Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 18064
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Hver gang jeg går i kirken på søndager så ser jeg kun bare 15-30 mennesker. Hver gang jeg går forbi Furuset moske ser jeg mellom 5000-10000 mennesker. Ja jeg er kristen. Hvis det virkelig er så mange kristne som dere påstår så burde kirkebenken vært full hver eneste søndag. Kirken er aldri full og det er ikke så mange kristne i Norge som dere påstår. Hver gang jeg går forbi moskeen på grønland ser jeg over 1000 mennesker hver eneste gang. Hvis dere ikke tror så kan dere møte opp selv og se hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Det er ikke 10.000 mennesker. Støtter ovenfor, man trenger ikke gå i kirken for å være kristen. Akkurat som man ikke må gå på fotballkamp for å være ordentlig supporter. Det handler om hva man har tid, midler og eventuelt råd til.

Norge er ikke et veldig troende land. Dra til Øst-Europa og opplev helt annerledes kultur ang. kirkestevner o.l. Du kan ikke dømme ut i fra det du umiddelbart ser på en kirke på en søndag.

Bøler kirke på bydel Østensjø er mer eller mindre ganske ny. Den er veldig og stor og kostet MYE!

Der er det ofte en del folk også. Ta turen dit og ikke anta eller døm en religion på hva de mobiliserer til tjenester osv.

heartslava.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Syntes det er greit at folk blir sinte.

Men hvorfor?
Vis hele sitatet...
Hvorfor har du sluttet å mene at det er greit at folk blir sinte?
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Hver gang jeg går i kirken på søndager så ser jeg kun bare 15-30 mennesker. Hver gang jeg går forbi Furuset moske ser jeg mellom 5000-10000 mennesker. Ja jeg er kristen. Hvis det virkelig er så mange kristne som dere påstår så burde kirkebenken vært full hver eneste søndag. Kirken er aldri full og det er ikke så mange kristne i Norge som dere påstår. Hver gang jeg går forbi moskeen på grønland ser jeg over 1000 mennesker hver eneste gang. Hvis dere ikke tror så kan dere møte opp selv og se hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Det kan kanskje tenkes at det er flere muslimer per moské enn det er
kristne per kirke/bedehus/forsamlingslokale. Ellers er det vel også slik
at mange aktive kristne søker til andre forsamlinger og menigheter enn de
tradisjonelle kirkene.
Jeg mener at RLE-faget bør fokusere mer på etikk og evnen å tenke for seg selv. Et fag der det blir satt mer fokus på dette og mindre på religion.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Det bygges flere moskeer enn kirker. Det sier vel noe om hvilken religion som har flest utøvere i Norge da.
Vis hele sitatet...
Det aller meste du kan konkludere ut fra dette er at islam vokser raskere, men selv da bør du være oppmerksom på at du gjør enkelte antagelser. Det har seg likevel slik at i Norge er islams vekst vesentlig høyere enn kristendommens vekst, men det er også lettere for små grupper å ha stor vekst.

På grunn av Den Norske Kirkes ekstremt oppblåste medlemstall må man ta en liten omvei for å bedømme mengden kristne. Siste Eurobarometer Poll fra 2010 viste at andelen av Norges befolkning som tror på en eller annen gud er på 22%. Andelen av befolkningen som er medlem i ikke-kristne, religiøse trossamfunn er 2,7%. Det vil si at ca 19,3% av befolkningen er kristne. Og ca 2,1% er muslimer.

(Fun fact: Ikke-lutheranske, kristne trossamfunn utgjør 4,7% av befolkningen, noe som fratrukket kristen-bolken gir 14,6% lutheranere med potensiell religiøs tilhørighet til Den Norske Kirke. Kirkens registrerte medlemstall er på 77% av befolkningen, og de mottar ca 4 milliarder kroner årlig i statlige og kommunale tilskudd. Til sammenlikning er dette 160 ganger mer enn det totale årlige kreftforskningsbudsjettet. Utmeldingsskjema finnes på trådens første side.)
Jeg er selv under utdanning til å bli religionslærer, og synes at forslaget om å gjøre om faget til "KRLE" er helt på trynet. Norge har endelig kvittet seg med statskirken, og da er det ingen som helst grunn til at kristendommen som religion skal stå i noen særstilling i undervisningen.

Religionsfaget bør være nøytralt, med like stor vekt på alle de største verdensreligionene. Hvordan i all verden skal man få presset inn moral og etikk, om faget skal bestå av 55% kristendom? Religionsfager er viktig i skolen, ikke fordi elever og studenter skal overbevises om å bli religiøse, men det er et viktig fag for å få mennesker til å få forståelse for at ulike mennesker opererer med forskjellige syn på verden. Husker selv at KRL-faget ikke var nøytralt i det hele tatt, mens kristendommen ble presentert som noe helt dagligdags, ble spesielt hinduisme og buddhisme fremstilt som noe veldig eksotisk og fremmed, nesten litt mindre "sivilisert".

Religionsfaget burde heller satse på å lære mer om religionssystematikk også, hvordan man skal studere religion, forskjellen mellom monoteistiske og polyteistiske religioner, samt en introduksjon av de mest kjente religionsforskerne. På den måten kan elevene bli bedre rustet til å forstå religion på en selvstendig måte. Gi de en vitenskapelig tilnærming.

Og den kulturarv-bullshiten kan man spare seg for, i såfall burde også norrøn religion få en mye større plass i faget.
spiller vel ingen rolle hvorvidt man er medlem av statskirken i forhold til pengebruken? pengene er vel uansett fordelt til "forkynnelse av eventyr".
Altså religion har fått en pot, og pengene fordeles etter medlemstall?
Om pengene havner hos statskirken, en moske eller solguden er da fullstendig likegyldig.

Videre synes jeg RLE/KRL/KRLE faget i større grad må fokusere på at dette faktisk er forskjellige eventyr, som mange mennesker tror på, og grunnene til at de blir trodd på (indoktrinering/psykisk ubalanse/håp, eller whatever).

Etter hva jeg husker har den norske kulturarven norrøn mytologi også fint lite plass i faget.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
spiller vel ingen rolle hvorvidt man er medlem av statskirken i forhold til pengebruken? pengene er vel uansett fordelt til "forkynnelse av eventyr".
Altså religion har fått en pot, og pengene fordeles etter medlemstall?
Om pengene havner hos statskirken, en moske eller solguden er da fullstendig likegyldig.

Videre synes jeg RLE/KRL/KRLE faget i større grad må fokusere på at dette faktisk er forskjellige eventyr, som mange mennesker tror på, og grunnene til at de blir trodd på (indoktrinering/psykisk ubalanse/håp, eller whatever).

Etter hva jeg husker har den norske kulturarven norrøn mytologi også fint lite plass i faget.
Vis hele sitatet...
Pengene fordeles på en litt annen måte. Det bestemmes hvor mye penger det skal gis til kirken - og når dette er bestemt regnes det ut hva som gis til andre tros-samfunn ut i fra deres medlemstall i forhold til statskirken.
ergo får statskirken rundt 1000 kroner medlemmet? (ref provo's tall, og 5 mill innbyggere). Vel meld dere ut, spar Norge for en tusenlapp! (godt forslag til neste statsfinansierte kampanje)
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
spiller vel ingen rolle hvorvidt man er medlem av statskirken i forhold til pengebruken?
Vis hele sitatet...
Jo, for dagens tildelingsmodell avhenger av ekstremt oppblåste medlemstall i DNK, siden de får tildelt penger over statsbudsjett og gjennom kommunene etter påstått behov og andre deretter får tilsvarende sum per medlem som DNK får. Dersom medlemstallet forsvant ned til 14,6% uten at tildelingene ble tilsvarende nedjustert, ville tildelingen per medlem til andre tros- og livssynssamfunn jevnt over måtte femdobles. Og skulle de 62 prosentene av befolkningen som da hadde meldt seg ut av DNK meldt seg inn i andre samfunn, som HEF eller liknende, ville de totale tildelingene til tros- og livssynssamfunn passert det reneste vanvidd med meget god margin.
Mange takk for oppklaringen til dere begge.
Er vel dessverre for mye å håpe på at folk melder seg ut i så stor skala.

Oppmøteplikt til minimum 85% av "forelesningene" ville vært på sin plass
Uansett, hvis det skulle komme så mange utmeldinger dere håper på så må regelverket om finansiering endres slik at de funksjonene kirken har i dag, og som staten fortsatt antageligvis bør drive, kan opprettholdes.
Sist endret av Mith; 3. oktober 2013 kl. 10:45.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Enig med May her. Vi var på god vei til å tone ned religionen vår her i Norge. Men de siste årene føler jeg dette har gitt større spillerom for muslimene, og deres mobilisering.

Hvis valget står mellom våre religiøse røtter, eller sakte innføre en ny som vi ikke har noe relasjon til, velger jeg heller å styrke KRLE faget
Vis hele sitatet...
Det er IKKE slik at KRLE styrker vårt samfunn på bekostning av muslimene; det er heller stikk motsatt. Sekularismen er ikke midtpunktet mellom kristendommen og islam; det er punktet lengst bort fra begge.

Å bygge opp et sterkt, sekulært samfunn er det beste vi kan gjøre for å bekjempe både kristen og muslimsk ekstremisme. Alt annet er ugjennomtenkt og dumt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Uansett, hvis det skulle komme så mange utmeldinger dere håper på så må regelverket om finansiering endres slik at de funksjonene kirken har i dag, og som staten fortsatt antageligvis bør drive, kan opprettholdes.
Vis hele sitatet...
Hvilke funksjoner er det du tenker på?
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
ergo får statskirken rundt 1000 kroner medlemmet? (ref provo's tall, og 5 mill innbyggere). Vel meld dere ut, spar Norge for en tusenlapp! (godt forslag til neste statsfinansierte kampanje)
Vis hele sitatet...
nei, statskirken får ikke mindre penger om du melder deg ut. De får penger helt uavhengig av medlemstall - men om du melder deg ut av statskirken og inn i f.eks. human-etisk forbund, så vil de få mer penger.

Men om du mange melder seg ut av statskirken vil det jo sende en tydelig beskjed om at det kanskje ikke er ønskelig at statskirken skal stå så sterkt i samfunnet.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Mange takk for oppklaringen til dere begge.
Er vel dessverre for mye å håpe på at folk melder seg ut i så stor skala.

Oppmøteplikt til minimum 85% av "forelesningene" ville vært på sin plass
Vis hele sitatet...
Så du mener alle som er kristne, men ikke liker å gå i gudstjenester - da de synes de er kjedelige. Ikke lenger skal regnes som kristne og del av tros-samfunnet? Jeg er ikke helt for det.

Men dagens løsning er heller ikke optimal - så en endring må nok til. Det at det holder at en av dine foreldre er medlem av statskirken så blir du automatisk meldt inn er litt feil. Man må i det minste ha et krav om at man må aktivt melde seg inn (f.eks. ved at foreldrene melder deg inn om de ønsker å få deg døpt) - samtidig som at man senere også må selvstendig bestemme om man ønsker å fortsette medlemskapet sitt. (f.eks. om man konfirmerere seg gjennom kirken tar man dette som et aktivt ja på at man ønsker å være medlem videre) mens folk som ikke gjør dette blir automatisk meldt ut.
Sist endret av etse; 3. oktober 2013 kl. 11:39.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvilke funksjoner er det du tenker på?
Vis hele sitatet...
Feks. å vedlikeholde kirkebygg og hjelp ved krisesituasjoner. Hvor skal folk gravlegges hvis kirken blir privat og hva skal det i såfall koste? Skal det være brukerbetaling ved dåp/giftemål/begravelse i kirka og må gjestene betale billett? Kommer kirkeasyl til å bestå?

Jeg er altså litt skeptisk til at det økonomiske argumentet for å melde seg ut, selv om man slipper å betale lønninger til prester så syns jeg jo funksjonene bør være i samfunnet, bare livssynsnøytrale.
Sist endret av Mith; 3. oktober 2013 kl. 11:45.
Ikke sitt her og klag før dere har meldt dere ut av dette sciencefiction våset.
Sitat av Mith Vis innlegg
Feks. å vedlikeholde kirkebygg
Vis hele sitatet...
For verneverdige kirkebygg, som i hovedsak er middelalderkirker og stavkirker, er vedlikehold og restaurering allerede betalt av riksantikvaren. Jeg synes ikke det er urimelig at DNK gjennom hovedsakelig selvfinansiert økonomi selv står for vedlikehold av kirkebyggene som er i bruk utenom dette, slik andre trossamfunn er tvunget til. Blir det for store kostnader kan det tyde på at antall kirkebygg er for høyt for medlemsmassen, og de kan da fritt slå sammen menigheter og kutte ned på antall kirker i bruk.

Sitat av Mith Vis innlegg
og hjelp ved krisesituasjoner.
Vis hele sitatet...
Hva slags krisesituasjoner tenker du på, hvor livssynsnøytrale alternativer ikke eksisterer?

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor skal folk gravlegges hvis kirken blir privat og hva skal det i såfall koste?
Vis hele sitatet...
Jeg mener å huske at drift av gravlunder allerede er betalt av kommunen utenom tilskuddene, men skal ikke si det helt sikkert. Jeg ser ikke noe problem med at dette går for offentlighetens regning, men da er det også rimelig at nye gravlunder gjøres i utgangspunktet livssynsnøytrale (og eksisterende dras i den retning der det er mulig), med avsatte områder for forskjellige livssyn om nødvendig.

Sitat av Mith Vis innlegg
Skal det være brukerbetaling ved dåp/giftemål/begravelse i kirka
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor skulle det ikke være det? Det er snakk om religiøse ritualer utført som en tjeneste. Andre tros- og livssynssamfunn tar som regel betalt for utførelse av disse ritualene, og om DNK ønsker å dekke utgifter med dette gjennom medlemskontingenter eller ta ekstra betalt per rituale burde være opp til dem selv. Og man står også i dag helt fritt til å gi barn navn og gifte seg utenom trossamfunnene uten at det koster noe. Det var også et prøveprosjekt i fjor med livssynsnøytrale begravelser, men jeg usikker på fremgangen der.

Sitat av Mith Vis innlegg
og må gjestene betale billett?
Vis hele sitatet...
Det må være opp til kirken selv, men jeg vet ikke om noen andre trossamfunn som gjør det på denne måten.

Sitat av Mith Vis innlegg
Kommer kirkeasyl til å bestå?
Vis hele sitatet...
Kirkeasyl har ikke noe reelt juridisk fundament, men lever i dag på Justisdepartementets valg om å la det bestå, selv om de har alt det juridiske på det rene om de skulle brutt det. Det er ingenting i veien for at dagens instruks skulle bestå, og det har lite med finansiering av kirken å gjøre. Men rent prinsipielt sett burde man sikte mot livssynsnøytralitet her også.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er altså litt skeptisk til at det økonomiske argumentet for å melde seg ut, selv om man slipper å betale lønninger til prester så syns jeg jo funksjonene bør være i samfunnet, bare livssynsnøytrale.
Vis hele sitatet...
De er stort sett det allerede.
Sitat av Provo Vis innlegg
For verneverdige kirkebygg, som i hovedsak er middelalderkirker og stavkirker, er vedlikehold og restaurering allerede betalt av riksantikvaren. Jeg synes ikke det er urimelig at DNK gjennom hovedsakelig selvfinansiert økonomi selv står for vedlikehold av kirkebyggene som er i bruk utenom dette, slik andre trossamfunn er tvunget til. Blir det for store kostnader kan det tyde på at antall kirkebygg er for høyt for medlemsmassen, og de kan da fritt slå sammen menigheter og kutte ned på antall kirker i bruk.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper det ikke er så enkelt som du vil ha det til, å slå sammen menigheter og kutte ned på antallet kirker. Jeg trur folk fort havner i en situasjon der de vil forsvare det de føler er sitt eget, omtrent som ved en kommunesammenslåing. Kirker betyr jo mye for folk, selv om de ikke nødvendigvis er kristne. Det er der de døpte og konfirmerte unga sine, gifta seg og gravla far sin og det trur jeg i grunn mange tenker at er grunn nok til å ikke melde seg ut. I grunn så er hele tankerekka mi basert på at i kirkedebatten så virker det som om følelser betyr mer enn å få maksimalt ut av hver skattekrone.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva slags krisesituasjoner tenker du på, hvor livssynsnøytrale alternativer ikke eksisterer?
Vis hele sitatet...
De eksisterer sikkert, men det er jo veldig ofte kirken og prester som får det ansvaret. Spesielt ved større ulykker som rammer hele lokalsamfunn, men også ved trafikkulykker ol. så er det vel ofte presten som informerer og stiller seg til rådighet for pårørende. Nå med en evt. kommunesammenslåing så vil et livssynsnøytralt støtteapparat antageligvis havne enda lengre unna folk. En prest er det jo stort sett i alle små bygder rundt omkring og kjennskapen til lokalsamfunnet de sitter på trur jeg ikke er så lett å overføre til en sosialarbeider som sitter sentralt i kommunen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg mener å huske at drift av gravlunder allerede er betalt av kommunen utenom tilskuddene, men skal ikke si det helt sikkert. Jeg ser ikke noe problem med at dette går for offentlighetens regning, men da er det også rimelig at nye gravlunder gjøres i utgangspunktet livssynsnøytrale (og eksisterende dras i den retning der det er mulig), med avsatte områder for forskjellige livssyn om nødvendig.
Vis hele sitatet...
Ja, nei, jeg vet ikke sikkert sjøl. Jeg bare tenker høyt og jeg tipper vel folk vil gravlegges i nærheten av familien, der resten av slekta ligger, både pga. tradisjon og slik at det blir lettere for pårørende å stelle og besøke graver.

Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, hvorfor skulle det ikke være det? Det er snakk om religiøse ritualer utført som en tjeneste. Andre tros- og livssynssamfunn tar som regel betalt for utførelse av disse ritualene, og om DNK ønsker å dekke utgifter med dette gjennom medlemskontingenter eller ta ekstra betalt per rituale burde være opp til dem selv. Og man står også i dag helt fritt til å gi barn navn og gifte seg utenom trossamfunnene uten at det koster noe. Det var også et prøveprosjekt i fjor med livssynsnøytrale begravelser, men jeg usikker på fremgangen der.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er bare usikker på hvordan folk hadde reagert på det. Det er igjen mange som ikke er spesielt kristne, men som velger å bruke kirka til slike ting. Igjen så tenker jeg at de antageligvis ikke gidder melde seg ut av den grunn og at de føler de får igjen nok valuta for skattepengene sine så lenge de kan vedlikeholde tradisjonene sine uten å måtte betale for det.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det må være opp til kirken selv, men jeg vet ikke om noen andre trossamfunn som gjør det på denne måten.
Vis hele sitatet...
Joa, men da er vi inne på hvilken rolle kirken i Norge skal ha. Den kan ikke være åpen for alle og samtidig kreve billettpenger og da snakker vi antageligvis ingen folkekirke lenger, men et mye mer lukket kirkesamfunn, som jeg ikke trur noen er tjent med.

Sitat av Provo Vis innlegg
Kirkeasyl har ikke noe reelt juridisk fundament, men lever i dag på Justisdepartementets valg om å la det bestå, selv om de har alt det juridiske på det rene om de skulle brutt det. Det er ingenting i veien for at dagens instruks skulle bestå, og det har lite med finansiering av kirken å gjøre. Men rent prinsipielt sett burde man sikte mot livssynsnøytralitet her også.
Vis hele sitatet...
Jeg trur ikke noe livssynsnøytralt alternativ kommer til å skje, men heller at så fort kirken mister sin plass i samfunnet forsvinner hele ordningen. Kirkeasyl er stort sett bare en pest og plage for styresmaktene.
Sitat av Provo Vis innlegg
De er stort sett det allerede.
Vis hele sitatet...
Ja det kan du jo si, men jeg trur ikke folk helt kjøper den. Det har ikke vært noen massiv utmelding av DNK, selv om det har vært litt fokus på det de siste åra og jeg trur det er fordi folk faktisk er ganske fornøyd med hvordan kirken fungerer i dag.
Sist endret av Mith; 3. oktober 2013 kl. 13:32.
ArbeidsledigProletar
All religion er negativt. Uansett.
Opplysning i religion er derimot viktig for forståelse av andre, men at vi skal favorisere vår "egen" religion (hvis det kan kalles det i vårt sekulære samfunn) er jo helt idiotisk. Hva er vitsen med det? Om noe så vil det gjøre oss mindre forståelsesfulle for andre religioner og være grobunn for mer fremmedfrykt. Skammelig at en nasjon som Norge skal gå baklengs når vi har så mye å bidra med til andre.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Skal jeg være fryktelig ærlig, så er ikke dette noe opprop jeg vil være med på. I mine øyne har ikke religionsfag noe som helst å gjøre i skolen, på lik linje med at jeg ikke synes noen religion, vær det kristendom, islam, pastafarianisme eller whatever, hører til i et moderne samfunn. Et opprop for fjerning av all religionslære i skolen ville jeg støttet.
Vis hele sitatet...
Du må likevel akseptere at religion finnes i samfunnet. Ikke bare finnes det -- det er svært utbredt. Det er viktig at barn lærer hvordan man oppfører seg etisk og toleransemessig overfor forskjellige mennesker med helt fullstendig forskjellig syn på liv, regler og normer. Deriblant hører også opplysning om forskjellige store religioner til.

Derfor er det fremdeles viktig med et religions- og etikkfag i grunnskolen. Når det derimot begynner å rekruttere barn til spesifikke religioner, da synes jeg faget har tatt feil retning.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
All religion er negativt. Uansett.
Vis hele sitatet...
Jøss, det er en rimelig hard påstand. På hvilket grunnlag kan du si dét, - altså et grunnlag det er kollektiv konsensus om?

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Opplysning i religion er derimot viktig for forståelse av andre, men at vi skal favorisere vår "egen" religion (hvis det kan kalles det i vårt sekulære samfunn) er jo helt idiotisk. Hva er vitsen med det? Om noe så vil det gjøre oss mindre forståelsesfulle for andre religioner og være grobunn for mer fremmedfrykt. Skammelig at en nasjon som Norge skal gå baklengs når vi har så mye å bidra med til andre.
Vis hele sitatet...
Kristendommen har dannet grunnlaget for det Norge vi kjenner den dag i dag. Punktum. Det er det ikke et fnugg i nanostørrelse tvil om. Videre, kristendommen har forøvrig vært såpass fundamental i dannelsen den kulturen vi har, at det må sterke påvirkninger fra andre krefter, over lang tid, som gjør at _ALL_ kristen påvirkning går bort.

Kort og godt, norsk kultur hviler tildels på kristen tradisjon. Gjentar, det hviler tildels, og kristendommen som tiden går får mindre og mindre påvirkning men er likefullt en integrert og eldgammel del av 'norsk kultur'.


Ellers er opplysning i religion(er), og om religion(er), en veldig fin ting.


([COLOR="Silver"]til informasjon - er IKKE-religiøs agnostiker-ish[/COLOR]. [COLOR="Silver"]Please, ønsker ikke tilsvar med beskyldninger om kristenkonservatisme el.likn[/COLOR])
Sist endret av aeon_illuminate; 3. oktober 2013 kl. 14:56.
Synes folk burde lese seg litt mer opp på opplysningstida og sekulæritet i stedet for å gi kirken altfor mye credz for dagens moderne samfunn.
Tillegg til dette over; - Hvorvidt man liker eller misliker at kristendommen har mindre og mindre å si er én ting, men et faktum er det. Trass dét faktumet, så har kristendommen som religion og som samfunnssystem (ála islam i Østen) vært tilstedeværende i om lag 1000 år og fått en stor betydning. Hvorvidt det er lurt å forkaste den HELT, vet jeg sannelig ikke...

Men jeg tror nok at sekulariseringsprosessen som har foregått i Norge i mer enn 100 år har gjort mye mer godt for landet enn motsatt. Uten tvil. ALt i alt, jeg mener sekularisering er veien å gå. Ikke å forkaste religion helt, men heller å utvanne gamle dogmer, "uvaner" og bestialiteter ved en religion.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. oktober 2013 kl. 15:04.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Batabusa Vis innlegg
All religion er negativt. Uansett.
.
Vis hele sitatet...
Uenig i det, jeg har intet imot privat praktisering av religion, såfremt praktiseringen ikke bryter med fornuftige lover og holdes utenfor politikken, statlige organer etc.
ArbeidsledigProletar
Alle religioner er maktstrukturer lagd for å styre mennesker. Det er dermed ikke praktiseringen, eller troen i seg selv som er problemet, men religionene som organisasjoner og forkynnere.

Religioner har foreldede verdier som kanskje hjalp sivilisasjonen for tusener av år tilbake, men nå, i det moderne samfunn har vi ikke behov for dette.

Både vesten og østen bruker religioner som unnskyldning for krig. Så da har man ikke bare etnisitet å gå på når man vil snu sitt eget folk mot noen, man kan bruke deres religion.

Og enten folk vil det eller ei, ingen religioner har bevis på at noe som helst av de har rot i virkeligheten. Det er bare fantasier som folk blir lurt til å tro sånn at de slipper å takle virkeligheten og/eller ting de rett og slett ikke kan fatte.
Det blir litt dumt å skulle nøytralisere DNK. Det blir det samme som å ta en moske, gjøre den nøytral slik at man kan utføre religionsnøytrale funksjoner der.

Hvorfor kan man ikke bare likestille DNK og de andre religioner mht. støtte o.l. Hvis man skal nøytralisere DNK så er det det samme som å amputere en religion. Det er ikke likestilling.

Man burde jo ha ulike plasser for de ulike trosretningene. Greit nok at Jerusalem er et godt eksempel på hvordan kristendommen og islam har krasjet. Hvordan muslimene tok over, bygde om / raserte kirker, bygde moskeer o.l. Så kom de kristne tilbake og gjorde det samme.
Ser ikke problemet i det hele tatt. Vesten og VÅR del av verden har gjennom tidene blitt innflyta av kristendom, så for å lettere forstå den europeiske historien syns jeg det bare er rett og rimelig at man må bli undervist av religionen som stod så sterkt og var en stor del av europeisk historie.
Sitat av etse Vis innlegg
Så du mener alle som er kristne, men ikke liker å gå i gudstjenester - da de synes de er kjedelige. Ikke lenger skal regnes som kristne og del av tros-samfunnet? Jeg er ikke helt for det.
Vis hele sitatet...
Man kan vel regnes som kristen selv om man ikke er medlem av trossamfunnet Den Norske Kirke? Jeg bare forstår ikke at de som ikke ønsker å gå i statkirker skal være med å bidra (over statsbudsjettet) til at nettopp gudstjenester holdes.

Blir litt som å si at dersom du liker å trene er du nødt for å være medlem av Norges Idrettsforbund, selv om man ikke ønsker å benytte seg av noen av aktivitetene/tilbudene deres.
Sist endret av aleksstaner; 3. oktober 2013 kl. 17:07. Grunn: Quote feil
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Enig med May her. Vi var på god vei til å tone ned religionen vår her i Norge. Men de siste årene føler jeg dette har gitt større spillerom for muslimene, og deres mobilisering.

Hvis valget står mellom våre religiøse røtter, eller sakte innføre en ny som vi ikke har noe relasjon til, velger jeg heller å styrke KRLE faget
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hva du mener med at det har gitt større spillerom for muslimer?

Sånn jeg ser det, så er fremmedfrykten og "propogandaen" om Islam det eneste som har fått større spillerom.
Jeg er ateist, men samtidig mener jeg Norge bør ta vare på sin kristne kulturarv, og ungene bør lære om kristendommen på skolen, så er litt todelt i dette spørsmålet.

Kanskje man burde fjernet hele KRLE faget, og erstattet det med noe mer matnyttig som f.eks. matte.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kan du utdype hva du mener med at det har gitt større spillerom for muslimer?

Sånn jeg ser det, så er fremmedfrykten og "propogandaen" om Islam det eneste som har fått større spillerom.
Vis hele sitatet...
I dine øyne er det helt ålreit å nesten trakkasere kristendommen, men hvis man sier noe som helst negativt om Islam da slenger dere med "fremmedfrykt" og "propaganda" uten å komme med noe særlig saklig tilbake.

Jeg er ikke noe religiøs av meg men jeg velger å ikke kalle meg ateist av den ene årsak at fleste ateister mangler baller. De griner om kristendommen som religion hele dagen, men når det er temaer om Islam som dukker opp så løper dere/de og gjemmer seg med en gang eller forsvarer religionen. Balleløse...
Det er så flott at du virkelig vet hva jeg tenker og mener! Det virker som om du virkelig kjenner meg!


Skal si deg èn ting, for min del så er alle religioner like, jeg er ikke religiøs, og har ikke tenkt å bli det. Jeg synes like lite om religion, uansett hvilken.

Men seriøst, synes du at en mer balansert lære mellom religionene kontra mer vekt på krsitendommen er en like negativ ting som fremmedfrykten og propogandaen mot Islam? I så fall vil jeg si du ser utrolig svart/hvitt på det.

Og uten å komme med noe saklig tilbake?

Se på VG.no/DB.no sine kommentarfelt, eller snakk med tilfeldige personer på gata, treffer du riktig, så vil du se hvor mye feilinformasjon og mye "hat" mange har mot islam.

Bare fordi noen ønsker at religionslære skal være mer generelt og balansert, så er det fordi man trakkaserer kristendommen og sympatiserer med andre religioner?

Nei.
Sist endret av Bruskork1; 3. oktober 2013 kl. 18:44.
Jeg mener at det er greit at vi endrer til KRLE.
Da Norges befolkning stort sett består av Kristne så mener jeg at det er rett at det blir MER fokus på kristendommen i opplæringen.
Det jeg mener blir feil er å kalle faget for KRLE....
Tror det hadde blitt bedre å kalle det RLE og bare øke prosenten av opplæring innen kristendommen.

Mange mener sikkert at vi ikke burde ha religionslære i skolen. Men som et faktum, så er ikke religion i noe stor nedgang, nei, tvert i mot i oppgang! Det blir større mangfold av religioner og det å få en forståelse for andre sine religioner og kulturer blir viktigere for å unngå konflikt skapning.

Som sagt, dette er bare mine tanker, men jeg tror det er viktig med læring av religion på samme måte som lære om samfunnskunnskap og historie er viktig. Da de inngår i hverandre såpass mye!
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Jeg mener at det er greit at vi endrer til KRLE.
Da Norges befolkning stort sett består av Kristne så mener jeg at det er rett at det blir MER fokus på kristendommen i opplæringen.
Det jeg mener blir feil er å kalle faget for KRLE....
Tror det hadde blitt bedre å kalle det RLE og bare øke prosenten av opplæring innen kristendommen.

Mange mener sikkert at vi ikke burde ha religionslære i skolen. Men som et faktum, så er ikke religion i noe stor nedgang, nei, tvert i mot i oppgang! Det blir større mangfold av religioner og det å få en forståelse for andre sine religioner og kulturer blir viktigere for å unngå konflikt skapning.

Som sagt, dette er bare mine tanker, men jeg tror det er viktig med læring av religion på samme måte som lære om samfunnskunnskap og historie er viktig. Da de inngår i hverandre såpass mye!
Vis hele sitatet...
Religionsfag har ingenting i skolen å gjøre etter min mening.
Gjør heller faget om til Filosofi/etikk og sleng religionsopplæring med i historiefaget eller som et eget valgfag.
La barna/ungdommene velge selv.
Sitat av Sinken Vis innlegg
religionskritikk er en del av pensum.
Vis hele sitatet...
Serr? I min klasse handlet RLE om at alle livssyn var like bra og flott og den shiten der. Ordet logikk eller kritisk tenkning ble ikke brukt 1 gang.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Religionsfag har ingenting i skolen å gjøre etter min mening.
Gjør heller faget om til Filosofi/etikk og sleng religionsopplæring med i historiefaget eller som et eget valgfag.
La barna/ungdommene velge selv.
Vis hele sitatet...
Jeg mener nå at kunnskap om religion er like viktig som kunnskap om vår tidligere historie... viss ikke får man HELT feil inntrykk av hva religion har gjort i historie, men ingenting om hvorfor faktisk folk er religiøse... altså religion burde være likestilt med samfunnskunnskap i norsk skole, og dette faget trengs!
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg tipper det ikke er så enkelt som du vil ha det til, å slå sammen menigheter og kutte ned på antallet kirker. Jeg trur folk fort havner i en situasjon der de vil forsvare det de føler er sitt eget, omtrent som ved en kommunesammenslåing. Kirker betyr jo mye for folk, selv om de ikke nødvendigvis er kristne. Det er der de døpte og konfirmerte unga sine, gifta seg og gravla far sin og det trur jeg i grunn mange tenker at er grunn nok til å ikke melde seg ut.
Vis hele sitatet...
Dersom de ønsker å forbli medlemmer så må de selvsagt få lov til det. Men det du kommenterer her var et svar på hvordan vi skal forholde oss til vedlikehold av kirkebygg dersom økonomien til kirken svekkes, og ikke et argument for hvorfor man bør melde seg ut. Derfor er det nok så enkelt som jeg vil ha det til. Vi snakker ikke om at kirkebyggene skal rives, men at DNK kan slå sammen enkelte menigheter dersom økonomien og menighets- og oppmøtestørrelse i forhold til kirkestørrelse gjør det til en fornuftig prioritering.

Sitat av Mith Vis innlegg
De eksisterer sikkert, men det er jo veldig ofte kirken og prester som får det ansvaret.
Vis hele sitatet...
For lokale hendelser er det det nok ofte slik at de tar ansvaret mer enn får det. Og det er ingen grunn til at de ikke skal kunne gjøre dette på frivillig basis selv om kirken er hovedsakelig selvfinansiert og medlemstallene justert. Så langt meg bekjent er det i stor grad på frivillig basis også i dag, og tar ofte form av minnegudstjenester, oppmøte på sørgestunder og liknende ting som ikke bærer særlig til ekstrakostnader med seg. Jeg kommer selv fra en relativt liten bygd (under 400 innbyggere), og prestens lokalkjennskaper og forhold til befolkningen har nok hele tiden vært begrenset til menigheten. Utenfor den er han mindre betydningsfull enn innehaveren av den lokale kiosken, noe jeg mistenker sterkt er en rimelig vanlig situasjon. Det er heller ikke altfor mye lokalkjennskap og inngående personlige forhold man trenger for å tilby psykologiske støtteapparater til pårørende ved alvorlige ulykker. Situasjonen ville i verste fall bli rimelig lik den i byer.

Og, om jeg får være så frekk: Dersom man sliter med sjokk, sorg og traumer etter alvorlige ulykker, er det generelt sett en psykolog eller psykiater man trenger. Ikke en prest. Dersom du tenker på å samle større grupper for sosial og kollektiv sorgbearbeiding, noe som nok ofte kan være nyttig, så vil det å arrangere dette i regi av presteskapet i kirkebygg og en kristen setting virke ekskluderende for enkelte og føles som en urettmessig påtrengelse av den kristne religion. Å gjøre dette livssynsnøytralt på samfunnshus eller andre egnede lokaler, i regi av kompetent personell, er en uendelig mye bedre løsning.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, nei, jeg vet ikke sikkert sjøl. Jeg bare tenker høyt og jeg tipper vel folk vil gravlegges i nærheten av familien, der resten av slekta ligger, både pga. tradisjon og slik at det blir lettere for pårørende å stelle og besøke graver.
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til at det skal bli en slutt på det. Som sagt synes jeg det er helt rimelig at det offentlige tar kostnaden med vedlikehold og opprettelse av gravlunder. Det jeg mente med nye gravlunder, var at de gangene man er nødt til å bygge nye gravlunder bør de lages livssynsnøytralt.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, jeg er bare usikker på hvordan folk hadde reagert på det. Det er igjen mange som ikke er spesielt kristne, men som velger å bruke kirka til slike ting. Igjen så tenker jeg at de antageligvis ikke gidder melde seg ut av den grunn og at de føler de får igjen nok valuta for skattepengene sine så lenge de kan vedlikeholde tradisjonene sine uten å måtte betale for det.
Vis hele sitatet...
Jeg mente det ikke som en grunn til å melde seg ut, men som en beskrivelse av en mulig og rimelig løsning på spørsmålet om disse tingene skulle betales for. Alle trossamfunn må selv dekke de utgifter de påføres ved utførelse av seremonier i forbindelse med dåp, giftemål og begravelser og tar ofte betalt for utførelsen av dem. Dersom DNK ikke ønsker å kompensere for utgiftene ved å ta ekstra betalt for seremonier, står de fritt til å la være.

Sitat av Mith Vis innlegg
Joa, men da er vi inne på hvilken rolle kirken i Norge skal ha. Den kan ikke være åpen for alle og samtidig kreve billettpenger og da snakker vi antageligvis ingen folkekirke lenger, men et mye mer lukket kirkesamfunn, som jeg ikke trur noen er tjent med.
Vis hele sitatet...
Jeg tror aldri i verden kirken ville krevd billettpenger for slike seremonier og tror de ville ansett det som brudd på sine egne sentrale prinsipper, men jeg mener det må være opp til dem dersom de i hovedsak er selvfinansierte. De kunne heller ansett det som en rekrutteringsmulighet for å skaffe flere medlemmer. Poenget er som sagt først og fremst at de bør behandles slik som alle andre trossamfunn, og at de i mye større grad bør bli selvfinansiert.

Og hvis det å ikke særbehandle DNK med milliarder av kroner ekstra i året, kunstig oppblåste medlemstall og helt andre regelverk fører til et mer lukket kirkesamfunn, så får det bare være. Jeg har også problemer med å se hvordan dette argumentet går sammen med dine andre argumenter om at medlemstallet uansett vil forbli svært høyt. Er det sannsynlig at 50% av befolkningen plutselig blir et lukket kirkesamfunn?

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg trur ikke noe livssynsnøytralt alternativ kommer til å skje, men heller at så fort kirken mister sin plass i samfunnet forsvinner hele ordningen. Kirkeasyl er stort sett bare en pest og plage for styresmaktene.
Vis hele sitatet...
Det er helt frivillig også i dag for styresmaktene å opprettholde kirkeasylløsningen, og det er liten grunn til å tro at reaksjonene blant befolkningen dersom den skulle oppheves blir fundamentalt annerledes bare fordi DNK får et ærlig medlemstall og i større grad må finansiere seg selv gjennom medlemskontingenter, grasrotandeler og liknende ting. At kirken mister sin nåværende plass i samfunnet virker uunngåelig på sikt, så denne problemstillingen vil vi i så fall møte uansett.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja det kan du jo si, men jeg trur ikke folk helt kjøper den. Det har ikke vært noen massiv utmelding av DNK, selv om det har vært litt fokus på det de siste åra og jeg trur det er fordi folk faktisk er ganske fornøyd med hvordan kirken fungerer i dag.
Vis hele sitatet...
Den massive utmeldingen har uteblitt, ja. Men kirken taper medlemsandeler hvert eneste år, og har tapt 10% siden 2005. Jeg holder en knapp på apati og likegyldighet overfor religion og kirke som en større årsak til at det ikke skjer raskere.

(Det du siterte var forresten ment som en kommentar til at du ønsker at funksjonene skal eksistere og dekkes av det offentlige, bare helst i livssynsnøytralt format. Poenget var altså at disse funksjonene i veldig stor grad allerede finnes i livssynsnøytralt format. Bare i tilfelle det var noen misforståelser.)

Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Da Norges befolkning stort sett består av Kristne .... Men som et faktum, så er ikke religion i noe stor nedgang, nei, tvert i mot i oppgang!
Vis hele sitatet...
Begge deler er feil. Jeg har tidligere i tråden vist at kun ca 19% av befolkningen er kristne. Og antall religiøse synker både i Norge og globalt.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg er ikke noe religiøs av meg men jeg velger å ikke kalle meg ateist av den ene årsak at fleste ateister mangler baller. De griner om kristendommen som religion hele dagen, men når det er temaer om Islam som dukker opp så løper dere/de og gjemmer seg med en gang eller forsvarer religionen. Balleløse...
Vis hele sitatet...
Hva du måtte mene om saken er fullstendig irrelevant, for du enten er du en ateist, eller så er du det ikke. Hva du ønsker å bli kalt eller ikke spiller ingen rolle. Det er veldig lett å sjekke, du trenger bare å stille deg selv følgende spørsmål:
"Tror jeg aktivt at det finnes noen gud eller guder?"
Hvis svaret er nei, så er du pr. definisjon en ateist.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva du måtte mene om saken er fullstendig irrelevant, for du enten er du en ateist, eller så er du det ikke. Hva du ønsker å bli kalt eller ikke spiller ingen rolle. Det er veldig lett å sjekke, du trenger bare å stille deg selv følgende spørsmål:
"Tror jeg aktivt at det finnes noen gud eller guder?"
Hvis svaret er nei, så er du pr. definisjon en ateist.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vel heller egentlig ikke så veldig mye på at det finnes Guder. Jeg vil forsatt se på meg som en religiøs person, uten at jeg praktiserer noen som helst form. Aldri lest hele bibelen, går forsatt med kors. Sjeldent i kirken men religiøse bilder på veggen.

Jeg er av den oppfatningen at det er hva du selv gjør det til. I USA for eksempel er det helt ekstremt hvordan folk forholder seg til religion.
http://www.youtube.com/watch?v=tlWvx0wdySk (Lecrae)

Liker denne karen som rapper. Han er helt ærlig og snakker om ting som er viktige for alle de har et snev av tro.

Når det gjelder påstanden du spikrer fast at spørsmålet bare handler om "tror du at det finnes Gud eller Guder?" Jeg er usikker, men jeg tror forsatt at det finnes høyere makter, trenger overhodet ikke være Guder. Det gjør meg aldeles ikke til en ateist.

heartslava.
Sitat av Provo Vis innlegg
Begge deler er feil. Jeg har tidligere i tråden vist at kun ca 19% av befolkningen er kristne. Og antall religiøse synker både i Norge og globalt.
Vis hele sitatet...
Men alikavell er opp imot 88% fremdeles meldt inn i statskirken.... Så lenge man er meldt inn i statskirken føler jeg at det bør være et behov for å lære om kristendommen på likt nivå som om du var kristen. Det handler om å informere om hva man faktisk deltar i.
Når det kommer til det med global kjennskap til en religion så er disse målingene ytterst feil... Afrika og Asia har en større prosent religiøse en det testene avslører. Hvordan kan vi vite dette? jo fordi flere plasser er det ulovlig å vise sin religion, altså de er tvunget til å svare en annen religion eller å si nei. Eller så er alle stemplet som en religion. Altså i denne prosessen mister man utrolig mange korrekte nummer.
Så vil jeg ikke la vær og nevne tallene på disse testene er ført frem i vestlige land, hvor religion er i tilbakegang, men i u-land, hvor befolkningen er skyhøy, er religion i framgang.
Om du teller hvert hode, hver for seg, og om de tilhører en religion, DA får du resultater som virkelig stemmer.
Sitat av Provo Vis innlegg
Begge deler er feil. Jeg har tidligere i tråden vist at kun ca 19% av befolkningen er kristne. Og antall religiøse synker både i Norge og globalt.
Vis hele sitatet...
Som vanlig er virkeligheten mer komplisert enn du fremstiller den som.

Først, i eurobarometer-pollen du henviser til er det også kun 29% ateister som avviser tanken på at det finnes en gud. Største kategorien på 44% er 'I believe in some sort of spirit or life force'. Dette betyr at selv om norge i stor grad har snudd ryggen til organisert religion, er vi definitivt fortsatt overtroiske. Vi ateister er fortsatt en minoritet.

Videre er tross alt 79,2% (2010) av befolkningen fortsatt medlemmer av Den norske kirke, og selv om dette er et sterkt misvisende i forhold til religiøsitet, så er det indikativt på at folk flest ikke har noe imot folkekirken. Er selv usikker på om jeg er medlem eller ikke faktisk, og bryr meg ikke.

Uansett, hva vet vi om disse 44% som er overtroiske, men ikke religiøse av seg?

Andelen som velger kristent ekteskap, som er et bevisst valg man tar, er nede i 44,2% (2006, samme wikipedia-lenke), godt over dobbelte av forventet i forhold til religiøsitet. Kirkelige begravelser står derimot veldig sterkt, hvor hele 91,9% (2006) velger dem fortsatt; som betyr at også god en andel av ateistene velger kirkelige begravelser (dog ikke like høy som man skulle forvente direkte av tallene, fordi eldre dør både oftere og er oftere religiøse enn unge)). Uansett betyr dette at kirken fortsatt har en sterk forankring utover i det vide og brede samfunnet også, på tross av at sterkt troende nå er en minoritet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dersom de ønsker å forbli medlemmer så må de selvsagt få lov til det. Men det du kommenterer her var et svar på hvordan vi skal forholde oss til vedlikehold av kirkebygg dersom økonomien til kirken svekkes, og ikke et argument for hvorfor man bør melde seg ut. Derfor er det nok så enkelt som jeg vil ha det til. Vi snakker ikke om at kirkebyggene skal rives, men at DNK kan slå sammen enkelte menigheter dersom økonomien og menighets- og oppmøtestørrelse i forhold til kirkestørrelse gjør det til en fornuftig prioritering.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tenker som sagt bare høyt så beklager litt usammenhengende poster. Tanken min var at når vi kommer til det veiskillet der medlemstallet er så lavt og kirken får så lite penger av staten at de ser seg nødt til å slå sammen og "legge ned" kirker i stor skala så vil jeg tro folk reagerer på det. Da vil det kanskje bli en diskusjon om en modell for finansiering som sørger for at kirker blir stående og ikke forfaller, selv om menigheten som "eier" den kanskje ikke har råd til å ha prester der mer enn i jul og påske. Jeg kan godt gå i kirka, så lenge jeg slipper å høre på en prest er det noe som heter på Hedmarken.

Sitat av Provo Vis innlegg
For lokale hendelser er det det nok ofte slik at de tar ansvaret mer enn får det. Og det er ingen grunn til at de ikke skal kunne gjøre dette på frivillig basis selv om kirken er hovedsakelig selvfinansiert og medlemstallene justert. Så langt meg bekjent er det i stor grad på frivillig basis også i dag, og tar ofte form av minnegudstjenester, oppmøte på sørgestunder og liknende ting som ikke bærer særlig til ekstrakostnader med seg. Jeg kommer selv fra en relativt liten bygd (under 400 innbyggere), og prestens lokalkjennskaper og forhold til befolkningen har nok hele tiden vært begrenset til menigheten. Utenfor den er han mindre betydningsfull enn innehaveren av den lokale kiosken, noe jeg mistenker sterkt er en rimelig vanlig situasjon. Det er heller ikke altfor mye lokalkjennskap og inngående personlige forhold man trenger for å tilby psykologiske støtteapparater til pårørende ved alvorlige ulykker. Situasjonen ville i verste fall bli rimelig lik den i byer.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skrev faktisk får/tar det ansvaret i posten du siterte, men valgte å fjerne det. Nå har ikke jeg opplevd noen krise mens jeg bodde "hjemme", men jeg trur kanskje du undervurderer presten og lokalsamfunnet litt, men det blir jo uansett veldig forskjellig fra både bygd til bygd.
Sitat av Provo Vis innlegg
Og, om jeg får være så frekk: Dersom man sliter med sjokk, sorg og traumer etter alvorlige ulykker, er det generelt sett en psykolog eller psykiater man trenger. Ikke en prest. Dersom du tenker på å samle større grupper for sosial og kollektiv sorgbearbeiding, noe som nok ofte kan være nyttig, så vil det å arrangere dette i regi av presteskapet i kirkebygg og en kristen setting virke ekskluderende for enkelte og føles som en urettmessig påtrengelse av den kristne religion. Å gjøre dette livssynsnøytralt på samfunnshus eller andre egnede lokaler, i regi av kompetent personell, er en uendelig mye bedre løsning.
Vis hele sitatet...
Ja, nå vet ikke jeg hvordan det her gjøres andre plasser enn der jeg er fra, men der samla vi oss på samfunnshuset med både prest og kommunearbeidere. Ikke en bønn ble bedt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ingen grunn til at det skal bli en slutt på det. Som sagt synes jeg det er helt rimelig at det offentlige tar kostnaden med vedlikehold og opprettelse av gravlunder. Det jeg mente med nye gravlunder, var at de gangene man er nødt til å bygge nye gravlunder bør de lages livssynsnøytralt.
Vis hele sitatet...
Ja, enig.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg mente det ikke som en grunn til å melde seg ut, men som en beskrivelse av en mulig og rimelig løsning på spørsmålet om disse tingene skulle betales for. Alle trossamfunn må selv dekke de utgifter de påføres ved utførelse av seremonier i forbindelse med dåp, giftemål og begravelser og tar ofte betalt for utførelsen av dem. Dersom DNK ikke ønsker å kompensere for utgiftene ved å ta ekstra betalt for seremonier, står de fritt til å la være.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke urimelig. Jeg prøver egentlig å tenke litt rundt hva som gjør at folk ikke melder seg ut og hva som kommer til å skje om vi over natta bare har 20% av befolkningen som medlemmer i DNK. Hvilke tilbud mister den vanlige mann i gata om det skulle skje var i grunn utgangspunktet mitt i tråden og det jeg antar er at folk tenker mindre økonomisk og rasjonelt enn de "føler noe er riktig" når det kommer til kirka.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror aldri i verden kirken ville krevd billettpenger for slike seremonier og tror de ville ansett det som brudd på sine egne sentrale prinsipper, men jeg mener det må være opp til dem dersom de i hovedsak er selvfinansierte.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det jeg mener også, men hvis ikke staten betaler og menighetene selv må dekke tapet så trur jeg det kommer til å ramme veldig mange som ikke er kristne nok til å være i noen menighet, men fortsatt vil benytte seg av tradisjoner og seremonier en gang i skuddåret (eller hver jul)
Tenker folk på det når de fortsatt står som medlemmer i DNK eller er det bare latskap å ikke melde seg ut?

Sitat av Provo Vis innlegg
Og hvis det å ikke særbehandle DNK med milliarder av kroner ekstra i året, kunstig oppblåste medlemstall og helt andre regelverk fører til et mer lukket kirkesamfunn, så får det bare være. Jeg har også problemer med å se hvordan dette argumentet går sammen med dine andre argumenter om at medlemstallet uansett vil forbli svært høyt. Er det sannsynlig at 50% av befolkningen plutselig blir et lukket kirkesamfunn?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte igjen på hva som kommer til å skje hvis vi får en kirke som bare har 20% av befolkningen som medlemmer. Da ser jeg for meg en slags privatisering av kirken der folkekirken legges ned, med unntak av de største og mest besøkte og at vi får en jungel av små ulike kirkesamfunn der det er grunnlag for det.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er helt frivillig også i dag for styresmaktene å opprettholde kirkeasylløsningen, og det er liten grunn til å tro at reaksjonene blant befolkningen dersom den skulle oppheves blir fundamentalt annerledes bare fordi DNK får et ærlig medlemstall og i større grad må finansiere seg selv gjennom medlemskontingenter, grasrotandeler og liknende ting. At kirken mister sin nåværende plass i samfunnet virker uunngåelig på sikt, så denne problemstillingen vil vi i så fall møte uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at det er vanskelig for myndighetene å angripe kirkeasyl så lenge det eksisterer en folkekirke som har råd til å drive med det. Jeg tror ordningen lever fortsatt pga. symbolikk om en kirke som er åpen for alle, tar seg av de svake og er en siste desperate sjanse for å verne noen mot styresmaktene. Romantiseringen rundt dette og forestillingen om at noe faktisk er større enn regjeringa tror jeg er viktig og av den grunn ser jeg ikke for meg at en nøytral løsning blir aktuelt. At kirken svekkes over tid er jeg selvfølgelig enig i.

Sitat av Provo Vis innlegg
Den massive utmeldingen har uteblitt, ja. Men kirken taper medlemsandeler hvert eneste år, og har tapt 10% siden 2005. Jeg holder en knapp på apati og likegyldighet overfor religion og kirke som en større årsak til at det ikke skjer raskere.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo i grunn det jeg lurer litt på da, om grunnen er at folk er late eller om de har tenkt gjennom hvilke konsekvenser det har å (ikke) være medlem.
Sitat av Provo Vis innlegg
(Det du siterte var forresten ment som en kommentar til at du ønsker at funksjonene skal eksistere og dekkes av det offentlige, bare helst i livssynsnøytralt format. Poenget var altså at disse funksjonene i veldig stor grad allerede finnes i livssynsnøytralt format. Bare i tilfelle det var noen misforståelser.)
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg burde vel kanskje skrevet noe slik som "Hvis vi i morgen våkner med 20% medlemskap i DNK, hvilke funksjoner vil den vanlige mann i gata savne og spiller det svaret inn på avgjørelsen om å stå som medlem eller ikke?" Det jeg tror er jo da det du har sitert helt i starten, nemlig at vi får en annen ordning som sørger for at kirker og gravplasser eksisterer som før, staten tar regninga så kirkene ikke forfaller og kirken selv må sørge for prester og tilbud utover det. Så var det noen som dro inn skattepenger som grunn til å melde seg ut og det kjøper jeg ikke umiddelbart, utifra hvordan jeg tror det kommer til å bli. Satser på at det ble litt klarere nå, men jeg ser jo selv at dette er ganske rotete og egentlig mer spørsmål og synsing enn noen diskusjon
Jeg er jo selvfølgelig for ærlige medlemstall og orden i sysakene.
Sist endret av Mith; 4. oktober 2013 kl. 12:41.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Som vanlig er virkeligheten mer komplisert enn du fremstiller den som.

Først, i eurobarometer-pollen du henviser til er det også kun 29% ateister som avviser tanken på at det finnes en gud. Største kategorien på 44% er 'I believe in some sort of spirit or life force'. Dette betyr at selv om norge i stor grad har snudd ryggen til organisert religion, er vi definitivt fortsatt overtroiske. Vi ateister er fortsatt en minoritet.

Videre er tross alt 79,2% (2010) av befolkningen fortsatt medlemmer av Den norske kirke, og selv om dette er et sterkt misvisende i forhold til religiøsitet, så er det indikativt på at folk flest ikke har noe imot folkekirken. Er selv usikker på om jeg er medlem eller ikke faktisk, og bryr meg ikke.

Uansett, hva vet vi om disse 44% som er overtroiske, men ikke religiøse av seg?

Andelen som velger kristent ekteskap, som er et bevisst valg man tar, er nede i 44,2% (2006, samme wikipedia-lenke), godt over dobbelte av forventet i forhold til religiøsitet. Kirkelige begravelser står derimot veldig sterkt, hvor hele 91,9% (2006) velger dem fortsatt; som betyr at også god en andel av ateistene velger kirkelige begravelser (dog ikke like høy som man skulle forvente direkte av tallene, fordi eldre dør både oftere og er oftere religiøse enn unge)). Uansett betyr dette at kirken fortsatt har en sterk forankring utover i det vide og brede samfunnet også, på tross av at sterkt troende nå er en minoritet.
Vis hele sitatet...
Kjenner mange ateister som gifter seg i kirke fordi (normalt hun) har en romatisk idé om at bryllup = hvit kjole og prest. Helsike heller, kona mi var jo også lenge av den oppfatningen, men hun endret standpunkt over tid og vi ble gift på tinghuset. Likevel, hvis hun hadde insistert på kjerka så hadde det jo blitt kirkebryllup; såpass pragmatisk er jeg jo.

Hva kristen begravelse angår, så er det dessverre slik at du mer eller mindre du bor innenfor Ring3 så er valget normalt å ha kristen begravelse eller en avspist og uverdig seremoni. Eksempel.

Kriken har rett og slett for mye makt i kraft av disse tradisjonene og da blir det helt feil å bruke det som argument for å videreføre det.

Egentlig vil jeg si at du starter i feil ende: hvis folk ikke bryr seg om kirka, så bryr de seg vel heller ikke om den blir borte? La oss heller drodle med tanken om å fjerne hele skiten og se hva som skjer. Dersom folk vil tro, så gjør de det. Frankrike er mye mer sekulært enn Norge, men de som vil gå i kirken gjør det. Det mangler ikke på kirkebygg der nede, og de står stort sett ikke og forfaller heller.

Det er mange svadaargumenter for hvorfor vi bør videreføre kristne tradisjoner og slikt, akkurat som det finnes mange svadargumenter for hvorfor man bør tro på Jesus. Men akkurat som jeg er ateist fordi jeg ennå ikke har møtt tilfredsstillende begrunnelser på hvorfor en eller annen religion må være veien og lyset, så hjar jeg heller ikke sett noen gode argumenter for hvorfor vi skal ha noen statskirke.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva kristen begravelse angår, så er det dessverre slik at du mer eller mindre du bor innenfor Ring3 så er valget normalt å ha kristen begravelse eller en avspist og uverdig seremoni. Eksempel.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært i flere ikke-kristne begravelser utenfor ring 3 iallefall, og ingen av dem var verken avspiste eller uverdige takk. De aller fleste steder har samfunnshus og andre sted for å holde seremonier, selv om det åpenbart er lettere å gjøre det kirkelig.

Min erfaring er at det uansett er viktig for mange at det gjøres i kirken, på tross av de ikke er religøse selv.. fordi det er sånn man har gjort det i familien i lang tid. Det er som sagt kun 29% av Norges befolkning som er ateister og aktivt avviser tanken på noe overnaturlig.
Kriken har rett og slett for mye makt i kraft av disse tradisjonene og da blir det helt feil å bruke det som argument for å videreføre det.
Vis hele sitatet...
Tja, all den tid den langsiktige utvikling går imot mindre religion og svakere tilknytning til kirken så synes jeg det er vanskelig å være for tiltak som mange vil reagere sterkt på. Man trenger ikke alltid forsøke å ligge i forkant av utviklingen, særlig når det gjelder å tøyse med tradisjoner. Vi har mer enn nok tid på oss.
Egentlig vil jeg si at du starter i feil ende: hvis folk ikke bryr seg om kirka, så bryr de seg vel heller ikke om den blir borte? La oss heller drodle med tanken om å fjerne hele skiten og se hva som skjer. Dersom folk vil tro, så gjør de det. Frankrike er mye mer sekulært enn Norge, men de som vil gå i kirken gjør det. Det mangler ikke på kirkebygg der nede, og de står stort sett ikke og forfaller heller.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at vi ikke skal rive det bestående er enkel: Majoriteten i Norge er enten religiøse eller har ett ambivalent forhold til religion; og det overveldende flertallet av dette er kristne eller kristen-inspirert.

Det er derimot også helt tydelig av samfunnet endrer seg, og vi ateister er nå en sterk minoritet, så vi bør uansett definitivt bevege oss i retning av å fortsette å styrke mulighetene for gode, ikke-religiøse seremonier.. men tallene viser også at folkekirken fortsatt har mye bredere støtte enn kristendommen selv har.
Sist endret av DumDiDum; 4. oktober 2013 kl. 14:03.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har vært i flere ikke-kristne begravelser utenfor ring 3 iallefall, og ingen av dem var verken avspiste eller uverdige takk. De aller fleste steder har samfunnshus og andre sted for å holde seremonier, selv om det åpenbart er lettere å gjøre det kirkelig.
Vis hele sitatet...
Fair 'nuff, men det er altså andre som er av en annen oppfatning. Det mener jeg er en god grunn til å gjøre det lettere å ha ikke-religiøse (dvs. nøytrale) seremonier generelt, om enn på bekostning av statsstøttet religiøse løsninger. Folk bryr seg om en verdig seremoni, og velger det enkleste og mest tilgjengelige. Jeg tror ikke nødvendigvis det er slik at folk tviholder på gamle løsninger fordi de er konservative; jeg tror det også har en del med tilgjengelighet å gjøre. Ville folk virkelig klikka om siste rest av statsskirken ble fjerna? Tviler. De bryr seg ikke med å melde seg ut, men tror nok heller ikke de hadde stått på barrikadene for å forsvare sitt medlemsskap heller. De som bryr seg er i stand til å drifte sitt eget trossamfunn slik de virkelig troende har gjort til alle tider.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Min erfaring er at det uansett er viktig for mange at det gjøres i kirken, på tross av de ikke er religøse selv.. fordi det er sånn man har gjort det i familien i lang tid. Det er som sagt kun 29% av Norges befolkning som er ateister og aktivt avviser tanken på noe overnaturlig.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvordan du definerer ateisme. De troende har latt det gå sport i å velge alternative definisjoner alt ettersom hva som passer dem, men la oss nå være ærlige her: det er kun en minoritet av ateistene som "aktivt avviser tanken på noe overnaturlig". De fleste ateister er ikke aktivt avvisnede til guddommelig eksistens, de bare unnlater å tro på den i mangel av bevis. Det er også en forskjell mellom å ikke tro på en gud og ikke være overtroisk overhode. Din definisjon impliserer ikke bare sterk ateisme, den er impliserer også sterk ikke-tro. Dersom det ble lagt til grunn for undersøkelsen, så er det ikke så rart at 'ateister' er en minoritet. Jeg vil imidlertid si at ateisme også omhandler folk som ikke tror fordi de ikke har tenkt på konseptet (f.eks små barn) og folk som ikke tror fordi de ikke er aktivt overbevist.
Det er notorisk komplisert å forsøke å telle slike negativer, derfor er det ett, og bare ett tall, som i denne sammenhengen er relevant: antallet mennesker som aktivt og bevisst trekker mot den evangelisk-lutherske kirke. De er en minoritet.


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Grunnen til at vi ikke skal rive det bestående er enkel: Majoriteten i Norge er enten religiøse eller har ett ambivalent forhold til religion; og det overveldende flertallet av dette er kristne eller kristen-inspirert.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvordan du teller og hva du legger i 'ambivalent'. Hvis du mener 'bryr seg ikke' så er det utvilsomt mange, men det er ikke et argument for å bruke penger på festen.
Det er jo ikke engang klart definert hva some egentlig utgjør en kristen person - de ulike gruppene elsker i alle fall å avskrive andre kristne som falske kristne - men en ganske grei test er å spørre dem om de aktivt tror på Jesus og om denne troen avgjør hvorvidt de skal leve evig i paradis eller ei. Rent teologisk er dette kjernen av kristendommen, og jeg har aldri møtt noen som kaller seg kristne som ikke tror på dette. Disse folkene er en minoritet her på berget. For alle som ikke faller i denne gruppa, så er nøytrale seremonier eller seremonier tilknyttet andre trossamfunn løsningen.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Men alikavell er opp imot 88% fremdeles meldt inn i statskirken.... Så lenge man er meldt inn i statskirken føler jeg at det bør være et behov for å lære om kristendommen på likt nivå som om du var kristen. Det handler om å informere om hva man faktisk deltar i.
Vis hele sitatet...
Det er nok et svært lite mindretall som mener at man ikke skal lære om kristendommen på skolen. Det som diskuteres er mengden og hvorvidt opplæringen kan forstås som forkynning.

Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Når det kommer til det med global kjennskap til en religion så er disse målingene ytterst feil...
Vis hele sitatet...
Inntil du har noen virkelig solide kilder, så er påstandene dine ganske uinteressante. At det finnes land hvor religiøsitet er i vekst er helt irrelevant for alle poeng som har blitt reist. Dessuten begår du en elementær tankefeil når du forsøker å bortforklare religionens globale nedgang med at mange personer mange steder ikke kan fortelle om sin religiøsitet – med mindre du kan dokumentere at andelen som må lyve og si de ikke har noen religion har økt i svært betydelig grad.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Først, i eurobarometer-pollen du henviser til er det også kun 29% ateister som avviser tanken på at det finnes en gud. Største kategorien på 44% er 'I believe in some sort of spirit or life force'. Dette betyr at selv om norge i stor grad har snudd ryggen til organisert religion, er vi definitivt fortsatt overtroiske. Vi ateister er fortsatt en minoritet.
Vis hele sitatet...
Ateisme er en manglende tro på guder. Man kan fint være overtroisk ateist, og tro på alt fra chakraer til bigfoot til et liv etter døden. Men poenget er at man må nødvendigvis tro på Gud for å være kristen, og de som svarer nei på spørsmålet om de tror det finnes en gud er heller ikke kristne i noen normal betydning. Derfor er 22% utgangspunktet for beregningen av antall kristne.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Videre er tross alt 79,2% (2010) av befolkningen fortsatt medlemmer av Den norske kirke, og selv om dette er et sterkt misvisende i forhold til religiøsitet, så er det indikativt på at folk flest ikke har noe imot folkekirken. Er selv usikker på om jeg er medlem eller ikke faktisk, og bryr meg ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv påpekt DNK sine medlemstall og sammenliknet de med et mer reelt anslag over antall kristne i befolkningen. Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette. Hverken dette eller det etterfølgende i innlegget ditt er i nærheten av å være relevant for det du siterer, og jeg kan heller ikke se at det er noe argument mot noe av det jeg har skrevet ellers i tråden.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, jeg tenker som sagt bare høyt så beklager litt usammenhengende poster. Tanken min var at når vi kommer til det veiskillet der medlemstallet er så lavt og kirken får så lite penger av staten at de ser seg nødt til å slå sammen og "legge ned" kirker i stor skala så vil jeg tro folk reagerer på det. Da vil det kanskje bli en diskusjon om en modell for finansiering som sørger for at kirker blir stående og ikke forfaller, selv om menigheten som "eier" den kanskje ikke har råd til å ha prester der mer enn i jul og påske. Jeg kan godt gå i kirka, så lenge jeg slipper å høre på en prest er det noe som heter på Hedmarken.
Vis hele sitatet...
Innlegget mitt ble såpass langt fra før at jeg utelot det, men en mulig løsning er at dersom DNK må slå sammen to menigheter og avslutte driften av en kirke, vil det – litt avhengig av omstendighetene – kunne være rimelig at kommunen/riksantikvaren står for det nødvendige av vedlikehold slik at bygget ikke forfaller fullstendig, spesielt dersom en kirkegård eller gravlund er tilknyttet det. Alternativt er avvigsling og salg en mulighet som har blitt benyttet flere ganger før.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, nå vet ikke jeg hvordan det her gjøres andre plasser enn der jeg er fra, men der samla vi oss på samfunnshuset med både prest og kommunearbeidere. Ikke en bønn ble bedt.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg vel driste meg til å påstå at presten i sin rolle som prest heller ikke hadde noen trykkende nødvendig tilstedeværelse. Om presten vil møte opp på personlig initiativ, eller om innbyggerne gir et signal om at de ønsker en prest tilstede, så er det måter å få til det på med en i større grad selvfinansiert kirke.

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvilke tilbud mister den vanlige mann i gata om det skulle skje var i grunn utgangspunktet mitt i tråden og det jeg antar er at folk tenker mindre økonomisk og rasjonelt enn de "føler noe er riktig" når det kommer til kirka.
Vis hele sitatet...
Tilbudene vil nok ikke mistes. Man vil fortsatt kunne døpe sine barn, gifte seg, konfirmeres og begraves i kirkelig regi og omgivelser om man ønsker det, men det er ikke usannsynlig at man kan bli nødt til å betale for seremonien, slik tilfellet er for eksempel for HEF.

Jeg tror også enkelte tenker slik du beskriver, men jeg er også overbevist om at dersom man gjenoppbygde medlemsregisteret med en opt-in-løsning, hvor kun de som aktivt meldte fra ved å fylle ut innmeldingsskjemaet og sende det inn ble medlemmer, så ville medlemstallet falt drastisk. Og det er dette medlemstallet som ville vært det rettferdige og riktige.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg tenkte igjen på hva som kommer til å skje hvis vi får en kirke som bare har 20% av befolkningen som medlemmer. Da ser jeg for meg en slags privatisering av kirken der folkekirken legges ned, med unntak av de største og mest besøkte og at vi får en jungel av små ulike kirkesamfunn der det er grunnlag for det.
Vis hele sitatet...
Menighetene vil fortsatt være drevet av de samme prestene med samme teologiske utdanning og fundament, de samme religiøse idealene og sentralstyrt av DNK. Og en relativt stor andel av befolkningen som medlemmer. At lukkede sekter plutselig skal begynne å blomstre opp fordi medlemmene selv må være med å betale for moroa ser jeg på som veldig usannsynlig. Om noe vil jo menighetene bli større og mer sentralisert i den religiøse praktiseringen, ikke mer isolerte og avskårne.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg tenker at det er vanskelig for myndighetene å angripe kirkeasyl så lenge det eksisterer en folkekirke som har råd til å drive med det. Jeg tror ordningen lever fortsatt pga. symbolikk om en kirke som er åpen for alle, tar seg av de svake og er en siste desperate sjanse for å verne noen mot styresmaktene. Romantiseringen rundt dette og forestillingen om at noe faktisk er større enn regjeringa tror jeg er viktig og av den grunn ser jeg ikke for meg at en nøytral løsning blir aktuelt. At kirken svekkes over tid er jeg selvfølgelig enig i.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor symbolikken og romantiseringen av dette blant folk skal avta bare fordi kirken i større grad må finansiere seg selv. Vil du si at din egen forestilling om kirkeasyl som noe positivt avhenger av kirkens finansieringsmodell?

Sitat av Mith Vis innlegg
Så var det noen som dro inn skattepenger som grunn til å melde seg ut og det kjøper jeg ikke umiddelbart, utifra hvordan jeg tror det kommer til å bli.
Vis hele sitatet...
Det kan ha vært meg. Grunnen til at skattepenger er relevant, er at vi bruker hele 4 milliarder kroner i året kun på Den Norske Kirke. Begynner man å sammenlikne dette med andre offentlige investeringer, samtidig som vi vet at denne finansieringen avhenger av vanvittig oppblåste medlemstall og at bare rundt 20% tror på gud(er), så bør den gås nærmere i sømmene.

Ser vi til de andre nordiske land (pkt 6.4 her), så ser man at vi er alene om å helfinansiere kirken med offentlige midler. I Danmark og Finland står medlemmene selv for 80% av finansieringen, mens de står for 77% i Sverige og 50% i Island. I Finland og Sverige er det ingen statlige eller kommunale tilskudd, mens kirken i Island og Danmark får henholdsvis 11% og 50% fra staten. Hadde vi adoptert løsningen til Finland eller Sverige hadde offentligheten hatt 4 milliarder kroner mer å bruke på andre ting. Med Danmarks løsning ville vi spart 3,6 milliarder, og med Islands løsning ville vi spart 2 milliarder. Dette er betydelige summer.
Sitat av Provo Vis innlegg
Innlegget mitt ble såpass langt fra før at jeg utelot det, men en mulig løsning er at dersom DNK må slå sammen to menigheter og avslutte driften av en kirke, vil det – litt avhengig av omstendighetene – kunne være rimelig at kommunen/riksantikvaren står for det nødvendige av vedlikehold slik at bygget ikke forfaller fullstendig, spesielt dersom en kirkegård eller gravlund er tilknyttet det. Alternativt er avvigsling og salg en mulighet som har blitt benyttet flere ganger før.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er en mulighet at staten tar over vernet og salg er også uproblematisk så lenge det er enighet lokalt. Det er bare et av punktene hvor jeg mener staten bør ta ansvar og da blir økonomiargumentet for å melde seg ut litt svakere.

Sitat av Provo Vis innlegg
Da vil jeg vel driste meg til å påstå at presten i sin rolle som prest heller ikke hadde noen trykkende nødvendig tilstedeværelse. Om presten vil møte opp på personlig initiativ, eller om innbyggerne gir et signal om at de ønsker en prest tilstede, så er det måter å få til det på med en i større grad selvfinansiert kirke.
Vis hele sitatet...
Ja, det er mulig du har rett, jeg vet ikke.

Sitat av Provo Vis innlegg
Tilbudene vil nok ikke mistes. Man vil fortsatt kunne døpe sine barn, gifte seg, konfirmeres og begraves i kirkelig regi og omgivelser om man ønsker det, men det er ikke usannsynlig at man kan bli nødt til å betale for seremonien, slik tilfellet er for eksempel for HEF.
Vis hele sitatet...
Nei, riktig.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror også enkelte tenker slik du beskriver, men jeg er også overbevist om at dersom man gjenoppbygde medlemsregisteret med en opt-in-løsning, hvor kun de som aktivt meldte fra ved å fylle ut innmeldingsskjemaet og sende det inn ble medlemmer, så ville medlemstallet falt drastisk. Og det er dette medlemstallet som ville vært det rettferdige og riktige.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jeg være enig i, men hva blir svaret om spørsmålet ikke er om medlemskap, men om ren økonomi?
Sitat av Provo Vis innlegg
Menighetene vil fortsatt være drevet av de samme prestene med samme teologiske utdanning og fundament, de samme religiøse idealene og sentralstyrt av DNK. Og en relativt stor andel av befolkningen som medlemmer. At lukkede sekter plutselig skal begynne å blomstre opp fordi medlemmene selv må være med å betale for moroa ser jeg på som veldig usannsynlig. Om noe vil jo menighetene bli større og mer sentralisert i den religiøse praktiseringen, ikke mer isolerte og avskårne.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg trur heller ikke på lukkede sekter, men min erfaring fra frikirker og alternative kirkesamfunn er ikke så god og med mindre statlig innblanding ser jeg for meg at mer konservative krefter få mer makt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor symbolikken og romantiseringen av dette blant folk skal avta bare fordi kirken i større grad må finansiere seg selv. Vil du si at din egen forestilling om kirkeasyl som noe positivt avhenger av kirkens finansieringsmodell?
Vis hele sitatet...
Neida, jeg tenker bare at kirkeasyl i en kirke uten forankring i folket står lagelig til hugg. Jeg ser nok for meg et klarere skille mellom kristne og ikke kristne i mitt scenario der vi bare har 20% medlemskap i DNK.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det kan ha vært meg. Grunnen til at skattepenger er relevant, er at vi bruker hele 4 milliarder kroner i året kun på Den Norske Kirke. Begynner man å sammenlikne dette med andre offentlige investeringer, samtidig som vi vet at denne finansieringen avhenger av vanvittig oppblåste medlemstall og at bare rundt 20% tror på gud(er), så bør den gås nærmere i sømmene.

Ser vi til de andre nordiske land (pkt 6.4 her), så ser man at vi er alene om å helfinansiere kirken med offentlige midler. I Danmark og Finland står medlemmene selv for 80% av finansieringen, mens de står for 77% i Sverige og 50% i Island. I Finland og Sverige er det ingen statlige eller kommunale tilskudd, mens kirken i Island og Danmark får henholdsvis 11% og 50% fra staten. Hadde vi adoptert løsningen til Finland eller Sverige hadde offentligheten hatt 4 milliarder kroner mer å bruke på andre ting. Med Danmarks løsning ville vi spart 3,6 milliarder, og med Islands løsning ville vi spart 2 milliarder. Dette er betydelige summer.
Vis hele sitatet...
Absolutt betydelige summer, men er det noe folk tenker på når de tar avgjørelsen om å fortsatt være medlem? Eller er det som du sier ingen som tar den avgjørelsen, de bare fortsetter fordi de er for late til å melde seg ut? Hvis vi skal lage et nytt register hvor du må velge å bli medlem synker nok antallet drastisk som sagt, men har folk da tenkt over de økonomiske konsekvensene for sine lokale kirker eller er de like apatiske på det punktet som de er i spørsmålet om medlemskap? Hvis de ikke har tenkt over det så bør de det, ellers tror jeg mange får seg en ubehagelig overraskelse.

Det blir mye synsing og tankeeksperiment her nå. Tenker jeg gir meg der for nå.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er nok et svært lite mindretall som mener at man ikke skal lære om kristendommen på skolen. Det som diskuteres er mengden og hvorvidt opplæringen kan forstås som forkynning.
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte tidligere. Dersom et større antall av personene tilhører eller har tilknytting til kristendommen så er det jo en selvfølge at man lærer litt mer om den da det angår flest personer. Viss ikke blir det jo vertfall tull dersom de 88% av folka som har tilknytning til statskirken skal lære om andre ting som dem ikke har tilknytning til.

Sitat av Provo Vis innlegg
Inntil du har noen virkelig solide kilder, så er påstandene dine ganske uinteressante. At det finnes land hvor religiøsitet er i vekst er helt irrelevant for alle poeng som har blitt reist. Dessuten begår du en elementær tankefeil når du forsøker å bortforklare religionens globale nedgang med at mange personer mange steder ikke kan fortelle om sin religiøsitet – med mindre du kan dokumentere at andelen som må lyve og si de ikke har noen religion har økt i svært betydelig grad.
Vis hele sitatet...
http://www.patheos.com/blogs/roberth...om-mostly-not/
http://wiki.answers.com/Q/What_count...om_of_religion
http://wiki.answers.com/Q/Does_china...igious_freedom
http://berkleycenter.georgetown.edu/...eedom-in-china

Om du leter rundt er det UTROLIG mye som tilsier at religiøs frihet gjelder kun få i verden...

Og hvorfor må jeg bevise at de må lyve, og du ikke bevise at det ikke må lyve? Verdens konflikter tyder jo mer i retningen at de ikke har noe valg i fare for eget liv...