Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4911
NRK besøkte moskeen Central Jamaat-e Ahl-e Sunnat i Oslo i forbindelse med avslutningen av ramadan. Innslaget ble sendt på Dagsrevyen på torsdag denne uka [1].

Problemet med dette er at samme moske har gitt uttrykk for jødehat [2], for støtte til terrororganisasjonen Al-Shabab [3] og for motstand mot det norske samfunnet tidligere [4].

Personlig synes jeg det er merkelig at NRK har en "korttidshukommelse" for dette, og likevel velger å legitimere moskeen ved et besøk, og ved et nyhetsinnslag i beste sendetid.

Er det flere enn meg som synes dette er litt rart?

[1] http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nn...-2013#t=18m46s
[2] http://www.dagsavisen.no/samfunn/ima...-mediedekning/
[3] http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e#.UgZySpJmiG5
[4] http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/02/03/310220.html
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det er slik at i Norge og i resten av Europa så har man fått kristendommen og jødedommen, de etabelerte religionene, for hat. Dette har så ført til at man legitimerer islam på en måte som man ikke har sett tidligere.

Det vil kunne forklare dette innslaget.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er slik at i Norge og i resten av Europa så har man fått kristendommen og jødedommen, de etabelerte religionene, for hat.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Eg kan ikkje komme på ein einaste politiker på stortinget som har ytra seg om at kristendomen eller jødedomen er problemer - men det er derimot ein del som har ytra seg svært kritisk til islam.

Det samme går igjen mange andre plasser. Å finne islamkritiske artikler i avisene er ikkje veldig vanskeleg, og eg vil påstå det er meir av det enn kritikk mot jødedomen og kristendomen.
Jeg må si det er merkelig at de velger å besøke denne moskeen igjen da det er et rimelig godt utvalg av dem i Oslo.

Ellers mener jeg at en bør kunne akseptere at det som i noens øyne er en terrororganisasjon, i andres ikke er. Somaliere leser, i tillegg til norske aviser, også somaliske. De innehar mer kunnskap om Al-Shabab enn mange andre og de har for alt vi vet personlig opplevd å bli hjulpet av deres terror.

Det faktum alene at de er motstandere av det norske samfunn er ikke så ille. Motstandere har det alltid vært og det har til og med ført til fremgang. Hvordan motstandere ytrer seg kan dog diskuteres.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er slik at i Norge og i resten av Europa så har man fått kristendommen og jødedommen, de etabelerte religionene, for hat. Dette har så ført til at man legitimerer islam på en måte som man ikke har sett tidligere.
Vis hele sitatet...
Det stemmer da ikke.

Sist kristendommen ble gjort narr av i mediene var under Farmen.
Jødedommen kan jeg aldri huske å ha lest nedlatende artikler om i de store avisene, med unntak av disse "jødehatende" utsagnene til muslimer som at jøder sitter med enorm makt, men disse artiklene er da heller ikke skrevet for å sette jøder i dårlig lys.
NRK viser veldig mange reportasjer i løpet av et år uten at de nødvendigvis støtter synet til de som filmes og intervjues. Det blir LITT overkill å påstå at NRK legitimerer jødedhat på grunn av dette.
Relativt heavy å si at NRK legitimerer jødehat bare fordi de besøker en moské hvor tilhørere har hatt friske uttalelser tidligere. Du er jo ikke enig i alt f.eks. Dagbladet skriver, selv om du bruker dem som kilde når du begynner å snakke om jødehat...?
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Ellers mener jeg at en bør kunne akseptere at det som i noens øyne er en terrororganisasjon, i andres ikke er. Somaliere leser, i tillegg til norske aviser, også somaliske. De innehar mer kunnskap om Al-Shabab enn mange andre og de har for alt vi vet personlig opplevd å bli hjulpet av deres terror.
Vis hele sitatet...
Al-Shabab er organisasjonen som bla henretter utenlandske gisler Al-Qaida style.

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-21056592

De arrangerer også steininger av kvinner som har forbrutt seg mot islamsk lov.

Somali woman stoned for adultery
Vis hele sitatet...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8366197.stm

Det er også flere eksempler på at gruppen har angrepet sivile mål.

5. februar i år angrep jihadistene i den militante gruppen al-Shabab sivile etiopiske flyktninger i den somaliske byen Bossaso. 27 mennesker ble drept av håndgranatene, 110 endte på sykehus.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kr...p?artid=502846

Tidligere PST-sjef Jørn Holme er klokkeklar på at organisasjonen er en terrororganisasjon. Al-Shabab er også internasjonalt stemplet som en terrororganisasjon.

Det er hevet over tvil at den somaliske organisasjonen Al-shabaab driver med terrorvirksomhet, mener sjefen for Politiets sikkerhetstjeneste.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e#.UgaIbZJmiG4

Det faktum alene at de er motstandere av det norske samfunn er ikke så ille. Motstandere har det alltid vært og det har til og med ført til fremgang. Hvordan motstandere ytrer seg kan dog diskuteres.
Vis hele sitatet...
De har selvsagt lov til å gi uttrykk for både motstand og avsky for det norske samfunnet, men tror du det er spesielt sunt for samfunnsklimaet om de gjør det? Bør vi gi opphold til flere som har slike holdninger ovenfor Norge? Hvilke konsekvenser får det om gruppen av muslimer som forakter Norge vokser og blir større?

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Relativt heavy å si at NRK legitimerer jødehat bare fordi de besøker en moské hvor tilhørere har hatt friske uttalelser tidligere. Du er jo ikke enig i alt f.eks. Dagbladet skriver, selv om du bruker dem som kilde når du begynner å snakke om jødehat...?
Vis hele sitatet...
Friske uttalelser sier du? Det er nok litt mer en "friskt" når sentrale ledere i moskeen gir uttrykk for at jødene styrer norsk media, og at det måtte være en grunn til at nazistene ville utrydde jødene.

- Hvorfor skriver mediene bare negativt om islam?

- Fordi mediene har jødisk bakgrunn. Det er jøder som står bak mediene - det er det som ødelegger. De som lagde filmen om Mohammed i USA var bare noen få og hadde ikke mye penger. Så hvem står bak dem? Hvem står bak dem? spør Sarwar, med henvisning til den antiislamske filmen «Innocence of Muslims», laget av en kristen egyptisk kopter bosatt i USA.
Vis hele sitatet...
- Hva er forholdet generelt mellom jøder og muslimer?

- Aldri vært noe bra.

- Hvorfor ikke?

- Hvorfor drepte tyskerne dem? Én grunn er at de er urolige folk i verden, sier Sarwar.
Vis hele sitatet...
http://www.dagsavisen.no/samfunn/ima...-mediedekning/

Når en sentral samfunnsaktør som NRK velger å lage en kosereportasje fra denne moskeen betyr det at moskeen, dens ledere og deres meninger legitimeres og aksepteres. Hvis du ikke ser problemet med det kan jeg vanskelig forklare det til deg på noen annen måte tror jeg.

Du kan jo spørre deg selv om det hadde blitt akseptert at NRK lagde en "hjemme hos" reportasje med Tore Tvedt eller intervjuet Breivik på cella om hans oppfatninger om årets valgkamp.
Jeg har seneste tiden gått mye i Grønland og igjennom områder i Oslo der det er svært stor blanding av religiøse og ikke-religiøse, muslimer, kristne, sikher, hinduer, bahaier, you name it.. Har ikke sett én eneste antydning til hat, n-o-e s-t-e-d.

Jeg skjønner faen ikke hvor dere får denne hat-tankegangen og <*oss* kristne europpeere/nordmenn vs de jævla muslimene> ifra.

Trådstarter (og evt. andre); Tror du/dere oppriktig talt det kommer til å bli en omfattende borgerkrig snart, basert på religion og etnisitet, i Norge ??
Svar ønskes, takk.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg har seneste tiden gått mye i Grønland og igjennom områder i Oslo der det er svært stor blanding av religiøse og ikke-religiøse, muslimer, kristne, sikher, hinduer, bahaier, you name it.. Har ikke sett én eneste antydning til hat, n-o-e s-t-e-d.

Jeg skjønner faen ikke hvor dere får denne hat-tankegangen og <*oss* kristne europpeere/nordmenn vs de jævla muslimene> ifra.

Trådstarter (og evt. andre); Tror du/dere oppriktig talt det kommer til å bli en omfattende borgerkrig snart, basert på religion og etnisitet, i Norge ??
Svar ønskes, takk.
Vis hele sitatet...
Forventer du virkelig i et saklig svar på det spørsmålet?
Altså, NRK har hatt en reportasje om ramadan, hvilket er relevant fordi det finnes mange muslimer her til lands. I den anledning har de vært i en moské. Også det relevant. Mediefolk velger stort sett det første og beste; vil tippe de kjente noen der eller at stedet var i nærheten eller en annen kjedelig grunn. Så, de er der, og filmer, av årsaker som for de fleste virker nokså forståelige. Noen greier imidlertid å tolk NRK sin blotte tilstedeværelse som en legitimering av en terrorgruppe i Somalia som nevnte moské befatter seg med. Etter en slik tankegang ville heller aldri NRK (eller noen andre for den saks skyld) kunne snakke med noen kontroversielle folk. Dette er en åpenbar logisk feilslutning: du forsvarer ikke en person ved å la ham komme til orde, og du legitimerer ikke vennene hans ved å snakke med ham. Medienes jobb er å dekke saker fra flere vinkler, så det er egentlig ganske ofte at man intervjuer nynazister, islamister og andre gærninger. Jeg har religiøse venner, betyr det at jeg mener religion er en god ting? Når TS ser verden i sort/hvitt på det planet der, så er det ikke akkurat rimelig å forvente et godt svar på ditt høyst betimelige spørsmål.
Det er jo ikke alt for usannsynlig at f.eks Israel og USA samarbeider om å sverte og undertrykke Islam og musilmer via medier.
USA styrer jo store deler av verdens virkelighetsoppfatning gjennom de store mektige medieselskapene sine, som igjen blir tatt for god fisk av utrolig mange andre store medier, lokalt rundt om i verden.

Norge er for eksempel mestre i å svelge den sure fisken til usa hele tiden, uten å ha baller til å kommentere at "den fisken; den var faen meg råtten!".
Det skjer aldri at norske medier kommer ut med store saker som avslører propaganda og hjernevask - det hadde hvertfall vært litt realistisk om de avslørte noe av det, slik at vi fikk et inntrykk av at de faktisk brydde seg om å avsløre usannheter og propaganda. Slik det er nå, vil jeg si vi ser lite til det, men fler spor etter massepropaganda isteden.

Hele terrortrusselen er jo sinnsykt sterkt overdrever fra usa sin side, og jeg vil heller påstå at USA oppfører seg mer som reelle terrorister enn de de fleste muslimske "terroristene" de kjemper mot. (droneangrep, sivile tap, mangel på respekt for deres kultur under okkupasjon etc)
Jeg har fortsatt til gode å se muslimske soldater, droner og helikoptre meie ned uskylde sivile og journalister i selveste USA, slik de selv gjør hele tiden i andre land. De oppfører seg jo nesten som nazistene gjorde under ww2, de påtar seg "ansvaret" for å rydde opp etter deres egen mening, og okkuperer og presser andre land. Det gjør USA i dag.

Det er ganske mye som tyder på at 911 ikke var et terror-angrep utført av muslimer, men heller en false flag-operasjon for å vekke muslimhatet i folket, slik at det kunne legitimere angrep og okkupasjoner i land hvor USA hadde økonomiske interesser. (tenk f.eks olje) Ikke for å spore av helt, men det har en viss sammenheng i det store bildet. (hvis det stemmer selvsagt)

Det er utallige teorier om at det zionister/jødiske grupper som står bak mediekontrollen i USA, og hvis det stemmer, har jo faktisk denne imamen et noe klønete, uinformativt og frekt framlegg av et svar - men det er ikke nødvendigvis usant.

At NRK velger å dekke det fra akkurat denne reportasjen, kan også være en tilfeldighet av ren latskap og mangel på andre kontakter i det islamske miljøet. Hvem vet, men at de legitimerer jødehat er kanskje å ta i. Som sagt av andre, vil jo du da automatisk legitimere alt kildene dine ville finne på å si, da du bruker dem og "godtar" dem som god fisk.

For øvrig syns jeg at noe av de de sa om det norske samfunnet stemmer i noen tilfeller, og jeg må faktisk si jeg forakter deler av det norske samfunnet selv. Vi er en gjeng sjenerte, forhåndsdømmende, fremmedfryktende og konservative lam, som kun stoler på store medier som kilder. Propaganda og bias har vi ikke hørt om!

Jeg føler også at om hensikten med NRK's besøk kun var å dokumentere at festlighetene i sammenheng med ramadan var ferdig, og ikke prate med noen der om politiske temaer, er det urettferdig å anklage de for støtte av jødehat pga det.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg har seneste tiden gått mye i Grønland og igjennom områder i Oslo der det er svært stor blanding av religiøse og ikke-religiøse, muslimer, kristne, sikher, hinduer, bahaier, you name it.. Har ikke sett én eneste antydning til hat, n-o-e s-t-e-d.

Jeg skjønner faen ikke hvor dere får denne hat-tankegangen og <*oss* kristne europpeere/nordmenn vs de jævla muslimene> ifra.
Vis hele sitatet...
Dine erfaringer sorteres under kategorien anekdotisk bevis. Finnes mer enn nok eksempler på hatet jeg snakker om, f.eks. barneranere som kommer fra minoritetsgrupper, homohets, hetsing av etniske norske gutter og hetsing av kvinner som oppfører seg uislamsk.

Trådstarter (og evt. andre); Tror du/dere oppriktig talt det kommer til å bli en omfattende borgerkrig snart, basert på religion og etnisitet, i Norge ??
Svar ønskes, takk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kommer til å bli bråk og voldelige konfrontasjoner. Vi har allerede fått en god forsmak på det som vil skje. Husker du når muslimsk ungdom gikk amok i Oslos gater, knuste butikkvinduer og ropte død over jødene og allah akbar?

http://www.osloby.no/nyheter/--Jeg-a...l#.UgaqJZJmiG4

Også skal vi ikke nevne opprøret i Husby og de mange no-go soner i forstedene til Paris, og i andre byer i Europa, der hverken redningstjenester eller politiet har adgang uten massiv støtte.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Forventer du virkelig i et saklig svar på det spørsmålet?
Altså, NRK har hatt en reportasje om ramadan, hvilket er relevant fordi det finnes mange muslimer her til lands. I den anledning har de vært i en moské. Også det relevant. Mediefolk velger stort sett det første og beste; vil tippe de kjente noen der eller at stedet var i nærheten eller en annen kjedelig grunn. Så, de er der, og filmer, av årsaker som for de fleste virker nokså forståelige. Noen greier imidlertid å tolk NRK sin blotte tilstedeværelse som en legitimering av en terrorgruppe i Somalia som nevnte moské befatter seg med. Etter en slik tankegang ville heller aldri NRK (eller noen andre for den saks skyld) kunne snakke med noen kontroversielle folk. Dette er en åpenbar logisk feilslutning: du forsvarer ikke en person ved å la ham komme til orde, og du legitimerer ikke vennene hans ved å snakke med ham. Medienes jobb er å dekke saker fra flere vinkler, så det er egentlig ganske ofte at man intervjuer nynazister, islamister og andre gærninger. Jeg har religiøse venner, betyr det at jeg mener religion er en god ting? Når TS ser verden i sort/hvitt på det planet der, så er det ikke akkurat rimelig å forvente et godt svar på ditt høyst betimelige spørsmål.
Vis hele sitatet...
Hvis hensikten med besøket hadde vært å rette et kritisk syn mot moskeen hadde det selvsagt vært helt greit, men det er ikke greit å lage en koselig reportasje om ramadan fra en moske som støtter jødehat og holocaust? Ser du forskjellen?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Tidligere PST-sjef Jørn Holme er klokkeklar på at organisasjonen er en terrororganisasjon. Al-Shabab er også internasjonalt stemplet som en terrororganisasjon.
Vis hele sitatet...
Alle politiske partier har endt opp med å støtte grupper og nasjoner som på et tidspunkt har begått terror og krigsforbrytelser. At det å støtte opp om organisasjoner i andre land ikke alltid er spesielt smart er veldokumentert, men det gjør ikke folk til terrorister ved assosiasjon. I tillegg så støtter folk gjerne opp om bevegelser som kjemper mot ekstern innflytelse og lukker øynene for forbrytelsene de gjør i prosessen. Du trenger ikke å gå lenger enn til kommentarfeltet på Dagbladet for å finne noen som støtter Breivik, enda de synes metodene hans var ukule. Disse menneskene er kanskje dumme, men de er ikke drapsmenn av den grunn.

De har selvsagt lov til å gi uttrykk for både motstand og avsky for det norske samfunnet, men tror du det er spesielt sunt for samfunnsklimaet om de gjør det? Bør vi gi opphold til flere som har slike holdninger ovenfor Norge? Hvilke konsekvenser får det om gruppen av muslimer som forakter Norge vokser og blir større?
Vis hele sitatet...
Hvor mange har sinte muslimer drept i terroranslag i Norge de, tja, siste tre årene, og hvor mange har rasister med konspirasjoner om muslimer drept? Jeg skjønner at du så gjerne vil et eller annet med din evige harping om islam med linker til nettaviser, men å prate om jødehat og så stille masse "spørsmål" om skumle muslimer som hater Norge? Jeg ser ingen rød tråd i det du skriver. Jeg trodde vi snakket om jødehat her, jeg, ikke nasjonalstat-hat. Hva med at du prøver å ha litt flere punktum, litt færre spørsmålstegn og linker til gamle nyhetssaker sånn at det kommer tydelig fram hva faktisk mener, og ikke bare gjemmer deg bak spørsmål. Mener du at det kommer en fremtidig rasekrig med muslimer? Ja, da får du faenmeg si det.

Friske uttalelser sier du? Det er nok litt mer en "friskt" når sentrale ledere i moskeen gir uttrykk for at jødene styrer norsk media, og at det måtte være en grunn til at nazistene ville utrydde jødene.
Vis hele sitatet...
Du henger deg opp i bruken av "frisk" heller enn å forstå innlegget mitt. Det er greit. Ikke alle kan se de store linjene.

Når en sentral samfunnsaktør som NRK velger å lage en kosereportasje fra denne moskeen betyr det at moskeen, dens ledere og deres meninger legitimeres og aksepteres. Hvis du ikke ser problemet med det kan jeg vanskelig forklare det til deg på noen annen måte tror jeg.

Du kan jo spørre deg selv om det hadde blitt akseptert at NRK lagde en "hjemme hos" reportasje med Tore Tvedt eller intervjuet Breivik på cella om hans oppfatninger om årets valgkamp.
Vis hele sitatet...
Dette er den mest medlemsrike moskeen i Norge, i følge linken du selv fant. Medlemmene er sosialt sett en del av det norske samfunnet som alle sammen praktiserer islam og er derfor er egnet til en nyhetsinnslag om praktisering av islam. At du sammenligner "hjemme hos"-intervju (som ikke er redaksjonelt forsvarlig journalistikk hvis intervjuobjektet er kontroversielt, da "hjemme hos" per definisjon skal være ukontroversielt) og et intervju med en faktisk barnemorder med å ha et nyhetsinnslag hvor medlemmer og ledelse har sagt dumme ting viser hvor mye du bommer på målskiven. Man legitimerer ikke meningene ved å rapportere om religiøs praksis. Tror du at antropologer som beskriver gravferdsritene til kannibaler legitimerer kannibalisme? Legitimerer redaksjonell omtale av nytt Burzum-album Varg Vikernes?
Sist endret av ivioynar; 11. august 2013 kl. 00:15.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg tror det kommer til å bli bråk og voldelige konfrontasjoner. Vi har allerede fått en god forsmak på det som vil skje. Husker du når muslimsk ungdom gikk amok i Oslos gater, knuste butikkvinduer og ropte død over jødene og allah akbar?

http://www.osloby.no/nyheter/--Jeg-a...l#.UgaqJZJmiG4
Vis hele sitatet...
Jeg husker det og var i Oslo sentrum da det skjedde. På meg virket ikke ungdommene i din nettavis-anekdote (som faktisk er enda mindre verdt enn en vanlig anekdote!) som preget av en radikal og jødehatende moske så mye som at de var shitkids som likte hærverk. Hva har dette egentlig med saken å gjøre? Prøver du bare å spy ut nok linker fra det siste tiårets nettavislesing til å lage en innvandringsdebatt her? Jeg forstår ikke helt vinkelen din, annet enn at du virker litt sinna uten noe vilje til faktisk debatt.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis hensikten med besøket hadde vært å rette et kritisk syn mot moskeen hadde det selvsagt vært helt greit, men det er ikke greit å lage en koselig reportasje om ramadan fra en moske som støtter jødehat og holocaust? Ser du forskjellen?
Vis hele sitatet...
Så, en kontroversiell menighet kan kun havne i medias søkelys når de skal stilles til veggs, og aldri ellers? Det er en veldig destruktiv holdning. Ingen er bare god eller bare ond; Iago er en myte! Hvis det handler om ramadan, så velger de den første og beste moskéen som som har peiling på hva de snakker om og evner å formidle det. Dette er relevant folkeopplysning. Hvis den samme moskéen skal hudflettes for sitt syn på noe annet, så kan de ta det i en annen reportasje.

Folk må greie å ha to tanker i hodet samtidig! Hvis du skulle skirve en biografi om Stalin eller Hitler, ville du da bare ha plukket ut dritten? Det ville i såfall være historieforfalskning. Å ha en så gjennomført sort/hvitt-holdning som det du her viser er ikke bare meningsløst; det bidrar også til å undergrave relevant kritikk av islam. Du kan vri og vende på det, men islam er viktig for mange mennesker, og mange muslimer sogner til den moskeéen. slam handler heller ikke bare om krig og terrorisme, det handler faktisk mest om religionsutøvelse, ritualer og dagliglivet - selv hos ekstremistene. Jeg skal ikke si at terrorismedelen er dekket for mye eller for lite, men jeg vil si at 'hverdagsreligionen' og dennes betydning er grovt ignorert i dagens mediebilde. Og i folk flests bevissthet. Så å ha en "koselig" reportasje om ramadan mener jeg er helt på sin plass. Å si at NRK legitimerer jødehat av den grunn er fjollete.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Alle politiske partier har endt opp med å støtte grupper og nasjoner som på et tidspunkt har begått terror og krigsforbrytelser. At det å støtte opp om organisasjoner i andre land ikke alltid er spesielt smart er veldokumentert, men det gjør ikke folk til terrorister ved assosiasjon. I tillegg så støtter folk gjerne opp om bevegelser som kjemper mot ekstern innflytelse og lukker øynene for forbrytelsene de gjør i prosessen. Du trenger ikke å gå lenger enn til kommentarfeltet på Dagbladet for å finne noen som støtter Breivik, enda de synes metodene hans var ukule. Disse menneskene er kanskje dumme, men de er ikke drapsmenn av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det er nå så at folk og partier har gjort feil før. Flere tonangivende personer i det norske samfunnet i dag har tidligere støttet massemordere som Stalin og Pol Pot, men det at folk har gjort feil før er vel ikke et forsvar for at folk gjør feil nå?

Al-Shabab kjemper for en islamsk stat i Somalia styrt av sharialover. De myrder utlendinger med kaldt blod, de henretter folk med steining og de foretar massemord på sivile. Hvis du ønsker å gjøre deg selv til en apologet for folk som støtter denne organisasjonen, også økonomisk, så får du bare gjøre det.

Hvor mange har sinte muslimer drept i terroranslag i Norge de, tja, siste tre årene, og hvor mange har rasister med konspirasjoner om muslimer drept? Jeg skjønner at du så gjerne vil et eller annet med din evige harping om islam med linker til nettaviser, men å prate om jødehat og så stille masse "spørsmål" om skumle muslimer som hater Norge? Jeg ser ingen rød tråd i det du skriver. Jeg trodde vi snakket om jødehat her, jeg, ikke nasjonalstat-hat. Hva med at du prøver å ha litt flere punktum, litt færre spørsmålstegn og linker til gamle nyhetssaker sånn at det kommer tydelig fram hva faktisk mener, og ikke bare gjemmer deg bak spørsmål. Mener du at det kommer en fremtidig rasekrig med muslimer? Ja, da får du faenmeg si det.
Vis hele sitatet...
Foreløbig er ingen drept som resultat av islamsk terror, hvis du ser bort fra William Nygård da og alle de forsøkene på terror som har blitt stoppet av PST.

Spør du meg er det bare et spørsmål om tid før noen blir drept som resultat av islamsk terror på norsk jord. Selv om du har et avslappet forhold til dette er bla PST svært bekymret for denne muligheten, og for "norske" jihadkrigere som kommer tilbake fra bla Somalia og Syria med krigs- og terrortrening.

Du henger deg opp i bruken av "frisk" heller enn å forstå innlegget mitt. Det er greit. Ikke alle kan se de store linjene.
Vis hele sitatet...
Du prøver deg med å unnskylde de antisemittiske uttalelsene fra moskeledelsen ved å bruke en eufemisme. Det blir feil å bruke ordet friskt om uttalelser som støtter opp om Hitlers massedrap på jøder under 2. verdenskrig.

Dette er den mest medlemsrike moskeen i Norge, i følge linken du selv fant. Medlemmene er sosialt sett en del av det norske samfunnet som alle sammen praktiserer islam og er derfor er egnet til en nyhetsinnslag om praktisering av islam. At du sammenligner "hjemme hos"-intervju (som ikke er redaksjonelt forsvarlig journalistikk hvis intervjuobjektet er kontroversielt, da "hjemme hos" per definisjon skal være ukontroversielt) og et intervju med en faktisk barnemorder med å ha et nyhetsinnslag hvor medlemmer og ledelse har sagt dumme ting viser hvor mye du bommer på målskiven. Man legitimerer ikke meningene ved å rapportere om religiøs praksis. Tror du at antropologer som beskriver gravferdsritene til kannibaler legitimerer kannibalisme? Legitimerer redaksjonell omtale av nytt Burzum-album Varg Vikernes?
Vis hele sitatet...
At dette er Norges største moske gjør bare saken værre. Det burde være interessant hva imamen i Norges største moske mener, og hvilke oppfatninger han sprer til resten av medlemsmassen.

Merkelig nok blir ikke dette problematisert i noen større grad, og NRK lager heller kose enn kritiske reportasjer fra denne jødehatende moskeen.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sorry ass, egentlig litt diverse smådill..
Vis hele sitatet...
Kort fortalt; ja, klart jeg forventet at trådstarteren skulle komme med et tilsvar der han rabler ned om at han forventer storstilt borgerkrig eller gatekamper.
Egentlig tror jeg det var du som ikke helt forstod spørsmålet i første innlegget mitt..
Jeg ville bare sjekke hvor langt utpå homoludens var med disse konspirasjonsteoriene sine. Så resten av innlegget ditt var egentlig mer tilleggsinfo om andre ting enn det nødvendig er

Jeg valgte å reagere såpass sterkt fordi t.s. fra lenge siden har kommet med bra mange konspirasjonsteorier og ganske (kall det) radikale innlegg.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. august 2013 kl. 00:45.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kort fortalt; ja, klart jeg forventet at trådstarteren skulle komme med et tilsvar der han rabler ned om at forventer storstilt borgerkrig eller gatekamper.
Egentlig tror jeg det var du som ikke helt forstod spørsmålet i første innlegget mitt..
Jeg ville bare sjekke hvor langt utpå homoludens var med disse konspirasjonsteoriene sine. Så resten av innlegget ditt var egentlig mer tilleggsinfo om andre ting enn det nødvendig er

Jeg valgte å reagere såpass sterkt fordi t.s. fra lenge siden har kommet med bra mange konspirasjonsteorier og ganske (kall det) radikale innlegg.
Vis hele sitatet...
Å, jeg forstod spørsmålet godt. Men jeg var i et litt farlig humør da jeg leste åpningsposten, så jeg var rett og slett ufin og kastet meg inn i debatten på høyst klandreverdig vis: jeg stilte deg et spørsmål som egentlig var ment som en provokasjon mot TS. Du vet, snakke som om han ikke var til stede og alt det der. Barnslig og umodent, men nå er det for sent å endre på.

Du får vel egentlig ha takk for å ha tvunget meg til å komme med denne innrømmelsen i full offentlighet.
Så til TS: beklager oppførselen, men jeg ble virkelig grinete av å lese åpningspåosten din. Maken til sammensurium skal man dessverre ikke lete særlig lenge etter å finne maken til, men det gjør ikke saken bedre. Det er imidlertid ingen unskyldning for usaklig debatteknikk, og det beklager jeg på det dypeste.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Det er nå så at folk og partier har gjort feil før. Flere tonangivende personer i det norske samfunnet i dag har tidligere støttet massemordere som Stalin og Pol Pot, men det at folk har gjort feil før er vel ikke et forsvar for at folk gjør feil nå?

Al-Shabab kjemper for en islamsk stat i Somalia styrt av sharialover. De myrder utlendinger med kaldt blod, de henretter folk med steining og de foretar massemord på sivile. Hvis du ønsker å gjøre deg selv til en apologet for folk som støtter denne organisasjonen, også økonomisk, så får du bare gjøre det.
Vis hele sitatet...
Åja, det å forsvare at NRK lager en redaksjonell omtale om noen som kanskje støtter en organisasjon som dreper folk gjør meg til en apologet? Jeg prøver å drive voksenopplæring om at grupper kan tilhøre samfunnet på tross av dumme uttalelser, uten at det gjør meg enig i alt en eller annen imam har uttalt. Å forsvare folks rett til å ikke kjemisk fjernes fra medieomtale fordi de har sagt dumme ting er kjernen i sivilisert pressefrihet. Å ekskludere en signifikant etnisk minoritet fra redaksjonell omtale i statlige nyhetsorganer på politisk grunnlag høres på meg ut som et gufs fra den kalde krigen.

Foreløbig er ingen drept som resultat av islamsk terror, hvis du ser bort fra William Nygård da og alle de forsøkene på terror som har blitt stoppet av PST.
Vis hele sitatet...
Åja, så det du sier er at du kommer på ett drap som faktisk har skjedd? Omtrent det samme antall som Mossad står bak på norsk jord?

Jeg nevner dette fordi din argumentasjonsteknikk synes å være preget av skyld via assosiasjon. Skal jeg nå her poste tjue linker til at Anders Behring Breivik drepte masse mennesker, og at han hadde meninger som sammenfaller med de du hinter til? Og så spørre samtidig om ikke "innvandringskritikere har begått flest mord i Norge?"? For det er den typen hinting du driver med, og det er helt på villspor. Man kan støtte hvem man vil i Norge uten at dermed er persona non grata. Sier imamer dumme ting, så fortjener de å konfronteres med det, men det betyr ikke at menigheten deres ikke skal omtales i andre sammenhenger.

Spør du meg er det bare et spørsmål om tid før noen blir drept som resultat av islamsk terror på norsk jord. Selv om du har et avslappet forhold til dette er bla PST svært bekymret for denne muligheten, og for "norske" jihadkrigere som kommer tilbake fra bla Somalia og Syria med krigs- og terrortrening.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg spurte deg ikke om det. Denne tråden, som du lagde handler om presseetiske hensyn rundt grupper med problematiske synspunkter. Ikke om du er redd for terror. Jeg bryr meg ikke om du er redd for terror. Hold deg innendørs. Statistisk sett er det de farene man ikke er redd for som er farligst.

Du prøver deg med å unnskylde de antisemittiske uttalelsene fra moskeledelsen ved å bruke en eufemisme. Det blir feil å bruke ordet friskt om uttalelser som støtter opp om Hitlers massedrap på jøder under 2. verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Det er en fin tekstuell lesing. Hva synes du om "til fyrtårnet"? Jeg tror den typen høytsvevende tolkning er reservert til folk med minst en bachelorgrad i litteraturvitenskap.

At dette er Norges største moske gjør bare saken værre. Det burde være interessant hva imamen i Norges største moske mener, og hvilke oppfatninger han sprer til resten av medlemsmassen.

Merkelig nok blir ikke dette problematisert i noen større grad, og NRK lager heller kose enn kritiske reportasjer fra denne jødehatende moskeen.
Vis hele sitatet...
Tror du at redaksjonsmøtet i NRK gikk omtrent sånn:

"Nå skal vi lage enten et kritisk innslag, eller et positivt innslag fra denne spesifikke moskeen?"

eller tror du at det gikk sånn:

"Det er en muslimsk høytid og vi ønsker å dekke dette. Hvilken moske har vist seg positiv til mediebesøk i et tradisjonelt sett medieskeptisk miljø, og samtidig representerer en signifikant mengde av muslimene?"

eller kanskje sånn
"Vi i ARK synes ikke snikislamiseringen går så fort som vi hadde håpet, og nå burde vi jammen sette inn et støt i neste Dagsrevy mot slutten av ferieavviklingen så de sylskarpe internett-kommentatorene ikke legger merke til det"

Jeg bare spør spørsmål, jeg.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Hæ?

Eg kan ikkje komme på ein einaste politiker på stortinget som har ytra seg om at kristendomen eller jødedomen er problemer - men det er derimot ein del som har ytra seg svært kritisk til islam.

Det samme går igjen mange andre plasser. Å finne islamkritiske artikler i avisene er ikkje veldig vanskeleg, og eg vil påstå det er meir av det enn kritikk mot jødedomen og kristendomen.
Vis hele sitatet...
Nei, de ytrer seg ikke om det. De fjerner bare alle de religiøse innslagene sakte, men sikkert. Dette kan man gjerne se på hvordan Jensemann og Co har jobbet i mot kristendommen i Norge selvom vi er et kristent land. Med å si "jobbet i mot" mener jeg hvordan de har fjernet veldig mye fra det offentlige rom. Særlig skjer dette i skolen.
Sist endret av uaexed; 11. august 2013 kl. 01:06.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Finnes mer enn nok eksempler på hatet jeg snakker om, f.eks. barneranere som kommer fra minoritetsgrupper, homohets, hetsing av etniske norske gutter og hetsing av kvinner som oppfører seg uislamsk.
Vis hele sitatet...
Disse eksemplene er da ikke utbredt i det hele tatt. Det å ta avstand fra homofili og fordømme det er ikke lik hets. Ei heller har jeg sett mye til barneranere og hetsing av etniske norske gutter. Jeg er klar over at problemene eksisterer, men ikke til den grad du får det til å fremstå som.

Sitat av homoludens Vis innlegg
....og de mange no-go soner i forstedene til Paris, og i andre byer i Europa, der hverken redningstjenester eller politiet har adgang uten massiv støtte.
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg vet er at Frankrike hater muslimer og legger ikke skjul på det.

All belønning til denne mannen: http://www.france24.com/en/20110819-...-rachid-nekkaz

Sitat av uaexed Vis innlegg
Nei, de ytrer seg ikke om det. De fjerner bare alle de religiøse innslagene sakte, men sikkert. Dette kan man gjerne se på hvordan Jensemann og Co har jobbet i mot kristendommen i Norge selvom vi er et kristent land. Med å si "jobbet i mot" mener jeg hvordan de har fjernet veldig mye fra det offentlige rom. Særlig skjer dette i skolen.
Vis hele sitatet...
Om folket mener dette må folket ta tak. Blant etnisk norske mennesker jeg omgås ser de ikke ut til å bry seg noe særlig om at kristendommen sakte men sikkert vinker farvel til oss nordmenn.
At Islam sier hei og hallo til landet tar de dog litt innover seg.
Sist endret av Baaaamse; 11. august 2013 kl. 01:44.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg husker det og var i Oslo sentrum da det skjedde. På meg virket ikke ungdommene i din nettavis-anekdote (som faktisk er enda mindre verdt enn en vanlig anekdote!) som preget av en radikal og jødehatende moske så mye som at de var shitkids som likte hærverk. Hva har dette egentlig med saken å gjøre? Prøver du bare å spy ut nok linker fra det siste tiårets nettavislesing til å lage en innvandringsdebatt her? Jeg forstår ikke helt vinkelen din, annet enn at du virker litt sinna uten noe vilje til faktisk debatt.
Vis hele sitatet...
Den må du lenger ut på landet med. Opprøret skjedde ikke spontant, men i kjølvannet av Israels invasjon av Gaza. Unskyldningen som går ut på at dette var "shitkids" holder ikke vann, sorry!

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så, en kontroversiell menighet kan kun havne i medias søkelys når de skal stilles til veggs, og aldri ellers? Det er en veldig destruktiv holdning. Ingen er bare god eller bare ond; Iago er en myte! Hvis det handler om ramadan, så velger de den første og beste moskéen som som har peiling på hva de snakker om og evner å formidle det. Dette er relevant folkeopplysning. Hvis den samme moskéen skal hudflettes for sitt syn på noe annet, så kan de ta det i en annen reportasje.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at det er naturlig at NRK sender kosereportasjer fra denne moskeen, så må du logisk sett være enig i at det ville være ukontroversielt å avlegge Vigrid et besøk i forbindelse med et 17. mai innslag. Mener du det hadde vært det? Hvorfor, eller hvorfor ikke?

Folk må greie å ha to tanker i hodet samtidig! Hvis du skulle skirve en biografi om Stalin eller Hitler, ville du da bare ha plukket ut dritten? Det ville i såfall være historieforfalskning. Å ha en så gjennomført sort/hvitt-holdning som det du her viser er ikke bare meningsløst; det bidrar også til å undergrave relevant kritikk av islam. Du kan vri og vende på det, men islam er viktig for mange mennesker, og mange muslimer sogner til den moskeéen. slam handler heller ikke bare om krig og terrorisme, det handler faktisk mest om religionsutøvelse, ritualer og dagliglivet - selv hos ekstremistene. Jeg skal ikke si at terrorismedelen er dekket for mye eller for lite, men jeg vil si at 'hverdagsreligionen' og dennes betydning er grovt ignorert i dagens mediebilde. Og i folk flests bevissthet. Så å ha en "koselig" reportasje om ramadan mener jeg er helt på sin plass. Å si at NRK legitimerer jødehat av den grunn er fjollete.
Vis hele sitatet...
Mange muslimer sokner til moskeen som du sier, og det er enda en grunn til å sette et kritisk søkelys på hva imamene i moskeen faktisk mener. Hadde ikke det vært en smart ting å gjøre, iom at mange muslimer faktisk tar alt det imamen sier for å være god fisk?

Tror du NRK bidrar til å legitimere imamens utspill om jøder ovenfor muslimene som går i denne menigheten, når de ikke problematiserer det som faktisk blir sagt?

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Åja, det å forsvare at NRK lager en redaksjonell omtale om noen som kanskje støtter en organisasjon som dreper folk gjør meg til en apologet? Jeg prøver å drive voksenopplæring om at grupper kan tilhøre samfunnet på tross av dumme uttalelser, uten at det gjør meg enig i alt en eller annen imam har uttalt. Å forsvare folks rett til å ikke kjemisk fjernes fra medieomtale fordi de har sagt dumme ting er kjernen i sivilisert pressefrihet. Å ekskludere en signifikant etnisk minoritet fra redaksjonell omtale i statlige nyhetsorganer på politisk grunnlag høres på meg ut som et gufs fra den kalde krigen.
Vis hele sitatet...
De kan jo omtale de jødehatende imamene som fortatt har sitt liv og virke i denne moskeen. Hvorfor gjør de ikke det? Jeg er helt enig i at man må sette et søkelys på muslimene i Norge, på moskeene og på imamene. Du mener at dette bør være et koselig lys som bidrar til å ufaliggjøre potensielt farlige strømninger i disse moskeene. Jeg mener søkelyset bør være kritisk, og bidra til å desarmere en potensielt farlig utvikling.

Åja, så det du sier er at du kommer på ett drap som faktisk har skjedd? Omtrent det samme antall som Mossad står bak på norsk jord?

Jeg nevner dette fordi din argumentasjonsteknikk synes å være preget av skyld via assosiasjon. Skal jeg nå her poste tjue linker til at Anders Behring Breivik drepte masse mennesker, og at han hadde meninger som sammenfaller med de du hinter til? Og så spørre samtidig om ikke "innvandringskritikere har begått flest mord i Norge?"? For det er den typen hinting du driver med, og det er helt på villspor. Man kan støtte hvem man vil i Norge uten at dermed er persona non grata. Sier imamer dumme ting, så fortjener de å konfronteres med det, men det betyr ikke at menigheten deres ikke skal omtales i andre sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg ikke om hva Breivik har sagt. Jeg bryr meg om fakta.

Imamene har selvsagt lov til å si hva de vil, men det blir feil for meg når NRK lager kosereportasjer fra moskeen når de egentlig burde laget kritiske reportasjer.

Nei, jeg spurte deg ikke om det. Denne tråden, som du lagde handler om presseetiske hensyn rundt grupper med problematiske synspunkter. Ikke om du er redd for terror. Jeg bryr meg ikke om du er redd for terror. Hold deg innendørs. Statistisk sett er det de farene man ikke er redd for som er farligst.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke redd for at jeg skal bli utsatt for terror. Jeg er redd for islamsk terror på norsk jord, og sannsynligheten for at det skal skje er desverre ikke bare teoretisk lenger.

Tror du at redaksjonsmøtet i NRK gikk omtrent sånn:

"Nå skal vi lage enten et kritisk innslag, eller et positivt innslag fra denne spesifikke moskeen?"

eller tror du at det gikk sånn:

"Det er en muslimsk høytid og vi ønsker å dekke dette. Hvilken moske har vist seg positiv til mediebesøk i et tradisjonelt sett medieskeptisk miljø, og samtidig representerer en signifikant mengde av muslimene?"

eller kanskje sånn
"Vi i ARK synes ikke snikislamiseringen går så fort som vi hadde håpet, og nå burde vi jammen sette inn et støt i neste Dagsrevy mot slutten av ferieavviklingen så de sylskarpe internett-kommentatorene ikke legger merke til det"

Jeg bare spør spørsmål, jeg.
Vis hele sitatet...
De tenker vel at de ikke ønsker å sette et kritisk lys på islam i Norge, heller det motsatte. De ønsker å ufarliggjøre potensielt farlige holdninger som lever i Norges største moske.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Disse eksemplene er da ikke utbredt i det hele tatt. Det å ta avstand fra homofili og fordømme det er ikke lik hets. Ei heller har jeg sett mye til barneranere og hetsing av etniske norske gutter. Jeg er klar over at problemene eksisterer, men ikke til den grad du får det til å fremstå som.
Vis hele sitatet...
Det at du personlig ikke har sett mye til det betyr ikke det samme som at det ikke er et problem. Flere artikler i media den siste tiden problematiserer dette, og jeg tar det som et tegn på at dette er mer enn et marginalt problem.

Det eneste jeg vet er at Frankrike hater muslimer og legger ikke skjul på det.

All belønning til denne mannen: http://www.france24.com/en/20110819-...-rachid-nekkaz
Vis hele sitatet...
Det er jo omvendt. Muslimene hater sitt vertssamfunn, men du skal ha for forsøket. Det er ikke franskmenn som brenner biler og som står for brorparten av kriminaliteten i landet.

Om folket mener dette må folket ta tak. Blant etnisk norske mennesker jeg omgås ser de ikke ut til å bry seg noe særlig om at kristendommen sakte men sikkert vinker farvel til oss nordmenn.
At Islam sier hei og hallo til landet tar de dog litt innover seg.
Vis hele sitatet...
Bryr meg ikke så mye om kristendommen jeg heller da jeg er ateist, men jeg mener at vi må ta vare på våre kristne verdier og vår kristne kulturarv.

Islam derimot er en middelalderreligion som er totalt inkompatibel med det moderne norske samfunnet. Hvis vi lar islam vokse seg stor og sterk i Norge er jeg redd vi vil ende opp som Libanon eller Jugoslavia.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Ekkelt å sitte her å lese at folk syns det faktisk er greit å støtte grupperinger slik som Al-shabaab og i samme slengen rettferdigjør massedrap på sivile. Groteskt og ekkelt, men jeg forventer egentlig ikke noe særlig mer fra de venstre-ekstremistene på forumet her.
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er helt utrolig hvor langt islam-apologetene er villige til å strekke seg for å blidgjøre og ufarliggjøre ekstremistene.

De drar sine konklusjoner ut i fra en utopisk forståelse av virkeligheten, og ikke ut i fra det som faktisk skjer i virkeligheten.

Påstanden om at intifadaen i Oslo i 2009 skulle være guttestreker, og ikke en islamsk maktdemonstrasjon, blir for søkt for meg. Men det er desverre slike mentale krumspring man må gjøre for å få virkeligheten til å passe inn i den drømmeverdenen man tror man eller ønsker å leve i.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg er helt enig i at man må sette et søkelys på muslimene i Norge, på moskeene og på imamene. Du mener at dette bør være et koselig lys som bidrar til å ufaliggjøre potensielt farlige strømninger i disse moskeene. Jeg mener søkelyset bør være kritisk, og bidra til å desarmere en potensielt farlig utvikling.
Vis hele sitatet...
"Problemet" er at Islam ikke baserer seg på norske menneskers personlige meninger, men på Koran og Hadith.
Islam, uansett hvor kritiske journalister eventuelt skulle være, er og forblir det samme. En slik overvåking(?) som du ønsker vil bare være med på å skape enda mer islamhat og fremmedfrykt og det vil være en plage for muslimer som mest sannsynlig vil svare med det samme hatet de vil bli møtt med. Imamer flest holder seg for gode til personlig synsing.

Om mannen på gata eller journalister er interessert i hva som læres bort i moskeer kan de selv lese bøkene muslimer følger.

Sitat av homoludens Vis innlegg
.....NRK lager kosereportasjer fra moskeen når de egentlig burde laget kritiske reportasjer.
Vis hele sitatet...
De finnes det nok av.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg er ikke redd for at jeg skal bli utsatt for terror. Jeg er redd for islamsk terror på norsk jord, og sannsynligheten for at det skal skje er desverre ikke bare teoretisk lenger.
Vis hele sitatet...
Hadde muslimer blitt møtt med lindre mindre skepsis og droner ville sannsynligheten vært svært svekket. I bunn og grunn er Islam og Kristendommen svært like på mange måter. Problemet er at nordmenn flest kjenner ikke til religionen de selv forsvarer og mener er så mye bedre.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Det at du personlig ikke har sett mye til det betyr ikke det samme som at det ikke er et problem. Flere artikler i media den siste tiden problematiserer dette, og jeg tar det som et tegn på at dette er mer enn et marginalt problem.
Vis hele sitatet...
Utlendinger flest er greie folk, akkurat som oss ariske.
Utenlandske tullegjenger som leker smarte i sentrum og på tbanen er det ingen som liker, men dette har ingenting med islam å gjøre. Hadde jeg vært tøff og sterk nok hadde jeg banket opp disse med glede. Mobbing av poteter kan heller ikke relateres til religionen Islam og jeg er heller ikke noen tilhenger av dette.

...Må nevne at mobbing i sin helhet er et problem som begås av altfor mange. Også hvite nordmenn. Tbaneskriking begått av etnisk norske kan du bevitne en hvilken som helst helgekveld om du er interessert.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Det er jo omvendt. Muslimene hater sitt vertssamfunn, men du skal ha for forsøket. Det er ikke franskmenn som brenner biler og som står for brorparten av kriminaliteten i landet.
Vis hele sitatet...
Takk!

Akkurat som opptøyene i Sverige fokuseres det mest på de kriminelle utlendingene, mens opphavet til problemene nedprioriteres sterkt.

Muslimske kvinner i Frankrike har bl.a ikke lov til å ferdes hvor som helst i det offentlige rom uten at rompeballene dingler ut av minishortsen, og unge muslimske jenter får ikke lov til å gå på skolen de vil og er kvalifisert til å gå på grunnet et hodeplagg (som kanskje har en tilknytning til Al-Qaida?).

Sitat av homoludens Vis innlegg
Bryr meg ikke så mye om kristendommen jeg heller da jeg er ateist, men jeg mener at vi må ta vare på våre kristne verdier og vår kristne kulturarv.
Vis hele sitatet...
Hva er igjen av våre kristne verdier og vår kristne kulturarv i Norge om vi ser bort i fra kirker og annen kristen kunst?

Sitat av homoludens Vis innlegg
Jepp. Det er helt utrolig hvor langt islam-apologetene er villige til å strekke seg for å blidgjøre og ufarliggjøre ekstremistene.
Vis hele sitatet...
Det skal så lite til for å være ekstremist nå til dags.
Sist endret av Baaaamse; 11. august 2013 kl. 03:46.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Ekkelt å sitte her å lese at folk syns det faktisk er greit å støtte grupperinger slik som Al-shabaab og i samme slengen rettferdigjør massedrap på sivile. Groteskt og ekkelt, men jeg forventer egentlig ikke noe særlig mer fra de venstre-ekstremistene på forumet her.
Vis hele sitatet...
Hvem er venstreekstrem her sånn nøyaktig? Eller slenger du bare "alle som ikke er imot islam er venstresekstreme commies.."

F.eks meg, hvis du ser litt rundt om på samfunns-delen av Nff - i de nyeste trådene, så vil du se at jeg er litt høyreorientert, mao langt langt unna noen venstrekstremisme.

______________
@ Bamse; Tenkte å spørre deg siden du sikkert har litt mer peil enn meg:

Det snakkes om <kristen kulturarv> i de siste innleggene, men er igrunn ikke henholdsvis kristen og islamsk moral, etikk og div. sånt i grove trekk mye av det samme?? Sånn i tilfelle du også kjente litt ting ved kristendommen..

Jeg mener fordi, er ikke en (litt) konservativ protestantisme i tillegg til jødedom den religionen som mest likner islam??
Altså en sånn konservativ/strengere protestantisk kristendom som vi hadde før i tiden i Norge, har fortsatt i sørstatene i USA..
Sist endret av aeon_illuminate; 11. august 2013 kl. 03:48.
@AEON
-------------------------
Jeg vet dessverre ikke så altfor mye om kristendommen. Har sett noe youtubeklipp her og der hvor det fremlegges vers fra Bibelen samt Koranen hvor deres likheter sammenlignes.
Ahmed Deedat og Dr.Zakir Naik har vanvittig mye kunnskap om begge religionene og kan, uten notater, sitere både Bibelen og Koranen med kapittel, vers nr og det hele. Må sies at sistnevnte foredragsholder høres veldig indisk ut når han prater engelsk.

Blant amishene, utifra en dokumentar jeg har sett, så jeg en oppførsel som minnet veldig om en islamsk en.

I all hovedsak skilles religionene ved deres tro på Jesus, hvor han i følge mange kristne er Gud, og i følge muslimer er en Profet, mens Jødene fornekter han. Med tanke på det faktum at jødene fornekter Jesus er islam og kristendommen de religionene som ligner mest på hverandre av de nevnte, men jeg har det vanskelig med å forstå kristendommen fullt og helt da deres skrifter stadig er i forandring. Blant amishene, utifra en dokumentar jeg har sett, så jeg en oppførsel som minnet veldig om en islamsk en.
Sist endret av Baaaamse; 11. august 2013 kl. 05:18.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Den må du lenger ut på landet med. Opprøret skjedde ikke spontant, men i kjølvannet av Israels invasjon av Gaza. Unskyldningen som går ut på at dette var "shitkids" holder ikke vann, sorry!
Vis hele sitatet...
Ja. Det var en politisk demonstrasjon hvor en del deltakere endte opp med å oppføre seg som shitkids etterpå. Jeg tror at det skyldes en kombinasjon av at folk var sinte over Gaza-situasjonen, men også at hærverk er veldig appellererende for et visst alderssegment hvis man tror man ikke blir tatt. Jeg kan spørre igjen: Var du faktisk i Oslo da det skjedde? Eller har du analysert deg til handlingsforløpet dette fra nettaviser et sted på bygda? Jeg bare lufter spørsmålet, tviler på at du kommer til å svare.

Hvis du mener at det er naturlig at NRK sender kosereportasjer fra denne moskeen, så må du logisk sett være enig i at det ville være ukontroversielt å avlegge Vigrid et besøk i forbindelse med et 17. mai innslag. Mener du det hadde vært det? Hvorfor, eller hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Nynazister er en liten gruppe hvis hovedfokus er jødeutryddelse og historierevisjon rundt holocaust. Muslimer er en relativt sett stor minoritet, hvor det, bak lukkede dører, florerer en del anti-semittisme, holocaust-benektelse og det som verre er. Jeg ser på dette i omtrent samme liga som at f.eks. et nyhetsinnslag fra en pinsemenighet om en religiøs feiring der: De er en stor minoritet, hvor jeg mener at en del av de politiske ståstedene som har grobunn er forkastelige, men det betyr ikke at de skal ekskluderes fra redaksjonell omtale av deres religiøse utøvelse. Det er dermed ikke sagt at jeg mener at pinsemenighetenes forakt for homofile er et like stort problem som støtte til Al-queda-grupperinger, men jeg er for et samfunn hvor det er plass til både religionskritikk og redaksjonell omtale av religionsutøvelse.

Mange muslimer sokner til moskeen som du sier, og det er enda en grunn til å sette et kritisk søkelys på hva imamene i moskeen faktisk mener. Hadde ikke det vært en smart ting å gjøre, iom at mange muslimer faktisk tar alt det imamen sier for å være god fisk?
Vis hele sitatet...
Her viser du igjen at du ikke har forstått det jeg sier om redaksjonelle prosesser. NRK ønsker å lage et innslag om en religiøs høytid, fordi det er en dagsaktuell sak som angår muslimer (som lisensbetalere føler de vel gjerne at deres høytider er verdt en nyhetsnotis) og som angår oss andre (fordi det gir innblikk i religiøs utøvelse i mennesker vi lever sammen med). Alternativet her er ikke å lage en kritisk gravejournalistisk sak fordi det er en helt annen nyhetstype som gjøres både av andre journalister og i andre sammenhenger. Poenget her er høytid som fører til ønske om omtale av høytiden og dermed søker de til en moske som er villig til å ta imot media. Jeg kan forøvrig nevne at mange moskeer er veldig skeptiske til å slippe inn media av både religiøse og politiske hensyn (de føler ofte at de har blitt feilsitert, selv om det absolutt kan diskuteres hvor feil sitatene faktisk er).

Tror du NRK bidrar til å legitimere imamens utspill om jøder ovenfor muslimene som går i denne menigheten, når de ikke problematiserer det som faktisk blir sagt?
Vis hele sitatet...
Hvor i reportasjen skjer jødehatet NRK ikke problematiserer? Hvor mange sekunder ut i innslaget?

De kan jo omtale de jødehatende imamene som fortatt har sitt liv og virke i denne moskeen. Hvorfor gjør de ikke det? Jeg er helt enig i at man må sette et søkelys på muslimene i Norge, på moskeene og på imamene. Du mener at dette bør være et koselig lys som bidrar til å ufaliggjøre potensielt farlige strømninger i disse moskeene. Jeg mener søkelyset bør være kritisk, og bidra til å desarmere en potensielt farlig utvikling.
Vis hele sitatet...
Du linker til flere omtaler av grums i muslimske miljøer i førsteposten. Man kan jo saktens argumentere for mer omtale siden alle har sine hjertesaker på det området, men jeg tror ikke det er bra å la all omtale dreie seg om "hva imamer" mener. Jeg har besøkt både moskeer og sekteriske kristne miljøer uten å gå rett til kritiske spørsmål, fordi jeg var interessert i religiøs utøvelse og dialog.

Jeg bryr meg ikke om hva Breivik har sagt. Jeg bryr meg om fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte hvor mange som har blitt drept. Du viftet det bort med en "kanskje muligens har PST sørget for at noen ikke har blitt drept" i stedet for å svare på spørsmålet. Fra et akademisk ståsted er dette definisjonen på lite faktaorientert, og minner mer om noe kommunikasjonsrådgiveren til Jens Stoltenberg kunne funnet på å skrive.

Jeg er ikke redd for at jeg skal bli utsatt for terror. Jeg er redd for islamsk terror på norsk jord, og sannsynligheten for at det skal skje er desverre ikke bare teoretisk lenger.
Vis hele sitatet...
I hvilken grad øker NRKs omtale av ramadan terrorfaren i Norge? For det er det vi diskuterer her, ikke sant?


De tenker vel at de ikke ønsker å sette et kritisk lys på islam i Norge, heller det motsatte. De ønsker å ufarliggjøre potensielt farlige holdninger som lever i Norges største moske.
Vis hele sitatet...
Kjenner du noen utøvende journalister? Har du sett en redaksjonell prosess skje? Jeg tror det hadde vært opplysende for deg, for det virker som om du tror at omtalen springer utifra et slags kvotesystem i stedet for nyhetshendelser. Her var nyheten ramadan - ikke eventuelle nye uttalelser fra en imam. Sier en imam noe dumt så blir det oppslag om det, men jeg mistenker at de fleste har lært at de ikke sier dumme ting til media nå, akkurat som de fleste politikere og interessegrupper har en tendens til å gjemme sine egne meninger bak retorikk. Sånn som når du gang på gang hinter til en fremtidig rasekrig uten å faktisk si det ved å stille spørsmål og nevne land hvor etnisk rensing har foregått som fremtidige scenarioer for Norge. Dette er relativt grumsete tankegods...

Generelt sett så synes jeg du med vilje misforstår andres innlegg her. Jeg prøver å formidle at det må finnes rom for å både ha omtale av religiøs praksis og stille kritiske spørsmål i ulike sammenhenger, men du bare fortsetter å sette opp stråmenn og absolutte ultimatumer. Det er ikke sånn at jeg er en stor tilhenger av politisk islam, for å si det diplomatisk, men du ser ut til å tro at jeg er medlem av tjen folket eller noe bare fordi jeg reagerer på innleggene dine.