Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 8441
Når det gjelder nødrett så skal det ganske mye til for at du ikke skal bli dømt for å ha skada noen.
Var utfor en hendelse i sommer (2012) der jeg og en kompis var på ein fest med folk som vi akkurat har blitt kjent med, men da vi skulle til å gå fra festen, fant jeg ikke skoa mi fort nokk, så sa han ene som vi akkurat hadde blitt kjent med at visst du ikke kommer dere vekk her fra NÅ, så kommer jeg å banker dere, prøvde så godt jeg kunne å få på meg skoa, men plutselig så tar han kvelertak på kompissn min. Da tar jeg tak i hendene hannes å spør hva faaen er det du holder på med, da kommer en annen av vennegjengen til de nye "vennene" våre å skal sloss med meg, jeg blokkerer de fleste slaga hannes, har derevet med boksing i 3 år, får inn en par fine på han, så kommer en tredje person ut fra huset og knaller til meg så jeg detter i bakken, når jeg kommer meg til hektene igjen sitter det en dame oppe på meg å slår meg gjentatte ganger i fjeset, jeg tar å gjir henne et kraftig slagg midt på tennene hennes, så skaller jeg til ho, så får jeg velta ho og meg over på sida, så kommer han andre personen å sparker meg i mag/rygg medan jeg ligger nede, når jeg kommer meg opp igjen tar jeg å kaster han ned en bakke. Så ser jeg bort på kompissen min så får bank av to andere, tar å slår ned en av dem, får løs kompisen min og springer hjem til han, og alt dette skjedde 200 meter borte fra der han bor.
Men det morsomste av det alle er når jeg og han har vert å tørka av oss blod, vaska sår etc, kommer poliitiet kjørende og sier at det har fått inn melding om bråk, og at vi var de som overfalt osv.
Når vi kommer oss omsider på avhør en par dager etterpå så sier vi det som skjedde, og legger alle kortene på boret, men jeg får vite at jeg er anmeldt for overfall mot jenta, da forteller jeg og kompisen min den sanne historia, og at vi var mange i under tal, de nye "vennene" var ca 8-9 stykker til sammen, og vi var 2, og det sier seg jo sjølv at vi ikke ypper til bråk, så ska blir henlagt mot meg, og kjerringa blei anmeldt av politiet fro falske påstander, samtlige fikk bot for falks forklaring. så når det er flere mot 1 er det lov å bruke all den kraft du synest er nødvendig for å komme messt muleg vekk fra hendelsen.
Blir man truet, betyr ikke dette at man av prinsipp skal true personen tilbake igjen... Rettslig skal man jo i teorien unngå all form for gjentakelse i slike situasjoner. Men som sagt, dette er noe helt annet i det virkelige livet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om noen truer deg på din eiendom, kan du gjøre det meste... Folk har drept, å det er ikke no problem i en rettsak.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mafoes Vis innlegg
Om noen truer deg på din eiendom, kan du gjøre det meste... Folk har drept, å det er ikke no problem i en rettsak.
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde lese gjennom tråden ein gang til? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=282338 er eit greit eksempel.
Sitat av mafoes Vis innlegg
Om noen truer deg på din eiendom, kan du gjøre det meste... Folk har drept, å det er ikke no problem i en rettsak.
Vis hele sitatet...
Det var ikke klokt sagt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av mafoes Vis innlegg
Om noen truer deg på din eiendom, kan du gjøre det meste... Folk har drept, å det er ikke no problem i en rettsak.
Vis hele sitatet...
sett mye på film i det siste?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Det er litt diskutabelt egentlig, men teoretisk sett så kan du ikke skyte en person, men så er det jo det at om han får pistolen tilbake så kan det fort hende han skyter deg.

Det er kanskje "lett for meg å si", men hadde jeg havnet i den situasjonen der, så kan det fort hende jeg hadde skutt han i benet/armen på instinkt. Bedre å beholde livet med kanskje noe på rulleblad (spørs vel på situasjonen?) enn å dø fordi "Jeg får ikke lov å skyte fordi jeg har pistolen og ikke han.".
Vis hele sitatet...
Jo, teoretisk så kan du skyte og drepe noen i selvforsvar. Det mener iallfall lagmannsretten.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10084136