Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1344
Hei

Jeg skal prøve å gjøre dette innlegget så kort som mulig, og jeg håper noen kan komme med tips om hva jeg burde gjøre å hva jeg kan hjelpe med.

Min bror er i en alder av 26 år, to år eldre enn meg.

Jeg og min bror vokste opp sammen og vi har nå flyttet sammen sammen igjen etter 7-8. Grunnet til at vi flyttet sammen var strl på leilighet og beliggenhet. (Det passet seg ganske bra)

Til saken:
Min bror sliter veldig den dag i dag, han har som barn blitt utsatt for overgrep. Ikke bare en gang, men flere ganger. Dette var noe min bror ikke fortalte før i 2015, og han har brukt hasj i noen år for å døyve de verste tankene. Men etter min bror stod frem med dette i 2015 har ting forverret seg, han snakker om at han får stygge tanker i hodet sitt om hva han vil gjøre med folk. Jeg ble litt satt ut da min bror sa dette til meg, for jeg kjenner broren min så utrolig godt, og jeg vet han aldri ville skadet et annet menneske.
Men nå trenger jeg virkelig hjelp, min bror hadde sitt 3. selvmordsforsøk i går. Han er på akuttmottak nå, og jeg vet han skal inn på traume behandling senere i dag, som skal foregå over en liten stund. Men jeg vet dette ikke er godt nok, så absolutt ikke.

Min bror trenger langtidsbehandling, og han kan ikke komme hjem da han er sykemeldt som gjør at han ikke gjør annet enn å sitte hjemme. Og det er da tankene kommer.

Så her er mitt rop om hjelp til dere freaks der ute.

Fins det gode behandlingssenter som tar inn personer over flere mnd? Jeg tenker da på steder der du får behandling, men det er forsatt rom for aktiviteter som fjellklatring, kanoturer etc.
For jeg ser ikke min bror mer lykkelig enn når han er ute i naturen, da kan du virkelig se at tankene slipper og han er fri.

Og hva kan jeg gjøre?

Jeg blir sittende her i hele dag da jeg ikke klarer å konsertere meg på jobb.. Så fyr løs med spørsmål.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har du snakket med de diverse folka som tar seg av broren din der han er nå? Det er fullt mulig de vet mer enn oss om hvilke tilbud som finnes.
Har hørt gode ting om Modum Bad!
Sitat av robhol Vis innlegg
Har du snakket med de diverse folka som tar seg av broren din der han er nå? Det er fullt mulig de vet mer enn oss om hvilke tilbud som finnes.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fått mulighet til å snakke med de enda om hvilken muligheter som kan være der ute, men han har hatt en dialog med de siden første gang han prøvde å ta livet sitt for 3 år siden. Og det tilbudet han har fått nå er traume behandling.

Jeg spør vell mer om erfaringer fra freaks, jeg skal også selvfølgelig ta meg en prat med de som passer på min bror.
Men vanskelig det nå som jeg sitter på jobb.
Som en annen nevner, så har jeg også bare hørt positive ting om Modum. Kjenner 3 stk som har vært der og sier det var akkurat det de trengte for å komme tilbake til livet. Trur ikke de kan være så syke som broren din er nå, men på lang sikt, så kan det være verdt å sjekke det ut
Sitat av ronniba Vis innlegg
Som en annen nevner, så har jeg også bare hørt positive ting om Modum. Kjenner 3 stk som har vært der og sier det var akkurat det de trengte for å komme tilbake til livet. Trur ikke de kan være så syke som broren din er nå, men på lang sikt, så kan det være verdt å sjekke det ut
Vis hele sitatet...
Takk for svar

Du har kanskje rett i at de ikke kan være så syke som min bror er nå. Men etter han er på den behandlingen han er nå så kan ikke han ikke bli sendt hjem, for da vil han bare falle tilbake.
Han holdt seg bra i nesten et år nå før han falt tilbake, siden han ble sykemeldt.
Men jeg skal vise dette til min bror.
Det viktigste for å få behandling er hva som blir journalskrevet i epikrise.
Hvis du ikke allerede gjør det kan du få broren til å sette deg opp som pårørende og da kan du i større grad bidra til å påvirke alvorlighetsgraden. Det er ikke argumenter som kanotur og at han kan ikke komme hjem de er ute etter. Selvom du tror du vet han ikke kan skade andre er det denslags som fører frem så det er bare å kjøre på med alt han har sagt. Ingen grunn til å være godtroende i denne sammenheng.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det viktigste for å få behandling er hva som blir journalskrevet i epikrise.
Hvis du ikke allerede gjør det kan du få broren til å sette deg opp som pårørende og da kan du i større grad bidra til å påvirke alvorlighetsgraden. Det er ikke argumenter som kanotur og at han kan ikke komme hjem de er ute etter. Selvom du tror du vet han ikke kan skade andre er det denslags som fører frem så det er bare å kjøre på med alt han har sagt. Ingen grunn til å være godtroende i denne sammenheng.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.

Står som pårørende til min bror.
Jeg vil ikke argumentere med at det er kanoturer og denslags han trenger. Men som en liten veileder til den som måtte komme med tips her inne.

Ja disse tankene er noe som jeg håper han deler med sin psykolog, sånn at det blir gjort oppmerksom på.
Men jeg skal ta meg en prat med min bror for å høre om han nevner disse tingene.. Han har brukt lang tid på å åpne seg, men jeg er ikke helt sikker på om at han har åpnet seg om alt.