Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2952
DC++ Noen som bruker dette enda?

Sitat av Sussex Vis innlegg
DC++ Noen som bruker dette enda?
Vis hele sitatet...
Husker dette ble mye brukt før torrenter tok av....
Sist endret av Sussex; 23. august 2023 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Såvidt jeg vet brukes det mest av russere, men det er en del europeiske servere også.

Tror det er en del folk som jakter etter pedofile på dc++ også og setter opp honeypots for folk som prøver å laste ned overgrepsmateriale..

Jeg ville helt ærlig ikke gidda å tukle med DC++ i 2023, er nok mange som prøver å pakke virus inn i div software du laster ned.
Var det ikke limewire og bearshare som var kjent for å ha virus? Tror jeg slutta å bruke dc++ etter piratebay kom på banen.

Jeg ville iallefall ikke brukt dc++ idag, men heller feks BitLord.

Er det noe spesifikt du er på utkikk etter siden du vil bruke dc++?
En del år siden jeg var desperat nok til å prøve, men konklusjonen ble at hvis det ikke finnes på usenet eller torrent så finnes det heller ikke på dc++
Trådstarter
68 7
Jeg tenkte det var mere sikkert å laste ned tv serier / spille filmer / musikk fra DC++ istedenfor torrents uten å bli tatt. De stenger ned piratebay og andre fildelings sider. Hører aldri noe om DC++

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Såvidt jeg vet brukes det mest av russere, men det er en del europeiske servere også.

Tror det er en del folk som jakter etter pedofile på dc++ også og setter opp honeypots for folk som prøver å laste ned overgrepsmateriale..

Jeg ville helt ærlig ikke gidda å tukle med DC++ i 2023, er nok mange som prøver å pakke virus inn i div software du laster ned.
Vis hele sitatet...
Hva er honeypots?
Sist endret av Sussex; 24. august 2023 kl. 08:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sussex Vis innlegg
Jeg tenkte det var mere sikkert å laste ned tv serier / spille filmer / musikk fra DC++ istedenfor torrents uten å bli tatt. De stenger ned piratebay og andre fildelings sider. Hører aldri noe om DC++
Vis hele sitatet...
Nei det er omtrent like lett om ikke lettere, har man tilgang på trafikken til en seeder eller en DC hub er prosedyren omtrent den samme


Sitat av Sussex Vis innlegg
Hva er honeypots?
Vis hele sitatet...
Servere satt opp med lav sikkerhet/kjente bugs, de er satt opp spesifikt for å overvåke hackerne som prøver å bryte seg inn i de og lære om teknikkene og andre data man kan samle om de.
Trådstarter
68 7
ok, takk for svar

Av det jeg har fått med meg og fildeling i nyhetsbildet, så er det ingenting om DC++, men folk bruker det alikevel ?
Sitat av Sussex Vis innlegg
ok, takk for svar

Av det jeg har fått med meg og fildeling i nyhetsbildet, så er det ingenting om DC++, men folk bruker det alikevel ?
Vis hele sitatet...
Media er ganske utdatert og uvitende om slike ting, du hører aldri om Linux i media selv om de har størst andel servere og alle innen store enterprise greier bruker det daglig.
Du må lese i spesifikke forum/nettsteder som har slikt som tema for å få med deg nyhetene.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Media er ganske utdatert og uvitende om slike ting, du hører aldri om Linux i media selv om de har størst andel servere og alle innen store enterprise greier bruker det daglig.
Du må lese i spesifikke forum/nettsteder som har slikt som tema for å få med deg nyhetene.
Vis hele sitatet...
Nja, med steam deck på banen har temaet blitt ganske mainstream vil jeg si. Må appellere til gaymerne vettu.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Nja, med steam deck på banen har temaet blitt ganske mainstream vil jeg si. Må appellere til gaymerne vettu.
Vis hele sitatet...
Du understreker jo bare poenget mitt.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Servere satt opp med lav sikkerhet/kjente bugs, de er satt opp spesifikt for å overvåke hackerne som prøver å bryte seg inn i de og lære om teknikkene og andre data man kan samle om de.
Vis hele sitatet...
Det er en helt annen type honey pot.

I dette tilfellet så er det snakk om å late som om man deler overgrepsmateriale eller andre ulovligheter, for så å flagge de som forsøker å laste det ned. Eventuelt sette opp servere som er "vennlige" ovenfor slik type deling i håp om at den skal bli populær blant de som jakter på det.

DC++ fungerer annerledes enn torrents eller annen type nedlasting. Man kobler seg til en server og velger selv hva man ønsker å dele av filer fra harddisken sin. Serverene kalles "hubs", og fungerer egentlig bare som et knutepunkt mellom brukere. Man laster ikke ned filer fra serveren, men fra andre brukere på den. Noen servere setter begrensninger slik at man ikke kan koble til de uten at man deler minst X GiB/TiB med en viss type data. Filene man deler blir hashet, og denne hashlisten kan man laste ned fra andre brukere. Man kan søke etter hasher eller filnavn, men disse søkene blir sendt til alle på serveren. Det er derfor mulig å fortsette å laste ned filer man har sett før, selv om filnavn ikke matcher 100%. Alle kan også se alle andres søk. Tilkoblinger skjer direkte mellom brukere, og man kan også sende hverandre meldinger.

DC++ er derfor mye mer personlig og direkte, og derfor også betraktelig mye dårligere for personvernet. Med mindre de har endret algoritmen betydelig de siste årene, så husker jeg den også som veldig ineffektiv i forhold til torrents. Man kunne laste ned flere chunks fra flere brukere samtidig, men hver person hadde et visst antall "slots" og når de var fulle så måtte man sitte og vente på tur. Det var også store problemer med overføringsfeil som ikke ble rettet opp, så man i mange tilfeller satt igjen med en korrupt .ISO eller lignende etter å ha brukt en måned på å laste den ned.
Sist endret av Dyret; 24. august 2023 kl. 19:15.
Trådstarter
68 7
Du skriver "Filene man deler blir hashet," hva betyr dette?
Sitat av Sussex Vis innlegg
Du skriver "Filene man deler blir hashet," hva betyr dette?
Vis hele sitatet...
Fra google:

A hash is much smaller than a typical file. It contains less information. Two different files can result in the same hash (this is an inevitable consequence of the hash being smaller). Therefore you cannot recover the file from the hash.

To loosely illustrate the principle, here is a list of numbers:

25 376 21 498 475 320 5 823

This is our “file”. To generate our “hash”, we will add them all up and take the remainder when divided by 11, and the remainder when divided by 19.

Hash = 2 16

Now there are 11×19 = 209 possible hash values using this method. But the number of possible files is infinite, as they can be any length.

Pick any other random set of numbers, and there's something like a 1 in 209 chance that will have the same hash as the “file” above. For example:

28 386 36 294 575 375 8 632

Hash = 2 16

So given our hash, we can't tell which of these two “files” (or any of the other infinite possible files) it was generated from. When two different inputs generate the same hash, this is called a hash collision.

Now obviously in real life hashes are much bigger (typically at least16 bytes, allowing over 340 billion billion billion billion values), but that's still tiny compared to a modest text file (a few thousand bytes), a Word doc (hundreds of thousands of bytes) or a Jpeg image (3+ million bytes).
Trådstarter
68 7
Er det mulig å finne andre hub`er enn de som ligger inne i DC++ programmet?
Trådstarter
68 7
Vil du gi linker på hvor hen man finner hub`er? 8-)
https://vacuum.name/en/dc/hubs Her er 10, dog kommer lang med google

Ingen erfaring med DC++ bare brukt Emule her å der, dog samme greia
Sist endret av mrracerhacker; 25. august 2023 kl. 20:52.
Trådstarter
68 7
Men hvor i dc++ programmet legger jeg inn hub`ene?
Sitat av Sussex Vis innlegg
Men hvor i dc++ programmet legger jeg inn hub`ene?
Vis hele sitatet...
Skal være en knapp som heter file/quick connect, er guider på internett usikker på youtube men de har start guide i txt , evt klikk på linkene
Trådstarter
68 7
Tusen takk for hjelp.

Du har rett, quick connect var plassen

Nå har jeg mange hub`er å sjekke ut

Tusen takk ��

[quote=Sussex;3843697]Tusen takk for hjelp.

Du har rett, quick connect var plassen

Nå har jeg mange hub`er å sjekke ut

Tusen takk
Sist endret av Sussex; 25. august 2023 kl. 22:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fant bare en norsk hub, er det flere der ute? :-)
Sitat av Sussex Vis innlegg
Fant bare en norsk hub, er det flere der ute? :-)
Vis hele sitatet...
Fant du noe spennende på den norske da?
Mye thailansk på en norsk hub

https://imma.gr/124333xbb045
Sist endret av Sussex; 8. november 2023 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sist jeg bruke DC++ var på The Gathering, samtidig som en 17 åring har lånt PC'en til faren sin hvor han har delt litt for mye filer. Må presisere at han ikke visste at disse filene var på PC'en ei heller at han uheldigvis har klart å dele dem.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-paa-datatreff
Hvem gidder DC++ i 2023, folk la dette bort i 2004/5 når torrent kom. Du får tak i ønsket om du tenker deg om