Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1835
Hei jeg bare lurte på om det var noen som hadde erfaring med Lånekassens kontroll av borteboere, i følge lånekassens nettside tar det opp til 6 uker å få dette kontrollerte etter at man han sendt inn dokumentene.

Jeg hadde ikke en skriftlig kontrakt så jeg bare fikk en erklæring fra mine tidligere utleiere. Jeg vet ikke hvor grundig lånekassen sjekker opp i borteboere og deres dokumentasjon men jeg har ikke lyst å få et brev at det er noe som mangler og må skaffes i mars en gang.

Jeg reiser på utveksling til utlandet i mars så det ville ha passet veldig dårlig å måtte skaffe tilleggsdokumenter mens jeg er i utlandet. Noen som har peiling hvor lang denne kontrollen virkelig kommer til å ta?

Og holder det med å sende inn en utleier's erklæring at jeg har leid huset fra der og da? eller må jeg også sende inn kontoutskrifter for å bekrefte denne leien?

Er det mulig å ringe lånekassen og be de prioritere kontrollen av mitt bosted siden jeg reiser på utveksling?
Sitat av Metanoiance Vis innlegg
Er det mulig å ringe lånekassen og be de prioritere kontrollen av mitt bosted siden jeg reiser på utveksling?
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke mulig å få prioritet, men du kan jo stille dem de samme spørsmålene som du stiller her.
De kan svare bedre enn vi gjetter.
Har vært del av 2 bokontroller... Den første gangen tok det opp mot 6 uker for å få det behandlet, men denne gangen (samme kontroll som du er med i) tok det dem 3 dager å godkjenne papirene mine. De er ganske nøye på at du har riktige papirer.. Husker sist gang da de skulle ha dokumenter for at jeg var borteboer i 2014-2015 og jeg sendte dokumentasjon fra august 14 til aug 15. Det falt ikke i smak så måtte sende nye dokumenter for begge årene.

Beste er å bare kontakte de du leide hos, forklare at du trenger dokumentasjon med underskrifter (kontrakt) om at du har bodd der den tiden det gjelder og sendte inn til lånekassen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har vært i samme situasjon, og i mitt tilfelle var det nok med skriftlig erklæring undertegnet av utleier på at jeg hadde bodd der jeg hadde bodd i hele den aktuelle perioden.