Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 949
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Heisann!

Sitter på en laptop med Windows XP. Vet ikke helt hva av info jeg skal legge ved, så jeg får prøve å bare "trouble shoote" meg til bunns. Problemet begynte da jeg kom frem fra fra jobb i 11-tiden i dag. Det er vanskelig å forklare problemet igrunn. Jeg får browsa samtlige av diskene, men får ikke brukt programlinjen, skrivebordet eller menyer av noe slag. Får heller ikke opp Min Datamaskin. Har prøvd å reboote flere ganger, avslutta og starta explorer.ext et utall ganger.

Er det noen som har opplevd noe lignende?
Mest sannsynlig har noen her inne vært borti den før ja. Har du en xp-cd så sett rom til boot og velg reparere, kanskje det er så enkelt> ?
Ha en XP-plate tilgjengelig og kjør commandoen sfc /scannow i cmd eller Kjør. Den søker gjennom alle dine systemfiler og ser etter korrupsjoner, samt fikser eventuelle slike.

Greit sted å begynne.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
pidget: Har prøvd å reparere XP som du sa, men det ble ikke funnet noen feil.

Hoffa: Når jeg kjører den kommandoen dukker vinduet med progresjonsbaren opp, men kommer seg ingen vei. Har også prøvd å gjennopprette Windows til et tidligere tidspunkt, men uten hell. Problemet forekommer ikke når jeg kjører i sikkerhetsmodus, merkelig nok. Oppstarten stusser litt på mup.sys når jeg starter opp ser jeg. Har søkt litt på denne filen og ser at det er flere enn meg som legger merke til dette, men deres problemer stemmer ikke overens med mitt eget.

I en tråd jeg fant stod det noe om "scanreg /fix" eller noe, men den kommandoen fikk jeg ikke til å fungere. Det stod også at (som kommandoen ovenfor tilsier) det er noe med registeret som har gått adundas. Det er litt merkelig for min del siden det eneste som har foregått på denne PCen de siste 24 timene er filoverføringer.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
For meg lukter det som en harddisk som begynner å ta kveld å gjør systemet delvis korrupt over tid iallefall.

Har dog ingen tips utover det som er nevnt, except for the final solution.
Tenker det samme som AtXbYeA over. Harddisken virker ganske nært kaputt. Last ned UBCD, brenn, start hard disk tools, kjør verktøyet fra din harddiskleverandør (full scan, selv om du kan prøve en kjapp først) og fortell hvilken info du får.

Har klart å fikse korrupte harddisker med UBCD tidligere, men det er svært variert hva som fungerer. Først og fremst: ta backup. Deretter kan du gjerne prøve deg frem med diverse UBCD-verktøy
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Har svært lite lyst til å ta en "final solution" som atx nevner, selv om det i utgangspunktet ikke er noe problem. Er bare at det er kjedelig og tar så forbanna lang tid å konfigurere og installere hvert et bidig program som ligger på OS-disken.

Skal prøve UBCD og gi tilbakemeldinger. Takk for hjelpen så langt!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Skaff en ny disk til os, og ghost os disken til den nye.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Prøvde UBCD på en USB-brikke, men fikk bare "disk error. press any key to restart".

Prøvde deretter med CD. Fikk da noe sånt som; "disk cable check failed. check cable". Eller noe i den dur. Kommer altså ingen vei med UBCD ser det ut som.

datagutten: Med å Ghoste disken mener du da å kopiere hele disken?

Ser ut som eneste mulighet jeg sitter igjen med er å formatere, med mindre noen kommer med et genialt forslag; pronto!
Problemet forekommer ikke når jeg kjører i sikkerhetsmodus, merkelig nok. Oppstarten stusser litt på mup.sys når jeg starter opp ser jeg. Har søkt litt på denne filen og ser at det er flere enn meg som legger merke til dette, men deres problemer stemmer ikke overens med mitt eget.
Vis hele sitatet...
Når du er i sikkerhetmodus lag en ny bruker og logg deg på den.

Enkelt men virker i noen tilfeller.

Du kan se på mup.sys dette har du kansje sett.
http://www.aitechsolutions.net/mupdotsysXPhang.html
Sist endret av snippsat; 26. juni 2008 kl. 05:30.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av thomasf
datagutten: Med å Ghoste disken mener du da å kopiere hele disken?
Vis hele sitatet...
Ja. Kopier hele disken over til en annen med norton ghost og se om det blir bedre.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Sitat av snippsat
Når du er i sikkerhetmodus lag en ny bruker og logg deg på den.

Enkelt men virker i noen tilfeller.

Du kan se på mup.sys dette har du kansje sett.
http://www.aitechsolutions.net/mupdotsysXPhang.html
Vis hele sitatet...
Har prøvd det allerede. Fungerer ikke. Har samme problemet i den nye brukeren. Har også lest litt om denne mup.sys filen, men tviler på at den er problemet. I de tilfellene mup.sys er et problem får ikke brukeren startet opp Windows i det hele tatt. Det får jo jeg, så tok vel litt avstand fra at denne filen var problemet. Men kan vel kjøre gjennom igjen og gi tilbakemeldinger på det.


datagutten: Ah. Og kjøre Windows fra en annen partisjon? I så fall har jeg ikke mulighet til det atm. Diskene er fulle, og for å tømme dem må jeg få fiksa dette problemet først.

Det blir en kjapp tur på trening nå, så laste ned XP-cden og se hva den kan gjøre for meg. Gah! Og jeg som hadde håpt på langhelg.
En fin løsning for å ta backup er å boote med linux live cd og kopiere alle (eller de viktigste) filene over på eksterne / andre disker.
Kjør denne så får vi om det er noe grums inne i bildet.

Last Combofix ned ,legg på skrivebordet.
Ikke klikk på vindu mens programet kjører.
post logg C:\combofix.txt
Sist endret av snippsat; 27. juni 2008 kl. 00:33.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
vegard: Får jeg da muligheten til å overføre til ekterne media som f.eks ekstern HDD i HDD-skuff tilkoblet via USB? Det kan være en mulighet. Grunnen til at jeg ikke vil formatere er jo i utgangspunktet at jeg ikke får backuppa det jeg trenger for øyeblikket. Kan ta en titt på det.

snippsat: Nope. Funka ikke det der gitt. Stopper på "Preparing to scan" eller noe. Men takk for forslaget!

Prøver nå en annen kopi av Windows XP der SP2 er integrert med oppgraderinger. For håpe det gjør utslag, for dette begynner å se mørkt ut.

Har forøvrig også prøvd chkdsk, noe som fungerte like bra som biff sammen med pølser.
Sist endret av thomasf; 27. juni 2008 kl. 05:13.
Last ned HijackThis legg i egen mappe på skrivebordet.
Start programmet og velg "Trykk scan og save log"
Post HijackThis.txt