Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3864
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Vet ikke hvor mange av dere freaks som har fått det med dere, men det såkalte UFFA-hus i Trondheim står i brann (http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1568782.ece).

For de som ikke kjenner til huset kan jeg introdusere det kort.

Det begynt som en demonstrasjon mot manglende ungdomstilbud i Trondheim. En gjeng ungdommer okkuperte et hus for å få et ungdomshus, og sa at de var leie av å vente. Huset brant etterhvert ned, i en ulykke hvor liv gikk tapt.

UFFA flyttet så lokaler til en gammel barnehage i utkanten av sentrum og der har det vært siden.

Husets brukere er i flertall punkere, og alt i alt kan men vel si på en litt generaliserende måte at det er en alternativ kultur der. De arrangerer konserter, og et band som er verdt å merke seg som har kommet fram via UFFA er Dum Dum Boys.

UFFA går under navnet ungdomshus, og det er dermed ingen aldersgrense der. Det begynt rusfritt, men etterhvert har det blitt mer det motsatte, det drikkes øl av folk i alle aldre og enkelte bruker hasj. Dette har gitt huset stor kritikk de siste årene.

Det jeg nå lurer på er hva som skjer med UFFA. Mister Trondheim et av få ungdomshus og lokaler med konserter for folk under 18, eller kommer kommunen endelig til å ta del i ungdomsmiljøet i Trondheim i større grad?
Nei og nei! Er ikke fra trondheim men har vært på Uffa noen ganger og hatt det like trivelig hver gang. Håper de får restaurert de skadde områdene og at ikke kommunen bruker brannen som en unnskyldning for å få det stengt en gang for alle.. (Vet ikke hvordan de stiller seg til det i trondheim, men vet hvordan kommunen alltid har vært ang Hausmania i Oslo..)
Jeg håper brannårsaken er et uhell, at ingen tente på for å være morsomme Ungdommen trenger steder som dette, da er det så kjedelig når en person eller to ødelegger for "alle de andre"...
UFFA er ikke lenger et sådan sunt og koselig ungdomshus der ungdommene henger og lager papirhatter, det eneste som foregår der er en gjeng emokids og punkere som drikker øl fra plastkrus og røyker dårlig hasj.
Virker som om du har koll på dette, Krokodille! Jeg spilte der senest for én måned siden, og huset har kontinuitet i forhold til evig tilstedeværende personer som har vært der mer eller mindre siden starten, og en god tilvekst av unge gutter og jenter som søker det alternative. Det er fint å se at ungdom i 15-18-årsalderen fortsatt gidder å stille opp og jobbe dugnad for å kunne ivareta et alternativt tilbud.

Det er forøvrig ingen som drikker øl fra plastkrus, og jeg har heller ingen grunn til å tro at hasjen der er noe dårligere nå enn hva tilfellet var for 15 år siden.

NÅR var UFFA et "sunt og koselig ungdomshus der ungdommene henger og lager papirhatter"??? UFFA har alltid stått for opprør mot borgerskapet, støtte for de svakerestilte og vist et sterkt samhold gjennom årene. At du ikke har følt det tiltalende for deg, betyr ikke at behovet for stedet ikke er der. Det var mange dyr i arken ... At huset har bestått i 30 år, vitner nettopp om behovet for et sted som UFFA og jeg håper virkelig ungdommen (i alle aldre) får tilbake samlingsstedet sitt. I tillegg til byens billigste vegetarkafé, bokkafé og konsertscene, har huset fungert som møtested for en rekke mer og mindre politisk orienterte grupperinger, hobbysted (fotorom, etc) og gitt ungdom opplæring i lyd- lys- og scenearbeid. For å nevne noe.

At du misbilliger stedet med falsum, Krokodille, synes jeg er svakt og unødvendig.

Leve UFFA!
jeg har bodd siden av uffa i x antall år, og som andre skriver over så er denne plassen ett fantastisk tilholdsted for de ugdommene som ikke er a4. de som tenker litt annerledes fra ung alder og som ikke har behov for å være poppis.
Alt hva Uffa har stått for, og artister, musikk etc som har kommet fra plassen og svartlamoen har jo vært viktig for trheim som musikk by. Det er det vel ingen tvil om.
Og jeg som har vokst opp med Uffa er glad for å hatt muligheten. Den har gitt meg ekstremt mye i forhold til hvordan jeg tenker sammfunsmessig idag, kulturmessig med at jeg aldri verden ville ha åpnet øynene for annen type musikk en fjortiss pop hadde jeg ikke valgt endag å stikke ned på uffa for å sjekke ut hva dette er for noe.. Musikk samlinga idag går fra Brutal Kuk til the doors. Synes virkelig det er trist det som har skjedd!
Syns dette er nitrist. Var innom der en del ganger mens jeg bodde i Trondheim. Sett mange minneverdige konserter og spist god vegetarpizza der.
Sitat av pitchfork Vis innlegg
NÅR var UFFA et "sunt og koselig ungdomshus der ungdommene henger og lager papirhatter"??? UFFA har alltid stått for opprør mot borgerskapet,
Vis hele sitatet...
No er riktignok dei fleste UFFA-kidsa er frå borgarskapet, med unntak av dei få svartlamonittane som er att og stend.

UFFA har hatt ei mengd feite konsertar dei siste åri, mellom anna dei årlege pøbelrockane, Subhumans, Torsofuck og the Arson Project. Moshpittane er (utruleg nok) artige , og konsertane er som regel fulle nok av blåster til at ein finn seg til rette. Dessutan er UFFA eit av dei få lokali som ikkje gjev ein fis i røykjeloven. Rett nok blir einkvan vetterskonsert litt lummer, og UFFA meir som ein glovarm omn, men det er berre koseleg dét.

Lat oss håpe det kjem ei og anna kronerulling for huset. Sjølv eg, som er toleg konservativ og knapt nok frikar, finn mykji godt hos UFFA-folket. Det må stå. Leva UFFA!
At man har bakgrunn fra borgerskapet medfører vel ikke at det er umulig å være i opprør mot det?

Man finner jo på UFFA, som i de aller, aller fleste andre subkulturelle ungdomsgrupperinger, "representanter" fra de fleste sosiale lag. UFFA er jo for åpenhet og toleranse (selv om man kanskje ikke nødvendigvis trenger å utfordre dem på dette området ...), og jeg synes det er et viktig møtested å ha.

Synes det er fint at du er så romslig og ser betydninga, sjøl om du ikke nødvendigvis bifaller deres ståsted, uppdali
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
en kompis av meg bor i trondheim. han drar dit for å drikke, og få pizza for munchiesene
Sitat av drittsekken Vis innlegg
en kompis av meg bor i trondheim. han drar dit for å drikke, og få pizza for munchiesene
Vis hele sitatet...
Vel, slutt på dét nå da ...
Aldri likt UFFA jeg hver gang jeg har gått forbi eller kikkert bort har jeg bare sett folk med "ekstrem" klesstil og merkelig oppførsel... visste faktisk ikke før nå at dette faktisk var et ungdomstilbud. Eneste jeg har fått med meg når jeg har snakket med folk er at det er "sted der ungdommen som sliter drar for å ruse seg".

Uansett til saken, så er jeg glad ingen kom til skade, bor i et av nabohusene så håper det endelig skal bli fred her på buran nå Kjipt for de av dere som har mistet et tilholdssted men til syvende å sist så er det vel ikke "stedet" det handler om, men samværet å det å møte folk som er likesinnede? Da tror jeg nok det dukker om et nytt tilbud for dere om ikke så lenge.

lykke til ihvertfall :>
Veldig trist dette her. Hatt noen kjempefine konsertopplevelser på UFFA på på og foran scenen. Utallige plakater og diverse gjenstander med stor verdi for enkeltmennesker har gått tapt.

Man kan si hva man vil om UFFA og miljøet der, personlig synes jeg egentlig ikke noe om at ungdom rundt 15-16 år ligger i et hjørne dritings, fjern eller whatever, men som et samlingspunkt for folk med andre tanker og meninger enn folk flest synes jeg UFFA og miljøet rundt gjør en kjempebra jobb.

Personlig ser jeg for meg at noen har kastet fra seg en sigarett ett eller annet sted, som har ligget og ulmet og etterhvert antent ett eller annet. Håper virkelig ikke det er noen som har tent på huset med vilje.

Ifølge adressa.no skal kommunen prøve å få istand et alternativ for brukerne så fort som mulig. Noterer også at en aktiv bruker og vennene hans vil ha det nye huset oppbygd på samme tomt, da de oppgjennom flere år har kommet overens med naboene, og har lite lyst å starte noe mere på scratch enn de allerede er nødt til.

Varme tanker til alle gjengangere på UFFA og de som har brukt huset i sin ungdom.
Sist endret av VinumSabbathi; 29. desember 2010 kl. 20:40.
Håper Blitz følger trenden.
▼ ... over et år senere ... ▼
Det ble nettopp vedtatt i et møte på Rådhuset at det vil bli nytt UFFA-hus på samme tomta. Dette er det UFFA-miljøet har kjempet for siden brannen den 29. Desember 2010.
"Vi har reist oss fra aska før, og vi gjør det igjen!"
Link
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
For de som ikke kjenner til huset kan jeg introdusere det kort.

Det begynt som en demonstrasjon mot manglende ungdomstilbud i Trondheim. En gjeng ungdommer okkuperte et hus for å få et ungdomshus, og sa at de var leie av å vente.
Vis hele sitatet...


Jeg kunne ønske at jeg kunne okkuperer en leilighet fordi jeg er lei av å vente på å kunne komme inn på boligmarkedet. Ai det stemmer, den slags er kun reservert for ungdom som tror de har krav på alt gratis.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Jeg kunne ønske at jeg kunne okkuperer en leilighet fordi jeg er lei av å vente på å kunne komme inn på boligmarkedet. Ai det stemmer, den slags er kun reservert for ungdom som tror de har krav på alt gratis.
Vis hele sitatet...
1. Folk bor ikke på UFFA.
2. Kommunale tilbud som ungdomsklubber osv er ofte gratis.
3. Blir du ikke lei av å provosere på internett kun for å provosere?
Sitat av ezicam Vis innlegg
Det ble nettopp vedtatt i et møte på Rådhuset at det vil bli nytt UFFA-hus på samme tomta. Dette er det UFFA-miljøet har kjempet for siden brannen den 29. Desember 2010.
"Vi har reist oss fra aska før, og vi gjør det igjen!"
Link
Vis hele sitatet...
Dette hadde jeg ikke trodd. Gode nyheter.

Uffa er viktig for enkelte av ungdommen i Tr.heim. Regnet med kommunen ville kjøre over Uffa, plassere nye Uffa på Buranhus, som igjen hadde ødelagt mye av Uffa slik det er den dag i dag.

LINK.

"Skrantende dialog
Vi mener at dialogen startet på en grei måte, men har lidd av en nedadgående kurs siden i fjor sommer.
Handlingsalternativene kommunaldirektøren kommer med har tidligere blitt avvist av UFFA. Det er selvinnlysende at det å dele bakgård med ei boligblokk, kanskje befolket av studenter som ønsker ro, blir vanskelig med tanke på drift og aktivitet i huset.

UFFA er mer enn et konserthus, og det å snakke om UFFA som om det var bare det, tar ikke hensyn til rollen huset har hatt som mulitifunksjonelt selvstyrt ungdomshus.
Utearealene har vært og er en viktig del av denne helheten, vinter som sommer. Dette vil være vanskelig når utearealet er bakgården i ei boligblokk.

I saksframlegg nr. 12/17573 Bygging av et eventuelt nytt UFFA-hus skrives “Av disse alternativene er UFFA-miljøet mest positiv til en løsning med at deler av tomta blir solgt for å finansiere et nytt hus der det er skissert.” Dette stemmer altså ikke, og vi finner det særdeles merkelig at kommunalråd Morten Wolden kan hevde noe slikt.

Buranhus

Om UFFA får tildelt Buranhus, vil jo også det bety store kostnader for flytting av det miljøet som allerede er der, i tillegg til det faktum at Buranhus i sin nåværende form ikke dekker UFFAs behov slik de ser det.

Det virker søkt å skulle kaste ut et allerede eksisterende tilbud, som fungerer, plassere UFFA der, for så å finne nye lokaler for Buranhus. Alternativet er blottet for både realisme såvel som logikk.

Miljøbydel

Hva med Innherredsveiens fremtid, og den sementerte ideen om at det skal bli en miljøgate? Gir det noen mening å fjerne grøntområder på østbyen innenfor en slik visjon? I dag er UFFA-tomta, ved siden av Lamoparken og Lademoen Kirkegård, det eneste grøntarealet langs Innherredsveien. UFFAtomta er, og har alltid vært, åpen for alle.

Den eneste grunnen til at UFFA-huset og UFFA-tomta er på dagsorden er det faktum at noen med viten og vilje tente på huset. Hva slags motiver de som gjorde det hadde, kan man kun spekulere i. Resultatet av deres handlinger derimot, er at det i dag vurderes å fjerne UFFA fra tomta. Det blir for oss vanskelig å føle noe annet enn at hvis det skjer, så er det noen som oppnår det de ønsket. Det at Trondheim Kommune i tillegg vurderer å kapitalisere på en brannstiftning, betoner seg for oss som meget alvorlig.

Med vennlig hilsen,
Uffa."
Sist endret av stagg; 19. oktober 2012 kl. 00:04.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
1. Folk bor ikke på UFFA
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at de gjør det? Jeg nevnte eksplisitt okkupasjon, for å få viljen sin.


2. Kommunale tilbud som ungdomsklubber osv er ofte gratis.
Vis hele sitatet...
Definer gratis, ingen ting er gratis.


3. Blir du ikke lei av å provosere på internett kun for å provosere?
Vis hele sitatet...
Jeg kaller det oppfordring til ettertanke. Ungdom har en provoserende trang til å kreve og kreve. Slike som Blitz og andre som støtter de er utrolig bortskjemte.
Sitat av stagg Vis innlegg
Dette hadde jeg ikke trodd. Gode nyheter.
Vis hele sitatet...
Hadde nesten ikke trodd det selv, det har vært MYE frem og tilbake. Vi har vært i mye dialog med kommunen, og det har vært mest fokus på å flytte oss til Buranhus. Heldigvis ble det etter snart to år avklart at det blir på tomta, noe som kommunen faktisk har sagt at det skal bli siden brannen. Det var et veldig nervepirrende møte i går, og jubel da det gikk den rette veien.

Mange av politikerne i går mente at det beste for UFFA-miljøet ville være å flytte til Buranhus. Men det er veldig mye sjel og mange minner i den tomta, og et stort uteområde som er veldig viktig til blant annet den årlige Pøbelrocken. UFFA har tross alt holdt til der i 30 år, og ønsker ikke å flytte seg pga. en brann vi ikke kunne gjøre noe med. Jeg skjønner på en måte hva noen av politikerne mener, men så har vi jo miljøet som allerede er på Buranhus nå, som heller ikke vil flytte seg.

Jeg er veldig glad for at det gikk den veien det gikk.