Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 878
Hei,
Jeg har et merkelig problem med PCen min. Jeg har en Compaq Presario CQ62. Det har seg sånn at jeg skrur på PCen, så går det omlag 5 minutter, så blir skjermen svart. Det er verdt å nevnes at viften ikke har fungert ordentlig på et par måneder.
Er det noen som vet hva det kan skyldes?

Takker for svar!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kan du gå inn i biosen og følge med på tempen?
Sist endret av Fleff; 11. mars 2012 kl. 16:00.
Jeg vedder en tier på overoppheting
Trådstarter
JEg er rimelig noob på dette. Men hvordan gå inn i biosen? Og: Ja, har jo tenkt sjæl at det er overoppheting, men PCen rekker ikke å bli varm når skjermen blir svart. Kan evt. PCen ha blitt så varm en gang at det har skadet skjermkort e.l.?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Last ned speedfan, så ser du tenpraturen stige når du slår på til den slår seg av igjen
Er 110% sikker på at det er overopheting
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Last ned speedfan, så ser du tenpraturen stige når du slår på til den slår seg av igjen
Er 110% sikker på at det er overopheting
Vis hele sitatet...
Problemet her er at jeg ikke rekker å laste ned dette, ettersom PCen går i svart før jeg ville rukket det.
Men hvis det er overoppheting, hva skal jeg evt. gjøre?
Sist endret av vikke123; 11. mars 2012 kl. 16:30.
Så fort går ikke maskinen varm, så det er tvilsomt dette som er problemet.

Hvor langt kommer du når maskinen starter opp? kommer du til Windows i det hele tatt?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
5 minutter er ingenting, ved flere tilfeller har jeg sett bærbare gå i safe på under 2 minutt, der vifte og kjøler satt ordentlig på, men tildekket av støv.

Og i TS sitt tilfelle, så nevner han at viften fungerer som den vil, så vil absolutt tro det er at den går for varm.
Hvis prosessoren din ikke får god nok kjøling så vil maskinen skru seg av rimelig fort.
alle maskiner har en forhåndinstilling på 70-80 grader så hvis prosessoren din blir så varm skrur den seg selv av for å forhindre at noe blir ødelagt.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av DJ lasso Vis innlegg
Hvis prosessoren din ikke får god nok kjøling så vil maskinen skru seg av rimelig fort.
alle maskiner har en forhåndinstilling på 70-80 grader så hvis prosessoren din blir så varm skrur den seg selv av for å forhindre at noe blir ødelagt.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hvilken cpu det er snakk om, min har vert oppi 90* uten og gi etter,
Kan legge til at det nødvendig vis ikke er cpu som overoppheter, de gangene jeg har overopphetet har det vert gpu.
Trådstarter
Men som nevnt her, så blir ikke maskinen varm når skjermen blir svart. Og: Hva skal jeg gjøre?
Jeg vet ikke om dine pc kunskaper, men føler du at du klarer å skru opp pcn og bytte vifte(og eventuelt kjøle ribbene) så tror jeg dette kan løse problemet ditt. mye mulig at du finner en film av hvordan du skal gjøre dette. og vifte får du mest sansynelig kjøpt på ebay for en billig penge

men da skal det sies at du også mister garantien, så skal nok ikke se bortifra at det å sende den på reprasjon er "billigere"
Lykke til
Sist endret av DJ lasso; 11. mars 2012 kl. 17:47.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kan enda hende maskinen din blir for varm, iallefall skjermkortet, og da krasjer driveren. Mulig du har integrert skjermkort, og da går den nok på samme kjøleribbe som CPU.

Som jeg spurte om istad, kan du sjekke tempen? I oppstarten, trykk ESC, så ser du en meny, deretter trykk F10.
Siden vi diskuterer varmerekorder... Jeg å en kamerat pressa en packard bell opp i 112 grader uten å skade den.