du er fattig... De fleste "fattig"-situasjonene endres ikke stort utifra hvilket parti som vinner, spesielt de mer midlertidige.
Hvis du absolutt må stemme ville jeg gått for DLF, det er det eneste partiet som faktisk kan øke levestandaren for de fattigste betraktelig. Men jeg anbefaler å holde deg unna hele systemet. Ikke stem.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Er egentlig FRP det typiske antihero partiet alle onde mennesker stemmer på fordi det har fått et rasistrykte eller er det noe spesifikt med politikken deres som vil kjøre landet vårt ned i grøfta hvis de kommer i regjering?
Vis hele sitatet...
Nei, FrP får ofte kritikk for å være populistiske, altså fokusere på saker som får stort oppslag i media, mer enn å utvikle langsiktig politikk. De har helt klart vært med å sette innvandring på dagsordenen og selv om en del nok vil hevde de kan fremstå rasistiske tror jeg ikke det er reelt belegg for å mene det.

De får også en del kritikk for å være økonomisk uansvarlig. Dette er mitt største problem med dem. De fokuserer også her på saker som får mye mediedekning og støtte hos "grasrota" uten å løse reelle problemer. Som for eksempel at de skal fjerne alle eksisterende bompenger. Det å bruke så mange milliarder av kroner uten å utbedre en eneste meter med vei er i mine øyne ikke bare uansvarlig men fullstendig idiotisk.

FrP er et "elsk-hat" parti som får støtte fra mange på grunn av at de er flinke å promotere saker som skaper engasjement, men som aldri har måttet (eller fått lov til) å ta ansvar for sin politikk på nasjonalt nivå. På lokalt nivå ser vi at når de slipper til å posisjon så er fanesaker som "nei til bompenger" (igjen samme eksempelet, men det er så veldig tydelig) langt mindre viktig og de er villige til å inngå kompromisser for å få ting gjort.

Selv om jeg ikke støtter FrP i valget er jeg sikker på at dersom de får reell makt etter neste valg vil vi se det samme på nasjonalt som på lokalt nivå, nemlig at de fort innser hvor stor forskjell det er på å sitte utenfor å kreve og sitte innenfor å gjøre, slik at vi får se en en langt mer moderat utgave av partiet enn det fremstår nå.

Til trådstarter: Når det gjelder hvorvidt du som "fattig" vil få det bedre med FrP eller ikke så tror jeg du må se på det større bildet med hvilke fremtidsutsikter og planer du har til utdanning / jobb for å finne svaret på det.

Sitat av Warz Vis innlegg
Hvis du absolutt må stemme ville jeg gått for DLF, det er det eneste partiet som faktisk kan øke levestandaren for de fattigste betraktelig. Men jeg anbefaler å holde deg unna hele systemet. Ikke stem.
Vis hele sitatet...

Og hva oppnår man med det? Er det i det hele tatt noe som helst som blir bedre av at man lar være å stemme? Jeg er veldig spent på hva som ligger bak anbefalingen om å "holde seg unna systemet", spesielt dersom man mener at DLF kan bidra til å øke livskvaliteten til de som er i trådstarters situasjon.
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvis du absolutt må stemme ville jeg gått for DLF, det er det eneste partiet som faktisk kan øke levestandaren for de fattigste betraktelig.
Vis hele sitatet...
Atte det var..? Hvordan i alle dager kom du frem til den konklusjonen?
Sitat av conflict Vis innlegg
Jeg har ikke mye penger. Jeg har derimot lite penger. Jeg er dog enig i det meste av FRP's politikk. Vurderte venstre, men de har noen viktige punkter jeg er sterkt uenig i.

Er det dumt å stemme FRP for meg som ikke har mye penger og ikke kommer til å arve mye penger?
Vis hele sitatet...
Hvis du tror du har lite penger nå, så kan du tro om igjen om du tror du får -mer- om FRP skal styre vårt land. De er for at hver person skal klare seg selv, sterk nasjonalisme, og de fattigste skal få mindre. Det vil bli større forskjeller enn det er nå.

Arbeiderpartiet kan hende legger i mye avgifter, men du får ihvertfall til opphold og mat om du er fattig og ikke har det så greit.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Atte det var..? Hvordan i alle dager kom du frem til den konklusjonen?
Vis hele sitatet...
Tror du en som tjener 1 million i året merker at maten eller bensinen blir 50% dyrere på grunn av nye avgifter? Hvem tror du alkoholavgifter er verst for? Hvem tror du merker 10 000 kroner i ekstra eiendomsavgift mest, han som tjener 1 millioner eller han som tjener 150 tusen? Hvem tror du det er verst for at boliger blir 400 000 kroner dyrere pga boligreguleringer? Den rike eller den fattige? Hvem tror du det er enklest for å kunne starte en bedrift med innskuddskapital på 30k? Rik eller fattig? Hvem har råd til å betale millioner til dyre advokater? Rik, fattig?

Det er alltid de rike som kommer best ut av det systemet vi har i dag. De fattige blir behandlet som verdiløse kveg.

Hvis du vil hjelpe fattige gjennom å stemme er DLF det partiet som gir mest mening, fordi de ønsker å fjerne alle slike skatter og reguleringer.

Jeg kan gi deg en annen grunn: Fordi markedet er den største utjevner. Man skal ikke mange år tilbake i tid for å se at bare de rikeste menneskene hadde råd til svære klubber av noen "mobiltelefoner", nå har plutselig alle telefoner, som er tusen ganger bedre enn de telefonene som bare rike hadde råd til før.

DLF er det partiet som er mest åpen for slike frie markeder, på arenaer der det per i dag er forbudt, noe som fører til en veldig treg og dårlig utvikling sammenlignet med det man får gjennom et fritt marked.

De fattigste i Norge lever som de rikeste kongene før i tiden levde, fordi samfunnet har utviklet seg, på grunn av markedets jag etter profitt, og konkurransen mellom bedrifter fører til forbedringer. Economy 101.
Sist endret av Warz; 25. august 2013 kl. 21:16.
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvis du absolutt må stemme ville jeg gått for DLF, det er det eneste partiet som faktisk kan øke levestandaren for de fattigste betraktelig. Men jeg anbefaler å holde deg unna hele systemet. Ikke stem.
Vis hele sitatet...
Da blir jo stemmen din gitt vekk uansett.
Sitat av Warz Vis innlegg
Tror du en som tjener 1 million i året merker at maten eller bensinen blir 50% dyrere på grunn av nye avgifter? Hvem tror du alkoholavgifter er verst for? Hvem tror du merker 10 000 kroner i ekstra eiendomsavgift mest, han som tjener 1 millioner eller han som tjener 150 tusen? Hvem tror du det er verst for at boliger blir 400 000 kroner dyrere pga boligreguleringer? Den rike eller den fattige? Hvem tror du det er enklest for å kunne starte en bedrift med innskuddskapital på 30k? Rik eller fattig? Hvem har råd til å betale millioner til dyre advokater? Rik, fattig?

Det er alltid de rike som kommer best ut av det systemet vi har i dag. De fattige blir behandlet som verdiløse kveg.

Hvis du vil hjelpe fattige gjennom å stemme er DLF det partiet som gir mest mening, fordi de ønsker å fjerne alle slike skatter og reguleringer.

Jeg kan gi deg en annen grunn: Fordi markedet er den største utjevner. Man skal ikke mange år tilbake i tid for å se at bare de rikeste menneskene hadde råd til svære klubber av noen "mobiltelefoner", nå har plutselig alle telefoner, som er tusen ganger bedre enn de telefonene som bare rike hadde råd til før.

DLF er det partiet som er mest åpen for slike frie markeder, på arenaer der det per i dag er forbudt, noe som fører til en veldig treg og dårlig utvikling sammenlignet med det man får gjennom et fritt marked.

De fattigste i Norge lever som de rikeste kongene før i tiden levde, fordi samfunnet har utviklet seg, på grunn av markedets jag etter profitt, og konkurransen mellom bedrifter fører til forbedringer. Economy 101.
Vis hele sitatet...
Hvordan har de fattige det i de landene som er nærmest DLFs idealssamfunn? Singapore? Emiratene? Dubai?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvordan har de fattige det i de landene som er nærmest DLFs idealssamfunn? Singapore? Emiratene? Dubai?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, men om jeg skulle spekulere vil jeg tro det er vanskelig å være fattig i de landene fordi de er så ettertraktet. Alle rikingene flykter til singapore og prisene på bosteder går dermed til himmels. Men det er kanskje en del penger å tjene på å jobbe for de rike der, hva vet jeg? Ville forøvrig vært forsiktig med å kalle dette DLFs idealssamfunn. De har noen kvaliteter som DLF setter pris på, men er fremdeles vesentlig annerledes og kan ikke egentlig sammenlignes. Jeg skal likevel gi deg en stor + for å ikke nevne USA.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Og hva oppnår man med det? Er det i det hele tatt noe som helst som blir bedre av at man lar være å stemme? Jeg er veldig spent på hva som ligger bak anbefalingen om å "holde seg unna systemet".
Vis hele sitatet...
Hva oppnår du med å stemme da? Heller ingenting. Skal du oppnå ting må du kjempe på andre arenaer.
Sist endret av Warz; 25. august 2013 kl. 21:50.
Sitat av Warz Vis innlegg
Hva oppnår du med å stemme da? Heller ingenting. Skal du oppnå ting må du kjempe på andre arenaer.
Vis hele sitatet...
Ikke for å gjenta meg selv, men: "Det er det dummeste jeg har hørt på lenge"!

Ved å stemme sørger jeg for at et parti jeg støtter får mer makt slik at de kan være med å forbedre Norge.

Jeg ønsker deg lykke til med dine "arenaer"!
Men hvor stor er den innflytelsen? Den er jo reellt ikke-eksisterende. Det Warz sier er en erkjennelse som kommer slutte å være pinlig politisk korrekt og stolt av det.
Hvis pengene dine kommer fra NAV bør du ikke stemme FRP, hvis du jobber derimot vil det lønne seg for deg.
Ja, det er "pinlig politisk korrekt" å tro at hvem som blir valgt til stortinget påvirker folks hverdag . Å gjøre det til en image-ting å ikke stemme var kanskje noe som gir cred i dysfunksjonelle demokratier, men Norge har et av de mest tilgjengelige demokratiene hvor alle mulige småparter har stor innflytelse over det som faktisk skjer. Mange av disse partiene er det relativt lett å engasjere seg i også, for så å ha stemmerett internt om hvilket partiprogram de skal føre for å representere folket.

Det er massevis av problemer å ta tak i innen norsk politikk, men at innflytelsen til den jevne stemmer er liten går jeg ikke med på. Det er små marginer og mange mulige koalisjoner som gjør at selv småpartier kan få stor makt. Kjell Magne Bondevik endte opp som statsminister... Hvor mange prosent stemte KrF?
Jeg tror ikke det vil få noen store praktiske konsekvenser for deg uansett om du stemmer Frp, Venstre eller SV for den saks skyld, så du bør stemme ut i fra det partiet du er mest enig med, ikke det partiet du tror vil dele ut flest "goodies".

Frp har ingen planer om å avvikle trygdesystemet eller velferdsstaten, så du trenger ikke være redd for det.
Trådstarter
Ble for mye krangling, gadd ikke å lese alt.

Vil beklage, fant ut at jeg ikke er under fattiggrensen. Samlet inntekt for husstanden på to personer med studielån og høye utgifter er 4-500 000 kroner. Trodde min inntekt på <300 000 gjorde meg fattig.

Tror jeg bare kryper til korset og hjelper FRP til makta
Sitat av Mofse Vis innlegg
Med tanke på at jeg er relativt uinteressert i politikk generelt så blir jeg nesten provosert til å bruke min stemme på FRP pga. alle tåpelige ubegrunnede innlegg som er rettet mot dem. Som dette jeg nettopp quotet.

Er egentlig FRP det typiske antihero partiet alle onde mennesker stemmer på fordi det har fått et rasistrykte eller er det noe spesifikt med politikken deres som vil kjøre landet vårt ned i grøfta hvis de kommer i regjering?

Jeg utfordrer herved danielsk til å svare for seg! Andre kan også opplyse meg for min del.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette akkurat poenget, jeg bryr meg lite om hvem som kommer til å sitte på stortinget. Hvorfor? Fordi jeg mener at det er relativt lite en regjering kan gjøre og de kommer fort til å møte veggen pga hindre av enten politisk, privat makt eller økonomisk.

For meg virker det som det er relativt upopulært med langsiktig politikk og folk generelt er utålmodig men ikke vet hva det er de ønsker innebærer.
Sist endret av Tafattt; 27. august 2013 kl. 02:53.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Kjell Magne Bondevik endte opp som statsminister... Hvor mange prosent stemte KrF?
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet; Er det noen som vet dette?
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Obster Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet; Er det noen som vet dette?
Vis hele sitatet...
1997
353 082 stemmer/ 13,7%

2001
312 839 stemmer/ 12,4%
Er også enig i veldig mye av politikken til FRP, men ikke økonomiske biten. Vil veldig ikke ha Siv Jensen som finansminister, så vet ikke helt hva jeg skal stemme i år.
Om man har lite eller mye penger vil til en viss grad påvirke hvilke partier man er mest enig med, men vil i liten grad ha betydning for hva man "bør" stemme. Det finnes folk med mye penger som stemmer AP, antagelig finnes det også folk med mye penger som stemmer Rødt. Det er mange med lite penger som stemmer FrP, men også mange som stemmer Høyre.
Hvis du kun er opptatt av din egen økonomiske situasjon vil valg av parti likevel handle om hvordan du ønsker å forbedre situasjonen.
Vil du ha forholdene tilrettelagt for at du selv kan gjøre noe er antagelig høyresiden et godt alternativ. Ønsker du snarere trygghet, men mindre muligheter, er du kanskje mer venstrevridd. Er du bonde er antagelig SP de som vil gjøre mest.

For min egen del er det ikke min økonomi som holder meg fra å stemme "rød-grønt", men at jeg er uenig i likhetstankegangen og den offentlige inngripen. Dog er jeg langt unna DLF og deres ideer om at staten kun skal befatte seg med militæret og håndhevelse av lov og orden. Så alt i alt ender jeg på Høyre (strengt tatt midt mellom Høyre og Venstre, men jeg anser det som tåpelig å stemme på et parti som vaker rundt sperregrensen...)
Kjør igjennom de Valgomatene du finner på alle nettaviser om dagen. F.eks Aftenposten sin...

Vær dønn ærlig i hvem av utsagnene du er mest enig i når du svarer. De er såpass grundige og synes du de sakene som dukker opp i spørsmålene er viktig for deg, har du mest sannsynligvis et parti som passer best for deg.
Sitat av conflict Vis innlegg
Jeg har ikke mye penger. Jeg har derimot lite penger. Jeg er dog enig i det meste av FRP's politikk. Vurderte venstre, men de har noen viktige punkter jeg er sterkt uenig i.

Er det dumt å stemme FRP for meg som ikke har mye penger og ikke kommer til å arve mye penger?
Vis hele sitatet...
Legg merke til at de som står frem og sier at FRP har en politikk som er bærekraftig og rettferdig for arbeidere, er menn i dress i avisa som driter penger.
hva sier arbeiderne selv? https://twitter.com/Raudt/status/373...370176/photo/1

FRP er også veldig populistisk og vektlegger saker som for mange er viktige akkurat nå. Husk: du er ikke alene og det kommer folk etter oss. Det er verdier jeg synes er viktige når jeg stemmer.