Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 662
Hallo

Oppgraderte nettop fra et XFX hd5850 til et HIS hd7950 iceq x2.

Kortet funker som faen, og akkurat som påstått er kortet både iskaldt og stille(så lenge du selv setter vifte hastigheten). Greia er bare den at det faktum at skjermkortet knapt lager lyd, så får kortet av en eller annen grunn strømforsyninga til å gå berserk.

Og før dere spør: Jeg vet at det ikke er grafikkortet som begynner å bråke mer fordi jeg manuelt kan stille vifte hastigheten til skjermkortet i sanntid, man hører bakgrunnstøyen til PSUen uansett om GPU vifta er på 100 eller 0%, selvfølgelig så bråker det forferdelig mye hvis GPU vifta er på 100, da er jeg ikke lenger sikker på om PSUen overdøver skjermkortet lenger.

Etter kord tid i 3d modus begynner PSUen å bråke mer og mer. Det er snakk om kun sekunder før den overdøver mitt tidligere så stillegående system.

Jeg tenkte først at dette måtte skyldes at dette kortet er overklokket fra fabrikk. Så jeg satte ned hastigheter og spenninger, kortet er fortsatt dønn stabil (og enda kaldere), men PSUen viser samme tendens.

TDPen til 5850 i sin tid var 151 W, mitt nye er på 200. Sant nok, dette er ved stock hastigheter og spenninger, så derfor klokket jeg kortet kraftig ned for å se om det hjalp, men det ser ut som om dette er irrelevant da bråket fra PSU starter nesten øyeblikkelig, på mitt gamle kort kom aldri PSU bråket, uansett hvor hardt jeg klokket det.

Og her er en annen rar ting, selv om PSU vifta går i 100, er fortsatt luften som kommer ut av den kald, noe som tyder på at den ikke er så varm som man kanskje skulle tro. Tidligere på mitt 5850 så var denne luften relativt varm.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hvilken PSU er det snakk om?
Har du prøvd å bytte tilbake til det gamle skjermkortet for å sjekke at det ikke kan være noe annet som har foresaket det når du har vært inne i maskinen og byttet kortet?
Beklager den trege responsen.

Det er en seasonic SS-500GB på 500W.
http://www.plugloadsolutions.com/psu...LUS_Report.pdf link til Ecova folkas test av min PSU. Den er nå noen år gammel.

Jeg vet lite om hvor raskt og hvordan strømforsyningers effektivitet forringes over tid, jeg vet bare at det skjer.

Nei, jeg har ikke prøvd å bytte tilbake. That said, jeg har på en eller annen måte klart å få ned støynivået. Det kan ha skjedd da jeg tok ut strømforsyninga og renset den for støv, jeg fikk ikke inntrykk av at det var så alt for mye der inne, men kanskje det hjalp mer en jeg trodde.

Ville det uansett nå være en fordel om jeg skaffet meg en ny, kanskje litt større forsyning som var gull eller platinum merket? Den jeg har nå er bare standard merka. I jeg studerte tallene borte på plugloadsolutions.com. Det er relativt stor forskjell på forsyninger. Si du har en forsyning med effektivitet på 90% og en på 80. Ved en levert effekt på si 250W, vil den på 90% trekke 277,7W fra veggen, mens den på 80% vil trekke 312,5W fra veggen. Det er 62.5 W, 2,25 ganger tapet til den på 90%. Det er sabla mye ekstra varme viftene må kvitte seg med. Man får gull merkede forsyninger ganske billig nå, ca 500 kroner for en 500W. I min verden burde en forsyning som taper under halvparten av konkurenten også bråke betydelig mindre, det er jo tross alt mye mindre varme og kvitte seg med i utgangspunktet. Tenker jeg riktig?