Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3114
Hei, dette er min første tråd her, har søkt litt men finner ingenting tilsvarende, så håper jeg ikke poster på feil forum eller reposter noe gammelt.

Jeg ble for en stund tilbake tatt for hasjrøyking og fikk en bot på 2 laks samt 6-7 timer på glattcella, greit nok tenkte jeg, kunne vært verre. Men så begynte det; dagen etter hasjbota ble jeg obs på at det sto en politibil i gaten bortenfor leiligheten min, men tenkte ikke mer over det. Senere på dagen da jeg dro ut på noen ærend la jeg merke til at samme bil var på plass og hadde tydeligvis stått der i 3-4 timer(mye regn, tørt under bilen+jeg så de hver gang jeg gikk forbi stuevinduet ;p). Jeg ga de ingen oppmerksomhet og hoppet i bilen og rullet avgårde, etter 10 minutter legger jeg merke til samme politibil noen biler bak meg i trafikken og kjenner det kribler i nakken. Tok de med på en liten rundtur hvor de prøvde å legge seg så langt unna som mulig, men tydelig hvem de fulgte.

Etter 20 minutter kommer de plutselig bak og blinker meg til å stoppe. De gliser fælt og spør om jeg nylig har blitt tatt for noe. Ja sier jeg såklart, fikk en hasjbot i går. Jaja sier de, du har vel ikke noe med deg nå?`Nei, det har jeg ikke. Det ble 5-10 minutter med idiotiske spørsmål, som hvor mange dealere jeg kjenner etc. De kunne ikke gjøre mer enn å irritere meg og stopped blir avsluttet etter drøyt 15 minutter. Ok tenkte jeg, de har vist poenget sitt..

Men så skjer dette igjen 2 ganger til med cirka 4-5 dagers mellomrom. 2 av stoppene var av samme folk, mens stopp nr 2 av 3 var annen bil\betjenter. Det som gjorde meg småsprø var at jeg hadde bare ett frontlys og ett bremselys, speilglatte bakdekk og frieksos... Dette ble ikke engang nevnt på noen av de 3 "samtalene". Ingen av stoppene endte i noe mer enn irritasjon for min del og alle 3 handlet *bare* om hasj.

Det jeg lurer på er, når kan dette kalles trakassering? Og hva er mine rettigheter om jeg blir stoppet i trafikken av politiet utenom trafikk kontroll etc. Trenger jeg å framskaffe noe mer enn vognkort, førerkort og person nummer? Er jeg for eksempel pålagt ved lov å svare på politiets "småprat"? Ting som hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal? Vet det er en obskur lov som sier at man ikke skal kjøre rundt uten mål og mening eller hva det enn heter, men.. Har jeg i det hele tatt noe jeg skulle sagt om dette skjer igjen?

Det er tydelig at de går etter meg og ikke bilen i og med at de ikke bryr seg om synlige feil på bilen.. Ved siste stopp nevnte jeg at det var tredje gang på 1,5 uke jeg ble stoppet for ingenting og sa at jeg ville kontakte advokaten min dersom jeg ikke fikk grunn til å bli eller fikk dra. De sendte meg da avgårde.. Hadde aldri trodd at en liten hasjbot på 2 skarve tusen skulle være verdt så mye etterarbeid av betjentene...

Beklager at det ble wall`o`text, men irritasjon inspirerer. Takk for enhver henvendelse.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hvorfor er du ikke bare glad fordi de ikke ga deg bot for åpenbare mangler ved bilen?

for min del virker det som om politiet har vært greie med deg jeg.
ja, kanskje unødvendig å stoppe deg flere ganger pga. cannabis, men nå skal de nå en gang sørge for at veiene er rusfrie, og siden du ble tatt for kort tid siden føler de det er verdt å kontrollere.

frustrerende? joda, men det tåler du.

gjerne si at du ikke setter pris på å bli stoppet uten grunn, men gjør det nå på en fornuftig måte og ikke true noen med advokat. det bare øker konfliktnivået.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trakasering er det nok ikke, mulig det prøver å finne ut mer om deg og det er vel bare din egen feil når du bruker farlig narkotika.
Trådstarter
7 4
Sitat av pokemon Vis innlegg
Trakasering er det nok ikke, mulig det prøver å finne ut mer om deg og det er vel bare din egen feil når du bruker farlig narkotika.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, farlig narkotika..?

Men ja, jeg tåler det nok. Det betyr dermed ikke at jeg må finne meg i det. Virker som at politiet har vært greie? urhm de er jo så blindt ute etter hasjsammenheng at de ser ikke engang de mest åpenbare mangler på bilen, bare går rett på og maser om dealere, kjøp og salg. Har absolutt ikke hatt noe imot det om de hadde bøtelagt meg for manglene på bilen, og det hadde vært grunnen til stoppingen. Økonomien min sliter ikke av sånt, og det hadde ærlig talt vært å foretrekke ovenfor disse irriterende "samtalene". Flere jeg har snakket med som har blitt bøtelagt for kjøp\salg\bruk av hasj har aldri opplevd noe lignende. Siden jeg ikke har noen andre "kriminelle" faktorer i livet mitt enn uregelmessig røyking av noe tjall ser jeg bare ikke hva som ligger bak slik "stalking". Den boten på 2000 for bruk er mitt første registrerte lovbrudd, har ikke så mye som en fartsbot på meg ellers.

Det å si at jeg vurderer å kontakte advokat er vel ikke akkurat en trussel? Og det er ikke konflikt, det er ren "plaging". De stopper meg og prøver å presse informasjon utav meg med slibrig oppførsel. Men tror nok jeg tar en kjapp prat med en jurist allikevel for å finne ut noe nærmere hva som er lov og ikke i en slik sammenheng.

Men uansett takk for verdiløse svar Om du ikke har noe gyldig informasjon å bidra med, spar deg bryet?

Når blir dette egentlig trakassering da? 5 stopp? 10?
Sist endret av Trakassert; 5. juli 2013 kl. 10:18.
Hadde en slik sak. Snudde bilen min i en gårdsplass der det tydeligvis bodde narkolangere. Politiet lå da etter meg i 6km før de stoppet meg. Jeg ble lagt i jern på panseret av bilen og bilen ble da tømt uten att de fant noe. Jeg ble også kalt Dophue (Selv om jeg aldri har rørt så mye som ett sigarettpapir engang) og bilen fikk skader pga uvørne politimenn. Dette skjedde rett ved en hovedvei og flere jeg kjenner så meg. bilen fikk skader i hendelsen og jeg meldte da Politiet for trakkasering og skade på bil. Fikk en heftig beklagelse og erstatning på bilen. så trakassering kan det bli allerede ved første stopp.
Trådstarter
7 4
Høresd temmelig brutalt ut =( Dessverre stor forskjell på folk, og det gjelder fullt ut politi også. Bra du fikk ordnet opp i saken og den endte noenlunde godt ihvertfall.
Skjønner ikke hva manglene på bilen har med saken å gjøre, de stopper deg jo fordi dem ser etter narkotika. Skal dem dem sjekke etter alt annet som er ulovlig også eller?

At du blir spanet på etter å ha blitt tatt med narkotika er vel vanlig politiarbeid, sjansen for at du kryper ut av hulen din med narkotika i lommen er ganske stor.
Ta kontakt med advokat og spør de hva som kan gjøres.
Vær glad for at du ikke mister lappen du. med en bot for hasjrøyking kan de nemlig det.
Skjønner deg jeg, frustrerende å bli jaktet på av politiet for å bare ta seg en jonas liksom. Og i motsetting til andre skjønner jeg hva du mener med bilen, om de først skal ta deg på noe, så ta heller på bilen sine feil enn det å jakte deg for at du røyket litt for et par dager siden liksom. Det er nok svært lite du kan gjøre, om jeg ikke tar feil så har politiet lov til å overvåke deg litt rett etter du er tatt for såkalt "narkotika"
Sist endret av iSatan; 5. juli 2013 kl. 15:27.
▼ ... noen uker senere ... ▼
har skjedd det samme med meg. Ikke i bil da, men ble stoppet random på gata 5 ganger på 7 uker elns oO var mye av de samme folka, så står de å små gliser like jævli hver gang, irriterende...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet innlegget er temmelig dødt, men tenkte bare jeg skulle oppdatere på situasjonen i tilfelle noen lurte.

Jeg tok en prat med en jurist som jeg ble anbefalt og fikk fortalt at selv om det faktisk er trakassering(på tiden jeg snakket med juristen hadde jeg blitt stoppet 2 ganger til etter de tre gangene jeg lagde innlegget om) er det veldig vanskelig å faktisk komme noen vei med å bare "klage" på behandling. Han anbefalte meg å sette opp kamera i bilen og begynne å filme disse stoppene for å få eventuelle slibrigheter etc med slik at han i tilfelle kunne få noe ammunisjon om dette fortsatte.

3 dager etter at jeg rigget opp to gopro cams på kjerra ble jeg stoppet nok en gang og dette ble da stopp nr 6 på noen uker.. Jeg flippa på camsa og rullet ned vinduet. Jeg skulle til å gi beskjed om at de ble filmet, men fikk ikke ett ord inn før de hadde dratt en tirade, ting som "Ja, noen uker siden du ble tatt nå, klør det etter no hasj eller har du ikke klart å holde deg kanskje? På tide med en pisseprøve kanskje?".

Etter noen minutter med stort sett stillhet fra meg og slibrige idiotiske uttalser fra betjentene legger en av de merke til det røde lyset på dashen og på speilet og lurer på om jeg har skaffet meg radarvarsel for å komme meg unna etc. Når jeg da sier at nei, dette er kameraer med gode lydopptak og dere har blitt filmet fra første stund. jeg sier også at prøvde å si ifra, men som videoen vil vise fikk jeg ikke snakke før nå. Den ene betjenten får da ett rart blikk og skynder seg tilbake til bilen, den andre betjenten tar noen steg tilbake og til siden for å dukke kameravinklene og blir stående. Jeg lener hodet utav ruta og spør om jeg kan dra, men den nærmeste rister på hodet. Etter litt kommer betjenten tilbake fra bilen og sier noen kjappe ord til kollegaen som jeg ikke hører, hvisketiske. Den ene kommer så bort til ruta igjen, men prøver åpenbart å holde seg utav kamera linsene. "Hvorfor filmer du oss?" spør han, virker nå en smule usikker og kikker seg hele tiden rundt og over skuldra mens kollegaen har trukket seg mot baken på kjerra mi. Jeg sier at jeg ble anbefalt av advokaten min å filme situasjonen jeg mener er trakassering. Han nikker, tenker seg litt om og sier som så "Beklager at du føler det slik, vi gjør bare jobben vår og følger bare ordre." Jeg prøver å holde meg, men må le litt allikevel og smiler pent mot betjenten "Jah, så da kan jeg vel plutselig få dra da eller var det faktisk noe dere ville?" han rister på hodet og sier ha en god dag. Jeg rister på hodet tilbake og prøver med all min makt å ikke glise fårete idet jeg ruller utav busslomma med frieksosen buldrende og ett lys foran og ett bak.

Enden på visa, jeg har ikke blitt stoppet eller engang snakket med politi på drøyt 4 måneder. De visste faen så godt at det de gjorde var trakassering og regner med at de fikk litt panikk da de innsåg at de hadde kalt meg diverse kallenavn og generelt spøket seg imellom om hvor tilbakestående dophuer er etc på film. Jeg og noen kompiser har sett på filmen noen ganger og det er lite mer morsomt enn øyeblikket jeg sier de er på film og betjenten får ett slags rådyr i langlys uttrykk i maska. Glad dette er bak meg nå, men godt å vite at en kan faktisk sikre seg litt mot unødvendig drittsekk oppførsel fra politi.

Nok en wall`o`text, men som sagt, ville bare si ifra hvordan enden på visa smakte
Legg ut videoen da
Dessuten, jeg vil ikke se dette som trakassering, men som en oppfølging, om du er skikket til å ha førerkort.
Ett av førerkortkravene er "normal edruelighet" og cannabis omfattes ikke som det å være edruelig.
Sitat av Trakassert Vis innlegg
Vet innlegget er temmelig dødt, men tenkte bare jeg skulle oppdatere på situasjonen i tilfelle noen lurte.

Jeg tok en prat med en jurist som jeg ble anbefalt og fikk fortalt at selv om det faktisk er trakassering(på tiden jeg snakket med juristen hadde jeg blitt stoppet 2 ganger til etter de tre gangene jeg lagde innlegget om) er det veldig vanskelig å faktisk komme noen vei med å bare "klage" på behandling. Han anbefalte meg å sette opp kamera i bilen og begynne å filme disse stoppene for å få eventuelle slibrigheter etc med slik at han i tilfelle kunne få noe ammunisjon om dette fortsatte.

3 dager etter at jeg rigget opp to gopro cams på kjerra ble jeg stoppet nok en gang og dette ble da stopp nr 6 på noen uker.. Jeg flippa på camsa og rullet ned vinduet. Jeg skulle til å gi beskjed om at de ble filmet, men fikk ikke ett ord inn før de hadde dratt en tirade, ting som "Ja, noen uker siden du ble tatt nå, klør det etter no hasj eller har du ikke klart å holde deg kanskje? På tide med en pisseprøve kanskje?".

Etter noen minutter med stort sett stillhet fra meg og slibrige idiotiske uttalser fra betjentene legger en av de merke til det røde lyset på dashen og på speilet og lurer på om jeg har skaffet meg radarvarsel for å komme meg unna etc. Når jeg da sier at nei, dette er kameraer med gode lydopptak og dere har blitt filmet fra første stund. jeg sier også at prøvde å si ifra, men som videoen vil vise fikk jeg ikke snakke før nå. Den ene betjenten får da ett rart blikk og skynder seg tilbake til bilen, den andre betjenten tar noen steg tilbake og til siden for å dukke kameravinklene og blir stående. Jeg lener hodet utav ruta og spør om jeg kan dra, men den nærmeste rister på hodet. Etter litt kommer betjenten tilbake fra bilen og sier noen kjappe ord til kollegaen som jeg ikke hører, hvisketiske. Den ene kommer så bort til ruta igjen, men prøver åpenbart å holde seg utav kamera linsene. "Hvorfor filmer du oss?" spør han, virker nå en smule usikker og kikker seg hele tiden rundt og over skuldra mens kollegaen har trukket seg mot baken på kjerra mi. Jeg sier at jeg ble anbefalt av advokaten min å filme situasjonen jeg mener er trakassering. Han nikker, tenker seg litt om og sier som så "Beklager at du føler det slik, vi gjør bare jobben vår og følger bare ordre." Jeg prøver å holde meg, men må le litt allikevel og smiler pent mot betjenten "Jah, så da kan jeg vel plutselig få dra da eller var det faktisk noe dere ville?" han rister på hodet og sier ha en god dag. Jeg rister på hodet tilbake og prøver med all min makt å ikke glise fårete idet jeg ruller utav busslomma med frieksosen buldrende og ett lys foran og ett bak.

Enden på visa, jeg har ikke blitt stoppet eller engang snakket med politi på drøyt 4 måneder. De visste faen så godt at det de gjorde var trakassering og regner med at de fikk litt panikk da de innsåg at de hadde kalt meg diverse kallenavn og generelt spøket seg imellom om hvor tilbakestående dophuer er etc på film. Jeg og noen kompiser har sett på filmen noen ganger og det er lite mer morsomt enn øyeblikket jeg sier de er på film og betjenten får ett slags rådyr i langlys uttrykk i maska. Glad dette er bak meg nå, men godt å vite at en kan faktisk sikre seg litt mot unødvendig drittsekk oppførsel fra politi.

Nok en wall`o`text, men som sagt, ville bare si ifra hvordan enden på visa smakte
Vis hele sitatet...
Du burde virkelig dele den videoen
Vil tro at min historie med kjøretøy er bevis nok på min skikkethet :S Jeg har hatt førerkort i 13 år uten så mye som en parkeringsbot og har jobbet som taxisjåfør i noen år tidlig 2000. Ville tro at folk med historie for alkoholmisbruk burde vært mer utsatt for denne slags behandling. menmen, its a crazy world.

Tro meg når jeg sier at det frister stort å dele videon på nettet, men ble anbefalt av advokaten å ikke offentliggjøre klippet siden det kunne bli sett på som "uthenging" og saken kunne utviklet seg(han fikk også se klippet og tilogmed han lo litt da han så slutten). Jeg er bare glad for at dritten er ferdig, men kommer nok til å beholde videon både som sikkerhet og som underholdning.

Hadde for noen dager siden venner på besøk i sammenheng med bursdagsfeiring og ble mast til å sette klippet på lerretet i kinostua ;p Det endte med at jeg måtte vise den 7-8 ganger siden alle knakk sammen i giggles av rådyr i langlys blikket, så ille var det

Takk igjen for alle svar, både produktive og irriterende. Har ikke lest på innlegget på noen måneder selv og småler fremdeles litt av at hasj blir kalt "farlig narkotika" ;p Er folk egentlig klare over at det dør 2,5 Millioner mennesker årlig av alkohol, mens cannabis fremdeles ikke har ett eneste dødsfall på seg?

“Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.”
― Bob Marley
Sist endret av Trakassert; 7. november 2013 kl. 01:11.
Jeg tror deg ikke.
Politiet jobber helt tiden med å kartlegge forskjellige miljø, også hasjmiljøet.
Jeg trenger ikke dra lengre enn til torget i Trondheim for å se sivilpurk kartlegge ungdommer som henger der. Dette har de lov til, de har også lov til å kartlegge deg, for gjett hva? det er større sjanse for at du kjøper hasj igjen enn at noen som ikke har tatt det, gjør det. Og med "attituden" din i ditt siste innlegg så virker det som om de tar riktig. Skaff deg ny advokat om den vanlige mann i gata kan jussen sin bedre, og filmen er det ingen grunn til å legge ut. At saken skal utvikle seg er ikke noe en profesjonell advokat har noe imot, så lenge du har ditt på det rene, så der caller jeg bullshit. hvis det er som du sier, så vil du bare få flere støttespillere av å legge den ut, kanskje til og med endre rutiner innen politiet.

There, prove me wrong.
kjerstin, kan ikke si at jeg føler noe behov for å "prove you wrong". Jeg er temmelig fornøyd med hvordan dette endte og har heller ikke noe behov for å strekke saken ut lengre, eventuelt havne oppi noe nytt om snuten ser seg selv på nettet og blir misfornøyde. Kartlegge meg? At de stopper meg på veien 6 ganger på noen uker, hva faen kartlegger de da? Hvor glad jeg er i å høre på pisspreik? Det er jo ikke akkurat som at de gjorde noe for å finne ut om jeg faktisk hadde noe ulovlig på meg eller var under påvirkning under disse stoppene. Jeg ble aldri ransakt, aldri fått bilen gjennomsøkt etc. Så hva kartlegger de?

Om du tror på hva jeg sier eller ikke gir da vel jeg en lang faen i Jeg informerer bare om hvordan ting har skjedd for meg, hva du eller noen andre får utav det er deres greies. "Attituden" min (går ut ifra at du mener jeg høres "smug" ut?) kommer nok av at jeg nyter i sigende stund en god røyk, mimrer tilbake til dådyrblikket og er *veldig* fornøyd med at jeg føler at jeg har "vunnet". Også litt av grunnen til at det som skulle bli en kort post ble en wallie.

Må innrømme at jeg er nok også lite intressert i å vise meg selv på video på nettet siden jeg er en nokså "blyg" person blant ukjente. Jeg har verken "skills" eller intresse av å begynne å sensurere ut 80% av kamerabildet for å ikke bli gjenkjent siden begge kameraene viser plenty av meg og bilen min som forøvrig er lett gjenkjennelig.

Men for all del, ikke tro meg ;P Jeg tviler på at nattesøvnen min vil lide av det. Synes det ligger noe bittert i tonen på posten din og lurer på om kanskje du er irritert over noe? ;P Har du noe imot at jeg kom godt utav dette i enden? Eller er du kanskje en slik en anti-hasj fanatiker?
Sitat av Trakassert Vis innlegg
de stopper meg på veien 6 ganger på noen uker
Vis hele sitatet...
Dette er strengt tatt ikke veldig mye, særlig ikke om du kjører en veldig særegen bil og er kjent for politiet for tidligere lovbrudd. Da jeg kjørte opp til A1 og drev og cruiset rundt på nattestid med sykkelen, ble jeg stoppet helt villt mange ganger. Jeg husker ikke hvor lang tid det var over (i underkant av to år, kanskje), men jeg ble i alle fall stoppet over 40 ganger i løpet av denne perioden hvor jeg kjørte denne sykkelen. "6 ganger på noen uker" skjedde jevnlig. Og jeg har brillefint rulleblad og kjørte en fin og anonym sykkel, bare kanskje på litt feil tid av døgnet. Har full forståelse for at politiet ofte stopper og sjekker. Jeg smilte og var hyggelig, og jeg fikk alltid mer eller mindre hyggelige opplevelser og samtaler tilbake igjen.

Hvis du kjører rundt i en veldig særegen bil (jeg ser for meg en skikkelig rånekjerre nå), med frieksos og flere defekte lykter, som du beskriver, så er det ikke rart politiet stopper deg ofte. Særlig ikke hvis det er på kveldstid når det er mindre annen trafikk å kontrollere. Og særlig ikke når de vet at du driver med stoffer.

Behandle også politiet, som alle andre mennesker, med høflighet og respekt, så slipper du unna veldig mye ekstra tull.
Jeg må fremdeles si at jeg mener 6 stopp på under en måned er mye, jeg har aldri hatt noe slags kontakt med politiet i negativt lys i mitt liv. Jeg slengte heller ikke med leppa under stoppene, men ble heller stadig mer "trist" og tilbakeholden på samtale. Jeg kan ikke se for meg engang å bli stoppet opptil 40 ganger på noen år ;P Snakker om mareritt for en som er ubekvem i offentligheten.

Jeg har aldri før hatt noe slags pluss eller minus i forhold til politiet, og har alltid behandlet de med den samme respekt jeg gir alle medmennesker. Men når en får slibrigheter servert gang etter gang, kan en unngå å miste respekt for den slags smålig oppførsel? En av grunnene til at jeg ble såpass påvirket av situasjonen er at jeg aldri før har opplevd slik oppførsel og ble regelrett satt ut av det. Hadde jeg vært en "sterkere" person, eller mer trygg på meg selv hadde jeg sikkert kunnet tatt det hele med bitende ro.

Kjerra er forresten langt ifra en rånekjerre og ble bare brukt til og fra jobb morgen\ettermiddag. ;P Bare litt mangler tihi. Og som jeg har prøvd å påpeke så hadde jeg blitt lettet om de hadde påpekt feil ved bilen ved ett stopp heller enn å slenge dritt og regelrett prøve å provosere meg. Det var veldig åpenbart at de var ute etter personen og ikke bilen. Velger å tro at jeg var uheldig med hvem som fikk saken min eller noe i den duren heller enn at dette er vanlig praksis.

Men igjen, takk for alt av svar Case closed for min del.
Sitat av Trakassert Vis innlegg
Jeg rister på hodet tilbake og prøver med all min makt å ikke glise fårete idet jeg ruller utav busslomma med frieksosen buldrende og ett lys foran og ett bak.
Vis hele sitatet...
Sånn... litt off-topic... Om du enda ikke har fått fikset på lysene dine så er det nå på tide å få gjort det! Spesielt nå som det begynner å bli ganske så mye mørkere ute.

Veldig kjedelig om noen f.eks skulle ta deg for å være en motorsykkel og feilbedømme avstanden til deg. Med mindre du har en veldig knotete bil så tar det bare noen minutter å fikse, og de nødvendige lyspærene kjøper du på Biltema for ikke mange kronene.

Er helt enig i at det er merkelig av politiet å overse belysning på bilen. En bil med bare et lys fremme og et lys bak er strengt tatt mer farlig (når mørkt ute) enn at noen skulle finne på å sitte hjemme i sofaen sin og røyke hasj. (jeg antar det da er snakk om hovedlykter, og ikke noen av de andre lysene)