Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3939
Jeg har nå et friår hvor jeg sparer opp penger og bor hos foreldrene mine
stillingen jeg har er bare 14% men jobber aldri mindre enn 130 timer i månen, kan se for meg en lønn på 18tusen i månden utbetalt

hadde noen spørsmål til eventuelt dere som bor alene.

Hva koster som du ikke tenkte på da du flyttet alene?

Hvor mye husarbeid per dag bruker du?

Hva er eventuelt en grei husleie som en som jobber i butikk?

Noe annet jeg burde tenke på?
Hvor du bor avgjør husleien!
Det er sinnsykt dyrt å bo alene (statens satser for levepenger er ca 8500 + bokostnader)
I satsene er det beregnet inn utgiftene du har til mat og drikke, klær og sko, strøm og fyring, helse, hygiene, telefon, avis, TV-lisens, reiser, dagligvarer, møbler, og så videre.

Jeg vil anbefale å bo hjemme så lenge du klarer og heller spare så mye som mulig på BSU (selvom det er kjipt å bo hjemme)
Du kan jo evt. betale en liten leie til mor og far.

Ting som man ofte ikke tenker på når man bor hjemme:
- Kostnader til 4 måltider for dagen og div dagligvarer (litt avhengig men 100-150kr dagen er ikke helt uvanlig)
- Mobil, strøm, tv, internett, oppvarming etc. (litt avhengig av leieavtale men blir lett 1500-2000 pr mnd)
- Forsikringer (fra ca 200 pr mnd)
- Transport (700-800 månedskort eller xxxx tusen bil)
Sist endret av Bill_Gates; 30. oktober 2019 kl. 20:01.
Ser du bare har 14% stilling. Ville ikke satset på å flytte ut uten sikker inntekt (snakker om egen erfaring)

Kan hende du jobber mye nå, men man vet aldri når det slutter. Jobbet selv i 10% med sirka 23-24 k utbetalt i mnd grunnet ekstra vakter i en lengere periode, ble brått slutt og måtte få hjelp fra NAV.
Sitat av Flaskepost_ Vis innlegg
Ser du bare har 14% stilling. Ville ikke satset på å flytte ut uten sikker inntekt (snakker om egen erfaring)

Kan hende du jobber mye nå, men man vet aldri når det slutter. Jobbet selv i 10% med sirka 23-24 k utbetalt i mnd grunnet ekstra vakter i en lengere periode, ble brått slutt og måtte få hjelp fra NAV.
Vis hele sitatet...
vil NAV eventuelt kreve at du bruker sparepenger før de vil gi deg støtte?
Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
vil NAV eventuelt kreve at du bruker sparepenger før de vil gi deg støtte?
Vis hele sitatet...
Ja naturligvis vil NAV kreve det. Om du har oppsparte midler så er du ikke ute av stand til å betjene utgifter.

Ang husarbeid så kommer jo tidsbruken helt an på deg selv. Er du en ryddig kar som alltid tar ting umiddelbart eller lar du det flyte over med gammalt søppel, skitne lopper og kar så blir det brått en heftig runde rengjøring for å komme ajour. Om du har gode rutiner og tar ting direkt så tar det minimalt med tid. Ferdig å spise, kopper og kar i oppvaskmaskin. Tørk opp smuler og søl. Søpla tar du med straks posen er full eller før den stinker. Sett på en maskin klesvask straks du kommer hjem fra jobb og heng opp før du legger deg. Så slipper du lange økter med flere maskiner på rad og trøbbel med å finne ledig plass til å henge opp. Du finner jo ut av slikt etterhvert.

Ang utgifter har jeg ikke særlig å tilføye til det som alt er sagt. Det går fint å leve rimelig og likevel spise sunt og godt, men det krever litt planlegging og smart handling og kanskje litt plass i fryseren.

Ville nok enten skaffet meg en ekstra jobb eller fått kontrakt på større stillingsbrøk før jeg hadde valgt å flytte ut. Kan bli veldig knagert om du plutselig kun jobber ihht kontrakt noen måneder på rad. Aldri gøy å være blakk. Og det å være blakk trumper gjerne følelsen av frihet som en får når en bor for seg selv. For en man helt blakk så blir det litt som fri til gjøre hva da? For du har ikke penger til å gjøre noenting.
Med sparepenger på konto har en jo midler til å klare seg selv, og har vel ikke det behovet for hjelp. Så ja, en har ikke krav på stønad til livsopphold hvis det er slik at en har midler på konto til å klare seg selv økonomisk.

Veldig godt tips Bill_Gates kom med her over. Bo hjemme så lenge som mulig, hvis det lar seg gjøre, er veldig lurt. Dette forsøker jeg å mate inn til mine "små" her hjemme. Betale noen små kroner for seg hjemme, trenger ikke være mer enn en ubetydelig liten sum hver måned, så skal (dette er ett krav) så mye som mulig settes inn på BSU og ellers spares til egenkapital til egen bolig. Selvfølgelig er det ikke alltid dette lar seg gjøre, men hvis så det gjør så er det veldig lurt å vurdere det. Kan jo være prat om en del hundretusener til sammen. Det er jammen ikke så enkelt å spare så innmari mye når en i tillegg skal betale full husleie alene.

Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
Ting som man ofte ikke tenker på når man bor hjemme:
- Kostnader til 4 måltider for dagen og div dagligvarer (litt avhengig men 100-150kr dagen er ikke helt uvanlig)
Vis hele sitatet...
Dette er ikke så langt unna dette. Det er litt avhengig av hva en har. En blir gjerne nødt til å handle en del utstyr først for å få dette til, hvis en ikke har dette fra før selvsagt. En passe stor frys samt litt størrelse på kasseroller. Dessverre er det vel slik at en burde fort beregne ca det dobbelte pr dag i begynnelsen. Kan fort være en hard lærekurve der. En del ferdigmat samt litt for kostbar mat i en periode vil det nok sikkert bli. Da jeg var i full stilling hadde jeg f.eks ingen problem å spise ett helt brød pr dag. Bare det kan koste ca 30 kr.

En burde i alle fall være litt klar over at en må handle litt rimelig, og at en må/burde spise middag hjemme selv om det kanskje kan være veldig kjedelig når/hvis en spiser alene. Kjenner meg godt igjen at det kan være fort gjort å kjøpe noe ferdigmat

Men fryser, stor kasserolle pluss å lage mye av noe når en først lager kan fort bli en gullgruve. Samt handle smart og på tilbud. Så får en velge hva en gjør med det en sparer inn.

Helt enig med deg her.
Sist endret av Jens1; 30. oktober 2019 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skjønner ikke helt hva dere snakker om, men jeg har ikke allverdens erfaring fra NAV heller.

Men man får da vel dagpenger eller AAP fra NAV selv om man har oppsparte midler?
jeg begynte jobb for sirka 5 månder siden og tokk seriøst alle vakter jeg mulig fikk ta innenfor jobben, sa også til sjefen at jeg kan jobbe absolutt 100% visst ikke mer om mulig, så når jeg sjekket kontraktene mine så ser det ut som jeg har gått fra 14% stilling til en 98.88% stilling, endringen ble gjort sist måned. og jeg legger også merke til at jeg alltid får nærmere 40 timer uken nå istedenfor og ta vakter til 40 timer. dette ble jeg litt gla for og se.

Ellers så vil jeg takke alle som ga sitt inspill her, hjelper mye. har ingen press på og flytte ut men tror det skal skje om noen år. og seff skal jeg spare penger til den tid.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva dere snakker om, men jeg har ikke allverdens erfaring fra NAV heller.

Men man får da vel dagpenger eller AAP fra NAV selv om man har oppsparte midler?
Vis hele sitatet...
Det høres ikke ut som at TS har tjent noe særlig, eller nok, til å oppfylle kravet (minsteinntekt fra lønnet arbeid) til dagpenger. Ei heller er vel arbeidsevnen redusert med minst 50% heller som er kravet for å ha rett til AAP.

Men nå ser det jo veldig lyst ut for TS i og med at det ser ut som at h*n hadde høyere % stilling enn først antatt. Da får vi håpe det løser seg og at h*n da slipper å henvende seg til NAV.

Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
jeg begynte jobb for sirka 5 månder siden og tokk seriøst alle vakter jeg mulig fikk ta innenfor jobben, sa også til sjefen at jeg kan jobbe absolutt 100% visst ikke mer om mulig, så når jeg sjekket kontraktene mine så ser det ut som jeg har gått fra 14% stilling til en 98.88% stilling, endringen ble gjort sist måned. og jeg legger også merke til at jeg alltid får nærmere 40 timer uken nå istedenfor og ta vakter til 40 timer. dette ble jeg litt gla for og se.

Ellers så vil jeg takke alle som ga sitt inspill her, hjelper mye. har ingen press på og flytte ut men tror det skal skje om noen år. og seff skal jeg spare penger til den tid.
Vis hele sitatet...
Gratulerer med stillingsprosenten forresten ønsker deg lykke til videre
Sist endret av Jens1; 31. oktober 2019 kl. 02:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flytt gjerne ut, men, prøv for all del å finne en billig boplass. Bør ikke ligge noe særlig over 30% av nettoinntekt i boutgifter om du skal ha det fint økonomisk. Da er vel kanskje også det å bo alene litt uaktuelt (om du bor i en av dyrere byene).