Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 9416
Jeg har en MacBook Pro Retina, med 512 SSD. Jeg tror denne er såkalt "late 2013", men det kan også være en "early 2013"-modell. Iløpet av sommeren har jeg fått en del problemer med at skjermen blir grønn. Spesielt skjer dette når den har vært avslått en stund, eller at selve maskinen er kald.

I går kveld fikk jeg også et nytt problem, med "linjer" i skjermen. Det kan virke som at skjermen har fått god gammaldags "interlacing", og det ser ikke bra ut. Etter en del feilsøking og prøving, fikk jeg til en slags spesialoppstart som skulle nullstille en SMC. Dette fikset, ihvertfall for nå, interlacing-problemet. Mens det grønne fortsatt sitter i.

Det gir seg etter en stund. Men det er ingen standard prosedyre som kan gjøres for å få gjort det sorte i skjermen sort (dette regelrett lyser opp i grønt).

Noen tips?
Virker som et gåent skjermkort.
Ta det på garantien =)
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Virker som et gåent skjermkort.
Ta det på garantien =)
Vis hele sitatet...
Garanti på en to år gammel Mac. Ser for meg det som et lovende prosjekt...
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Jeg så en artikkel angående skjermene på disse og at det kunne være produksjonsfeil og at folk fikk byttet de ut/ reparert de, ta å søk litt, det kan hende din maskin faller innenfor de med de samme feilene.

husker desverre ikke selv hvor jeg leste om det.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Garanti på en to år gammel Mac. Ser for meg det som et lovende prosjekt...
Vis hele sitatet...
Reklamasjon på datamskiner i norge er 5 år.

I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.
send den inn på reklamasjon, bare husk å legge ved KJØPSKVITTERING.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Når det gjelder garantien/kjøpskvitteringen har jeg ikke denne. Maskinen har jeg overtatt fra en tidligere jobb, og beholdt som en del av et sluttoppgjør. Ganske dårlig stemning mellom partene, så vanskelig å få frem den kvitteringen.

Uansett - mens jeg forberedte noe til et møte i morgen - gikk skjermen nå bokstavelig talt BANANAS. Bildet ble borte, og ersattet av vertikale rosa og hvote striper. Ved å presse på skjermen i forskjellige vinkler - fikk jeg frem noe - men dette er jo ikke holdbart.

Har søkt litt rundt, og kommet til at det kan være kontakten mellom LCD og skjermkort som er løs/sliten. En annen bruker av maskinen har tidvis vært ganske hardhendt med lokket når hun har brukt denne - og den har jo vært brukt forholdsvis aktivt i snart to år.

Er det verdt forsøket å gå til en Apple Store e.l. og høre? Eller skal jeg grave frem verktøy og se på det selv utifra iFixit-guider? Noen torx-trekkere og en boks med trykkluft kan ikke koste all verden. Men om kabelen må skiftes - da er det værre...
Prøv å skru på enten det intigrerte eller dedikerte skjermkortet manuelt med denne appen: https://gfx.io/

Kan hende det er det ene eller andre skjermkortet som er kokt.

Hadde selv en macbook pro mid-2010 som gikk bananas om jeg brukte det dedikerte skjermkortet: MacBook Pro fryser under oppstart

Om problemet løser seg om du setter maskinen til å bare bruke det intigrerte skjermkortet eller omvendt, kan det være en fix... Dersom du ikke får samme feil på bildet med ekstern skjerm, er det sannsynligvis kabelen.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Er det to skjermkort på modellene fra 2013 da?

Sjekka på Eplehuset.no nå. Trenger ikke kvitteringen, holder med serienummer. Får gå dit ned i morgen. Regner med å få beskjed om at dette er en brukerskade, da det er tre-fire riper i bunn av maskinen. Ingen bulker eller andre skader å snakke noe om, men jeg hqr tidl. jobba i samme bransje så kjenner litt til rutinene. Får heller ta en krig med dem på reklamasjon, eller bare betale...På MacRep.no var prisen 3200 og 4500 for hhv. rep av skjerm/hovedkort. Selve skjermen funker jo bra. Maskinen går som ei kule ellers også.

Egentlig uforståelig at en intern komponent skal slites ut på under to år (sjekken på Eplehuset.no oppga 11.12.13 som kjøpsdato), på en maskin som ny kosta 24-25 000...

(Skriver nå på en iPad Mini, så beklager klomseri og fandenskap)
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Er det to skjermkort på modellene fra 2013 da?

Sjekka på Eplehuset.no nå. Trenger ikke kvitteringen, holder med serienummer. Får gå dit ned i morgen. Regner med å få beskjed om at dette er en brukerskade, da det er tre-fire riper i bunn av maskinen. Ingen bulker eller andre skader å snakke noe om, men jeg hqr tidl. jobba i samme bransje så kjenner litt til rutinene. Får heller ta en krig med dem på reklamasjon, eller bare betale...På MacRep.no var prisen 3200 og 4500 for hhv. rep av skjerm/hovedkort. Selve skjermen funker jo bra. Maskinen går som ei kule ellers også.

Egentlig uforståelig at en intern komponent skal slites ut på under to år (sjekken på Eplehuset.no oppga 11.12.13 som kjøpsdato), på en maskin som ny kosta 24-25 000...

(Skriver nå på en iPad Mini, så beklager klomseri og fandenskap)
Vis hele sitatet...
Ikke gi deg på reklamasjonen.
Jeg fikk nytt hovedkort til min mid-2010 macbook pro på grunn av en fabrikkfeil på skjermkortet. Påviste kernel panic, se post #13 i tråden jeg linka til tidligere: freak.no/forum/showpost.php?p=3205808&postcount=13
Greit å huske at det var ett bedrifts kjøp av tidligere arbeidsgiver så da har du normalt sett ikke vanlige forbruker rettigheter som 5 år reklamasjon.

Synes forøvrig det burde ordnes gratis uansett siden det er jo rimelig vanlig problem på dei maskinene så vidt jeg husker.
Er 90% sikker på at dette er hardwarefeil. Og som rfa sier, er den kjøpt som et bedriftskjøp har du strengt ikke reklamasjonsrett. Da har man kun Apples 1 års garanti. Men for all del, prøv deg gjerne.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Jeg skal sende den inn i morgen. På telefon mente Eplehuset-mannen at det var skjermkortet eller kabelen, og at det stort sett var en reklamasjonsfeil. Så ser hva dem sier opp imot serienummer etc...

Da er babyen levert på "sykehuset". 7-9 dagers ventetid. Det var en del problemer på "early 2013", hvor det er et bytteprogram. Det kan være at den likevel den faller inn under dette programmet, og blir fiks og fin, gratis. Krysse fingra for det!! Alternativt kan det bli en rimelig reperasjon, eller en svindyr. Servicemannen sa at om det ble fryktelig dyrt, kunne det lønne seg å gjøre reperasjonen hos en annen forhandler. Vi får se hvordan det blir.
Sist endret av Svartedauden; 7. oktober 2015 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Da er feilsøkinga unnagjort, og maskinen må skifte skjerm. Hos Eplehuset vil det koste 8199,- uten kvittering for privatkjøp. Noe jeg tror er umulig å fremskaffe. Hos MacRep.no sier prislista 4500,- - men med sjekken hos Eplehuset koster 599 også. Så det blir dyrt. Men - 5100 er 18-19 000 mindre enn hva det ville kosta med ny maskin.

Får ringe gamle jobben på mandag og høre ang kvitteringa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eventuelt bestill skjerm på ebay. Det koster deg 1500-2000,- + mva, og om du er litt nevenyttig får du bytta den.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eventuelt bestill skjerm på ebay. Det koster deg 1500-2000,- + mva, og om du er litt nevenyttig får du bytta den.
Vis hele sitatet...
Yeah, og det finnes ganske gode guides på ifixit.

Eksempel på en MacBook Pro 13" Retina Display Late 2013 Teardown

Er ikke sikker på om dette er nøyaktig den samme modellen som du har, så dobbelsjekk det først.

This display, as with its predecessors, must be replaced as an assembly; there's no parting out this bad boy.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Jeg ga opp. Jeg lot Apple gjøre skiftet, og betalte i dyre dommer. 8199,- - Forhåpentligvis kan jeg skrive av noe av dette på selvangivelsen. Tror og håper at reperasjon av produksjonsmidler går innunder... Men - nå er babyen tilbake (brukte litt tid på å spare opp), og funker som et fjell.