Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1509
Har hatt ymse vansker med posten en tid, men nå etter jul har det tatt helt av. Mer spesifikt dreier det seg om pakker som hentes uten at jeg har hentet de, pakkelapper som forsvinner, post som returneres før jeg har fått hentet de (under 7 dager!) og brevsendinger som aldri dukker opp.

Det er mulig noen stjeler posten min, men jeg mener det mer sannsynlig det er posten som bare fucker opp astronomisk dårlig ettersom dette skjer med en rekke av naboene mine og det har visst pågått et års tid. Det er altså veldig merkelig om noen skulle ha nøkkel til flere av postkassene, og over et år stjele post aktivt. Med tanke på at det skjer så mye annet rart og, peker alt mot posten og kanskje post-i-butikk folkene.

MEN, problemet er at jeg føler meg litt vingeklippet i møte med posten. Kundesørvis er ikke-eksisterende, og regelverket er svakt for mottaker. Det er avsender som har erstatningsrett (den kan overdras til mottaker), og det er jo vel og bra i teorien, men på masse små forsendelser, blir det jævlig mye mas for å si det rett ut.

Totalt har det nå forsvunnet brevsendinger for 5500-6000. 3000 er erstattet av avsender. Rundt 2500 avventes, og jeg har fortsatt et håp om at noe av det dukker opp. Ser imidlertid i avsenderes system at flere av pakkene står som "returnert til sender" etter under 7 dager etter det er registrert å være kommet til Norge. Jeg har heller ikke fått pakkelapp. Siste nytt er og at en pakke til rundt 2000 er avhentet - selv om posten IKKE har sendt pakkelapp og appen heller ikke har gitt noe beskjed!!!

Og det rareste her er at det er ikke de pakkene som jeg som tyv ville tatt som forsvinner, det er skikkelig sære ting! Som eksempelvis kontaktlinser (altså må du ha samme styrke som meg for å få utnyttet de - har ikke sett noe annonse på Finn.no) og masse rusk og rask jeg har snappet opp og som jeg vurderer som totalt verdiløse for allmennheten (men som har både økonomisk verdi og nytte verdi for meg).

Jeg har klaget over lengre tid til Posten, men de gir en god faen. Angrer på at jeg skrev under på underskriftskampanje mot postdirektivet nå! De jævlene fortjener arbeidsløshet!!!!!

Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Sist endret av nikita; 26. januar 2016 kl. 16:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nikita Vis innlegg
Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Vis hele sitatet...
Du kan lage (eller skaffe på annet vis, hvis det finnes) en batteridrevet dingseboms med GPS som sender data til deg realtime. Eller en radiosender, hvis du har peileutstyr. Så sender du denne saken som en forsendelse til deg selv. Du har nå ditt eget trackingsystem for pakka, og kan sammenligne med hva appen til posten sier. Så er det bare å følge med på hvor og når avviket oppstår og undersøke hvor pakka ender opp.

Sikkert ikke den enkleste, mest praktiske eller eleganteste løsningen, men det dette er jo tross alt freak.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du kan lage (eller skaffe på annet vis, hvis det finnes) en batteridrevet dingseboms med GPS som sender data til deg realtime. Eller en radiosender, hvis du har peileutstyr. Så sender du denne saken som en forsendelse til deg selv. Du har nå ditt eget trackingsystem for pakka, og kan sammenligne med hva appen til posten sier. Så er det bare å følge med på hvor og når avviket oppstår og undersøke hvor pakka ender opp.

Sikkert ikke den enkleste, mest praktiske eller eleganteste løsningen, men det dette er jo tross alt freak.
Vis hele sitatet...
Ja, nå har jeg mailet med posten, klaget til vaktmester, ringt Nasjonal kommunikasjons myndighet (som er det nye navnet på post- og teletilsynet) og bedt alle avsendere klage til posten.

Hvordan kan noe slikt gjennomføres i praksis billigst mulig?
Sist endret av nikita; 26. januar 2016 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har også veeeeeldig dårlig erfaring med Posten, pakker som aldri dukker opp, hentelapper som ikke kommer og jeg er regelrett redd for å sende ting med posten.

For noen år siden sendte jeg en henvendelse til Posten angående pakker som forsvinner og fikk til svar at dette skjedde så skjeldent at det ikke var noe problem.... for dem. Så godt forslag med å bruke en gps dings for å følge pakken, selv om dette er vanskelig i praksis.
Sitat av nikita Vis innlegg
Ja, nå har jeg mailet med posten, klaget til vaktmester, ringt Nasjonal kommunikasjons myndighet (som er det nye navnet på post- og teletilsynet) og bedt alle avsendere klage til posten.

Hvordan kan noe slikt gjennomføres i praksis billigst mulig?
Vis hele sitatet...

Er bra du tar opp dette, det blir jo raskt søkbart og vil jo komme opp i google.
Posten trenger virkelig pisk om dagen. Slet selv med ymse problemer. Verst var pakker som gikk i retur FØR siste liggedag. Men post som forsvant, det gjaldt stort sett innenlandsforsendinger. Her tenker jeg det er postbudet, for jeg hører naboer sliter med det samme - blir vel som den filmen tenker jeg at postmannen har et rom fult av post han ikke orket levere

Det jeg gjorde var å gi beskjed til avsender og posten om at posten min skulle til en annen post i butikk enn den jeg egentlig tilhører. Dermed så slipper jeg unna den butikken som vel ikke har et menneske over 19 år i jobb. Der var det mye rot, og nå ved den post i butikk jeg bruker nå er alt ok.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hvordan kan noe slikt gjennomføres i praksis billigst mulig?
Vis hele sitatet...
Tjeh, hardware er ikke akkurat min greie, men et overfladisk søk på "gps tracking device" og lignende ga ca. en bajillion treff på ebay og amazon. Jeg vet ikke hvilke som er gode og hvilke som er dårlige, men det er jo mange år siden de første sakene om foreldre som tracka ungene sine med GPS dukka opp, så det finnes helt sikkert en egna sak til en rimelig penge der ute en plass.
Ja, det er mange som har dårlige opplevelser med posten - men jeg synes det er skandaløst at det ser ut til at det ikke er svært få muligheter til å få prøvd saken min som mottaker, foruten gjennom postens eget klagesystem (som oppleves mer som et svart hull etterhvert). Vurderer å politianmelde de etterhvert for brudd på , men det blir vel henlagt før jeg er ute av døren! Tid tar det og! Har jeg egentlig mulighet til å klage posten inn for forliksrådet? Jeg er mest bekymret for forsendelser fra utlandet hvor avsender trolig vil være mer skeptisk til min forklaring om det nasjonale postvesenets udugelighet.